Juridisk
embetseksamen 4. avdeling høsten 1994
Teorioppgave nr. 2
torsdag 17. november 1994 kl . 0900 ‑ 1500
"Hvilke hensyn legges det vekt på ved valg av
straffereaksjon og reaksjonens omfang." (Reaksjoner som formelt sett ikke
er straff, behøver ikke behandles.)
Oppgaven går på en sentral del av faget strafferett.
Eksamenskrav i strafferett: "Grundig kjennskap
til allmenne hovudprinsipp og reglar i norsk strafferett. Kjennskap til dei
viktigaste spesielle straffeboda, særleg om vinningsbrotsverk og
valdsbrotsverk."
Denne oppgave faller således inn under hva
kandidatene skal ha grundig kjennskap til, og kravene til besvarelsene blir
deretter.
Tilrådd littera r hvor oppgavens emne er omtalt:
Først og fremst er det i de 2 lærebøkene (som
pensumsmessig er likestillet) av Andenæs og Bratholm:
Johs. Andenæs: Alminnelig
strafferett, 3. utgave 1989 hvor emnet er en del av ”Reaksjonssystemet"
kap 36 ‑ 44 (s. 329 flg.) Med den presisering som oppgaveteksten gir
skulle kap 44 og 45 (sikring/forvaring og inndraging falle utenfor og behandles
ikke i sensorveiledningen)
Av betydning for oppgaven er og hva Andenæs skriver
om almen og individualprevensjon på sidene 76 ‑ 93, se og på sidene 192, 259 ‑ 260.
Anders Bratholm: Strafferett og Samfunn, 1980
Bratholm har i sin bok en mer konsentrert fremstilling vedrørende hensynene,
det vises til s 585, kap IV: Hensynene bak straffutmålingsprinsippene, og på
side 591 flg, kap VI: Nærmere om de forskjellige straffutmålingshensyn.
Forøvrig vil man ellers i både den tilrådde så vel
som i tilleggslitteraturen finne mer eller mindre spredte uttalelser om hensyn
ved straffereaksjon og ‑omfang uten at det er nødvendig å gå nærmere inn
på det her.
oppgaven må sies å være sentral i strafferetten, ved
enhver fellende straffedom blir det nødvendig å ta stilling til
straffereaksjon, både reaksjonstype og omfanget.
Da jeg for noen semestre siden skrev
sensorveiledningen om almen og individualprevensjon, hadde jeg et lite
hjertesukk (før noen besvarelser var lest) og med denne oppgaves emne kan jeg
like godt gjenta det, men håper vurderingen blir en noe annen etter å ha lest
besvarelser:
"På dette stadiet, dvs uten å ha lest noen
besvarelser, frykter jeg likevel for hva besvarelsene inneholder. Dette delvis
fordi jeg har en viss følelse av at, om kandidatene nok har lest gjennom også
denne del av den tilrådde pensumslitteratur, så heller kanskje prioriteringen
av kandidatenes lesing mot straffbarhetsbetingelsene og enkelte særemner. Det
kan kanskje da bli vanskelig å få en strukturert fremstilling i det
besvarelsene lett kan gli over i en synsing om straff, formål og virkninger.
Men det får jeg komme tilbake til når besvarelsene kommer. I alle fall ser jeg
faren for den "evindelige" diskusjonen, som ofte kommer etter
eksamen, om sentrale og perifere oppgaver. I dette tilfelle er det etter min
mening ikke grunnlag for en slik diskusjon. Oppgaven er ikke bare sentral, men
det er et område hvor kandidatene (før eksamen helst) bør ha gjort seg opp
selvstendige meninger, og i alle fall tenkt igjennom slik at en har en viss
forståelse for hva straff begrunnes med og virkningene av den".
Det har vist seg etter å ha rettet besvarelsene at
mine bange anelser slo til denne gang (også). Nivået er skremmende lavt, men
som vanlig med enkelte lyspunkter.
