SENSORVEILEDNING
Juridisk
embetseksamen 3. avdeling ‑ høst 96.
Universitetet
i Bergen og Universitetet i Tromsø.
Teori
nr. 3:
”
Om prioriteten mellom panteheftelser i fast eiendom”
I. Om pensumsituasjon og eksamenskrav.
Universitetet i
Bergen opererer med anbefalt litteratur og eksamenskrav, mens Tromsø har
pensumlitteratur uten definerte eksamenskrav. Noen realitetsforskjell innebærer
ikke dette skillet med hensyn til hva som kan forventes av kandidatene. Derimot
er pensumsituasjonen for denne oppgaven noe forskjellig mellom de to
læresteder.
Pensum UiTØ:
Jens E A Skoghøy, Panteloven med kommentarer, (1995).
Aktuell tilleggslitteratur; Thor Falkanger,
Tingsrett, 4.utg. (1993), s. 559‑595.
Pensum i UiB: Thor Falkanger, Tingsrett, 4.utg.
(1993), unntatt kap. XVI. Ot.prp. nr. 66 (1990‑91) om lov om avhending av
fast eigedom s. 35‑37 og 82‑87. Sjur Brækhus, Omsetning og kredit
2. Pant og annen realsikkerhet., 2.utg.(1994).
Aktuell tilleggslitteratur
UiB: NOU 1982:17 Ny tinglysningslov.
Eksamenskrav UIB: Grundig
kjennskap til de forskjellige former for panterett og etablering av rettsvern,
samt kjennskap til hovedreglene om forholdet mellom debitor og kreditor.
En konsekvens av at pensum
er noe forskjellig kan være at kandidatene velger litt forskjellig
innfallsvinkler til oppgaven. Jeg er gjennomgående sensor både i Tromsø og
Bergen, slik at dersom pensum får betydning for kvaliteten på besvarelsene vil
dette bli påpekt og nevnt i den endelige utgaven. Jeg er videre gjort kjent med
at oppgavens tema har vært behandlet i undervisningen begge steder.
I1. Om oppgaven og avgrensning av denne.
Oppgaven er godt dekket i
pensum, men må allikevel kunne betraktes som krevende. Den stiller krav til en
ryddig disposisjon, og forståelse for rettsstoffet. Kandidatene har en viss
veiledning i lovtekst, men store deler av kildematerialet er basert på uskrevne
regler, og alminnelige rettsprinsipper.
Det burde ikke by på
problemer å tolke oppgaveteksten. Kandidatene skal gi en selvstendig
framstilling av prioritetsreglene for panterettigheter i fast eiendom. En
naturlig avgrensning må da foretas mot panteheftelser i andre
formuesgjenstander enn fast eiendom. Selv om prioritetsreglene i store trekk
vil være de samme bør framstillingen konsentreres til fast eiendom. Oppgaven
taler videre om panteheftelser i fast eiendom. En behandling av
prioritetsforholdet til mellom de ikke‑økonomiske heftelser i fast
eiendom, såsom f.eks. leieretter, bruksretter m.v, faller også utenfor
oppgaven.
For ordens skyld nevnes at
en lignende teorioppgave ble gitt våren 1993 i Tromsø og Bergen. Oppgaveteksten
var da ”panthavers opptrinnsrett», og ble gitt som en heldagsoppgave. Den
foreliggende oppgave berører også problematikken rundt opptrinnsretten, men det
er ikke det eneste som skal behandles.
III. Nærmere om innholdet ‑ forslag til
disposisjon.
Oppgaven reiser en del
hovedspørsmål som kandidatene må belyse nærmere. Jeg har satt opp et forslag
til en disposisjon med 5 hovedpunkter, hvor hovedvekten bør ligge på mellom 2‑4.
1. INNLEDNING.
2. HVORDAN ETABLERER PANTHAVER PRIORITET
FOR SIN PANTERETT I FAST EIENDOM ?
3. OPPTRINNSRETTEN.
4. AVTALER OM PRIORITET.
5. BETYDNINGEN AV PRIORITET PÅ
OPPGJØRSSTADIET.
1 INNLEDNING
I innledningen bør
kandidaten nøye seg med å gi en «ramme» for oppgaven. Det er en svakhet at noen
kandidater på « død og liv» skal definere alle ord og uttrykk i oppgaveteksten.
Innholdet i en juridisk besvarelse skal være en drøftelse av de
problemstillinger oppgaveteksten reiser. Det er ikke en test i definisjon av
ord og uttrykk. Jeg er av den oppfatning at kunstige lange og usammenhengende
innledninger bør snarere føre til trekk.
