Teorioppgave nr. 3 ved cand.jur. eksamen 4. avdeling
høsten 1992 ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø.
Innskrenkende og
utvidende (og analogisk) tolkning av lover
1.
Emnet er hentet fra rettskildelæren hvor pensum (tilrådd litteratur) i Bergen
og Tromsø er Torstein Eckhoff: Rettskildelære, 2. utgave 1987. I denne boken
finnes det egne avsnitt om emnet i kapittel 5, side 100 ‑ 118. I Bergen
er dessuten oppført som tilleggslitteratur en artikkel i TFR 1989 side 265 flg.
av Jan Fridthjof Bernt: "Rettskildebruk for forskeren ‑ en
sammenligning med domstolenes og forvaltningens rettskildebruk". Bortsett
fra å være generelt bakgrunnsstoff, inneholder ikke denne artikkel noe konkret
for oppgaven.
Det er naturlig å ta utgangspunkt i det Eckhoff
skriver om emnet i kapittel 5, men flere andre steder i token behandles stoff
som har betydning for oppgaven. Jeg viser spesielt til kapittel 2 om
"Lovtekstene", kapittel 3 om "Lovers forarbeider, forhistorie og
etterfølgende lovgiveruttalelser" og kapittel 4 om "Lovbestemmelsers
formål". I disse kapitlene om lovtolkning er det nevnt eksempler og
rettspraksis om innskrenkende og utvidende tolkning av lover.
På side 39‑45 behandles lovbestemmelsenes
fragmentariske karakter, som i realiteten medfører innskrenkende tolkning av
bl.a. straffeloven. Eckhoff skriver om dette på side 103 ‑ 105.
På side 103 behandler Eckhoff behovet for
innskrenkende tolkning ved harmonisering av lover som strider mot hverandre. I
kapittel 13 om "Harmonisering av rettsregler", behandles motstrid
nærmere på side 270 flg.
Også i kapittel 14 om "Rettslige
vurderinger" er det relevant stoff.
Emnet er dessuten behandlet i Johs. Andenæs:
"Alm. strafferett" (1989) på side 104‑115 spesielt med tanke på
utvidende tolkning og analogier i strafferetten.
Noen kandidater synes å ha lest Augdahl:
"Rettskilder". Emnet er behandlet på side 110‑133 i 1961‑utgaven.
Det finnes en senere utgave fra 1973 som jeg ikke har hatt tilgjengelig. Det må
være et pluss om en kandidat kan utnytte det han eller hun har lært gjennom
lesning av andre bøker enn pensumslitteraturen.
Emnet er sentralt i rettskildelæren og godt dekket i
pensum. Det vil ikke ha noen hensikt for meg å gjenta det som Eckhoff likevel
behandler bedre, men jeg skal nedenfor peke på noen hovedpunkter som kan ha
betydning for bedømmelsen.
2.
Kandidatene må innledningsvis forklare hva som ligger i de enkelte begrepene og
sette dem inn i en større
rettskildemessig sammenheng.
Etter Eckhoffs definisjon innebærer innskrenkende tolkning
at en bestemmelse gis et snevrere anvendelsesområde eller rekkevidde enn
ordlyden tilsier. Når bestemmelsens anvendelsesområde innsnevres er det
bestemmelsens rettsfaktaside som innsnevres. Er det rekkevidden som begrenses,
er det rettsfølgesiden som innsnevres, (Eckhoff s. 101). De fleste kandidater
knytter definisjonen til innsnevring av anvendelsesområdet uten noen nærmere
drøftelse av det. Noen få nevner også innsnevring av rekkevidden.
Ved utvidende tolkning gjør man det motsatte:
Bestemmelsens anvendelsesområde utvides til å omfatte forhold som ikke dekkes
direkte av ordlyden. Når det gjelder analogisk tolkning fjerner man seg enda
lengre fra bestemmelsens ordlyd, idet man lar lovens regel få anvendelse på
forhold som ligger utenfor lovens anvendelsesområde, selv med en utvidende
tolkning, men hvor man likevel finner det naturlig å henføre det under den
samme regel som lovteksten er bærer av. Ofte brukes uttrykket analogisk
anvendelse for å vise dette. Uttrykket analogislutninger brakes også (Eckhoff
s. 107). Grensen mellom utvidende tolkning og analogier er imidlertid ikke
skarp og det dreier seg derfor om gradsforskjeller, selv om ytterpunktene kan
ligge langt fra hverandre.
