UNIVERSITETET
I BERGEN
JURIDISK
EMBETSEKSAMEN , 3 AVDELING VÅREN l999
TEORIOPPGAVE
NR l:
"Redegjør
for hovedlinjene i rettsreglene som skal motvirke kreditorsvik”
Oppgavens tema er sentralt
innen fagområdene Gjeldsøkningsrett og Tingsrett II (dynamisk tingsrett) til
3 avdeling jus ved Det
juridiske fakultetet i Bergen, etter studieordningen av 1997.
Læringskrav og litteratur i
gjeldssøkingsrett
Fra "Læringskrav" i Gjeldssøkingsrett,
iverksatt 01.01.1999, hitsettes
"Det blir krevd
grundig kjennskap til
• dei materielle reglane om omfanget av
dekningsretten for kreditorane og den nærare stillinga for dei ulike krava; det
vil seie ...
-hovudregelen
om dekningsretten i dekninglova § 2‑2
-avgrensinger
av dekningsretten i høve til tredjemann
-reglane
om omstøyting
• dei ulike formene for panterett og etablering av
rettsvern.. ... "
Som innføringslitteratur er
oppgitt Knophs oversikt over Norges rett (11 utg 1998) §§ 51-58. Fra listen
over hovedlitteratur i gjeldssøkingsrett nevnes særlig:
Sjur Brækhus Omsetning og
Kreditt 2 Pant og annen realsikkerhet (2 utg,1994), kap 20-211.3, 212-212.4,
212.7‑217.14 og 218‑222.1.
• Mads Henry Andenæs Konkurs (1993) ‑ heretter
benevnt Andenæs ‑ kap 5, 6, 9‑1‑9.6,
11.1,12‑14,15.7,16‑23, 24.1‑24.4,
25, 26.1, 27-28, 29,1,29.7, 31‑32 og 34.
Læringskrav og litteratur i
Tingsrett II (dynamisk tingsrett)
Fra de nyinnførte
'Læringskrav' i Tingsrett II (dynamisk tingsrett) iverksatt O1.01.1999,
hitsettes
Det blir kravt grundig kjennskap til:
dei grunnleggjande reglanr
om overføring av ting og kravsrettar. Korleis rettsoverganger skjer,
legitimasjon og rettsvern ved overføring godtruerverv og verknaden av
rettsovergangen for kreditorene sin dekningsrett; dvs: ----reglane om
tinglysning og andre registreringsordningar
-reglane om godtruerverv av
rettar i fast eigedom, lausøyreting pengekrav og andre krav
-reglane om
kreditorekstingsjon av rettar i fast eigedom, lausøyreting pengekrav og andre
krav
-reglane om prioritet
mellom rettar i fast eigedom lautøyreting, pengekrav og andre krav
Som innføringslitteratur er
oppgitt Knophs oversikt over Norges rett (11 utg 1998) §§ 36-40. Fra listen
over Hovedlitteratur i gjeldssøkingsrett nevnes særlig
• Kåre Lilleholt,
Godtruerverv og kreditorvern (2 utg 1994), heretter Lilleholdt
• Kåre Lilleholt,
Legitimasjon, publisitet og notoritet, i JV 1996 s 69‑97, heretter
Lilleholt 1998.
I GENERELT OM OPPGAVEN
Oppgavens tema er sentralt
plassert i "pensum" litteraturdekningen må sies å være god og ,
oppgaveteksten er relativt klart avgrenset. Selv om oppgaven må regnes for å
være en av klassikerne blant eksamensoppgavene, har den skilt godt mellom
kandidatene. Alle bør ha noe i skrive om, men samtidig har det vist seg
krevende å skrive presist og poengtert om de problemstillinger oppgaven reiser.
Nedenfor gis et forslag til
hva fremstillingen kan romme. Oversikten er verken ment som en uttømmende
opplisting innenfor oppgavens rammer eller som et minstekrav til hva
kandidatene må ha med.
II MOMENTOVERSIKT
1. INNLEDNING
1.1 Oppgavens tema
Ordlyden må ‑ som
alltid ‑ fortolkes og kand bør begrunne "tolkningsresultatet" I
formuleringen "hovedlinjene i rettsreglene ligger en klar invitt til
kandidatene om å trekke ut av de enkelte bestemmelser visse overordnede prinsipper
og avledede teller, som preger gjeldsøkingsretten og den dynamiske tingsrett.
