SENSORVEILEDNING VED JURIDISK EMBETSEKSAMEN
UNIVERSITETET I BERGEN 4. AVDELING HØSTEN 1993.
Teorioppgave nr. 1:
Sondringen mellom skyldspørsmålet og straffespørsmålet og sondringens rettslige
betydning i straffesaker.
Litteratur:
Det er gitt en generell fremstilling av emnet i
Andenæs, Norsk straffeprosess I, 1984, side 137‑147. For øvrig finnes det
stoff med relevans for emnet i samme bok side 159‑160 (voteringsmåten),
side 163‑164 (bevisbyrden), side 339 (prosedyren), side 341‑342
(delingen av forhandlingen), side 356‑365 (domsgrunnene), side 370373
(forhØrsrettspådømmelse) og side 382‑383 (om spørsmålene til lagretten).
Videre har høyesterettsdommer RØstad behandlet
spørsmålet i Jussens Venner hefte 10 ‑ 1979. Nevnte artikkel er for øvrig
inntatt i Utvalgte emner, 1981 side 228‑264. I tilknytning til RØstads
artikkel vil jeg nevne at denne er basert på straffeprosessloven av 1887.
Nærmere om oppgaven.
I sin artikkel har Røstad en treffende
åpningsbemerkning:
"Grensedragningen mellom skyldspørsmål og
straffespørsmål er ett av de grunnleggende emner i straffeprosessen. Man kan
også trygt si at den hører til fagets aller vanskeligste problemer. På enkelte
punkter vil fastleggingen av grensen være problematisk. En betydelig del av
grensen skulle likevel kunne fastlegges uten særlige vanskeligheter ‑
forutsatt at man til løsning av det straffeprosessuelle problem anvender
fundamentale kunnskaper i strafferett."
I oppgaveteksten er det spurt om 1) sondringen og 2)
sondringens rettslige betydning i straffesaker.
Det er imidlertid ikke noe i veien for at kandidatene
i sin besvarelse først skisserer sondringens betydning, for dernest å
fremstille grensen mellom skyldspørsmålet og straffespørsmålet. Dette gjøres
såvel av Andenæs som av Røstad. Sistnevnte har for Øvrig et opplegg som avviker
fra lærebokens, idet han fremstiller den straffeprosessuelle betydning av
grensedragningen i relasjon til de ulike rettsinstanser. En må forvente at
enkelte av kandidatene har lest Røstads artikkel, og at de derfor også velger å
holde seg til hans opplegg.
Stoffet må sies å være meget sentralt ‑ slik at
sensorene er helt fortrolige med problemstillingene. Jeg skal derfor nøye meg
med en til dels tilnærmet stikkordsmessig oversikt.
De fleste kandidater vil formentlig gi en kort
innledning om forskjellige arter rettslige avgjørelser, nemlig at disse deles i
prosessuelle og materielle avgjørelser. Med avgjørelser av sakens realitet
menes krav om straff eller andre rettsfølger som er reist i prosessen.
Domstolen tar imidlertid ikke bare standpunkt til hovedkravet om straff eller andre forholdsregler, og til
borgerlige rettskrav som begjæres pådømt etter straffeprosesslovens § 3. Under
tiden må den også avgjøre andre krav som har sitt opphav i straffesaken
(bikrav). Det gjelder således krav fra påtalemyndigheten om at siktede skal
ilegges saksomkostninger, eller krav fra siktede om erstatning av statskassen
for ugrunnet forfølgning eller straff eller erstatningsansvar for forseelser
under rettergangen. Behandlingen av slike bikrav faller utenfor nærværende
oppgave.
Kandidatene bør ha klart for seg spørsmålenes
plassering i prosessen. Mens straffespørsmålet egentlig først melder seg på
domsstadiet, har skyldspørsmålet en fremskutt plass også under
etterforskningen. Denne tar nettopp sikte på å få klarlagt om det foreligger et
straffbart forhold og om dette kan tilregnes en bestemt gjerningsmann. På
etterforskningsstadiet skaffes det til veie opplysninger om siktedes personlige
og sosiale forhold, jfr. straffeprosesslovens § 161 (personundersøkelse) og §
165 (mental observasjon).
