Universitetet i Bergen og Tromsø

 

Juridisk embedseksamen 3. avd. våren 1991

 

Teoretisk oppgave nr. 1:

 

Spesialitetsprinsippet i panteretten

 

Nærværende bygger på en skisse av 3.5.d.å., med supplement av 13.5., som er sendt de gjennomgående sensorer og eksamenskommisjonens formann. Jeg følger i hovedtrekkene oppbygningen i denne skisse, men det kommer sensurkommentarer til slutt, og dels også i den løpende fremstilling.

 

I. Oppgaven er vel noe av det mest sentrale i panteretten. Eksamenskravene for vårt tema er "grundig kjennskap".

 

Stoffet er dels samlet, dels spredt i hele pensum. Jeg tar hovedpensum først, og fletter heller inn den mer spesielle litteraturhenvisning i pensum under de enkelte punkter.

 

Først bør det imidlertid bemerkes følgende, som har gitt meget store utslag under min gjennomgående sensur.

 

Efter at den første skisse var sendt rundt, fikk jeg elskverdig kommentarer fra eksamensformannen, som spesielt anførte: " Kand., som ikke ser at prisippet har to sider, er i den " absolutte faresonen, som oftest på den gale siden. Kand. som " ikke kan si noe om bakgrunn og formål, får et svakt resultat, " selv om mange relevante lovtolkningsproblemer er drøftet.

 

Dette med at begge sider av spesialitetsprinsippet måtte sees og behandles skikkelig, tok jeg som en selvfølge, og er selvfølgelig helt enig i. Imidlertid viser det seg at svært mange kand. overhodet ikke ser kravet til forhåndsidentifisering av panteobjektene. Besvarelsen blir ikke kort av den grunn.

 

"Spesialitetsprinsippet står i P1. § 1‑4." Derefter kommer en hodeløs oppramsning av paragrafer fra kap. 2 (§2‑ til § 2‑5, også § 3‑4, jfr. § 3‑6 og §§ 3‑til 3‑10 og § 3‑11),uten den minste tilknytning til panteobjektene og identifisering av disse, eller mangel på sådan. Selv noen som refererer Sjøl. § 256 fullt, og fremhever at objektet skal identifiseres, kommer ikke videre. Noen sier sogar at dette er et tilleggskrav i Sjøl. Jeg har forelagt dette i dag for eksamenskommisjonen formann, idet jeg av 36 rettede besvarelser har 19 klare stryk, hvorav ca. 90/av stryk‑karakterene skyldes at objektregelen er oversett.

 

Vi er enige om at de ovennevnte krav må opprettholdes. De kand som ikke vet noe om forhåndsidentifisering av objektene, må jo ha hoppet over store deler av pensum.

 

I samme forbindelse tar jeg et annet sensurmessig problem. Mang snakker om "spesialitetsprinsippet", altså i entall, angir § 1-4, kanskje § 1‑3, noen sogar § 1‑2 (2)!, og fortsetter senere kun å snakke om spesialitetsprinsippet. Så får vi samme oppramsning fra kap. 2 og kap. 3, kanskje kap. 4 i P1, uten klar relatering til identifisering av objektene. Oftest fremgår det jo til slutt at de ikke har sett objektregelen, og da er de i samme kategori som ovenfor. I visse tilfelle har jeg vært i alvorlig tvil, og hatt en tendens til å la tvilen komme kand. til gode.

 

II. Pensum er: Brækhus: Omsetning og Kreditt 2 1988 (B). Tilleggslitteratur er Sandvik, Krager og Giertsen, hvor jeg dessverre bare har utgaven fra 1980, og jeg skal forsøke å angi betegnelsene som brukes. Hovepensumet finnes i B. s. 206, om pantekravet. S. 163‑167,    om identifisering av panteobjektene. S. 206‑212,om maksimering av pantekravet. Her finnes vesentlig tilleggsstoff vedrørende § 1‑5 s. 224‑233, om renter og andre tilleggsomkostninger.

S. 238‑239 er også av interesse. Utlegg (og legalpant) som selvfølgelig også hører med, står i B. s. 153‑158. Noe om tolkningsproblemer s. 266‑273, særlig s. 268‑273 kan være av interesse. Ellers salgspant, se s. 90‑98, særlig s. 90‑93 og s. 95‑98. Når det gjelder factoring, særlig efter Enok‑ og         Eltema‑dommen av 1987, se B. s. 143‑145, jfr. s. 138.

