S E N S O R V E I L E D N I
N G
PRAKTIKUM
3. AVDELING HØSTEN 1995
Utkast nr. 2 er skrevet etter at jeg har rettet 30
praktikumsbesvarelser. I forhold til utkast nr. 1, som var skrevet før jeg
hadde rettet noen besvarelser, inneholder utkast nr. 2 noen tillegg.
DEL I
Tvisten mellom Peder Ås og Lars Holm.
1. Forståelsen av oppgaven.
Spørsmålet er om Peder i medhold av granneloven §2
kan kreve at Lars fjerner haugen med greiner som han har lagt på sin tomt,
langs grensen mot Peders tomt.
Det fremgår av oppgaven at Lars "bestred at
grannel. §2 kom til anvendelse", og at han for det tilfellet at
bestemmelsen kom til anvendelse, ville kjøre greinene bort. Dette kan kanskje
forståes slik at det for det første anføres at granneloven §2 overhodet ikke
kan anvendes i dette tilfellet, og for det annet at det ikke skal drøftes om
greinehaugen er i strid med §2.
En kan vanskelig se at granneloven §2 ikke kommer til
anvendelse i dette tilfellet, og det bør ikke trekkes for at kandidatene ikke
tar opp denne problemstillingen. Peder har utvilsomt som følge av haugen med
greiner på Lars's tomt fått en ulempe i relasjon til granneloven §2, og Lars's
eiendom må sies å være "granneeigedom" i forhold til Peders eiendom.
Oppgavens sentrale tema er derfor om haugen med greiner
er i strid med granneloven §2.
2. Spørsmålet om
haugen med greiner er i strid med granneloven
Avgjørende vil være om haugen med greiner er
"urimeleg" eller "uturvande" til skade på Peders eiendom,
jf granneloven §2, 1. ledd. Begge alternativ må drøftes.
Ved urimelighetsvurderingen skal det legges vekt på
det som er "venteleg etter tilhøva på standen" og om det er
"verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks‑ eller drivsmåtar på
slike stader" (det sedvanlige), jf granneloven §2, 3. ledd. Når det gjelder
vurderingen av hva som er "venteleg" (påregnelig) eller sedvanlig,
skal en altså ikke bare to i betraktning hva som er påregnelig/sedvanlig i et
boligområde, men også trekke inn det som er påregnelig/sedvanlig innenfor et
større område ("tilhøva på staden" og "på slike stader'l).
Det er tale om en haug med greiner som er 3 meter
høye og 5 meter bred. Dette er i seg selv ikke nevneverdig sjenerende når en
tar hensyn til det som er påregnelig i et boligstrøk og hva som er sedvanlig i
tettsteder som Lillevik. Det gjelder her boligtomter, og haugen utgjør i volum
ikke mer enn i underkant av en garasje. I denne sammenheng er det av vekt at
selv om det ikke skulle være sedvanlig å anlegge hauger med greiner på
boligtomter i et omfang som dette, vil det avgjørende være at virkningen av
haugen ikke er større enn et garasjeanlegg.
I dette tilfellet bør det ved rimelighetsvurderingen
legges vekt på et forhold som ikke er utrykkelig angitt som noe en skal legge
vekt på i §2, 3. ledd; nemlig at Peders tomt ligger noe lavere i terrenget enn
tomten til Lars, og at tomten til
Lars derfor ble påheftet en klausul om at "den
ikke kunne bebygges med hus som var høyere enn en etasje". Haugen med
greiner er langt lavere enn en etasje. Men klausulen forteller at det er særlige
hensyn å to overfor Peders tomt. Tomtene ble solgt på det private markedet.
Lars var kjent med klausulen da han kjøpte tomten. Dette må antas også å ha
påvirket kjøpesummen. Det er derfor ikke urimelig at Lars handler i
"klausulens ånd". Selv om haugen med greiner ikke er så høy som et
hus med.en etasje, er haugen lagt langs grensen til Peder. Haugeri kan derfor
ha en like sjenerende virkning som et hus på en etasje, som er plassert i
forskriftsmessig avstand fra grensen.
Det følger av granneloven §2, 2. ledd at en ved
rimelighetsvurderingen også skal legge vekt på det som er økonomisk mulig for å
hindre/avgrense ulempen. I dette tilfellet kan det legges til grunn at Lars
kunne ha fjernet haugen ved å leie en kompostkvern for kr 2 000,‑. Det er
derfor mye som taler for at haugen med greiner, etter en samlet vurdering, må
sies å være i strid med granneloven §2.
Det kan også hevdes at haugen med greiner er
uturvande. I denne sammenheng har det selvstendig vekt at det koster lite å få
den fjernet, jf ovenfor.
3. Eksamenskrav og dekningen i pensumlitteraturen.
Etter eksamenskravene skal kandidaten ha grundig
kjennskap til bl.a. "råderetten som eigar til og som rettshavar i fast
eigedom". Det gjelder her kjennskap til granneloven §2, og dette er
behandlet i tilrådd litteratur, Thor Falkanger, Tingsrett s. 271‑299.
