Sensorveiledning Teorioppgave nr.2 tirsdag 3.november
1992 4.avdeling juridisk embetseksamen høsten 1992.
Oppgaven lyder følgende:
1. Forsettsbegrepet i strafferetten.
2. Kan medvirkning være straffbar selv om medvirkning
ikke er nevnt i straffebestemmelsen?
Ad forsettsbegrepet:
Det er god litteraturdekning av emnet. Jeg viser til
Andenæs, "Alminnelig Strafferett", 3.utg. s.213‑222 og
Bratholm, "Strafferett og samfunn", s.208‑220.
I tillegg til den anbefalte litteratur foreligger det
en artikkel i Jussens Venner 1982 s.274‑297 av R stad, "Skyldformen
forsett". Det virker som om mange kand. har lest denne. Det foreligger en
artikkel om dolus eventualis i festskrift til Johs. Andenæs, "Lov og
frihet", idet professor Knut Waaben har skrevet "Nyere domme om dolus
eventualis", s.401‑410.
Jeg nevner videre at det i avgjørelsen i Rt.1991
s.600 har førstvoterende ‑ dommer Aasland ‑ gitt en utførlig
redegjørelse for forsettsbegrepet.
Det kan være naturlig å innlede oppgaven med korte
generelle betraktninger om skyld. Ut fra den erfaring en tidligere har høstet
ved oppgavelesing i strafferett, innleder mange av kandidatene nærmest
automatisk med en oppregning av straffbarhetsvilkårene. Dette må gjøres helt
kort.
Det bør også nevnes at forsett er hovedskyldformen i
straffeloven.
Det kan være grunn til å nevne at selve loven ikke
gir noen definisjon av forsettsbegrepet, herunder de kvalifiserte former
hensikt og overlegg. Dette er så blitt fastlagt i medhold av strafferettslig
teori og rettspraksis.
Før kandidatene går inn på selve begrepet, kan det ‑
i tillegg til dekningsprinsippet, jfr. strl. § 42 ‑ være grunn til å
nevne at kjennskap til straffbarheten eller rettsstriden ikke omfattes av
forsettet. Derimot rammes den uaktsomme rettsuvitenhet også hvor straffebudet
krever forsett, jfr. strl. S 57. I den nevnte artikkel (revidert høsten 1992
med henblikk på inntak i ny artikkelsamling, ennå utrykt)) har Røstad gjengitt
Straffelovkommissionens redegjørelse og overlegninger vedrørende
forsettsbegrepet som lå til grunn for utkastet til ny lov.
"Som sikre former for forsett anførte
kommisjonen hvor gjerningsmannen hadde handlet for å fremkalle følgen (handlet
med hensikt), hvor han alternativt eller eventuelt hadde tilsiktet følgen, og
hvor følgen fremstilte seg for gjerningsmannen som nødvendig. Kommisjonen
listet her opp forsettsformer som det stort sett var enighet om å innlemme
under sikre former for forsett, jfr. nedenfor under 5.21. Kommisjonen tok med
nok en forsettsform ‑ hvor gjerningsmannen hadde holdt følgen som
"ganske overveiende sannsynlig", 1.c.s.58. Denne form for forsett
hadde ikke alminnelig tilslutning, jfr. nedenfor under 5.22 om
"Sannsynlighetsforsett"."
I det følgende foretar jeg en ren stikkordsmessig
gjennomgang av forsettsbegrepet.
Som tidligere nevnt har rettspraksis fastlagt
rekkevidden av skyldformen forsett. Denne skyldform karakteriseres ved
elementer av viten og vilje. Som Røstad fremholder i sin artikkel, er det denne
enkle definisjon som egentlig klart karakteriserer de sikreste former for
forsett.
Den klareste form for forsett foreligger hvor
gjerningsmannen har tilsiktet, tilstrebet følgen. Her har gjerningsmannen
handlet "for å fremkalle følgen", mao. hensikt. I forarbeidene
likestilte man med slikt hensikt det forhold at gjerningsmannen alternativt
eller eventuelt hadde tilsiktet følgen. Som eksempel ble nevnt at en skjøt
etter en rytter, "nærmest for å ramme hesten, idet dette er tilstrekkelig
for å stanse farten, men subsidiært for å ramme mannen, idet dette er nødvendig
for Øyemedet om hesten ikke rammes".
