CANDJUR EKSAMEN
3. AVDELING
TEORIOPPGAVE NR 2,. NOVEMBER 1995
Oppgavetekst: Virkningene av at det åpnes
gjeldsforhandling eller konkurs hos debitor.
Eksamenskrav: Grundig kjennskap til reglene om
fremgangsmåten ved utlegg, gjeldsforhandlinger
etter konkursloven og etter gjeldsordningsloven og konkurs, samt de materielle reglene om omfanget av
kreditorenes beslagsrett og de ulike kravs nærmere stilling.
Tilrådd litteratur:
Enten: Alternativ 1.
Kristian
Huser, Gjeldsforfølgningsrett (1995) unntatt kap. 3,6 og figurer og tabeller.
Mads
Henry Andenæs, Konkurs (1993) kap. 5, 6, 9.1‑9.6, 11.1, 12, 14, 15.7, 16‑22,
24.1‑24.4, 25, 26.1, 27, 29.1‑29.7, 31‑32 og 34.
Eller: Alternativ 2.
Sjur
Brækhus, Omsetning og kreditt 1. Den personlige gjeldsforfølgning (3. utg.
1991) pkt. 101‑104, 112‑114.1, 121‑123, 125, 132‑140,
142‑147, 152.0152.16 og 153.0‑153.16.
Mads
Henry Andenæs, Konkurs (1993) kap. 5, 6, 9.1‑9.6, 11.1, 12, 14, 15.7, 16‑22,
24.1‑24.4, 25, 26.1, 27, 29.1‑29.7, 31‑32 og 34.
Tilleggslitteratur: Kristian
Huser, Gjeldsforhandling og konkurs, bind I‑III (1987‑93).
Oppgavens
tema er behandlet i Kristian Huser's "Gjeldsforfølgningsrett" punkt
8.4, 10.3, 12.4 og 18.5. For de som har valgt alternativ 2 er temaet dekket i
Sjur Brækhus', Omsetning og kreditt 1, punktene 152.0‑152.16 og 153.0‑153.16.
Forøvrig er oppgavens tema behandlet på forelesningene i
gjeldsforfølgningsrett. Emnet er sentralt og omfatter bl.a. kreditorenes
beslagsrett, debitors råderett og omstøtelsesproblematikken. Oppgaven er en
typisk oversiktsoppgave, og det kan derfor ikke forventes at kandidatene går
like dypt ned i alle problemstillingene oppgaven reiser.
Kandidatene
er bedt om å opplyse hvilket alternativ de har valgt som tilrådd litteratur.
Bakgrunnen for dette er at virkningene av at det åpnes gjeldsforhandling etter
gjeldsordningsloven er ulikt behandlet i de to pensumalternativene. På grunn av
stor uro blandt studentene om betydningen av å oppgi pensumaltenativ, skal
studentene stilles likt også når det gjelder behandlingen av gjeldsordningsloven.
Sett hen til dette kan det ikke kreves særlig mye av kandidatene i denne
sammenhengen. Kandidater som prøver å vise forskjeller/likheter i forhold til
virkningene av gjeldsforhandling etter konkursloven, bør få pluss for dette.
Erfaringen min sålangt er imidlertid at det er svært få som gjør dette.
Innledningsvis
bør kandidatene definere/presisere sentrale begrep. Det bør feks presiseres at
gjeldsforhandlinger kan skje både etter reglene i konkursloven og
gjeldsordningsloven. Når det gjelder virkningene av gjeldsforhandlinger etter
gjeldsordningsloven, viser jeg til det som er nevnt foran. Videre må
kandidatene få frem at det kan være tale om både frivillig og tvungen
gjeldsordning. Begge skal behandles i denne oppgaven.
Videre
bør kandidatene foreta avgrensning av oppgavens emne. Oppgavens ordlyd
avgrenser naturlig mot behandling av vilkårene for gjeldsforhandlinger og
konkurs. Videre må det avgrenses mot virkningene av gjeldseksekusjon. Det er
virkningene av den kollektive gjeldsforfølgning som er emnet for oppgaven.