4. Vurderingen av besvarelsene.
Som nevnt ovenfor bør det ikke bety så mye ved
vurderingen av besvarelsene om kandidatene ikke har tatt opp spørsmålet om
granneloven §2 overhodet er anvendlig på den foreliggende tvist. Det er viktig
at kandidatene ser at det er 2
alternative
grunnlag for at haugen med greiner er i strid med loven, nemlig at den er
"urimeleg" eller "uturvande" til ulempe på eiendommen til
Peder. Kandidatene bør videre se at det her er et spørsmål både om hva som
påregnelig "på staden" (Lillevik) og hva som er sedvanlig "på
slike stader". I denne oppgaven må det være sentralt at kandidatene ser
poenget med den klausul om begrenset byggehøyde som er påheftet eiendommen til
Lars. Endelig må kandidatene se at kostnaden med å få haugen fjernet er
relevant, både i forhold til vurderingen av hva som er "urimeleg" eller
"uturvande".
Om besvarelsene skal vurderes som gode eller dårlige
vil avhenge av i hvilket omfang kandidatene evner å trekke fram de relevante
kriterier etter granneloven §2, og i hvilken grad drøftelsene er forstandige.
DEL
II
1. Spørsmålet om det er i strid med kontraktsforholdet å nekte
Marte fortsatt fornyelse av båtfestet.
Marte kan anføre at leiekontrakten som løper for ett
kalenderår om gangen med automatisk fornyelse ett kalenderår om gangen (med
mindre en av partene har gitt skriftlig melding senest 1 måned før utløpet av
det enkelte kalenderår om at kontrakten ikke skulle fornyes), i løpet av de 20
år som er gått med automatisk fornyelse, har glidd over i et kontraktsforhold
av mer "stedsevarig karakter".
Det rettslige grunnlaget for dette kan være
konkludent adferd fra Tastad. Ved at han sammenhengende i 20 år stilltiende har
fornyet kontraktsforholdet, kan det være at Marte hadde god grunn til å
oppfatte det slik at leieforholdet nå var langvarig/stedsevarig. Det meste
taler vel likevel for det motsatte. Leieforholdet løper for ett kalenderår om
gangen.
Avtalen har klare regler om fornyelse av forholdet.
For at partene skal slippe å inngå nye avtaler for hvert år, fornyes forholdet
automatisk med mindre en av partene gir melding om det motsatte. Når
kontraktsforholdet er så klart på dette punkt, skal det vel mye til å fortolke
stilltiende fornyelse fra Tastad gjennom disse 20 år som uttrykk for at han nå
har gitt avkall på adgangen til å nekte fornyelse.
Muligens inviterer oppgaven også til å drøfte om
avtaleforholdet er blitt stedsevarig på grunnlag av hevd fra Martes side,
ettersom Marte har leiet båtfestet sammenhengende i 20 år og at det vil medføre
vesentlig vanskeligere adkomstforhold til Martes hytte dersom hun må skaffe seg
et annet båtfeste.
Det er her tale om en positiv servitutt (båtfeste)
som kan hevdes i medhold av hevdsloven §7, og hevdstiden vil kunne være 20 år
(hevdsloven §7, 2. ledd, jf §2) ettersom det dreier seg om en bruk som viser
seg ved "ei fast tilstelling" (selve båtfestet) (hevdsloven §8, 1.
ledd). Ettersom det blir vesentlig vanskeligere adkomstforhold for Marte dersom
hun nå mister båtfestet på Tastads eiendom, reises spørsmålet om det her kan
være tale om rett til "naudsynt veg", jf hevdsloven §8, 2. setning.
Hevdsdrøftelsen bør imidlertid klart konkluderes med
at det ikke er grunnlag for hevd ettersom Marte ikke utøver en rådighet som er
i strid med det hun har hatt rett til i kraft av selve leieforholdet, jf
hevdsloven §7, 2. ledd, jf §5.
Det kan videre spørres om selve kontraktsforholdet
kan tolkes slik at Marte har et vern mot usaklig nektelse av å fornye avtalen.
At nektelsen er usaklig i dette tilfellet, er klart. Likevel synes det ikke å
være grunnlag for å utlede av selve kontraktsforholdet at Marte skal ha vern
mot usaklig nektelse av fornyelse. Det er tale om ettårige kontrakter. At Marte
da har et vern mot usaklig oppsigelse i en slik ettårsperiode, kan så være. Her
er det imidlertid tale om noe mer, nemlig vern mot usaklig nektelse av å fornye
avtalen.
Endelig kan det drøftes om selve fornyelsesklausulen
(adgangen til å nekte fornyelse) er i strid med avtaleloven §36, særlig med
tanke på at kontraktsforholdet stilltiende har vært fornyet i 20 år. Det er vel
vanskelig å tenke seg at fornyelsesklausulen av den grunn er ugyldig. Det er i
utgangspunktet helt legitimt at en vil begrense en slik avtale til 1 år. At Ole
har vært imøtekommende overfor Marte i 20 år, kan neppe gjøre det urimelig å
nekte fornyelse deretter.
