Endelig sensorveiledning praktikum 4.avd.juridicum
Bergen/Tromsø høst 1992.
Disposisjonsmessig er det ryddigst å først behandle
saksøkernes felles anførsler vedr. selve vedtaket, dernest de anførsler som
Lillevik Nye Hotell A/S særskilt gjør gjeldende, og til slutt saksøkernes
felles anførsel vedr.kommunens erstatningsansvar.
1.Har saksøkerne krav på bevilling?
Kommunale skjenkebevillinger er regulert i
alkoholloven av 2.juni 1989 nr. 27 kap.4. Av § 4‑1 følger at skjenking av
alkoholholdige drikker "..kan bare skje etter kommunal bevilling med
mindre det er gitt statlig bevilling etter kap.5.". Om saksbehandlingen
ved søknad om kommunal salgs‑ og skjenkebevilling har lovens § 1‑7
regler. Det må legges til grunn at alle interessentene tilhører den kategori
skjenkesteder som reguleres av kap.4.
Kandidatene bør straks s1å fast at det er spørsmål om
utøving av kompetanse etter fritt skjønn, og at ingen da har rettskrav på å få
bevilling. Dette gjelder selvsagt uansett om det ikke har vært noe å utsette på
driften av foretakene. Spørsmålet er opplagt, og vidløftighet her må det
trekkes for.
2.Har herredsretten kompetanse til å gi dom på
bevilling?
Problemstillingen er klassisk. Svaret følger egentlig
av det som allerede må fastslås under pkt. 1. Flere behandler disse to spørsmål
under ett, og det må for så vidt være greit nok.
Stikkordet er igjen kompetanse etter fritt skjønn,
samt domstolenes etterfølgende kontroll av denne type forvaltningsvedtak. Mer
konkret er stikkordet her Mortvedtdommen, Rt.1951 s.19. Se
Eckhoff:Forvaltningsrett 4.utg.s.659662. Som påpekt har Høyesterett ikke fulgt
opp flertallets standpunkt i Mortvedt‑dommen. Kfr. f.eks. Rt.1979 s.1354,
særlig s.1356. At domstolene innvilger en bevilling i doms form på området for
forvaltningens frie skjønn, vil nok fortsatt være sjelden kost. Som Eckhoff
fremhever, bør det kun skje dersom det unntaksvis skulle ligge slik an at det
er på det rene hva den nye avgjørelse rettslig sett må gå ut på. Det er ikke
tilfelle her.
3. Er vedtaket om å gi Studentsamskipnaden bevilling
ugyldig?
Enkelte kandidater reiser spørsmålet om saksøkerne
har rettslig interesse i dom på ugyldighet. Jeg sier derfor noen ord om dette.
Det er naturlig å forstå oppgaven slik at det kun er
reist søksmål mot kommunen. Studentsamskipnaden er altså ikke gjort til part.
Videre kan det se ut til at det er påstått både ugyldighet og
erstatningsansvar. Det siste er ikke sagt uttrykkelig, og oppgaven kunne ha
vært klarere utformet på dette punkt.
At saksøkerne har rettslig interesse i å få dom for
at kommunen er erstatningspliktig overfor dem, er selvsagt ikke tvilsomt. Men
har de rettslig interesse i å få dom på ugyldighet overfor kommunen når den som
har fått bevillingen ikke er trukket inn som part?
Søksmål om gyldighet i ansettelsessaker kan her gi en
viss parallell. Her har Høyesterett vaklet noe mht hva som skal kreves for at
rettslig interesse skal sies å foreligge. Sm1.Rt.1990 s.460 og Rt.1991 s.1468.
Av sistnevnte avgjørelse fremgår at det må kreves at en rettsavgjørelse har betydning
for saksøkerens rettsstilling. På dette punkt hadde avgjørelsen fra 1990 skapt
uklarhet. Anvendt på gyldighetssøksmål må dette innebære at det må påvises at
en dom på ugyldighet har betydning for vedkommendes rettsstilling. Videre heter
det i 1991kjennelsen ‑ stadig med henblikk på ansettelsesvedtak ‑
at det ved ugyldighet pga usaklige hensyn lettere vil foreligge rettslig
interesse enn f.eks. ugyldighet som følge av feil faktum. Grunnen til dette er
at tilsvarende hensyn jo kan tenkes å bli lagt til grunn ved fremtidige
ansettelser.
