Revidert
SENSORVEILEDNING
4. avdeling høst
1993
Fredag 5. november
1993 kl. 09.00
Del I: Teoretisk oppgave: Tvistemålsloven § 197.
Pensum: "Rettargang: Eksamenskrav: Grundig
kjennskap til oppbygginga av domstolane og reglane om saksgangen i vanlege sivile
saker og straffesaker.
Tilrådd litteratur (for sivilprosess): Jo Hov,
Rettargang i sivile saker, unntatt kapitlene 9, 12, 13, 14 III‑VI, 17, 18
VII og IX 20 V‑VI, IX, XII 3‑4, XIV, 24 IV‑Z, 26, 27 VII‑X,
XII‑XIII, 29, 30, 31, 32 VIIIXIII. Disse kapitlene vil være
tilleggslitteratur."
Av litteratur, som ikke er pensum, men som nok en del
av kandidatene har (eller i en viss grad bør ha) kjennskap til er prof. Mælands
artikkel i Jussens Venner 1990 hvor § 197 er særskilt behandlet på side 8 og 9.
Paragrafen er selvfølgelig drØftet hos T. Schei, kommentarutgaven til
tvistemålsloven i bind II side 34 ‑ 41. Den fyldigste fremstilling om
tvml § 197 finnes i Rett og Rettsal, festskrift til Rolv Ryssdal,
høyesterettsdommer Aaslands artikkel på side 243 ‑ 258.
I pensumlitteraturen er oppgavens emne behandlet hos
Hov på side 409 ‑ 412. Selv om eksamenskravet er grundig kjennskap, vil
en nok måtte ta med som moment ved karakterfastsettingen at tvml § 197 er
relativt kort behandlet hos Hov. Dette betyr at selv som halvdagsoppgave kan en
neppe forvente noen særlig omfangsrik besvarelse. Men korte besvarelser er i
seg selv ikke noe negativt så lenge som innholdet holder må1!
Forøvrig er § 197 nevnt hos Hov (ifølge inndeksen bak
i boken) på sidene 100, 337, 558 og 593 ‑ alt del av tilrådd litteratur,
mens 197 er nevnt i tilleggslitteraturdelen hos Hov på s 396 og 441.
Kand. bør innledningsvis plassere emnet innen
sivilprosessen, det er spørsmål om bevisavskjæring og i den forbindelse ikke
bare et spørsmål om rett til å avskjære bevis, men også p1ikt til det. Det bør
hos kandidatene komme frem sammenhengen mellom bevisavskjæring etter tvml § 197
og det prosessuelle prinsipp om bevisumiddelbarhet og kontradiksjon. Uten at en
ser dette i sammenheng, blir det vanskelig å begrunne en regel om
bevisavskjæring av utenrettslige erklæringer. De fleste kandidatene kommer inn
på dette, mer eller mindre. Men det bør ikke bli noen alminnelig gjennomgang av
regler for bevisføring, og det bør knyttes opp mot § 197.
Etter en kort innledning bør kand. få frem hvilke
erklæringer som omfattes av § 197. Kandidatene har litt vanskelig for å si noe
fornuftig om dette, men ofte viser det seg gjennom den videre fremstilling og
eksempelbruk at de i alle fall omtrentlig vet hva som ligger i det. Å spekulere
nærmere på forskjellen erklæring forklaring er unødvendig. Kand bør nevne som
del av dette forskjellen mellom juridiske betenkninger og mer generelle
redegjørelser for rettssetninger. Men noen dypere analyse av akkurat dette kan
ikke forventes i det dette er grundigere behandlet i deler av
pensumlitteraturen som ikke er tillrådd.
Mer inngående bør kand behandle når en erklæring er
avgitt "i anledning saken". Dette er sentralt. At den er avgitt i
forbindelse med tvisten mellom partene er ikke nok, det er først når det er
blitt rettssak av det, dvs etter stevning at forbudet, som hovedregel, rammer.