Kandidatene kan ta
utgangspunkt i at fast eiendom kan benyttes som realsikkerhet for en
pengeforpliktelse. Fast eiendom utgjør kjernen i realkreditten, og er ansett
som et sikkert dekningsobjekt. Hjemmel for å stifte pant i fast eiendom følger
hovedsakelig av reglene i panteloven. Det finnes tre forskjellige former for
panterett i fast eiendom, nærmere bestemt avtalepant, utleggspant og lovbestemt
pant. Allerede av denne grunn kan det tenkes å oppstå konflikter mellom de
ulike panterettighetene. En fast eiendom kan videre tjene som pantesikkerhet
for flere enn et krav, og det er anledning til å pantsette en eiendom på
sekundær prioritet. Det vil dermed være behov for å ha prioritetsregler som
regulerer rettsforholdet mellom de forskjellige panthavere i eiendommen.
Prioritetsreglene fyller i
utgangspunktet to hovedfunksjoner. For det første skal de skape klarhet på
dekningsstadiet, dersom realisasjonssummen ikke er tilstrekkelig til å dekke
alle panteheftelser. Dersom A's eiendom er pantsatt ovenfor B og C, vil det
altså være behov for å klargjøre hvem som skal ha dekning først av disse to. At
en panterett har bedre prioritet, betyr altså ikke at de øvrige panteretter
faller bort, men de er i stedet gitt dårligere prioritet med hensyn til
dekningsrekkefølgen ved realisasjon av pantet.
For det andre har
prioritetsreglene som formal å skape oversikt over de eksisterende
panteheftelser i eiendommen på sikringsstadiet. Dette er først og fremst av
hensyn til kredittvurderingen. Et pantelån som gis førsteprioritet i
eiendommen, vil som regel få bedre rente ‑ og kreditbetingelser, enn lån
som er sikret på dårligere prioritet. Prioritetsregelen vil kunne gi oversikt
over antall panthaverne i eiendommen, og hvor mye hver enkelt kan to ut av sitt
pant.
Til slutt nevnes at
prioritetsreglene også får betydning for utløsningsretten etter pantel. § 1‑14.
Er det flere som vil utløse har den panthaver med best prioritet fortrinnsrett
til dette. Med hensyn til de nærmere vilkår for dette viser jeg til Skoghøy, s.
162 flg. og Falkanger, s. 562.
2 HVORDAN ETABLERER
PANTHAVER PRIORITET FOR SIN PANTERETT I FAST EIENDOM ?
Kandidatene bør her to
utgangspunkt i pantel. § 1‑13 som regulerer forholdet mellom to eller
flere panteretter. Den panterett som er «først ble påheftet» har som
utgangspunkt best prioritet. Det kan oppstilles tre vilkår for når en panterett
må anses «påheftet» etter pantel. § 1‑13. For det første må pantebrev
være utstedt, og dernest at det krav som kan sikres under obligasjonen, er
blitt etablert. Typisk ved at lånet er utbetalt. Det tredje og siste vilkåret
er at det krav som skal sikres under obligasjonen faller inn under av
pantsettelseserklæringen. Bestemmelsen er altså utslag av det generelle
prinsipp om forst i tid best i rett, og har sin begrunnelse i alminnelige
rettferdighetsbetraktninger.
Kandidatene må understreke
at prinsippet i pantel. § 1‑13 modifiseres betydelig av
rettsvernsreglene, og partenes adgang til å avtale en annen
prioritetsrekkefølge. Kandidatene bør komme inn på forholdet mellom rettsvern
og prioritet. Har en erverver fått rettsvern har han også skaffet seg
prioritet. Det bør nevnes at rettsvern og prioritet er to sider av samme sak.
Ved behandlingen av tinglysningslovens regler om rettsvern må framstillingen
konsentreres om og tilpasses prioritetsspørsmål ved panteheftelser i fast
eiendom.
I den videre drøftelse vil
hovedregelen i tingl. § 20 første ledd stå sentralt. Jeg vil ikke gå inn på
noen detaljert gjennomgang av hovedregelen i veiledningen, men nøyer meg å
påpeke en del sentrale poenger som bør nevnes av kandidatene. (Nærmere om dette
viser jeg til Falkanger, s. 492 flg.)
Forholdet
til tingl. §§ 24 og 25 bør kun berøres kort, og en detaljert gjennomgang av
disse regler er ikke påkrevet.
