TEORIOPPGAVE
NR. 1 VED 4. AVDELINGSEKSAMEN HØSTEN 2001 VED UNIVERSITETET I TROMSØ
1.
Innledning
Teorioppgave nr. 1 ved 4. avdelingseksamen i juss ved
Universitetet i Tromsø høsten 2001 lyder slik: i
"Tvistemålsloven § 54 i offentligrettslige
forhold."
Pensummessig er oppgaven dekket av kap. 7 i Jens
Edvin A. Skoghøy: Tvistemål, som ble utgitt i 1. utg. i 1998 og 2. utg. i 2001.
Her behandles kravene til søksmålsgjenstand og rettslig interesse i tvistemålsloven
§§ 53 og 54.
Oppgaven tilsvarer ikke noen kapitteloverskrift i
boken og forutsetter at kandidatene er i stand til å trekke ut den del av
fremstillingen i kap. 7 som knytter seg til tvistemålsloven § 54, og som
gjelder offentligrettslige forhold.
2.
Hva som omhandles i tvistemålsloven § 54, og hva som menes med "offentligrettslige forhold"
Tvistemålsloven § 54 angir hvilke krav som stilles
til søksmålets gjenstand, partenes tilknytning til saken og søksmålssituasjonen
for å kunne fremme fastsettelsessøksmål. Det er naturlig at kandidatene først
påpeker dette og gjør rede for hva et fastsettelsessøksmål er.
Fastsettelsessøksmål er søksmål som anlegges for å flå fastslått om det består
noe rettsforhold mellom partene, og hva det i tilfelle går ut på.
Bestemmelsen i tvistemålsloven § 54 regulerer ikke
bare søksmålsbetingelsene for offentligrettslige forhold, men også for
privatrettslige forhold. I Tvistemål, 2. utg. side 341 blir
"offentligrettslige forhold" definert som "rettsforhold som
består mellom private rettssubjekter på den ene side og offentlige myndigheter
på den annen, og som ikke kan bestå mellom private".
3. Kravene til søksmålets gjenstand
Etter tvistemålsloven § 54 må et fastsettelsessøksmål
som hovedregel gjelde en "rettighet" eller et
"retsforhold".
Det kan være grunn til å påpeke at retten til
domstolsprøvelse etter tvistemålsloven § 54 går vesentlig lengre enn de krav
som Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 6 nr. 1 stiller.
Retten til domstolslprøvelse etter EMK artikkel 6 nr. 1 gjelder bare
"borgerlige rettigheter og plikter" ("civil rights and
obligations"). Selv om utviklingen har gått i retning av en stadig videre
tolking av disse begrepene, faller saker om rent offentligrettslige forhold som
utgangspunkt utenfor, se Skoghøy, op.cit. side 12, jf. side 267.
For at et forhold skal kunne anses som en rettighet
eller et rettsforhold, må det være undergitt rettslig regulering, jf. Skoghøy,
op.cit. side 274 og 275.
Ved avgjørelsen av om saken skal fremmes, må retten
ta stilling til om det forhold som saken gjelder, blir regulert av rettsregler,
men kan ikke ta stilling til holdbarheten av søksmålet. Avgjørende er om det
forhold saksøkeren pretenderer å foreligge, kan anses som et rettsforhold.
Den diskusjon som har vært om hvorvidt det skal kunne
anlegges søksmål om kompetanseforhold, vil ha betydning for søksmålsadgangen om
offentligrettslige forhold. Som eksempel på søksmål om kompetanseforhold kan
nevnes Rt. 1957 side 860 (reinbeitedommen). Etter min mening må konklusjonen
bli at også konkret utformede kompetanseforhold må anses som rettsforhold i
forhold til tvistemålsloven § 54, jf. Skoghøy, op. cit. side 277-281. Av
kravene til søksmålssituasjonen må imidlertid følge at det for anlegg av
søksmål om kompetanseforhold må stilles krav om at kompetansen ikke har vært
benyttet eller at det er aktuelt å benytte kompetansen på nytt.
