SENSORVEILEDNING TIL TEORETISK OPPGAVE Nr. 4, CAND.
JUR. EKSAMEN,
4. AVDELING. UNIVERSITETET I BERN, HØSTEN !992
Oppgavetekst:
"De skattemessige konsekvenser av bruk av egen
bolig. "
1. Innledning.
1.
1. Eksamenskrav og pensumgrunnlag.
1.1.1.
Før skattereformen.
Eksamenskravene
i faget skatterett var inntil 07.02.92 angitt' slik:
"Det
kreves grundig kjennskap tit skattelovens fordelsbegrep, til reglene om
beskatning av fordel vunnet ved eiendom, kapital, arbeid og virksomhet og om
beskatning av realisasjonsgevinster. Det kreves videre kjennskap til reglene om
fradrag for utgifter, tap og underskudd."
Anbefalt
litteratur er Aarbakke. Magnus: Skatt på inntekt, 4. utg., 1990 med endel
unntak (i pensumlisten benevnt slik: ikke angitt som lærestoff), jfr.
pensumlisten. Ingen av unntakene synes å ha betydning for denne oppgaven.
Videre
er anbefalt litteratur : Hærem Axel: Boligbeskatning, kap. 5 i Wyller m.fl.
Boligrett (1985). Siden denne delen av anbefalt litteratur går direkte på
oppgavens emne på en rekke forskjellige punkter, angir jeg unntakene ut fra
bokens egen systematikk (kapittelbetegnelse) og jeg angir i tillegg unntakets
innhold helt kort.
Unntakene
er følgende: pkt. 5.2223 underskuddsfordeling i § 51 a, pkt. 5.3112
prosentligning av boligselskaper, 5.3133 underavsnittene (2 b‑d)
petitavsnitt vedrørende forholdsmessig reduksjon av prosentinntekten på grunn
av brukshindringer, (3 e‑f) petitavsnitt vedrørende tilfellene hvor det
utleide areal brukes i ervervsvirksomhet og om fritidshus, (4 b‑c petitavsnitt
vedrørende situasjonen hvor bruken av boligen i eierens ervervsvirksomhet i en
del av året overskrider den i forskriften fastsatte grense og om brukstiden for
fritidshus, pkt. 5.3135, underavsnitt 2 vedrørende leieinntekt av fritidshus,
pkt. 5.3223 underavsnitt 2 vedrørende leiegårder, pkt. 5.3225 vedrørende
fritidseiendom som gir leieinntekter, pkt. 5.324 om utgiftsfradrag etter
eierskifte, pkt. 5.432. underavsnitt 3 d petitavsnitt vedrørende brukens omfang
innenfor minimumsperioden og underpunkt 4 a,b og d vedrørende
avtrappingsspørsmål, pkt. 5.4322 vedrørende andel i boligselskap, 5.4334 ‑
5.336. vedrørende andelsleiligheter, erverv ved betinget skattefrie midler og
oppregulering av kostpris og pkt. 5.435. vedrørende betinget skattefritagelse §§
45, 15 og 16.
Denne
oppgavens emner er avgjort best og grundigst behandlet i prof. Hærems
fremstilling. Hans systematikk er tredelt, nemlig (1) skattespørsmål på
ervervsstadiet, (2) mens skattyteren sitter med boligen og (3) skattespørsmål
på opphørsstadiet. Fordelsbeskatningsspørsmålet er behandlet på side 313 til
side 333 og gevinstbeskatningsspørsmålet ved avhendelse er behandlet på side
348 til side 3G1.
Aarbakke
behandler fordelsbeskatningsshørsmålet på side 54‑57, og
gevinstbeskatningsspørsmålet på side 90‑93.
I
annen litteratur er spørsmålene i oppgaven bl.a. omtalt i Lignings ABC 1991.
Fordelsbeskatningsspørsmålet er behandlet på side 175‑182.
