UTKAST TIL SENSORVEILEDNING ‑ VÅR 1998 2 AVD
TROMSØ
TEORI 1: MEDVIRKNINGSREGLENE I SKADESERSTATNINGSLOVEN
§ 5‑1
1 Jeg er bedt om å utarbeide utkast til
sensorveiledning til oppgaven.
Skadeserstatningsloven § 5‑1
er så vidt sentral og innholdet i den forutsettes så gods kjent at jeg av
hensyn til medsensorene ikke ser noen grunn til å redegjøre nærmere for
innholdet i reglene 1 eller forsøke å utarbeide noen
"mønsterbesvarelse". Jeg nøyer meg med enkelte generelle merknader,
bl a om hva jeg mener bør vektlegges under sensureringen. Jeg har ennå ikke
lest noen av besvarelsene, men vil så snart disse er kommet gå gjennom min
"bunke", slik at jeg om nødvendig kan korrigere/supplere det som sies
her.
2 Innholdet i skadeserstatningsloven § 5‑1
omhandles i pensum hos Nygaard, Skade og ansvar, 4 utg, 1994, først og fremst
på s 315‑325 og s 373‑385. Relevant stoff finnes imidlertid også
andre steder boka . Lødrups lærebok i erstatningsrett (3 utg, 1995) er oppført
som tilleggslitteratur. Der drøftes skadelidtes medvirkning generelt på s 214‑329.
I og med at skadeserstatningsloven 5‑1 inneholder de generelle regler om
skadelidtes medvirkning, er, framstillingen hos Lødrup selvfølgelig også
relevant. Noen studenter kan kanskje også ha lest Marius Ryels artikkel (avhandling)
i Jussens Venner 1985, s 184‑267. Jeg vet ikke om studentene leser
Karnov, men Nygaards kommentarer til paragrafen der er informative, ikke minst
vil de kunne være det for sensor under rettingen.
3 Disposisjonsmessig reiser vel ikke oppgaven de
store utfordringer. Det må være fullt forsvarlig å redegjøre for innholdet i de
enkelte bestemmelsene i § 5‑1 i rekkefølge. En annen mulighet vil være å
drøfte nr 1 og 2 i sammenheng, for deretter å redegjøre for nr 3 (passiv
identifikasjon).
4 Kandidatene bør ikke gå rett løs på en
drøftelse av paragrafen. En innledning med en "rettslig plassering"
av de forhold som bestemmelsen omhandler, bør være med. tin erfaring er at det
ofte er vanskelig for kandidatene å utforme en god innledning til denne type
oppgaver, og jeg mener vi her ikke bør være for kritiske. Kandidatene bør
imidlertid trekkes dersom det innledningsvis gjøres inngående rede for de
alminnelige erstatningsvilkår. En kort presentasjon av disse må imidlertid være
greit. Forholdet til særlover med bestemmelser om skadelidtes medvirkning kan
også naturlig nevnes innledningsvis. Likeledes kan det være naturlig å nevne
forholdet til lempingsregelen i § 5‑2. (Kandidatene bør for øvrig få fram
at lemping etter § 5‑2 er noe annet enn avkorting/bortfall etter § 5‑1).
5 Kandidatene bør komme inn på de hovedhensyn
som ligger bak bestemmelsene om skadelidtes medvirkning. Det er en del
hovedhensyn som gjør seg gjeldende i forhold til alle bestemmelsene i § 5‑1;
disse er det naturlig at det gjøres rede for innledningsvis i besvarelsen. Jeg
vil imidlertid anta at det vil være mest vellykket å behandle de mer spesielle
hensyn som
ligger
bak de enkelte bestemmelsene i direkte tilknytning til disse.
6 Kandidatene bør nevne at bestemmelsene i § 5‑1
i hovedsak svarer til det som tidligere fulgte av strl ikrl § 25, slik at den
rettspraksis og teori om denne fortsatt har vesentlig vekt.
7 Når det gjelder § 5 ‑1generelt, bør
kandidatene få fram at en forutsetning for avkorting eller bortfall pga medvirkning, er at skadevolderen er ansvarlig
for skaden, slik at skadelidte i utgangspunktet har krav på full erstatning.
8 i forhold til hovedbestemmelsen i nr.1 er
det særlig fire forhold som bør drøftes:
For
det første, kravet om at skadelidte må ha medvirket til skaden, dvs at dersom
han hadde handlet
som ha skulle ville han ha avbrutt eller hindret den årsakssammenheng som
skadevolderen svarer for, slik at skaden dermed helt eller delvis ville vært
unngått eller hindret. For det andre bør kandidatene særlig komme inn på kravet
om at skadelidte skal ha medvirket ved egen skyld. Her bør kandidatene få fram
at dette omfatter både forsett og alle former for uaktsomhet.
For
det tredje at medvirkning fra skadelidte ikke ubetinget medfører avkorting
eller bortfall, jf kan
erstatningen settes ned" osv. For det fjerde må kandidatene redegjøre for
hvilke vurderinger som skal gjøres mht om og evt hvor mye erstatningen skal settes ned. Her
kan det være naturlig å nevne forholdet til § 5‑2. Den særskilte
bestemmelsen om barn under 10 år bør også nevnes.
9 For så vidt gjelder § 5‑1 nr‑2,
bør kandidatene særlig få fram at det er samme skyldkrav til skadelidte her som
etter nr 1. Videre bør kand drøfte om bestemmelsen bare knytter seg tiltiltak
forut for skaden eller om bestemmelsen også gjelder slik at den for
konsekvenser for manglende avgrensning av skadefølgene.
10
Bestemmelsen i nr 3 er kanskje den største utfordringen for kandidatene, idet
bestemmelsen ikke sier noe nærmere om når skadelidte hefter for andres medvirkning.
I motsetning til nr 1 og 2 gir ikke lovteksten noen hjelp ved drøftelsen. Ved
drøftelsen av bestemmelsene i nr 1 og 2 kan kandidatene komme langt ved å bruke
lovteksten på en fornuftig måte, mens de i forhold til nr 3 må trekke på
ervervede kunnskaper om emnet. Passiv identifikasjon drøftes i et eget
underkapittel hos Nygaard, og framstilles også greit hos Lødrup.
Kandidater
som har lest pensum/eventuelt tilleggslitteraturen godt, bør kunne klare å
framheve seg her.
11
Hensett til hvor sentralt emnet for oppgaven er, samt at lovteksten gir
kandidatene mye hjelp, vil jeg anta at
de
fleste
vil klare å skrive til ståkarakter. Det bør imidlertid kreves mer ennbare en
omskrivning av lovteksten for å få ståkarakter.
For å få laud mener jeg at kandidatene bar komme inn
på hovedhensynene bak § 5‑1, de bør trenge dypere ned i bestemmelsene
(først og fremst nr 1 og 2); vesentlig mer enn bare å gjengi lovbestemmelsene
med egne ord. Litteraturen viser til en del dommer på området. Enkelte av
dommene bør emm nevnes for at man skal få laud. Videre må man få fram
hovedpunktene om passiv identifikasjon, først og fremst de ulike tilfellene
hvor man etter rettspraksis har foretatt/ikke foretatt passiv identifikasjon.
Oslo,
18 mai 1998