ENDELIG
SENSORVEILEDNING TIL
3.AVDELINGSEKSAMEN VÅR 1995
TEORIOPPGAVE NR 1 :
"Pant i tingsinnbegrep".
Etter å ha rettet omlag 1/3
av de teorioppgaver som Jeg har hatt til gjennomgående sensur, følger nå den
endelige veiledning.
Eksamenskrav i panterett:
"Grundig kjennskap til reglene om stiftelse av panterett, om
rettsforholdet mellom panthaver og debitor, om rettsvern, prioritet og
realisasjon".
Anbefalt litteratur i emnet
er Sjur Brækhus, Omsetning og kreditt 2 (1988), særlig kap. 212.2‑4. Pant
i landbruksløsøre og fiskeredskaper er ikke pensum. Boken har kommet i ny
utgave i november 1994, men den inneholder ingen endringer av betydning for
oppgavens tema. Studentene har også blitt forklart at det ikke er nødvendig å
gå til anskaffelse av den nye utgaven.
Dette er en
oversiktsoppgave. Oppgaven omhandler et sentralt emne innen panteretten som det
kreves grundig kjennskap til. Det er av betydning at kandidatene dokumenterer
forståelse for regelsettet, og at de evner å fremstille reglene på en fornuftig
måte. Når det gjelder disponeringen av oppgaven bør man være åpen for flere
løsninger. Det er imidlertid viktig at kandidatene konsentrerer seg om de
fellesspørsmål som oppstår i forbindelse med tingsinnbegrepspant, og ikke går i
detaljer på de enkelte reglene i panteloven.
I innledningen er det
naturlig at kandidatene sier noe generelt om pant og hva som menes med
tingsinnbegrep. Definisjonen eller det som særmerker tingsinnbegrepspant
fremkommer av Pl § 3‑4(5) og § 3‑11(3). Panteretten omfatter en
beholdning av aktiva slik denne til enhver tid er. Omfanget er med andre ord
ingen konstant størrelse. Det kan gå aktiva ut fra beholdningen slik at
pantesikkerheten reduseres eller det kan komme nye aktiva inn slik at
pantesikkerheten forbedres. Det sentrale kjennetegn er at det enkelte
panteobjekt ikke er individualisert ‑ man nøyer seg med en generell
angivelse av det som omfattes av panteretten.
I innledningen bør
kandidatene foreta en avgrensning av oppgaven. Panteloven inneholder 5
regelsett som gir næringsdrivende adgang til å underpantsette de gjenstander
som brukes i næringsvirksomheten ‑ med andre ord omsetnings‑og
anleggsaktiva. To av regelsettene er viktige og generelle. Dette gjelder
drifttilbehørspant (§§ 3‑4 til 3‑7) og varelagerpant ( §§ 3‑11
til 3‑13). Videre har en tre mer spesielle regelsett som kjelder
motorvogner og anleggsmaskiner (§ 3‑8), landbruksutstyr (§ 3‑9) og
fiskeredskaper (§ 3‑10). Det er forsvarlig at det avgrenses mot disse
tre, i allefall mot § 3‑9 og § 3‑10. Dette er som nevnt heller ikke
pensum. En samlet pantsettelse av den næringsdrivendes enkle pengekrav etter §
4‑10 (factoringpant), kan også oppfattes som et pant i tingsinnbegrep.
Enkle pengekrav regnes imidlertid ikke som "ting", og det beste vil
etter mitt skjønn være om kandidatene avgrenser mot dette. Hvis factoring tas
med bør det gjøres relativt kort.
I innledningen kan det også
være på sin plass å trekke visse historiske linjer. Kandidatene kan dokumentere
kjennskap til panteloven av 1895 og forlagspanteloven av 1946, og si noe
generelt både om utviklingen av reglene og om forholdet til forbudet mot
generalpantsettelse.