Avhendelsesspørsmålene er behandlet på side 151‑170.
I
Greni, Trosvik og Syversens kommentarutgave til skatteloven for 1991 er
skatteplikten etter skattelovens § 42, 1 ledd og 42, 9 ledd omhandlet på side
354 til side 365. Beregningsregelen i skattelovens § 42 b er behandlet p$ side
377. Gevinstbeskatningsregelen i skattelovens § 43, 2 ledd, bokstav d er omhandlet
på side 436‑447.
Annen
aktuell litteratur er Fagernæs, Syver: Håndbok i skatterett og ligning,
ajourført ved Iversen og Sanfelt 1989.
For
ordens skyld nevner jeg at det ikke forventes at kandidatene har lest annet enn
den anbefalte litteratur. Når jeg likevel tar dette med, er det fordi det er
tydelig at enkelte kandidater har orientert seg også utenfor det som i snever
forstand oppfattes som pensum. Dette kan muligens dreie seg om kandidater som
har skatterett spesialfag. Endel kandidater viser også til noe av forannevnte
litteratur, særlig Lignings ABC. I alle fall er det viktig at kunnskaper utover
pensum registreres og honoreres.
Oppgavens
emner er behandlet på forelesninger i skatterett høsten 1991 og høst 1992 samt
på skatterettseminar høsten 1991. Prosentligningsreglene er ikke særskilt
grundig omtalt fordi skattereformen ikke berører disse.
1.1.2.
Etter skattereformen.
Reglene
om prosentligning ble stående uendret etter skattereformen. Hærems fremstilling
på dette punkt (1985) er således helt ajour. Det bemerkes imidlertid at
Forskrift 24.06.1976 nr. 8889 om prosentligning m.v. av bolig og
fritidseiendommer § 10 (vedr. fradrag for vedlikeholdsutgifter) ble endret 3
mai 1990 med virkning fra og med inntektsåret 1991.
Når
det gjelder gevinstbeskatningsbestemmelsen i skattelovens § 43, annet ledd,
bokstav d er imidlertid ikke Hærems fremstilling ajour med hensyn til kravet
til botid m.v. Bestemmelsen ble endret ved endringslov 9 januar 1987. Det vises
forøvrig til forskrift 03.04.1987 nr. 232 om overgangsregler ved avhendelse av
bolig‑ og fritidseiendom, del II. Skattereformen innebar heller ikke noen
direkte endring i skattelovens § 43, annet ledd, bokstav d, bortsett fra
utslaget av de mer generelle og prinsippielle endringer, f. eks. som følge av
at realisasjonsbegrepet trer i stedet for avhendelsesbegrepet.
Enkelte
endringer har funnet sted bl.a. vedr. prøvetakseringsordning i forbindelse med
fradrag for tap ved salg av bolig m.v. Det er bare et par kandidater som nevner
dette, og jeg lar det ligge.
En
del kandidater sier noe om skattereformen, derfor tar jeg for ordens skyld med
litteraturhenvisningene.
Med
virkning fra 07.02.92. ble det gjort en slik tilføyelse til siste punktum i
pensumkravet omhandlet ovenfor (endringen med kursiv):
Det kreves videre
kjennskap til reglene om fradrag for utgifter, tap og underskudd, samt til
reglene om fastsettelse av
personinntekt. "
Det
ble samtidig gjort endringer i den anbefalte litteratur ved at følgende ble
tilføyd:
a) Frederik Zimmer: Skattereform og
skatterettspensum, 2. utg. (1992) .
b) Axel Hærem:
"Beskatning av bruttoinntekt", manus desember1991, alternativt
c) Kap XII: Personinntekt, unntatt avsnitt 3.2 og
3.3. i Arthur J. Brudvik: Skatterett for næringsdrivende, 15 utgave (1992)
eller senere utgaver.
Det
ble videre gjort utvidelser i "puffelisten" for Aarbakkes lærebok.
