4. avdeling Cand. Jur eksamen, Det Juridisk fakultet,
Universitetet i Tromsø
Høsten 2001
Jeg vil innledningsvis påpeke at denne praktikumsoppgaven
synes å være nokså omfattende, og den har nok skapt en del tidsproblemer for
mange. Dette bør hensyntas ved sensuren.
Del I: Strafferett/straffeprosess.
1. Avvisningskravet.
Domstolene trer bare i virksomhet etter begjæring fra en
påtaleberettiget, jf. straffeprosessloven § 63. Retten prøver ex. officio om påtalekompetanse
foreligger, og avviser saken hvis så ikke er tilfelle, jf. straffeprosessloven
§ 81.
Påtale er uttatt av politimesteren for samtlige forhold.
Straffbare forhold er som hovedregel undergitt offentlige påtale med mindre noe
annet er bestemt, jf. Straffeloven § 77. Påtale for overtredelse av
løsgjengerloven § 17 og straffeloven §§ 127, 128 og 229 er ubetinget offentlig.
Påtalekompetansen er delt, og påtale av forbrytelser er som hovedregel
undergitt statsadvokaten, mens forseelser påtales av politimesteren eller den
han bemyndiger, jf. straffeprosessloven §§ 66 og 67. Politimesteren har
kompetanse til å påtale overtredelse av løsgjengerloven § 17. Politiet er i
påtaleinstruksen § 22-2 annet ledd gitt utvidet kompetanse for visse typer
saker, men denne omfatter ikke overtredelse av straffeloven §§ 127, 128 og 229
. Saken må derfor avvises for de tiltalepostene hvor påtalebegjæring mangler.
Den videre drøftelse blir derved subsidiær for alle postene utenom
løsgjengerloven § 17.
Flere tar opp spørsmålet om avhjelp etter
straffeprosessloven § 285 annet ledd. Domstolen har neppe plikt til å utsette
saken for å få påtalen reparert, slik at avvisning neppe blir opphevet som
følge av saksbehandlingsfeil. På den annen side bør retten godta retting som skjer
innen dom blir avsagt, og ikke tvinge påtalemyndigheten til å begynne på nytt,
se Andenæs Bd I 3. utgave side 57-58.
2. Prosessuelle spørsmål
Tastad begjærer utsettelse på det grunnlag at de to
politivitnene ikke kan møte under hovedforhandlingen og avgi muntlig
forklaring. Oppgaven legger ikke opp til om denne begjæringen bør drøftes
særskilt, og jeg kan ikke se at det er noen feil av kandidatene å ikke drøfte
dette spørsmålet.
Retten kan i tilfeller som dette beslutte å utsette
forhandlingen av hensyn til bevisførselen, jf. straffeprosessloven § 293.
Vurderingen om saken skal utsettes tilligger retten alene, og partene har ikke under hovedforhandlingen
noen rettsmidler til rådighet for å få saken utsatt mot rettens vilje. Tastad
kan ikke motsette seg at saken
behandles uten tilstedeværelse av de to vitnene, men rettens beslutning kan
brukes som ankegrunn, og vil etter omstendighetene kunne føre til opphevelse,
jf. Rt 1992 952, jf. nedenfor om grunnlaget for begjæringen.
Spørsmålet som må drøftes er om det skal gis adgang til å
lese opp lensmannsbetjentenes egenrapporter.
Vitner som kan gi forklaring som antas å være av betydning
for saken, bør avhøres muntlig under hovedforhandlingen såfremt ikke særegne
forhold er til hinder for det. For spørsmålet om opplesing av forklaringer
avgitt av vitner som ikke er tilstede i retten, gjelder straffeprosessloven §
297. Grunnen til at vitnet har uteblitt er ikke avgjørende her, ei heller om
vitnet er lovlig stevnet. Vilkårene for
opplesing er at avhør under hovedforhandling enten er umulig (vitnet er for
eksempel død), eller at det ville medføre uforholdsmessige ulemper eller
utgifter. Spørsmålet om fjernavhør av lensmannsbetjentene er ikke gjort til noe
tema i oppgaven, jf. straffeprosessloven § 109a. Det er lensmannsbetjentenes
opphold i Finnmark som gjør at umiddelbart avhør innebærer en uforholdsmessig
ulempe i forhold til at saken ellers ville bli utsatt. Det bør ikke dveles for
lenge med om de kan/bør møte, men nokså raskt slå fast at de er ikke der, og
spørsmålet om opplesing tvinger seg frem.
Lensmannsbetjentenes forklaringer har åpenbart betydning ved
avgjørelsen av skyldspørsmålet. Straffeprosessloven § 297 første ledd første
punktum må fortolkes innskrenkende ut fra kravene til reell kontradiksjon, jf.