Så til realiteten: Anførselen er at den begrunnelse
flertallet i kommunestyret ga under behandlingen i august 1991, er uholdbar.
Det er ikke opplyst noe om hvorvidt det lå en
innstilling fra administrasjonen til grunn for kommunestyrets behandling. Hvis
noen slik har foreligget, er det grunn til å tro at den har gått i favør av
Lillevik Nye Hotell A/S, jfr. de opplysninger som ellers er gitt i oppgaven.
Spørsmålet må vurderes med utgangspunkt i
forslagsstillerens begrunnelse, dvs representanten Utigarden. Noen begrunnelse
fra flertallet som sådant vil ikke foreligge, jfr. her også fvl.s 26. De
kandidater som lar vedtaket falle pga manglende begrunnelse har oversett dette,
og det bør det klart trekkes for.
I prinsippet kan det selvsagt tenkes at motivasjonen
kan variere fra de representanter som utgjør flertallet. Men slik oppgaven er
utformet, må det ses bort fra denne mulige komplikasjonen.
Oppgaven inviterer kandidatene til å drøfte hvorvidt
den anførte begrunnelse er usaklig/utenforliggende i forhold til det formål
alkoholloven skal fremme. I henhold til lovens formålspgr. i § 1‑1 er
dette å "å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og
individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter
loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.".
Det kan da straks fastslås at flertallets standpunkt ‑
for så vidt i motsetning til mindretallets ‑ ikke er edruskapspolitisk
motivert. Det kan vanskelig sies at vedtaket med den anførte begrunnelse sikter
på å fremme de formål som er nevnt.
Men man kan ikke stoppe
der. Det at et vedtak innenfor forvaltningens frie skjønn er truffet med en
begrunnelse som ikke eksplisitt tar sikte på å fremme vedkommende hjemmelslovs
formål, behøver ikke å bety at det formål som faktisk er søkt fremmet må lede
til ugyldighet. For det første kan det være grunn til å stile spørsmålet om
de(t) hensyn som faktisk er søkt fremmet er forenlig med den generelle
saklighetsnorm som må gjelde i offentlig forvaltning. Det må man vel klart si
at flertallets begrunnelse for så vidt er. Heller ikke kan det sies at man av
lovens formålsbestemmelse, eller andre av lovens bestemmelser, kan utlede at
denne type hensyn (Økonomi/kultur) er irrelevante, selv om de ikke er edruskapspolitisk
i snever forstand.
Her er det også foranledning til å si noen få ord om
problemstillingen hovedformål/sideformål. Stikkord "legitimt
sidehensyn",jfr. Eckhoff l.c.s.264‑265. Han
bruker også merkelappen "det organisatoriske spesialitetsprinsipp” som
betegnelse på det prinsipp at et forvaltningsorgan ikke skal bruke sitt frie
skjønn til å ivareta hensyn som er lagt til andre forvaltningsorganer. Eckhoff
har for sitt vedkommende foretatt en oppmykning av sitt tidligere restriktive
standpunkt mht de "legitime sidehensyn".
Jeg er kjent med at Ombudsmannen i en sak fra de
senere år har lagt til grunn at et vedtak etter alkoholloven med om lag samme
begrunnelse som her, måtte kunne aksepteres. Jeg har ikke fått sett nærmere på
denne, men uttalelsen er så vidt jeg har forstått langt på vei forankret i en
tilsvarende oppmykning i forhold til et strengt spesialitetsprinsipp som nevnt.
Etter mitt skjønn bør vedtaket ikke underkjennes som
ugyldig, men her må det være plass for begge løsninger.
4.Er kommunen rettslig forpliktet til å gi Lillevik
Nye Hotell A/S bevilling?
Det er naturlig å forstå selskapets anførsler slik at
kommunen for det første har avgitt et bindende forhåndstilsagn. Dernest at det
hevdes at vedtaket om å gi skjenkebevillingen til samskipnaden er ugyldig i
forhold til selskapet fordi det er "uforståelig og urimelig". Jeg
drøfter da dette siste som en selvstendig anførsel nedenfor under pkt.5. En
annen mulighet er å trekke inn dette siste i drøftelsen av om kommunen har forpliktet
seg ved sin forutgående opptreden.