Inn under forsett kommer også de tilfeller hvor
gjerningsmannen har holdt følgen for sikker, idet slik innsikt representerer
den høyeste form for viten.
I
rettspraksis har man videre anerkjent sannsynlighetsforsett, hvilket innebærer
et vesentlig tilbygg til kategorien av sikre
former
for forsett. I sin artikkel fremholder Røstad at denne forsettsformen ikke
nyter almen anerkjennelse, den holdes således ikke som noen klar forsettsform i
svensk og tysk rett. I sin reviderte artikkel anfører han videre:
"Som
betegnelsen selv indikerer, er anvendelsesområdet for denne forsettsform bundet
til tilfelle hvor gjerningsmannen ikke har holdt følgen for sikker, og heller
ikke for bare mulig. Han har imidlertid sett
at følgen med sterk sannsynlighet vil inntre. Denne forsettsform har således
fått en mindre treffende presentasjon i våre lærebøker. Iflg. Andenæs og
Bratholm skal sannsynlighetsforsett foreligge hvis gjerningsmannen har ansett
den uønskede følge "som sikker eller overveiende sannsynlig" (h.h.v.
s.214 og s.213). Også Svein Slettan har gitt slik presentasjon av
sannsynlighetsforsettet, se JV 1989 s.388.
Det sier seg nærmest selv at såvel svensk som tysk
rett regner det som klar forsettsform at gjerningsmannen har holdt følgen som
sikker, eller har ansett angjeldende gjerningsmoment som sikkert. Vedkommende
besitter jo her innsikt i høyeste potens: sikkerhet
……….".
Norsk rett har gjennom lang tid godkjent
sannsynlighetsforsettet, hvor følgen anses "overveiende sannsynlig".
Det må gjøres en viktig tilføyelse, som er fremholdt i Høyesteretts avgjørelse
i Rt.1966 s.698: at det ikke er tilstrekkelig til fellelse for en følge at
denne virkning etter rettens mening ville være overveiende sannsynlig.
"Det må i tilfelle kreves at gjerningsmannen har regnet med en slik
sannsynlighét".I forarbeidene benyttet man formuleringen "ganske
overveiende sannsynlig", men dette krav ble i avgjørelse i Rt.1902 s.260
endret til overveiende sannsynlig. Dette innebærer at følgen må fremstå som mer
sannsynlig enn det motsatte.
Videre må kandidatene redegjøre for dolus eventualis.
Det må kreves en redegjørelse for selve begrepet, og kandidatene bør kjenne den
sentrale rettspraksis på dette punkt, jfr. Rt.1933 s.1132 (Hakekorsdommen),
Rt.1980 s.979 (hvor den positive innvilgelsesteori ble akseptert) og Rt.1991
s.600, hvor Høyesterett tok avstand fra den hypotetiske innvilgelsesteori. De
fleste kjenner den siste avgjørelsen.
Kandidatene bør også nevne at dolus eventualis skaper
bevisproblem.
II.Ad medvirkning:
Også denne del må utvilsomt karakteriseres som meget
sentral. Stoffet er såvidt godt kjent blant sensorene at jeg nøyer meg med en
kortfattet oversikt.
Kandidatene bør få frem at vi ikke har noen generell
bestemmelse om betingelsene for medvirkningsansvar i norsk rett. Strl. § 58 er
bare en straffutmålingsbestemmelse.
Kandidatene bør si noe om begrepet medvirkning. Det
må her redegjøres for de ulike former for medvirkning (fysisk ‑psykisk)
samt de ulike stadier for medvirkning (før, under og etter). Når det gjelder
etterfølgende medvirkning, forutsettes det at medvirkeren på forhånd har gitt
tilsagn om bistand. I motsatt fall vil det bli tale om henføring under
spesialbudet i strl. S 320, eventuelt strl. S 317. I det at det har vært et
samvirke ligger at det har vært en fordeling av roller. Medvirkeren har ytet et
bidrag til forøvelsen som er kvalitativt forskjellig fra hovedmannens forhold.
Jeg synes også det hører med å si noe om at det ikke
er et vilkår at medvirkningen står i årsaksforhold til resultatet. Formentlig
vil de beste av kandidatene kjenne det system man hadde i kriminalloven av 1842
(medvirkningens aksessoriske karakter).