EMK art. 6 nr. 1 og nr. 3 d. Dette
spørsmålet er etter min mening ikke særlig problematisk, og kandidatene bør
nokså presist og greit kunne gjengi de aktuelle hjemlene og komme til at
lensmannsbetjentenes vitneprov – som er det hovedsakelige bevis for Tastads
skyld – må føres umiddelbart for den dømmende rett.
Tastad kan imidlertid ikke hindre opplesing av
rapportene. Han kan fremme sine innsigelser, men blir i tilfelle retten likevel
tillater opplesing henvist til å bruke saksbehandlingsfeil som ankegrunn.
3. Tiltaleposten omfattende straffeloven § 229 .
Gjerningsbeskrivelsen for overtredelsen av straffeloven §
229 fremgår ikke av noen tiltale, men må leses ut av teksten. Jeg antar denne del
av tiltalen gjelder bestemmelsens første straffalternativ.
Spørsmålet er først om Tastads 3-4 slag med knyttet hånd mot
Holms ansikt, med de følger det fikk, dekkes av skadebegrepet i § 229. Det skal
nokså mye til for at blåveiser, hovne lepper og lettere hjernerystelse kan
defineres som ”skade” i lovens forstand. De gikk over etter noen ganske få
dager, og fornærmede var ikke hensatt i bevisstløshet. På den annen side vil
traumer mot ansiktet ofte lettere kunne godtas som skade enn traumer mot andre deler
av kroppen.
Hvis kandidatene kommer til at det foreligger skade på
legemet, må skyldkravene etter § 229 drøftes, herunder om Tastad opptrådte med
det nødvendige forsett når han slo til fornærmede, og om skadefølgen fremstod
som sikker eller overveiende sannsynlig for ham.
Hvis man kommer til at det oppstod skade, men at det ikke
forelå forsett mht. skadefølgen, må det subsidiært foretas en
subsumsjonsendring til § 228 første, jf annet ledd. Skadebegrepet i § 228 annet
ledd er det samme som i § 229. Det betyr videre at hvis den subsidiære
drøftelsen følger av at man kommer til at det ikke forelå skade etter § 229,
skal krenkelsen bare drøftes etter § 228 første ledd. Subsumsjonsendringen
skaper ingen påtalemessige spørsmål fordi det foreligger påtalebegjæring fra
Tastad.
Det må også, enten under § 229, eller § 228, drøftes om
Tastad likevel blir straffri fordi han som følge av kombinasjonen alkohol og
betennelsesdempende tabletter ikke var seg selv. Tastad var litt ”rar”, men
ikke på noen måte bevisstløs, jf. straffeloven § 44. Uansett om man likevel
skulle legge til grunn at rusen var av en slik karakter at den førte til
”bevisstløshet”, var den selvpåført, jf. straffeloven § 45. Tastad kan ikke
høres med at han ”glemte” legens råd om ikke å kombinere piller og alkohol, og
må bedømmes som edru. Det er ingen opplysninger i retning av ”atypisk rus”.
I forlengelsen av subsumsjonsendringen fra § 229 til § 228,
må det videre drøftes om Tastad kan lates straffri på grunn av forutgående
provokasjon, jf. straffeloven § 228 tredje ledd. I denne drøftelsen bør
kandidatene få frem at en verbal krenkelse kan tilfredsstille kravet til
”legemsfornærmelse” i relasjon til tredje ledd. Videre at det er Tastads
subjektive oppfatning av utsagnet som skal legges til grunn, med mindre denne
er fremkalt av den selvforskyldte beruselsen, og at en edru Tasttad ikke ville
ha oppfattet utsagnet som krenkende.
4. Tiltaleposten omfattende straffeloven § 127.
For denne postens vedkommende er gjerningsbeskrivelsen gjengitt
til å omfatte de to forhold at Tastad ”slo…uniformsluen av lensmannsbetjent
Hovden, og veivet etter lensmannsbetjent Olsen”. For at forholdet skal rammes
av straffeloven § 127 første ledd, må det være utøvet vold mot offentlig
tjenestemann, og ved denne må gjerningsmannen ha søkt å ”formaa” tjenestemannen
å ”foretage” eller ”undlate” en tjenestehandling, eller å ”hindre ham under en
saadan”, jf. Rt 1999 240, annenvoterende, som var i flertall mht. at spytting
var vold i § 127’s forstand. Det ble lagt vekt på spyttingens karakter av
krenkelse.