Det må være rimelig klart at selskapet ikke kan høres
med at kommunen har avgitt et bindende forhåndstilsagn om å gi bevilling til
dette. Det forhold at selskapet i forbindelse med behandlingen av tidligere
søknad om reguleringsendring og byggetillatelse har avgitt uttrykk for dette
som en "forutsetning", kan åpenbart ikke være tilstrekkelig. Men
heller ikke den påberopte korrespondanse med kommunens administrasjon og/eller
rådmannens henvisning til "ventilering i formannskapet" kan bringe
saken i noen annen stilling. Det bør være tilstrekkelig å vise til at
kompetansen til å utstede skjenkeløyver etter alkoholloven tilligger
kommunestyret.
Også dette må sies å være en test på kandidatenes
forståelse av sentral alminnelig forvaltningsrett.
.Er vedtaket om å gi bevilling til
Studentsamskipnaden ugyldig fordi det fremstår som urimelig overfor Lillevik
Nye Hotell A/S?
Utgangspunktet er at det kreves kvalifisert
urimelighet, og vilkårene foreligger neppe her. Flere av kandidatene påpeker at
avgjørelsen kan få betydelige økonomiske skadevirkninger for hotellet. og at
dette har investert store pengesummer i tillit til at kommunen ville gi
skjenkeløyve. Etter min mening kan dette likevel ikke føre til ugyldighet.
6.Medfører et evt. ugyldig vedtak automatisk
erstatningsplikt for kommunen?
Jeg nevner først at dette er en felles anførsel
fremmet på vegne av alle saksøkerne. Spørsmålet er om vedtaket utløser
erstatningsplikt for kommunen for "det økonomiske tapet som saksøkerne
hadde lidt ved ikke å få bevilling".
Slik oppgaven er utformet, kan man neppe kreve noen
uttømmende redegjørelse for sammenhengen mellom forvaltningsmessig ugyldighet
og erstatningsplikt for det offentlige. Men som et minimum må det kreves at
spørsmålet må besvares benektende. Det er ikke en automatisk sammenheng her.
Den våkne kandidat vil påpeke:
1.Det må foreligge et økonomisk tap. Er dette
godtgjort her? Vel neppe for alle fire. Og er det gitt hvem av de fire som vil
nå opp ved en ny runde?
2.Kommunen har satt "tak" på to
bevillinger. Er dette uproblematisk? Her kan vises til Rt.1985 s.483 som riktig
nok gjaldt den gamle alkoholloven. Selve denne konkrete avgjørelsen kan
selvsagt ikke forutsettes kjent. (Jeg kjente den ikke ved utarbeidelsen av
førsteutkastet til sensorveiledning, men ble satt på sporet av min
medsensor...)
Dette kan få betydning for erstatningsspørsmålet, men
behøver ikke få det.
3.Er et erstatningsansvar for kommunen betinget av at
det kan påvises et særskilt ansvarsgrunnlag uavhengig av ugyldighetsgrunnen,
f.eks. uaktsomhet? Eller kan det statueres ansvar på objektivt grunnlag? Som
påpekt av Eckhoff kan det anføres gode grunner for å fastslå erstaningsansvar
for det offentlige i et tilfelle hvor det er konstatert myndighetsmisbruk.
I denne delen av oppgaven har forfatteren hatt glede
av å legge inn en rekke problemstillinger i straffeprosess og materiell
strafferett. En del av utfordringen for kandidatene ligger i å ordne stoffet på
en hensiktsmessig måte. Den mest naturlige disposisjonen får man når kandidaten
setter seg i dommerens sted og behandler spørsmålene i den rekkefølge de ville
opptrådt under hovedforhandling i en straffesak i lagmannsrett.
1.Avvisningsspørsmål. Innsigelser mot sakens fremme.
1.1. Tiltalens post I ‑ strl. §228 første og annet ledd.
Forsvarerens innsigelse må gjelde den påtalemessige
side. Her kreves enten begjæring fra fornærmede eller at allmenne hensyn krever
påtale, jfr. strl.§ 228 fjerde ledd.