Kandidatene vil m a o kunne gjøre det
godt dersom det gis en bred, strukturert behandling av emnet. Detaljkunnskaper
på enkelt områder bør i kanskje i mindre grad enn vanlig gi uttelling i denne
oppgaven. Samtidig må bruken av begrepet "hovedlinjer" i
rettsreglene" innebære at man ikke utelukkende skal konsentrere seg om
legislative hensyn bak rettsreglene som skal motvirke kreditorsvik (f eks
hensynet til notoritet og publisitet), selv om også slike hensyn står sentralt.
Emnets avgrensning ‑
og fellesnevneren for det som skal behandles ‑ følger av formuleringen om
at de rettsregler som står i fokus "skal motvirke kreditorsvik Det kan
være naturlig å ta utgangspunkt i at hensikten med reglene ha vært å forhindre
kreditorsvik Det må likevel også være forsvarlig å ta med regler som de
facto motvirker kreditorsvik uten at
det kan påvises at lovgiver konkret har tillagt reglene en særskilt funksjon i
forhold til potensielt kreditorsvik. Avgjørende blir uansett om kandidaten
suksessivt, i besvarelsen evner 'å redegjøre for hvorfor og hvordan
kreditorsvik motvirkes, og hvilke konkrete eksempler vi har på at slike regler
er implementert.
kreditorsvik regnes som et innarbeidet begrep, som
kandidatene skal kjenne til, og kan i denne sammenheng f eks defineres som at
formuesgoder blir unndratt kreditorenes dekningsrett, ved uriktige påstander om
at tredjemann har en eldre rett i formuesgodet, ved at det blir stiftet rett
for tredjemann som bare har til formål å hindre kreditorbeslag el, jfr
Lilleholt s 168. En de1 kandidater nedlegger mye tid og krefter i å definere
'svik', hvem som sviker og blir sveket etc, og lar det subjektive vilkåret
overskygge alt annet. Det sentrale må være å konsentrere oppmerksomheten om
disposisjoner som urettmessig går ut over (enkelte av) kreditorenes
dekningsutsikt, og hvilke regler vi har, som kan motvirke dette. Kandidatene
bør gi eksempler på hva kreditorsvik kan innebære,‑ besvarelsen blir
ellers ofte hengende i luften.
Det er videre klart at ikke
alle regelsett som kan tenkes å ha en side mot kreditorsvik har relevans i
denne oppgaven. De strafferettslige regler om kreditorsvik skal naturligvis
ikke behandles. Det er videre naturlig å avgrense mot de kontraktsrettslige
ugyldighetsregler erstatningsregler etc. Enkelte kandidater bommer dessverre
her og behandler i stedet den situasjon at en "kreditor" i
avtalerettens forstand på svikaktig måte har fremkalt en viljeserklæring fra
"debitor`, jfr avtaleloven § 30. Det vil også være mindre interessant i
denne oppgaven å behandle beslagsrettens grenser i forhold til skyldneren. jfr
deknl §§ 2‑3 flg, og andre inndrivelsesspørsmål. Få kandidater nevner
dette, og enda færre klarer å sette fokus på rettsregler her som skal motvirke
kreditorsvik
Det som kommer på spissen i
oppgaven er de såkalte tredjemannsproblemene i formuesretten‑ først og
fremst i relasjon til rettsvernsreglene og videre deler av den kollektive
gjeldsforfølgningsrett, særlig omstøtelsesreglene Det er disse regelsett som
fremfor noen er utformet for å forebygge og motvirke kreditorsvik. Problemene i
forhold til kreditorene kommer i første
rekke på spissen på dekningsstadiet i tilfeller hvor det ikke er nok midler til
dekning av samtlige utestående krav. Både reglene om enkelt‑ og
fellesforfølgning er innrettet på å motvirke kreditorsvik, men det er naturlig
nok ved kollektiv forfølgning at behovet for regler som motvirker kreditorsvik
er størst. Fremstillingen bør derfor særlig konsentreres om dette.
1.2 Hensyn
Behandlingen
av de sentrale hensyn , nedfelt i de forskjellige regelsett, notoritet og
publisitet, bør skje som ledd i fremstillingen av hovedlinjene i
rettsvernsreglene.