Det er på det rene at voldsbegrepet i § 127 er videre enn §
228. Det er ikke noe vilkår at volden faktisk rammer tjenestemannen ved
berøring. Det må likevel være en kraftanvendelse med en viss styrke, jf.
førstevoterende i Rt 1999 240.
I Rt 1983 239 forkastet Kjæremålsutvalget
påtalemyndighetens anke over straffutmålingen i et tilfelle hvor en 61 år
gammel mann ble dømt til 45 dager betinget fengsel for bl.a. overtredelse av
straffeloven § 127 derved at han hadde veivet omkring seg med en stokk under
pågripelsen. Kjæremålsutvalget mente
subsumsjonen under § 127 var noe tvilsom, og henviste til den mildere
bestemmelsen i §128.
Det må drøftes om det å slå uniformsluen av en tjenestemann
kan kalles vold i den forstand som kreves etter straffeloven § 127. Videre må
”veiving” drøftes, og det må vurderes om formålsløs fekting med armene uten
målrettede slag mot en bestemt person er å anse som vold i lovens forstand. Det
neste spørsmålet er om disse handlingene var forsøk på å hindre tjenestemennene
under utøvelsen av sin tjenestehandling – pågripelsen og innbringelsen i bilen.
Denne vurderingen inneholder både et objektivt og et subjektivt element. I
følge forarbeidene er det et vilkår for at handlingen skal rammes av § 127 at
den må øve, eller forsøke å øve innflytelse på vedkommendes tjenestelige
opptreden. Den må med andre ord være ”egnet” på et vis. I tillegg må tiltalte
subjektivt gå inn for å øve slikk innflytelse på tjenestehandlingene ved sin
opptreden.
5. Tiltaleposten omfattende straffeloven § 128.
Det aktuelle gjerningsinnholdet er ved trusler å søke å
”formaa” tjenestemannen til urettmessig å unnlate en tjenestehandling.
Kandidatene må nokså fort finne ut at den nødvendige skyld vedrørende overtredelsen
av dette straffebudet ikke kan finnes bevist, hvilket fremgår av teksten.
Derved oppstår spørsmålet om subsumsjonsendring til straffeloven § 227 første
straffalternativ.
Det bør tas utgangspunkt i at retten i henhold til
straffeprosessloven § 38 første ledd skal holde seg innenfor det forhold
tiltalen gjelder, men er ubundet av det straffebud som er brukt i tiltalen
eller i påstanden, jf. § 38 annet ledd. Straffeloven § 128 står i kapitlet som
gjelder forbrytelser mot den offentlige myndighet, og har til formål å beskytte
den offentlige tjenestemann under utøvelse av sin tjenestehandling.
Straffeloven § 227 er til beskyttelse for det enkelte individs frihet. De to
bestemmelsene regulerer forhold av ulik karakter, slik at subsumsjonsendring ikke
kan finne sted, jf. Rt 1994 673. Tastad må derved frifinnes for tiltalepost II.
Subsidiært, og under den forutsetning at subsumsjonsendring
kan finne sted, oppstår det et påtalemessig spørsmål idet påtale for
overtredelse av straffeloven § 227 første ledd første alternativ er betinget av
fornærmedes påtalebegjæring, med mindre allmenne hensyn tilsier påtale.
Fornærmedes påtalebegjæring manglet, og slik begjæring kan ikke repareres ved
etterfølgende begjæring, jf. straffeloven § 80.
Politimesteren hadde ikke påtalekompetanse, jf. ovenfor, og
saken hadde ikke på forhånd vært forelagt statsadvokaten. Imidlertid ble
påtalespørsmålet forelagt rett påtalemyndighet pr. telefon etter at
hovedforhandlingen var avholdt. Statsadvokaten fremholdt da at allmenne hensyn
betinget påtale.
Påtalespørsmålet skal som hovedregel være vurdert av den
påtaleberettigede før tiltale tas ut, men det er lagt til grunn i rettspraksis
at etterfølgende godkjennelse av kompetent påtalemyndighet kan reparere den
feil at sak er reist av en myndighet som ikke var påtaleberettiget etter loven.
Forutsetningen er imidlertid at godkjennelsen kommer før dom er avsagt og at
den skjer etter en reell vurdering av saken, jf. Rt 1970 833, Rt 1978 1293.
Det kan være rom for tvil om statsadvokaten underkastet
påtalespørsmålet en reell vurdering. Hvis man kommer til at subsumsjonsendring
tillates, men at påtalebegjæring mangler, blir resultatet avvisning av denne
tiltaleposten.
Oppgaven legger etter min mening ikke opp til noen
realitetsdrøftelse av straffeloven § 227. Det er mange kandidater som likevel
gjør det, og vi ser gjennomgående at drøftelsene preges av for lite
opplysninger om faktum.
