SENSORVEILEDNING
3.
AVDELING ‑ VAREN 97
Det
juridiske fakultet
UNIVERSITETET
I BERGEN ‑ UNIVERSITETET I TROMSØ
Teori 2: Pant i driftstilbehør av den typen som er
nevnt i pantelovens § 3‑4.
Anbefalt litteratur:
Sjur Brækhus, Omsetning og kredit 2, 2. utg. 1994,
unntatt 211.4 ‑ 211.9, 212.5 ‑ 212.6, 217.2
217.6, 222.2 ‑ 222.3, 223.2 ‑ 232.13.
Eksamenskrav UiB:
Grundig kjennskap til de forskjellige former for
panterett og etablering av rettsvern, samt kjennskap til hovedregler om
forholdet mellom debitor og panthaver.
Pensumlitteratur UiTØ:
Thor Falkanger, Panteretten og andre
sikkerhetsretter, Knophs oversikt over Norges rett, 10. utg. 1993, s. 723 ‑
754.
Jens
Edvin A. Skoghøy, Panteloven med kommentarer, Oslo 1995, (med unntak av sider
som fremgår av pensumliste).
UiTØ opererer ikke med nedfelte eksamenskrav, men har
i stedet pensumlitteratur.
I. NÆRMERE OM OPPGAVEN
Etter min vurdering står kandidatene overfor en grei
panterettsoppgave. Det skulle ikke by på spesielle problemer med å tolke oppgaveteksten,
og kandidater som har jobbet med panteretten vil ha mer enn nok å skrive om.
Oppgaven vil jeg anta er litt over middels omfattende.
Det sentrale er at kandidatene klarer å begrense
framstillingen til kun å omfatte driftstilbehørspant "av den typen som er
nevnt i pl. § 3‑4". Presiseringen er ment å være et "hint"
om at oppgaven skal avgrenses mot nettopp denne typen driftstilbehørspant.
Dette betyr derimot ikke at andre bestemmelser i panteloven er uten interesse i
oppgaven.
II. HVA BØR VÆRE MED I OPPGAVEN ?
I grove trekk vil jeg antyde en slik disponering:
1. Innledning: presentasjon av
problemstillinger.
2. Hensyn bak regelen
3. Hvem kan stifte driftstilbehørspant
(pantesubjekt)?
4. Hvordan stiftes et
driftstilbehørspant?
5. Hva omfattes av pantet (panteobjekt)?
6. Rettsvern
7. Rådigheten på sikringsstadiet
8. Bortfall av panteretten
Dette er ment som et "skjelett" til
oppgaven, og det vil nok variere hva kand. vil legge mest vekt på i
besvarelsen.
III. NÆRMERE OM ENKELTE DELER AV
OPPGAVEN
1. Innledningen
Denne bør ikke bli lang og generell uten at den
knyttes opp mot oppgavens tema. Det er intet pluss med lange utredninger om
forskjellige generelle panterettslige grunnbegreper, som f.eks. underpant.
I de senere år har det også vært en tendens til at
kandidatene skal definere alle ord og uttrykk i oppgaveteksten. Min erfaring er
at dette sjelden blir særlig vellykket. Kandidater som har evnen til å
"komme i gang" bør derimot honoreres for dette.
2. Hensyn bak regelen
I mange virksomheter er en stadig større del av
kapitalen bundet opp i kostbart produksjonsutstyr. En måte å muliggjøre
finansiering av slikt utstyr er å kunne underpantsette dette. Dette er
hovedbegrunnelsen for at lovgiver har åpnet for adgangen til pantsettelse av
driftstilbehør i næring.
Særlig skapte industrialiseringen tidlig dette
behovet, og det har vært adgang til å underpantsette driftstilbehør siden
driftstilbehørspanteloven av 1895.
Noen kand. vil sikkert også nevne dommen fra Rt. 1895
s. 137, som på mange måter banet veien for lovfestingen samme år. I denne
dommen var det spørsmål om en spinnemaskin kunne anses som vanlig
driftstilbehør til fast eiendom. Dette ble besvart benektende av HR, og det
oppstod et behov for hjemmel til å pantsette produksjonsutstyr sammen med
eiendommen.
