SENSORVEILEDNING
Til
cand.jur eksamen 3 avd høsten 1999
"I
hvilken grad bør pantsettelse tillates"
I.
Kandidatenes forutsetning for å besvare oppgaven
1) Læringskrav
Emnet
er sentralt i læringskravene til faget gjeldsøkingsrett (8 vt):
" Det blir krevd grundig kjennskap til
(…) spørsmålet om kor langt ein bør tillate pantsettelse"
Læringskravene
skiller mellom emner som det kreves grundig kjennskap til og emner som det bare
kreves kjennskap til. Emnet for denne oppgaven hører til den første kategorien.
2). Hoved og
støttelitteratur
Oppgavens tema
behandlers inngående i Sjur Brækhus ” omsetning og kreditt 2” kap 219, over
atten sider.
Kapitteloverskriften
er ” Hvor vid bør adgangen til å pantsette være?” Videre er det relevante
momenter å finne i kap 210. Dette er en del av fagets hovedlitteratur. Videre
må det påregnes at en del kand. Har lest NOU 1993:16 Etterkontroll av
konkurslovgivningen med mer. Denne er en del av fagets støttelitteratur. De
panterettslige drøftinger finnes på sidene 132-161, herunder særlig på s. 134
under kapitteloverskriften ” Bør pantsettlesesadgangen begrenses?”
Falkangerutvalget gir drøftelsen av de prinsipielle spm et meget konkret
tilsnitt( som forhåpentligvis noen kand har plukket opp) Utvalgets mer
prinsipielle forslag ble imidlertid ikke i særlig grad tatt til følge senere i
lovgivningsprosessen. Falkangerutvalgets utredninger på s 134 flg gir også
innføring i oppgavens problemstilling (denne anbefales lest av sensorene
For
øvrig vil det interesserte og våkne kand. ha fanget opp mye ved det generelle
studiet av faget.
Det
finnes også annen litteratur som behandler emnet, men for å holde
sensorveiledningen på et rimelig nøkternt omfangsnivå vil jeg ikke gå inn på
dette. Det som er nevnt ovenfor gir rikelig grunnlag for å besvare oppg.
3) . Betydningen av
læringskravene og litteraturdekningen
Oppsummeringsvis kan det følgelig sies at emnet er
svært sentralt og har god dekning ilitteraturen. Oppgavetekseten er henter
direkte fra læringskravene og den er å finne som kapitteloverskrift i Brækhus
lærebok og i Falkangerutvalgets utredning. Det er også mitt inntrykk at
forelesningene og manduksjonene i panterett holder meget høyt nivå både faglig
og pedagogisk. Dette innebærer at man med solid legitimitet kan ha høye forventninger
til kand. Prestasjoner
II Besvarelsens innhold
1) Generelt.
Mange kandidater
definerer (rutinemessig) besvarelsens'
tema ut fra oppgavelyden. I forhold til
vår oppg. Bør det tas for gitt at det er adgangen til avtalepant det spørres etter.
Det er vel kun i disse tilfellene det er naturlig å bruke begrepet
”pantsettelse”. Det er således ingen grunn til å belønne kand. Som bruker for
mye energi på å redegjøre for hva man mener oppg spør etter. Dette bør heller
vise seg i måten man besvarer oppg på.
Kandidatene kan for det
første kort si noe om hva en panterett er og her er det naturlig å ta
utgangspunkt i panteloven § 1-1(1); "En særrett til å søke dekning for et
krav (pantekravet) i ett eller flere bestemte formuesgoder” Det er adgangen til å stifte slike
rettigheter som skal drøftes i et rettspolitisk perspektiv.
Kand skal ikke dvele for lenge med de
materielle regler. De bør kun være med for å forklare den konflikt som kan
foreligge mellom pantekreditorene og de usikrede kreditorene som er den primære
interessekonflikt ved drøftelsen av pantsettelsesadgangens grenser. Dog vil man med fordel kunne ha et blikk på
gjeldende panterett når man drøfter hvilken adgang til pantsettelse som bør
tillates.