Videre
bør innledningsvis også hensynene bak reglene om virkningene av
gjeldsforhandling og konkurs behandles. Kandidatene må få frem at reglene er
begrunnet både med hensyn til debitor, kreditor fellesskapet og til utenforstående
tredjemenn. Kandidatene bør videre få frem at formålet med gjeldsforhandling er
videre drift for debitor, mens formålet med konkurs er avvikling av debitors
virksomhet.
I. Gjeldsforhandling
etter konkursloven.
I
oppgavens hoveddel vil det etter min vurdering være mest hensiktsmessig å ta
utgangspunkt i gjeldsforhandling etter konkursloven. I den senere fremstilling
kan kandidatene bruke dette utgangspunktet til å vise ytterligere virkninger
eller eventuelle forskjeller.
Kandidatene
bør si noe om når virkningene inntrer. Hvorvidt dette gjøres før eller etter at
virkningene er fremstilt, kan være hipp som happ. Viktig er imidlertid at både
tidspunktet for åpning av gjeldsforhandling, jf kkl § 4.4, jf dl § 1‑4,
og fristdagen, jf dl § 1‑1, nevnes i denne sammenhengen.
Ved
fremstilling av virkningene kan det være hensiktsmessig med enn oppdeling.
Hvordan kandidatene velger å gjøre dette bør ikke ha betydning, så lenge
fremstillingen er oversiktlig.
1. Debitors
råderett:
Kandidatene
må få frem at utgangspunktet er at debitor beholder sin rådighet, riktignok
under kontroll av gjeldsnevnden. Kkl § 14, 1. Utad er det "buiseness as
usual" . Kandidaten bør si noe om bakgrunnen for dette. Innad må debitor
rette seg etter påleggg fra gjeldsnevnden. Pålegg fra gjeldsnevnden kan være
konkrete eller generelle.
Kandidatene
må få frem at det for visse disposisjoner kreves samtykke av gjeldsnevnden, kkl
§ 14, 2. Det bør redgjøres for hvilke disposisjoner dette gjelder for, samt
hvorfor samtykke kreves for disse disposisjonene.
Videre
bør det drøftes hvilke krav som stilles til innholdet i samtykket fra
gjeldsnevnden. (Den gode kandidat får her frem sammenhengen mellom særlig
samtykke fra gjeldsnevnden og status som massekrav, jf kkl § 14,2 og dl § 9‑2,1
nr.5).
2. Virkning overfor tredjemenn:
I
sammenheng med fremstilling av rådighetsproblematikken bør kandidatene ta opp
spørsmålet om debitors legitimasjon, jf kkl § 15,1. Kandidatene bør si noe om
hensynet bak legitimasjonsregelen, samt innholdet og rekkevidden av regelen.
Den gode kandidat gis her anledning til å briljere.
3. Debitors opplysningsplikt
Regelen
om debitors opplysningsplikt er inntatt i kkl § 18. Foruten å fremstille
innholdet i regelen, bør kandidatene få frem at hensynet bak opplysningsplikten
er mulighetene for å lykkes med gj eldsforhandlingene.
4. Begrensninger i adgangen til annen
gjeldsforfølgning
Etter
gjeldsordningsloven § 1‑2,1,1 kan gjeldsordning ikke åpnes så lenge
debitor er under gjeldsforhandlinger etter kkl. Bakgrunnen for dette er at
gjeldsforhandlinger etter kkl anses mer betryggende og hensiktsmessig når
vilkårene for dette først er tilstede. Videre oppstilles det i kkl § 16 et
tidsbegrenset og betinget konkursforbud. Endelig oppstilles det i kkl § 17,1,1
et utleggsforbud.
Kandidatene
bør kunne si noe om vilkårene for og hensynene bak de nevnte forbudsregler.
5. Matriellrettslige virkninger.
Det
må kunne forventes at kandidatene gir en oversikt over de mest sentrale reglene
i dekningsloven.