Under
dette innledende punkt ‑ og for så vidt på et overordnet plan ‑ bør
kandidatene få frem at forekomst av
kreditorsvik er et problem ikke bare in concreto men også i et samfunnsmessig
perspektiv. Dersom kredittytere ikke har sikkerhet for at de utestående
fordringer blir dekker helt eller delvis, vil det bli vanskeligere å reise
kapital. Det vil også kunne virke begrensende på omsetningslivet dersom den som
yter på kreditt ikke kan
sikres
oppgjør, fordi "kreditorsvik" kan skje. "Omsetningslivets
interesser' tilsier dermed at kreditorsvik bør unngås.
Samtidig
vil et mer "vanntett" system kunne bli tungt å håndtere, og strenge
regler som er ment å ramme kreditorsvik ville kunne få uheldige bieffekter ved
at også lojale disposisjoner rammes.
Disse
forhold er det naturlig i så nærmere inn på i det følgende, men det kan være
nyttig å påpeke innledningsvis at det vil måtte skje en avveining av i noen
grad motstående hensyn.
1.3 Det videre opplegg i besvarelsen
Kandidatene
må ha et stort spillerom mht den nærmere struktur og hovedinnholdet i
'besvarelsen, innenfor de rammer som er oppstilt ovenfor. Den mest nærliggende
struktur er vet å behandle hovedlinjene i rettsvernsreglene først deretter
omstøtelsesreglene og til sist evt andre regler/regelsett
2 HOVEDLINJER I RETTSVERNSREGLENE
2.1 Innledning
Hvis
det ikke er gjort tidligere i besvarelsen er det naturlig på dette punkt kort å
gi en oversikt over de ulike partskonstellasjoner og de typiserte
konfliktsituasjoner hhv dobbelt suksesjonskonflikten (S‑B) og
hjemmelsmannskonflikten (H B). De kand som tar utgangspunkt i dette kommer
gjennomgående bedre ut enn andre i forhold til den videre behandling.
"Rettsvern innebærer
at en erverver av et formuesgode, eller en nærmere avgrenset rett i et slikt
gode, oppnår en beskyttelse for sin rettsposisjon, mot andes potensiellt setf
konkurrerende erverv. Rettsvernsreglene er da de regler som bestemmer hvordan
en slik beskyttelse oppnås; hvem sin rett går foran ved konkurrerende
rettsposisjoner hhv i dobbeltsuksejons. og hjemmelsmannskonflikten? Kandidatene
må her klart sondre mellom kreditorvern og vern mot godtroerverv.
Som grunnlag for den videre
behandling er det viktig at kandidatene får frem og foredler de
problemstillinger som kan oppstå. Hvis det svikter på dette punkt, vil
kandidatene lett tape oppgavens fokus av sync; istedet for å fokusere på
hovedlinjene i rettsreglene som skal
motvirke kreditorsvik, får vi da en gjennomgang av typen "Alt om
rettsvern"/"Alt om omstøtelse el.
Ved hjemmelsmannskonflikter
(H‑B) ‑ også kalt "Inni boet"‑konflikter ved
kollektiv forfølgning ‑ vil problemstillingen som kommer på spissen være
om (retten til) formuesgodet reelt sett tilhører debitor og således omfattes av
kreditorenes beslagsrett på beslagstidspunktet, jfr dekl § 2-2. Det rettslige
utgangspunkt (som i godtruervervs problematikken er at "ingen kan overføre
større rett enn han selv har") vil ‑ når B i det typiserte
konfliktskjemaet er en kreditor ‑ være at kreditor ikke får større rett
enn debior selv ". Slik sett trer kreditor inn debitors sted i forhold til
den egentlige hjemmelsmann H. Det kan tenkes tilfeller hvor det blir en
diskusjon om hva som omfattes av beslagsretten, men hjemmelsmannskonflikten
står mindre sentralt i denne oppgaven Det er i realiteten tale om en teknisk
avgrensning av selve beslagsretten (stansningsrett m v). Det vil likevel være
mindre skjønnsomt om kand kategorisk slår fast ‑ slik enkelte gjør ‑
at kreditorsvik ikke forekommer i hjemmelsmannskonflikten.