Ved avslutningen av etterforskningen må
påtalemyndigheten vurdere om det er skaffet tilveie tilstrekkelig materiale til
å bevise skyld for et straffbart forhold. Påtalemyndigheten har allerede på
dette stadium en viss adgang til å treffe avgjørelser såvel i skyld som i
straffespørsmålet, nemlig ved å meddele påtaleunnlatelse, beslutte saken
overført til helse‑ og sosialstyret eller utferdige forelegg.
Det kan for øvrig være grunn til å peke på at
domstolene har adgang til å innskrenke sin avgjørelse til å gjelde
skyldspørsmålet gjennom domsutsettelse.
Betydningen av avgrensningen mellom skyldspørsmålet
og straffespørsmålet:
1. Ad dom i forhørsrett.
Her er det tilståelsen i sin protokollerte form som
danner grunnlaget for dommen ‑og den gjelder skyldspørsmålet. Alle
momenter i dette ‑ såvel de subjektive som objektive vilkår må ha dekning
i siktedes tilståelse. (Med unntak for promillesaker, jfr. straffeprosesslovens
§ 248 første ledd annet pkt.).
Ved avgjørelsen av straffespørsmålet kan dommeren
bygge på momenter utenfor siktedes forklaring.
2. Saksbehandlingen i herreds‑
og byrett.
Som hovedregel skjer forhandlingene og bevisførselen
under ett for skyldspørsmålet og straffespørsmålet, jfr. straffeprosesslovens §
288.
Vedrørende bevisbyrden gjelder prinsippet in dubio
pro reo for skyldspørsmålets vedkommende, men regelen har ‑ som fremholdt
av Røstad side 337 ‑ "ikke den samme solide forankring ved
avgjørelsen av straffespørsmålet." (Vedrørende bevisbyrden viser jeg til
den sensorveiledning jeg utarbeidet forrige semester om dette terra).
Under domskonferansen skal det voteres særskilt over
skyldspørsmålet, jfr. straffeprosesslovens § 33. Dette innebærer at avgitte
stemmer for frifinnelse skal legges sammen, selv om de bygger på forskjellige
grunnlag. For straffespørsmålets vedkommende voteres det alltid under ett. Også
en dommer som har stemt for frifinnelse deltar ved straffutmålingen, jfr.
straffeprosesslovens § 34. (Dette er en nydannelse i forhold til den tidligere
straffeprosesslov, se Straffeprosessloven av 1887 § 166).
Videre er kravene til domsgrunner forskjellig. Når
det gjelder skyldspørsmålet, må domsgrunnene i herreds‑ og byrettssaker
gi en fremstilling av det faktiske forhold som er tilstrekkelig til at
Høyesterett kan prøve om loven er riktig anvendt, jfr. straffeprosesslovens §
40 annet ledd. For øvrig sondrer loven mellom fellende og frifinnende dommer,
jfr. straffeprosesslovens § 40 tredje ledd. Blir tiltalte frifunnet, skal
domsgrunnene angi de vilkår for straffeskyld som antas å mangle eller de
omstendigheter som utelukker straff eller annen rettsfølge som det er
fremkommet krav om. Også ved en frifinnende dom må retten gi så fyldesgjørende
beskrivelse av faktum at Høyesterett vil kunne prøve om rettsanvendelsen er
riktig. Dette gjelder også hvor det er tale om anvendelse av skjønnsmessige
bestemmelser. Det vises her for Øvrig til høyesterettsdommer Henrik Bahrs
artikkel i TFR 1968 side 3436.
Dom avsagt av herreds‑ og byrett er gjenstand for
to ordinære rettsmidler; Fornyet behandling ved lagmannsrett og anke til
Høyesterett. Det er her viktig at kandidatene ser at fornyet behandling er det
rette rettsmiddel såfremt angrepet på dommen retter deg mot bevisbedømmelsen
under skyldspørsmålet. Anke er det rette rettsmiddel så fremt angrepet på
dommen retter seg mot rettsanvendelsen under skyldspørsmålet, eller retter deg
mot straffesplørsmålet. Begrensningen i ankeadgangen under skyldspørsmålet har
sammenheng med Høyesteretts kompetanse i ankesaker, idet Høyesterett ikke kan
prøve den bevismessige siden ved herreds‑ eller byrettens dom. (For
fullstendighetens skyld nevnes at anke også kan rettes mot påståtte feil ved
rettens prosessuelle avgjørelser ‑ feil ved saksbehandlingen).