I tilknytning til dette ‑
eller som et eget avsnitt ‑ bør det redegjøres for de legislative hensyn
bak regelsettet. Den næringsdrivendes behov for kapital og kredittyters behov
for sikkerhet, målt opp imot hensynet til personalkreditorene og faren for
kreditorsvik, står her sentralt.
Kandidatene bør redegjøre
for den videre disponering av oppgaven. Det er naturlig å dele oppgaven opp i
en vilkårs‑og virkningsdel, og konsentrere seg om de spørsmål som er
felles for reglene om pant i tingsinnbegrep. Kandidatene kan også gå inn på
adgangen til å ta utlegg i tingsinnbegrep, hvis dette gjøres kort.
Det er naturlig at
kandidatene først redegjør for hvem som kan underpantsette tingsinnbegrep. Når
det gjelder begrepet næringsdrivende, oppstår det flere vanskelige spørsmål.
For det første har loven en definisjon i § 3‑5 om hvem som er
næringsdrivende. Denne definisjonen ‑ som i seg selv reiser vanskelige
tolkningsspørsmål ‑ har bare begrenset rekkevidde. Den Gjelder bare i
forhold til §§ 3‑4, 3‑8 og 3‑11. Den gir altså ingen
veiledning når det gjelder pant etter §§ 3‑9 og 3‑10, men som nevnt
er det uansett hensiktsmessig å avgrense oppgaven mot disse formene for
tingsinnbegrep.
Når det gjelder § 3‑5,
vil litra b) være det alternativ som skaper minst tolkningstvil. I forskrift av
21. november 1980 er det bestemt at de institusjoner og sammenslutninger som er
nevnt i lovteksten, er å anse som næringsdrivende. Etter § 3‑5 litra a)
er foretak registrert i foretaksregisteret å anse som næringsdrivende.
Registrerte foretak kan altså utnytte pantsettelsesadgangen. I
foretaksregisterloven 1985 kap Il er det gitt regler om hvilke foretak som skal
eller kan registreres. Et problem oppstår imidlertid dersom foretaket ikke
utøver næringsvirksomhet til tross for at det er registrert. Som hovedregel er
utøvelse av næringsvirksomhet et vilkår for registrering. Dette kjelder likevel
ikke for aksjeselskaper, disse skal registreres selvom de ikke har økonomisk
vinning som formål. Det kan også tenkes at et registrert foretak rent faktisk
ikke utøver næringsvirksomhet på pantsettelsestidspunktet. Spørsmålet blir om
slike foretak kan utnytte reglene i kapittel 3. Om dette er det uenighet i
teorien. Brækhus mener det er et tilleggsvilkår at pantsetteren utøver næring,
mens Andreassen hevder det motsatte syn. Hverken panteloven eller
foretaksregisterloven gir noen definisjon av begrepet næringsvirksomhet.
Avgrensningen skal etter forarbeidene til panteloven foretas etter de samme
retningslinjer som i skatteretten. Man bør forvente av denne gode kandidat at
vedkommende evner å problematisere bestemmelsen i § 3‑5, og ikke bare
referere innholdet av den.
Erfaringene med sensuren
sålangt viser at svært få evner å problematisere bestemmelsen. De fleste
refererer eller omskriver, og viser mer eller mindre vagt til forarbeidene.
Dette får være akseptabelt. Men den gode kandidat har her blitt gitt en
mulighet for å skille seg ut fra massen.
Etter § 3‑8 er det
kun entreprenører som kan pantsette anleggsmaskiner. Hva som menes med
entreprenørvirksomhet er nærmere definert i entreprenørloven av 24 nov. 1952 §
2.