2. Snørsmålet om Tastads nektelse av å fornye kontraktsforholdet
er rettsstridig.
Spørsmålet er om ikke Marte kan gjøre gjeldende at
selve nektelsen av å fornye kontrakten er i strid med avtaleloven §36.
Nektelsen av å fornye kontrakten er i realiteten en oppsigelse av et langvarig
kontraktsforhold. Det er tale om et påbud. Det følger av avtaleloven §36, 1.
ledd at også "ensidig bindende disposisjoner" kan settes til side for
så vidt som det ville virke urimelig eller være i strid med god
forretningsskikk å gjøre disposisjonen gjeldende. Lovgiveren har nok i første
rekke tenkt på ensidige løfter, men det er på det rene at bestemmelsen også må
få anvendelse på påbud (Kruger: Norsk kontraktsrett s. 411‑413 og s. 582‑583).
Det er således på det rene at rimeligheten av Tastads nektelse av å fornye
avtaleforholdet kan prøves i forhold til avtaleloven §36, og nektelsen
eventuelt kjennes ugyldig.
Om virkningene av nektelsen av fornyelse er urimelig,
kan diskuteres. Men at selve begrunnelsen for nektelsen, nemlig at Martes
datter har et kjærlighetsforhold til en student som kommer fra Marokko, er
urimelig, synes klart. Hvorvidt dette er tilstrekkelig til å kjenne nektelsen
av å fornye kontraktsforholdet som ugyldig, er nok likevel mer tvilsomt.
I denne sammenheng er det imidlertid av betydning at
Tastad ikke har nektet fornyelse av leiekontraktene med de øvrige 11
båtfestere. Det foreligger derfor en urimelig forskjellsbehandling, og som også
har betydning i forhold til avtaleloven §36.
Når Tastad nekter å fornye kontraktsforholdet med en
slik usaklig begrunnelse, og som også fører til en urimlig
forskjellsbehandling, vil Tastad også kunne rammes av regelen om urimelige forretningsvilkår
i pristiltaksloven §2. I forhold til denne bestemmelsen er det tilstrekkelig at
det "kreves" eller "opprettholdes" forretningsvilkår som
virker urimelige overfor den andre part. Det er derfor god grunn til å hevde at
selve nektelsen til å fornye kontrakten derfor er i strid med pristiltaksloven
§2.
Mer tvilsomt er det om Tastad kan sies å ha
kontraheringsplikt i den forstand at han er pliktig til å fornye
kontraktsforholdet. Det må antas at det til en viss grad foreligger
kontraheringsplikt for den som tilbyr varer og tjenester til allmennheten, og
at det derfor vil være rettsstridig å nekte noen slike tjenester på grunn av
rase, relgion m.v., jf straffel. §349a. Men forholdet i vår sak er at Tastad
bare har et begrenset antall båtfester å tilby, og det bør vel da være klart at
han vil ha adgang til å velge seg ut de medkontrahenter han ønsker uten hinder
av reglene om kontraheringsplikt, selv om det gjøres på usaklig eller
diskriminerende grunnlag.
3. Spørsmålet om Tastad kan kreve prisøkning med virkning fra
1995.
Dersom Tastad rettmessig har nektet fornyelse av
kontraktsforholdet med virkning fra 1. januar 1995, er det klart at det er tale
om nye kontraktsforhandlinger på fritt grunnlag. Tastad må da kunne kreve kr 5
000,‑ fra 1995, når dette er gjengs pris for båtfester.
Spørsmålet er hvordan prisspørsmålet skal løses under
den forutsetning at Tastads nektelse av å fornye kontraktsforholdet er
rettsstridig, med den virkning at Marte har rett til båtfeste også i 1995. I
utgangspunktet vil dette være et spørsmål om hvordan kontraktens
fornyelsesklausul skal tolkes. Det fremgår av oppgaven at
"leiekontraktene" blir fornyet automatisk, med mindre en av partene
gir melding om det motsatte. Leiekontraktene omfatter såvel rett til leie som
pris, og etter en slik bokstavfortolkning må Tastad akseptere at den.årlige
leien fortsatt er kr 750,‑, ettersom han ikke har fremmet kravet på
leieforhøyelsen innen den frist som gjelder for å hindre automatisk fornyelse
av kontrakten.
Dersom en ikke finner grunnlag for å utlede noen
bestemt løsning ved en fortolkning av fornyelsesklausulen, må en falle tilbake
på ulovfestede deklaratoriske regler. Det er imidlertid vanskelig å fastlegge
de deklaratoriske regler på området. Tilfellene må vurderes ganske konkret. Men
det meste taler vel for at utleier bare kan kreve leieforhøyelse dersom han har
meldt kravet innen den frist som gjelder for å nekte fornyelse av det gamle
leieforholdet. Dette kan bl.a. begrunnes med at leieren har krav på klarhet
innen den nevnte frist, ikke bare om selve leieforholdet skal fornyes, men også
om prisen. Det siste vil være av betydning for leieren for spørsmålet om
leieren må se seg om etter andre alternativer.