De største vanskeligheter i
forhold til det å motvirke kreditorsvik oppstår ved "dobbelsuksesjonskonflikt"
(S‑B), også kalt "Ut av boet" konflikter ved kollektiv
forfølgning. Det rettslige utgangspunkt ved konkurrerende erverv er; først i
tid , best i rett. Situasjonen vil ofte være at debitors "bo"
forsøkes tømt for verdier forut for en kollektiv kreditorpågang. Dette kan være
både i debitor og den begunstigede kreditors interesse. I disse tilfellene ser
vi at det kan være et stort behov for klare rettsregler som bidrar til å
motvirke kreditorsvik. Dette har også en side mot likebehandlingsprinsippet i gjeldsforfølgningsretten.
Med dette som bakgrunn er
det naturlig å gå inn på de hovedhensyn som når sentralt i forhold, til å
motvirke kreditorsvik, og som også et nedfelt i de forskjellige
rettsvernsregler.
2.2 Hensynet til notoritet
For å hindre kreditorsvik
stiller man opp kravet om at rettsstiftelser må være notoriske. dvs
etterprøvbare/kontrollerbare for å være vernet mot debitors (øvrige) kreditorer
Kravet om notoritet skal i noen grad sikre at innholdet av rettstiftelsen skal
kunne etterprøves, men det er først og fremst tidspunktet for rettsstiftelsen
som må være notorisk. Det er mao i første rekke kravet til notoritet som skal
motvirke kreditorsvik, ved antedatering etc.
Notoritet
for rettsstiftelser oppnår man først og fremst ved registrering i offentlige
registre feks i grunnboken for fast eiendom e1. Istedet for å sikre notoritet
for stiftelsestidspunktet blir det registreringstidspunktet som danner
skjæringspunktet for de realregistrerbare aktiva. De fleste av disse registrene
er naturlig nok offentlige. Et eksempel på en privat registerordning er
aksjeeierboken, jfr aksjeloven §§ 4‑5 flg som i noen grad også er tillagt
notoritetsvirkning
i forhold til kreditorene. Dersom Løsereregisteret trekkes frem, bør det nevnes
at dette ikke er et realregister; rettighetene er registrert på person (evt på
kjøretøyets registeringsnummer).
For mange formuesgoder er
det ikke opprettet ‑ og lar seg kanskje heller ikke opprette‑
særskilte registreringsordninger. For disse må notoritetshensynet ivaretas på
andre måter For ikke registrerbare gjenstander er overlevering den sentrale
rettsvernsakt Når gjenstanden faktiske overleveres. mister debitor (A) sin
legitimasjon, dvs det ytre skinn av rett mht å råde over gjenstanden.
En tredje notoritetsakt er
notifikasjon dvs melding til debitor (eller til noen andre som er i tilsvarande
posisjon).
Verken overlevering eller
notifikasjon gir like god notoritet som registrering i et offentlig register,
men vil i normaltilfellene likevel tilfredstille behovet for notoritet.
Skal
nototitetene ivaretas ‑ og utgjøre et skille mellom disposisjoner med og
uten kreditorvern ‑ ligger det i kortene at reglene må være firkantede og
i stor grad ufravikelige. Som Brækhus skriver‑ i Omsetning og Kreditt 3,
på s 44; " notoritetsreglene skal ikke bare yte et vern mot de klare
tilfeller av svik de vil også lette behandlingen av de frynsede mellomtilfeller
.Her kan men så at reglene virker preventivt: Hvis partene mener det alvorlig
må de komme til en klar avgjørelse og få ordnet med den påbudte notoritetsakt ‑
ellers vet de at det hele "ryker"
På dette punkt vil det være
et pluss om kandidatene problematiserer fremstillingen ved å vise også til
ulempene ved en konsekvent gjennomføring av notoritetskravet. Satt på spissen
vil lojale disposisjoner, f eks eldre rettigheter, måtte vike for
kreditorbcslag dersom notoritetsakten ikke er gjennomført. I slike tilfeller
taler vi om "kreditorekstingsjon" (som er motstykke til
"godtrocrvcrv). Når kreditorene gis adgang til å fortrenge eldre rettighetshavere
på dette grunnlag er årsaken at en vil hindre kreditorsvik, jfr Lilleholt 1996
s 74. Det er altså faren for kreditorsvik som ligger bak reglene om
kreditorektinksjon. Falkanger, Tingsrett (4 utg 1993) s 384 flg drøfter hensyn
for og imot gjennomføring av notoritets‑ prinsippet En del kand nevner
nyere rettspraksis som krever en konsekvent håndhevelse av de kollisjonsregler
rettsvernsreglene gir anvisning på, jfr f eks Rt 1997 s 1050
"Momentum". Dette må selvsagt honoreres.
