SENSORVEILEDNING TIL TEORIOPPGAVE NR. 4, CAND. JUR.
EKSAMEN, 4. AVDELING, UNIVERSITETET I BERGEN, HØSTEN 1994
Oppgavetekst: Skatteplikt for fordeler som er vunnet
ved arbeid, herunder reglene om innvinning, verdsettelse og rett inntektsår for
slike fordeler. Reglene om personinntekt fra virksomhet skal ikke behandles.
Forskrifter om skattefritak for visse naturalytelser m.v. og de særlige
unntaksbestemmelse i skattelovens § 42 3. ledd og § 42 4. ledd første og andre
pkt skal heller ikke behandles.
1. Innledning
1.1. Eksamenskrav og pensumgrunnlag
Eksamenskravet i faget skatterett er angitt slik:
"Det kreves grundig kjennskap til skattelovens fordelsbegrep til reglene
om beskatning av fordel vunnet ved
eiendom, kapital, arbeid og virksomhet og om beskatning av
realisasjonsgevinster. Det kreves videre kjennskap til reglene om fradrag for
utgifter, tap og overskudd, samt reglene om fastsettelse av
personinntekt."
Tilrådd litteratur er Frederick Zimmer: Lærebok i
skatterett (1993).
oppgavens emne er godt dekket i den tilrådde
litteratur, særlig på sidene 99‑104, 105‑115, 119‑125, 126‑128,
290‑302 og 337‑343.
Unntaksbestemmelsen i sktl. § 42, 11. ledd, siste
punktum, vedrørende bl. a. skattyters arbeid på eget boligbygg er særlig
grundig behandlet i Hærem: Boligbeskatning, inntatt i Wyller: Boligrett, 3.
utgave, side 344‑346, som også er tilrådd litteratur. I særtrykket av
boligbeskatningsbolken er pensum angitt ved loddrette streker i margen.
oppgavens emne er også omhandlet i den anbefalte
litteratur, særlig Brudvik: Skatterett for næringsdrivende (1992) sidene 148‑155,
181‑197, 221‑230, samt Lignings ABC 1993, særlig side 483‑490,
524‑55, 527‑530 og 743‑754.
I Greni, Trosvik og Syversen, Skatteloven.
kommentarutgaven, 1991, er deler av oppgavens problemstillinger også nærmere
behandlet, nemlig på side 288‑335.
Aarbakkes lærebok, Skatt på inntekt, 4. utgave, er ‑
på tross av skattereformen ‑fortsatt godt dekkende på flere punkter,
særlig vedrørende fordelsbegrepet, innvinningsspørsmål, og spesielt om de alminnelige
vilkår for skatteplikt. Rent strukturelt og metodisk er det kanskje nettopp hos
Aarbakke at man f inner den grundigste analyse av de hovedspørsmålene oppgaven
reiser.
1.2 . Definisjoner og avgrensningsspørsmål
1.2.1.
Noen aktuelle beqreper.
Oppgavens ordlyd krever nappe noen omfattende
definisjoner. Dat er til dels et hensiktsmessighetsspørsmål om man vil si noe
om begrepene og deres innbyrdes relasjoner innledningsvis, eller i forbindelse
med selve drøftelsen nedenfor.
En kort angivelse av enkelte grunnbegreper kan
likevel være på sin plass, enten Innledningsvis eller i forbindelse med at de
presenteres.
Fordelsbegrepet vil man neppe kunne unngå å komme
litt inn på. Begrepet fordel knytter seg til spørsmålet om hvorvidt det
foreligger hjemmel for skatteplikt, og handler om skattepliktens objektside,
nemlig til den nærmere avgrensning av de skattepliktige bruttoinntekten. En god
kandidat vil se at det skatterettslige inntektsbegrep bygger på et
grunnleggende fordelsbegrep. Helt kort kan man si at det er en nødvendig
betingelse,/ men ikke en tilstrekkelig betingelse for skatteplikt, at det
foreligger et økonomisk gode som kan subsumeres under fordelsbegrepet i
skatteloven. Ikke alle økonomiske goder som er fordeler i skattelovens forstand
er imidlertid skattepliktige som inntekt. Det finnes særskilte
unntaksbestemmelser og i tillegg må alle andre kumulative vilkår for
skatteplikt være oppfylt. Fordelsbegrepet er således både et grunnbegrep og et
overbegrep. Hva som kan være fordeler, kommer jeg noe nærmere tilbake til
nedenfor, og nøyer meg har med en henvisning til Zimmer side 99‑104.