Jeg finner grunn til å nevne at i relasjon til
rettsmiddelet fornyet behandling gjøres det ofte feil i praksis, idet
advokatene her ikke ser hva som hører til skyldspørsmålet og hva som hører til
straffespørsmålet, f.eks. i narkotikasaker og saker vedrørende hastighetsoverskridelse.
For noen år tilbake angrep en advokat i en artikkel i Lov og Rett Høyesteretts
praksis vedrørende samtykke til fornyet behandling ved lagmannsrett. Advokaten
syntes imidlertid ikke å være oppmerksom på at i praksis benyttes nevnte
rettsmiddel i tilfeller der det korrekte er anke over straffespørsmålet.
3. Saksbehandlingen i lagmannsrett.
Avgrensningen mellom skyldspørsmålet og
straffespørsmålet har for det første betydning for kompetansedelingen mellom de
juridiske dommere og juryen. Etter straffeprosesslovens § 306 er det lagrettens
oppgave å avgjøre skyldspørsmålet. Loven uttrykker seg forresten noe
kategorisk. Lagretten er ikke enerådende ved avgjørelsen av skyldspørsmålet, og
et utvalg av lagretten deltar på en annen side ved avgjørelsen av
straffespørsmålet.
Sondringen har særlig betydning i lagmannsrettsaker,
hvor saksbehandlingen får en oppdeling etter som forhandlingen gjelder
skyldspørsmål eller straffespørsmål. Denne oppdeling er en konsekvens av
kompetansedelingen. Som følge av denne forelegges lagretten i form av et
spørsmålsskrift avgjørelsesmyndighet i skyldspørsmålet. Dette skal besvares med
et nakent "ja" eller "nei", etter at lagmannen gjennom en
rettsbelæring har gjennomgått saken og de relevante rettsregler.
Som nevnt foran, er ikke lagretten helt suveren på
skyldspørsmålets område: Retten har etter loven adgang til på rettslig grunnlag
‑ å frifinne tiltalte, jfr. straffeprosesslovens 286, jfr. § 329 annet
ledd. De juridiske dommere kan også dømme for en mindre lovovertredelse enn hva
som følger av lagrettens kjennelse, jfr. straffeprosess‑lovens § 329
tredje ledd. Videre kan de juridiske dommere sette lagrettens kjennelse til
side ved beslutning, jfr. straffeprosesslovens S 329 første ledd og 330.
Sistnevnte bestemmelse gjelder en skyldigkjennelse fra lagretten.
Lagrettens posisjon med hensyn til skyldspørsmålets
avgjørelse kan karakteriseres slik: Det kan aldri avsies noen fellende dom uten
at den for skyldspørsmålets vedkommende helt ut støtter seg på en bekreftende
avgjørelse fra lagrettens side.
I lagmannsrettsaker forhandles det først over
skyldspørsmålet, og etter at lagretten med bekreftende svar har fastslått
straffeansvar, forhandles det over straffespørsmålet.
Ved straffutmålingen deltar lagrettens ordfører og 3
Øvrige medlemmer, dog slik at begge kjønn skal være representert. Ett
lagrettemedlem som har stemt for frifinnelse i skyldspørsmålet skal delta ved
avstemmingen om straff, jfr. straffeprosesslovens § 332 annet ledd.
De juridiske dommere avgjøre alene de borgerlige
rettskrav, jfr. strpl. § 332 først ledd 1. pkt. Kravene til domsgrunner er
mindre strenge i lagmannsrettsaker enn i herreds‑ og byrettsaker. I
lagmannsrettsaker skal det bare henvises til lagrettens kjennelse når den
legges til grunn for dommen, se straffeprosesslovens § 40.
Ved fornyet behandling sammensettes imidlertid retten
med meddomsrett, jfr. strpl. §§ 330 og 373 tredje ledd. Saksbehandlingen blir
da i hovedsak som i første instans, det samme gjelder voteringstema samt
domsgrunner.
Mot lagmannsrettens dom er det bare ett ordinært
rettsmiddel, nemlig anke til Høyesterett. Anken kan imidlertid ikke grunnes på
feil ved bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet, jfr. straffeprosesslovens §
335 annet ledd.
