UNIVERSITETET
I BERGEN
CAND.
JUR. EKSAMEN TREDJE AVDELING HØSTEN 1991
Sensorveiledning
til Teoretisk oppgave nr. 1, mandag 18. november 1991
"Hvor langt er betalinger foretatt av
konkursdebitor før fristdagen bindende for konkurskreditorene?"
Nærværende sensorveiledning er utarbeidet på basis av et utkast datert 18. november 1991 som er utsendt til og drøftet med eksamensformannen og de øvrige gjennomgående sensorer.
Oppgaven forutsetter behandling av sentrale
konkursrettslige og pengekravsrettslige regler, ispedd noe dynamisk tingsrett.
Oppgaven gir gode muligheter for den flinke kandidat til å vise juridiske
kunnskaper og forståelse. Oppgaven synes på den annen side også velegnet til å
avdekke kunnskaps‑ og forståelsessvikt.
Oppgaven spør etter utstrekningen av kreditorenes
beslagsrett med hensyn til konkursdebitors betalinger før fristdagen. Hvor
langt plikter konkurskreditorene å respektere disse? Det bør forutsettes at
betalingsakten er gyldig. Svaret beror da på:
Under den gjennomgående sensur viser det seg
imidlertid at de aller fleste kandidatene nøyer seg med å behandle omstøtelse.
En mulig forklaring på dette er at kandidaten tolker uttrykket "før
fristdagen" slik at det alene spørres etter omstøtelse, idet fristdagens
funksjon primært er knyttet til omstøtelse. Selv om oppgaveteksten neppe er
helt heldig her, må det imidlertid kunne forventes at kandidatene ser og nevner
rettsvernsreglenes betydning for fastleggingen av omfanget av kreditorenes
beslagsrett innenfor vårt tema; konkursdebitors betalinger.
Tilrådd litteratur omkring spm. 1. er Kruger:
Pengekrav, 2. utg. s. 269‑287, jfr. også Lilleholt: Godtruerverv og
kreditorvern, særlig s. 181 flg. De relevante omstøtelsesreglene behandles hos
Sandvik: Lærebok i materiell konkursrett, særlig på s. 34‑41 og s. 49‑59.
Ad. spm. 1.
Når har betalingsmottager rettsvern i forhold til
betalerens kreditorer? Det kan her innledningsvis foretas en presisering av
betalingsgjenstanden; penger. Det er akseptabelt at kandidatene berører
betaling med annet enn penger, men det bør skje helt kort og poenget bør da
være at rettsvernsakten i så fall følger reglene for det aktuelle formuesgode
uavhengig av at det skjer "betaling" . I det følgende (under dette
spørsmål) behandler jeg kun betaling med penger.
Kandidatene bør se at det ikke gis lovregler om
rettsvernsakten ved betaling. Kandidatene henvises da til andre rettskilder.
Det kan være naturlig å ta utgangspunkt i begrunnelsen for særskilte
rettsvernsregler, hensynet til notoritet og publisitet (i vekslende grad), og
se hvordan hensynene har blitt ivaretatt og kommet til uttrykk i
rettsvernsregler på områder som har likhetstrekk med det foreliggende betalinger.
Rettsvernsreglene om løsøre er nærliggende, jfr. imidlertid Krager s. 282 som
påpeker at notoritets‑ og publisitetshensynet har mindre vekt ved
betalingstransaksjoner (særlig hvor betalingsformidling skjer gjennom
bank/post) enn ved disposisjoner over løsøre.
Kruger konkluderer for sin del ( s. 283) med at
"det er vanskelig å komme utenom et konvertert
"overleveringskrav" fra den tradisjonelle dynamiske tingsrett også i
betalingsformidlingen". I hvilken utstrekning tingsretten oppstiller krav
om overlevering (for rettsvern ved avhendelse av løsøre) er omdiskutert, jfr.
feks. Lilleholt s. 187 som konkluderer med overlevering som hovedregel og
utgangspunkt, men oppstiller en del modifikasjoner som har sitt utspring i
interesselæren, jfr. Brækhus & Hærem, Norsk Tingsrett s. 513, og ku og
jernskrapdommene, hhv. Rt 1910.231 og Rt 1912.263.
Det kan bemerkes at vi har en parallell til
interesselæren forsåvidt angår kontoopprettelse i kreditors favør/utskillelse
av beløp i egen kasse; her har betalingsmottager rettsvern dersom betaler har
plikt etter lov eller avtale til å foreta atskillelse og atskillelse er
foretatt, jfr. nærmere hos Krager s. 286.