4. Spørsmålet om Marte kan nekte å betale forhøyet leie når de
øvriqe leietakere ikke har fått krav om slik forhøyelse
Marte kan her anføre det samme som ble anført til
støtte for at nektelsen av å fornye kontraktsforholdet er diskriminerende. Det
vises til det som er nevnt der.
5. Eksamenskrav og dekningen i
pensumslitteraturen.
Det dreier seg her om kontraktsrett. I følge
eksamenskravene skal kandidatene ha grundig kjennskap til bl.a. "regler om
kontraktsavvikling og mislighold, tilsidesettelse, lempning og
kontraktsrevisjon". De krav som stilles i foreliggende oppgave, er ikke
uttrykkelig nevnt i eksamenskravene. Heller ikke alle av de temaene som oppstår
er direkte dekket i pensumlitteraturen. I Hov, Avtalerett er spørsmålet om
kontraheringsplikt berørt på s. 126‑127 og spørsmålet urimelige
avtalevilkår etter pristakstloven §2 og avtaleloven §36 nevnes på s. 284 og
urimelig diskriminering behandles på s. 286. Spørsmålet om oppsigelse i
kontraktsforhold kan rimelighetsprøves etter avtaleloven §36 nevnes i
tilleggslitteratur Kruger, Norsk kontraktsrett s. 411‑412 og s. 582‑583.
6. Vurderingen av besvarelsene.
Oppgaven reiser spørsmål som ligger noe på siden av
hovedtemaene i kontraktsrettspensumet. Det stilles for så vidt høyere krav til
kandidatene, og del II bør derfor også vektlegges ganske sterkt ved
karaktervurderingen. Det vil være viktig om kandidatene makter å stille
problemene ordentlig; f.eks. først å vurdere om løsninger kan utledes ved en
fortolkning av kontraktsforholdet og dernest stille spørsmålet om deklatoriske
regler gir seg. Det siste vil i stor grad bero på alminnelige
kontraktsrettslige resonnement, og som vil kunne dokumentere om kandidatene har
evne til å orientere seg i rettsstoffet uten støtte i positive rettsregler.
Jeg vil tro at de aller fleste vil finne fram til
avtaleloven §36 ved løsningen av spørsmålet om nektelsen av å fornye
kontraktsforholdet er rettsstridig og om Tastad kan kreve prisøkning overfor
Marte så lenge som de Øvrige bare betaler den gamle leien. Når det gjelder
spørsmålet om nektelsen av å fornye kontraktsforholdet er rettsstridig, vil det
være et pluss om kandidaten ser at det her er tale om å anvende §36 på ensidige
utsagn, og i dette tilfelle påbud. De beste kandidatene bør kunne
problematisere dette, og stille spørsmålet om §36 kan anvendes på denne måten.
Det er også et poeng at selv om §36 kan anvendes på denne måten ved oppsigelse
av et kontraktsforhold, er det her ikke tale om det, men nektelse av å fornye
kontraktsforholdet. Det er ikke gitt at §36 kan anvendes i slike tilfelle.
Det samme kan sies om anførslene om at Tastads
nektelse av å fornye kontraktsforholdet er i strid med reglene om
kontraheringsplikt og urimelig forskjellsbehandling.
Etter å ha lest noen besvarelser viser det seg at det
er meget få kandidater som ved anvendelsen av avtaleloven §36 makter å skille.mellom
spørsmålet om selve fornyelsesklausulen (adgangen til å nekte fornyelse av
kontraktsforholdet) er urimelig/ ugyldig og om selve nektelsen er det. Mange
drøfter bare spørsmålet om‑selve avtalen er urimelig i forhold til §36,
og uten å se poenget med å anvende §36 på ensidige utsagn (i dette tilfellet
nektelsen av å fornye kontraktsforholdet). De kandidater som ikke makter å
skille mellom disse to spørsmål, og overhodet ikke drøfter spørsmålet om selve
nektelsen er rettsstridig, må etter min vurdering trekkes sterkt for dette.
DEL
III
Tvisten mellom konkursboet og Handelsbanken.
1. Spørsmålet om factoringpantet er ugyldig.
Boet erkjente at Arve Ruud var legitimert til å
foreta pantsettelsen på vegne av Ole Olsens Systemproduksjon, og en kan legge
til grunn at pantsettelsen ikke er ugyldig på dette grunnlag.
Imidlertid inviterer oppgaven til å drøfte om ikke
Handelsbanken burde ha undersøkt nærmere om Ole Olsen hadde godkjent
pantsettelsen, slik at pantsettelsen er ugyldig fordi banken ved en slik undersøkelse
ville ha brakt på det rene at Olsen ikke hadde gitt den nødvendige
godkjennelse, jf avtaleloven §11, 1. ledd. De sterkeste grunner taler vel for
at banken ikke skal være nødt til å spørre fullmektigen om han har den fornødne
rett til å inngå avtalen, slik at pantsettelsen er gyldig.