2.3 Hensynet til publisitet
I tillegg til notoritet vil
man f eks ved registrering i et "offentlig" register som grunnboken,
skipsregister ect oppnå publisitet omkring rettsstiftelsen i betydningen. at
registrene er offentlige og allment tilgjengelige slik at de som vil kan skaffe
seg kunnskap om rettsstiftelser. Dette publisitetshensynet vil ‑ foruten
å fungere som et premiss for notoriteten kunne ha en konfliktforebyggende
funksjon, ved at det ikke stiftes konkurrerende rettigheter i et og samme
formuesgode etc. Videre vil kunnskap om at debitor selger unna formuesgoder
eller kunnskap om at det er flere som tar utlegg i debitors aktiva kunne gi den
enkelte kreditor signal om at det er på tide å reagere i form av eget utlegg,
evt konkurs.
Ved overlevering og
notifikasjon vil publisitetshensyn kanskje gjøre seg gjeldende i mindre grad;
Selv om overleveringen kan være synbar, vil en kontinuerlig tilgang til
opplysning i et offentlig register antagelig øke det publike element.
Vi ser mao at det ikke er
tilstrekkelig at notoritetshensynet er ivaretatt f eks gjennom innføring i
namsboken ved enkeltforfølgning jfr tvl § 7‑18, jfr § 5‑19.
Utleggspantet må i tillegg sikres publisitet ved tinglysing, jfr panteloven §§
5‑2 til 5‑10.
2.4 Nærmere om utformingen
av rettevernsreglene
Hensynet til notoritet og
publisitet står sterkt og preger omsetningsreglene. Lovgiver har i stor grad
knesatt prinsipper som skal motvirke kreditorsvik. Det bør imidlertid nevnes at
disse prinsipper samtidig har en side mot reglene om godtroerverv; de regler som
gir kreditorvern vil i mange tilfeller også gi vern mot godtroerverv, men det
er ikke alltid sammenfall. Registrering i Løsøreregisterer gir f eks vern
overfor konkurrerende kreditorbeslag men gir bare i unntakstilfeller
beskyttelse mot godtroerverv. Forklaringen er at , det er ulike hensyn som gjør
seg gjeldende for kreditorvernet og for vernet mot godtroerverv i forhold til
godtroende omsetningserververe skal rettsvernsakten frata avhenderen hans
legitimasjon Kreditorene kan derimot ikke bygge på legitimasjonen, her er det
notoriteten som er det avgjørende.
For
fast eiendom bestemmer tingl § 20 at den hvis rett først er registrert i
grunnboken (egentlig dagbokført) går foran. For å motvirke kreditorsvik er
denne regel ytterligere forsterket i kollisjon mellom et konkurrerende utlegg
og et avtaleerverv. Ved registrering samme dag, går utlegget foran. Videre må
avtaleerverver være i god tro i forhold til tidligere uregistrertc
rettsstiftelser, dette er uten betydning for uteggstaker. Et tinglyst utlegg går
også
foran et eldre, utinglyst utlegg. Dersom to utlegg registreres samme dag er går
det foran som ble stiftet først. Vi ser mao at de firkantede regler er
konsekvent, gjennomført. I konkurssituasjonen bestemmer tingl § 23 at også ved
konkurs må ervervet være dagbokført senest dagen for konkursåpningen; også her
vil m a o kreditorekstinksjon kunne skje. Det kan f eks også vises til
panteloven § 2‑5.for panteretter i fast eiendom.