Eckhoff behandler utvidende tolkning og analogisk
anvendelse under ett, og oppgaveteksten legger opp til det samme.
Det er i læreboken ellers pekt på at det ikke er noen
skarp grense mellom presiserende tolkning og innskrenkende og utvidende
tolkning. Presiserende tolkning ligger vel et sted i mellom. I forhold til
innskrenkende tolkning er det et spørsmål om man holder seg til ordlyden
språklig sett og bare presiserer den, eller om man skjærer vekk noe som følger
av ordlyden etter vanlig språkbruk. For utvidende tolkning bruker Eckhoff
eksemplet med lover som bare sier "han", men som i lovspråket betyr
"hun eller han" (s. 106).
3.
Begrepene innskrenkende og utvidende tolkning, er navnet på resultatet av
tolkningsprosessen etter at de relevante rettskildefaktorene er tatt i
betraktning. Kandidatene må derfor redegjøre
for begrunnelsen for at tolkningsprosessen kan gi disse resultatene. Det gjøres
mest oversiktlig ved at innskrenkende tolkning og utvidende tolkning og
analogier behandles hver for seg. Her kommer alle de vanlige tolkningsmomentene
inn: Lovtekst, forarbeider, formålsbetraktninger, rettsavgjørelser og annen
praksis, og rettslige vurderinger som reelle hensyn og godhetsvurderinger.
Denne behandlingen må illustreres med eksempler, heist hentet fra rettspraksis.
Læreboken gir mange slike eksempler.
Kandidatene må få frem nyansene i dette, herunder de
problemer som knytter seg til tilfelle der rettskildefaktorer trekker i motsatt
retning. Rettsanvenders oppgave vil være å komme frem til en "riktig"
løsning av et rettsspørsmål, og der man har en aktuell lovbestemmelse vil
lovtolkningen være en del av denne prosessen. Ved analogier vil det hovedsaklig
være reelle hensyn og likhetsbetraktninger som er avgjørende, jfr. f.eks.
Sirkusteltdommen, RT 1957 s. 778 (Eckhoff s. 113 og 315).
Imidlertid er det viktig å få frem at lover ikke
alltid skal tolkes innskrenkende selv om det foreligger gode grunner for det.
Det kan være hensyn som trekker i motsatt retning, bl.a. at det bør vises
respekt for ordlyden i bestemmelsen.
For utvidende tolkning har man ikke det samme hensynet.
Her er problemstillingen at lovens ordlyd ikke gir noen løsning og alternativet
er å utvide lovens ord til å omfatte et forhold. Men her støter vi på de
spesielle hensyn og betenkeligheter som gjør seg gjeldende på
legalitetsprinsippets område. For strafferettens del har vi her grunnlovens §
96, i forvaltningsretten det alminnelige legalitetsprinsipp. Eckhoff behandler
dette på side 108‑112 og Andenæs behandler det som nevnt i "Alm.
strafferett" på side 104 fig. Disposisjonsmessig bør dette kommet som et
eget punkt i fremstillingen og kandidatene må få frem de spesielle hensyn som
gjør seg gjeldende.
Rettspraksis har flere eksempler på at Høyesterett
har latt være å tolke en bestemmelse utvidende i slike tilfelle, jfr. f.eks.
dommen i RT 1952 s. 989 (Telefonsjikanedommen), behandlet hos Eckhoff s. 112,
og RT 1961 s. 98 (Stolpegrunnsdommen) og RT 1982 s. 745 (Nagell‑Erichsendommen),
behandlet hos Eckhoff s. 76. Men på dette området har vi også RT 1929.330 om
sertifikat for dampfartøy og alle dommene etter strl. § 422 (RT 1973.433
"Passbåtdommen" mfl.)
Innskrenkende tolkning kommer inn som middel til å
unngå motstrid mellom rettsregler, jfr. fleks. RT 1950 s. 573
(Torbjørnsendommen), Eckhoff s. 295.
4.
Oppgaven kan disponeres på forskjellig vis, og jeg finner ingen grunn til å
angi noen spesiell løsning.