Kandidatene
derimot bør gi en grundig gjennomgang av hovedregelen. Det er ikke
tilstrekkelig å nevne lovens ord om at grunnbokføringen som hovedregel er
avgjørende for prioriteten, men det må forventes at de også går inn på
begrunnelsen for denne. Momenter rundt grunnbokens negative troverdighet bør
således berøres. Videre bør nevnes at tingl. § 20 første ledd langt på vei
innebærer en ekstinksjonsregel med hensyn til prioriteten mellom panteheftelser
i fast eiendom. Poenget er at den prioriteten som var tilsiktet på
avtaletidspunktet, blir ekstingvert av den konkurrerende panterett etter
reglene i tingl. § 20 første ledd. Enkelte synes å leve i den villfarelsen at
den konkurrerende panteretten bortfaller som følge av hovedregelen om
rettsvern.
Kandidatene
bør så komme inn på forholdet mellom tingl. § 20 første ledd og § 21 første
ledd. Et vilkår for at en yngre « rettshandel» , skal ekstingvere prioriteten
til et eldre «rettserverv» som ikke er tinglyst, er at erververen ikke kjente
eller bairde kjenne til den eldre rett på tidspunktet for dagbokføringen. En
drøftelse av hovedtrekkene i godtro kravet hører således med, se Falkanger s.
464‑465. Kandidatene kan her nevne at godtro kravet ikke gjelder for
utleggspanthaver, ettersom vilkåret «rettshandel» sikter kun på avtaleerverv.
En etterfølgende utleggstager trenger således ikke være i god tro med hensyn
til eksistensen av et eldre utinglyst rettserverv for å ekstingvere prioriteten
til dette.
Hovedregelen i tingl. § 20
første ledd modifiseres noe av annet ledd. For det første inneholder annet ledd
en regel om prioriteten mellom rettserverv som er dagbokført samme dag. To
pantobligasjoner som blir dagbokført samme dag får samme prioritet. Annet ledd
gjør videre unntak for utleggs‑ og arrestforretninger. Blir et avtalepant
tinglyst samme dag som et utleggspant, har altså sistnevnte panterett bedre
prioritet. Begrunnelsen for dette er at kreditorene skal gis fremste prioritet
som er ledig. Blir to utleggspant tinglyst samme dag har det eldste utlegget
best prioritet uavhengig av hvilket utlegg som først kom inn til tinglysningen,
se tvfl. § 7‑8.
For spørsmålet om
prioriteten mellom panteheftelser i fast eiendom får dessuten unntaksregelen i tingl.
§ 21 anvendelse. Det annet unntak fra hovedregelen om at rettsvernstidspunktet
er avgjørende, med hensyn til prioriteten, må gjøres for legalpanteretter.
Utgangspunktet for er at tinglysningslovens regler gjelder «hvor ikke annet er
særlig bestemt» . En slik særlig bestemmelse finnes i pl. § 6‑1, og
gjelder legalpant i fast eiendom som sikkerhet for en del offentlige skatter og
avgifter. Legalpanteretten i pl. § 6‑1 har etter denne bestemmelsen beste
prioritet uten tinglysning, og den kan heller ikke tinglyses. Begrunnelsen for
at legalpanteretter er gitt beste prioritet uten tinglysning er dels av
rettstekniske hensyn, og dels av at panteretten er gjenstand for foreldelse
innen forholdsvis knappe frister.
Et annet unntak fra
hovedregelen følger av tingl. § 21 tredje ledd, og omtales i teorien som «
forbeholdsregelen». Dersom selgeren av en fast eiendom f.eks. forbeholder seg
panterett i eiendommen for restkjøpesummen kommer unntaksregelen i tingl. § 21
tredje ledd til anvendelse. Vilkårene for dette er at panteretten for
restsummen enten « fremgår av den nye eiers hjemmelsdokument eller innføres i
dagboken senest samme dag som dette» . Regelen i tingl. § 21 tredje ledd
representere altså et unntak fra likestillingsregelen i tingl. § 20 annet ledd.
Nærmere om disse spørsmål, se Falkanger s. 499‑502.
Ytterligere unntak fra
hovedregelen om etablering av prioritet fremkommer av bestemmelsene i tingl. §
22. Ved behandlingen av denne regel er det viktig å knytte dette opp til
prioritetsspørsmålene ved panteretter i fast eiendom. En del av kandidatene
drøfter dette for generelt uten å knytte det opp til oppgavens tema. Tingl. §
22 nr. 1 gjør unntak for overdragelse av panterett. Rettsvern ved overdragelse
av panterett reguleres henholdsvis av reglene i g jeldsbrevlovens kap. 2 og 3.