Tradisjonelt har det vært hevdet at det ikke er
adgang til å gå til søksmål om vilkårene for en rettsfølge. Etter rettspraksis
fra de senere tiår er det imidlertid klart at dette ikke kan hevdes så
generelt. Det er for eksempel sikker rett at det som hovedregel kan fås dom for
at det foreligger erstatningsplikt, uten at det samtidig kreves dom for
erstatningens størrelse, jf. Skoghøy, op.cit. side 285 ff. Avgjørende må være
om dommen kan sies å ha forholdsvis umiddelbare konsekvenser for partenes
rettsstilling.
I Rt. 1994 side 1244 (kvinnefengselssaken) var det
spørsmål om det kan kreves dom for at bestemte handlinger er i strid med
nærmere angitte bestemmelser i EMK og FN konvensjonen om sivile og politiske
rettigheter (SP). Mindretallet (på to dommere) kom til at det må være adgang
til dette, mens flertallet (på tre dommere) kom til at spørsmålet om
handlingene var i strid med EMK og SP, ikke kunne anses som
spørsmålet "selvstendige rettsforhold, men
delspørsmål av betydning for avgjørelsen av de fremsatte erstatnings‑ og
oppreisningskrav". Etter min oppfatning er det mindretallets syn som er
det riktige, se nærmere Tvistemål, 2. utg. side 283-285.
For at det skal kunne anlegges fastsettelsessøksmål,
må gjenstanden for søksmålet være en konkret og reell rettstvist, dvs. at saken
må knytte seg til et konkret faktum og gjelde nærmere definerte rettsspørsmål
av konkret og umiddelbar betydning for bestemte rettssubjekter. Det må fortsatt
legges til grunn at det ikke kan fås dom for abstrakte rettsspørsmål
("actio popularis"), jf. Skoghøy, op.cit. side 293 ff.
I forvaltningsretten vil spørsmålet om det skal
treffes noe vedtak, og hva det i tilfelle skal gå ut på, ofte være avhengig av
et mer eller mindre fritt forvaltningsskjønn. Dette er imidlertid ikke til
hinder for at spørsmålet skal anses som rettsspørsmål. Selv om saksøkeren
uriktig går ut fra at domstolene har full overprøvingskompetanse, må saken
fremmes, og spørsmålet om hvor langt prøvelseskompetansen rekker, avgjøres som
ledd i realitetsavgjørelsen, jf. Skoghøy, op.cit. side 303.
4. Kravene til søksmålssituasjonen
For at søksmål skal tillates fremmet, må partene ha
en slik tilknytning til saksforholdet at saksøkeren har et beskyttelsesverdig
behov for å få dom overfor saksøkte. Dette følger av kravet om "rettslig
interesse" i tvistemålsloven § 54.
Det som ligger i kravet om rettslig interesse, er (1)
at det må foreligge en reell rettsusikkerhet mellom partene, og (2) at en
avgjørelse vil ha aktuell betydning for dem, jf. Skoghøy, op.cit. side 315 ff.
Det er ikke noe vilkår at det foreligger rettsbrudd i noen form, se for
eksempel Rt: 1998 side 300 (Ølreklamesaken).
Av kravet om at avgjørelsen må ha aktuell betydning,
følger bl.a. at partene etter at et vedtak av et underordnet organ er overprøv
av et overordnet, normalt ikke lenger vil kunne få prøvd gyldigheten av det
underordnede organs vedtak, jf. Skoghøy, op.cit. side 317.
De krav som stilles til søksmålssituasjonen, varierer
med sakens art. Dersom det er tale om offentligrettslige inngrep i personlig
integritet eller krenkelse av menneskerettigheter, er det grunn til ikke å
stille særlig strenge krav, jf. Skoghøy, op.cit. side 317. Det må også kunne
legges en viss vekt på om avgjørelsen vil ha betydning utenfor den foreliggende
sak.
Kravet til søksmålssituasjonen er et prosessuelt
vilkår for saksanlegg. Ved avgjørelsen av om tilknytningskravet er oppfylt, kan
retten ikke legge til grunn saksøkerens pretensjon, men måta selvstendig
stilling.