Så over til selve oppgaven:
En besvarelse kan gjerne innledes med å plassere
oppgaveemnet i strafferetten, og bør vel ganske i begynnelsen definere kort hva
som menes med straff og hvilke typer reaksjoner vi har. Likeledes kort om
omfanget, dvs hvor bredt spekter en har innen hver reaksjonstype. Men noen
større utredning om dette, for eks strl § 15 flg er lite skjønnsomt og må, om
det gjøres for mye ut av det, sies å falle utenfor oppgaven. Enkelte har gjort
det, og synes legge hovedvekten på en slik fremstilling, dog ispedd hensyn her
og der. Det går som regel galt.
Det er hensynene bak at man velger den og den
reaksjonsform, og av en sådant omfang som er oppgavens tema, ikke å vise,
gjennom en rekke straffebestemmelser, hva som kan idømmes. På den annen side,
vil bruk av (varierte) eksempler i tilknytning til hensynene være bra om det
tas med. Strafferett er tross alt en praktisk anvendelse av jussen, og en
besvarelse kan lett bli for teoretisk, dvs det er ikke filosofiske betraktninger
om straffen (og begrunnelse for at vi overhodet straffer) som kandidatene skal
levere. Dette siste har vist seg hos flere kandidater, en gir en mer eller
mindre utførlig begrunnelse for å ha straff, og "glemmer" å få frem
hensynene bak valget av reaksjonsformen (når vi først skal straffe).
Ved
valg av reaksjonstype vil en kunne dele opp hensynene i to grupper i den
forstand at en kan se hen til mer almenpreventive hensyn, dvs hensynet til
almenheten (de som da ennå ikke har begått noe lovbrudd) når en skal ilegge
reaksjonsform, et direkte lovfestet eksempel er strl § 28 a om
samfunnstjeneste. Men en må.og se hen til den som skal dømmes, dvs individuelle
hensyn. Kandidater som får dette frem, og som dessuten klarer å se at her kan
det bli
motstridende
hensyn, bør honoreres for det. Eksempelvis vil almenpreventive hensyn kunne
trekke i retning av ubetinget dom, men de individuelle vurderinger trekker i
retning av betinget dom, evt samfunnstjeneste. En tilsvarende oppdeling er vel
mulig også når en kommer til omfanget, for eks lengden på den ubetingede
reaksjon. Selv når reaksjonstype først er valgt så vil vel i mange tilfeller
det hele bli en mer individUell vurdering. Men her er det et samspill og
kryssende virkninger mellom mer almenne hensyn og den individuelle vurdering.
De som behandler hele oppgaven som om det
var
spørsmål om å fremstille almen og individualprvensjon har besvart feil oppgave.
Noen henvisning til rettspraksis av betydning kan
neppe forventes, i det vel ikke er noen
såkalte skjellsettende dommer i oppgavens emne. Men kand bør dog få frem at det
meget ofte kommer frem i straffedommer en mer generell henvisning til almen‑
og eller individualpreventive hensyn ved begrunnelsen for reaksjonstype og
straffenivå, men begrunnelsen for valg av reaksjonsform og omfang er som oftest
mer konkret vurdert ut fra de vanlige straffutmålingsprinsippene. Videre at
dommerens (og lovgivers) vurdering av hvilken vekt det skal legges på de
forskjellige virkninger kan få betydning for valg av straff.
Et mulig opplegg for besvarelse kan være
innledningsvis (som nevnt) å kort definere hva som er straff (bør vel ikke by
på problemer når en kjenner til at kand ved denne eksamen første teoridag skal
behandle grunnlovens § 96). Videre hvilke reaksjonsformer en kan velge mellom:
ubetinget/betinget med en rekke vilkår/ samfunnstjeneste/ bøter rettighetstap,
og i en viss grad kombinasjoner av nevnte straffer. Den oppegående kandidat
deler opp i hovedstraffer og tilleggsstraffer. omfanget går på straffens lengde,
botens størrelse og rettighetstapets lengde. Forelegg er vel neppe å
karakterisere som en straffart, mer en måte å ilegge straff på. Om kandidatene
tar dette med må det passere så lenge det presiseres nærmere at det egentlig er
mer en måte å ilegge straff på, men en lengre utbrodering av hensyn bak
forelegg blir emm på siden av oppgaven. Emm er det først og fremst straff sett
fra domstolenes synvinkel som skal behandles i oppgaven. Slikt sett skulle
reaksjoner som påtalemyndigheten kan treffe avgjørelse om f. eks. forelegg og
påtaleunnlatelse falle utenfor, og hensynene bak disse likeså. Men om det
nevnes i tilknytning til fremstillingen må det passere.