Det som vil være avgjørende er hvor klar fremstillingen er. Oppgavebesvarelser
i rettskildelære vil lett bli abstrakte og det må derfor honoreres for bruk av
eksempler. Læreboken refererer mange eksempler fra rettspraksis, men det er
ikke nok bare å nevne dommene. Hovedinnholdet må kunne gjengis og det må sies
noe om hva dommene illustrerer. En del av dommene er kanskje mer kjente enn
andre og i forhold til utvidende fortolkning/analogi i strafferetten bør vel
kandidatene kjenne noen av disse dommene:
RT
1897 s. 727 Frelsesarmeen i Stavanger
RT
1929 s. 330 Sertifikat for dampfartøy/motorfartøy
RT
1938 s. 294 Kvakksalverdommen
RT
1952 s. 989 Telefonsjikanedommen
RT
1973 s. 433 Passbåtdommen (17 fots passbåt og promillekjøring, strl. § 422).
(Her
er det også en rekke andre dommer der samme bestemmelse er benyttet ‑ RT 1958
s.949, 1966 s.916, 1980 s.1154 og 1982 s.808).
RT
1961 s. 212 Tannteknikerdommen
RT
1961 s. 547 Bevisstløshet som følge av selvforskyldt rus gitt tilsvarende anvendelse på beruselse
av lettere grad.
Innenfor legalitetsprinsippets område,
forvaltningsretten:
RT
1961 s. 98 Stolpegrunnsdommen
RT 1982
s. 745 Nagell‑Erichsen‑dommen
Om innskrenkende
tolkning har vi bl.a. kjente dommer som
RT
1916 s. 648 og 1921 s. 406 Bidragspliktdommene
RT
1922 s. 41 Kyrre Grepp‑dommen
RT
1950 s. 573 Torbjørnsendommen
Om utvidende tolkning har vi bl.a.
RT
1975 s. 50 Samboer likestilt med ektefelle
RT
1977 s. 278 Samboer ikke likestilt med ektefelle
RT
1978 s.1352 Samboer og skifte
RT
1978 s.1558 Samboer og husleieloven (HR kjm. uttalte at det var en lovgiveroppgave å gi
regler om samboeres rettslige stilling).
RT
1979 s.1079 Sinnsyks ankerett etter strprl. av 1887
Om dommer i forbindelse med harmonisering av lover:
RT
1959 s. 306 Politistreikdommen
RT
1976 s. 1 Kløftadommen
Det kan ikke stilles krav om at alle disse dommene er
med, men noen bør være kjent.
Besvarelsen bør ikke bli for generell i sin form.
Noen kandidater skriver mange sider om generell rettskildelære uten å knytte
det til oppgavens tema. Det kan vel aksepteres om besvarelsen for øvrig er lang
nok til å bringe balanse, men ikke på bekostning av oppgavens tema.
5.
Oppgaven er sentral innenfor rettskildelæren og skulle derfor gi alle som har
lest pensum en mulighet til å besvare oppgaven. Emnet er likevel så pass
vanskelig at det kan skille mellom kandidatene. Et minimurnskrav må være at
kandidaten klarer å angi innholdet i begrepene og få frem forskjellen på de
ulike tolkningene. En laudabel besvarelse bør også få klart frem at begrepene
forutsetter at begrunnelsen for tolkningsresultatet har tilknytning til en
lovbestemmelse
og
at spørsmålet om å foreta en innskrenkende eller utvidende/analogisk tolkning
bl.a. beror på hvilke rettskildefaktorer
som trekker i motsatt retning. En laudabel besvarelse må også drøfte de
spesielle betenkeligheter som knytter seg til utvidende tolkning på
legalitetsprinsippets område.
6.
Etter fullført gjennomgående sensur er det mitt inntrykk at alle kandidater har
noen kunnskaper om emnet. Det er derfor meget få stryk på denne oppgaven, noe
som vel egentlig er gledelig. Men det er også få som leverer en virkelig god
besvarelse. De fleste kan en del, bl.a. kjenner nesten alle innholdet i
begrepene sånn omtrent, men de makter ikke å levere en godt strukturert
besvarelse der begrunnelsen for de to (tre) tolkningsmåtene kommer klart frem.
I tillegg får ikke
kandidatene klart nok frem hva dommene som de referer til, skal illustrere.