SENSORVEILEDNING. TEORIOPPGAVE NR. 3 VED JURIDISK EMBETSEKSAMEN HØST
1995, UNIVERSITETET I BERGEN
OPPGAVE: OM HÅNDPANT
Oppgaven faller inn under
faget panterett, som etter endringen av anbefalt litteratur av 2. mai 1995
kalles panterett o.a.
Kunnskapskravet er
beskrevet slik: "Grundig kjennskap til de forskjellige former for
panterett og etablering av rettsvern, samt kjennskap til hovedreglene om
forholdet mellom debitor og panthaver."
Anbefalt litteratur er Sjur
Brækhus, Omsetning og kreditt 2 (2. utg. 1994), og oppgavens tema er
systematisk behandlet s. 42‑50. Man finner håndpant omtalt også s. 14, s.
106‑07, s. 108 ff. og s. 503 ff. Den siste henvisningen gjelder
imidlertid tilbakeholdsretten, men dette er ikke pensum i panterett, jf.
nedenfor.
Litteraturanvisningen ble
som nevnt endret 2. mai 1995, og den er valgfri ved eksamen høsten 1995.
Endringen består i at to artikler av Thor Falkanger er falt ut, nemlig
Prioritetsforholdet mellom heftelser i fast eiendom (Tingsrettslige arbeider,
3. utg. 1990 s. 300‑40) og Tvangsfullbyrdelse (Jussens Venner hefte 2 for
1993).
Denne pensumendringen har
etter min mening ingenting å si for bedømmelsen av denne teorioppgaven.
Denne veiledningen bygger
på det foreløpige utkastet av 29. november 1995. Den har ingen direkte
korreksjoner, men noen tilføyelser og presiseringer, bygd på erfaring fra de
besvarelsene jeg har lest.
I studiehåndboken er
kunnskapskravet negativt bestemt ‑ man lister på vanlig mate opp hva som
ikke er pensum. Og så star det: "(R)esten av boken. I dette ligger bl.a.
at tilbakeholdsretten ikke er pensum, og dette temaet er heller ikke
systematisk behandlet i annen, obligatorisk litteratur. For øvrig viser jeg til
telefonsamtale med fagansvarlig, professor Kristian Huser om disse spørsmålene.
Når jeg nevner dette, er
det fordi det i noen grad kan ha noe for seg å trekke visse paralleller mellom
håndpant på den ene siden og tilbakeholdsretten på den andre siden. Imidlertid
er ikke dette noen sentral side ved oppgaven; tvert imot. Hvis noen likevel ser
sammenhengen, og kort nevner dette, bør det honoreres
Innledningsvis bør det gis
en kort karakteristikk av håndpant, nemlig at pantobjektet må være løsøre, og
at pantsetteren må berøves rådigheten over objektet, jf. pantelovens §§,1‑1
tredje ledd og 3‑2. " Det kan også være greit å si noe kort om
stiftelsesmåten, og mange vil vel her gå direkte på overskriften til kapittel 3
i panteloven: Avtalepant i løsøre.
Læreboken nevner (s. 169)
"legale håndpanterettigheter" og nevner som eksempler kommisjonslovens
§§ 31 og 32 og sjølovens § 61 til 64. I begge disse tilfellene oppstår
panteretten som en lovfestet sidevirkning av en avtale, og nettopp dette
begrunner sammenligningen med håndpanteretten. Det kan ikke kreves at
kandidatene ser dette, men de som eventuelt gjør det, må selvsagt honoreres.
Noen kandidater nevner også
utleggspant, fordi § 5‑6 selv nevner håndpanteregelen i forbindelse med
etablering av rettsvern. Det er iallfall ikke vanlig å kalle utleggspant for
håndpant. Såfremt kandidatene ikke gjør noe nummer ut av dette, kan det etter
min mening ikke lede til noe særlig trekk om § 5‑6 kort nevnes.