Oppgaveteksten ber kand om å behandle pantsettelsesadgangen
i et rettspolitisk perspektiv. Som et grep for å bedre kunne disp besvarelsen
på en pedagogisk måte, kan kand innledningsvis presentere hovedtypen av de
hensyn og interesser som typisk eksisterer. Dette er dog ingen nødvendig
forutsetning for en god besvarelse.
I tillegg til det jeg har
nevnt ovenfor kan det tenkes at kand trekker fram det rent faktiske poeng at
mange konkursboer nå i liten grad har midler til dekning av kostnadene ved
bobehandligen og i enda mindre grad til fordeling blant de dividendeberettigende
kreditorer. Det kan også tenkes at kand påpeker at adgangen til å pantsette har
variert opp gjennom tidene og at den gjeldende pantelov i et historisk
perspektiv fremstår som svært liberal i retning av å tillate omfattende
pantsettelser. Det er fint om kand kort nevner hvilken betydning de reelle
hensyn som drøftes i besvarelsen har ved tolkningen av pantelovens
bestemmelser.
Kand
bør belønnes for slike bemerkninger som nevnt i dette avsnitt dersom de ikke
blir for omfattende og dersom han makter å trekke slutninger som kan gi et
bidrag ved behandlingen av oppgavens tema
Det
må også fremheves at det primært vil være ut fra den knapphetssituasjon som
foreligger ved konkurs man foretar drøftelsen. Det er her panterettens
identitet kommer klarest frem. Kand bør dog belønnes dersom de også kan sette
et visst fokus på forholdende på det såkalte sikringsstadiet. Videre kan det
også være grunn til å drøfte panterettighetene i forhold til gjeldsforhandling
mv. Det kan tenkes at man i slike situasjoner bør sette grenser for adgangen
til å realisere pantet slik at de faktiske forutsetninger for å nå frem til
gjeldsordning ikke fjernes.
Det
kan tenkes en rekke måter å disponere en besvarelse på og det fremheves fra min
side at måten man disponerer stoffet på i seg selv aldri skal gi grunnlag
for minuspoenger for kand. Det skal kun
gjøres dersom disposisjonen indikerer manglende eller sviktende forståelse. Ved
kand som ukritisk synes å legge til grunn Brækhus angrepsvinkel bør man være
særlig oppmerksom på forhold som kan tyde på pugging eller annet som viser at
dette ikke er kand egne tanker som presenteres. Den tekniske etterplapring skal
ikke belønnes.
I
det følgende gir jeg bare kort referanse til noen av de hovedpunkter som bør
være med i kand besvarelser.
2)
Realkreditt kontra personalkreditt.
Dette
behandles i Brækhus i kap 219.2, 219.3,
og 219.4. Jeg viser her til de aktuelle sider i Brækhus og til
Falkangerutvalgets utredning jf. henvisningen innledningsvis.
Det
må kreves av kand at de drøfter for og mot adgangen til pantsettelse på
bekostning av de utsikrede kreditorer. Hva en eventuell konklusjon fra kand
side inneholder , bør ikke være avgjørende for hvordan man bedømmer drøftelsene
så langt. Det viktigste er at kand ser de viktigste argumentene (hensynene) og
makter å anvende disse på en selvstendig måte i sine drøftelser.
3) Ulike måter å begrense pantsettelsesadgangen
på
Dette
drøftes av Brækhus i kap 219.5. Heller ikke her vil jeg gjenfortelle det som er
skrevet i Brækhus under langt på vei de samme overskriftene. Ved behandlingen
vil Brækhus fremstilling være den naturlige referanse, men de kand som makter å
eksemplifiserer med eksempler fra gjledende lig og fra Falkangerutvalgets
drøftelser og forslag, bør belønnes dersom dette viser forståelse og analytiske
evner. Også her må sensorene være på vakt mot den ukritiske gjengivelse av
andres synspunkter.