Men, dette er ikke mer enn som en slags veiledning, eller innledende forsøk på
presisering. Her bør kand få frem at egentlig ligger skillet, når det kan
påvises, i når en hadde til hensikt å gå til rettssak. M.a.o. kan dette ligge
langt forut for stevning. Kand er ofte meget upresise her, de kan noen ganger
mistenkes for ikke helt å ha klart for seg at en med i anledning saken mener
rettssak, dvs prosess. At der er en "krangel" og utveksling av
synspunkter for eksempel å få et
oppgjør er ikke nok.
En del kandidater synes blande hva som ligger i
"når rettslig avhør ikke kan foretas". Flere tror dette er begrenset
til hovedforhandlingen alene hvilket jo er feil. Dette kommer noen ganger frem
ved at kandidatene viser til tvml § 220 som gjelder når vitneførsel kan godtas
utenom hovedforhandlingen. Kand. Bør få frem at bevisopptak ved retten (selv om
det foregår ved sykesengen) selvsagt kan legges frem uavhengig av § 197.
Erklæringer avgitt av utenrettslige konfliktløsende
organer må vurderes ut fra hvor nærliggende muligheten for prosess fortoner
seg, slik Jo Hov. Men noen grensedraging kan vel her by på problemer.
Vedrørende andre punktum i første ledd (om erklæringer innhentet av
Markedsrådet/Forbrukerrådet) så er denne ikke uttømmende slik noen kand tror.
Altså vil en i en viss utstrekning kunne innhente erklæringer avgitt for, evt.
av, utenrettslige konfliktløsende organer.
Kand bør få med seg den utvidete
fremleggelsesadgangen for sakkyndige erklæringer og for offentlige dokumenter.
Mange kand kommer inn på sakkyndige erklæringer, det bør her komme klart frem
forskjellen på rettsoppnevnte sakkyndige og private sakkyndige. Kand bør vøre
klar over, og få frem, at om utenrettslige erklæringer nektes fremlegges pga
private sakkyndige, kan parten føre vedkommende som vitne og likevel få frem
sitt syn. Noen kand ser ikke dette og tror at det er et absolutt bevisforbud.
Oppgaven omfatter også andre ledd i § 197, selv om
det ikke er så mye å si. Første punktum er nokså intetsigende. Det er altså
partene selv (deres prosessfullmektiger) som skal påse at de ikke sender inn en
erklæring. I praksis vil ofte alt hva en part har som taler til hans fordel bli
sendt inn, så blir det opp til motparten å protestere om ikke dommeren selv
reagerer. Dommeren har en selvstendig p1ikt til å reagere, jfr andre punkt i
andre ledd. Kand kan selvfølgelig spekulere litt i dette, ved at dommeren må
lese erklæringen før han kan avgjøre om den skal sendes tilbake. Da er
(kanskje) mye oppnådd f ra partens synspunkt, dommeren kjenner til innholdet. I
ankedomstolen vil den samme effekten ikke så lett kunne oppnås i det
forberedende dommer her mer sjelden også sitter i den dømmende rett. Det har
også skjedd, når saken er viktig og partene har innhentet "dyr"
ekspertuttalelse, at erklæringen publiseres som en juridisk artikkel, da kan
noe av hensikten være oppnådd. Forøvrig er vel mye av troen på betydningen av
slike erklæringer overdrevet, men det vet vel kandidatene ikke så mye om.
Dyktigere kandidater vil ta opp hvorvidt dommerens
avgjørelse om å ta ut/ikke ta ut erklæringer kan påkjæres eller brukes som
ankegrunn. En avgjørelse truffet under saksforberedelsen kan påkjæres, mens
avgjørelser truffet under hovedforhandling må brukes som ankegrunn. Under
saksforberedelsen skjer det ved beslutning, under hovedforhandling er det
kjennelse om erklæringer avskjæres.