Det skulle være unødvendig
å presisere at materielle eller prosessuelle tvangsregler under
dekningsprosessen ikke skal med. De kandidater som likevel måtte finne på å
gjøre dette, har misforstått oppgaven alvorlig ‑ og må bedømmes i samsvar
med dette. Jeg har lest besvarelser som bruker nokså mye plass på en nærmest
generell framstilling av pantets stilling under konkurs, og i tilfelle hvor
slikt stoff opptar halvparten av besvarelsen, bør den relevante delen være god
for at den som helhet overhodet kan passere.
I den videre framstilling
av håndpantregelen bør man skille mellom to grupper av hovedspørsmål, nemlig
(a) hvilke objekter som kan pantsettes etter denne regelen og (b) hvordan man
oppnår rettsvern.
Når det gjelder det første
spørsmålet, kan det være naturlig å ta utgangspunkt i den positive og den
negative siden ved regelen.
Den positive kommer til
uttrykk i pantelovens § 3‑2 første ledd; alt løsøre kan håndpantsettes,
og på denne måten formuleres altså den formelle hovedregelen.
I den samme bestemmelsen
finner man det praktiske unntaket, og det er regelens negative side: Løsøre som
enten er registrert, eller kan registreres i et realregister, kan ikke
pantsettes på denne måten, men må underpantsettes, jf. også § 3‑3 første
ledd.
Læreboken s. 42‑43
understreker at dette unntaket i praksis er så omfattende at det på mange måter
blir lovens hovedregel. Dette bør nevnes, men det er klart utenfor oppgaven å
gi seg inn på en nærmere framstilling av de enkelte typer av slik
underpantsettelse (driftsløsøre, salgspant osv.) I så fall må det trekkes, og
hvis kandidaten i tillegg bruker så mye tid og plass på dette at det går på
bekostning av de sentrale spørsmålene, er vedkommende i faresonen.
Hva løsøre er, skulle i og
for seg ikke by på problemer, det er fysiske ting som ikke er fast eiendom.
Problemene oppstår når man
kommer til §§ 4‑1 m.v. om verdipapir, fordringer osv. I § 4‑1
første ledd heter det at "verdipapir kan pantsettes som håndpant", og
kandidatene må derfor ta stilling til hva et "verdipapir" er i
rettslig forstand. I læreboken finner man dette framstilt på s. 108 ff, og man
må iallfall kreve at kandidatene er kjent med lærebokens eget svar på
spørsmålet, nemlig at et "verdipapir" kan håndpantsettes såfremt
eierens kvitteringslegitimasjon og hans overføringslegitimasjon i relasjon til
tidligere disposisjoner er knyttet til dokumentet, og bare til dette (s. 111).
Her vil en oppmerksom kandidat kunne dra stor nytte av selve lovteksten, som
direkte sier at bl.a. "omsetningsgjeldsbrev" skal regnes som
verdipapir, jf. § 4‑1 første ledd.
Å få med seg akkurat denne
passusen i læreboken, er av stor betydning, for mange kanskje helt avgjørende,
for overhodet å kunne følge den videre framstillingen hos Brækhus med rimelig
utbytte.
Definisjonen ovenfor
knytter slike dokumenter til innløsningsregelen, men dette er i og for seg ikke
påkrevd for å kunne håndpantsette dokumentet.
Læreboken (s. 112) fortsetter
med aksjebrev og lignende dokumenter, jf. den tilsvarende terminologien i § 4‑1
første ledd. Kandidatene må iallfall sondre mellom børsnoterte aksjer, som er
registrert i Verdipapirsentralen og pantsettes ved registrering der, jf. § 4‑1
tredje ledd, og andre aksjebrev som ikke er registrert på denne måten. For
disse aksjebrevene drøfter læreboken såvel spørsmålet om overførings‑ som
kvitteringslegitimasjon og konkluderer med at vilkårene for håndpantsettelse
ikke er oppfylt her, idet aksjebrevet ikke gir noen kvitteringslegitimasjon (s.