3. Hvem kan stifte et
driftstilbehørspant?
Dette er regulert i pl § 3‑4 første ledd, jf. §
3‑5, og kand. bør raskt finne fram til disse bestemmelsene.
Et poeng ved pl § 3‑5 første ledd litra a) er
at det ikke er tilstrekkelig at virksomheten kan registreres, men at den
faktisk er registrert. Dette følger av ordlyden i bestemmelsen.
Ellers kan det nevnes at bestemmelsen i § 3‑5
er uttømmende mht. hvem som regnes som "næringsdrivende" i
pantelovens forstand.
Den flinke kandidat
vil reise spørsmålet om det er et tilleggsvilkår om at den som faller inn under
annet ledd, også faktisk driver næringsvirksomhet. Skoghøy mener at dersom
pantsetteren tilfredstiller vilkårene i annet ledd er han å anse som en
næringsdrivende, uten at det kan stilles ytterligere vilkår til virksomhetens
art, omfang eller varighet.
Dette synet deles ikke av Brækhus, som mener at
pantsetteren må drive reell næringsvirksomhet. Med hensyn til innholdet i dette
tilleggsvilkåret faller Brækhus tilbake på den alminnelige oppfatning av
begrepet. Brækhus fremhever at en "næringsvirksomhet er en virksomhet med
sikte på å oppnå øknomisk gevinst dersom virksomheten har et visst omfang i
såvel volum som i tid", jf. s. 52.
Hva som er løsningen de lege lata er på denne bakgrunn
noe uklart, og kandidater som tar et selvstendig og gjennomtenkt standpunkt til
spørsmålet viser modenhet og bør belønnes. 4. Hvordan stiftes et
driftstilbehørspant?
Det kan tenkes to stiftelsesformer: a) ved avtale,
jf. pantelovens kap.3, jf. pl § 1‑2 (2).
Kand. bør kjenne til at denne framgangsmåten vil være
den "vanlige", og at avtalepant utgjør kjernen i realkrediten. b) ved
namsutleggspant
Trolig vil ikke så mange kand. nevne dette, men de
som gjør det bør honoreres. Særlig hvis de også kjenner til at reglene i pl § 5‑4
ikke gir direkte hjemmel for utleggspant, men kun er en rettsvernsregler.
Hjemmel for utleggspant må søkes i dl § 2‑2 og bestemmelsene i tvfl. kap
7.
5. Hva inngår i driftstilbehørspantet
etter pl. § 3‑4?
Det er naturlig at kand. redegjør for panteobjektet,
og relevant bestemmlse er her pl. § 3‑4 første og annet ledd samt
unntaksregelen i femte ledd.
a) Et grunnvilkår etter første ledd er at
driftstilbehøret
"brukes i eller er bestemt for
hans virksomhet". Det er
med andre ord ikke nok at det
omfattes av annet ledd, men
driftstilbehøret må også enten være
i bruk eller tenkt
brukt i virksomheten. Det er som
det fremgår av ordlyden
intet vilkår om at driftstilbehøret
er tatt i bruk, jf.
"bestemt" brukt.
b) Nærmere om avgrensningen av
driftstilbehøret:
Et naturlig utgangspunkt vil her være bestemmelsen i
pl. § 3‑4 annet ledd, som inneholder en uttømmende oppregning. Ved
tolkningen av annet ledd er det noen avgrensningsspørsmål som melder seg:
Det første er hva som ligger i vilkåret "annet
utstyr" i litra a). En dom er her Rt. 1992 s. 1629, den såkalte
"Kunderegisterdommen", hvor det var spørsmål om et edbbasert
kunderegister var omfattet av pantet? Dette ble besvart bekreftende av HR.
Denne dommen viser at det ved tolkningen av bestemmelsen ikke kan kreves at
"maskiner, redskaper, innbo og annet utstyr" har en funksjonell
tilknytning til fast eiendom.