Noen kand oppfatter § 197 som en "kan"
regel, dvs at om vilkårene er tilstede kan dommeren i tillegg utøve et skjønn
over om beviset bør kunne fremlegges/avskjæres. Dette er feil. Er vilkårene
etter § 197 ikke oppfylt, skal dommeren nekte fremleggelse (om det ikke
samtykkes). Om andre regler i tvml skulle hindre bevisføring er noe annet og
gjør ikke tvml § 197 til noen kan regel.
For å stå må det kreves at kand klarer å plassere
emnet innen sivilprosessen, kand må få frem hva en mener med utenrettslige
erklæringer. Drøftes paragrafen uten at dette kommer frem bør det ikke passere.
Den laudable får med hovedpunktene og sier noe fornuftig om det. Om kandidatene
ikke kommer noe nærmere inn på forholdet til sakkyndige erklæringer må det
trekkes for, selv om pensumsdelen ikke omfatter sakkyndige i sin alminnelighet,
sakkyndige erklæringer i relasjon til § 197 er behandlet på side 411, altså som
del av pensum. Bruk av juridiske betenkninger må kandidaten vite faller inn
under området for § 197 når de er avgitt i anledning saken. En kan neppe
forvente noen dyptgående analyse av det. Dette fordi denne del av forholdet til
S 197 dels er omtalt hos Hov på side 441, en del som ikke faller inn under
tilrådd litteratur.
En kan ikke forvente at kand har nærmere kjennskap
til rettspraksis, dvs har med konkrete dommer om emnet.
SENSORVEILEDNING TIL OPPGAVE NR. 4, DEL 2, CAND. JUR.
EKSAMEN, 4. AVDELING, HØSTEN 1993, UNIVERSITETET I TROMSØ
Oppgavetekst: Menneskerettighetskonvensjonene
som rettskildefaktor i intern norsk rett.
1. Innledning.
1.1. Pensumgrunnlag.
Tilrådd litteratur i faget Rettskjelder II er
Eckhoff: Rettskildelære, 3. utg. 1993, mens Aalls artikkel i TfR er angitt som
tilleggslitteratur.
I faget Folkerett, Menneskerettigheter og
urbefolkningsrett, er det av interesse for denne oppgaven angitt slik
Pensumlitteratur: Fleischer: Folkerett 1984, unntatt kap. 8, 17, 21 og 22,
Opsahl: Internasjonale menneskerettigheter, Publikasjon nr. 7, Institutt for
menneskerettigheter, mars 1991, Aall: Menneskerettighetskonvensjonene som
rettskildefaktor i intern norsk rett, TfR 1989 side 513‑639, Andreassen:
Menneskerettigheter og urbefolkning, LoR 1992 side 67 flg, og endelig NOU
1984:48 Om samenes rettsstilling samt Ot. prp. nr. 33 (1986‑87) Om lov om
Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven).
Oppgaveteksten svarer helt ut til tittelen på Jørgen
Aalls artikkel i TfR, og hans fremstilling gir naturligvis tilstrekkelig
grunnlag til å besvare oppgaven.
Utover dette vil man også finne stoff som kan nyttes
til å besvare oppgaven i bl.a. i Eckhoff: Rettskildelære, 3. utgave, side 260
følgende.
Også i andre skriftlige arbeider enn det som er
pensum, finnes stoff som kan benyttes.
Om de mer grunnleggende teoretiske problemstillinger
innenfor oppgavens emne vises særlig til Helgesen: Teorier om
"folkerettens stilling i norsk rett", 1982, og Smith, Carsten og
Lucy: Norsk rett og folkeretten, 1982, samt Smith, Carsten: Om internasjonale
menneskerettigheter og nasjonale domstoler, Jussens Venner 1980, side 302
følgende.
Enkelte spørsmål er
nevnt i Fleischer: Folkerett, 5. utgave, side 237 følgende.