Da
faren for kreditorsvik er mindre i forhold til den hjemmelsmann som debitor
utleder sin rett fra, inneholder ikke tingl | 27 noen
kreditorekstinksjonsregel. I hjemmelsmannskonflikten gjelder derfor
hovedregelen om at kreditorene ikke får større rett enn debitor hadde. Dersom
kandidatene ønsker å problematisere denne konfliktsituasjonen kan der. feks
vises til salgspantereglene og reglene om eiendomsforbehold hvor hjemmelsmannen
må sikre sitt tilbakeleveringskrav eller sin separatistrett i henhold til kjl §
54 (4), avhl § 5-3 4), deknl § 7‑7 (2) m fl. Kreditor vil i motsatt fall kunne
ta beslag i tingen selv om den ikke er betalt Det er prinsipielt sett likevel
ikke tale om en kreditorekstinksjonsregel; kreditor håndhever i tilfelle kun
den posisjon som debitor befant seg i.
Mange
kand tar også med andre realregistre, for skip, luftfartøyer og kraftledninger.
For
løsøre som ikke er realregistrerbart eller ' kan tinglyses i Løsøreregisteret
må kandidatene s1å fast hovedregelen om "overlevering" som
rettsvernsakt. Mer presist oppnås rettsvern ved at debitor fratas rådigheten over
formuesgodet. Det kan for så vidt også vises til bestemmelsen i
ekstinksjonsloven § 1. Som nevnt må imidlertid kandidatene prinsipielt sett
sondre mellom kreditorvern og vern mot godtroerverv. De fleste kandidater får i
tillegg inn på unntaket fra overleveringskravet (interesselæren) Det må da
klart komme
frem at det er tale om et
unntak fra en hovedreglel at denne læren er utviklet i juridisk teori (Brækhus)
og at det også stilles andre vilkår for rettsvern er at gjenstanden er hos
selger i kjøpers interesse.
For fondsaktiver registrert i VPS gjelder egne
rettsvernsregler i vpsl §§ 5‑1 flg. Mange kandidater har fått med seg at
registeret ikke er publikt.
For omsetningsgjeldsbrev,
jfr gjeldsbrevloven (gbl) § 11, er rettsvernsakten overlevering Det kan for
eksempelet skyld vises til bestemmelsen i gbl § 14 (godtroerverv). For enkle
krav kan det vises til gbl § 29 (1), jfr § 25, og analogiseringen fra disse i
rettspraksis, hvor rettsvern oppnås ved notifikasjon.
Avgjørende for
gjennomgangen blir om kandidatene aktivt setter fokus på oppgavens tema,
"motvirke kreditorsvik".
3 HOVEDLINJER I OMSTØTEISESREGLENE
3.1 Innledning
I noen tilfeller må eldre
rettigheter vike for kreditorbeslag selv om de i utgangspunktet har
kreditorvern etter omsetningsreglene. Dekningslovens regler om
fellesforfølgning supplerer dermed rettsvernsregelene, feks ved at
kreditorskadelige disposisjoner som det er oppnådd rettsvern for omstøtes.
Med dette som bakgrunn skal
vi gå nærmere inn på omstøtelsesreglene. Det bør nevnes at omctøtelsesreglene i
deknl kap 5 kommer til anvendelse ved konkurs, offentlig forhandling om
tvangsakkord og offentlig skifte av insolvent dødsbo. Begrepet "boet"
vil brukes som fellesbegrep for debitors formuessfære i /umiddelbart forut for alle
disse situasjoner.
3.2 Omstøtelsesreglenes formål
Omstøtelsesreglenes
hovedformål er å motvirke at "boet tømmes for aktiva forut for den
formelle boåpning, enten i form av boforringende disposisjoner eller i form av
forfordeling av fordringshaverne, jfr Andenæs s 177. Det fremgår av
lovforarbeidene, NOU 1972: 20 s 281 at "omstøtelsesreglene har som
rettsvernsreglene til formål å beskytte de alminnelige kreditorer mot
skadegjørende disp fra debitors side”." Teknikken er imidlertid
forskjellig; rettsvernsreglene søker å hindre antedatering og annen svindel ved
å stille notoritetskrav til alle rettsstiftelser av en viss art, uten hensyn
til om det konkret er noen grunn til mistanke. Omstøtelsesreglene ‑skal
på den annen side ramme transaksjoner som etter sitt innhold er eller antas å
være illojale overfor kreditorene.
Omstøtelsesreglene har
dertil en gjenopprettende og preventiv funksjon. Den gjenopprettende funksjon
kommer til uttrykk ved at fordringshaverne kan kreve midlene tilbakeført til
boet. Den preventive funksjon ligger i at omstøtelige disposisjoner eller
tvangsforretninger ofte ikke finner sted fordi partene regner med at de kan bli
omstøtt.