Jeg nøyer meg med å vise til kunngjøringen som er sendt til alle sensorer.
Forsåvidt
angår endringer i listen over tilleggslitteratur viser jeg også til
kunngjøringen.
Flere
kandidater skriver endel om gevinstbeskatningsspørsmålene. Jeg tar derfor
nedenfor med henvisninger til litteratur som er ajour på dette punkt.
Særlig
aktuell er Greni. Trosvik og Syversen: Skatteloven, og Greni, Syversen, Trosvik
og Aarbakke : Skatteloven og selskapsskatteloven, Kommentarutgave til
skattereformen 1992, som alle er ajour med gjeldende rett, jfr.
sidehenvisningene ovenfor .
Brudviks
1992‑utgave (15. utgave) ajour med alle vedtatte og foreslåtte regler pr.
15.01.92.
Flere
kandidater har lest Zimmers bok, jfr. ovenfor, og viser til hans omtale av
enkelte sider ved oppgavens emner side 34 og 35 ff.
1.
2. Avgrensningsspørsmål.
Oppgaveteksten
spør etter skattemessige konsekvenser av bruk av egen bolig. Det er altså ikke
grunnlag for å ta opp boligbeskatningsproblematikk rent generelt.
Alt
om skattespørsmål på ervervsstadiet, såsom spørsmålet om ervervet gir grunnlag
for inntektsbeskatning eller utgiftsfradrag, faller derfor i utgangspunktet
utenfor oppgaven. Flere kandidater nevner problemstillingen fritidsarbeid på
egen bolig. Det kan neppe hevdes at det faktisk må ha funnet sted noen bruk av
boligen for at skattefrihet kan oppnås for selvbyggerinnsatsen, jfr. ordlyden
som bare krever at arbeidet er foretatt "på eget boligbygg". Det må
være nok at bygningen er ment til eget bruk, jfr. Hærem side 302 og særlig note
14. Derfor er det ikke den faktiske bruk som skaper grunnlaget for
skattefrihet, men det forhold at selvbyggerinnsatsen gjelder en bygning som
skattyteren har ment å ha til egen bolig. Dersom kandidaten ser dette, kan det
være et pluss å ta det opp. Særlig er det et pluss dersom det vinkles mot at
det forutsettes en senere faktisk bruk, og at om slik bruk ikke inntrer og det
skyldes uforutsette begivenheter, hindrer det ikke skattefrihet.
Oppgavens
sentrale anliggende blir etter oppgavetekstens ordlyd bestemmelsene om fordel
vunnet ved bruk av egen bolig, herunder hjemmelsgrunnlag, særlig om vilkårene
for skatteplikt og ligningsmåte, herunder krav til brukens volum og varighet i
tid, samt følgene av valg av ligningsmåte såsom beskatning av fordeler og
spørsmål vedrørende utgiftsfradrag.
Det
kan ikke være tvil om at bruken også har skattemessige konsekvenser på
avhendelsesstadiet. Både gevinstbeskatningsreglene og tapsfradragsreglene er
derfor relevante i denne oppgaven. Det fremgår ikke av oppgaveteksten at man
spør om fordelsbeskatning av bruken, altså bruken som objekt for beskatningen,
men om brukens skattemessige konsekvenser, noe som også realiserer seg i
forbindelse med gevinstbeskatningen på realisasjonsstadiet/opphørsstadiet. Her
kommer også bruksvolum og brukstid inn som helt sentrale komponenter.
Det
lar seg neppe gjøre å behandle både fordelsbeskatningen og gevinstbeskatningen
fullt ut i alle henseender, i alle fall ikke både i hovedlinjer og detaljer.