Her foreligger ikke begjæring fra fornærmede, men fra
fornærmedes far. Det er ikke godt nok med mindre Lars er under 18 år,jfr.
strl.§ 78. Oppgaven har ikke opplysninger om dette, men de fleste legger uten
videre til grunn at han er myndig.
Imidlertid bør den våkne kandidat også se at oppgaven
innbyr til en subsidiær drøftelse med utgangspunkt i de opplysninger som er
gitt om innholdet i farens brev til politiet. Ville dette ha tilfredsstilt
kravet til påtalebegjæring dersom det var Lars selv som hadde skrevet dette?
En anmeldelse av et straffbart forhold er ikke
tilstrekkelig. Se om dette generelt Bratholm/Matningsdal:Kommentarutgave
straffeloven, første del, s.346 flg. Det er vanlig å si det slik at en formell
påtalebegjæring må inneholde krav om påtale og straff. Om disse ord og uttrykk
ikke er benyttet, må det klart fremgå at dette er intensjonen. Det er vel
tvilsomt om dette kravet er tilfredsstilt her, selv om redegjørelsen fra
dr.Bang er vedlagt anmeldelsen.
Det blir da videre spørsmål om allmenne hensyn krever
påtale,jfr. strl.§228 fjerde ledd litra e). Denne vurdering ligger det til
kompetent påtalemyndighet å foreta ‑ ikke til retten. Se for Øvrig
strprl.§ 252 annet ledd som fastslår at det i et tilfelle som det foreliggende
skal fremgå av tiltalebeslutningen at vilkårene for offentlig påtale
foreligger. Det er ikke opplysninger i oppgaven som tilsier at dette er gjort
her.
Det følger av strprl. § 285 annet ledd,samt av
rettspraksis, at retten må gi påtalemyndigheten anledning til å vurdere om
tiltalen skal opprettholdes ut fra allmenne hensyn. Retten kan altså ikke uten
videre avsi kjennelse om avvisning. Dersom forholdet ikke kan avklares på
stedet, vil saken i stedet måtte utsettes i påvente av den nødvendige
avklaring.
1.2. Tiltalens post II ‑ løsgjengerlovens § 17.
Forsvarerens avvisningspåstand må her ses på bakgrunn
av at det bare er domfelte som har begjært fornyet forhandling, og at hans
begjæring naturlig nok bare omfatter de poster i tiltalen som endte med
domfellelse. Påtalemydigheten har ikke begjært fornyet behandling av forholdet
vedr. post II.
Svaret på denne problemstilling ligger i strprl.§ 371
sammenholdt med § 340. Det fremgår at reglene om motanke er gitt tilsvarende
anvendelse på fornyet behandling, men altså med en særregel for
fristberegningen aht "motbegjæring". Kfr. Bjerke/Keiserud II 9.319‑320.
Videre følger det av strprl.§ 51 at ny sak om et krav
som er avgjort ved rettskraftig dom, skal avvises. Etter dette er det klart at
forsvareren må gis medhold i avvisningskravet for så vidt gjelder tiltalens
post II vedr. løsgjengerlovens S 17. Det hjelper ikke at denne posten i
tiltalebeslutningen har "utspring i samme faktum" som post I vedr.
legemskrenkelsen.
Det neste spørsmål er så om str1.§ 350 kan bringes
til anvendelse. Denne subsidiære anførsel fra statsadvokatens side har så nær
tilknytning til avvisningsspm. vedr. løsgjengerlovens § 17 at det etter min
mening er naturlig å behandle det her.
Nøkkelen ligger her i svaret på spørsmålet om hva som
var gjenstand for det kravet som ble avgjort ved den første dommen. Dette
faller igjen sammen med avgrensningen av begrepet "samme forhold" når
det gjelder forholdet mellom tiltalebeslutning og dom, jfr. strprl.§ 38. Her må
man ha for øye at retten i den tidligere saken ikke er bundet av tiltalens
beskrivelse av faktum, og at den har p1ikt til å anvende det straffebud som den
finner riktig. Retten kan likevel ikke dømme etter straffebud som verner andre
interesser enn de som er tatt med i tiltalen, og påtalemyndigheten kan reise ny
sak for slike straffebuds vedkommende, jfr. Rt.1980 s.360. Jeg viser her til
Bjerke/Keiserud I s.156.