3.3 Oversikt over omstøtelsesreglene
Omstøtelsesreglene er i
stor utstrekning objektivisert; de fleste bestemmelsene i deknl kap 5
inneholder firkantede og kategoriske omstøtelsesregler, hvor 'den annen parts'
gode/onde tro er uten betydning. Disse objektiviserte regler bygger på en
presumpsjon om at disposisjoner foretatt kort tid før insolvensen
inntrådte er kreditorskadelige. Mange kand er her flinke til å gruppere også de
objektive omstøtelsesreglene, for eksempel slik at §§ 5‑2 til 5‑4
typisk gjelder kreditorunndragelser, §§ 5‑5 og 5-7 gjelder forfordeling
osv. Dette kan kanskje være en hjelp til å sette fokus på oppgavens tema.
Ved fristberegningen
nedlegger mange kandidater betydelig energi i å avklare ,fristdagen',
"beslagstidspunktet' osv, Mange glemmer imidlertid et annet viktig
utgangspunkt; når anses den potensielt omstøtelige disposisjonen foretatt/gjennomført?
Vi ser her at behovet for notoritet er det samme i relasjon til de objektive
omstøtelsesreglers ”innslagspunkt” som når det er spørsmål om hvorvidt en
rettstiftelse er foretatt før eller etter selve kreditorbeslaget. I deknl § 5‑10
er det derfor fastslått at den omstøtelige disposisjon ikke anses foretatt før
den har oppnådd ordinært rettsvern. Notoritetsreglene kan etter dette sies å ha
en dobbelt oppgave, jfr Brækhus, Omsetning og Kreditt 3 s 47; De skal dels
tjene som generelle rettsvernsregler til beskyttelse av avhenderens kreditorer,
og dels inngå som et ledd i de videregående spesielle regler om kreditorvern
som omstøtelsesreglene må sies å være.
Den subjektive
omstøtelsesregel i deknl § 5‑9 dekker inn alle typer disposisjoner, har
en frist på 10 år.og gir krav på erstatning
etter deknl § 5‑12, ikke bare et berikelseskrav, som for de
objektive omstøtelsesregler (§ 5‑11). Selv om beviskravene er
vanskeligere å overkomme vil dette kunne innebære at den subjektive
omstøtelsesregel i større grad enn de objektive virker preventive. På den annen
side oppnår de objektive omstøtelsesregler en preventiv effekt gjennom graden
av skarpskårenhet og effektivitet, ved at diskusjoner om vanskelige
bevisspørsmål unngås. det er disse forskjeller mellom de objektive og
subjektive reglers funksjon som særlig bør belyses.
Des må vel aksepteres ‑
innenfor rimelighetens grenser at kandidatene går noe grundigere inn på delnl §
5‑9 som også direkte rammer kreditorsvik.
Det kan nevnes at
konkurslovutvalget i NOU 1993: 16, på s 113‑14, foreslo å innføre de
såkalt tapsrekvisitt i omstøtelseskapitlet, bl a for å begrense den
"kreditorekstinksjon' som de objektive omstøtelsesregler i dekningsloven
idag åpner opp for. Dette er ikke fulgt opp av departementet, ut fra rettstekniske
hensyn, jfr Ot prp nr 26,(1998-99) s 153-54.
4. ANDRE BESTEMMELSER
Kandidatene må i noen grad
stå fritt til å trekke inn også andre bestemmelser eller regelsett som kan
tenkes å motvirke kreditorsvik, dersom dette er tilstrekkelig begrunnet. Som
eksempler kan nevnes regelen om rådighetsforbud i kkl § 75 og
spesialitetsprinsippet i panteretten. Fokus må imidlertid først og fremst være
på rettsverns‑ og omstøtelsesproblematikken.
III BEDØMMELSEN
Som vanlig er det vanskelig
å trekke opp konkrete retningslinjer for sensuren: Det vises til de løpende
kommentarer underveis i veiledningen.
Ved karaktersettingen må
hovedvekten legges på kandidatenes evne til å abstrahere ved å trekke ut
"hovedlinjene" i de rettsregler som skal motvirke kreditorsvik.