En videre oppdeling, som gir grunn for andre hensyn,
er straffesubjektene, dvs personer på den ene side og foretak på den andre.
Gode kand bør ta opp dette.
Selve maten i oppgaven ‑ hensynene ‑ her
bør kand få frem at straffeloven nevner selv en rekke eksempler på hensyn som
skal tas ved vurdering både av straffart og omfang, eks strl § 27 og strl g 48
b. Men bak en del bestemmelser ligger det særlige hensyn, og i en fremstilling
bør man få frem noe av dette, for eks strl s 55, 56, 58 og 59. Dette for eks i
tilslutning til de enkelte hensynstyper.
Et mer overordnet hensyn, som kan være lett å overse,
selv om en mer ubevisst nok tar det i betraktning, er hensynet til
straffebudenes effektivitet ved valg av reaksjonsform og omfang. Altså hensynet
til at den ønskede virkning som lovgiver ønsker skal oppnås.
Forbrytelsens grovhet,/ overtredelsens art, (kanskje det
mest sentrale enkeltmoment ved både fastsetting av straffart og omfang) dette
reguleres i stort monn direkte av straffebudene, men med de store variasjoner
som straffebudene gir anledning for domstolene å idømme, er det klart at
overtredelsenes grovhet, innen hver overtredelseskategori får betydning. Loven
har selv egne straffskjerpende bestemmelser som bruk av særlig farlig redskap,
på særlig smertefull måte osv. Videre kan det kanskje i tilslutning til dette
nevnes de hensyn som ligger bak bestemmelsene i Strl § 56, 58 og § 59.
På samme måte som skyldgraden har hatt betydning ved
lovgivers regulering av strafferammer og oppdeling i forskjellige straffebud,
eksempelvis forsettlig og uaktsom drap, vil dette kunne ha betydning ved
straffutmålingen (særlig hvor straffebudet dekker både forsett og uaktsomhet.
Men her kan enkelte trø feil, særlig ved eksempelbruk hvor en nytter lavere
skyldgrad som simpel uaktsomhet hvor straffebudet krever forsett
Enkelte, i sin iver for å få med alt mulig av
bestemmelser, tar endog med og drøfter betingelsene for straffbarhet, det må
være klart feil i forhold til oppgavens ordlyd. At en nevner at betingelsene
for straff må være oppfylt er greit nok, og er på sin plass. Men stort ut over
dette må det trekkes for.
Av hensyn er der egentlig mange, særlig når en ser på
individet som skal straffes. Momenter vil være tiden som er gått, både siden
forøvelsen frem til pådømmelse, men og tiden fra f.eks siktelse/tiltale og frem
til pådømmelsen. Dette kan lede til store forskjeller i utmåling for en og
samme overtredelsestype. Personlige hensyn kommer sterkt inn ved for eks
samfunnstjeneste, f.eks må siktede være funnet egnet til samfunnstjeneste, men
her kommer og mer almenpreventive vurderinger inn, forholdet til hvordan
straffen oppfattes av omverdenen.