Prioriteten til en panterett som er overdratt følger dermed ikke reglene i
tinglysningslovens § 20. Erververen av en fordring som er sikret ved panterett
i fast eiendom, vil beholde den prioritet som den opprinnelige hadde, forutsatt
at rettsvern er skaffet etter ovennevnte regler i gjeldsbrevloven.
Etter
tingl. § 22 nr. 2 gjøres unntak for frempantsettelse av en panterett i fast
eiendom. Rettsvern skaffes her etter de regler som gjelder for
frempantsettelsen. Er primærpantsettelsen knyttet til et omsetningsgjeldsbrev
får frempantsettelsen rettsvern etter reglene i pantel. § 4‑1. Er
primærpantsettelsen knyttet til et innløsningspapir får panteretten rettsvern
etter reglene i pantel. § 4‑2. Utleggspant i primærpantet knyttet til en
av de ovennevnte papir får rettsvern etter reglene i pantel. § 5‑7. Det
er ikke påkrevet av kandidatene at de går inn på en detaljert drøftelse av
disse rettsvernsregler. Unntaket i tingl. § 22 nr. 3 gjelder bruksretter og
faller utenfor oppgaven å behandle. Det samme gjelder spørsmålet om vern mot
pantsetters konkursbo som reguleres av tingl. § 23. Oppgaven spør ikke etter
denne prioritetskontlikten.
3 OPPTRINNSRETTEN
Endring av prioritet mellom
heftelser i fast eiendom kan også skje ved at det skjer «opprykk» i
prioritetsrekkefølgen. Problemstillingen i det følgende er under hvilke
omstendigheter f. eks. en annenprioritet kan rykke fram til førsteprioritet ?
Det er her igjen grunn til
å minne om at dette tema var gjenstand for en heldags teorioppgave våren 1993,
og det bør ikke forventes eller forlanges noen uttømmende framstilling.
Kandidatene bør i denne oppgaven berøre hovedprinsippene for opptrinnsrett.
I mangel på annen avtale er
hovedregelen er at dersom den foranstående heftelse materielt opphører rykker
etterstående opp. Eksempler på materielt opphør er frigjørende betaling,
ettergivelse eller at kravet er ugyldig. Dersom den personlige fordring
foreldes inntrer som utgangspunkt ikke opptrinnsrett ettersom pantefordringen
består. Nærmere regler om dette finnes i foreldelseslovens § 27. Selv om det
ikke foreligger særskilt avtale er det etter norsk rett lagt til grunn at også
en avtaleerverver som har fått den prioritet han skal ha, vil rykke opp dersom
en foranstående heftelse materielt opphører, jf. Rt. 1890 s. 564 og Skoghøy s.
140.
En forutsetning for
opptrinnsrett ved nedbetaling er at denne foretas av den forpliktete selv.
Dersom andre enn den som i siste hånd skal bære ansvaret for
betalingsforpliktelsen oppfyller, skjer det intet opptrinn. Dette kan f.eks
være en kausjonist, solidarskyldner eller en intervensjonsbetaler. I disse
tilfellene blir det altså ikke opptrinnsrett for etterstående, men den som
innfrir på vegne av skyldneren « trer inn» i panteretten etter læren om «cessio
legis». Han beholder dermed den opprinnelige prioriteten til panteretten.
Juridisk teori nevner at
dersom det skjer en omorganisering av gjeldsforholdet (konvertering) vil det
som utgangspunkt ikke medføre opptrinnsrett. Forutsetning er dog at den nye
obligasjonen ikke er mer byrdefull eller skal sikre en ny gjeldspost, se
Falkanger s. 569‑570.
Ved
omstøtelse skjer det dog intet opprykk ettersom denne skjer til fordel for
kreditorene og ikke etterstående panthavere. Denne regelen er anført i
forarbeidene til dekningsloven, og har senere fått tilslutning i teorien, jf.
Falkanger s. 571.