Etter
dl § 2‑1 gjelder dl §§ 2‑2, 2‑3, 2‑4 og 2‑6 også
ved gjeldsforhandlinger. Hva som utgjør selve beslaget ved gjeldsforhandlinger
må sies å være noe uklart. Kandidater som peker på sammenhengen mellom beslag
og rådighetsbegrensningene bør få pluss for dette.
Videre
bør reglene i dl kap. 7 om "bobehandlingem innvirkning på skyldnerens
kontraktsmessige forpliktelser" nevnes. Reglene har stor betydning både
for gjelsdsnevnda og for utenforstående tredjemann.
II. Særlige virkninger ved tvungen gjeldsforhandling
I
tillegg til de virkninger som er nevnt foran, er det endel særlige forhold som
må nevnes i forbindelse med åpning av tvungen gjeldsforhandling. For det første
trer tidspunktet for åpningen av tvangsakkordforhandlingene istedet for
tidspunktet for åpningen av gjeldsforhandlingene.
Videre,
og dette er viktig kommer reglene i dl kap. 5 om omstøtelse til avnvendelse, jf
dl § 5‑1. Kandidatene bør her si noe om hensynene bak omstøtelses
reglene, samt gi en kort oversikt over innholdet i de viktigste av‑disse.
III. Gjeldsforhandling etter gjeldsordningsloven:
Når
det gjelder hva som kan kreves av kandidatene i denne sammenhengen, vises det
til det som er nevnt foran.
Den
viktigste virkningen av det åpnes gjeldsforhandlinger etter gjeldsordningsloven
er at debitor får betalingsutsettelse i tre måneder. Kandidatene bør gi en
nærmere fremstilling av innholdet i dette. De har her god hjelp i § 3‑4.
En bør imidlertid kunne forvente mer enn en ren oppramsing av lovteksten. For å
påvise forskjeller og likheter bør det trekkes parallell til reglene om
gjeldsordning etter konkursloven.
Debitors
råderett er regulert i § 3‑5. Gjeldsforhandlinger etter
gjeldsordningsloven innebærer en større begrensning i råderetten enn det som er
tilfellet ved gjeldsordning etter kkl. Kandidater som klarer å si noe om
bakgrunnen for denne forskjellen bør få pluss for dette.
Videre
er det utleggs og tvangsrealisasjonsforbud under gjeldsforhandlingene, jf dl
§3-4 d. Tilsvarende gjelder som nevnt foran også under gjeldsforhandlinger
etter kkl., jf kkl § 17,1. Det gjelder ikke noe konkurs forbud.
Når
det gjelder de matriellrettslige virkningene, er den største forskjell at
dekningsloven ikke kommer til anvendelse. Gjeldsordningslovens § 3‑4
innholder imidlertid en rekke bestemmelser som medfører at åpningen av gjeldsforhandlingene
får matriellrettslige virkninger. Dette innebærer at den reelle forskjellen
ikke blir så stor. En oversikt over disse virkningene hører med i den gode
besvarelse.
IV. Konkurs
Ved
behandlingen av konkursens virkninger bør kandidatene få frem det at dette
innebærer en skjerpelse av virkningene i forhold til gjeldsforhandlingene.
1. Konkursåpningstidspunktet
Tilsvarende
som foran bør kandidatene si noe om når virkningene inntrer. Også ved konkurs
er det to tidspunkter som er relevante. Konkursåpningstidspunktet følger av kkl
§ 74 jf dl § 1‑4,3. Fristdagen ved konkurs følger av dl § 1‑2,1.
Som det vil fremgå nedenfor får konkursen mer omfattende virkninger for
debitors rådighet over sin formue, enn det som var tilfellet ved
gjeldsforhandlinger. Tidspunktet for konkursåpningen blir av denne grunn meget
viktig. Videre har konkursåpningstidspunktet betydning for hvilke kreditorer
som har rett til å kreve dividende. Fristdagen har betydning for regler som gir
konkursen tilbakevirkende kraft., f.eks dl § 5‑8. Kandidatene bør også
nevne at fristdagen kan tilbakedateres.
2. Debitors
rådighet.