Poenget ved litra a) er at driftstilbehøret må ha
karakter av varige driftsmidler i motsetning til driftsmidler som forbrukes i virksomheten.
Ting som forbrukes i virksomheten vil lettere anses som varelager, og ikke
driftstilbehør. Kandidater som nevner dette må gis et pluss. En dom er her Rt.
1927 s. 65 hvor Høyesterett uttaler at driftstilbehør er gjenstander av
"betydelivarighet som redskaper og verktøi, i motsetning til materialer
som tømmer, murstein, krudt, tjære, taugverk, m_v". (Denne dommen er ikke
omtalt i Brækhus som er pensum i Bergen).
I NOU 1993:16 1,Falkange:rutvalget11 er det antydet
en grense på ett år for hva som skal regnes som varige driftsmidler i
motsetning til forbruksaktiva, jf. s. 157‑X.58.
Brukes "driftstilbehøret" unntaksvis også
privat må det i hovedsak tjene til bruk i virksomheten, jf Skoghøy s. 221 flg.
Litra b) og c) er behandlet i litteraturen og det
vises hovedsaklig til denne. Jeg bare nevner kort at formålet med litra b) er
at dersom bruk av driftstilbehøret er betinget av at en immateriell rettighet
følger med er det praktisk at den omfattes av panteretten. Utover dette bør 1
ikke kandidatene "rote" seg inn i endeløse drøftelser av ' detaljer
rundt f. eks. en mønsterrett. De svakere kand. vil trolig kunne skrive seg bort
her.
Jeg vil bare nevne om litra b) at tradisjonell
"goodwill" faller utenfor rekkevidden av bestemmelsen. Kandidater som
reiser denne problemstillingen viser god oversikt, og bør honoreres godt for
det _
Mer interessant er å se sammenhengen mellom
bestemmelsen i pl § 3‑4 annet ledd og "spesialbestemmelsene" i
pl § 3‑8 til § 3‑10. Her kan det lett oppstå vanskelige
grensetilfeller. Kandidater som nevner at driftstilbehørspantet etter § 3‑8
til § 3‑10 mangler den nødvendige tilknytning til fast eiendom wiser
oversikt, og bør honoreresKandidatene bør også vise til bestemmelsen i pl. § 3‑4
fjerde ledd som uttrykkelig unntar de nevnte bestemmelser. Det kan ikke
forventes at alle går inn på denne problemstillingen.
Et annet avgrensningsproblem er mot såkalt
"vanlig" tilbehør til fast eiendom, jf. pl § 2‑2 litra c).
Skoghøy nevner på s. 241‑242 at dersom tilbehør faller inn under både pl.
§ 3‑4 annet ledd litra a) og pl. § 2‑2 litra c) vil bestemmelsen om
driftstilbehør gå foran. Brækhus er noe mer uklar, men synes legge til grunn
det samme standpunkt på s. 56.
Begrunnelsen er i alle fall at det ikke er anledning
til å avgrense panteobjektet i pl. § 3‑4 mot spesielle deler ettersom det
er et såkalt "tingsinnbegrepspant", jf. pl. § 3‑4 femte ledd.
Utgangspunkt og hovedregel er at
driftstilbehørspantet er et tingsinnbegrepspant, og at det omfatter alt
driftstilbehør som den næringsdrivende er i besittelse av. Et unntak fra dette
finnes i pl § 3‑4 femte ledd, og innebærer at driftstilbehørspantet kan
avgrenses til en bestemt del av virksomheten. Vilkårene for dette er at
virksomheten er delt inn i selvstendige avdelinger som er "driftsmessig
adskilt" og knyttet til "forskjellige eiendommer", jf. pl § 3‑4
femte ledd. I dette ligger både et vilkår om geografisk og funksjonell
adskillelse. En voldgiftsdom som er illustrerende, og som nevnes av begge
forfatterne er RG 1987 s. 140 (Sjur Brækhus). Ut fra denne avgjørelsen
oppstilles det et tilleggsvilkår om at avdelingene må utgjøre "separate
økonomiske enheter".