Om forholdet på enkeltområder kan det bl.a. vises til
Andenæs: Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen og norsk straffeprosess,
LoR 1992 side 375 følgende (se også samme forfatter LoR 1991 side 67 flg.) og
Jebens: Opplesning av vitneforklaringer ‑ etter straffeprosessloven og
Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, LoR, 1993 side 87.
Relevante problemstillinger i relasjon til
urbefolkninger er berørt ulike steder i NOU 1984:18 Om samenes rettsstilling,
sidene 228 ‑ 346, samt Andreassens artikkel.
1.2. Definisjoner og avgrensningsspørsmål.
Det kan være greit at kandidaten gir en kort
definisjon av ordet "konvensjon", og angir hva som antas å falle
innenfor oppgaven ved at teksten benytter flertall "konvensjonene".
Jeg nøyer meg med å vise til Aall, side 614.
Det kan kanskje også forventes av en god kandidat at
det kommer frem hvilken type rettslige normer konvensjoner er.
En kort klargjøring av begrepet
"rettskildefaktor" kan gjerne være en fordel for den videre
fremstilling.
Ordene "norsk rett" innbyr gjerne til en
eksplisitt angivelse av at det kan omfatte to helt ulike perspektiver, nemlig
både lovgivning og rettsanvendelse.
Det kan være greit helt kort å avgrense mot alle
typer spørsmål knyttet til internasjonal rett/interlegal rett (nasjonalrettslige
lovvalgsspørsmål), og mot overnasjonal lovgivning, så som f. eks. EF‑rett,
EØS‑rett m.v.
1.3. Noen ord om disposisjonen.
For å oppnå en systematisk gjennomgang av oppgavens
problemstillinger er det trolig nødvendig å avklare de mer grunnleggende
utgangspunkter allerede innledningsvis. Det kan i den sammenheng være et godt
utgangspunkt å starte med en helt kort angivelse av grunnsteinene i materien.
så som suverenitetsdogmet, dualisme/monisme, presumsjonsprinsippet samt
inkorporasjon/transformasjon.
Det bør i fremstillingen skilles klart mellom
perspektivet vedrørende konvensjonene som skranke for norsk
lovgivningsmyndighet, og konvensjonenes betydning for rettsanvendelsen. Det
sentrale element vil selvsagt måtte bli rettsanvendelsen, og der kan det
muligens være en hensiktsmessig systematikk ved gjennomgangen av den å følge
inndelingen relevans, slutning og vekt. Vektspørsmålet er naturligvis det mest
sentrale i denne sammenheng, og fortjener bredest plass.
Det er også rom for de lege ferenda betraktninger i
besvarelsen, og det vil vel være en mangel i en god besvarelse dersom slike
betraktninger overhodet ikke er omhandlet. Det gjelder både hensynene for og
mot å vektlegge konvensjonene, og en vurdering av hvorvidt rettstilstanden i dag
er hensiktsmessig.
2. Nærmere om oppgavens innhold.
De problemstillinger som oppgavens ordlyd inviterer
til å diskutere er svært grundig behandlet i Aalls artikkel i TfR, og det er
ikke noe behov for å utdype eller supplere den her.
De kandidater som har fått med seg hovedpoengene i
Aalls artikkel vil ha besvart oppgaven meget tilfredsstillende.
Nødvendige elementer i besvarelsen er en kort
redegjørelse for de aktuelle konvensjoner.
Videre bør det gis en kort angivelse av individets
plass i folkeretten, og for de grunnleggende menneskerettigheters særskilte
posisjon.
Utviklingen historisk sett i de ulike perspektiver på
folkeretten og menneskerettighetene, og det mer moderne syn man i dag har på
menneskerettighetenes plass synes å høre med i en god besvarelse.
En kort gjennomgang av hensynene for og i mot å gi
menneskerettighetene gjennomslagskraft hører vel også med i en god besvarelse.
Håndhevingsperspektivet og kravet til intern
gjennomføringsmåte for de materielle rettigheter fortjener også en viss omtale.
