Sensorveiledning , 23.05.00
Endelig utgave
Universitetet i
Bergen
4. avd, cand. jur.
- studiet, vår 2000
"Forvaltningensfrie
skjønn og de rettslige skranker for dette "
Jeg takker for tilbakemeldinger.
Denne endelige versjonen er skrevet etter å ha gjennomgått 32 besvarelser i
gjennomgående sensur.
1: Forholdet til
læringskrav, undervisning og litteraturdekning
Jeg viser til
utsendte kopier fra studiehåndboken når det gjelder innholdet i læringskravet
og oppgitt litteratur. Det kreves "grundig kjennskap" til oppgavens emne, og det
er også fremhevet som et "sentralt tema" i læringskravets annet strekpunkt. Det har
vært avholdt forelesninger og manuduksjoner i forvaltningsrett Il i inneværende
semester. Oppgaven har også sider mot prosessfagene, statsretten og
folkeretten.
Temaet er behandlet
i Frihagens lærebok (3. utgave 1991), bind I, kap 6 s. 180-204 og bind III kap
22 s. 168-173 samt kap 23 s. 224-226. Også under flere andre punkter fremkommer
der stoff som kan ha betydning for oppgaven, se f. eks. bind III s. 10 1
nederst. En alternativ fremstilling av emnet finnes i Eckhoff og Smiths lærebok
(6. utgave, 1997) særlig side 267306, 258-259, 580-583 og 637-645. Emnet er
også behandlet av Boe og Graver, dog uten å gå like grundig til verks som de
forannevnte. Tilfanget av pensumlitteratur er altså betydelig
Artikkelstoff er
ikke oppgitt som pensumlitteratur. Noen studenter vil vel likevel ha satt seg
inn i en del av de mer sentrale artiklene. I den grad dette har ført frem til
bedre kunnskap og forståelse bør det gis uttelling, men enkel
"namedropping" har ingen verdi. Det kan ikke trekkes for å utelate
spørsmålsstillinger som ikke er behandlet i pensumlitteraturen.
Der finnes tallrike
artikler om emnet. Særlig nevnes Erik Boe og Stein Owes artikler i JV 1981
hefte 3 (Boes hovedpoenger er nå inntatt i læreboken). Rasmussen og Gravers
artikler om forholdsmessighetsprinsippet i LoR 1995 nr 5/6 og Frode Innfjords
artikkel "Hva er vakkert" fra JV 1996 hefte 3 er også relevante.
Forholdsmessighetsprinsippet i relasjon til EU-rett er nylig behandlet av Marco
Lilli, LoR 1999 nr. 9.
2: Avgrensning
og disponering
Kandidatene bør gis
vidt spillerom mht. valg av hovedstruktur, men det vil kunne være naturlig med
en avklaring av begrepet "fritt skjønn" forholdsvis tidlig i
besvarelsen. På samme måten vil det gjerne være en fordel å avklare på et
tidlig stadium hva kandidaten oppfatter som de sentrale "rettslige
skranker", og hvordan disse skal behandles i fortsettelsen. Når oppgaven
spør etter "de rettslige skranker" for det frie skjønnet, vil det
være naturlig å behandle mer enn
grensen for det frie skjønnet som sådan.
Noen kandidater kan
komme til å konsentrere oppgaven i hovedsak om grensen for fritt skjønn,
eventuelt supplert med eksempler fra rettspraksis og lovsteder. Dersom dette
utgjør mesteparten av besvarelsen og fremstillingen av myndighetsmisbrukslæren
uteblir eller blir for tynn, er dette en klar svakhet. Passusen "de
rettslige skranker" kan ikke bare oppfattes som et ønske om en
redegjørelse for grensedragningen mellom "fritt" og annet skjønn, men
også for prøvingen av skjønnsutøvelsen i sin alminnelighet.
3: Begrepet
"fritt skjønn"
Kandidatene må
kunne klargjøre begrepets hovedinnhold; de må i alle fall få frem at det dreier
seg om en avgrensning av domstolenes prøvelsesmyndighet. Analysen kan også
kobles opp mot "grensen mellom legalitet og hensiktsmessighet" (Se
Eckhoff s. 269) og/eller at det dreier seg om en "frihet fra
domstolskontroll" (Ibid ). Dersom dette ikke gjøres innledningsvis, må det
være et ubetinget krav at forståelsen vises gjennom behandlingen videre.