Oppgaven reiser spørsmålet om manglende påtalebegjæring fra
Peder Ås. Jeg kan ikke se at Ås figurerer som fornærmet eller på annen måte
påtaleberettiget i noen av tiltalepostene.
6. Tiltaleposten omfattende løsgjengerloven § 17.
Forholdet er undergitt offentlig påtale, og begjæring
foreligger fra kompetent myndighet. Det er et grunnvilkår for straff at
tiltalte selvforskyldt har hensatt seg i beruset tilstand. Etter min mening kan
det ikke være tvilsomt at selvforskyldt beruselse i lovens forstand foreligger.
Selve beruselsen i seg selv er ikke straffbar. Den må ha resultert i visse,
bestemte handlinger. I dette tilfellet foreligger det neppe bråk av en slik
karakter og styrke at det i seg selv støtter tiltalen. Det er nok slik at
overtredelsen av løsgjengerloven i dette tilfellet må ses i sammenheng med
voldsutøvelsen. Det er ikke noe krav om at handlingene skulle vært utøvet på
offentlig sted, men handlingenes art sett i sammenheng med stedet de ble
utført, vil kunne føre til at tiltalte slipper straff. Hvis tiltalte dømmes for
overtredelse av straffelovens §§ 229, 228 eller 127, vil løsgjengerloven § 17
komme inn i konkurrens og det vil bli domfellelse også for denne overtredelsen.
Det er vel ingen som nevner straffelovens §§ 62 første ledd eller § 63 annet ledd. Hvis tiltalte frifinnes for
voldsutøvelsene, kan jeg vanskelig se at han skal kunne dømmes for overtredelse
av løsgjengerloven § 17. Frifinnelse
vil antakelig ikke bli tilfellet dersom de øvrige tiltaleposter avvises på
grunn av manglende påtalebegjæring. Dette er det imidlertid ingen som ser.
Del II: Forvaltningsrett.
Det er søksmålet til herredsretten som danner rammene for
drøftelsene i denne delen, og Ås’ anførsler kan kort inndeles slik:
a) Departementets vedtak av 7. juni 2001 er ugyldig:
-
-
Boplikten er oppfylt
-
-
Subsidiært anført at manglende tilflytting ikke er et vesentlig vilkår.
-
-
Atter subsidiært: Det foreligger saksbehandlingsfeil grunnet
habilitetssvikt.
-
-
Atter subsidiært: Vedtaket er grovt urimelig.
b) Domstolene har full prøvingsrett, og må kunne lempe
vilkårene.
Statens innsigelser følger Ås’ anførsler. Som selvstendig
punkt er det fra statens side anført avvisning grunnet feil verneting, og dette
siste bør drøftes først.
Ås anfører på tilsynelatende selvstendig grunnlag at
tilbaketrekning av konsesjonen i henhold til konsesjonsloven § 23 kan prøves
fullt ut av domstolen. Dette er det mange som griper fatt i, for deretter å
drøfte domstolenes prøvingsrett på et generelt og teoretisk grunnlag. Det kan
neppe være meningen, og det gir i alle fall ingen mening ift. oppgavens
problemstillinger for øvrig. Særlig fordi kandidatene, etter at de er kommet
til det ene eller det andre om prøvingsretten – oftest at det ikke er full
prøvingsrett – deretter drøfter ugyldighetsinnsigelsene fullstendig uten å
nevne om det spørsmålet kan prøves fullt ut eller ikke. Etter min mening må det
være best å ta opp prøvingsretten konkret ift. hver enkelt anførsel, se
nedenfor.
Et annet poeng i denne forbindelse, er at Ås neppe ville
hatt rettslig interesse i å få fastsettelsesdom for hvor langt dolmstolenes
prøvingsrett går i forhold til vedtak om trekking av konsesjon etter § 23 annet
ledd.
Poenget må vel her som ellers i praktikumsoppgaver, være å
løse de problemer som oppgaven reiser gjennom partenes påstander.
1. Avvisningskravet.
Søksmålet gjelder gyldigheten av et offentlig
forvaltningsvedtak, jf tvistemålsloven § 435 første ledd nr. 1, og kan reises i
den rettskrets der vedkommende myndighet som har truffet vedtak i saken i en
tidligere instans har sitt sete, jf tvistemålsloven § 439. Det er fylkesmannens
vedtak av 16. april 1999 som trekker konsesjonen tilbake, som er
utgangspunktet. Departementet treffer sitt vedtak i klageomgangen, og det
følger av § 439 at søksmål derved kan reises i den rettskrets hvor Fylkesmannen
i Troms har sitt sete. Søksmålet er reist for rett domstol, og kan ikke
avvises.