Som hovedregel må tilknytningskravet være oppfylt ved
anlegget av søksmålet og være til stede til dom er avsagt. Dette utgangspunktet
må imidlertid tåle adskillige modifikasjoner, se nærmere Skoghøy, op.cit. side
317 ff.
For overprøving av administrative frihetsinngrep
etter tvistemålsloven kap. 33, stilles det skjerpede krav til
søksmålssituasjonen. Overprøving etter tvistemålsloven kapittel 33 forutsetter
at det er truffet vedtak, og at dette står ved lag ("aktuelle, virksomme
inngrep"), j£ Skoghøy, op.cit. side 321 ff.
5. Kravene til tilknytning til
søksmålsgjenstanden
Kravene til tilknytning til søksmålsgjenstanden følger
av kravet om rettslig interesse i tvistemålsloven § 54 og refererer seg både
til saksøkerens forhold til tvistegjenstanden (aktiv søksmålskompetanse) og
saksøktes forhold til denne (passiv søksmålskompetanse). Det som kan sies
allment, er at saksøkeren og saksøkte må ha en slik tilknytning til
saksforholdet at saksøkeren har en beskyttelsesverdig interesse i å få dom
overfor den aktuelle saksøkte.
Dersom saken gjelder saksøkerens egen rett eller
plikt overfor saksøkte, og søksmålet er rettet mot det offentlige rettssubjekt ‑
stat, kommune eller fylkeskommune ‑ som retten eller plikten måtte bestå
i forhold til, vil kravene til aktiv og passiv søksmålskompetanse normalt måtte
anses oppfylt.
Saker om offentligrettslige spørsmål dreier seg
imidlertid ofte om forhold som også har betydning for tredjemann. Av hensyn til
kontrollen med forvaltningen må det derfor i en viss utstrekning tillates at
søksmål blir reist av andre enn den materielt berettigede eller forpliktede.
Det kan særlig være grunn til å tillate søksmål fra interesseorganisasjoner
eller foreninger.
Dersom saken gjelder saksøkerens egen rett eller
plikt, skal retten ved avgjørelsen av om saken skal fremmes, ikke prøve
hvorvidt saksøkeren har det krav han gjør gjeldende eller ikke. Hva slags tilknytning
loven krever, må retten derimot prøve. Retten må også prøve hvorvidt den
interesse saksøkeren har, er beskyttet av de regler som regulerer det
materielle rettsforhold. Hvis saken ikke gjelder saksøkerens egen rett eller
plikt, må retten også ta selvstendig stilling til om tilknytningskravet rent
faktisk er oppfylt, jf. Skoghøy, op. cit. side 330‑331.
(a)
Aktiv søksmålskompetanse
Etter min oppfatning kan de krav som må stilles til
aktiv søksmålskompetanse for at søksmål om andres offentligrettslige
rettigheter eller plikter skal kunne fremmes, hensiktsmessig spaltes i tre:
1. Saksøkeren
må ha en konkret praktisk interesse i utfallet av saken.
2. Den
interesse saksøkeren har i utfallet, må være beskyttet av de regler som
regulerer det materielle rettsforhold (se for eksempel Rt. 1982 side 908,
bruksendringssaken).
3. Det
må være rimelig og naturlig at saksøkeren kan gjøre sin interesse i saken
gjeldende i form av søksmål.
Enkelte typer offentligrettslige rettigheter eller
plikter må anses knyttet til den enkelte person på en slik måte at de bare kan
håndheves av den eller de som er materielt berettiget eller forpliktet i
forholdet, for eksempel gyldigheten av vedtak om utvisning.
I tilfeller hvor saken gjelder gyldigheten av
individuelle vedtak, er det først og fremst begunstigende forvaltningsvedtak
som kan prøves ved søksmål fra andre enn den som vedtaket er rettet mot eller
tilgodeser. Det er ikke samme grunn til å tillate søksmål fra tredjemann om
tyngende forvaltningsvedtak, se for eksempel Høyesteretts dom 22. august 2001 i
KRL‑fagsaken.
For at en interesseorganisasjon eller forening skal
ha tilstrekkelig interesse, må saken naturlig falle innenfor organisasjonens
formål og virkefelt, j£ Skoghøy, op.cit. side 346‑347.