113). Det forutsetter en viss innsikt i alminnelig akskjeselskapsrett for fullt
ut å følge ‑ og forstå ‑læreboken her. At enkelte kandidater ikke
makter å få med seg enkelthetene , har jeg derfor vanskelig å se så så alvorlig
på. Annerledes om vedkommende røper direkte misforståelser eller overhodet ikke
har tak på § 4‑1.
Regelen i § 4‑1 er så
vidt innfløkt at en kunnskapsrik kandidat har et godt grunnlag for å oppnå god
uttelling nettopp her.
Læreboken tar videre for
seg såkalte interimsbevis, tegningsbevis ‑ og andelsbevis i
kommandittistforhold; de to førstnevnte dokumentene kan ikke håndpantsettes,
mens det sistnevnte "normalt" kan det (s. 113‑14). Også her vil
jeg tro at mange kandidater vil ha visse vanskeligheter med å gå inn i
lærebokens drøftelse.
Med
"innløsningspapirer" siktes det til den ikke‑negotiable typen,
som gir kvitteringslegitimasjon, men ikke overføringslegitimasjon ‑ og
som altså faller utenfor definisjonen av verdipapir, jf. ovenfor (læreboken s.
114).
Pantsettelse eller
sikringscesjon av enkle fordringer faller utenfor oppgaven; den notifikasjon av
debitor cessus som § 4‑5 krever, er nok en rådighetsoverføring, men ingen
rådighetsberøvelse, og det siste er avgjørende for vårt spørsmål (håndpantsettelse),
se læreboken s. 45.
Ved pantsettelse av
innløsningspapir og ved (enkeltvis) pantsettelse av enkle pengekrav er det
antatt at man ikke kan etablere rettsvern for et krav som panthaveren selv er
debitor cessus for; annerledes om det gjelder et verdipapir, se Karnov s. 1819
under note 475 med videre henvisning. Man er her så langt inne i detaljene at
man selvsagt ikke kan kreve slikt kjent. Skulle noen likevel være kjent med
det, må det ‑ om besvarelsens nivå ellers forsvarer det ‑ gi svært
god uttelling.
De kandidatene som gir seg
inn på å drøfte eller framtille reglene om sikringscesjon eller factoring, er
klart utenfor oppgaven og har misforstått håndpantbegrepet vesentlig. De må da
også i tilfelle trekkes klart for det. På den annen side vitner det orn
iallfall ryddighet om man uttrykkelig avgrenser mot disse instituttene.
Spesialitetsprinsippet i
pantelovens § 1‑4 gjelder naturlig nok ikke ved håndpantsettelse, jf. § 3‑2
annet og tredje ledd, begges siste punktum.
Kravet til rettsvernsakten
ved håndpantsettelse finnes i pantelovens § 3‑2 annet ledd: "...
overleveres til panthaveren ... slik at eieren ikke selv har hand om det".
Med andre ord kreves fysisk rådighetsberøvelse, jf. § 3‑2 annet ledd
annet punktum ("... taper rådigheten over pantet") og § 3‑2
annet ledd første punktum (... slik at eieren ikke selv har hand om
det."). Her må man kreve at kandidatene, med god dekning i lovteksten, gar
rett på sak og slår dette fast, og ikke gir seg til å "drøfte"
spørsmålet nærmere.
Læreboken (s. 45) framhever
at eierens manglende rådighet må gjelde under hele pantsettelsestiden. Får
eieren rådigheten midlertidig tilbake, f.eks. ved 1ån, er for det første
panthaveren uten rettsvern i denne avbruddstiden, og pansetterens øvrige
kreditorer kan søke dekning i objektet. Og når rådighetsberøvelsen
gjenopprettes ved tilbakelevering, regnes dette som en ny panterett for den
samme, eldre gjeld etter dekningslovens § 5‑7.
Læreboken hevder for øvrig
en slags modifisert interesselære her; lånes pantobjektet ut til eieren (også)
i panthavers interesse, f.eks. for reparasjon som eieren mest hensiktsmessig
kan utføre, bør man "være mer liberal" (s. 45).