Hvorvidt
det vil skje opptrinn hvor tinglysningsvirkningen (rettsvernet) faller bort,
stiller seg noe forskjellig alt ettersom den etterstående er avtaleerverver
eller utleggstager. Utgangspunktet må være at selv om rettsvernet er bortfalt,
er ikke heftelsen av den grunn automatisk henvist til siste plass i
prioritetsrekkefølgen. En etterfølgende avtalepanthaver som har fått den
prioriteten han skal ha , og som kjenner til eller burde kjenne den nå
utingslyste panterett, rykker ikke opp. Annerledes vil det være for
avtalepanthaver som har måtte vike prioritet på bakgrunn av rettsvernsreglene.
I sistnevnte tilfelle vil den rettsstiftelse han matte stå tilbake for være
yngre enn hans egen rett, og dermed vil godtrokravet være oppfylt. Kreditorene
trenger som kjent bare respektere de disposisjoner i fast eiendom som har fått
rettsvern. På denne bakgrunn vil utlegg på dårligere prioritet rykke opp dersom
rettsvernet for en foranstående panteheftelse faller bort. For utleggstager er
det heller ikke noe vilkår om god tro ettersom et kreditorbeslag ikke bygger på
skyldnerens legitimasjon, men derimot hans rett. Mer om disse problemstillinger
i Skoghøy, s. 143‑144.
Derimot representerer
partenes adgang til å inngå avtale om prioriteten et vesentlig inngrep i de
ovennevnte utgangspunkt. Særlig vil den såkalte « opplå ningslæren» begrense
opptrinnsretten til etterstående panthavere.
4 AVTALER OMPRIORITET
Den prioritetsrekkefølge
man kommer fram til etter reglene i tinglysningsloven kan undertiden være
fraveket ved avtale mellom partene. At det er anledning til å inngå avtale om
prioriteten følger av pl. § 1‑13. 1 det følgende behandles en del
hovedspørsmål rundt de såkalte prioritetsavtaler.
I teorien sondres det
mellom relative og absolutte prioritetsavtaler, jf. Skoghøy s. 145 flg. En
absolutt prioritetsavtale kjennetegnes ved at panthaver på
pantsettelsestidspunktet avgir et prioritetsforbehold ovenfor enhver annen
panterett. Dette skjer i praksis ved at panthaver vedtar å stå tilbake for et
bestemt beløp til enhver tid. Konsekvensen av et slikt absolutt
prioritetsforbehold er at dersom den foranstående panterett faller bort, rykker
etterstående panthaver som har vedtatt å stå tilbake ikke opp.
Relative prioritetsavtaler
kjennetegnes ved at panthaver gir avkall på den prioritet som følger av
rettsvernsreglene til fordel for en bestemt panthaver. Dersom den panterett det
er gitt avkall ovenfor bortfaller taper prioritetsavtalen sin virkning og
etterstående rykker opp.
Hvorvidt man står ovenfor
en absolutt eller relativ prioritetsavtale beror på en konkret tolkning av
avtalen mellom partene. Videre er det et vilkår at prioritetsavtalen er inngått
med eieren av panteobjektet. To panthavere kan ikke sec, i mellom avtale at de
skal bytte prioritet, sml. luftfartslovens § 3‑28 første ledd. Dersom det
finnes mellomliggende heftelser oppstilles det også et vilkår om samtykke fra
innehaverne av disse for at prioritetsvikelsen skal få virkning mellom partene.
Et unntak fra dette er dersom den panterett det vikes prioritet for ikke lyder
på et større beløp enn det vikelsen gjelder for eller med andre ord at den ikke
er mer byrdefull. Dette regelen er nå lovfestet i luftfartsl. § 3‑28
annet ledd.
En tredje form for
prioritetsavtaler kjennetegnes ved at partene blir enige om å forhåndstinglyse
en pantobligasjon, slik at rettsvern og dermed prioritet, skaffes før
stiftelsestidspunktet for panteretten. I et slik tilfelle blir altså ikke
obligasjonen «effektiv» før en tid etter tinglysingen. Etter at det
underliggende krav er oppstått, og bringes inn under sikkerheten sier man at
obligasjonen « opplånes». Hovedprinsippene i den såkalte «opplåningslæren» bør
kandidatene behandle forholdsvis grundig. Jeg vil i det følgende nevne noen av
de mest sentrale problemstillingene under denne læren.