Det må derfor foretas et valg ut fra stoffmengden. Da bør gevinstbeskatningen
tones ned og fordelsbeskatning/utgiftsfradrag mens skattyteren sitter med
boligen prioriteres. Det må likevel være en forsvarlig måte å løse oppgaven på
å behandle begge komponenter likevektig, og holde seg til hovedreglene. Å
behandle gevinstbeskatningsreglene på bekostning av fordelsbeskatningsreglene
er trolig en mindre heldig avgrensning. Å tone ned fradragssiden og å ta
inntektssiden grundig synes ut fra pensumkravet også fullt forsvarlig.
Kandidater
som avgrenser mot gevinstbeskatningsspørsmålene, og håndterer
fordelsbeskatningsspørsmålene bra, bør også honoreres for å ha besvart oppgaven
forsvarlig i den forstand at de ikke direkte skal trekkes for at ikke
situasjonen på opphørsstadiet er med. Ut fra den samlede stoffmengde, dog ikke
ut fra ordlyden, må det kunne forsvares å la gevinstbeskatningsproblematikken
ligge til fordel for en grundigere redegjørelse for det andre. På den annen side
må det gi et klart pluss for de kandidater som også har behandlet
gevinstbeskatningsspørsmålene.
oppgaveteksten
taler om bruk, altså ikke bare f. eks. eierens bruk (slik som sktl. § 42, 9
ledd "eieren"). Det er således relevant å behandle problemstillinger
vedrørerende skattyters egen bruk såvel privat som til eget erverv, men også
andres bruk, f.eks. utleietilfellene.
oppgaven
taler om egen bolig. Derved faller fordel vunnet ved bruk av andres bolig
utenfor, f. eks. tjenesteboliger. ordningen i § 42, 9 ledd gjelder kun
selveiende boligbrukere. Boligselskaper faller derfor utenfor.
Ved
at ordet bolig brukes i oppgaveteksten, synes det mest rimelig å legge til
grunn at det er en analyse av situasjonen for boligeiendommene som ønskes, og
således holdes helst fritidseiendommer utenfor. Skattelovens begrepsbruk
tilsier imidlertid at fritidseiendommer/hytter ses som boliger (dvs.
fritidsboliger) i språklig forstand, jfr. ordet "herunder" i sktl. §
42, niende ledd, første punktum. De fleste kandidater holder fritidseiendommene
utenfor. Å omtale dette helt kort sammen med det øvrige må være greit, men å
tvære ut dette over flere spalter er ikke skjønnsomt. Etter
"puffelisten" er også stoffet om fritidsboliger holdt utenfor, noe
som innebærer at de som ikke tar det opp i det hele tatt er på trygg grunn.
Våningshus
på gard kommer i en slags mellomstilling. Det anvendes jo som bolig, og bør
gjerne omtales meget kort.
Enkelte
kandidater som sliter med akutt kunnskapsnød tværer ut situasjonen for fredede
bygninger, noe som synes mindre skjønnsomt.
1.3
Disposisjon og vektlegging. Plassering av oppgavens emne. Begreper. Oppgavens
sentrale innhold.
Disposisjonen
må ta sitt utgangspunkt i oppgavetekstens ordlyd. Derved må disposisjonen være
egnet til å belyse skattemessige konsekvenser av bruk. De kandidater som får
til denne vinklingen må belønnes for det. Å skrive generelt om boligbeskatning
i mer eller mindre tilfeldig rekkefølge etter forskriften, innebærer at man
ikke har fulgt oppgavens ordlyd.
oppgavens
ordlyd må også få konsekvenser for hvilke problemstillinger i materien som
utdypes, og hvilke som eventuelt bare nevnes kort. Eiervilkåret og
rådighetsvilkåret i forbindelse med fordelsbeskatningen bør ikke
problematiseres og utdypes, det skal derimot brukens arealmessige omfang og
brukstiden.
Etter
min mening bør vilkårene for skatteplikt og bestemt ligningsmåte være mer
sentrale enn verdsettelsesspørsmålene, f. eks. reglene om beregningsgrunnlaget.