Avgjørende blir etter dette om str1.§ 350 verner
samme interesse som løsgjengerlovens § 17. Løsningen her er vel ikke uten
videre opplagt. Imidlertid har Høyesteretts kjæremålsutvalg i en avgjørelse
inntatt i Rt.1953 s.934 lagt til grunn at retten i et tilfelle hvor det ble
frifinnelse for et forelegg vedr. løsgjengerlovens § 17 pga bevistvil mht
beruselse, skulle ha tatt standpunkt til om forholdet kunne straffes etter
str1.§ 350.
Løsningen bør da bli at avvisningspåstanden tas til
følge for så vidt gjelder tiltalens post II vedr. løsgjengerlovens § 17, samt
at det ikke kan bli spørsmål om å dømme for overtredelse av str1.§ 350.
Dette spørsmålet er ikke av de letteste, og
kandidatene kan ikke forutsettes å kjenne f.eks.avgjørelsen fra 1953.
Avgjørelsen fra 1980 vedr. interesse‑synspunktet bør imidlertid være
kjent for kandidatene, og med dette som utgangspunkt burde det være mulig å få
noe fornuftig ut av dette. Dette er nok et av de spørsmål som skiller de virkelig
flinke kandidatene fra resten.
2.Kan Lars' rettslige forklaring fra bevisopptaket
leses også under hovedforhandlingen i lagmannsretten?
Problemstillingen reiser spørsmål om anvendelse av
såvel strprl. som EMK. Den beste måten l gå frem på vil være å starte med en
gjennomgang av de relevante bestemmelser i norsk strprl. og så etter hvert
trekke inn EMK. Konvensjonens bestemmelser er jo gjennom strprl.§ 4 gitt
direkte anvendelse i norsk rett. Noen "motstrid" i egentlig forstand
blir det derfor ikke spørsmål om. Og under enhver omstendighet gjelder som
kjent presumsjonsprinsippet.
Av praktiske grunner behandler jeg i det følgende
først norsk strprl. og deretter EMK.
2.1.Forholdet til norsk straffeprosesslov.
Det er naturlig å ta utgangspunkt i strprl. § 97 som
fastslår at siktede i utgangspunktet skal ha forsvarer ved bevisopptak til bruk
under hovedforhandling når det er på det rene at han skal ha forsvarer under
denne. Dette kan likevel unnlates når retten finner det ubetenkelig å fremme
bevisopptaket uten forsvarer.
Her er situasjonen imidlertid at det allerede er
oppnevnt forsvarer for Tastad. Det dreier seg videre ikke om bevisopptak under
etterforskningen, men om bevisopptak under saksforberedelsen til
hovedforhandling. Adgangen til foreta bevisopptak er da regulert i strprl. §
270. Vilkåret er at "beviset ikke kan føres under hovedforhandlingen uten
uforholdsmessig ulempe eller utgift". Det kan vel likevel ikke forlanges
at kandidatene skal si noe særlig om dette. Det er det forhold at Tastad ikke
har hatt forsvarer under bevisopptaket, og betydningen av dette, som er temaet.
Av strprl.§ 244 jfr.§ 271 jfr.§ 373 annet ledd følger
at motparten skal varsles om bevisopptak, at forsvarer (og siktede) har rett
til å være til stede osv.
Oppgaven gir ikke opplysninger om hvordan
påtalemyndigheten har forholdt seg i så måte. Den nøyer seg med å fastslå at
forsvarer rent faktisk ikke hadde vært til stede. De fleste som går inn på
dette legger uten videre til grunn at påtalemyndigheten ‑ og retten ‑
har foranlediget bevisopptak uten varsel til Tastad og hans forsvarer, og det
er vel en naturlig forståelse av oppgaven. Forholdet har betydning også for
spørsmålet om brudd på EMK, jfr. nedenfor om dette.
For den videre drøftelse bør det da antakelig legges
til grunn at det er begått feil i saksbehandlingen i forbindelse med
bevisopptaket. Den våkne kandidat har da foranledning til å reise spørsmålet om
allerede dette forhold er til hinder for opplesning av bevisopptaket. Det blir
i tilfelle en variant av problemstillingen "ulovlig ervervet" bevis.