Noen kandidater vil
ventelig gå nærmere inn på karakteren av begrepet "fritt skjønn"; er det et vilkår, en virkning, et
koblingbegrep, en lære, eller hva? Rettskildemessig er her vel en del poenger å
skåre knyttet opp mot en analyse av rettsdannelsens art. De som klarer å
demonstrere at de har integrerte forvaltningsrettskunnskaper og forståelse for
rettskildelæren, bør honoreres kraftig. Det samme gjelder de som klarer å vise
sammenhengene mellom forvaltningsrettens skjønnslære og andre rettsområder. Men
her er det en hårfin grense mellom utenomsnakk og klare "innertiere".
Det kan ikke kreves
at kandidatene viser særlig forståelse for forskjellene mellom de forskjellige begrepsavklaringene man
finner i pensumlitteraturen, eller det rettsteoretiske grunnlaget for dette.
Kandidater som knytter noen innsiktsfulle kommentarer til det, og da særlig
forskjellene mellom Eckhoffs og Boes tilnærming ( Se Eckhoff s. 268) bør
honoreres. Det vil likevel kunne være uheldig om dette vies altfor stor
oppmerksomhet. En elefant ser forskjellig utfra forskjellige vinkler, uten at
dette er noe å lage et stort nummer av.
4. Nærmere om
innholdet
4.1 Skjønnslæren
Det vil etter mitt
syn kunne være naturlig å ha med et eget punkt med redegjørelse for generelle
hensyn for og mot en fri skjønnsutøvelse. De kandidater som evner å koble disse
poengene opp mot konkrete eksempler bør gis god uttelling. Dersom kandidatene
overhodet ikke diskuterer generelle hensyn, verken som et eget punkt eller i
forlengelsen av den øvrige behandling, vil dette langt på vei måtte utelukke en
god karakter.
Kandidatene bør
kunne få frem forskjellen på fritt skjønn i forhold til om et vedtak skal
treffes og hva vedtaket skal gå ut på. Kandidater som overhodet ikke kommer inn
på dette, eller behandler det overfladisk og springende, må trekkes.
Kandidatene må videre kunne få frem at lovens ordlyd er sentral. De bedre
kandidatene ser at friheten kan være knyttet til såvel vilkårssiden som
virkningssiden og foretar en grundige gjennomgang av dette.
Bedre kandidater
må, etter min oppfatning, kunne gjøre greit rede for de mest sentrale momenter
som avgjør graden av frihet i de ovennevnte relasjoner, derunder typiske
uttrykk i lovtekst. For å få laud, bør kandidatene demonstrere en viss grad av
innsikt/kunnskaper i så måte. Flere kandidater bruker rettspraksis på en
innsiktsfull måte på dette punktet, særlig mht de uklare begreper og deres
kjerne. Det bør honoreres. .
Det bør også
nevnes, helst med eksempler, at spørsmålet om fritt skjønn kan være uttrykkelig
lovregulert -i begge retninger. Det bør gis et pluss for å koble denne
reguleringen opp mot diskusjonen av hensyn.
De kandidater som
kommer inn på at grensedragningen mellom fritt skjønn og rettsanvendelsesskjønn
ikke bare har betydning i forhold til domstolskontroll, ugyldighet og
erstatning, men også i forhold til forhåndsbinding av forvaltningsmyndighet,
bør honoreres for det. Dette gjelder særlig dersom begrunnelsen/sammenhengen
påpekes.
4.2 Domstolsprøving
av det frie skjønnet - myndighetsmisbrukslæren
Dette er et
område hvor de sentrale reglene er utviklet i samspill mellom rettspraksis og
juridisk teori. De kandidater som får frem dette, tilknyttede hensyn, og
eventuelt viser hvordan intensiteten i prøvelsen har tiltatt med tiden, bør
honoreres for det. Også her er det rom for innsiktsfulle kommentarer vedrørende
rettskildemessige grunnspørsmål og reglenes karakter, men igjen med fare for at
det kan flyte ut.