Konkursboet kan anføre at factoringpantet er ugyldig
fordi Handelsbanken ved avtaleinngåelsen burde ha forstått at pantsettelsen
ville være til skade for Ole Olsens Øvrige kreditorer. Spørsmålet er om
avtaleloven §33 også kan brukes når disposisjonen krenker tredjemanns rett,
eller om disposisjoner som krenker tredjemann kan bli ugyldig etter ulovfestede
regler.
Oppfatningen har stort sett vært at avtaleloven §33
ikke tilgodeser andre enn avtalepartene selv, se Kruger, Norsk kontraktsrett s.
414 med henvisning til Arnholm: Lærebok i avtalerett s. 260‑61.
Imidlertid kan en krenkelse av tredjemanns
rett/interesser skje på mange måter, og det kan være at vi her står overfor et
tilfelle hvor det er nærliggende å benytte avtaleloven §33. I den sammenheng
har det vekt at Stang mente at den ulovfestede subjektive omstøtelsesregel
(Actio Pauliana) måtte ansees som lovfestet ved avtaleloven §33. Det er nettopp
den type omstøtelse av pantavtalen som er aktuell i dette tilfellet. For så
vidt kan en si at det er her foreligger et grunnlag for å anse pantet som
ugyldig.
Imidlertid er den tidligere ulovfestede subjektive
omstøtelsesregel i hovedsak avløst av dekningsloven §5‑9, og det er
mindre naturlig å tale om at pantet er ugyldig, selv om det er adgang tl
omstøtelse. Videre gir oppgaven spartsomt med opplysninger når det gjelder
bankens onde tro/uaktsomhet. Det er derfor ikke mye en kan gjøre ut av en
drøftelse om dette.
2. Spørsmålet om
factoreringpantet kan omstøtes på objektivt grunnlag.
Det er her dekningsloven §5‑5 eller §5‑7
som er de aktuelle grunnlag for omstøtelse.
Det gjelder her pantsettelse av enkle fordringer. Det
følger av dekningsloven §5‑5, siste ledd at slik pantsettelse skal
ansees som betaling som kan omstøtes etter §5‑5.
Videre følger det av dekningsloven §5‑7 at pantsettelse kan omstøtes når
pantet er stilt for gjeld som skyldneren har pådratt seg før sikkerhetsretten
ble avtalt. En slik situasjon foreligger også her. Men §5‑5 og §5‑7
vil gjensidig utelukke hverandre, slik at factoringpantet ikke vil kunne rammes
av begge bestemmelser, se Huser: Omstøtelse s. 60‑61 og s. 284, samt
tilrådd litteratur Mads Andenæs: Konkurs s. 204.
Dekningsloven §5‑7 rammer all
sikkerhetstillelse for eldre gjeld. Dekningsloven §5‑5 rammer bare slik
sikkerhetsstillelse dersom den ikke fremtrådte som ordinær Det er derfor av
betydning om forholdet rammes av §5‑5 eller §5‑7.
Både dekningsloven §5‑5 og §5‑7 rammer
disposisjoner som er foretatt senere enn 3 måneder før fristdagen. Det følger
av §5‑10 at den aktuelle disposisjon i dette tilfellet ‑ selve
factoringavtalen ‑regnes som foretatt først ved registreringen i
Løsøreregisteret. Disposisjonen er så langt derfor omstøtlig såvel etter §5‑5
som §5‑7.
Bakgrunnen for at "pantsettelse .... av enkle
fordringer" er medtatt i §5‑5, 4. ledd er å begrense
omstøtelsesadgangen ved "egentlig" factoring, altså ved_"løpende
diskontering i følge avtale med et finansieringsselskap av en bedrifts
kundefordringer". Grunnen var at dersom denne type factoring skulle gå inn
under den strengere regel i §5‑7, vil en risikere omstøtelse av de
løpende oversendelser av nye fordringer til factoringsselskapet. Ved at denne
type "egentlig" factoring i kraft av bestemmelsene i §5‑5, 4.
ledd bare skal være omstøtlige når disposisjonene ikke fremstår som ordinære,
ligger det også en forutsetning om at denne type factoring også vil være
"ordinære" i relasjon til §5‑5.
Huser (Omstøtelse s. 253‑254) lar dette være
avgjørende ved tolkningen av §5‑5, slik at omstøtelse ved egentlig
factoring bare blir aktuelt der en har fraveket den praksis som er vanlig i
bransjen. Ved annen factoring gjør ikke de hensyn som
begrunnet bestemmelsen i §5‑5, 4. ledd, seg
gjeldende. Debitors pantsettelse av sin fordringsmasse etter panteloven §4‑10
til sin bankforbindelse for deres mellomværende er et tingsinnbegrepspant, som
er å ligne med varelagerpant. Det er et slikt tilfelle som foreligger i vårt
tilfelle. I følge Huser må denne pantsettelsen vurderes etter §5‑7, og
med det resultat at disposisjonen (pantet) må omstøtes. Det kan nevnes at NOU
1993:16 foreslår at særregelen i §5‑5, 4. ledd oppheves, og at
sikkerhetsstillelse med enkle pengekrav heretter skal vurderes etter reglene i
§5‑7.