Jeg nevner til sammenligning at det er alminnelig antatt at det ikke vil være
adgang til å lese opp under hovedforhandling en forutgående forklaring avgitt
til politiet dersom vedkommende har rett til generelt å nekte å forklare seg
etter strprl.§ 122 og dette ikke har vært foreholdt ham.
Men om kandidatene ikke tar opp denne
problemstilling, må det forventes at de tar standpunkt til om bestemmelsen i
strprl.§ 297 er til hinder for at forklaringen kan leses opp under hovedforhandlingen.
Spørsmålet er da om muntlig avhør "ikke er mulig eller ville medføre
uforholdsmessig ulempe eller utgift". Ved vurderingen her kan det sies noe
helt kort om en evt. kortvarig utsettelse av hovedforhandlingen sammenholdt med
verdien av å ha Lars til stede og høre hans forklaring direkte for den dømmende
rett. Kfr. s 109 tredje ledd som gir hjemmel for å utvide møteplikten når dette
finnes påkrevet.
Enkelte kandidater vil muligens påpeke at det er en
rettslig forklaring det er spørsmål om å tillate opplest ‑ikke en
forklaring for politiet. Det må være et poeng. På den annen side svekkes
verdien av dette dersom man legger til grunn at det var feil å ikke sørge for
at det var forsvarer til stede under bevisopptaket.
De fleste synes å ville legge til grunn at § 297 gir
hjemmel for opplesning. Dette må kunne aksepteres. Men på dette tidspunkt i
drøf telsen ‑ om ikke før ‑ må EMK trekkes inn i drøftelsen.
2.2.Forholdet til Europakonvensjonen og praksis fra
domstolen i Strasbourg.
Direkte skriftlig pensum er vel ikke dette, men de
mest sentrale problemstillinger må kunne forutsettes kjent. Ikke bare fra
forelesninger i straffeprosess, men fra lesning av nyere rettspraksis og
fagtidsskrift. Stikkord er prinsippet om "fair trial", jfr.
Unterpertinger‑dommen m.m. Det veiledende synspunkt, som også er lagt til
grunn av Høyesterett i saker der konvensjonens bestemmelser har vært
påberopt,er om det er spm. om helt sentral/avgjørende bevisførsel som tiltalte
ved forsvareren ikke har hatt mulighet til å Øve innflytelse på. Avgjørende er
en helhelsbedømmelse av bevisførselen der man også ser på om det foreligger
andre bevis enn den omstridte forklaring. I dette tilfelle har man både
legeerklæring og vitneforklaringer til de to poster i tiltalen som skal fremmes
til realitetsavgjørelse.
Hvilken løsning man kommer til her er ikke det
viktigste. Personlig heller jeg vel til at opplesning av forklaringen etter
omstendighetene ikke vil stride mot EMK.
Også de kandidater som kommer til at opplesning kan
tillates både i forhold til strprl. og EMK må imidlertid to stilling til
anførselen om at en evt. feil her vil være en ubetinget opphevelsesgrunn.
Spørsmålet er om forholdet går inn under strprls 360 annet ledd nr.7. Det er på
det rene at det ikke er tilfelle. Bestemmelsen gjelder bare pådømmelsen, jfr.
Rt.1985 s.1258 som fastslo dette i forhold til gml.strprl.§ 393 annet ledd
nr.5. Se for øvrig Bjerke/Keiserud II s.301‑302.
Det riktige er altså at betydningen av en evt. feil
ved saksbehandlingen her må vurderes etter strprl.§ 360 første ledd.
3.Tiltalens post I ‑ strl.§ 228 eller § 229
jfr.§ 232?
3.1.Prosessuelle spm.
3.1.1. Kan det tas hensyn til de nye opplysningene
fra dr.Bang,, og har tiltalte i tilfelle krav på utsettelse?
Distrikslegens forglemmelse er i og for seg
beklagelig, men når opplysningen først er fremkommet kan lagmannsretten ikke
være forhindret fra å bygge også på dette. Rfr. strprl.ss 292‑294.