Motstridsproblematikk/harmoniseringsproblematikk
hører helt klart med i en fullverdig besvarelse. Det kan være et poeng å få
frem at menneskerettighetskonvensjonene f. eks. , må legges til grunn med det
innhold som Menneskerettighetsdomstolen legger i den (jfr. Norges anerkjennelse
av art. 46), noe som krever mer av kunnskapstilegnelse blant norske
rettsanvendere. Mer nyansert med hensyn til HR's syn på hvor bundet man er av
ekstern domstols fortolkning, er det vel for Europakonvensjonen og Europadomstolens
praksis.
I Aalls artikkel er det et eget kapittel om
Høyesteretts praksis. En god kandidat vil gjerne trekke frem deler av det som
der står til illustrasjon av bestemte problemstillinger. Aalls sondring etter
hvorvidt saksforholdet ligger utenfor eller innenfor et område hvor det gjelder
monisme er etter mitt skjønn ingen opplagt systematikk, og kandidatenes valg av
metode for å systematisere rettspraksis er av underordnet betydning.
Rettspraksis blir således et sentralt element i
fremstillingen. Det er vel særlig Rt. 1984 side 1175 som må vurderes som så
sentral og prinsipiell at den bør kreves omtalt. Ellers finnes det en rekke
andre relevante dommer, jfr. f. eks. Eckhoffs gjennomgang i læreboken på side
263264.
Aalls artikkel er ikke ajour når det gjelder HR's
praksis vedrørende forholdet mellom straffeprosessloven og EMK (Aall midt på
side 633). Både når det gjelder rettsmiddelsystemet, dommerhabilitet, frist for
fengslingsfremstilling og opplesning av vitneforklaringer finnes relevant nyere
praksis. Av mer prinsipiell betydning nevner jeg særlig Rt. 1990 side 312 og
319, samt side 1221 og 1991 side 777.
Det er et selvstendig poeng som gjerne bør fremkomme,
at man i norsk intern rett også henter argumenter fra folkeretten, herunder
menneskerettighetskonvensjonene, selv om man ikke anser seg "bundet".
Kandidatene bør stå rimelig fritt i sin fremstilling.
Det bør ikke kreves at man har et så utpreget abstrakt perspektiv som Aalls
artikkel har.
Kanskje kan det i en god besvarelse være grunnlag
også for en kritisk innfallsvinkel til enkelte elementer i konvensjonene, jfr.
Opsahl: Menneskerettighetene i straffeprosessen, Lov og frihet, Festskrift til
Johs Andenæs, 1982, side 491 hvor han sier: "Det er ikke spesialister i
straffeprosess som utgjør flertallet i Kommisjonen og Domstolen i Strasbourg,
og de kan komme med overraskelser".
3. Noen synspunkter på
karakterfastsettingen.
Det dreier seg om en halv dags oppgave, og det kan
ikke kreves annet enn at hovedpunktene er berørt. Aalls artikkel, som for de
fleste, vil være hovedkilden til deres kunnskap om dette spesielle
rettskildeproblem, er meget abstrakt og teoretisk. Dette tilsier at man ikke
stiller for strenge krav til at kandidaten skal.kunne eller huske
"pensum".
Man må ved vurderingen av besvarelsene huske på at
dette er en oppgave om rettskildeteoretiske spørsmå1, særlig om relevans og
vekt. Det kan være en fare for at kandidatene skriver seg bort om
konvensjonenes materielle innhold i bredden, og ikke sørger for at det er
konvensjonene som rettskildefaktor i norsk intern rett som blir belyst.
En laudabel kandidat bør kunne vise et rimelig bra
grep på de grunnleggende rettskildeteoretiske utgangspunkter, og vise
kunnskaper om rettspraksis som illustrerer relevans og vektspørsmålene, særlig
det siste.
Elverum, den 5 november 1993.