2. Er vedtaket om tilbaketrekking av konsesjon ugyldig
fordi boplikten likevel må anses oppfylt?
Spørsmålet om vedtakets gyldighet beror på en tolkning av
konsesjonslovens § 23, jf. § 8 første ledd nr. 2, jf § 9. Domstolen han full
prøvingsrett ift. ved tolkning å fastslå det nærmere innhold av en
lovforskrift. Det er på det rene at vilkår om boplikt er et lovlig vilkår.
Ved lovendring av 4. mai 2001 (endringslov nr. 17), ble det
blant annet innført klarere regler for innholdet i boplikten, jf den nye § 6a i
konsesjonsloven:
Erverver som etter §6
første ledd nr. 1 har boplikt på en eiendom, skal ta eiendommen som sin reelle
bolig. En eiendom er tatt som reell bolig hvis eieren er registrert bosatt på
eiendommen etter regler fastsatt i eller i medhold av lov
16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering.
En eier som over tid overnatter på
eiendommen minst 50 prosent av nettene, men som ikke oppfyller vilkåret om
registrering i folkeregisteret, jf. første ledd, fordi eierens øvrige husstand
er bosatt et annet sted, må gi kommunen melding om hvordan bosettingsforholdet
vil bli ordnet. Meldingen må sendes skriftlig innen utløpet av ett år.
Departementet avgjør om boplikten kan anses oppfylt på den måten eieren har
gjort rede for.
Konsesjonsloven § 6a viser til § 6 om unntak fra
konsesjonsplikt grunnet erververs stilling, men innholdet i boplikten må
forstås på samme måte når det er satt som vilkår for å få konsesjon, jf § 9. Lovendringen
var ikke trådt i kraft da vår sak fant sted. Imidlertid antas det at
definisjonen av reell bopel kun er en kodifisering av gjeldende rett før
lovendringen.
I Ot.prp.nr.33 (2000-2001) til endringsloven, er det
under beskrivelsen av gjeldende rett før lovendringen vist til at boplikten en
personlig plikt, jf. odelsloven § 27 og konsesjonsloven § 6 nr. 1. Dette
innebærer at eieren selv må bo på eiendommen. Ut over dette gir ikke reglene
anvisning på innholdet i boplikten eller hva det vil si å bo. Departementet har
gitt retningslinjer som bidrar til å utfylle innholdet i boplikten i rundskriv
M-29/95 . I rundskrivet er det lagt til grunn at boplikten er personlig, og at
eieren må ha eiendommen som sin reelle bolig. Vurderingen av om boplikten er oppfylt
bygger etter dette på en totalvurdering basert på en rekke momenter. Relevante
momenter som er nevnt er erververens oppholdstid på eiendommen, registrering i
folkeregisteret, hvor familien bor og lokal oppfatning av om familien er
integrert i lokalmiljøet. I rundskrivet har departementet akseptert midlertidig
fravær knyttet til ukependling, allmennutdanning og militær
førstegangstjeneste.
I rundskrivet er det lagt til grunn at boplikten gjelder hele året; det
er ikke tilstrekkelig å bo på eiendommen i vekstsesongen. Det er lagt vekt på
at oppholdstiden er et av vurderingsmomentene, men den er ikke avgjørende, selv
om for eksempel eieren med familie til sammen oppholder seg på eiendommen mer
enn halvparten av årets dager.
Det fremgår klart at Ås ikke på noe tidspunkt
har tilflyttet eiendommen. Han har altså ikke oppfylt kravet til boplikt ved å
ha sin reelle bolig der. Han har heller ikke foretatt formelle skritt i form av
flyttemelding eller på annen måte registrert endring av bosted.
Videre i Ot.prp.nr.33 (2000-2001) til endringsloven, fra departementets
rundskriv: Bosettingen må skje på selve
eiendommen. Det er ikke tilstrekkelig å bo i kommunen eller i nærheten av
eiendommen. I enkelte tilfeller kan boplikten oppfylles ved at eieren bor på
naboeiendommen, på ektefellens eiendom eller på fradelt tomt.
Spørsmålet er så om Ås har oppfylt boplikten
ved å bo i sin villa innen samme kommune, en kilometer unna gården i luftlinje,
og to kilometer unna i kjørevei.