Kandidatene bør
diskutere læren om utenforliggende hensyn. Læren om sterk / åpenbar urimelighet
bør tas opp. Kravet til likebehandling, og saklig begrunnelse av
ulikebehandling bør også behandles. Gode kandidater bør også kunne si noe om
forholdsmessighet, de beste bør eventuelt kunne drøfte om vi har grunnlag for å
erklære at der foreligger et generelt, ulovfestet proporsjonalitetsprinsipp i
norsk rett, i videreføringen av urimelighetslæren.
På et område som
dette må det kreves at kandidatene forankrer sin fremstilling av de sentrale \
prinsipper i rettspraksis og andre relevante rettskildefaktorer. Jeg viker
likevel tilbake for å kreve at kandidatene skal kunne gå mer detaljert og
nøyaktig inn på de aktuelle dommene. De mest sentrale avgjørelsene bør likevel
kunne nevnes på en slik måte at de er identifiserbare for leseren dersom
kandidaten skal være i det laudable, eller det bedre haudable sjiktet.
Av gode kandidater
må det kreves at de får frem beskrivelser av en viss verdi som kildeangivelser,
og at det mer spesifikke hovedpoenget i dommene drøftes/klargjøres for leseren.
Det må likevel etter mitt syn holde for å bestå at kandidatene viser til det aktuelle prinsippet og
at dette følger av "høyesterettspraksis" eller lignende, så lenge
behandlingen gir inntrykk av at kandidaten har fått med seg de sentrale
poengene.
Noen kandidater
skriver side opp og side ned om dommenes faktum, uten at der fremkommer noe
særlig om rettsutvikling, sammenhenger eller dommenes mer generelle,
prinsipielle implikasjoner. Dette har selvsagt begrenset verdi, det sentrale er
at kandidaten får frem hovedlinjene og viser forståelse for de grensedragninger
som er foretatt i praksis.
5: Nærmere om bedømmelsen
Det må kreves at
grunnkunnskapene er på plass for at denne oppgaven skal kunne bestås, jfr.
eksamenskravet og den solide pensumdekningen. Den haudable kandidat bør i alle
fall kunne gjøre rede for hovedinnholdet av det frie skjønnet og de sentrale
momenter i myndighetsmisbrukslæren.
For å komme i
betraktning for en laudabel karakter bør det foreligge jevne og klare
kvaliteter både når det gjelder forståelsen for og kunnskapene om emnet. Jeg
hår knyttet en del kommentarer ovenfor til grensen stryk/haud og haud/laud.
Besvarelsen gir gode kandidater spillerom for å vise at de mestrer analysen og
har kunnskaper om emnet. De som utmerker seg med jevnt gode kunnskaper, og
viser vilje til å gå nærmere inn i drøftelsen av reglenes innhold, sammenhenger
og hensyn bør vurderes i forhold til 2.55-nivået.
En del kandidater
har erfaringsmessig problemer med å formulere seg skriftlig og strukturere
besvarelsene. Etter min oppfatning bør dette trekke kraftig ned dersom det gjør
innholdet uklart. Men hvis fremstillingen er noenlunde presis og innholdet
holder mål, bør det ikke være fatalt om formuleringene halter og strukturen er
så som så.
De kandidater som
evner å skrive strukturert og elegant, bør selvsagt gis et pluss for dette. For
øvrig ser jeg det som lite hensiktsmessig å gå nærmere inn på vurderingen før
jeg har lest en del av besvarelsene og konferert med øvrige sensorer.
For øvrig nevner
jeg at samme oppgave ble gitt våren 1995. Den gang ble sensorveiledningen
forfattet av lagdommer Daniel Lunde. Jeg har tillatt meg å lese gjennom denne veiledningen
forut for arbeidet med nærværende veiledning, og har hatt stor nytte av dette.
Lundes veiledning
går noe mer konkret inn på innholdet i oppgaven enn det jeg har gjort, og er
for øvrig grundig og velskrevet. Jeg antar at fakultetet vil kunne stille en
kopi til disposisjon for de sensorer som skulle ønske dette.