4. Ankebehandlingen i Høyesterett.
Det fremgår ovenfor at i straffesaker har Høyesterett
en begrenset kompetanse i ankesaker, idet den hverken for dom i forhørsrett,
herreds‑ og byrett eller lagmannsrett kan prøve bevisbedømmelsen under
skyldspørsmålet. Det er imidlertid bare dette ene element i skyldspørsmålet som
er unndratt prøvning. Høyesterett kan således prøve de to andre elementene som
skyldspørsmålet består av, nemlig lovtolkningen og subsumpsjonen. I sin
artikkel uttaler Røstad: "Høyesterett har som ankeinstans en videre
kompetanse enn retten har i en lagmannsrettsak. Høyesterett kan således prøve
viktige deler av skyldspørsmålet som er unndratt rettens prøvning i en
lagmannsrettsak."
I straffespørsmålet har Høyesterett full kompetanse,
idet den her kan prøve såvel bevismessige som rettslige spørsmål. (En ser ofte
at juridiske studenter ikke er klar over det sistnevnte).
5. Den nærmere avgrensning av
skyldspørsmålet ‑ straffespørsmålet.
Kandidatene må få frem at loven ikke gir noen
definisjon av skyldspørsmålet. Den gir en negativ avgrensning i
straffeprosesslovens § 33 og en viss positiv angivelse i §§ 317‑318. De
sistnevnte omhandler spørsmålstillingen til lagretten.
Skyldspørsmålet går ut på å fastslå om tiltalte har
foretatt den påståtte handling, om denne går under vedkommende straffebestemmelse
og om tiltalte kan holdes ansvarlig for overtredelsen. Straffespørsmålet går ut
på å fastsette en reaksjon for den skyldige ‑ eventuelt å fastslå at
straffeskylden er bortfalt på grunn av etterfølgende omstendigheter som nevnt i
straffeprosesslovens § 33.
Kandidatenes behandling av spørsmålet bør således ta
utgangspunkt i de 4 straffbarhetsvilkårene:
a)
Det må finnes et straffebud som passer på handlingen.
b)
Det må ikke foreligge noen straffrihetsgrunn, slik som nødverge eller nødrett.
c)
Det må foreligge subjektiv skyld hos gjerningsmannen, som regel forsett, men i
andre tilfelle er det tilstrekkelig med uaktsomhet.
d)
Handlingen må være foretatt av en tilregnelig person.
Kandidatene må få frem at subsumpsjonstvil hører til
skyldspørsmålet, f.eks. om handlingen skal bedømmes som tyveri eller underslag.
Deklareringen av straffeansvar vil også omfatte å vurdere om det forelå
straffri forberedelse eller om det var foretatt handling ved hvilken
gjerningsmannen forsettlig hadde påbegynt utførelsen av forbrytelsen, slik at
"forsøkspunktet” var overskredet, jfr. straffelovens § 49. Det hører også
under skyldspørsmålet å avgjøre om det forelå fullbyrdet forbrytelse eller bare
forsøk, se Rt. 1961 side 547. Videre må spørsmålet om tilbaketreden fra forsøk
behandles.
I relasjon til straffbarhetsvilkår b) må nevnes at
spørsmålet om overskridelse av nødvergeretten i henhold til straffelovens § 48
fjerde ledd ‑ hvilket leder til straffrihet ‑ er en integrerende
del av skyldspørsmålet, jfr. Rt. 1977 side 765. Det ligger således innebygget i
lagmannsrettsaker i selve spørsmålet om tiltalte er skyldig etter tiltalen.
I tilknytning til straffbarhetsvilkår c) kan nevnes
at villfarelse i henhold til straffelovens § 42 første ledd inngår i
skyldspørsmålet. I tilknytning til straffbarhetsvilkår d) må fremheves at de
krav om personlige forutsetninger for straffbarhet som er oppstilt i
straffelovens §§ 44 og 46 utgjør et naturlig ledd i skyldspørsmålet, og er i
lagmannsrettsaker innebygd i selve hovedspørsmålet. En bevisstløshet som er en
følge av selvforskyldt rus, utelukker ikke straff. Antas bevisstløsheten å være
en følge av selvforskyldt rus, kan straff anvendes. Et slikt forhold går
således inn under straffespørsmålet.