Derimot skal forsvareren gis anledning til å uttale seg om
subsumsjonsendringen, og har krav på "en passende utsettelse når retten
finner det ønskelig for forsvaret", jfr. strprl.§ 38 tredje ledd. Her kan
også vises til § 293 annet ledd. Flere kandidater viser til § 254 fjerde ledd.
Om det legges til grunn at aktor endrer tiltalebeslutningen ‑ noe som ikke
fremgår klart av oppgaven ‑ er dette en relevant henvisning.
I dette tilfelle er det neppe grunn til utsettelse, i
hvert fall ikke noen langvarig sådan. Den nye opplysningen foranlediger neppe
behov for ytterligere bevistilbud fra tiltalte ved forsvareren, og Øvrige
opplysninger fra legeerklæringen har allerede gjort det klart at man i beste
fall befinner seg i grenseomr det mot anvendelse av strl.§ 229.
3.1.2.Kan lovanvendelsen endres til skade for
domfelte når det var han som begjærte fornyet behandling?
Svaret må klart være ja. Hvem som har begjært fornyet
behandling for denne posten i tiltalen, får ingen betydning. Avgjørende er at
man befinner seg innenfor rammen av strprl.§ 38.
Noen kandidater presterer her å gi forsvareren
medhold med den begrunnelse at man ved fornyet behandling kun prøver
skyldspørsmålet og at en prøvelse av lovanvendelsen forutsetter anke til
Høyesterett. Det er en sterk søknad, men ikke om utstedelse av
eksamensvitnemål! Nåja, helt bokstavelig er nå ikke det ment.
3.2.
Kan strl.§§ 229 og 232 få anvendelse?
Her må først drøftes om forholdet ‑ slik det er
beskrevet i legeerklæringen og supplert av legen i hans forklaring i retten
skal subsumeres som legemsbeskadigelse etter strl.§ 229 eller som
legemsfornærmelse med følgeskade etter § 228 første og annet ledd. På bakgrunn
av opplysningen i legeerklæringen om at Lars ifølge garderobevakten "var
besvimt i ca. 5‑6 sekunder", gir oppgaven foranledning til å drøfte
om alternativet "hensette i...bevisstløshet" kan få anvendelse. En
slik vurdering må formentlig gå både på bevisbedømmelse og lovanvendelse. Er
opplysningen sikker nok til at man på grunnlag av den alene kan legge til grunn
som hevet over rimelig tvil at Lars virkelig besvimte? Og skal i tilfelle en så
kort besvimelse være tilstrekkelig til å subsumere forholdet under strl.§ 229?
Gode grunner taler vel her for at man konsentrerer
seg om hovedalternativet "skader en annen på legeme eller helbred".
Her må det være viktig at kandidatene får vist at de har forståelse inne. Det
bør kunne forventes at det fremgår av drøftelsen at det er spørsmål om en
skjønnsmessig vurdering der skadens varighet omfang står sentralt. Videre at
alternativet "helbred" her kan selvstendig betydning pga en lengre
periode med delvis sykemelding og arbeidsudyktighet. Kfr. strl.§ 229 annet
str.alt som endog gir forhøyet strafferamme. Et annet poeng kan være at de
beskrevne småskadene bør ses i sammenheng, og at en samlet vurdering bør gi som
resultat at det her objektivt sett foreligger en legemsbeskadigelse.
Helt sentralt er videre at kandidatene må drøfte
betydningen av hva forsettet må omfatte for at forholdet skal bedømmes som
legemsbeskadigelse etter § 229. Jeg, går ikke nærmere inn på de subjektive
forhold her, men viser til det som sies nedenfor under pkt.3.3.
Forholdet til strl.§ 232 må så drøftes. Slik oppgaven
er utformet, må det være alternativet "andre særdeles skjerpende
omstendigheter" som i tilfelle kan være aktuelt. I relasjon til
bestemmelsens siste punktum må det blant annet vurderes om handlingen har
skjedd uprovosert osv.
Et pluss for forståelsen til de kandidater som får
vist at det fortsatt ‑ også etter lovendringen i 1989 ‑ er en
moralsk dom over handlingen det er spørsmål om å foreta, og at det avgjørende
derfor til syvende og sist blir en helhetsvurdering av handlingen. Etter mitt
skjønn er det neppe grunn til å anvende strl.§ 232 på forholdet.