Jeg nevner også at med "forskjellige
eiendommer" menes forskjellige grunnboksenheter, jf NOU 1993:16 s. 156.
Regelen i femte ledd utgjør et unntak, og innebærer
at avgrensningen er betinget av at vilkårene er oppfylt. Det er ved avtale ikke
anledning til å avgrense panteretten på annen måte, hverken positivt eller
negativt.Nærmere om femte ledd vises til Skoghøy s. 251 ‑ 254 og Brækhus s.
59. Det bemerkes her at Skoghøy behandler pl § 3‑4 femte ledd betydelig
mer utførlig enn Brækhus, og at det må tas hensyn til dette ved sensuren.
6. Rettsvern
Tilknytning til fast eiendom er en
rettsvernsforutsetning. Dette innebærer at pantsettelsen av driftstilbehøret
skjer "sammen med pantsettelse av eiendomsretten eller en tinglyst og
overførbar bruksrett til den eller de faste eiendommer som virksomheten er
knyttet til", jf. pl § 3‑4. Rettsvernsreglene finnes dog i pl § 3‑6,
og bestemmelsene må sees i sammenheng.
Det er tanken om at driftstilbehørspantet kan
realiseres som et "going concern” som begrunner tilknytningen til fast
eiendom. Ved et samlet salg vil utsiktene til dekning kunne være langt bedre. I
teorien er det en viss uenighet om hvorlangt dette er tilfelle også i praksis,
og jeg viser her til Skoghøy, som stiller seg noe kritisk til dette vilkåret,
jf. Panteloven m/ kommentarer, s. 226‑238.
Det som er viktig å få fram, er at det ikke er noe
vilkår om at bruken av driftstilbehøret, funksjonelt sett er knyttet til den
faste eiendommen. Poenget er derimot at næringsvirksomheten er knyttet opp til
en fast eiendom, og at dette utgjør en naturlig enhet.
En illustrerende voldsgiftsdom (Falkanger) er RG 1994
s. 543. I denne dommen er det lagt til grunn at løsøre som benyttes i
entrepenørvirksomhet, og som ikke kan pantsettes etter pl § 38, kan pantsettes
sammen med de eiendommer som virksomheten drives fra. De flinkere kand. vil
understreke at dette er en voldgiftsdom, og at den dermed har begrenset
rettskildemessig vekt.
Derimot sier ikke ordlyden
i pl § 3‑4 noe om på hvilken måte, og hvor sterk tilknytningen må være.
Kandidater som reiser slike problemstillinger bør honoreres. For nærmere om
disse spørsmål viser jeg til Skoghøy s. 230‑231 og Brækhus s. 57‑61.
En annen problemstilling som kan reises, er hvilke
krav som stilles til en "overførbar bruksrett" herunder betydningen
av forskjellige former for samtykkeklausuler i leieforhold, jf. Brækhus s. 60.
Et annet rettsvernsspørsmål er konflikten med en
salgspanthaver i driftstilbehøret. Denne konflikten løses i favør av
salgspanthaveren, jf. pl § 3‑4 tredje ledd.
Et interessant spørsmål er hva som skjer dersom
pantet ikke er tinglyst på alle bruksnummer som virksomheten drives fra? Dette
spørsmålet kom opp i Rt. 1995 s. 1181 (Norblast). I denne dommen kom HR fram
til at pantet stod seg selv om to bruksnummer, ved en forglemmelse, var utelatt
ved tinglysningen. Høyesterett begrunnet resultatet med at den rettsvernsakt
som var foretatt gav tilstrekkelig notoritet og publisitet, og at det i tillegg
forelå en rekke reelle hensyn for at panteretten måtte stå seg.
7. Rådigheten på sikringsstadiet
Kandidatene bør kjenne til bestemmelsen i pl. § 3‑7
første ledd. Ettersom det her er tale om både et underpant og et
tingsinnbegrepspant, beholder pantsetter rådigheten over pantet, og han har i
tillegg rett til å skifte ut eller selge driftstilbehøret. Vilkåret for dette
er at det skjer i samsvar med "forsvarlig drift og ikke vesentlig
forringer panthavers sikkerhet".