At pansetter rettsstridig
setter seg i besittelse av pantobjektet, fører derimot ikke uten videre til at
rettsvernet suspenderes; panthaveren må i slike tilfelle uten ugrunnet opphold
to rettslige skritt til å gjenopprette rådighetsberøvelsen, kfr. den
tilsvarende situasjonen ved tilbakeholdsrett. En våken kandidat kan med fordel
gå litt inn på dette spørsmålet. Den herskende lære bygger på en
risikoavveining, som her faller ut til fordel for den med allerede etablert
panterett. En slik løsning er iallfall ikke gitt; håndpantsettelse er ikke
særlig egnet til å skape verken publisitet eller notoritet, og dette er forhold
panthaveren går inn i med åpne øyne. De kandidater som eventuelt
"argumenterer" på den måten at panthaveren under slike omstendigheter
selv er nærmest til å belastes risikoen, bør honoreres for synspunktet ‑
enten det holder eller ikke.
I og med at det kreves
faktisk rådighetsberøvelse, vil panthaveren også være beskyttet mot
pansetterens suksessorer, idet et godtroerverv i slike tilfelle er umulig. Her
har kandidatene en god anledning til å knytte panteretten opp mot dynamisk
tingsrett, og får man fram slike sammenhenger, uten å gjøre noe vesen av det,
må det klart honoreres.
Pantelovens § 3‑2
annet ledd tillater også at en tredjemann sitter med rådigheten over pantet på
vegne av panthaveren. Om denne tredjemannen overleveres pantobjektet ved selve
pantsettelsen, eller allerede på forhånd har besittelsen av objektet, kommer ut
på ett. En viss presisjon fra kandidatenes side bør man her kreve; loven krever
at pansetteren fratas den faktiske rådigheten over panteobjektet, ikke at dette
ytre, fysiske rådighetsforholdet så å si skal flyttes over til tredjemann i
bokstavelig forstand.
Det spiller i og for seg
heller ingen rolle hvilket forhold denne tredjemannen har til panthaveren,
såfremt hans stilling er tilstrekkelig selvstendig i forhold til pantsetteren.
Dette må fram, gjerne med eksempler på hva som ikke er selvstendig forhold nok.
Tredjemann må varsles og
erklære seg villig til å inneha en slik tredjemannsfunksjon. Læreboken (s. 46)
påpeker at loven er uklar med tanke på hvilke krav som her stilles, se
sammenhengen mellom §§ 3‑2 annet og tredje ledd. Hvor fritt panthaveren
står, kan diskuteres, og her har kandidatene en god anledning til å drøfte og
få fram relevante hensyn, f.eks. ettersom tredjemann på forhånd har besittelsen
av objektet eller ikke. Lærebokens standpunkt er at det neppe kreves noen egen
erklæringen, verken skriftlig eller muntlig, fra tredjemann om at han er villig
til å sitte med pantet på vegne av parthaveren, se s. 46‑47. Konklusjonen
må vel da bli at såfremt tredjemann forholder seg taus og passiv, etter å ha
mottatt varsel fra panthaveren, er denne passiviteten tilstrekkelig. Iallfall
må dette gjelde hvis han i tillegg også har fått pantobjektet i sin besittelse.
Hvor tredjemann ikke vil
påta seg oppdraget, og panthaveren deretter straks tar intitiativ til å finne
en annen tredjemann, regnes rettsvernet for å ha vært i orden fra først av,
altså fra det tidspunktet panthaveren notifiserte den uvillige tredjemann. Også
dette har betydning for bruk av dekningslovens § 5‑7.
Pantelovens § 3‑2
annet ledd annet punktum likestiller såkalt "nøkkelpant" med
tredjemannsbesittelse. Nøklene trenger ikke å være overlevert til panthaveren,
det er også her tilstrekkelig at en tredjemann får dem.
Hvor effektiv denne type
rådighetsberøvelse skal være, eller kan være i praksis, er et spørsmål
læreboken (s. 47‑48) bruker en del plass på å drøfte. To
rettsavgjørelser, en fra Rt. 1927 s. 423 og en fra RG 1952 s. 538 (Vesterålen
herredsrett) er referert og gjennomgått i petit, og det er et klart pluss om
kandidatene kjenner avgjørelsene ‑ og er i stand til å gjøre rede for
dem.