Sentralt
i konkursens virkninger er at debitor taper sin rett til å råde over boets
gjenstander, jf kkl § 100. Kandidatene bør få frem at dette kun gjelder poets
eiendeler. Beslagsfrie midler, jf dl § 2‑2 fig vil debitor fremdeles ha
rådighet over. Kkl § 100 er sentral, og det bør derfor kunne forventes at
kandidatene drøfter det nærmere innhold i denne. Den flinke kandidat gis her
mulighet til å vise innsikt og forståelse for problemene vedrørende
kreditorenes beslagsrett ("inn og ut av boet").
Videre
bør kandidatene vise at rådighetsbegrensningen gjelder både fysisk og juridisk
rådighet.
3. Virkning
overfor tredjemann
Tilsvarende
som ved gjeldsforhandlinger er det viktig å få frem hvilken virkning rådighets
begrensningen i kkl § 100 har overfor tredjemann. De sentrale regler som
kandidatene må forutsettes å kjenne til på dette området er kkl § 100, 2.ledd,
ekstinksjonsreglene i gjeldsbrevloven og lov om godtroerverv av løsøre.
Kandidater som sier noe om hvorfor det er behov ekstinksjonsregler bør få pluss
for dette. Hensynet til de nevnte regler tilsier at bobestyrer så snart som
mulig etter konkursens åpning tar verdipapirer/kontanter og verdifulle
gjenstander i sin forvaring.
4. Unntak
fra rådighetsforbudet
Debitor
kan etter reglene om negotiorum gestio være berettiget, undertiden forpliktet,
til å iverksette forføyninger over boets eiendeler. Kandidater som nevner dette
bør få pluss.
5. Utlegg
og tvangssalgsforbud
Regler
om utleggsforbud er ikke nevnt i loven, men det er sikker rett at det gjelder
et slikt forbud for krav oppstått før konkursåpningstidspunktet.
Tvangssalgsforbud følger av kkl § 117, 2. ledd.
6. Diverse
matriellrettslige virkninger:
Det
sentrale er her reglene om kreditorenes beslagsrett i konkurs, jf dl § 2‑2
fig. Etter min mening gir det best sammenheng om kandidatene nevner disse i
sammenheng med reglene om debitor rådighet.
Reglene
om omstøtelse, dl kap 5, og konkursens virkninger for debitors avtaler, dl kap
7, er sentrale ved åpning av konkurs. Reglene får imidlertid betydning også
tidligere under gjeldsforfølgningen, og det henvises til det som er nevnt
foran.
Ovenfor
er gitt en rekke momenter som kan tas med i en besvarelse. Det kan imidlertid
ikke kreves at kandidatene skal berøre alle de nevnte momenter for å få en god
karakter. For å få laud bør kandidatene vise forståelse for emnet, samt
fremstille reglene om debitors rådighet og virkninger for tredjemenn på en
oversiktlig måte. Sett hen til oppgavetypen og oppgavens tema bør også
kandidater som i hovedsak bare foretar en omskriving av lovtekstene bestå på
sin besvarelse.
De
fleste oppgaver jeg har rettet frem til nå, behandler emnet forholdsvis
overfladisk. Riktignok er det en oversiktsoppgave, men det må kunne forventes
at kandidatene gir en forholdsvis grundig fremstilling av de sentrale spørsmål
oppgaven reiser. Jeg tenker her særlig på reglene om debitors råderett og
legitimasjon både under gjeldsforhandling og konkurs. Sett hen til oppgavens
sentrale karakter hadde forfatteren forventet flere gode besvarelser.
Oslo, 19. desember 1995
TIL SENSORENE PÅ 3. AVDELING HØSTEN 1995. VEDRØRENDE
TEORIOPPGAVE NR2
Jeg tillater meg å komme
med et siste lite brev ang. denne oppgave. Jeg har blitt gjort oppmerksom på av
gjennomgående sensor at sensorveiledningen i romertall I pkt. 3 og 4 krever
utredninger av kkl. §§ 16‑18. Disse er av Brækhus behandlet i hans
underpunkter 152.21 og 152.3. Disse underpunkter er ikke pensum i Tromsø. Det er
defor av heller underordent betydning om de er berørt i undervisningen. Jeg ber
derfor sensorene se bort i fra de ovenfornevnte punkter som
"ufravikelige" krav til tromsøbesvarelsene. De som likevel behandler
reglene, og gjør det fornuftig, må jo selvsagt kunne krediteres for det, alt
ettersom.