Kandidatene bør her nevne at det må være tale om et
"vesentlighetskrav", og at ikke enhver verdireduksjon kommer inn. Hva
som ellers regnes som "vesentlig", vil som i andre tilfeller, bero på
en helhetsvurdering. Nærmere om dette i Skoghøy s. 262.
Begrensninger i rådigheten inntrer derimot i
forbindelse med mislighold, og regler om dette finnes i pl § 3‑7 annet
ledd. Tar panthaveren skritt til å inndrive pantekravet kan pantsetteren ikke
skifte ut driftstilbehøret uten samtykke fra panthaver.
8. Bortfall av panteretten
Dersom driftstilbehøret avhendes i samsvar med
regelen i pl. § 3‑7 første ledd bortfaller panteretten.
Ellers
er regelen den at i forhold til pantsetteres hjemmelsmann og suksessorer må
panteretten avgrenses på samme
måte som kreditorenes
beslagsrett. Stikkord i denne sammenheng er stansningsretten og overlevering.
Det kan ikke forventes at kand. går grundig gjennom disse spørsmål. De som
nevner dette bør avgjort honoreres.
En panterett foreldes ikke, men den personlige fordring
kan derimot foreldes, jf. foreldelseslovens § 27.
IV. BEDØMMELSEN
Innledningsvis vil jeg bemerke at selv om Brækhus er
pensum i Bergen er det mange som har lest kommentarutgaven til Skoghøy. Derimot
ber jeg sensorene merke seg de deler av veiledningen som særlig viser til
Skoghøy. Bergens‑kandidatene kan ikke forventes å ha kjennskap til
"særemner" som Skoghøy drøfter i sin bok.
Ellers er mitt utgangspunkt at kandidater som evner å
problematisere stoffet må honoreres. Det samme gjelder kandidater som viser at
de har forstått stoffet, og gir en ryddig framstilling. Det kan ikke kreves at
kandidatene går like grundig inn på alle de punkter som jeg har nevnt ovenfor.
Uvesentlige detaljer på bekostning av sentralt stoff gir som vanlig ikke uttelling.
De som evner å analysere lovtekst, og samtidig får
frem de sentrale poeng må honoreres godt. Derimot bør det trekkes for løse og
generelle betrakninger rundt ordlyden som viser at kandidaten ikke klarer å
rettsliggjøre stoffet. Slike besvarelser havner lett rundt 2.90 ‑ 2.95.
Etter å ha lest en del bevarelser, samt snakket med
de øvrige gjennomgående sensorer, er inntrykket at kandidatene kommer bra fra
denne oppgaven. De virker som de fleste kand. er i besittelse av gode
kunnskaper i panterett. Det vil trolig bli lite stryk, men derimot mange gode
haud på rundt 2.80 ‑2.85.
De kandidater som utmerker seg med en moden
rettskildebruk, og som viser evne til å analysere såvel lovtekst som dommer bør
kunne komme godt ned på laud‑skalaen. Noen besvarelser er gode fordi de
har bredde, mens andre utmerker seg i dybden. En god laudabel besvarelse
trenger ikke komme inn på alle de punkter jeg har nevnt ovenfor. Det avgjørende
er at kand. gjennom det som presenteres viser et godt judisium. Beste
besvarelse sålangt er en kandidat på 2.35, og det vil sikkert være flere ikke
langt unna denne.
Karakteren IB settes på de besvarelser som viser at
kandidaten har grunnleggende hull i sin forståelse av panteretten.
Forhåpentligvis blir det ikke mange kand. som stryker på teori nr. 2.
TILLEGG TIL SENSORVEILEDNINGEN FOR JURIDISK FAKULTET,
UNIVERSITETET I TROMSØ
Som gjennomgående sensor på teori 2 om
driftstilbehørspant vil jeg komme med noen bemerkninger i tilknytning til
oppgaven/ karaktersettingen.