Andenæs (Konkurs s. 204) er av en annen oppfatning
enn Huser. Det pekes på at ordlyden i §5‑5, 4. ledd ikke inneholder noen
begrensning, og han har vanskelig for å se avgjørende reelle grunner for å
begrense reglen.
Det er dette grensedragningsspørsmålet som
kandidatene er invitert til å drøfte i denne oppgaven.
Dersom forholdet reguleres etter §5‑7, følger
det av bestemmelsen at det bare er pant som skyldneren har pådratt seg før
sikkerhetsretten ble avtalt, som kan omstøtes. Det avgjørende vil være gjeldens
størrelse på sikkerhetsavtaletidspunktet, jf Huser: Omstøtelse s. 396‑397.
En økning av saldoen deretter vil ikke være gjeld som debitor har pådratt seg
før sikkerhetsretten ble avtalt. I vårt tilfelle dreier det seg om 2 mill. kr.
Boet vil således få medhold i sin subsidiære påstand, nemlig omstøtelse for den
del av pantet som ga dekning utover 2 mill. kr.
Dersom forholdet reguleres av §5‑5 vil det
avgjørende som nevnt være om factoringpantsettelsen fremtrådte som ordinær.
Vurderingen må skje på bakgrunn av hva som er alminnelig, sedvanlig eller
normalt innenfor den aktuelle næringsvirksomhet. Formålet med avgrensningen er
først og fremst å ramme de disposisjoner (betalinger) som er mest
omstøtelsesverdige, dvs. de som er begrunnet i debitors vanskelige Økonomiske
situasjon. Det er slike disposisjoner som i særlig grad krenker prinsippet om
likebehandling av kreditorene. Dersom disposisjonen fremstår som en relativt
normal og rutinepreget betaling/sikkerhetsstillelse for ordinære gjeldsposter
som er knyttet til debitors næringsvirksomhet, vil disposisjonen ikke rammes,
jf Huser: Omstøtelse s. 263‑265.
I dette tilfellet fremstår sikkerhetsstillelsen etter
min vurdering som ordinær i den forstand at det er vanlig at driftskreditt gis
mot å få underpant i debitors samlede fordringsmasse. Det som gjør det mer
tvilsomt er at. 5 mill. kr var usikret før sikkerhetsstillelsen, og at denne
kreditten nå blir sikret kan være begrunnet i debitors vanskelige Økonomiske
situasjon. På den annen side er det "ekstraordinært" at ikke en
driftskreditt i et slikt omfang er sikret. Ved den sikkerhetsstillelse som nå
ble ordnet, er forholdet blitt mer normalt og "ordinært".
Prinsipalt gjør konkursboet gjeldende at hele pantet ‑
altså 5 mill. kr ‑ skal omstøtes. Ut fra det som er fremholdt ovenfor, er
det vanskelig å finne grunnlag for at pantet for Økningen av driftskreditten på
2 mill. kr kan omstøtes, ettersom det her gjelder sikkerhetsstillelse for
fremtidige forpliktelser. Det måtte eventuelt være at anvendelse av §5‑5
kan føre til en slikt resultat. Men denne bestemmelsen rammer bare betaling av
"gjeld", og det må vel bety at betaling (sikkerhetsstillelse for)
fremtidige forpliktelser faller utenfor.
3. Eksamenskrav og dekning i pensumlitteraturen.
Det følger av eksamenskravene at kandidaten skal ha
grundig kjennskap til bl.a. "de materielle reglene av omfanget av
kreditorenes beslagsrett og de ulike kravs nærmere stilling". Det gjelder
her omstøtelse etter dekningsloven §5‑5 og §5‑7, og dette er godt
dekket i tilrådd litteratur Andenæs: Konkurs s. 199‑219 og s. 223‑233
og i tilleggslitteratur Huser: Gjeldsforhandling og konkurs bind III s. 217‑235
og s. 361‑456. Men de spesielle spørsmål som oppstår i oppgaven her,
nemlig spørsmålet om factoringpant etter panteloven §4‑10 skal reguleres
etter dekningsloven §5‑5 eller §5‑7, er hos Andenæs bare behandlet
på s. 204 og hos Huser på s. 251‑254 (særlig s. 252‑253. Hva som
ligger i "ordinær" betaling etter §5‑5, synes bare å være
behandlet i Huser s. 262‑266.
4. Vurderingen av besvarelsene.
Når det gjelder spørsmålet om pantsettelsen er
ugyldig, er det ingen som har drøftet dette i forhold til avtaleloven §33.
Dette kan det heller ikke trekkes for. De fleste behandler spørsmålet om
avtalerettslig ugyldighet på en tilfredsstillende måte.
