Legitimasjon som vilkår for godtroerverv

Sensorveiledning UiT JurFak 3. avd. Eksamen 9. mai 2000

 

 

Oppgaven er en klassiker blant juridiske eksamensoppgaver.  Dekningen i pensum og undervisning er god.  Vi må derfor kunne forvente et visst nivå hos kandidatene.

 

Pensum er Lilleholt: Godtruerverv og kreditorvern (3. utg. 1999).  Spørsmål knyttet til legitimasjon er behandlet på en rekke steder i boken, men se særlig s. 27 (bl.a. om sammenhengen med kravet om god tro, om dette også s. 148-150), s. 44 og s. 105 (fast eiendom), s. 68 og s. 114 (løsøre), s. 81 og s. 121 (verdipapirer), samt s. 139-148.  Særlig s. 139 flg. er helt sentralt.  Bergsåker: Pengekravsrett (1994) behandler legitimasjon ved omsetningsgjeldsbrev s. 111-113.

 

Hovedpoenger er at studentene

a)                  viser at det vet at legitimasjon er et av flere kumulative vilkår som må foreligge dersom et godtroerverv skal skje;

b)                 har kjennskap til ulike hovedtyper av legitimasjon (i hvert fall grunnbokshjemmel ved fast eiendom, besittelse ved løsøre);

c)                  kan se sammenhenger med de øvrige vilkår for godtroerverv, særlig sammenhengen med kravet om god tro;

d)                 kan si noe fornuftig om hvorfor avhenderen må være legitimert for at erververen skal kunne ekstingvere.

 

Kandidater som svikter mht. disse grunnleggende kravene må ofte antas å være i faresonen.

 

Det studentene ikke skal, er å skrive generelt om alle vilkår for godtroerverv.  Basert på sensur av lignende oppgaver tidligere, er det grunn til å tro at vi får noen slike besvarelser.  Disse kand. må vurderes etter hva de skriver om legitimasjon.  Er dette tynt fordi andre og for oppgaven utenforliggende emner prioriteres, er kand. i faresonen.  Når det gjelder mer alminnelige betraktninger, er det derimot relevant – og som regel et pluss – at kand. fremhever at godtroerverv er unntak fra de generelle regler om at ”ingen kan overføre større rett enn en selv har” og ”først i tid, best i rett”.

 

Erfaringsmessig vil noen studenter slite med begrepet ”godtroerverv”, og vil – ofte helt unødvendig – bruke mye tid på dette.  Slike drøftelser gir lite.  Men poengterte og velbegrunnede avgrensinger med utgangspunkt i dette begrepet er et pluss. 

 

Kand. må ha stor frihet mht. opplegget.  En mulig disposisjon er den Lilleholt følger; å disponere etter partsforhold (dobbeltsuksesjon B-S og hjemmelsmannskonflikt H-B), for deretter å avslutte med noen allmenne synsmåter (jfr. om det siste Lilleholt s. 139 flg.).  Det er også mulig å disponere etter typer av formuesgode; først fast eiendom (begge konflikttyper), så løsøre (begge konflikttyper) etc.  Kjennetegnet på en god disposisjon er ofte at dobbeltbehandling unngås, og at leseren slipper stadige interne henvisninger i fremstillingen.  I dette temaet er det vanskelig å unngå dobbeltbehandling, bl.a. fordi kravene til legitimasjon ofte er de samme i de to nevnte partsforhold.  Men kand. som – tross faren for dobbeltbehandling – har en elegant disposisjon, skal selvsagt ha et stort pluss. 

 

Noen studenter vil, foruten partsforholdene H-B og B-S, trolig drøfte legitimasjon ved andre god tro-regler (jfr. Lilleholt s. 32 flg.).  Dette er OK, vi må ikke ha et rigid syn på hva som skal falle innenfor og utenfor oppgaveteksten.  Men hvis konflikttypene Lilleholt drøfter s. 32 flg. blir hovedtemaet, er dette et minus hvis kand. ikke ser de klassiske konflikter H-B og B-S.

 

Kreditorbeslag er intet godtroerverv, for kreditorenes beslagsrett er det i all hovedsak irrelevant om kreditor / kreditorene var i god eller ond tro om debitors disposisjoner.  Kand. som sier dette, får et pluss.  Men omfattende drøftelser av kreditorbeslag viser faglig usikkerhet.

 

Temaet er stort både mht. antall formuesgoder (se Lilleholts bok kap. 3 og 4 der han inndeler etter formuesgoder) og mht. ervervsmåter (se f.eks. Lilleholt kap. 3.12 og 5.2).  Studenter som pga. stoffmengden ikke klarer å få frem hovedlinjene, er ofte på et haudabelt nivå.  Studenter som på den annen side kun drøfter de viktigste formuesgodene (fast eiendom, løsøre) og de viktigste ervervsmåtene (kjøp) kan få et toppresultat dersom de viser solid innsikt om legitimasjon (og ofte et toppresultat selv om besvarelsen er på godt under ti sider). Vi må som sensorer ikke kreve at studentene – gitt tidsrammen på eksamen på seks timer – skal behandle et stort antall spesialspørsmål. 

 

Omsetningsgjeldsbrevene har spilt en stor rolle i rettsteoriens analyser om godtroerverv, og gbl. § 14, jfr. § 13 faller klart innenfor oppgavens tema.  Men som praktisk forekommende problem forekommer dette sjelden (min far arbeidet med jus i bankvesenet i 40 år, og registrerte aldri et spørsmål knyttet til godtroerverv ved omsetningsgjeldsbrev).  Studentene må kunne få et toppresultat selv om omsetningsgjeldsbrevene ikke drøftes, fordi grunnspørsmålene ved legitimasjon kan belyses ved fast eiendom og løsøre.  På den annen side kan studenter som analyserer legitimasjonskravene i gbl. § 13 vise atskillig innsikt, hvilket skal honoreres.  

 

Noen momenter som kan skille de solide fra de svakere vil bl.a. være:

a)                  om kand. selvstendig kan analysere de viktigste kildene (eks. ordene ”sitter med” i ekstl. § 1);

b)                 ser sammenhenger med øvrige ekstinksjonsvilkår;

c)                  kan reise spørsmål knyttet til tidspunktet for når legitimasjonen må foreligge (Lilleholt s. 142);

d)                 kan forklare leseren hva ”grunnbokshjemmel” er (tingl. § 27, jfr. § 14);

e)                  kan si noe om hvorfor lovgiveren krever registrering mht. noen formuesgoder (typisk fast eiendom), men ikke for andre (økonomiske hensyn);

f)                   om kand. kan si noe fornuftig om legitimasjon ved godtroerverv på ulovfestet grunnlag (Lilleholt s. 126 flg., se bl.a. s. 128 om legitimasjon);

g)                  om partsforholdene / konflikttypene er presentert tydelig;

h)                  om hovedpørsmålene knyttet til de viktigste formuesgodene (fast eiendom, løsøre) er drøftet;

i)                    om fremstillingsformen er problematiserende, med en selvstendig formulering av spørsmålsstillingene, i motsetning til en refererende form;

j)                   om kand. argumenterer selvstendig med rettslige kilder og ikke ved privat synsing;

k)                 om kand. ser noen grensetilfeller, og kan si noe fornuftig om disse;

l)                    om kand. skriver poengtert fremfor langt og omstendelig.