 

Tilleggslitteratur: Sandvik, Krager, Giertsen, Norsk Panterett utgave 1980. Utgave 2, III. B. (s. 53‑61), del 2 IV. A + B

 

Tilføyelse 27. mai 1991.

Det henvises til de innklamrrede avsnitt s. 1 nedre del, og s. 2 øvre del. Efter at mine foreløpige resultater var blitt gjort kjent av eksamenskommisjonens formann, og også meddelt de øvrige gjennomgående sensorer ved brev av 22.5., er man blitt enige om å utpensle, og dempe noe ned de innklammede avsnitt.

Reaksjonene kom dessverre for sent til å komme med i utgaven datert 22.5.d.å. Man er enige om følgende mer avdempede, veiledende retnings­linjer:

...."Spesialitetsprinsippet var lovfestet i P1. av 1857 § 4, med krav til fiksering av pantekravet, og identifisering av panteobjektet. Nå er vesentlige sider av kravet til    identifisering av panteobjektet flyttet over i særlovgiv­ningen vedrørende rettsvern.           Det har under den gjennomgående sensur vist seg at mange kand nesten bare skriver om fiksering av pantekravet. For disse kan det i noen tilfelle være vanskelig å fastsette stryk­grensen.

 

1.Kand. som overhodet ikke viser kjennskap til kravet om identifisering av panteobjektet, avslører ofte så dårlige kunnskaper om prinsippets annen side at resultatet som regel blir stryk.

 

2.Kand.som, selv om det bare er korte glimt, viser at de vet at prinsippet har to sider, bør kunne få ståkarakter, såfremt behandlingen av pantekravet er realtivt god. Eller det er andre særlige plussmomenter.

 

3.Grenstilfellene kan være kand. som skriver brukbart om fiksering av pantekravet, men som overhodet ikke antyder at der kreves identifisering av objektet. For disse kand. må resultatet bero på vanlig sensorskjønn. Blir det i disse tilfellene ståkarakter. vil karakteren oftest bli meget svak

 

Forfatteren tilføyer: Man har valgt å ta dette som en tilføyelse til veiledningen av 22.5.1991, i stedet for å omarbeide s. 1 og s. 2. Årsaken er at forandringene kommer såvidt sent i den gjennomgående sensur at de gamle direktiver, som også var meddelt de gjennomgående sensorer meget tidlig under den gjennomgående sensur, nok kan ha virket inn på karaktersettingen fra de gjennomgående sensorers side. At de må ha gjort det for visse gjennomgående sensorer, er på det rene. Jeg har bl.a. for lengst mottatt anpart av kommisjonsbunke fra en av dem.

 

Forøvrig vil jeg bemerke: Kritikken s. 2, de syv første linjer, har fortsatt interesse, og viser svikten.

 

For mitt vedkommende, har de mere neddempede formuleringer neppe hatt betydning for grensen stå/stryk ‑ heller ikke for de besvarelser jeg har sendt fra meg den 27 ds. De fleste av disse faller inn under 1 ovenfor. Derimot kan det for mitt vedkommende ha influert på de kand. som har fått ståkarakter, og med god margin. Det kan være et spørsmål om å flytte noen av disse frem, for å markere avstanden til de helt dårlige.

 

Sluttlig bemerkes, som et punkt 4 ovenfor, at den laudable besvarelse selvfølgelig som oftest må inneholde en redegjørelse for begge sidene av prinsippet, en skikkelig drøftelse av bakgrunn og formål, samt en drøftelse av de mest aktuelle lovregler. Men denne regel er heller ikke uten unntagelse. Jeg har satt en kand. på grense Haud/Laud. Han var fullt klar over kravet til identifisering av panteobjektet, men avgrenset positivt mot dette problem, og gikk derved glipp av muligheten til å score en rekke steder i besvarelsen forøvrig. Imidlertid var behandlingen av forhåndsmaksimering av pantekravet, med alle tilleggsfinesser, så god at jeg fant karakteren forsvarlig.

 

Jeg beklager alle disse forandringer.

 

(s. 122‑127 om panterett), særlig s. 126. Utlegg i krav del 3 XIII. B. (s. 332).Salgspant s. 309‑310.

 

1. Oppgaven er stor, og de beste besvarelser gir i en nokså om­ fattende innledning en klar oversikt over hovedreglene. Så kommer kasuistikken, særlig vedrørende identifisering av objektene, med en del detaljer. En fare  er at det er lett å falle over i en ren rettsvernsbesvarelse. I det følgende tar jeg hovedpunktene for det innledende, så kasuistikken for objektene og for pantekravet, slik som i den opprinnelige skisse

 

1. Kand. bør straks kort angi hovedregelen i P1. § 1‑4,1.ledd, sammenholdt med § 1‑3,1.ledd, og nevne at vi har vesentlige unntak i § 1‑5.