Det bør også forventes at
kandidatene ‑ helt kort ‑ tar opp spørsmål knyttet til den
individuelle bedømmelse av straffbarhetsvilkårene for medvirkeren.
Det sentrale tema i oppgaven er straffelovens ordning
av medvirkningsansvaret. Astrup Hoel har uttalt at den norske lov på dette
området er et unikum i den internasjonale kriminalrettslige verden.
Lovgiveren har i en lang rekke spesielle straffebud i
gjerningsbeskrivelsen føyd inn tillegget "eller medvirket hertil".
Oppgaven ber om en behandling av de mange straffebud som mangler et slikt
tillegg. For disse blir det da spørsmål om andre enn hovedmannen kan straffes. Straffebudets
utforming kan i noen tilfelle gi grunnlag for en sikker slutning om at
straffebudet ikke rekker utover det beskrevne hovedforhold, f.eks. straffebud
med snever qjerningsbeskrivelse (§ 385 og § 197). Man kan her si at predikatet
blir avgjørende. I andre tilfeller utelukker subjektet straffansvar. Dette
gjelder straffebud som retter seg mot bestemte stillinqsinnehavere eller
personer i bestemte pliktforhold.
Ved straffebud som ikke har en slik innebygd
begrensning, kan det bli tale om å ramme også andre forhold enn den utførendes.
Det kan gjelde straffebud som har en vid gjerningsbeskrivelse gjennom bruk av
begreper som "forvolder", "krenker" o.l.
I teorien har det vært gjort gjeldende to
oppfatninger. Skeie gjorde gjeldende at ansvaret ikke kunne gjøres gjeldende
for andre enn den utførende når vedkommende straffebud mangler
medvirkningstillegg. Astrup Hoel gjorde gjeldende at det gjelder et generelt
prinsipp om straffansvar for medvirkning. (I førsteutgaven hos Andenæs fra 1956
gar det gitt en utførlig redegjørelse for dette, men dette er (dessverre)
sløyfet i andreutgaven fra 1974 og tredjeutgaven fra 1989.Det er heller ikke
inntatt hos Bratholm).
Rettspraksis har lagt seg på et mellomstandpunkt, som
hviler på "en naturlig fortolkning" av vedkommende straffebud.
Poenget er således at "medvirkeren" rammes som '”forvolder”
.Straffebudet rammer således forhold som man ellers ville kalt medvirkning.
Dette poeng går mange kand. hus forbi. Den grunnleggende avgjørelse finnes i
Rt.1936 s.612. Denne gjelder i relasjon til strl. § 237. Det må også forventes
at kandidatene kjenner den kjente dommen fra Alta i Rt.1970 s.914 i relasjon
til strl. S 407 om å krenke en annens rett. Likeledes står Lillehammer‑saken
i Rt.1974 s.382 sentralt.
Det bør også gis en kort omtale av
medvirkningsansvaret i lover utenfor straffeloven ‑ hvor det samme
fortolkningsprinsipp som gjelder innenfor straffelovens eget område må legges
til grunn.(Her kan man ikke basere seg på strl. § 1.)
Det må også forventes at det gis en kort omtale av
medvirkningsansvaret ved delegert lovgivning.
Før jeg startet gjennomgående sensur, hadde jeg den
oppfatning at oppgaven var omfattende. Men gjennomgåelsen av oppgaven viser at
denne frykt var ubegrunnet. Del I krever en redegjørelse for begrepet. De
fleste kand. har med til dels mye overflødig stoff. Det viser seg at det
hersker atskillig usikkerhet m.h.t. de ulike former. Jeg er noe forbauset over
den store usikkerhet som avdekkes hos mange, , hensett til at dette er
usedvanlig sentralt stoff .
I del II blir det for manges vedkommende en generell
fremstilling om medvirkning, hvor fremstillingen ikke er så lett å forene med
oppgaveteksten. Også i denne del avdekkes stor usikkerhet. Forbausende mange
kand. har ikke fått tak i det særegne ved det norske system, og poenget i
avgjørelsen i Rt.1936 s.612 er ikke kjent.
Jeg synes nivået denne gang er noe skuffende, særlig
fordi stoffet er så sentralt.
Kongsberg 20
november 1992