Rettssystemet bør ses i "fugleperspektiv", hvor gjeldssøkingsretten
og den dynamiske tingsretten ses i sammenheng. Det sentrale vil være å
kartlegge i hvilken grad det kan føres hovedlinjer gjennom rettssystemet på
dette punkt. De kandidater som skriver oversiktlig på dette punkt bør honoreres
godt, selv om det ikke blir rom for særlig dybdebehandling.
For å passere bør det etter
min mening normalt kreves at kandidaten presterer mer enn ren gjengivelse eller
omskrivning av sentrale lovbestemmelser. De kandidater som i tillegg. ti1 å
"omskrive" bestemmelsene også gjør seg skyldig i misforståelser, må
antas å ha krysset grensen for det akseptable. Kandidater ,som ikke klarer . å
fremstille hovedtrekkene i rettsverns og omstøtelsesreglene på en fornuftig
måte vil også være i faresonen. Svært mange kandidater innleder besvarelsen med
noen kortfattede setninger om kreditorsvik, og evt noe om notoritet og
publisitet; deretter legges disse utgangspunkter bort i det vidre, Resultatet
blir en nærmest endeløs oppramsing av bestemmelser som gjelder rettsvern og
omstøtelse, uten at dette klart og direkte relateres til oppgavens tema. Dette
er en gjennomgående svakhet som skyldes at kandidatene ikke analyserer
oppgaveteksten godt nok før de starter. og videre at de ikke har et aktivt
forhold til stoffet. Kandidaten bør forstå at det er en grunn til at oppgaven
ikke lyder 'Redegjør for kravet til rettsvernsakt" eller "Redegjør
for dekningsloven kap 5". De som etter en innledning (evt i hvert kapittel)
om viktigheten av å motvirke kreditorsvik deretter konsentrerer seg om en slik
"oppramsing” havner gjerne rundt 3.OO‑taller karaktermessig. Hvis
det i tillegg kommer misforståelser, uklarheter mv er kand fort i faresonen.
Et særskilt problem oppstår
i forhold til de som kun behandler omstøtelsesreglene (dette er langt mer
vanlig enn at bare rettsvernsreglene behandles). og dermed avgrenser mot
rettsvernsreglenc, bevisst; eller ubevisst. En naturlig del av oppgavens terns
står da ubesvart, noe som også får betydning karaktermessig. Der må likevel
være mulig å få en brukbar karakter dersom det som sies om omstøtelse er godt.
Hvis kand i tilegg til kun å skrive om omstøtelse begrenser seg til mer eller
mindre vellykket avskrift/omskriving av lovtekst bør besvarelsen normalt settes
til stryk.
Det sentrale er for øvrig
at kandidatene skriver noenlunde treffende om rettstilstander de lege lata.
Innenfor disse rammer kan det ikke kreves svært mye for ståkarakter.
For laud bør det forventes
at kandidatene ser flere av de problemstillinger som er berørt i veiledningen.
Den laudable kandidat bør klare å trekke frem hovedlinjene i de rettsregler som
skal motvirke kreditorsvik herunder fokusere på de sentrale hensyn som gjør seg
gjeldende. De kandidater som holder orden på de forskjellige
konflikssituasjoner, stadier i gjeldsforfølgningen m v vil antakelig komme
relativt godt ut. Av den laudable kandidat bør det også forventes en fyldigere
gjennomgang av rettstilstanden.
Den gode kandidat vil ‑
som vanlig ‑ også skille seg ut ved å redegjøre vilkårsorientert og
rettslig poengtert, med fokus på oppgavens tema.
Jeg har så langt rettet 32
besvarelser. Av disse er 6 gitt laud. Beste besvarelse så langt er gitt ca
2.60. Hele 19 besvarelser er gitt haud, de fleste i sjiktet 2.95‑3.15, og
mange av dem ned mot strykgrensen. Totalinntrykket så langt synes å være en
oppsamling av heller svake besvarelser. Det er 7 besvarelser som er satt til
stryk; de fleste av disse kandidater har strøket fordi besvarelsene rommer lite
ut over en omskriving av lovbestemmelser. I tillegg kommer gjerne en serie av
misforståelser og feil.
De blant de gjennomgående
sensorer jeg har vært i kontakt med synes i det vesentlige å bygge på de samme
vurderinger.