Det
er fint om kand drøfter hvordan begrensningene i pantsettelsesadgangen kan
tenkes gjennomført rent teknisk.
4)
oppsummerende bemerkninger
Det
kan tenkes mange mulige varianter for besvarelsen av oppgaven . Nesten hver
regel i panteloven kan trekkes inn i en prinsipiell problemstilling i forhold
til oppgavens tema. Det man må kreve av kand er at de ser det prinsipielle og
ikke kommer med uprinsipielle drøftelse av hava som er gjeldende rett etter
dagens pantelovgivning. Det kan heller ikke forventes at kand makter å se det
utall av forskjellige problemstillinger som emnet gir grunnlag for å reise. Det
er viktig at kand får den nødvendige rettspolitiske handlefrihet i sin
besvarelse av oppgavens tema uten at man trekker vedkommende for ikke å ha
aksentuert et hensyn eller en problemstilling på samme måte og i samme grad som
Sjur Brækhus.
III
Bedømmelsen
Som
vist i kapittel 2 ovenfor er emnet svært sentralt i studiet av panteretten. Det
har dessuten god dekning i litteraturen. Dette betyr at det må stilles høye
krav til kand besvarelser. Dette gjelder både mht å få ståkarakter og fortjene en laud.
Oppgaver
som den foreliggende gir erfaringsmessig et større antatt kand på det ordinære
nivå. Oppgavens emne er svært sentralt i læringskravene. Oppgavens ordlyd er
hentet direkte fra disse. Emnet er også slik at man ikke behøver for store
studier av faget for å kunne si noe fornuftig. Etter min oppfatning bør ikke
oppgavetypen ha betydning for hvor mange kand som havner på de forskjellige
karakterene. Dette bør sensorene ha i mente.
For
å kunne fortjene kand ”kan vel få laud” , bør kand på en noenlunde dekkende
måte få frem hovedlinjene i de momenter som kan hentes fra Brækhus 219. Dersom
kand makter å gjøre dette på en noenlunde selvstendig og aktiv måte, bør han
kunne få laud. Det siste vitner som reglel om manglende forståelse og at kand
har pugget seg til sine kunnskaper. Etterplapring bør ikke på nen måte belønnes. For karakteren ”kan få laud” eller bedre bør kand bevise
selvstendighet og forståelse ved for eksempel ved å trekke veksler på gjeldende
ret eller lovforslag. Dvs at kand makter å konkretisere sine drøftelser. Når
kand makter å trekke frem eksempler fra konkrete regler og generelt har et
aktivt øye til gjeldende rett i sin behandling av emnet bør lauden normalt bli
god. Dette vil stort sett være tanker som kand har ervervet seg ved studiet av de forskjelllige panterettslige regler og
problemstillinger, og som vitner om selvstendighet og gjennomgående forståelse.
Grensen
mellom det minimumsakseptable og det ikke akseptable er vanskelig å anngi ved
denne type oppgaver. Skillet vil som oftest gå mellom den som forstår
oppgavelyden og den som ikke gjør det( det kan vises til forrige semesters
oppgave om kreditorsvik). Den foreliggende oppgavelyd kan etter mitt skjønn
vanskelig misforstås slik at den skulle kunne få fatale konsekvenser for kand.
Den kand som knapt makter å si noe annet enn at vi har en stor konflikt mellom
de sikrede og de usikrede kreditorene og gjør dette på en generell og
gjenfortellende måte, kan ikke forvente så mye bedre enn en ståkarakter. Dette
er så vidt sentralt i læringskravene og trekkes ofte frem i ulike sammenhenger
at selv den helt uintresserte student vil ha fått med seg noe. Det må igjen
fremheves at det ikke lar seg gjøre å gi uttømmede retningslinjer for
bedømmelsen av alle de variasjoner av besvarelser som skal undergis sensur ved
denne eksamen.
