SENSORVEILEDNING 2. AVDELING CAND. JUR EKSAMEN TEORI NR. 2
Det har ikke innkommet
kommentarer fra medscnsorene til mitt utkast av 14. mai 1998 og det er heller
ingen vesentlige endringer i den endelige utgaven. Jeg har kun knyttet noen
kommentarer knyttet min egen erfaring fra rettingen.
1.
Retten til helsehjelp etter kommunehelsetjenesteloven
a) Generelt om oppgaven
Oppgaven er klart definert
og bør ikke by på fortolkningsproblemer. Det er vel grunn til å regne med at
denne oppgaven i større grad en arverettsdelen vil skille mellom gode og mindre gode kandidater. Oppgavens
tema er undergitt meget bred behandling i læreboken og kandidatene som i mindre
grad behersker stoffet vil lett få problemer ved å prøve seg på "egen
hånd" da det er relativt lite lovstoff som kandidatene kan forholde seg
til. Jeg vil i det følgende i det vesentlige bygge på lærebokens systematikk,
men understreker at andre opplegg kan være like gode såfremt de sentrale
problemstillingene er berørt.
b) Pensum: Kjønstad og
Syse, Velferdsrett (1997)
c) Oppgavens tema
Det kandidatene skal drøfte
er bestemmelsen i kommunehelsetjenesteloven av 19. november 1982 nr. 66 § 2‑1
som lyder slik:
"Enhver har rent til
nødvendig helsehjelp i den kommune han eller hun bor eller midlertidig oppholder
seg. "
I læreboken (s. 180) vises
det til forarbeidene der det klart går frem at lovgivers intensjon har vært å
gi borgerne et rettskrav på helsehjelp. Loven introduserte for første gang en
rett til almennhelsetjenester i Norge. Kandidatene kan imidlertid gjerne
henvise til folketrygdloven som i stor utstrekning dekker utgiftene til bl.a
helsetjenester. Kommunehelsetjensteloven introduserte en rett til
naturalytelser.
Innledningsvis bør
kandidatene si litt om hvem er rettighctshaver etter loven. Fortolkringsspørsmålet
oppstår særlig i forhold til hva som ligger i begrepet "midlertidig
oppholder seg". I forarbeidene defineres dette meget vidt slik at enhver
som er i vedkommende kommune ‑ kort eller over tid ‑ og uansett
årsak, er rettighetshaver i vedkommende kommune.
En del kandidater setter
bestemmelsen inn i en noe bredere helserettslig sammenheng under henvisning til
bl.a. sosialtjenestcloven og legeloven. Dette er klart positivt dersom det ikke
går på bekostning av oppgavens tema.
d) Vilkår for rett til
helsehjelp og ytelsenes art
Kandidatene må få frem at
khtjl. § 2‑1 har ikke angir de nærmere vilkår for rett til helsehjelp. I
denne sammenheng bør kandidatene her finne frem til § 1‑3, jf. også § 13.
Det ligger imidlertid et kvalitativt krav i lovens kriterium "nødvendig
helsehjelp" som angir at det er vedkommendes behov etter en helsefaglig
vurdering som er det sentrale.
Hva vedkommende har rett
til/kommunen har p1ikt til å yte vil i utgangspunktet nettopp være det som
inngår i kommunens ansvarsområde etter § 1‑3. Jeg går ikke er nærmere inn
på de enkelte ytelser.
e) Ytelsenes omfang og
kvalitet
Et hovedspørsmål etter
loven og som også bør være en sentral del av besvarelsen er hvilke krav loven
stiller til ytclsenes omfang og kvalitet. Dette er et spørsmål om hva som
ligger i lovens krav om nødvendig. Forarbeidene legger til grunn at kommunen
plikter å ha en helsetjeneste av medisinsk forsvarlig standard. Det forutsettes
videre at det må foreligge en minstestandard som kommunen ikke kan gå under. I
praksis blir det lagt betydelig vekt på sakkyndig uttalclscr ved fastsettelsen
av hva som skal til for å tilfredsstille lovens krav, jf. Fusa‑dommen Rt
1990 s. 874 (særlig s. 888). Den nærmere vurdering av hvor minstestandarden
ligger vil i tillegg bero på politiske, etiske og juridiske momenter.
Når det gjelder spørsmålet
om ytelsenes kvalitet må det først og fremst legges vekt på yrkesfaglige og
yrkesetiske regler og prinsipper.
Et spørsmål som bør
undergis særskilt behandling er i hvilken utstrekning kommunens
ressurssituasjon er relevant ved vurderingen av innholdet i kommunes
forpliktelse. Det som er på det rene er at loven oppstiller en
minimumsstandard. Spørsmålet er da om kommunes ressurssituasjon kan gi kommunen
anledning til å gå under denne standarden. Uttalelser i lovens forarbeider
synes å trekke i retning av at det skal være anledning til dette. Fusa‑dommen
må imidlertid kunne forstås slik at kommunen ikke kan legge seg under lovens
minimumsstandard ut fra økonomiske hensyn.
Etter min oppfatning bør
ytelsens omfang og kvalitet være et sentralt element i drøftelsen. Skuffende
mange er imidlertid svært knappc på dette punkt og får frem lite ut over
omtrentligheter fra Fusa‑dommen. , Når og hvor skal hjelpen gis
Loven stiller opp et krav
om at hjelpetrengende ikke skal påføres unødig tidsspille eller uleilighet, § 2‑1
2.ledd. Det er vanskelig å angi noe generelt ut over dette mht. når hjelpen
skal gis. Det opplagt er at det må foretas en vurdering av den enkeltes behov
og vedkommende har krav på hjelp uten ugrunnet opphold.