Pensum: Pensumsituasjonen er ulik i Bergen og i
Tromsø. Skoghøy sin bok tar blant annet stilling til NOU 1993:16, og det må
derfor forventes at iallfall de gode kandidatene har med henvisninger til
denne. Skoghøys bok er også bedre oppdatert på nyere rettspraksis. De aller nyeste
avgjørelsene fra Høyesterett star ikke i pensum, men de er gjennomgått på
forelesningene, og den avgjørelsen som enda ikke er publisert har studentene
fått utlevert kopi av nå i vår. Hvorvidt det samme må gjelde for kandidater fra
UiB på grunnlag av deres eksamenskrav vil jeg ikke to stilling til.
Jeg har lagt til grunn
følgende karakterkriterier:
For å få bestått: Kandidaten må vise at han finner §3‑4
og §3‑7, og han må vise at han har et minimum av forståelse for hva som
menes med driftstilbehørspant. Dersom det for eksempel klart fremgår at
kandidaten ikke har forstått hva som generelt menes med tingsinnbegrepspant
mener jeg at kandidaten ikke kan få bestått. En kandidat skiver for eksempel at
dersom det nye driftstilbehøret er dyrere enn det gamle kan det ikke omfattes
av panteretten. For å få 2.80‑2.95 mener jeg at kandidaten må vise litt
mer enn at han forstår grunnprinsippene for et tingsinnbegrepspant. Det må
tillates kildefeil og det må tillates mindre feil ang. forståelsen av de
enkelte vilkårene/ bestemmelsene.
For å få "kan vel få laud" mener jeg at
kandidaten må ha vært innom alle de sentrale bestemmelsene og at besvarelsen
ikke inneholder faktiske feil i særlig fra. Noen kildefeil må tillates. Det må
kunne forventes en viss grad av forståelse og evne til problematisering. For å
få "kan få laud" må kandidaten ha god rettskildebruk eller vise god
evne til problematisering. Det må også tas hensyn til i hvilken grad kandidaten
evner å vise hvilke hensyn som ligger bak de enkelte reglene. For å få
"star til laud" må kandidaten bade ha god rettskildebruk og evne til
problematisering, men det kan tillates uheldige disponeringer og lignende (av
begrenset omfang). Kandidaten må også kunne få denne karakteren dersom han har
veldig god evne til problematisering, men mangler noen henvisninger til
rettspraksis og lignende. For å få "ren laud" må kandidaten bade ha
god rettskildebruk, god evne til problematisering og god disponering.
Det
er selvsagt et visst skjønn innenfor dette, men jeg matte lage meg en egen
"skala" for å skille de beste kandidatene fra hverandre. Det var
veldig mange gode kandidater, men det er stor variasjon fra kommisjon til
kommisjon. I en
kommisjon var det
nesten bare laudable besvarelser. Jeg har satt karakteren 2,10 på den beste
besvarelsen, og derifra fordeler besvarelsene seg ned til 3,20 som er det
dårligste jeg har satt.
Med god rettskildebruk mener jeg henvisninger til
rettspraksis, forarbeider, teori og NOU 1993:16. Det star ganske mye om dette i
pensum, og jeg forventer ikke særlige kunnskaper utenfor pensum. Det som
eventuelt kan "kreves" utenfor pensum er henvisninger til Rt.
1995.1181 (Norblast) og upubl. avgjørelse fra januar 1997 (Ødegård
elektronikk). Disse avgjørelsene har vært gjennomgått i undervisningen. Avgjørelser
som mange henviser til (uten at jeg mener at dette kan kreves) er: Rt. 1895.137
om spinnemaskin Rt. 1992.1629 Kunderegisterdommen RG 1987.147 Voldgift‑Brækhus om avdelingsvis
oppdeling RG 1988.652 Voldgift‑Dag
Minsaas om en urmakers bruk av bil Rt 1995.1181 Norblast
upubl. avgjørelse
1997 om rettsvern ved manglende tinglysning på noen eiendommer
Noen kaller voldgiftsavgjøelsene for
Høyesterettsdommer. Jeg har kommentert dette, men mener at det ikke kan
tillegges vekt. Jeg har prøvd så godt jeg kan å kontrollere om de avgjørelser
det henvises til eksisterer, og når jeg har funnet de har jeg markert det med
Rt. henvisning i margen. De tilfeller hvor jeg ikke har funnet dem er det lite
sannsynlig at de er avsagt i forhold til den nye panteloven, men det kan tenkes
at de eksisterer i forhold til den gamle panteloven.