Siktedes alder har betydning, og kan må få frem at
dette gir lovgivningen eksempler på, det gjelder unge lovbrytere, se for eks
strl § 55. Men også for eldre siktede får alderen betydning ved både valg av
straffart og utmåling. Uten at der kan settes noen spesiell aldersgrense vil
det nok kunne få betydning ved straffastsettelsen når siktede er fra ca 70 år
og eldre. I forbindelse med alder trekker mange kandidater inn samfunnstjeneste
som løsningen for unge lovbrytere. Dette gjøres meget unyansert, og få
definerer nærmere hva som er lav (og høy) alder. Vedr. samfunnstjeneste vises
til Straffelovkommentaren side 74 nederst om helt unge overtredere. Poenget,
som en skal se uten å ha lest kommentarutgaven, er at det forutsettes i sin alminnelighet
at samfunnstjeneste kommer istedenfor ubetinget. Men de helt unge (under 17 år)
skal, i alle fall for de overtredelser hvor samfunntjeneste vanligvis nyttes,
ikke idømmes ubetinget. £r en først kommet til at vedkommende ikke skal ha
ubetinget, i dette tilfelle på grunn av alderen, bør en heller ikke idømme
samfunnstjeneste. Løsningen er da betinget.
Ved utmåling tas selvsagt hensyn til om de er en
forgåelse eller flere, jfr strl § 62. Å ta dette med er ok, men poenget er å
ved slike eksempler få frem hensynene som ligger bak f.eks utmålingen. Det har
bl.a. med at en klandrer/bebreider mer den som begår flere overtedelser enn den
som bare gjør en osv.
Personlige forhold som handicap både av fysisk og
mental tilstand får en viss betydning. Men er det mentale handicap stort kan en
nærme seg grensen for tilregnelighet. Fysiske handicap vil i utgangspunkt ikke
få så stor betydning for selve pådømmelsen, men kan få betydning for om
vedkommende er soningsdyktig. Dette er fremhevet av HR når de ilegger
ubetinget, hvor det kan synes rimelig klart at vedkommende kan påregne å slippe
å sone på grunn av sine personlige forhold. Altså at det blir et forhold for
fengselsmyndigheten å ta hensyn til, og ikke domstolene.
Viktig hensyn, både ved valg av straffart og omfang
er hensyn til omverdenen som skal sikres mot nye lovbrudd fra siktede. Også
overfor individet får slike tanker/hensyn betydning, det er
avskrekkingshensynet generelt, men og isoleringen som ubetinget fengsel gir,
som her kommer frem.
For valg mellom betinget og ubetinget dom er stort
sett samtlige straffutmålingsmomenter relevante. Utgangspunktet blir her og
handlingens art og grovhet. Fremstillingsmessig skulle jeg anta at om kand
knytter opp hensynene bak straffutmålingsmomentene som en del av hensynene bak
valget om betinget/ubetinget, så skulle det holde i den forstand at en
tilsvarende ny gjenomgang av dette ved andre straffarter er unødvendig, i alle
fall mer generelt.
Andre momenter er forhold som inntrer etter at det
straffbare forhold er begått. Hensynene kan her begrunne betinget hvor en
ellers ville idømt ubetinget. Momenter er om siktede er inne i en gunstig
personlig utvikling, han har for eks fått nytt arbeid, etablert ny
familiesituasjon etc.
I stikkordsform nevnes hva Bratholm tar opp
vedrørende hensyne bak straffutmålingsprinsippene: Rettferdighetshensyn,
forholdsmessighetshensyn, likehetshensyn „ og særlig om utmåling i den konkrete
sak: formildende/skjerpende momenter, handlingen , gjerningsmannens forhold,
fornærmedes forhold, andre forhold.
Forøvrig kan det i det konkrete tilfelle får
betydning å se hen til andre konsekvenser straff (og forsåvidt hele
straffesaken) kan få for siktede, det kan være økonomiske konsekvenser som ikke
følger direkte av straffen, den sosiale fordømmelse, avisomtale etc.
Selv om sikring ikke er straff, og som sådan ikke
skal behandles, bør det likevel kunne komme frem at ved fastsetting av straff,
vil det etter rettspraksis få betydning for utmålingen, hvorvidt det samtidig
blir ilagt sikring. Jeg har ikke sett noen som tar opp dette.
Det blir selvsagt tatt hensyn til rettspraksis ved
valg av straffart og omfang, nå tenker en ikke på dette som et hensyn bak
straffutmåling, men det som ligger bak i vår sammenheng er likhetshensynet.