En dom avsagt av Høyesterett 25. juni 1997, Rt 1997 1099 gjaldt et
vedtak om å trekke konsesjonen tilbake fordi landbruksmyndighetene mente at
eieren ikke hadde oppfylt vilkåret om å bo på eiendommen. Høyesterett la til
grunn at boplikten var oppfylt, og drøftet i den forbindelse relevansen av
ulike momenter ved avveiningen av spørsmålet. Departementet tolket dommen som
en bekreftelse på at vurderingstemaet er hva som er eierens reelle bolig.
Hvorvidt boplikten er oppfylt, må etter dette bygge på en samlet vurdering av
en rekke ulike momenter. Dommen gir retningslinjer for avveiningen av disse
momentene.
I vår sak er det ikke tvil om hva som er Ås’
reelle bolig. Han tilbringer heller ikke noe tid på eiendommen som gjør at han
kan regnes som bosatt der. Reelt sett er det ingen forskjell i Ås’ situasjon nå
og da han i flere omganger søkte om, og fikk utsettelse med tilflytting av
eiendommen. Det foreligger kun endringen i Ås’ argumentasjon, og ingen reelle
endringer i bostedssituasjonen fra den tid han fant det nødvendig å søke om utsettelse.
Jeg synes det er nokså klart at Ås ikke kan
få medhold i at han har oppfylt boplikten. Selve skjønnsutøvelsen i forbindelse
med tilbaketrekningen kan domstolen ikke prøve.
Det er ikke mange kandidater som har noe
fornuftig å si om dette. Jevnt over ”flyttes” det litt på faktum, før man
konkludere med at boplikten ikke er overholdt. Noen går imidlertid noe lengre i
feil retning ved å tenke rimelighet ift. selve vilkåret, og det blir feil.
3.
Ås gjør subsidiært gjeldende at det uansett ikke foreligger
noe brudd på et vesentlig vilkår, jf. ordlyden i § 23 annet ledd. Spørsmålet om brudd på boplikten faller inn
under § 23 annet ledd, er lovtolkning og således undergitt full prøvingsrett.
Boplikten må anses å ligge innenfor kjerneområdet for konsesjonsvilkårene.
Driveplikten, som ofte utgjør et vel så tyngende vilkår ved konsesjon, kan nå –
etter lovendring i 1995 – settes bort til andre å utøve, men boplikten må
stadig oppfylles personlig. Det foreligger et vesentlig brudd på de vilkår som er
satt i medhold av konsesjonsloven § 9, og dette bruddet gjelder et sentralt og
vesentlig vilkår, slik at det derved kan treffes vedtak om tilbakekalling av
konsesjonen. Også her er selve skjønnsutøvelsen ifb. med spørsmålet om
tilbaketrekning skal skje, utenfor domstolens prøvingsrett.
4. Saksbehandlingsfeil.
Spørsmålet er så om det foreligger saksbehandlingsfeil ved
vedtaket idet avdelingsleder Haugen var en nær venn av Kirkerud som i egenskap
av eier av naboeiendommen hadde interesse i å overta bruket. Domstolen har her full prøvingsrett. Det er
departementets vedtak som er gjenstand for prøving.
Staten bestrider ikke de faktiske opplysninger, og de må
derfor legges til grunn. Habilitetsspørsmålet må løses etter reglene i
forvaltningsloven § 6 annet ledd hvor temaet er om det foreligger andre særegne
forhold som er egnet til å svekke tilliten til avdelingsleder Haugens
habilitet. Det skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære noen
fordel for noen som Haugen har et nært personlig forhold til, og spørsmålet er
derfor om det kan tenkes at Kirkerud faller innenfor denne krets.
Det er på det rene at Haugen forfattet vedtaket. Det er
vanskelig å si noe mer om vennskapet mellom Haugen og Kirkerud. Vi vet at Ås
bygger sine antakelser om nært vennskap på disses deltakelse i samme jaktlag.
Det må uansett legges mer vekt på om forholdet er egnet til å svekke tilliten,
enn om det strengt tatt foreligger ”særegne forhold”. Jeg synes uansett det bør
legges vekt på at habilitetsinnsigelser er reist av en part, og at det i denne
type vedtak må føres en streng og klar linje mht. å unngå mistanke om
begunstigelser utenfor den krets som saken omfatter. Forsiktighet vil kunne
tilsi at Haugen var inhabil.
Vedtaket er likevel gyldig hvis det er grunn til å regne med
at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold, jf.
forvaltningsloven § 41. Vedtaket gjelder brudd på allerede på forhånd fastsatte
vilkår, og Ås’ mislighold er basert på rent objektivt konstaterbare
opplysninger. Rekkevidden av vesentlighetskravet i konsesjonslovens § 23 annet
ledd er et rettsanvendelsesskjønn som vanskelig kan bli påvirket av
saksbehandlerens personlige forhold til andre eventuelle interessenter. Tilretteleggingen
av denne type saker vil derfor ikke være særlig egnet til å fremme den type
interesser habilitetsreglene tar sikte på å verne mot. Dessuten er
fylkesmannens vedtak, som habilitetssvikten klebet seg til, påklaget. Det er
derfor grunn til å anta at en slik saksbehandlingsfeil uansett er reparert
gjennom departementets klagebehandling.