Noen refererer til forarbeidene, mens den egentlige
kilden er NOU 1993:16. Jeg har kommentert også dette uten at jeg mener at det
kan tillegges vekt.
De problemstillinger som jeg mener er sentrale er:
Pantesubjektet, panteobjekt, stiftelsen, rettsvern og helst litt om rådighet.
Spesielle problemstillinger er: Dekning, bortfall,
spesialitetsprinsippet, pant i surrogat, utleggspant
Spesielle problemstillinger knyttet til de generelle
er problematiseringer rundt vilkåret "registrert", rundt grensen mot
varelagerpant og grensen mot tilbehør til fast eiendom, hva som ligger i
"overførbar", problemer knyttet til panterett og flere eiendommer,
spesielle regler om rådighet og lignende.
Mine kommentarer:
Jeg har kontrollert kildene, og markert dette med en
henvisning i margen. Jeg har for øvrig skrevet o.k. og lignende der hvor jussen
er korrekt. Dersom jussen er feil har jeg kommentert det, men hvor der for
Øvrig ikke er noen kommentarer kan dere legge til grunn av jeg mener at
kandidaten her fremstiller rett juss. Dersom jeg mener at kandidaten kunne ha
brukt litt mer tid på en problemstilling har jeg kommentert det men en
henvisning om at "kand. burde ha probl. " eller lignende. Jeg har i
liten grad kommentert annet, da jeg tror at dere som kommisjonssensorer er like
flink og kanskje flinkere til å kunne kommentere dette og to hensyn til for
eksempel godt språk og lignende.
Jeg har satt litt variable kommentarer når det
gjelder utleggspant. Etter å ha rettet samtlige besvarelser har jeg endret syn.
Jeg mener nå at utleggspant faller utenfor oppgaven da oppgaven spør etter
driftstilbehørspant ... som ... nevnt i § 3‑4. Paragrafen står i kap.3
som bare omhandler avtalepant. Det må derfor være fullt forsvarlig å ikke to
med dette i det hele tatt. Jeg mener også at det kan være forsvarlig å to med
utleggspant på bakgrunn av oppgavens formulering. Det er driftstilbehørspant av
den typen som er nevnt i pantelovens § 3‑4 som kan stiftes også ved
utlegg. Min konklusjon er at det ikke kan trekkes verken for den som behandler
utleggspant eller for den som utelater utleggspant. Jeg ber dere om å se bort
fra de kommentarene som jeg har satt underveis som ikke er i samsvar med dette.
Jeg har også satt litt variable kommentarer mht god‑tro‑kravet
i §3‑7. Dersom det skjer et salg som er i strid med "forsvarlig
drift" eller "vesentlig forringelse" må det være korrekt å si at kjøperen her må være i god tro mht at
driftstilbehøret er pantsatt. Dette kan han normalt ikke være. Dersom det på
den annen side skjer et salg som er i strid med "varsel om
tvangsdekning" er det denne kjøperen må være i god tro i forhold til. Da
blir det ikke korrekt å vise til at driftstilbehør normalt er pantsatt. En
kjøper vil e.m.m. som regel være i god tro mht at det ikke foregår en
realisasjon. Dersom jeg har satt kommentarer som ikke er i samsvar med dette,
bes dere om å se bort fra de.
Da jeg ikke har vært gjennomgående sensor tidligere
ville jeg sette pris på å få tilbakemelding dersom dere synes det er for lite
eller for mye kommentarer, uforståelige kommentarer eller lignende, så vil jeg
kunne forbedre dette et annet