Verdsettelsesspørsmålene knytter seg ikke på samme måte opp til bruken. Mange
svake kandidater tværer ut dette aspekt over flere spalter.
Rent
fremstillingsmessig synes det å ha falt best ut for de kandidater som har fulgt
Hærems systematikk. Flere tilnærmingsmåter kan være akseptable. Ved bedømmelsen
bør det likevel legges vekt på om kandidaten er rettskildeorientert i sin
fremstilling, og holder de ulike problemstillinger fra hverandre, og har en
generell forståelse av skattelovens system.
Det
bør legges vekt på hvorvidt kandidaten har klart å plassere oppgavens emne i en
større skatterettslig systematikk og sammenheng. Slik sett bør det gjerne komme
frem at det her er tale om beskatning av fordeler vunnet ved realobjekter
(fordel vunnet ved eiendom sktl. § 42, 1 ledd). De mest typiske fordeler ved
fast eiendom er fordel ved egen bruk og fordel ved leieinntekter (fordel vunnet
ved andres bruk). Kandidatene bør få frem at det her også er tale om
innvinningsproblematikk, nærmere bestemt et spørsmål om hva som skal til for at
fordelen skal ansees for å være innvunnet, kreves f. eks. faktisk bruk eller er
bruksmulighet tilstrekkelig. Det er en fordel dersom kandidaten kan plassere
denne innvinningsproblematikk i det skatterettslige landskap. Enkelte
kandidater gjør det, og viser derved oversikt over og grep på skatteretten.
Kandidatene
bør også skille klart mellom vilkårene for skatteplikt ( sktl. § 42, 1. ledd )
og fradragsrett ( sktl. § 44) på den ene side, og selve inntektsberegningen (
sktl. § 42, 9 ledd og 5 42 b med tilhørende forskrift ). Helt atskilt er
problemstillingen om beskatning av kapitalgevinster, nærmere bestemt gevinst på
boligeiendom ( sktl. § 43, 2 ledd bokstav d ), og problemstillingen kapitaltap
på realobjekter.
En
meget kort angivelse av de alminnelige vilkår for skatteplikt hører gjerne med,
men noen uttværing av dette bør ikke finne sted.
Enkelte
skriver mye om periodiseringsproblemer og om realisasjonsbegrepet. Jeg kan ikke
se at det har noen særlig sentral plass i denne oppgaven.
Begrepene
"egen bolig" og "boligeiendom" bør omtales enten i innledningen
eller i hovedfremstillingen. Aarbakke drøfter dette på side 55 i relasjon til
fordelsbeskatningen, og på side 91 om begrepet i sktl. § 43, annet ledds
forstand. Det er et poeng å se at begrepets innhold ikke er identisk. Se
forøvrig Greni m. fl. 1991, side 355 og ABC 1991 side 152 og 176. Om begrepet
boligeiendom, se forøvrig Zimmer side 34 og Hærem side 350 ff.
Enkelte
tar opp historikk vedrørende prosentligning, noe det kan være rom for å nevne
helt kort.
I
motsetning til oppgaven i vårsemesteret vedr. gevinstbeskatning, beregning og
periodisering (både før og etter skattereformen), hvor rettsstoffet var spredt
over forskjellige deler av skatteloven og litteraturdekningen spredt over flere
titler, finner man alt rettsttoffet vedrørende fordelsbeskatningsspørsmålet i
en samlet og grundig fremstilling, nemlig hos Hærem. Det er derfor, i
motsetning til i sensorveiledningen i vårsemesteret, ikke denne gang behov for
å to opp de materielle spørsmål i veiledningen på de punkter hvor det er
omhandlet av Hærem.
Jeg
viser derfor til hans fremstilling side 313‑346 vedrørende
fordelsbeskatning og fradragsrett.