En stor del av kandidatene klarer ikke å skille
mellom spørsmålet om det foreligger en fordel i skattelovens forstand, og
hvorvidt det i tilfelle foreligger skatteplikt for fordelen. De fleste får
likevel brukbart frem‑kravet til at det må være en Økonomisk fordel og at
den ikke trenger å være omsettelig, men f.eks. like gjerne kan bestå i en
besparelse eventuelt å komme i en posisjon som andre må betale for.
Det er forøvrig rent fremstillingsmessig intet i
veien for å se verdsettelsespørsmålet som en del av fordelsbegrepet, så lenge
begrepets to ulike aspekter kommer klart frem.
også begrepet arbeid kan gjerne fortjene en kort
innledende innholdsangivelse. I den skatterettslige teori er begrepet ofte
forklart som en personlig tjeneste med økonomisk karakter utøvet av den
skattepliktige. eller som Zimmer uttaler; "en personlig innsats (aller
tjeneste) med økonomisk karakter"., en definisjon tilnærmet slik som i Aarbakke
(1990) side 27. Begrepet omfatter såvel tjenester skattyteren yter seg selv som
tjenester som ytes andre.
Begrepet inntekt kan kanskje også omtales. Dette
begrepet relaterer seg til inntekt kilde eller dens form. Jeg nøyer meg her med
å vise til Zimmer side 91‑94.
Et begrep som det ofte knytter seg misforståelser til
er begrepet innvinning. For det første dekker ordet innvinning noe annet enn
begrepet "innvunnet" i sktl. 41, 1. lodd. Det siste er et
periodiseringskriterium, og handler om beskatningstidspunktet, og er således
bestemmende for når fordelen skal komme til beskatning eller oppførelsen komme
til fradrag. Innvinningsreglene bestemmer derimot på hvilket tidspunkt
bedømmelsen av skatteplikten skal finne stad. Tilordningen av fordelen på skattesubjektene
er også en av innvinningsbegrepets oppgaver. Likeledes har begrepet betydning
for tidspunktet for fordelens verdsettelse. Hva som kan være innvinning i
skattelovens forstand må ellers utledes ved tolking av den aktuelle
bestemmelse. Teoriens lære om innvinningskriteriene er utviklet av Aarbakke, og
er vel strengt tatt fortsatt best og mest utførlig behandlet av ham.
1.2.2.
Noen synspunkter nå oppgavens avgrensning.
Den ytre ramme for oppgaven gis av ordene
"skatteplikt for" og "vunnet ved arbeid'. De øvrige ordene i
teksten otter ordet "herunder" er eksemplifikasjoner.
Utgangspunktet for fastleggelsen av oppgavens innhold
må være at kandidatene inviteres til å redegjøre for vilkårene for skatteplikt
innenfor den gitte ramme.
Når det gjelder emnevalget ellers, avgrenser ordlyden
selv eksplisitt mot personinntekt fra virksomhet. Videre er
unntaksbestemmelsene i sktl. § 42, tredje ledd og fjerde ledd, første og andre
punktum eksplisitt holdt utenfor.
Fordeler vunnet ved virksomhet og kapital faller som
sådan utenfor, men det er naturlig å komme litt inn på grensedragningen.
Det er også uten videre klart at fradragsregler ikke
skal behandles. Regler om beregningsmåte, og om skattested er uten interesse i
denne oppgaven.
Tilordningsreglene synes heller ikke å burde få noen
særlig omfattende omtale, men kan gjerne nevnes helt kort.
Likeledes
faller det vel strengt tatt utenfor å gi noen omfattende redegjørelse for
fordeler i form av "avhendelsesgevinster, selv om det objekt man avhender
skulle være frembragt ved arbeid. En kort omtale kan likevel forsvares.
Uttaksreglene i sktl. § 42, 1. til 6. punktum kan også komme fra ved
arbeidsfordeler, men er vel mest praktisk ved virksomhetsinntekter. Systematisk
hører de inn under gevinstbeskatningen. Noen generell og omfattende drøftelse
av fordelsbegrepet
synes
mindre naturlig men en kort angivelse av begrepet med hensyn til innhold og
funksjon, hører gjerne med og er
godt
egnet til å vise forståelse. Å liste opp alle typer fordeler som i det hele
tatt kan erverves ved arbeid synes lite meningsfylt. Det synes mest
hensiktsmessig å konsentrere oppmerksomheten om de fordelstyper som det er mest
praktisk å erverve ved arbeid. På dette punkt er det en markert forskjell
mellom de gode og de dårlige besvarelser. Altfor mange av de svake besvarelsene
tar ikke hensyn til oppgavetekstens begrensninger, og lister opp likt og ulikt
som kan være
fordeler
i skattelovens forstand, uansett om de er praktisk forekommende som vederlag
for arbeidstjenester eller ikke. Når f. eks. omtalen av immaterielle objekter
gis bred plass, er proporsjoneringen mindre heldig. oppgaven er i det hele tatt
relativt omfattende, og det vil derfor lett kunne bli skjevt dersom man
fordyper seg for meget i enkelte og kanskje mindre sentrale problemstillinger.