Et annet fellesvilkår for
regelsettene om pantsettelse av tingsinnbegrep, er at panteobjektet må ha en
bestemt angitt tilknytning til pantsetters næringsvirksomhet. Dette
representerer en begrensning i panterettens omfang. Det er altså ikke
tilstrekkelig at det enkelte objekt i pantsetters eie går inn under
oppregningen av hva panteretten omfatter, for eksempel etter § 3‑4(2)
eller § 3‑11(2). Det er et tilleggsvilkår at objektet tjener en bestemt
funksjon i pantsetters næringsvirksomhet. I § 3‑4(1) kommer dette til
uttrykk ved at objektet må brukes eller være bestemt til bruk i pantsetters næringsvirksomhet,
mens § 3‑11(2) litra a), b) og c) implisitt angir at objektet må være
bestemt til salg, eller til forbruk under produksjonsprosessen. En ting
"brukes i" virksomheten dersom den faktisk fungerer som et anleggs‑eller
omsetningsaktivum for virksomheten. En må altså først fastlegge virksomhetens
art, og deretter avgjøre om tingen har den nødvendig tilknytning, til denne
virksomheten. Hva som var hensikten eller motivet den gang tingen ble ervervet
eller produsert av pantsetter, er uten betydning. Det er den faktiske bruk som
er avgjørende for tilknytningskravet. En ting som faktisk hadde den nødvendige
tilknytning til virksomheten, kan senere tape sin
status
som anleggs‑eller omsetningsaktivum. Den gode kandidat vil også forklare
hva som ligger i uttrykket "bestemt for", og angi grensene for
panterettens omfang. Det er ikke nødvendig å gå detaljert inn på § 3‑4(2)
og § 3‑11(2). Det er bedre å gi noen få eksempler, og trekke opp grensen
mellom driftstilbehørspant og varelagerpant. Til dette siste: Det er idag
mindre eller intet "tomrom" mellom driftstilbehørspant og
varelagerpant. I prp. er det gitt uttrykk for bankforeningens syn om at alt som
ikke er lagervare, bør kunne pantsettes som driftstilbehør. Departementet var
enig i dette og Innst. ikke uenig. Dette bør få vekt i tvilstilfeller. Den gode
besvarelse vil skille seg ut ved å problematisere og eksemplifisere
tilknytningskravet. De fleste vil nøye seg med en opplisting av vilkåret, og
holde seg strengt til ordlyden i bestemmelsene. Dette er ingen egnet måte å
tilnærme seg, det rettslige temaet på. Den grunnleggende forståelsen
dokumenteres ved å gå bakenfor ordlyden, og problematisere bestemmelsene.
Denne forutanelse har vist
seg å holde stikk. Den gode kandidat skiller seg ut, mens den haudable kandidat
ikke viser evne eller vilje til å problematisere.
Kandidatene må også fastslå
at panteretten i utgangspunktet må omfatte hele tingsinnbegrepet slik det er
til enhver tid, se §§ 3‑4(5) og 3‑11(3), l.pkt., første alternativ.
Kandidatene må redegjøre for den begrensede adgangen pantsetter har til
avdelingsvis pantsettelse, og det er her nødvendig å skille ut varelagerpant
til separat behandling. Når det gjelder driftstilbehørspant (og de tre øvrige
formene for tingsinnbegrep) må pantsetters virksomhet bestå av flere
avdelinger, som driftsmessig er adskilt og som har tilknytning til forskjellige
eiendommer. Kandidatene bør redegjøre for hva som ligger i disse vilkårene for
avdelingsmessig pantsettelse. Når det gjelder varelagerpant fremgår vilkårene i
§ 3‑13(3). Også her er det trolig et krav om at virksomheten består av
flere avdelinger. Dette kan utledes av formuleringen "fremstår som en
selvstendig enhet". Det er også et krav om at avdelingene er driftsmessig
adskilt, men det kreves ikke at avdelingene er knyttet til forskjellige
eiendommer. Den virkelig gode kandidat vil kanskje filosofere over bakgrunnen
for denne forskjellsbehandlingen. Få kandidater får fram noe utover lovteksten
med hensyn til adgangen til avdelingsmessig pantsettelse. Ingen får fram
forskjellen mellom denne adgangen når det gjelder varelagerpant og
driftstilbehørspant.
Den gode kandidat vil også
redegjøre for når panteretten oppstår for komponenter som er på vei inn i
tingsinnbegrepet. Skjer dette ved avtale om kjøp eller først ved overlevering
av komponenten eller komponentene? Få eller ingen går inn på denne
problemstillingen.