På grunn av at de særlige spørsmål som oppstår i
oppgaven om objektiv omstøtelse er heller sparsomt behandlet i
pensumlitteraturen, kreves det mye av kandidatene til en virkelig god
besvarelse. Vurderingen må skje på denne bakgrunn. Dersom kandidaten ser at det
her er et spørsmål om forholdet skal henføres under dekningsloven §5‑5
eller §5‑7, og ser betydningen av dette, må det honoreres for dette.
Dersom kandidaten i tillegg ser formålet med særregelen i dekningsloven §5‑5,
4. ledd, og ser at dette kan begrunne en innskrenkende fortolkning av
bestemmelsen, slik at forholdet må henføres under §5‑7, er det tale om en
god prestasjon. Dersom kandidaten videre ser forskjellen på
"egentlig" factoring og en ordinær pantsettelse av sine fordringer
til sin bankforbindelse, og drøfter forholdet mellom §5‑5 og §5‑7
ut fra dette, er det tale om en virkelig god prestasjon.
Det er vanskelig på forhånd å se hvilken vekt de
ulike deler av praktikumsoppgaven skal ha ved bedømmelsen. Men umiddelbart
synes del II og III å reise de vanskeligste spørsmål, og disse delene bør vel
derfor telle noe mer enn del I.
21. desember 1995.
Tillegg til sensorveiledning h-95
Tvisten mellom Jan Lund og Alf Hagen.
Oppgaven reiser spørsmål om restitusjonsoppgjør ved
tilbakeføring av ytelse som følge av at avtalen er ugyldig. Kandidaten stilles
overfor spørsmålet om utbetalt utbytte på aksjer skal tilbakeføres til selgeren
eller kunne beholdes av kjøperen. Det er angitt at salgsavtalen er ugyldig
etter avtalel. § 33, og at Alf Hagen verken kjente til eller burde ha kjent til
at avtalen var ugyldig da han mottok utbyttet.
Selv om problemstillingen er begrenset til valg
mellom reglene i lov om hendelege eigedomshøve ‑ hel.‑ § 17, jfr. §
15 og reglene i kpl. §§ 64 ‑ 66, er det naturlig å ta utgangspunkt i hva
det innebærer at en avtale er ugyldig ‑ nemlig at disposisjonen ikke får
virkning etter sitt innhold. Hva dette innebærer, må vurderes i forhold til den
enkelte ugyldighetsgrunn. I dette tilfelle er det tale om en mangel ved
avtalens tilblivelse, og der hvor ytelse har skjedd før ugyldighet er
konstatert, er utgangspunktet at levert ytelse skal tilbakeleveres. Eksempelvis
nevnes avtalel. § 31, 3 .ledd. Så langt om hovedytelsen.
Når det gjelder hel. , er dette en lov som ikke har
noe klart avgrensningsområde, og hvor dette følger av de situasjoner som er
beskrevet i den enkelte paragraf i loven. I § 17 er det uttrykkelig angitt at
lovens bestemmelser i §§ 14 ‑ 16 gjelder tilsvarende for
omsetningsgjeldsbrev og aksjer. Man ønsket i vindikasjonstilfellene å klarlegge
at disse dokumentene følger samme regler som løsøre. Lovens § 15 er vår retts
alminnelige regel om godtroende besitters fruktrett.
Man må imidlertid av hel. §§ 14 ‑16 se at man
her har å gjøre med tilfelle hvor avkastningen oftest er knyttet til arbeid
eller innsats fra besitters side. Ved kjøpsavtaler som rammes av ugyldighet er
situasjonen gjerne at utsikten til avkastning er inkalkulert i kjøpesummen.
Hvor man har en slik sammenheng, vil vel de fleste rent umiddelbart reagere på
at man kan kreve tilbakebetalt kjøpesummen, og samtidig beholde avkastning. I
dette tilfelle hvor Lund har handlet i strid med redelighetskravet i avtl. §
33, er det kanskje ikke så påfallende ‑ han har seg selv å takke.
Det kan være grunn til å spørre om man ved kjøp,
herunder også salg av verdipapir, bør ha forskjellige regler ved hevning og ved
ugyldighet ‑ noe som er resultatet dersom hel. § 15 bringes til
anvendelse. Hel. § 15 gjelder uansett det underliggende forhold som måtte
begrunne tilbakeleveringskravet, herunder ‑ dersom det er et
kontraktsforhold ‑ uavhengig av hvilken kontraktstype. Man har således i
hel. § 15 fanget inn en rekke tilfelle som etter det underliggende forhold kan
være høyst forskjellig. At løsningen skal avhenge alene av besitters gode tro,
kan ‑ ut fra en slik grovfordeling ‑ føre til resultat som virker
tilfeldig og dermed lite gjennomtenkt. Hvordan stiller dette seg i forhold til
vgml. § 37 som vel må omfatte både hovedytelse og avkastning? Ved kjøp som er
ugyldig pga umyndighet vil altså den umyndige måtte gi fra seg avkastningen der
hvor den myndige far beholde denne. I kjøpstilfelle vil analogisk anvendelse av
kpl. §§ 64 ‑66 ikke medført en slik forskjell.