Interesseorganisasjonen eller foreningen må også ha en medlemsmasse som gjør
den til en "naturlig representant" for de interesser som søkes
ivaretatt gjennom søksmålet, se for eksempel Rt. 1974 side 1271 (Fri
Film-saken) og 1992 side 1618 (Borregaard).
(b)
Passiv søksmålskompetanse
I tilfeller hvor søksmål blir anlagt om andres
offentligrettslige .rettigheter eller plikter, blir det spørsmål om hvem som
skal saksøkes. Skal saken rettes (1) mot den private part som innehaver av
retten eller plikten, (2) mot det offentlige, eller (3) mot begge?
De argumenter som taler for at begge må saksøkes, er
hensynet til sakens opplysning og rettskraftvirkningen av en dom, se nærmere
Skoghøy, op.cit. side 349 ff.
I Rt. 2000 side 1195 har Høyesteretts kjæremålsutvalg
lagt til grunn at det offentlige må
saksøkes i søksmål om gyldigheten av forvaltningsvedtak. Forutsetningen er
imidlertid at gyldighetsspørsmålet danner søksmålsgjenstanden i saken, og ikke
bare er av prejudisiell betydning, jf. Rt. 1985 side 743.
I Rt. 1998 side 623 kom Høyesterett derimot til at
det er tilstrekkelig å saksøke det offentlige, og at det ikke er nødvendig å
saksøke den private part. Avgjørelsen
har vært kritisert i teorien, og etter avgjørelsen i Rt. 2000 side 1195 er det
vel et spørsmål om avgjørelsen fra 1998 vil bli opprettholdt, jf. Skoghøy,
op.cit. side 356 og 357. Dersom den påstand som er nedlagt, er rettet mot eller
på annen måte direkte knyttet til bestemte private rettssubjekters forhold, bør
det etter min mening stilles krav om at også den private part blir saksøkt.
6. Når skal søksmål om offentligrettslige forhold
rettes mot staten, og når skal det rettes mot kommunen eller fylkeskommunen?
Spørsmålet om når søksmål om et offentligrettslige
forhold skal rettes mot staten, og når det skal rettes mot kommunen eller
fylkeskommunen, er vanskelig, jf. Skoghøy, op.cit. side 357 ff. Det kan ikke
kreves at kandidatene behandler og får noe særlig ut av dette.
Det som kort kan sies om dette, er at det må skilles
mellom søksmål om gyldigheten av vedtak og søksmål om erstatning. Dersom saken
gjelder gyldigheten av vedtak, må søksmålet som hovedregel rettes mot det
rettssubjekt som det organ som har truffet vedtak i siste instans, er organ
for.
Hvis saken gjelder erstatning, må det avgjørende for
hvem som skal saksøkes, være om det saksområde saken gjelder, må anses som et
statlig, fylkeskommunalt eller kommunalt anliggende.
7. Avslutning
I det foregående har jeg tatt opp de spørsmål som det
er naturlig at de beste kandidatene tar opp. Gjennomgangen må imidlertid ikke
oppfattes slik at kandidatene for å få ståkarakter må ha vært innom alle eller
de vesentligste av de spørsmål jeg har tatt opp. Selv for at en kandidat skal
få laud, kan det ikke stilles noe slikt krav.
Som ellers må karakterfastsettelsen bero på en
helhetsbedømmelse. Om et moment eller to er uteglemt, bør det ikke være
katastrofalt. Det viktigste er at kandidaten viser forståelse.
De sentrale "avveiningsmarkørene" må være
rettskildebruk, argumentasjon, disposisjon og ryddighet. Kandidatene må også ha
fatt med seg et rimelig antall av de problemstillinger tvistemålsloven § 54
reiser i saker om offentligrettslige forhold. Ved bedømmelsen må det videre
legges vekt på om kandidatene har klart å få med noen sentrale avgjørelser, og
brukt dem på en fruktbar måte. Endelig må de kandidater som klarer å gi en
rettspolitisk begrunnelse for løsningene, honoreres godt for det.
13. november 2001