Nå
det derimot gjelder gevinstbeskatningen er som nevnt ikke Hærems fremstilling
ajour. (Den kommer forøvrig i ny utgave om kort tid. Etter någjeldende § 43,
annet ledd, bokstav d unntas nå gevinst fra inntektsskatteplikt når eieren har
brukt boligeiendom som egen bolig i minst 1 av de 2 siste år før realisasjonen,
forutsatt at realisasjonen finner sted eller avtales mer enn 1 år etter
ervervelsen og mer enn 1 år etter at huset ble tatt i bruk ifølge ferdigattest
var oppført. For detaljer vedrørende forståelsen av de någjeldende regler vises
særlig til Greni m. fl. 1991, side 436 ff.
Etter
mitt skjønn bør ikke reglene om beregningsgrunnlaget for prosentligningen gis
for bred plass. Det helt sentrale må etter dette være vilkårene for skatteplikt
og valg av ligningsmåte, samt hovedkomponentene i beskatningen av de fordeler
boligen gir mens skattyteren sitter med den. Grunntrekkene i
utgiftsfradragsreglene kan gjerne også nevnes.
Jeg
har som nevnt funnet grunn til å honorere de kandidater som også får med seg
hovedelementene i reglene om gevinstbeskatningen. De skal belønnes for at de
har sett at bruken har skattemessige konsekvenser for gevinstskatteplikten. Jeg
nevner også at denne del av pensum hører til det man krever "grundig
kjennskap" om.
Enkelte
kandidater tværer ut i det uendelige reglene om overgang fra en ligningsmåte
til en annen. Det er mindre skjønnsomt.
Det
forhold at det foreligger så mye aktuell skreven tekst (lov og forskrift)
innenfor oppgavens emne, har nok medført at flere kandidater glemmer å trekke
veksler på andre deler av skatteretten. Utrolig mange kandidater har oversett
behandlingen av de faktiske fordeler under prosentligning og prinsippet i sktl.
§ 17. 1.1. Det er neppe mer enn 25 % av den halvparten av kandidatene i Bergen
og Tromsø som jeg til nå har rettet, som har fått frem at leieinntekter f. eks.
fra utleid hybel i prosentlignet bolig er skattefrie.
2.
Noen synspunkter på karakterfastsettingen.
På
denne eksamensdagen har det etter det opplyste inntruffet et særegent forhold.
Forskrift 24.06.1976 nr. 8889 om prosentligning m.v. av bolig og
fritidseiendommer fulgte ikke vedlagt oppgaveteksten. Det har vært vanlig
praksis at man vedlegger aktuelle forskriftstekster på eksamen. Etter ca. 2
timer ble teksten utdelt til alle. På grunn av det inntrufne fikk alle
kandidater denne dagen tillagt 1,5 timer ekstra tid.
For
de kandidater som har hatt forskriftsteksten hele tiden, kan dette ha innebåret
en fordel. Forskriften er en sentral rettskilde i forbindelse med
prosentligningsspørsmålet. Den har forøvrig blitt "livbøyen" til
mange kandidater som ikke har konkrete kunnskaper om oppgavens emne. Men
uansett må det være på det rene at tillegget i eksamenstid åpenbart har
kompensert for det å være uten forskriftsteksten i ca. 2 timer. Bedømmelsen av
besvarelsene må bli på helt vanlig måte, som etter ordinær tid. Ved en
forstandig avgrensning av oppgaven er forøvrig normal eksamenstid fullt
tilstrekkelig.
Ifølge eksamenskravet, jfr. pkt. 1.1 ovenfor,
kreves "grundig kjennskap" til reglene om beskatning av fordel vunnet
ved bl. a. eiendom, og om beskatningen av realisasjonsgevinster. Hovedemnet for
denne oppgaven må sies å være sentralt, og den er meget godt dekket i pensum.