Tromsø, 15. desember 1995
TIL SENSORENE PÅ 3.
AVDELING HØSTEN 1995. VEDRØRENDE TEORIOPPGAVE NR.2
Denne eksamensdagen lød
oppgaven:
"virkningene av at det
åpnes gjeldsforhandling eller konkurs hos debitor .
Som kjent har
tromsøstudentene det såkalte "alternativ 2" som pensum, dvs Brækhus'
fremstilling av de prosessuelle spørsmål og Andenæs som lærebok i materiell
konkursrett.
Den problematikk dette
medfører for bedømmelsen drøftes innledningsvis i sensorveiledningen. Herav
følger også foranledningen til dette brev, ved at det nederst på veiledningens
s. 1 står å lese:
"0gså kandidater som
oppgir alternativ 2 som valgt litteratur bør kunne si noe om gjeldsforhandling
ettergjeldsordningsloven. Dette er imidlertid ikke behandlet i litteraturen
under alternativ 2"
Dette utsagnet må nok antas
å bero på at "gjeldsforhandling etter gjeldsordningsloven" er
behandlet i bergensstudentenes undervisning. For tromsøstudentenes vedkommende
presiseres det at det ikke har vært undervist over gjeldsordningslovens regler.
Det kan derfor ikke
forlanges av tromsøkandidatene at de behandler reglene om gjeldsforhandling
etter gjeldsoniningsloven.
At dette ikke er behandlet i litteraturen i "alternativ
2", er også et argument for dette. Som også pensum bærer preg av, har
begrepet gjeldsforhandling i alle fall frem til gjeldsordningsloven kom, alltid
referert seg til konkurslovens del 1, o; konkurs til lovens del II. Denne
sammenstillingen av parbegrepene gjeldsforhandling ‑konkurs trekker klart
i retning av at det forsvarlig kan avgrenses mot gjeldsordningsloven for
kandidater som har lest Brækhus.
På den annen side kan det
anføres at studentene må forventes å kjenne til gjeldsordningsloven og dens
innhold, samt å selvstendig kunne vurdere hvilken plass denne har i forhold til
oppgaven. Det kan i denne sammenheng pekes på studiereglementets pkt. 3, der
studentene forutsettes å ha et selvstendig ansvar for å holde seg oppdatert på
gjeldende rett på eksamenstidspunktet, selv om pensum ikke skulle være det.
Min konklusjon endres
likevel ikke av de sistnevnte motargumenter.
Tromsø, I3. desember 1995
TIL SENSORENE PÅ 3. AVDELING HØSTEN 1995. VEDRØRENDE TEORIOPPGAVE NR2.
ANG. TILRÅDD LITTERATUR/PENSUM
Jeg
registrerer at man i emnet prosessuell konkursrett har forskjellig
pensum/tilrådd litteratur i Bergen og Tromsø.
Forskjellen
arter seg slik at man i Bergen har Husers "Gjeldsforfølgningsrett",
og Brækhus' "Omsetning og Kreditt 1" som alternative pensum. Ved
eksamen ble studentene bedt om å oppgi hvilket alternativ de hadde lest. Dette,
har i følge sensorveiledningen, betydning for bedømmelsen.
Det
presiserers derfor at det i Tromsø ikke er alternativt pensum/tilrådd
litteratur, men at Brækhus: Omsetning og kreditt 1: Den personlige gjeldsforfølgning,
rår grunnen alene som litteraturalternativ i emnet prosesuell konkursrett.
Sensorene
bes derfor å legge dette til grunn i bedømmelsen.
Tromsø, 4. desember 1995