Teorioppgave 1. 4. avd.
. U1B H-92
I.
1.
Begge oppgavene må sies å vare fra sentrale deler av pensum innen folkerett og
prosess. For at kandidaten skal bestå. må begge oppgaver være besvart. Jeg
skulle anta at kandidatene kan komme i tidsnød særlig hvis oppgavene ikke blir
forholdsvis strengt disponerte. Det er derfor viktig at kandidatene holder seg
innenfor den rammen som oppgaveteksten angir. Fremstilling av problem
stillinger som ligger utenfor oppgaveteksten, vil som vanlig være svakhet ved
besvarelsen, men er særlig viktig å unngå hvor selve oppgaven som her skulle
kunne gi mer enn nok å skrive om innenfor den tid som er til disposisjon.
For at en besvarelse skal kunne anses laudabel, må
stilles krav om at oppgavedelene er fyldig behandlet. Sentrale spørsmål som
teksten reiser må være drøftet. Kandidaten må vise god forståelse og innsikt i
de respektive emner. Kunnskap utenfor pensum kan ikke anses nødvendig.
Samtidskunnskap i folkerettsdelen vil avgjort være fordelaktig. Det må stilles
krav om at kandidaten ser sammenhenger i sivil‑ og straffeprosessdelen.
Ved ren oppramsing av folkerettsvilkårene og lovens
vilkår i prosessdelen uten at kandidaten har særlig annen kunnskap eller
forståelse, må antas at besvarelsen vil være i ikkebeståttsonen.
2. Som allerede nevnt er
tolking av oppgaveteksten viktig. Begge oppgaver vil uriktig forstått, som
vanlig lede på ville veier. Avgrensning av hvert emne vil det innledningsvis
være klokt og vel også nødvendig å redegjøre for.
3. Ingen av emnene skal
tidligere være gitt til eksamen ved UiB. Jeg kjenner ikke til om en eller begge
oppgaver har vært gitt som fakultetsoppgaver.
4. Språket bør være lett og
uanstrengt. Særlig innen folkerettsemner vil trolig enkelte kandidater ha noen
problemer i så henseende. Temaet er også av politisk karakter og ligger ikke så
nært opp til det kandidatene til vanlig skriver om i sitt studium.
Trolig vil noen kandidater ha folkerett som
spesialfag og ha nytte av det. Men siden emnet er i sentral del av pensum, skal
alle kandidater forutsetningsvis ha gode nok kunnskaper i emnet.
5. Etter å ha rettet en del
besvarelser, viser det seg at de fleste av de forhold som er nevnt ovenfor slår
til. Gjennomgående er ikke uventet folkerettsdelen problematisk for
kandidatene. Mange kandidater har betydelige problemer og skriver løst og fast
uten å ha klart for seg hva som er sentralt etter oppgaveteksten.
II. Statsbegrepet i folkeretten.
1. Læreboken i emnet C.A.
Fleischer, Folkeretten 5. utgave 1984. Emnet er særskilt behandlet i § 5 ‑
Statene oversikt, side 45 ‑ 55. Det vil kunne være momenter å hente også
i § 6, men trolig i beskjeden grad. Det må antas at enkelte studenter har
kunnskap fra utenlandsk litteratur som er rikholdig. Avvik fra læreboken av
særlig betydning for besvarelsen antas ikke å foreligge.
2.
Det må foretas en positiv og negativ fastlegging av statsbegrepet i
folkeretten. Vilkårene for at det foreligger
en stat med rettigheter og forpliktelser i folkerettslig forstand er sentralt. Læreboken setter opp fire vilkår
som må være oppfylt for at en stat skal kunne sies å foreligger:
a)
fast befolkning
b)
bestemt territorium
c)
Organisert, sentralisert myndighet som opprettholder en viss orden
d)en
viss uavhengighet.
3.
Hvert av disse grunnvilkårene må i en god besvarelse drøftes gjerne med
eksempler fra vår egen samtid. Ikke alle definisjoner stiller opp et
uavhengighetskrav, men som Fleischer fremhever må det kreves rettslig evne til
å ha
forbindelse
med andre stater. Selvstendighetskravet skal drøftes. Forholdet til EF lovgivningen
vil det kunne være naturlig å komme inn på'.