Kandidatene må også behandle rettsvillfarelse,
tilbaketreden fra forsøk og provokasjon og retorsjon. Det er videre naturlig å
behandle straffbortfall ved enkelte sedelighetsforbrytelser, jfr. "omtrent
jevnbyrdig i alder og utvikling", jfr. straffelovens § 195 fjerde ledd, §
196 tredje ledd, § 197 annet ledd og § 212 tredje ledd.
I straffelovens 5. kapittel er under § 58 tatt med en
regel om at i samvirketilfelle kan anvendes en mildere sideramme når ett av de
nærmere angitte vilkår foreligger. Denne regel ‑ og parallellbestemmelsen
i § 59 ‑er helt ut en straffutmålingsregel og utgjør som sådan en del av
straffespørsmålet. Straffeloven inneholder imidlertid i forbrytelses‑/forseelses‑katalogen
enkelte bestemmelser som hjemler straffbortfall under særskilt angitte
omstendigheter, se f.eks. § 234 annet ledd, § 244 annet ledd, § 392 annet ledd
og § 395 annet ledd. Disse regler er fakultative, og berører både skyld‑
og straffespørsmålet. Det vil være et ledd i skyldspørsmålet å avgjøre om de
angitte vilkår for straffbortfall er oppfylt. Disse er dels av objektiv, dels
av subjektiv karakter, se nærmere Røstad l.c. side 354.
6. Straffespørsmålet faller i to deler: Spørsmålet om
straffutmåling og spørsmålet om straffopphørsgrunner.
Straffeprosesslovens § 33 annet pkt. sier at til
skyldspørsmålet regnes ikke spørsmålet om bortfall av straff på grunn av
foreldelse. Spørsmålet om tidspunktet da handlingen er begått, hører etter
loven likevel til skyldspørsmålet, hvis det har betydning for foreldelsen. Den
tiltaltes skyld er naturligvis den samme enten handlingen er begått på den ene
eller den annen dag. Tilbaketreden fra forsøk er en etterfølgende omstendighet
som etter straffelovens § 50 kan oppheve et pådratt straffansvar. Men denne
straffrihetsgrunn er svært forskjellig fra foreldelse. Hagerup har fremholdt at
tilbaketreden kaster et retrospektivt lys over gjerningsmannens skyld, og i
praksis er det antatt at spørsmålet om straffrihet på grunn av tilbaketreden
hører til skyldspørsmålet, jfr. Rt. 1905 side 839 og Rt. 1952 side 742.
I forbindelse med straffutmålingen må kandidatene få
frem at spørsmålet om særdeles skjerpende omstendigheter hører inn under
straffespørsmålet. Det samme gjør reglene i straffelovens §§ 55‑59 og §§
61‑64. Det må imidlertid tilføyes at på samme måte som når det gjelder
foreldelse, er spørsmålet om tidspunktet stilt i en særstilling. Tidspunktet
kan ha betydning, fordi ikke enhver straffbar handling kan begrunne
gjentagelsesstraff. Det er en forutsetning at den nye straffbare handling ikke
kommer altfor lenge etter forbrytelsen av straffen for den tidligere, se
straffelovens § 61.
Etter den gamle strpl. § 346 var det anledning til å
stille tilleggsspørsmål til lagretten om særdeles skjerpende omstendigheter i
sin alminnelighet, mens det ikke var adgang til å stille tilleggsspørsmål om
vilkårene i strl. § 56 nr. 1 b, se Rt. 1960 s. 634. Den nye strpl. inneholder
ingen bestemmelse tilsvarende gammel § 346.
Utformingen av en rekke straffebud kan gi vektige
bidrag til løsningen av spørsmålet om et bestemt moment i gjerningsinnholdet
skal henregnes til skyldspørsmålet eller straffespørsmålet. En omstendighet som
ved noen straffebud er tillagt betydning for subsumpsjonen og derfor hører til
skyldspørsmålet, er i andre tilfelle bare straffutmålingsmoment. Således om det
foreligger forsett eller bare uaktsomhet. Ofte er dette avgjørende for
straffbarheten, og avgjørelsen hører da naturligvis til skyldspørsmålet. Det
samme gjelder når skyldgraden er avgjørende for hvilke straffebud som skal
anvendes, f.eks. straffelovens § 233 eller straffelovens § 239. På samme måte
hvis strafferammen er forskjellig for den forsettlige og den uaktsomme
overtredelse. Men i noen tilfelle er forsett og uaktsomt likestilt og da er
dette bare et straffutmålingsspørsmål om det ene eller det annet foreligger.