3.3.Ska1 Tastad frifinnes pga beruselsen?
Utgangspunktet for drøftelsen må her tas i strl.§ 45
slik bestemmelsen er anvendt i rettspraksis, jfr. b1.a.Rt.1961 s.547.
Spørsmålet er om beruselsen er selvforskyldt eller ikke. Kan Tastad bebreides
at han ble beruset? Det er vel nokså klart ut fra oppgavens opplysninger at
dette må besvares benektende. Det er da ikke grunnlag for å fingere forsett, og
Tastad må bedømmes ut fra hvilke forestillinger han faktisk gjorde seg. Det er
et poeng å få frem at beruselsen ikke nødvendigvis utelukker at det kan
foreligge forsett. Han kan likevel være seg bevisst hva han gjør, dvs at han
utøver den voldshandling som er beskrevet i oppgaven.
Imidlertid følger det direkte av oppgaven at Tastads
feiltakelse mht paraply/jernstang skyldtes beruselsen. Dette innebærer at det
foreligger en faktisk villfarelse som må bedømmes etter strl.§ 42. Det er etter
mitt skjønn mest naturlig å drøfte dette i tilknytning til spørsmålet om Tastad
kan frifinnes på grunn av nødverge.
3.4.Skal Tastad frifinnes på grunn av nødverge?
Det kan raskt fastslås at det objektivt sett ikke
foreligger en nødvergesituasjon. Spørsmålet må her bli om Tastads villfarelse
medfører at handlingen blir straffri etter nødvergebestemmelsen.
Det er på det rene at han
tar feil av situasjonen og feilaktig tror at han er i ferd med å bli utsatt for
et angrep. Strl.§ 42 må her føre til at han ikke kan straffes hvis hans
handlemåte var berettiget ut fra hang oppfatning av den faktiske situasjon. Jeg
viser til Andenæs: Alminnelig strafferett,3.utg.s.158‑159 med henvisning
til rettspraksis.
Det riktigste må her være å legge til grunn at det
vel kunne være berettiget ‑etter hans subjektive oppfatning ‑ å
søke å avverge "angrepet", men at han går for langt. Det å dunke
Lars' hode i murveggen går utover hva som var "fornødent hertil". Det
foreligger da overskridelse av nødvergehandling, og det kan ikke være plass for
straffrihet etter s 48 siste ledd. Derimot kan det vel være plass for
nedsettelse av straffen etter § 56 nr.l litra b in fine.
3.5.Tiltalens post III ‑ strl.§ 318 jfr.§ 317.
Forsvarerens anførsel om feil ved lovanvendelsen er
ikke nærmere begrunnet, og utfordringen må vel ligge nettopp i dette. Slik
oppgaveteksten er utformet, er det foranledning til å drøfte om forholdet
heller bør subsumeres som naskeri under strl.§ 391 a fjerde ledd jfr. første
ledd jfr. § 317. Avgjørende er da om "straffskylden må regnes for liten på
grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for
øvrig". Ser man i første omgang utelukkende på verdien, må man to hensyn
til at kasettspilleren nok er verd mer enn de kr. 800,‑ som Tastad har
betalt for den. Og ettersom allerede kjøpesummen ligger i naskeribestemmelsens
øvre grenseområde, tilsier dette at straffeskylden ikke kan anses liten pga
verdien.
Et annet spørsmål som kan reises ‑ og som flere
kandidater reiser ‑ er om det forhold som er beskrevet i tiltalebeslutningens
post III litra b) bør bedømmes som underslag etter strl.§ 255, og ikke som (et
fortsatt) heleri. Antakelig er det riktig å bedømme forholdet som underslag,
idet det ikke er avgjørende på hvilken måte man er kommet i besittelse av gjenstanden.
Kfr. Andenæs: Formuesforbrytelsene 5.utg.s.49‑50.
Når det gjelder vektleggingen av de to delene, bør
det tas hensyn til at del II både er mer arbeidskrevende og (i hvert fall for
noen spm.) vanskeligere enn del I. Dette kan vel tilsi et forholdstall på 1:2.
Ovenstående er skrevet med grunnlag i retting av en
del besvarelser og for øvrig etter flere nyttige innspill fra min medsensor