Etter behandlingen av hovedreglene om rettsvern for
betalinger, er det på sin plass med noe kasuistikk, jfr. Krager s. 269 flg om
ulike betalingsmåter. Betaling med sjekk anses (i alle fall) ikke foretatt før
utsteders konto er belastet, jfr. Knuger s. 284.
Kandidatene bør videre behandle spørsmålet om når
rettsvernsakten må være gjennomført: Det vises her til Kruger s. 284‑85
hvor de to mulige løsningene presenteres: Enten gir boåpningen automatisk
virkning som tilbakekall av betalinger som ikke har oppnådd rettsvern, eller så
må boet utøve tilbakekall, således at tidspunktet for tilbakekall blir
skjæringspunktet mht når rettsvern må være oppnådd. Den første løsningen har
bredest støtte i juridisk teori, men Kruger argumenterer for den andre
løsningen. Løsningsalternativene bør anses likeverdige; kvaliteten på
kandidatenes resonnementer får bli avgjørende.
Ad spm. 2.
Kandidatene skal her behandle Deknl §§ 5‑5 og 5‑9
og bør behandle § 5‑4 (om enn i korte trekk). Det bør etter min
oppfatning avgrenses i forhold til motregning iht Deknl § 5‑6. Det bør
imidlertid ikke trekkes om kandidatene behandler bestemmelsen kort. Som Sandvik
gjør gjeldende på s. 42 vil allerede Dl § 5‑5 kunne ramme motregning i
visse tilfelle, jfr. s. 35. Oppgaven bør videre forstås slik at det skal
avgrenses mot gaver (jfr. dog § 5‑4 som viser til § 52). Behandling av
reglene i §§ 5‑3, 5‑7 og 5‑8 må klart anses å være utenfor
oppgaven, og slik behandling bør føre til trekk. Oppgaven spør ikke etter
virkninger av omstøtelse. §§ 5‑11 og 5‑12 skal da ikke behandles.
Noen kandidater behandler § 5‑15. Etter min oppfatning gir oppgaveteksten
ikke foranledning til å ta opp spørsmålet om frist for omstøtelse, men så fremt
behandlingen er kort, bør det aksepteres. En del kandidater skriver så meget om
perifere eller irrelevante regler og problemstillinger at det knapt blir tid
til å behandle §§ 5‑5 og 5‑9. (En besvarelse jeg har gjennomgått
omhandlet sistnevnte regler på ca. 3 av besvarelsens 21 spalter!) Slike
kandidater vil lett befinne seg i faresonen.
Kandidatene bør konsentrere behandlingen av § 5‑5
omkring de sentrale og mer problematiske sider ved bestemmelsen, herunder
vilkårene "usedvanlige betalingsmidler", "før normal
betalingstid", "betydelig forringet betalinsevne" samt
reservasjonen for betalinger " som etter forholdene allikevel ikke
fremtrådte som ordinær". Kandidatene bør se at det. er denne reservasjonen
som er den helt sentrale komponenten i regelen (parallell til
"utilbørlig" kravet i Deknl § 5‑9). Det gir gjennomgående best
utbytte såvel systematisk som faglig dersom kandidatene behandler
"ordinær" reservasjonen i tilknytning til behandlingen av de enkelte
omstøtelsesvilkår. Kandidater som overser ordinær reservasjonen eller
misforstår denne, skal ha vesentlig trekk.
Videre skal fristreglene i 2. og 3. ledd behandles.
Her bør kandidatene konsentrere seg om å få frem og begrunne hvorfor fristene
er forskjellige etter hhv 2. og 3. ledd samt beregne fristene, herunder såvel
fristens utgangspunkt som lengde.
Kandidatene skal særskilt forklare hva som menes med
"foretatt" og i den forbindelse nevne § 5‑10 og vise til (den
eventuelle) drøftelsen av rettsvernsreglene for betalinger, jfr. under spm. 1.
ovenfor.
Vilkåret "usedvanlige betalingsmidler"
reiser en rekke problematiske spørsmål. Kandidatene bør ta opp spørsmålet om og
når cesjon (og pantsettelse/sikringscesjon, jfr. § 5‑5, 4. ledd) av
pengekrav mot tredjemann kan anses som betaling med usedvanlige
betalingsmidler, jfr. Sandvik s. 37‑38 med henvisning til rettspraksis.
"Ordinær"‑reservasjonen får betydning dels med hensyn til
hvilket betalingsmiddel det er tale om, dels hensikten med betalingen, jfr.