Når det gjelder spørsmålet
om rettsvern, bør kandidatene skille mellom pant i driftstilbehør og de øvrige
formene for pant i tingsinnbegrep. Når det gjelder driftstilbehør, fremgår det
av pantelovens § 3‑4 (1) at pantesettelsen må skje sammen med
pantsettelse av eiendomsretten eller en tinglyst og overførbar bruksrett til de
faste eiendommer som virksomheten er knyttet til. Med bruksrett tenker en på festerett
til tomt eller leierett til lokale. Driftstilbehøret kan bare pantsettes sammen
med virksomhetens faste eiendommer. Det fremgår derfor av § 3‑6 (1) at
panteretten får rettsvern ved tinglysing i grunnboken. Av den gode kandidat bør
man forvente at det redegjøres for forskjellen mellom justisdepartementets og
justiskomiteens syn på spørsmålet om tilknytning til den faste eiendom som
rettsvernsvilkår. Dette spørsmålet har også fått en relativ bred plass i
pensumlitteraturen.
Når det gjelder varelager,
motorvogner og anleggsmaskiner (og pant etter §§ 3‑9 og 3‑10),
oppnås rettsvern ved tinglysing på eierens blad i løsøreregisteret.
Det er et pluss at
kandidatene kort redegjør for begrepet rettsvern. Det dynamiske rettsvern
består av to komponenter. For det første innebærer rettsvernet beskyttelse mot
at andre erververe senere griper inn og reduserer hans rettsstilling
(beskyttelse mot yngre erverv). For det annet innebærer rettsvernet at man
ekstingverer eldre rettigheter som mangler rettsvern. Dersom panthaveren har
sikret seg rettsvern ved tinglysing i grunnboken eller i løsøreregisteret,
oppnår han full beskyttelse mot pantsetters kreditorer (både utleggstaker og
konkursbo) og mot konkurrerende underpanthavere. Ekstinksjon av panthavers rett
kan likevel skje på grunnlag av lov om godtroerverv fra 1978. Dette fremgår
både av Pl § 1‑2(4) og av § 3‑7(3) og av loven om godtroerverv.
Dersom en aktsomt godtroende tredjemann får håndpanterett i en løsøreting som
inngår i panteobjektet, eller erverver eiendomsrett til en slik ting,
ekstingveres tingsinnbegrepspanthaverens rett. Dette siste må sees i sammenheng
med pantsetters rett til å avhende eller pantsette komponenter som inngår i
tingsinnbegrepspantet. Også her er det på sin plass å skille mellom varelagerpant
og de øvrige kategoriene.
Når det gjelder
driftstilbehør (og de tre øvrige kategoriene) må disposisjonen være i samsvar
med forsvarlig drift og ikke forringe pantesikkerheten i vesentlig grad, se § 3‑7(1).
Kandidatene bør angi hva som ligger i forsvarlig drift og vesentlig
forringelse. Dersom pantsetters disposisjon holder seg innenfor disse rammer,
vil tredjemann i overdragelsestilfellene vinne rett ved et vanlig derivativt
erverv. Panteretten i komponenten bortfaller selv om erververen kjente til at
tingsinnbegrepet er pantsatt. Dersom disposisjonen ikke er i samsvar med disse
rammer, åpnes det opp for muligheten for et ekstinktivt erverv etter lov om
godtroerverv, se § 3‑7(3). Den gode kandidat vil redegjøre for innholdet
av aktsomhetskravet i disse tilfellene. Tredjemann kan være i aktsom god tro
selvom vedkommende kjenner til at komponenten inngår i et tingsinnbegrep som er
pantsatt, hvis han er i aktsom god tro med hensyn til at rammene i § 3‑7
(1) og (2) ikke er overskredet. Kandidater som evner å fremstille innholdet av
aktsomhetskravet i disse tilfellene, bør premieres.