Spørsmålet om hvor hjelpen
skal gis er undergitt bred drøftelse i læreboken. Det må i den forbindelse
kunne forventes at kandidatene er kjent med problemstillingen knyttet til om
den hjelpetrengende har rett til å være hjemme eller om han må akseptere at
kommunen finner det mest hensiktsmessig å gi hjelpen i institusjon. Situasjonen
kan selvsagt også være motsatt. Denne problemstillingen var bl.a. sentral i
Fusa‑dommen.
Læreboken undergir
spørsmålet om hvor hjelpen skal gis en relativ bred behandling og jeg ser ingen
grunn til å gjengir lærebokforfattemes synspunkter i detalj i veiledningen. Det
som er viktig er at kandidatene er kjent med problemstillingen og får frem
hvilke sentrale skjønnsmomenter som kan tillegg vekt i vurderingen: Dersom
begge tiltak må anses tilfredsstillende må det kunne legges vekt på økonomiske
hensyn. Andre sentrale hensyn er faglige vurderinger, pasientens egne ønsker og
generelle helsepolitiske målsettinger.
g) Saksbehandlingsreglene
Kandidatene kan gjerne
komme inn på de særskilte saksbehandlingsreglene i khtjl. § 2‑1 3.ledd og
§ 2‑4. Dette er imidlertid på ingen måte noe hovedtema og en behandling
av dette spørsmål må ikke gå på bekostning av det sentrale i oppgaven.
2.
Gjenlevende ektefelles rett til minstearv
a) Generelt om oppgaven
Oppgaven må anses som meget
sentral innen arveretten og det må derfor kunne forvcntes at ingen av
kandidatene bør ha problemer med å gi en rimelig grei gjengivelse av de
sentrale bestemmelsene. Oppgaven gir god anledning for den gode kandidat til å
fremheve seg Igjennom både detaljkunnskaper og evne til å sette bestemmelsen
inn i en bredere rettslig sammenheng.
Mitt hovedinntrykk er at
skuffende mange får lite ut av et sentralt tema. Fremstillingene holder et
heller vekslende nivå. De fleste drøfter forholdet til livsarvingens pliktdel
og forloddsreglene, men drøftelsene er dessverre ofte lite heldig med
anvendelsen av de aktulle rettskilder.
b) Pensum PederLødrup,
Arverett 3. utg. (1994)
c) Hjemmel og begrunnelse
Bestemmelsen om ektefellens
rett til minstearv kom inn i arveloven § 6 2.pkt. ved lov av 22. juni 1990.
Begrunnelsen for innføring av gjenlevende ektefelles rett til minstearv er
etter forarbeidene (Lødrup s. 59) begrunnet med et ønske om å prioritere
gjenlevende ektefelle fremfor andre arvinger i beskjedne dødsbo grunnet
alminnelig krav til rimelig levestandard. Det henvises også til at dette
antagelig er i samsvar med alminnelig rettsoppfatning.
d) Nærmere om retten til
minstearv
1 utgangspunktet har
gjenlevende ektefelle rett til en minstearv tilsvarende 4 x G. Dette økes til 6
x G dersom arvingene etter avdøde er i annen arvegangsklasse. Kandidatene må få
frem at minstcarven er prioritert foran livsarvingenes pliktdel. Livsarvingcne
vil således kun har krav på arv dersom gjenlevende etterlater seg mer enn 4 G.
Grunnlaget for minstearven
er nettoformuen i avdødes dødsbo. Kandidatene kan gjerne omtale lærebokens
diskusjon om forholdet mellom livsarvingenes forloddsrett etter A § 36 og minstearven.
Den rettslige situasjonen er usikker. Lødrup trekker i retning av at
minstearven bør prioriteres.
e) Forholdet til avdødes
testament
Avdøde kan ikke disponere
over minstearven ved testament. I dette ligger at minstearven er en
pliktdelsarv for gjenlevende. Kandidatene bør få frem at lengstlevende ikke kan
motsette seg at avdøde i testament råder over enkclte ting som overstiger den
testasjonsfrie del. 1 tilfelle må imidlertid gjenstandlegataren gjøre opp i
forhold til lengstlevende.
Det bør forventes at
kandidatene kommer inn på bestemmelsen i A § 7 om at testament som reduserer
lengstlevendes arverett kun er gyldig når han har fått kunnskap om det før
arvletarens død. Unntaksbestemmelsen i § 7 2.pkt. om at bestemmelsen likevel
ikke kommer til anvendelsen når det umulig eller etter forholdene vanskelig å
varsle han, er relativt grundig behandlet i lærcboken med henvisning til flere
dommer som omhandler problemstillingen.
f) Arverettens bortfall ved separasjon og skilsmisse
Avslutningsvis kan kandidatene
gjerne presisere at også minstarven bortfaller ved separasjon, jf. A § 8. Det
er ct krav om separasjon ved bevilling eller dom, slik at faktisk samlivsbrudd
eller midlertidig separasjon etter El § 92 ikke er tilstrekkelig.
Karakterfastsettelse
Begge besvarelser er meget
sentrale og det må derfor kunne forventes at de fleste kandidater vil ha noe å
skrive om. Som vanlig vil den bedre kandidat fremheve seg gjennom forståelse,
detaljkunnskaper og fremstillingsevnc. Særlig i oppgave 1 kan den svakere
kandidat lett kunne komme til å skli over i mer "generell
helsepolitikk". Da det ikke er opplyst om annet skal begge delbesvarelser
i utgangspunktet telle likt. Det er vel imidlertid grunn til å anta at mange
vil ha mer å skrive om i oppgave 1 hvilket etter min oppfatning er forsvarlig i
forhold til pensumdekningen.