Nærmere om
opplåningslæren
Opplåning
kan bli aktuelt i tre forskjellige tilfeller. For det første dersom
obligasjonen ikke tidligere har vært gjort effektiv, da kalles det første gangs
opplåning. For det andre kan opplåning tenkes skjer hvor obligasjonen er gjort
effektiv, men ikke for sitt fulle beløp. Et slikt tilfelle kalles
videreopplåning. For det tredje kan spørsmålet om opplåningsrett bli aktuelt
der obligasjonen har vært effektiv fullt ut, men senere innfridd. I dette
tilfellet blir det et spørsmål om gjenopplåningsrett. Adgangen til
gjenopplåning vil altså kunne stille seg noe forskjellig alt etter hvilken form
for gjenopplåningsrett det er tale om. Felles for alle tre former er at
panthaver ikke kan bringe nye forhold inn under obligasjonen, uten at eieren på
en aller annen måte har samtykket til dette. Videre er det bare ved avtalepant
at gjenopplåning kan bli aktuelt. Det er ikke adgang til å foreta gjenopplåning
av verken et utleggspant eller et legalpant.
Utgangspunktet er at
adgangen til gjenopplå ning vil kunne stille seg forskjellig for ulike former
for avtalepant. Et første hovedspørsmål er om opplåningsretten er den samme ved
utstedelse av gjorte og reelle obligasjoner ?
Det må anses som sikker
rett at eieren ved utstedelse av en gjort pantobligasjon har adgang til å
foreta gjenopplåning i alle tre ovennevnte tilfeller, og vil dermed beholde den
opprinnelige prioritet. Støtte for dette finnes bade i rettspraksis og i
teorien, se f. eks. Rt. 1910 s. 177. En pantobligasjon som i utgangspunktet er
ment som en reell, men hvor det er avtalt at det skal sikre ethvert
mellomværende eller lignende må i denne sammenhengen regnes som en gjort
obligasjon, se bl.a Rt. 1994 s. 775 «YOUSUF‑dommen».
Hvor det utstedes en reell
pantobligasjon som forhåndstinglyses er det sikker rett at den beholder
prioriteten ved første gangs opplåning. Dette gjelder selv om det går en viss
tid før det underliggende forhold materialiseres, eksempelvis ved at lånet
utbetales en tid etter tinglysningen. Prioriteten regnes altså her fra
rettsvernstidspunktet.
Hvorvidt en reell
obligasjon kunne gjenopplånes på foranstående prioritet var det tidligere
uenighet om i teorien. Særlig på bakgrunn av at rettspraksis ikke var entydig i
spørsmålet. Sentrale dommer her er Rt. 1890 s. 564 som la til grunn at en reell
pantobligasjon ikke kunne gjenopplånes. Motsatt standpunkt finnes i Rt. 1909 s.
117, hvor det under dissens ble fastslått at også en reell pantobligasjon kunne
gjenopplånes på foranstående prioritet. På bakgrunn av den sist nevnte dommen
kunne det virke som om rettstilstanden ble avklart, men i Rt. 1910 s. 177
uttaler Høyesterett at opplåningsretten først og fremst gjelder gjorte
obligasjoner. Denne dommen kunne dermed oppfattes som en viss reservasjon for
adgangen til å gjenopplåne reelle obligasjoner.
Spørsmålet fikk derimot en avklaring gjennom vedtakelsen av
bestemmelsen i luftfartslovens 3‑30. Etter denne bestemmelsen kan også
opprinnelig reelle obligasjoner gjenopplånes. Denne regel er identisk med den
regel som ble foreslått i utkastet til ny tinglysningslov, jf. NOU 1982:17, og
det er i forarbeidene til luftfartsloven ikke uttalt at regelen i 5 3‑30
er begrenset til kun lovens saklige anvendelsesområde. Gode grunner taler
derfor for å oppstille en tilsvarende regel for panteheftelser i fast eiendom.
Et
annet hovedspørsmål i opplåningslæren er forholdet til etterstående panthavere
?
Et
sikkert utgangspunkt er at dersom den etterstående panthaver har fått den
prioritet han etter avtalen skal ha er adgangen til opplåning videre enn
ellers. I slike tilfeller har innehaveren av den foranstående obligasjonen en
nærmest ubetinget opplåningsrett, jf. Skoghøy s. 152. Fra dette utgangspunktet
må det oppstilles to unntak.
For
det første kan opplåningsretten være frafalt av innehaveren av den foranstående
obligasjonen. Slik frafallelse vil foreligge dersom innfrielsen blir tinglyst
eller registrert, sml. luftfartslovens § 3‑30 første ledd. Det samme må
gjelde ved påtegning om innfrielse på obligasjonen.
Det andre unntaket vil være
at pantets eier har forpliktet sec, ovenfor etterstående panthaver til ikke å
foreta en videre ‑ eller gjenopplåning av obligasjonen, se Skoghøy s.