Kpl. § 64 ‑ 66
gjelder hevning og ikke ugyldighet. At disse reglene kan anvendes analogisk på
andre kontaktstyper enn kjøp, er antatt, jfr. Hagstrøm, Fragmenter i
kontraktsrett I side 137, men dette innbærer ikke at reglene kan anvendes på
ugyldighetstilfellene.
Spørsmålet er tvilsomt. Om man velger å følge
kjøpslovens regler, kommer man samtidig i den situasjonen at uttrykkelig
bestemmelse i hel. må tolkes innskrenkende for å gi plass for en analogisk
tolkning av kjøpsloven. I hel. § 1 har man bestemmelse om at den viker for
løsninger som følger av "særlege rettshøve". Det innbefatter
ulovfestede kontraktsrettslige regler. Jeg kan imidlertid ikke se at man har
noen slik ulovfestet regel om at avkastningen følger hovedytelsen ved ugyldige
avtaler på kontraktsrettens område.
Samlet sett fremstår vel kjøpslovens regler som de
" beste" idet det også skal ytes rente av kjøpesummen slik at det
blir et balansert økonomisk oppgjør. Jeg kan altså ikke bidra med noe klart
svar. Jeg har mest sympati for å benytte de reglene som er spesialtilpasset for
kjøpsavtaler idet det i denne henseende neppe er noen grunn til å ha
forskjellige restitusjonsregler for hevning og ugyldighet. Mange vil vel si at
det ikke kan gjennomføres uten lovendring.
Ved karaktergivningen må man ha for aye at dette er
en meget krevende oppgave for kandidater på dette trinnet. Det er i pensumlitteraturen
ingen direkte behandling av denne problemstillingen. I tillegg til ovennevnte
henvisning til Hagstrøm, har Hov, Avtalerett , en generell behandling på side
148, men uten spesifikt å nevne avkastning. Falkanger, Tingsrett, behandler
hel. § 1 S flere steder, men er heller ikke inne på denne problemstillingen.
Jeg har sett det slik at en laudabel besvarelse bør
ha med seg forskjell på hevning og ugyldighet, og at det av den grunn ikke er
uproblematisk å anvende kjøpslovens regler. Det bør også sies noe fornuftig om
reglene i lov om hendelege eigedomshøve. Oppgaven er ‑ mer enn de øvrige
oppgavene i settet ‑ egnet til å gi flinke kandidater mulighet til å
briljere. Mindre flinke kandidater vil nok lide fordi de her er nødt til å
"legge på svøm" uten flytemidler. At mer alminnelige kandidater i
noen grad faller av lasset her, bør behandles med varsomhet i negativ retning.
Grove feil og misforståelser forekommer, og det gjelder ikke noe spesielt om
dette ‑ synes jeg.
For særlig interesserte nevnes at advokat Ketil
Krokeide har behandlet problemstillingen i en artikkel i TfR. 1982 side 353.
Jeg har i skrivende stund gjennomgått en god del av
besvarelsene. Med bakgrunn i disse synes jeg også at det er grunn til å komme
med en tilleggsbemerkning til det som Bjarte Eikeset har fremholdt i sin
sensorveiledning. Dette gjelder oppgave III hvor Tromsøstudentene ‑ i
alle fall de besvarelsene som jeg har gjennomgått ‑ relaterer
gyldighetsspørsmålet til avtalel. § 11.1. ledd. Jeg er enig med Eikeset i at en
naturlig tolkning av oppgavetekst forusetter at det skal kunne legges til grunn
at avtalen ikke er uforpliktende på dette grunnlaget.
Jeg har imidlertid også akseptert som en forsvarlig
tolkning av oppgaven at forholdet til avtalel. § 11, 1. ledd drøftes. Det som i
så fall skal drøftes, er om banken var i aktsom god tro. Dersom kandidaten
begynner å drøfte spørsmål om omfanget av Ruds fullmakt, tyder det på at
kandidaten blander rett og legitimasjon ‑ i så fall en grov feil. For
egen del vil jeg gjerne tilføye at jeg finner det relativt vanskelig for en
kandidat å se avtalel. § 33 som et mulig grunnlag. Forholdet er jo at avtalel.
§ 33 forutsetter en opptreden som " strider mot redelighet eller god
tro". Er det ikke da ut fra opplysningene ellers like fornuftig å vurdere
dette tema opp mot aksomhetsplikten etter avtalel. § 11. 1. ledd? Kan man i en
situasjon som dette tenke seg at bankens opptreden rammes av avtalel. § 33 uten
at den samtidig må vurderes som overskridelse av aktsomhetskravet i lovens §
11, 1.ledd? Derimot kan godt det
motsatte tenkes.
Det ligger implisitt i dette at jeg ikke oppfatter
uttrykket "ugyldig" så presist at det utelukker tilfelle der et
dispositivt utsagn ikke får virkning etter sitt innhold på grunn av
fullmaktsreglene. Avtaleloven har ikke noen definisjon av begrepet ugyldig.
Tromsø 27.
november 1995