I tilknytning til
underpantsettelse av motorvogner etter § 3‑8, bør kandidatene redegjøre
kort for forskjellene mellom enkeltvis og samlet pantsettelse.
Når det gjelder varelagerpant,
går pantsetters avhendelsesrett enda lenger. I § 3‑13(1) er det fastsatt
at pantsatte varer "kan avhendes fritt innenfor rammen av pantsetterens
vanlige virksomhet". I disse tilfellene kan pantsetteren avhende varer til
tross for at dette i vesentlig grad forringer sikkerheten. Dersom vilkårene for
rettmessig salg foreligger, vil panteretten bortfalle i det tingen overleveres
til kjøper, se § 3‑13(3) og § 3‑7(3). At panteretten består fram
til overlevering finner sted er en løsning som bryter med det formuesrettslige
prinsipp om rettighetsoverføring. Så lenge det er tale om et rettmessig salg,
burde panteretten falle bort i det øyeblikk gyldig avtale er etablert.
Overleveringskriteriet er imidlertid rettsteknisk enklere å praktisere.
Retten til å selge eller
skifte ut komponenter som inngår i tingsinnbegrepet, faller bort idet panthaver
har tatt skritt til å inndrive pantekravet ved varsel om tvangsdekning etter
tvangsloven, se §§ 3‑7(2) og 3‑13(2).
Som et avslutningskapittel
kan kandidatene ‑ om de ikke tar det med i innledningen ‑ kort
redegjøre for hvordan reglene fungerer i praksis, for brytningen mellom de
legislative hensyn og for Falkanger‑utvalgets forslag om a oppheve
adgangen til pantsettelse i tingsinnbegrep.
Vurdering:
Oppgaven kan ikke betegnes
som særlig vanskelig. Emnet er behandlet innenfor en klart avgrenset del av
pensum og lovbestemmelsene er relativt klart formulert. Problemet vil bli å
disponere oppgaven på en ryddig og oversiktlig måte. Mange vil nok fristes til
å holde seg tett til lovbestemmelsene, og ikke problematisere og eksemplifisere
innholdet av disse. Kandidater som faller for denne fristelse, og som ikke
tilfører noe særlig utover en omskrivning eller gjengivelse av
lovbestemmelsene, bør ikke stå.
Oppgaven åpner imidlertid
for en stor grad av differansiering i bedømmelsen av kandidatenes prestasjoner.
Den gode kandidat får rikelig anledning til å vise sin klasse ved å trekke fram
begrunnelser og hensyn, og drøfte både de sentrale og finere juridiske spørsmål
på en ryddig og innsiktsfull måte. Det er først og fremst viljen og evnen til å
problematisere som skiller den gode kandidat fra den haudable. Vi må som nevnt
være åpne for flere løsninger når det kjelder disponering og være på utkikk
etter den grunnleggende forståelse for reglene. Jeg har foran pekt på visse
spørsmål som åpner for honorering av den gode kandidat og forhåpentligvis vil
vi få endel kandidater som fortjener karakteren 2.55 eller bedre. Den
gjennomgående sensur vil vise om denne forhåpning blir gjort til skamme.
Disse evalueringskriterier
har vist seg hensiktsmessige og, prognosene har stort sett holdt stikk. Den
gode kandidat gir seg til kjenne ved sine gode illustrasjoner og sin innsikt.
Kand. trekker fram hensyn og begrunnelser, og viser evne og vilje til å
problematisere reglene. Det skorter imidlertid noe på strukturen. Som nevnt bør
man utvise en viss toleranse for valg av ulike løsninger her. Men den gode
kandidat viser at strukturvalget iallefall er gjennomtenkt.
De haudable besvarelser
mangler mye av dette og de dårligste får ikke fram noe nevneverdig ut over
omskrivning av lovteksten og det helt enkle.
Jeg, har hittil, etter å ha
gjennomgått 20 besvarelser, hatt to kandidater med karakter 2.55 eller bedre og
4 som neppe bør passere.
Bergen
17.mai 1995