Etter min mening fører habilitetssvikten ikke til at
vedtaket derved skal anses ugyldig.
Flere kandidater starter med forvaltningsloven § 41 og
drøfter seg ”bakover” mot § 6. Det må bli feil, og bør trekke ned.
5. Grovt urimelig
vedtak.
Ås anfører at vedtaket er grovt urimelig. Domstolen kan
prøve om det foreligger myndighetsmisbruk (maktmisbruk) fra forvaltningens
side. Det betyr at prøvingsretten er begrenset til å kontrollere rammene for
myndighetsutøvelsen, ikke selve hensiktsmessighetsskjønnet. Forvaltningen har
etter min oppfatning hatt fulle opplysninger i saken. Ås anførte opprinnelig i
forbindelse med søknaden om konsesjon at han hadde til hensikt å bosette seg på
gården. Han har gjort betydelige arbeider på gården, men har valgt ikke å
prioritere våningshus. Han har søkt om utsettelse flere ganger med henvisning
til at arbeidet med å skaffe bolig ikke var ferdig. På det tidspunkt Ås fikk
avslag fra Riksantikvaren, søkte han om varig fritak. Ås aktet med andre ord
ikke å flytte til gården. Forvaltningen hadde på dette tidspunkt de relevante
opplysninger som var nødvendige for å treffe vedtak. Selve spørsmålet om det
skulle vedtas å trekke konsesjonen, kan ikke prøves.
Etter min mening er vedtaket ikke grovt urimelig.
6. Lemping av vilkårene.
Anførselen om at rettens skal kunne lempe på de fastsatte vilkårene kan ikke
føre frem. Det er sikker rett at domstolene ikke kan gripe inn i og endre på
forvaltningsvedtak. Den klare hovedregel er fortsatt at domstolene er henvist
til å foreta legalitetskontroll og ikke materiell innholdsrevisjon, jf
HR-2001-01298 (HKJM kjennelse i trygdesak) – hvor denne hovedregel ble veiet
mot EMK artikkel 6 nr. 1 om retten til å få avgjort en sak for de sivile
domstoler.
Om bedømmelsen:
Det synes å være et gjennomgående problem at flere kandidater drøfter en
eller flere av de aktuelle (og noen uaktuelle) problemstillinger uten
forankring i faktum. Dette gjelder for eksempel spørsmålet om beruselsens
betydning i del I og spørsmålet om domstolenes prøvingsrett i del II. Etter min
mening må det være feil å skrive en generell, teoretisk fremstilling om et
rettslig problem i en praktikum, hvis dette ikke er nødvendig for nettopp å
løse oppgaven. Det betyr at de kandidater som for del II velger å drøfte
prøvingsretten på et mer teoretisk grunnlag, så må det godtas dersom kandidaten
samtidig evner å bygge en forbindelse over til drøftelsen og løsningen av
spørsmålet om vedtaket er ugyldig og om det eventuelt kan lempes. Erfaringene
fra sensuren viser imidlertid at denne drøftelsen henger i luften. Kandidatene
drøfter ugyldighet uten å nevne prøvingsretten eller knytte drøftelsene sammen.
De som får dette best til, lager en overgang mellom prøvingsretten og
spørsmålet om vilkåret om boplikt er et vesentlig vilkår etter loven.
Forbausende få fokuserer på rettsanvendelsesskjønn.
Del I må være besvart ”fullstendig”, dvs. at alle de spørsmål som er
tatt opp av partene drøftes. Om kandidatene kommer til at skadebegrepet i § 229
er oppfylt og det dessuten foreligger full dekning ift. skyldkravet, bør det
ikke trekke mye ned hvis drøftelsene ellers er forstandige, selv om man glemmer
å drøfte § 228 subsidiært. Noe fornuftig bør man få frem på alle
straffbarhetsvilkårene. Konklusjonene er ikke så viktige som selve drøftelsen
og disponeringen av momentene som skal drøftes. Tiltalepostene for overtredelse
av §§ 127 og 128 er gjennomgående svakt behandlet. Mange ”hopper over” § 128
fordi det står i teksten at skyldkravet ikke er oppfylt, de går rett på § 227 –
som om tiltalen hele tiden har omfattet denne. Det blir feil. Vedrørende
overtredelsen av løsgjengerloven bør kandidatene få frem at beruselse i seg
selv ikke er straffbart. De fleste leser knapt bestemmelsen.