Kand bør ta opp hensynene bak bøtestraff, jfr strl §
27. sier er det to sentrale hensyn: Det straffbare forhold og siktedes
økonomiske evne. Kand bør være obs på lovens formulering "Når bot
idømmes..." altså først avgjøres om det skal bør/legges, så tar en for seg
utmålingen hvor de to nevnte hensyn kommer inn. En skal således ikke gi
ubetinget og unnlate å idømme bot på grunn av at siktede har dårlig råd til å
betale en bot.
Om hensyn bak bøter for foretak vises særlig til strl
§ 48 b.
Rettighetstap bør nevnes, men noen større utredning
her om hensyn etc forventes ikke, dette er en mer perifer straffart, i alle
fall vurderes det slik i forhold til eksamensarbeidet.
Til slutt nevnes (for ordens skyld) at
varetektsfengsling ikke er straff og derfor ikke skal behandles i oppgaven.
Kand som gjør det uten motforestillinger må trekkes kraftig. Men om en nevner
varetektsfengslingsinstituttet, forklarer at dette ikke er straff, men at
utholdt varetekt fratrekkes i den utmålte straff, så er det selvsagt ok, og
gjøres det kort med hensyn bak denne regel så er det bare et pluss.
De kand som klarer, etter en innledning med
presentasjon av problemstillinger, orientering om straffarter strafferammer
etc, så går over og tar for seg grunnleggende forhold som forgåelsens art og
grovhet, så "glir over i mer subjektive forhold som skyldgraden, de mange
individielle momenter ved straffutmåling, enten alt delt opp i reaksjonsvalg og
så omfang, eller en fellesbehandling, skulle komme rimelig bra ut av det. En
feil som går igjen er at enkelte henger seg for mye opp i enkeltbestemmelser i
straffeloven, drøfter disse mer eller mindre inngående, mens hensynene bak
reglene forsvinner i fortolkningsproblemene.
Grensen bestått/stryk og grensen Laud/Haud: Har kand
klare mangler i fremstillingen kommer han strykgrensen nær. Antagelig vil denne
gruppe skille seg enkelt ut, slik det ofte er. Større problemer vil det kanskje
by på å trekke haud/laud grensen. For laud bør det være en ordnet systematisk
opplegg, ikke nødvendigvis etter sensorveiledningens mønster. Kand bør ha stor
frihet ved fremstillingen her. Men klarhet, dvs at når noe drøftes så må en få
klart frem hva det er og også kunne vise ved eksempler og evt lovhenvisninger
hvor det passer må til for laud. Den som går for dypt inn i å vise til straffeloven
og mer behandle dens mange utmålingsregler kommer antakelig skjevt ut. Da
mister en lett hensynene, og det blir alminnelig lovtolking/oversikt, hvilket
for denne oppgave ikke er målet.
Det har skilt seg ut tre typiske besvarelsestyper:
Den ene er de som er uten kunnskaper om emnet, men drøfter alle tenkelige
bestemmelser i straffeloven hvor de kan finne noe om reaksjonsvalg og omfang.
Her mangler ofte hensynene og resultatet blir deretter. Den andre er de som
egentlig gir en besvarelse om begrunnelsen for å straffe, mens oppgaven er
"neste" ledd i tankerekken, vi skal ha straff men hvilke hensyn på
den videre vei. Disse klarer seg ofte. Til slutt den store hop, de som forsøker
besvare oppgaven med vekslende hell. Fordelen, og det som redder en del her, er
at de holder seg til oppgavens tema, og ved dette unngår å vise frem sine
manglende kunnskaper på områder som ikke direkte dekkes av oppgaven. I den
forbindelse utmerker enkelte seg med helt utilgivelige feil i strafferett, men
samtidig har de gitt en besvarelse på oppgavens tema som isolert sett (kanskje)
holder. Det er vanskelig å bedømme slike, men tvil her bør føre til stryk når
de viser åpenbare mangler i faget. Jeg pleier vanligvis ikke gi eksempler i
sensorveiledningen, men for å illustrere: En kand gir i fullt alvor (1) en
definisjon, under henvisning til straffeloven § 2, på at bøter er forseelse.
Dette utdypes ved en tolkning av § 2. Slikt kan ikke passere.