IV kandidatenes prestasjoner
Kommentarer
under dette punkt vil måtte utstå til senere utgaver av sensorveiledning. Det
er mott håp at de erfaringer som meddeles fra de gjennomgående sensorer kan
bidra til å gi føringer som bidrar til størst mulig grad av konformitet i den
bedømmelse som kommisjonssensorene skal foreta.
V Oppsummering
Det
bør være unødvendig å si at sensorveiledningens funksjon ikke er å gi
uttømmende informasjon om hvilke karakterer som skal settes på de ulike
besvarelser. Den enkelte gjennomgående sensor og de enkelte kommisjoner må som
vanlig ut fra erfaring og fornuftig skjønn vurdere hva den enkelte skal ha som
karakter.
Jeg
ber om tilbakemeldinger på denne foreløpige sensorveiledningen. Det er etter
råd fra eksamensformannen allerede kortet ned til under halvparten i forhold
til den opprinnelige omfang.
Oslo,
18 november 1999.
KOMMENTARER TIL
SENSORVEILEDNING TIL TEORI NR. 2 PÅ 3. AVDELING
Som veiledningsforfatteren
påpeker, er oppgavens tema inngående behandlet av Brækhus, Omsetning og kreditt
2, som er "hovedlitteratur" i panterett i Bergen. Ut fra erfaring
tror jeg likevel at veiledningsforfatteren tar noe hardt i når han på s. 2 sier
at man kan ha "høye forventninger til kandidatenes prestasjoner". For
de fleste kandidater er panteretten svært abstrakt, og etter min mening går mye
av diskusjonen hos Brækhus "over hodet" på en stor del av
kandidatene. Etter min oppfatning trenger man erfaring og praktisk innsikt for
å kunne forstå denne diskusjonen.
I Tromsø er Brækhus'
fremstilling ikke pensum. I min kommentarutgave har jeg ikke foretatt noen
samlet drøftelse av hvor vid pantsettelsesadgangen bør være, men rettspolitiske
drøftelser er flettet inn i fremstillingen av gjeldende rett. For de som bare
har lest min kommentarutgave, tror jeg imidlertid det vil være vanskelig å
besvare oppgaven. Ut fra det jeg skriver, er det bare de flinkeste som kan
forventes å ha tilstrekkelig kombinasjonsevne til å lage en samlet
rettspolitisk drøftelse av hvor vid pantsettelsesadgangen bør være.
Som kjent har jeg forelest
i panterett i Tromsø siden 1988. 1 mine forelesninger pleier jeg å gi en
oversikt over de hensyn som gjør seg gjeldende ved fastleggelsen av hvor vid
pantsettelsesadgangen bør være, men jeg gir ikke mer enn en oversikt, og den
oversikt jeg gir, pleier jeg å gi forholdsvis tidlig i forelesningsrekken. Ved
gjennomgangen av gjeldende rett pleier jeg ‑ på de steder jeg synes det
passer ‑ å vende tilbake til de rettspolitiske betraktningene jeg har
gitt innledningsvis. Men også om man legger til grunn at studentene har
tilegnet seg mine forelesninger, fremstår oppgaven som krevende.
Som
sagt har jeg i min kommentarutgave flettet rettspolitikken inn i fremstillingen
av gjeldende rett. Av steder i fremstillingen hvor man kan rinne momenter for å
besvare oppgaven, nevner jeg særlig s. 46 (generelt), s. 222
(driftstilbehørspant), s. 301‑302 (varelagerpant) og s. 417‑418,
jf. s. 422, jf. s. 426‑427 (factoringpant). I forhold til salgspant blir
rettspolitiske betraktninger behandlet blant annet på s. 316, 318, 319, 320,
324, 326‑327 og 352.
Som det fremgår av det jeg har sagt, mener jeg at
denne oppgaven generelt er meget krevende. Ut fra pensumsituasjonen i Tromsø er
den for Tromsøstudentene i tøffeste laget.