152. Det oppstilles ikke nærmere formkrav til en slik avtale, og avgjørende for
om slik forpliktelse foreligger vil avhenge av en helhetsvurdering av
panteforholdet.
En sentral avgjørelse i denne sammenheng er Rt. 1994
s. 775 «Yousuf‑dommen».
Saken gjaldt tvist mellom
to banker om prioritetsrekkefølgen ved pant i adkomstdokurnentene til en
leilighet i borettslag. Kreditkassen hadde i 1984 gitt 1ån mot pant i
adkomstdokumentene og senere i 1986 utvidet engasjementet med pant i de samme
dokumenter. I mellomtiden hadde Tromsø Sparebank gitt 1ån med pant i de samme
dokumenter, men med prioritet etter 56.000,‑ og 120.000,‑ til
Kreditkassen. Disse beløpene utgjorde på tidspunktet for sekundærpantsettelsen
restgjelden til Kreditkassen. I pantsettelseserklæringen var det inntatt en
standardformulering om at panteretten ikke bare skulle sikre et «spesielt
mellomværende, men for alle nuværende og fremtidige forpliktelser ovenfor
banken>. Det ble slått fast i dommen at Kreditkassen ovenfor låntaker var
berettiget til å bringe det nye lånet inn under den opprinnelige
pantsettelseserklæring.
Hovedspørsmålet i saken var
om Kreditkassen, som foranstående panthaver, kunne yte ytterligere 1ån til
fortrengsel for Tromsø Sparebanks mellomkommende panterett. Med andre ord om
det kunne oppstilles begrensninger i adgangen til å bringe nye engasjementer
inn under førsteprioriteten til fortrengsel for etterfølgende panthaver ?
Selv om saken gjaldt pant i
adkomstdokumenter mente Høyesterett at man kunne anvende de samme rettslige
prinsipper som legges til grunn ved opplåning av skadeløsbrev og gjorte
pantobligasjoner i fast eiendom.
Høyesterett tok
utgangspunkt i hovedregelen om at en gjort obligasjon kan gjenopplånes og
beholder prioriteten fra rettsvernstidspunktet. De viste i denne sammenheng til
dommene i Rt. 1909 s. 117 og Rt. 1910 s. 177. Dernest sier Høyesterett at dette
utgangspunktet kan fravikes ved avtale mellom partene. De uttalte at «den
foranstående panthaver kan uttrykkelig forplikte seg ovenfor den etterstående
til ikke å utvide sitt engasjement». En slik måte å forplikte seg på var etter
Høyesteretts mening at etterstående panthaver, på bakgrunn av en
restgjeldoppgave, foretok en sekundærpantsettelse på prioritet bak et nærmere
bestemt 1ån fra foranstående panthaver.
Høyesterett uttalte videre
at dersom foranstående panthaver ikke har «en bestemt interesse i å utvide sitt
engasjement under pantet, vil det være i strid med det lojalitetsprinsipp som
må gjelde mellom konkurrerende rettighetshavere om han skal kunne gjore dette
til fortrengsel for den prioritet som den etterstående er blitt tilsagt».
Høyesterett sa videre når foranstående panthaver (Kreditkassen) hadde fått
tilstrekkelig klar beskjed om Sparebankens avtale med Yousuf, måtte dette
medføre at Kreditkassen var uberettiget til å utvide engasjementet under pantet
til fortrengsel for Tromsø Sparebanks panterett.
Høyesterett
kom altså på bakgrunn av en helhetsvurdering, at omstendighetene rundt
sekundærpantsettelsen, til at de foranstående obligasjonene, på et avtalemessig
grunnlag, ikke kunne videre‑ eller gjenopplånes.
Et
tredje hovedspørsmål er forholdet mellom opplåningsretten og et etterfølgende
kreditorbeslag ?