 

2. Kand. må overbevisende få frem at spesialitetsprinsippet tradisjonelt har to sider, nemlig forhåndsmaksimering av pante­kravet, og forhåndsidentifisering av panteobjektene. Regelen om panteobjektene er formelt fjernet i den nye P1. Det eneste vi har er § 1‑3,1.ledd, og den gir ingen hjemmel for innholdet av kravet til forhåndsidentifisering (mange søker hjemmelen her, det sies så senere at er "spesialitetsprinsippet" krenket, medfører det bare at partene ikke får rettsvern, men at det er gyldig interpartes. At § 1‑3,1.ledd statuerer ugyldighet ved krenkelse av denne, tas det ikke smålige hensyn til.)

 

3. Kand. må straks få frem at det er forhåndsbestemmelser av de to sider ved underpant i fast eiendom og løsøre/fordringer, som kan oppnå rettsvern ved registrering i realregister eller i løsøreregister. Så enkelt er det. Om man vil kalle registering i Verdipapirsentralen for underpant, er vel mere tvilsomt, men se Vpsl. § 4‑4 F. Det er det avtalte registrerbare underpant det dreier seg om, resten får komme i kasuistikken. Det er forhåndsbestemmelsen som er et sentralt moment. Før eller senere må partene i alle tilfelle finne ut hvilke objekter som er pantsatt, og hvilke beløp det dreier seg om, men da er man gjerne kommet til  realisasjonstidspunktet. Det er kravet til notorietet og publisitet som ligger bak kravene til forhånds­bestemmelsen. Hensynet til ordnet sekundærpantsettelse, samt å motvirke omgåelse når konkurs nærmere seg, ved å putte en rekke nye krav inn under et ikke forhåndsmaksimert pantekrav, er det vesentlige, jfr. pensum (B. bruker ofte ordet "pante­fordring", se s. 206). Den kand. som ikke får frem noe om disse helt elementære legislative hensyn, arbeider i motbakke, se ovenfor.

 

Utlegg og legalpant hører også med under oppgavens ordlyd, ren det bør kommenteres senere. l innledningen kan det godt antydes at P1. § 1‑4 ikke gjelder hvor rettsvern oppnås på annen måte så som efter  Pl. § 3‑2, § 4‑1, jfr. § 4‑5. Hvor retts­vern kan oppnås på alternative måter, er det den måte partene har valgt som er avgjørende for om Pl. § 1‑4 kommer til anvendelse. (Jfr. f.eks. håndpantsettelse av motorvogn, i stedet for enkeltstående underpantsettelse efter Pl. § 3‑8. Det samme gjelder selvfølgelig vedrørende objektene i P1. § 3-9 til § 3‑11.

 

4. Knyttet til P1. § 1‑4, er det naturlig allerede her å signalisere at krenkelse av denne medfører at rettsvern ikke oppnås, gyldighet interpartes er på det rene, se B. s. 210 og s. 255256, og Skg. 1980/126, jfr. s. 61.

 

5. Vedrørende identifisering av pantobjektene, kan det være en fordel, men ikke nødvendig,allerede her å antyde at identifi­sering av disse skjer via de rettsvernsregler som gjelder for de enkelte objekt, f.eks. for realregistrene, Tgl. § 8 og Sjøl. § 256, jfr. Luftfartsl. For utlegg får vi begge sider fra "namsmannsprotokollen" T1. §§ 82 og 85, og for det uregistrerte underpant i løsøre, som salgspantet representerer i § 3‑17, 4. ledd, jfr. 1. og 2. ledd. I Vpsl. står begge sider av reglen i § 4‑4, henholdsvis E. og 3. ledd. Det er i forbindelse med identifisering av panteobjektene at det oftes syndes grovt ved   referanse til P1. § 1‑1, 1. ledd, og til § 1‑2 (2), idet disse brukes som hjemmel for å identifisere objektene, jfr. ovenfor.

 

6. Et eller annet sted bør uttrykket tingsinnbegrep defineres, f .eks. som pant i strøm av gjenstander, betegnet efter begrepet (dets formål), og her eller senere bør det sies noe om betenkelighetene ved en slik identifikasjon av objektene.

 

Den kand. som har fått til såvidt meget i en innledning eller oversikt, er kommet svært langt. Men den gode kand. går nå nærmere inn på kasuistikken, for å vise hvordan de to sider av spesialitetskravet er gjennomført i de enkelte situasjoner.