For å stå må alle straffbarhetsbetingelsene være drøftet hver for seg, og
kandidaten må ha fått frem minimumskravene for oppfyllelse. De prosessuelle
spørsmålene må være sett og drøftet. Det holder ikke å bare ”legge til grunn”.
Besvarelsen må vøre praktisk orientert, og ingen teoretisk fremstilling.
Del II er ujevnt besvart. Det er overraskende mange som ikke ser
tvistemålsloven § 435 første ledd eller § 439, faktisk de aller fleste.
Prøvingsretten drøftes av mange uten holdepunkt i faktum, se kommentarene
ovenfor. Det må få betydning hvis kandidatene først kommer til at
prøvingsretten er innskrenket, og deretter ukritisk å drøfter ugyldighet og
lemping av vilkår uten å nevne prøvingsadgangen for disse anførslene særskilt.
Generelt prat og ”flytting av faktum” kan ikke bestå. Det må kreves at
kandidatene ser forvaltningsrettslige problemstillinger og rettsligjør hver
enkelt drøftelse. Det bør trekke ned hvis habilitetsdrøftelsen sviker, noe den
nokså overraskende har gjort hos flere.
Avslutningsvis vil jeg nok en gang minne om at tidspresset nok har
vært merkbart for de fleste denne gangen. Det bør få betydning for hvor mye
dybde man skal kreve i drøftelsene, men det kan ikke bety at man skal renonsere
på kravet om å drøfte samtlige av de anførsler som er reist, og herunder ta opp
til behandling de momenter som rettelig hører hjemme der.
Tromsø den 12. desember
Bjørnar Stokkan
Vedlegg til sensorveiledning
praktikum H01- Tromsø
§6a. (bopliktens innhold)
Erverver som etter §6
første ledd nr. 1 har boplikt på en eiendom, skal ta eiendommen som sin reelle bolig.
En eiendom er tatt som reell bolig hvis eieren er registrert bosatt på
eiendommen etter regler fastsatt i eller i medhold av lov
16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering.
En eier som over tid overnatter på
eiendommen minst 50 prosent av nettene, men som ikke oppfyller vilkåret om
registrering i folkeregisteret, jf. første ledd, fordi eierens øvrige husstand
er bosatt et annet sted, må gi kommunen melding om hvordan bosettingsforholdet
vil bli ordnet. Meldingen må sendes skriftlig innen utløpet av ett år.
Departementet avgjør om boplikten kan anses oppfylt på den måten eieren har
gjort rede for.
0 Tilføyd ved lov
4 mai 2001 nr. 17 (i kraft 1 sep 2001 iflg. res. 4 mai 2001 nr. 474).
§8. (særlige forhold for landbrukseiendommer).
Ved avgjørelsen av søknad om tillatelse
til erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det særlig tas
hensyn til formålet med jordloven
, jf. jordloven
§1 , og til:
1. om erververen anses
skikket til å drive eiendommen
2. om erververen vil ta
fast bopel på eiendommen for selv å drive den.
Endret
ved lov
4 mai 2001 nr. 17 (se dens IV).
§9. (vilkår for konsesjon).
Konsesjon etter denne lov kan gis på
slike vilkår som i hvert enkelt tilfelle finnes påkrevd av hensyn til de formål
loven skal fremme. Det kan lempes på vilkårene etter søknad.
Endret
ved lov
3 juni 1983 nr.
§23. (overtredelse av konsesjonsvilkår).
For overtredelse av vilkår som er satt
for konsesjon i henhold til denne lov, kan Kongen1 fastsette en
tvangsmulkt som påløper inntil forholdet er bragt i orden, eller forfaller for
hver overtredelse. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.2
Dersom konsesjon er gitt på grunnlag av
uriktige eller ufullstendige opplysninger om forhold av vesentlig betydning
eller erververen overtrer fastsatte vilkår av vesentlig betydning, kan
konsesjonen trekkes tilbake.
Blir konsesjonen trukket tilbake, skal
det fastsettes en frist for innehaveren til å sørge for at eiendommen blir overdratt
til noen som lovlig kan erverve den. Oversittes fristen får §26
tilsvarende anvendelse.
0 Endret ved lov
26 juni 1992 nr. 86 .
1 Landbruksdepartementet iflg. res. 13 des 1974, 12 des
1980 og 20 jan 1984 nr. 213.
2 Jfr. §20
og tvangsl
. §
7-2 første ledd bokstav d.