Sensorveiledning vår 1997
”Vilkår for og verknader av eiendomshevd "
Eksamenskravet i tingsrett:
"Grundig kjennskap til reglane om ulike slag
ting, til reglane om grenser for og registrering av fast eigedom, råderetten
som eigar til og som rettshavar i fast eigedom, allemannsrettar til fast
eigedom, allmenningsrett, sameige, hevd, tilfeldig erverv, legitimasjon og
rettsvern ved overføring av fast‑ eigedom og vanleg lausøyre. Oversikt
over offentlegrettslege reglar om utnytting og overføring av fast eigedom"
Fra pensumslitteraturen er det sentrale i oppgaven
hos Thor Falkanger: Tingsrett, Oslo 1993 del e: "Statisk tingsrett",
og da særlig bokens kap VI Hevd, kap. 25 "Eiendomshevd vilkår og
virkninger (s. 233/245).
Oppgaven må regnes som sentral i faget tingsrett. Det
kreves grundig kjennskap hvilket må få betydning for sensuren.
Oppgaven må kunne karakteriseres som relativ enkel.
Loven gir vilkårene og gir også på sitt vis svaret på virkningene. vet må
derfor kreves betydelig mer enn bare å finne frem til hevdeloven og gi et kort
referat av relevante lovbestemmelser.
Oppgaveteksten er omtrent sammenfallende med
Falkangers Tingsrett kapittel 25. Jeg gjengir her innholdsfortegnelsen som kan
være en disposisjon god nok:
25.:
Eiendomshevd ‑ vilkår og virkninger
§25.1: Faktisk rådighet (besittelse)
§ 25.11 Allment
§
25.12 Rådighetskrav ved fast eiendom
§
25.13 Særlig om kravet tit eksklusivitet
§
25.14 Særlig om løsøre
§
25.15 Kravet om kontinuitet i rådighetsutøvelsen
§
25.2: Hevdstiden
§
25.3: God tro
§
25.31 Allment
§ 25.32 Særlig om god tro‑kravet ved
sammenlegning av tid og ved bruk av hjelpere m. v.
§
25.4: Ingen særlig hjemmel fra før
§
25.5: Søksmål må ikke være anlagt
§
25.6: Virkningene av fullført eiendomshevd.
1 tilknytning tit dette har Falkanger egne kapitler
som "særlig om mothevd" og "særlig om frihevd".
Det kan diskuteres om kand bør to med om mothevd og
frihevd. Selv mener jeg noe må med, men noen inngående analyse her kan ikke
forlanges, og mer enn å forklare hva det dreier seg om trengs neppe.
Hevdslovens egen inndeling med overskriften "Eigedomshevd" for § 2 ‑
§ 6, og Brukshevd og Mothevd/Frihevd som egne kapitler i loven, indikerer i seg
selv en oppdeling som tilsier at Mothevd/Frihevd ikke skal behandles. Det må
nok godtas. Det kan videre sies at rettene som faller bort er bruksretter, og
således ikke faller inn under oppgavens ordlyd. Dette er emm ikke helt holdbart
for på deri annen side så utvides eiendomsretten tilsvarende. Uansett bør en
kand begrunne en avgrensing den ene eller andre vei.
Oppgaveteksten er klar nok, det er mer en nok å ta
fatt .i, så kandidater som skriver utenfor oppgavens ordlyd må trekkes for det,
men vil nok lide mest ved at de nødvendigvis da ikke får tid og plass til en
grundig gjennomgang av hva som er temaet: eiendomshevd. Således skal brukshevd
ikke med. Men om en kand for å analysere og beskrive et emne eller situasjon
vedrørende eiendomshevd, sammenligner og påviser relevant forskjell til
brukshevd så må det være ok. Dog er oppgaven ikke noen sammenligning mellom
eiendomshevd og brukshevd. Det er eiendomshevd som skal fremstilles.
Om selve emnet sier jeg ikke så meget i denne
foreløpige veiledningen. Som vanlig forutsettes de gjennomgående sensorer å se
igjennom læreboken i den grad man trenger noen oppfrisking.
Noen større innledning med legislative hensyn bak
hevdsinstituttet blir emm ikke helt skjønnsomt. At noe sies er ok. Men oppgaven
forutsetter at man har "passert" en del emner, så som hvem som kan
hevde, fra hvem, og hvilke objekter som kan hevdes. At man får en kort
gjennomgang er likevel greit nok.
Sentralt for oppgaven er å få frem hva som ligger i
hovedvilkåret for hevd av eiendomsrett: At man har tingen som sin egen. Ut fra
dette kan egentlig omtrent hele hevdsinstituttets regler utledes. Det at man
opptrer som om man var eier, gir også svar på for eks hvor intensivt man må ha
opptrådt i eierfunksjonen. Jfr Falkangers disposisjon om Rådighetskravet,
eksklusivitetskravet og kontinuiteten i rådighetsutøvelsen. På samme måte som
en eier varierer sin utnyttelse etter hva han eier, så vil kravet i forb med
hevd variere tilsvarende. Den som eier et område i fjellet utnytter dette
forskjellig fra et område som hører til innmarken. Slik vil kravene for hevd
også variere. Tilsvarende om kontinuiteten i rådighetsutøvelsen. Dette bør
kandidatene få frem. Den som er eier vil nødvendigvis ikke ha tanker om at
andre kanskje eier, og man forlanger noe tilsvarende ved å stille kravet tit
god tro, og det må kand få frem det er den aktsomme gode tro, loven sier det jo
direkte i § 4 første ledd andre punktum. 1 denne forbindelse forventes at kand
drøfter hvem som må være i god tro når det er hjelpere inne i bildet.
Om virkningene er der egentlig ikke så mye og si, jfr
Falkanger som drøfter dette på en side. Men det må kunne forlanges at
kandidatene får frem virkningene. Å overse dette, når oppgaveteksten direkte
spør etter det må det trekkes for.
Om karaktergrensene må en for å bestå selvsagt finne
frem til hevdeloven, og noe må sies ut over ren lovavskrift eller
lovomskriving. Kand må klare å vise at man har forstått hva hevd går ut på og
si noe fornuftig om de mest sentrale vilkår. Jeg ville tro at med en lov, som i
sin "stutte" form egentlig sier ganske mye, så vil de fleste klare å
bestå på denne dagen. Det er vel nesten ikke til å unngå å få med noe fornuftig
ut over lovteksten. I alle fall om en har lest gjennom Falkangers lærebok.
Det som kanskje kan by på større problemer er grensen
haud/laud. Her må listen emm legges noe høyt. Dette fordi lovteksten i seg selv
gir både en disposisjon og egentlig ganske mye av selve besvarelsen. Det må
kunne forlanges at vilkårene fremstilles og belyses med eksempler. Og
eksempelbruken må være innen realismens verden. Det forekommer i tingerett
etter tidligere erfaring ofte eksempler som virker så kunstig og oppkonstruerte
at man kan begynne å lure hvordan det er mulig å tenke dem ut. Men noe eksakt
minimumskrav er vanskelig å stille for laud. Det blir ofte til at man etter en
gjennomlesning, og ved å skule til margkommentarene, må spørre seg; Forstår
denne kand hva han skriver om, og er det en oppegående kandidat som klarer å
fremstille emnet på en forståelig måte? Er svaret her ja, så er lauden langt på
vei sikret.
Kort sagt må den laudable kunne både vise at han behersker
emnet og at han kan fremstille dette på en juridisk forstandig måte.
Bergen
11. mai 1996