 

Jeg velger å ta panteobjektene først.

 

III. 1.Panteobjektene. En svakhet ved mange besvarelser, jfr. foran s. 2, 3. avsnitt, er at kand. ikke sondrer klart nok mellom når de skriver om forhåndsmaksimering og når de skriver om forhåndsidentifisering. Med forbehold for Pl. § 4‑10, gjelder kravet til forhåndsmaksimering av pantekravet ved alt avtalt underpant, hvor rettsvernet er etablert ved registrering i et av de registrene nevnt i § 1‑4. Det kommer sjelden klart frem, og så blir det kluss når vi kommer utenfor området for § 1‑4.

 

Det er primært identifisering av objektene som interesserer i denne kasuistikk.

 

Registering i realregisteret gjelder fast eiendom P1. § 2‑1,(2) fr. Tgl. § 8 (eventuelt § 12 A, jfr. Delingsl. § 4‑1, om (offisiell registreringsbetegnelse "), Sjøl. § 256 og Luftfartsl. § 24. 1 Sjøl. § 256 tas det hånd om begge sider av spesialitetsprinsippet, mens man for fast eiendom og luftfartøyer må gå både til Pl. § 1‑4 og til de to lover, henholdsvis § 8 og § 24. hår det gjelder de Øvrige bestemmelser i Pl. kap. 2, skal vi ikke ha en oppramsning av alt mulig som kan pantsettes etc. Det skal kort gis en referanse til at det er en del tilbehør til fast eiendom, det tinglyses på samme måte som rettigheter i den faste eiendom, men det er pant i tingsinnbegrep. Jeg velger ta tingsinnbegrepet under driftsløsøre, jfr. 11. punkt 6 ovenfor. Jeg kaller det driftstilbehør når det er knyttet til realregisteret, og driftsløsøre når det er knyttet til registering i Løsøreregisteret.

 

2. Driftsløsøre = pant i tingsinnbegrep, P1. §§ 3‑8 til 3‑10, jfr. 3‑7. Det samme gjelder § 3‑11, om varelagerpant. Kravet til forhåndsmaksimering av pantekravet gjelder uavkortet, men angivelsen av panteobjektene blir nokså umulig. Jfr. Om defiinisjonen og problematiseringen under II. ovenfor. Den

flinke kand. bør her problematisere og drøfte i forhold til identifiseringskravet. En hel del kommer også inn på forholdet til § 1‑3 (1), og det er o.k. Om tingsinnbegrep viser jeg forøvrig til B. s. 164‑165.

 

3. For håndpantsettelse av løsøre og verdipapirer, jfr. § 3‑2 og § 4‑1, bortsett fra f ondsaktiver, får P1. § 1‑4 ikke anvendelse. Det samme gjelder ved notifikasjon efter § 4‑5. Identifikasjon av objektene er vel i og for seg godt tatt hånd om via besiddelse berøvelse eller underretning til tredjemann/debitor cessus, men forhåndsmaksimeringen av pantekravet er ikke tilfredsstill­ ende. Man har slått seg til ro med at pantets maksimale verdi her får være tilstrekkelig. Jeg viser til B. s. 209‑210, og litt s. 238‑242. Den flinke kand. problematiserer dette litt, de lege feranda .Her treffer jeg på en del underlige feil.

Noen tror at notifikasjonen efter § 4‑5 nøyaktig må angi både objektet og pantekravet. At objektet må angis, følger av behovet for å frata pantsetter kvitteringslegitimasjon ved betaling, men noe maksimering av de krav fordringene er pantsatt for, skyldes misforståelse. Antagelig blander de med pant i fremtidigefordringer, mer, det blir galt likevel.

 

Verre synes jeg det er når en del trykker håndpantregelen, § 3‑2 til sitt bryst. Identifiseringen av objektene er o.k., og maksimering av pantekravet er det tatt godt nok hånd om, for i og med at besiddelsen er berøvet pantsetter, så er det umulig for ham å pantsette på sekundær prioritet! Noen sier sogar at da har han ikke legitimasjon, derfor kan han ikke gjøre det. Hva kortslutningen skyldes, vet jeg ikke, men § 3‑2 (3) kan kand. ikke ha lest.