Som eksempel på
"lignende tiltak" i bestemmelsen, nevner læreboken overlevering av
bilnøkler eller nøkler til annet låsbart maskineri (s. 48), men hvor bilen
eller maskineriet blir stående hos pantsetteren. Her er det god anledning for
kandidatene til å reise betenkeligheter ved effektiviteten av
rådighetsberøvelsen ‑ bilen og maskineriet kan jo i seg selv
underpantsettes!
Andre eksempler på slike
"lignende tiltak" er gjenspikring, forsegling o.l. som avskjærer
pansetteren på egen hånd å skaffe seg rådighet over pantobjektet, se Karnov s.
1807 under note 269.
Når det spesielt gjelder
pantsettelse av verdipapirer etter pantelovens § 4‑1, bør kandidatene få
fram at det kreves en dobbelt rettsvernsakt, for det første må dokumentet
settes ut av pantsetterens besittelse i samsvar med § 3‑2 annet og tredje
ledd, og for det andre må det skje en notifikasjon etter § 4‑5. Dette er
nevnt uttrykkelig i læreboken (på s. 115).
Ved sekundærpantsettelse
nevner læreboken (s. 48‑49) at det oppstår mange av de samme
prioritetsspørsmål som reiser seg ved registrert pant. Dette er noe spesielt,
og for øvrig reiser det seg ingen særlige prioritetsspørsmål ved
håndpantsettelse.
At en håndpanterett kan
pantsettes (frampantsettelse), framgår uttrykkelig av pantelovens § 3‑2
fjerde ledd, jf. § 1‑10 første ledd. Heller ikke slik frampantsettelse
skulle reise særlige spørsmål, idet de alminnelige regler i § 3‑2 annet
og tredje ledd gjelder fullt ut.
I avslutningskapitlet i
læreboken (s. 49‑50) finner man noen synspunkter de lege ferenda, og
spørsmålet er kort og godt om håndpantregelen i ett og alt gir tilstrekkelig
mulighet for publilisitet og notoritet.
Dette er en oppgave som i
all hovedsak forutsetter en framstilling av et regelsett, og etter min mening
er det ingen mangel om man har unnlatt slike vurderinger. Har kandidaten noe
fornuftig å si, kan det jo være et pluss, men det er ikke her muligheten for å
score poenger er størst.
Å si noe bestemt om karakterbedømmelsen,
særlig om laudgrensen, byr generelt sett alltid på visse vanskeligheter.
Oppgaven kan ikke sies å være særlig vanskelig; kandidatene får mye hjelp fra
positivt lovstoff, og iallfall spørsmålet om rettsvern bør de aller fleste
kunne makte å få noe fornuftig ut av.
På den annen side må
kandidatene se sammenhengen mellom flere regelsett (§§ 3‑1 og 4‑1),
og spesielt § 4‑1 om verdipapirer vil jeg anta kan volde en del
problemer. Måten å behandle disse spørsmålene på, kan ha betydning for laud
eller ikke, men neppe for grensen mellom å passere eller stryke, om da
kandidaten ikke er helt blank her og besvarelsen for øvrig er svært tynn.
En viss evne til å
problematisere stoffet bør man under enhver omstendighet kreve av en
laudkandidat. En del kandidater nøyer seg typisk nok med en heller overflatisk
gjennomgang av sentrale regler, og det er etter min mening ikke tilstrekkelig
for laud.
Alt i alt er oppgaven av en
slik art at strykprosenten ikke bør bli høy; i denne gruppen antar jeg man
finner de kandidatene som enten avslører store kunnskapsmangler eller skriver
om andre ting enn oppgaven spør om, jf. de avgrensningsspørsmålene som er reist
ovenfor. Etter å ha lest ca. to tredjedeler av mine besvarelser, synes jeg
denne antakelsen har slått rimelig godt til.