Hovedregelen
må være at etterstående kreditorbeslag medfører en begrensning i foranstående
avtalepanthavers adgang til å opplåne obligasjonen til fortrengsel for
utleggspanthaver. Det må gjelde for alle former for gjenopplåning. Denne regel
er nå lovfestet i luftf. § 3‑30 første ledd tredje punktum for
panterettigheter i luftfartøy, og må anses gjelde på ulovfestet grunnlag
utenfor lovens anvendelsesområde. I samme retning går dommen i Rt. 1940 s. 221.
y
Denne regelen er dog ikke
unntaksfri. Det første unntaket er at gjenopplåning kan skje, til fortrengsel
for et mellomliggende utleggspant, dersom foranstående panthaver « ikke godt
kan avbryte kredittforholdet uten å risikere å lede tap». Begrunnelsen for
denne regel er at tilførselen av ny kredit som sikres under gjenopplåningen
også kommer kreditorene til gode. Et eksempel på dette er f. eks. at ny kreditt
sørger for ferdigstillelse av et bygg som vil gi kreditorene bedre
dekningsutsikter. Det andre unntaket er hvor foranstående panthaver ikke har
herredømme over om kravet skal oppstå eller ikke. Eksempelvis ved at den «
tomme» obligasjonen på prioritet foran utlegget skal dekke et « mulig
erstatningsansvar i et nærmere bestemt kontraktsforhold» .
5. BETYDNINGEN AV PRIORITET PÅ
OPPGJØRSSTADIET
Kandidatene kan
avslutningsvis kort si noe om forholdet til tvangslovens regler på
fullbyrdelsesstadiet. I den grad det er nevnt i innledningen bør det ikke
forventes at disse spørsmål behandles i særlig bredde. Kandidatene kan nevne
forholdet mellom «dekningsprinsippet» og prioritetsreglene.
IV. Bedømmelsen.
Etter å ha lest en god del
besvarelser er mitt hovedinntrykk at kandidatene har kommet brukbart fra denne
oppgaven. Så langt har jeg ikke sett mange strykoppgaver, men derimot en rekke
oppgaver ligger på det «ordinære» . Den flinke kandidat har derimot alle
muligheter for å skille seg ut. Det er forholdsvis lett å se hvilke kandidater
som « husker» , og hvem som viser en dypere forståelse for rettsstoffet. Dette
vises særlig ved kandidatenes evne til å problematisere fremstillingen. Ikke
bare reise en problemstilling, men også følge denne opp med en god drøftelse.
Det bør trekkes for
ukritiske oppramsing av lovtekst. Et metodisk problem er at noen kandidater
helt ukritisk anvender luftfartslovens regler uten å nevne et ord om
begrunnelsen for denne analogien. Poenget her er at siden prioritetsreglene i
luftfartsloven og dens forarbeider, i store trekk bygger på utkastet til ny
tinglysningslov, er det anført i teorien at de samme løsninger må gjelde på et
ulovfestet grunnlag utenfor lovens anvendelsesområde. De regler som nå er
lovfestet bygger altså i store trekk på tidligere ulovfestet rett. De
kandidater som nevner dette viser oversikt og bør honoreres.
Et minimumskrav for å stå
må være at kandidaten klarer å finne fram til regelen i pl. § 1‑13.
Dernest må forholdet mellom prioritet og rettsvern belyses. De svakere
kandidater har også lite med om begrunnelsen for reglene. Reglene i tingl. § 20‑22
bør også nevnes for å være på sikker grunn. For å komme noe lengere ned på
skalaen bør kandidaten komme inn på prioritetsavtalene, og dens betydning for
prioritetsforholdet mellom panteheftelser i fast eiendom. Det er særlig
drøftelsen av opptrinnsretten og opplåningslæren som skiller kandidatene. Den
laudable kandidat bør i sin framstilling få frem sammenhengen mellom
rettsvernsreglene i Tinglysningsloven og prioritetsavtalene. De som kjenner Rt.
1994 s. 776 den såkalte «Yousuf‑dommen», og behandler denne på en
forsvarlig måte bør gi et pluss. Særlig kandidatene i Tromsø kjenner til, og
behandler denne dommen utførlig. Det samme gjelder behandlingen av øvrig
relevant rettspraksis.
Derimot bør det ikke
trekkes noe særlig dersom kandidatene gir besvarelsen en slagside mot
rettsvernsregelene i tinglysningsloven såfremt denne fremstillingen er grundig
og solid. Det må være et visst rom for individuelle tilpasninger, og mitt
forslag til disposisjon bør ikke være noen bindende mal. Avgrensninger som
begrunnes fornuftig bør det heller ikke trekkes for. Mange kandidater avrunder
besvarelsen med å oppstille den «umulige» prioritetskonflikt. (Trekantete‑prioritetskonflikter).
De kandidater som sier at prioritetsproblemet er « uløselig», og at domstolene
her « må kaste inn håndduken» viser etter mitt skjønn dårlig skjønn.
Konklusjonen må bli som
allerede antydet at det trolig blir lite stryk, mange « gode» haud, og noen få
meget solide laudable besvarelser.