 

4. For fondsaktiver: Aksjer registrert på norsk børs, samt norske ihendehaverobligasjoner etc., Vpsl.§ 1‑2 skal registreres. I § 1‑3 er det fondsaktiver som kan registeres. Hvorvidt verdipapirene går efter håndpantregelen eller Vpsl., beror på om de verdipaprier som er nevnt i § 1‑3 faktisk er registeret.   I Vpsl. § 4‑4 er begge sider av spesialitetsprinsippet tatt hånd om, se § 4‑4 E og § 4,3.ledd. Jeg viker litt tilbake for å kalle dette et realregister. Riktignok har hver aksjegruppe i det enkelte aksjeselskap sitt eget VPS‑nummer, men aksjene innbyrdes er ikke identifisert. For meg kan det være hipp som happ, jeg har ingen følelser på dette punkt. (Læreboken fra 1988 har ikke fanget opp referansen i P1. § 1‑4 til Verdipapirsen­tralen, naturlig nok).

 

5. Factoring.

Efter § 4‑10, 3. ledd gjelder kravet til forhåndsmaksimering av pantekravet ikke her, og når det gjelder identifisering av objektene, er det vel så umulig som ved underpant i driftsløs­øre. Identifiseringen foregår vel helst på den måte at er det registeret § 4‑1o‑ pant, så har alle andre en oppfordring til å holde seg unna. Dette var ikke så problematisk så lenge det gjaldt tradisjonell factoring, men efter Eltema‑dommen, Rt. 1987/35 og Enok‑dommen 1987/948, synes det som en næringsdrivendes samtlige utestående fordringer, selv om de ikke er kundefordringer, kan pantsettes. Da kunne det være behov for en forhåndsmaksimering av pantekravet. Jeg viser til B. s. 143‑145, jfr. s. 138.Jeg har ikke sett noen som kommer inn på de problemer Brækhus drøfter i forbindelse med de to dommer. Det kan vel heller ikke ventes. Forøvrig er det selvfølgelig adgang til særpantsettelse av enkle krav, kundefordringer, jfr. Rt. 1989/1209.

 

Om dette punkt om factoring tas inn under identifisering av objektene, eller plasseres under spørsmålet om forhåndsmaksimering av pantekravet, er for såvidt hipp som happ.

 

6. Salgspant.

Pl. § 3‑17, 1. og 2. ledd, jfr. 4. ledd, tilfredsstiller fullt ut begge sider av spesialitetsprinsippet, men få ser at det er uregistrert underpant i løsøre. Særregelen i § 3‑17, 3. ledd bør kanskje også nevnes, men da kort. § 3‑18 er efter min mening perifer. Brækhus behandler slagspant s. 90‑93, og s. 95‑98. En referanse til Pl. § 3‑4 (3) gjør seg også, men er ikke nødvendig. Et lite pluss er det vel.

 

7. Utlegg, herunder immatrialretter.

Vi er utenfor avtalepant, men spesialtitetsprinsippet ved utlegg er godt ivaretatt ved T1. §§ 82 og 85.

Det er de alternative rettsvernsmåter saksøkeren velger, eller namsmannen velger, jfr. §§ 5‑2 til 5‑5, jfr. %‑7 og %‑9, som kan nevnes. Jeg er redd det blir mye oppramsing her. Her kommer jo også rettsvernregelen i Tgl. § 20, 2.ledd og § 23 inn. Om hos hvem utlegg kan tas, og rettsvernsreglene, se Rt. 1961/758 og 1986/301 og 302. Se B. s. 153‑158. Litt om legalpant er det fint å få med, men det er et spørsmål om volum nå.

 

IV. Maksimering av pantekravet (pantefordringen) B. s 206‑212.

Men her kommer alt det vesentlige om unntakene i Pl. § 1‑5, se B. s. 224‑233, jfr. 238‑239. Noe om tolkningsproblemer står også s. 268‑273. Er hovedreglene skikkelig presisert innledningsvis, vil det særlig være unntakene i § 1‑5, om renter og eventuelt noe vedrørende factoring som er av interesse. Det har åpenbart vært forelest i tvangsfullbyrdelse, og mange skriver meget om P1. § 1‑5 A. Da bør de jo ha klart for seg hva kjøperen må overta utenom kjøpesummen, og hva han må overta innenfor kjøpesummen. Det er kun det siste som interesserer i vår sammenheng. se ellers TI. §§ 132 og 133. Kand. må skikkelig få frem at § 1‑5 representerer ikke ubetyde­lige unntak fra hovedregelen i § 1‑4, og få skjæringspunktet ofte en bedre L. Jeg har så langt ingen gode L., men del i K.v.f.L., og litt flere jeg har satt til god/ middels ren H., fordi de har rotet seg bort på en eller annen måte, men ellers er relativt bra orientert.