Dette tilsier relativt strenge krav til kunnskaper om hovedreglene og de
sentrale unntak. Detaljer må en god kandidat kunne la fare. Når det gjelder
fradragsreglene er kunnskapskravet mindre. Der kreves det bare "kjennskap"
ifølge pensumkravet. Hovedtrekkene må derfor være nok på dette punkt.
For
laud bør det kreves at kandidaten får frem hjemmelsspørsmålene, kravene til tid
og arealmessig omfang, hovedelementene i netto‑ og bruttoligning, og
situasjonen for inntekter og utgifter ved de to ligningsmåtene, og at det
gjennomgående vises gode konkrete kunnskaper utover lov‑ og
forskriftstekst. En laudabel kandidat bør ha sett at bruken også har
konsekvenser på realisasjonstidspunktet, bl. a. på grunn av kunnskapskravet vedrørende
realisasjonsgevinster.
Det
må også kreves at en laudabel kandidat har valgt en fremstilling som både
disposisjonsmessig og innholdsmessig reflekterer oppgaveteksten ‑
skattemessige konsekvenser av bruk.
I
skatteretten er kravet til struktur og stringens strengt, dersom man skal følge
lærebokens systematikk (Aarbakke). Det merkes både på begrepsbruken og på
disposisjonen. Det må derfor kreves at en laudabel kandidat har en visst
alminnelig skatterettslig grep på fremstillingen, og viser en rimelig korrekt
begrepsbruk.
For
å bestå må det helst kreves at kandidaten klarer å få frem endel utover
ordlyden i lov og forskrift, og at visse grunnleggende skatterettslige
sondringer er med.
Kanskje
er det et gjennomgående trekk at de dyktige kandidater har fått til en
systematisk og grundig fremstilling med eksempler og rettskildestoff, mens de
svake beflitter seg med en mer eller mindre vellykket avskrift/omskriving av
ordlyd i loven og særlig i forskrift. Kandidater som kun omskriver ordlyden og
legger til endel banale selvfølgeligheter bør etter mitt skjønn få en meget
svak karakter. Dersom det i tillegg foreligger direkte feil og/eller
misforståelser bør det i utgangspunktet ligge an til stryk.
Det
er i det hele tatt graden av forståelse, orden og systematikk som skille de
gode fra de dårlige. Svært mange kandidater omskriver ordlyden i en
tilsynelatende helt tilfeldig rekkefølge. Det kan ikke gi noe uttelling.
Det
er tydelig at forlengelsen av eksamensdagen med halvannen time har medført at
endel kandidater har fått særdeles god tid. Dette har medført en betydelig grad
av uttværing av innholdet i forskriftene og produksjon av mange underlige og
konstruerte
eksempler. Det har imidlertid for en stor del kandidater ikke innebåret noen
dokumentasjon av konkrete kunnskaper, utover det man kan slutte av ordlyden i
lov og forskrift direkte.
Skatterett
har nok neppe vært ventet dette semester, siden det ble gitt sist, og man har
kanskje ikke tatt så nøye på den delen av skatteretten som er blitt stående
uendret gjennom reformen, ettersom det både ved undervisning og bokproduksjon
har vært fokusert mest på de nyere elementer i skatteretten, f. eks.
realisasjonsbegrepet m.v.
Ovenstående
forhold er nok forklaringen på at ganske mange har prestert relativt tynne besvarelser.
Emnet er ikke av det vanskeligste i skatteretten, og de fleste kan således
"noe" om dette, eventuelt kan få hentet noe ut av tillatte
hjelpemidler, vedrørende dette emnet. Det er derfor tross alt en relativt liten
strykprosent, og forøvrig en noenlunde "normal" karakterkurve, med en
opphopning i området pluss/minus 3.00. Det viser at det skal endel til for å
utmerke seg, da man får mange "like" besvarelser, samtidig som flere
enn forrige gang såvidt drar seg over kanten av stupet.
En foreløpig utgave av denne sensorveiledningen vært forelagt til uttalelse for fagansvarlig ved fakultetet