Sandvik s. 36‑38. Et pluss til kandidater som får frem den praktiske
betydning av at pantsettelse/sikringscesjon av enkle pengekrav er regulert i §
55, 4. ledd og ikke omfattes av § 5‑7. Om de øvrige sentrale vilkår som
nevnt ovenfor; se Sandvik s. 38‑41.
Ved behandlingen av § 5‑9 bør kandidatene
konsentrere seg om å supplere fremstillingen av § 5‑5 og herunder få frem
den utvidede adgang § 5-9 gir til omstøtelse. Kandidatene bør nevne at § 5‑9
kan anvendes også innenfor omstøtelsesfristene etter § 5‑5, noe som vil
være hensiktsmessig pga de ulike virkninger av hhv objektiv og subjektiv
omstøtelse, jfr. §§ 5‑11 og 5‑12.
Kandidaten bør ved behandlingen av § 5‑9
konsentrere seg om det første handlingsalternativ; begunstigelse av en fordringshaver
på de øvriges bekostning. "Utilbørlig"‑vilkåret bør behandles i
umiddelbar tilknytning til det aktuelle handlingsalternativ, jfr. Sandvik s. 56
for vårt område. Kandidatene skal dernest behandle vilkåret om at debitors
økonomi var svak/ble alvorlig svekket, de subjektive vilkår samt
omstøtelsesfristen. Det må gi vesentlig trekk dersom "utilbørlig"
overses eller misforstås.
Av sentrale dommer om omstøtelse av betalinger
nevnes: Ringen‑dommen, Rt 1933.1265, Rt 1969.624, Rt 1970.52, Rt
1974.631, Rt 1982.1232 og Rt 1986.681
NÆRMERE OM
BEDØMMELSEN AV BESVARELSENE
Oppgaven reiser mange spørsmål av vekslende
vanskelighetsgrad. Rettsvernspørsmålet er formentlig mest problematisk. Ved
bedømmelsen oppstår spørsmålet om hvilken betydning det skal tillegges at enten
rettsvernspørsmålet eller omstøtelsesreglene er ubehandlet, eventuelt at
behandlingen av omstøtelsesreglene begrenses til kun å omfatte § 5‑5.
Det må etter min mening anses som en klar mangel at
rettsvernspørsmålet overses som et selvstendig tema i oppgaven. Dersom
kandidaten nøyer seg med å behandle omstøtelse, bør behandlingen av dette være
meget god for at besvarelsen skal gis. laud. Behandling av rettsvernspørsmålet
i tilknytning til reglene om fristberegning ved omstøtelse, vil i større eller
mindre grad kunne avhjelpe den manglende behandling av rettsvern som
selvstendig tema. Allerede det forhold at kandidatene kun nevner at betalingen
(foruten å være uomstøtelig) må ha rettsvern for å stå seg mot betalerens
kreditorer, bør hjelpe noe på. Også på de svakere nivå, herunder strykgrensen,
må det tas hensyn til og gis markert trekk for manglende behandling av
rettsvern. Med mindre de sentrale omstøtelsesreglene behandles svakt, bør
imidlertid en slik besvarelse ikke settes til stryk.
Dersom kandidaten overser Dl § 5‑9 må det føre
til vesentlig trekk. Dersom kandidaten helt eller i det vesentlige overser
rettsvernspørsmålet, bør Dl § 5‑5 være behandlet godt for at besvarelsen
som også overser eller får lite eller intet ut av § 5‑9 skal kunne passere.
Jeg har hatt besvarelser på, under og like over strykgrensen hvor kandidaten
har oversett rettsvernspørsmålet, behandlet § 5‑5 relativt godt, og enten
oversett eller nøyet seg med lovreferat av § 5‑9. Helhetsinntrykket har
blitt avgjørende for den endelige dom i slike tilfelle.
Den laudable besvarelse bør i utgangspunktet
inneholde gode drøftelser av rettsvernspørsmålet, Dl § 5‑5 og § 5‑9.
For at besvarelsen skal passere bør i utgangspunktet
hovedtrekkene i DL §§ 5‑5 og 5‑9 være behandlet tilfredsstillende.
Feil og mangler ved deler av besvarelsen skjerper
kravene til besvarelsen for øvrig for at den skal passere. Kandidater som
nærmest skriver en oversiktsoppgave om omstøtelse, jfr. ovenfor under spm. 2,
1. avsnitt, vil som utgangspunkt ikke ha besvart oppgaven til ståkarakter med
mindre de har fått med tilstrekkelig om Dl §§ 5‑5 og 5‑9 til at
hovedtrekkene i disse bestemmelsene kan sies å være behandlet
tilfredsstillende.
Bergen,
2.desember 1991