Spørsmålet om en en handling er begått i sinnsykdom eller bevisstløshet, er som
regel avgjørende for straffbarheten, og hører naturlig til skyldspørsmålet. Men
hvis det er tale om en bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus, kan
den ikke føre til straffrihet.
Spørsmålet om slik bevisstløshet foreligger eller
ikke, hører da til straffespørsmålet, og Høyesterett kan da prøve dette, se til
eksempel de sentrale avgjørelser i Rt. 1939 side 20 og Rt. 1983 side 628.
Videre nevnes at i enkelte straffebud har man likestilt det forsøkte og det
fullbyrdede forhold, se til eksempel straffelovens § 127 og vegtrafikklovens §
22 første ledd. Straffebudet er her utformet med et fremrykket
fullbyrdelsestidspunkt, slik at det også ved forsøkt overtredelse foreligger
forgåelse mot selve straffebudet ‑ uten anvendelse av den generelle
bestemmelse om forsøk. Det vil her være endel av straffespørsmålet å avgjøre om
det foreligger det ene eller det annet av lovens beskrevne forhold.
Jeg vil for øvrig nevne at i praksis har det oppstått
særlige avgrensningsproblem mellom skyldspørsmålet og straffespørsmålet i
tilknytning til fortsatte ‑ sammenhengende ‑forbrytelser. Det vises
her til Rt. 1912 side 215, hvor det ble fastslått at om flere enkelthandlinger
av legemsfornærmelses‑karakter var foretatt i umiddelbar sammenheng,
forelå det bare en ‑ 1 ‑sammenhengende legemsfornærmelse. I et
slikt tilfelle vil det være adgang til å stille spørsmål til lagretten om
alternativ eller kumulativ forøvelse (og/eller). Slik spørsmålsstilling er blitt
godtatt i en rekke saker, se Rt. 1934 side 971, Rt. 1934 side 807 og Rt. 1954
side 653. Videre vises til den kjente avgjørelse vedrørende straffelovens § 219
i Rt. 1964 side 1368. Poenget er at omfanget av forbrytelsen hører til
straffespørsmålet. Den samme problemstilling har man for øvrig i narkotikasaker
og saker vedrørende hastighetsovertredelse, jfr. det som er uttalt foran om
feil bruk av rettsmiddel i slike saker.
7. Sondringen mellom
skyldspørsmål og straffespørsmål gjelder direkte bare ved krav om straff.
Spørsmålet oppstår imidlertid også hvorledes det skal forholdes med sikring,
inndragning, mortifikasjon samt borgerlige rettskrav som blir behandlet i
forbindelse med straffesaken.
Kandidatene bør også kort si noe om dette.
På dette punkt viser jeg for øvrig til Andenæs, side
145‑147.
Ved lov av 11. juni 1993 nr. 80 ble det foretatt
endring i samsvar med Keiserudutvalgets innstilling om toinstansbehandling.
Ot.prp. 78 (1992‑93) er visstnok tilgjengelig, lovlig materiale under
eksamen. Ikrafttreden av endringen er ennå ikke klarlagt. Oppgaven skulle ikke
gjøre det nødvendig å gå nærmere inn på dette tema.
Oppgaven må sies å være sentral, men meget
omfangsrik.
Karakterfastsettelsen vil måtte bero på et skjønn,
hvor særlig forståelsen vil være avgjørende.
Hos
enkelte kandidater avdekkes stor uvitenhet vedrørende rettsmidler, særlig
vedrørende fornyet behandling. Enkelte blander her også sammen med ny
behandling samme instans (herreds‑ eller byrett) etter gyldig forfall,
jfr. strpl. § 282.
Dette
må trekke ned.
For øvrig er det mitt inntrykk at det både i Bergen
og Tromsø er noe bedre nivå denne gang enn vanlig; hvilket også har ført til en
del laud. På den annen side er det denne gang flere besvarelser hvor det
avdekkes manglende forståelse av emnet.