4. I forbindelse med
negativ avgrensing vil det være riktig å drøfte statsforbundet og
forbundsstaten og å forklare forskjellen. Såkalte suverenitetsforhold,
protektorater, mandater og tilsynsområder etter FN‑pakten, kolonier og
biland, samveldestater (Commonwealth) bør behandles. Noen av disse vil være av
mer historisk karakter, noe som bør fremgå. Andre folkerettslige forbindelser
som kan tenkes å påvirke om det foreligger en stat eller en folkerettslig enhet
som ikke er stat, vil trolig enkelte kandidater ta opp.
5. Etter folkeretten kreves
en viss stabilitet før en stat blir anerkjent. En stat oppstår når vilkårene må
sies å foreligge. Mangler et eller flere vilkår opphører staten. Anerkjennelse
av en stat, rettsvirkninger av anerkjennelsen, opptak i FN osv., faller utenfor
statsbegrepet ‑ dets innhold, men kan få betydning i vurderingen av om
vilkåret om en viss uavhengighet er tilstede, og om den rettslige evnen til å
ha forbindelse med andre stater foreligger.
III. Høyesteretts kjæremålsutvalgs kompetanse
ved videre kjæremål.
1. Innledningsvis skal
kandidatene s1å fast at det er videre kjæremål bade i sivil‑ og
straffeprosess som skal behandles. Oppgaveteksten må forstås slik at det er det
nærmere innhold av kompetansereglene som skal gjennomgås. Forklaring om hva
kjæremålsutvalget er og hvilken rettslig avgjørelse som kan gi grunnlag for
kjæremål, må i tilfelle meget kort nevnes. Det antas ikke nødvendig å si annet
enn at kjæremål er et rettsmiddel. Henvisning av et kjæremål til behandling i
avdeling i Høyesterett kan vises til som en mulighet, men kort. Det samme
gjelder evt. plenumsbehandling.
2. Kompetansereglene er i
pensum behandlet av Andenæs, Straffeprosess II, 1987, side 77 ‑ 79, og i
sivilprosessen hos Hov, Sivil Rettergang, særlig s. 593 ‑ 595. Det fins
rikholdig rettspraksis og er avgjort en fordel om kandidatene kjenner noen
rettsavgjørelser.
3.
Kandidatene bør straks vise til stprl. § 388 og tvml. § 404.
Bestemmelsene i punktene 1‑4
er identiske. I straffeprosessen er det adgang til videre kjæremål i
ytterligere to sakstilfeller noe som fremgår av punktene 5 og 6.
Det er lagmannsrettens
avgjørelse av kjæremål som er gjenstand for videre kjæremål til Høyesteretts
kjæremålsutvalg. Kompetansebegrensningen gjelder ikke hvor lagmannsrettens
avgjørelse er den første om det omstridte tema. Kjæremålsutvalget har da full
kompetanse, dvs. å prøve såvel den faktiske som juridiske side.
4. Kandidatene bør
redegjøre for bakgrunnen for den begrensede prøvelsesretten. Det vil være
riktig å vurdere hvorfor sakstypen kan prøves ved kjæremål i de tilfeller loven
angir.
5. Kandidatene må deretter
drøfte de rettslige spørsmål som hvert enkelt punkt reiser. Saksbehandlings‑
og lovtolkningsalternativet står muligens i en særstilling. Enhver besvarelse
bør si noe om forholdet mellom lovtolkning og rettsanvendelse. Gode kandidater
bør få fram om det er prøvelserett ved alle sider av kjæremålet for hvert
enkelt av de punkter loven regner opp dvs. faktum og jus.
For øvrig er det tilstrekkelig for meg å henvise til
pensumlitteraturen som er utfyllende med hensyn til forståelsen av hvert enkelt
av de unntak hvor det er prøvelsesrett. Det vil være et pluss om kandidatene
kommer inn på endringen av tvml. § 404 i 1990, se Hov s. 594 nederst, og den
utvidelse av prøvelsesretten som da fant sted.
6. Hvorvidt det ligger
utenfor oppgaven å redegjøre for hvilket utfall kjæremålet vil kunne få, kan
vel gjerne diskuteres. Det er et pluss om kandidatene kort nevner og helst
forstår de muligheter som foreligger; avvises, forkastes/stadfestes, ny
avgjørelse eller oppheves.
Bergen 18.
november 1992