Det er særlig ved valg av systematikk og disposisjon og vektlegging at de gode
kandidater kan vise sin klasse i denne oppgaven. Lange innledninger med
generelle drøftelser av grunnleggende skatterettslige prinsipper synes å ha
lite for seg. Bare en innledning med direkte adresse til arbeidsinntekter er av
interesse. Det har da også falt
vanskelig
å skrive treffende innledninger. Det beste må være å plassere beskatningen av
arbeidsfordelen i den
skatterettslige
systematikk og å angi grunnprinsippene for denne fordelstypen. En detaljert og
omfattende omtale
av
hvilken type skatter som skal betales (kommuneskatt. fylkesskatt, kommunal
fellesskatt, trygdeavgift etc.) synes å være av liten interesse.
Å
bruke mye ressurser på selve begrepene alminnelig inntekt og personinntekt
synes å ha lite for seg, det er selve skatteplikten oppgaven handler om. En
kort omtale av begrepene og en angivelse av forholdet ved fordeler vunnet ved
arbeid. herunder bl.a. at personinntekt i prinsippet omfatter arbeidsinntekter
og ikke kapitalinntekter, hører likevel med. En ikke ubetydelig del av
kandidatene har brukt mye ressurser på sktl. § 55 om personinntekt av lønn og
pensjon m.v. og benyttet nr. 1, bokstav a‑e og nr. 2 bokstav a‑b
som grunnlag for sin fremstilling. Da kan besvarelsen bli ubalansert, fordi det
sentrale i oppgaven som nevnt er skatteplikten og ikke hvilken type inntekt
fenomenet skal subsumeres under. En kort avklaring av forholdet mellom
skattelovens § 42 1. ledd og § 55 kan gjerne gis. Utgangspunktet må være at
bestemmelsene i det vesentlige omfatter de samme inntektstyper. Jeg nøyer med å
vise til Zimmer side 338 for de nærmere detaljer, og nevner kun at heller ikke
i lignings ABC for 1993 har man gjentatt at man ikke anser fordel i form av
egeninnsats på boligbygg utenom fritiden for pensjonsgivende inntekt (såfremt
det ikke er utført som ledd i egen næringsvirksomhet), slik som hevdet i
Lignings ABC side 1991 side 151. oppfatningen er vel trolig nå forlatt slik at
de to nevnte bestemmelsene blir innholdsmessig mer kongruente på dette punkt.
Enkelte grunnleggende synspunkter på
virksomhetskriteriet kan medtas i besvarelsen dersom de fremkommer som et ledd
i avgrensningen mot arbeidsbegrepet, men i og med oppgavetekstens klare
begrensning til arbeidsfordelene, må det kreves at kandidatene holder seg til
det. Ved grensedragningen er det særlig kriteriene utiklet gjennom Rt. 1993
side 1136 (Hybo) og Rt. 1985 side 644 (EMI) som er sentrale. Mange har gjort
greit rede for dette, uten at det har blitt uproporsjonalt. For ytterligere
detaljer om dette vises til Zimmer side 340‑342.
Et par kandidater kjenner til og med til Høyesteretts
dom av 8 september 1994 mellom TMB Engineering A/S og Dag Erik Bye mot
Ringerike kommune (lnr. 83/1994 ‑ ennå ikke inntatt i Rt.) I dommen ‑
hvor forøvrig Aarbakke var førstvoterende ‑ er Hybodommen og EMI‑dommen
omtalt, og det er spesielt fremhevet at det skal foretas en helhetsvurdering av
realiteten i avtaleforholdet. Ved avgrensningen mellom arbeids‑ og
ansettelsesforhold og næringsvirksomhet ble det bl.a. lagt vekt på
tjenesteyterens adgang til å replassere seg selv, oppgjørets karakter og
hyppighet. varigheten og omfanget av tjenesteytelsen, at hver tjenesteytelse
måtte bestilles og at det ikke skulle betales ved avbestillinger og at
tjenesteyter måtte dekke driftsutgifter selv.
Fellesmomenter for de to begrepene arbeid og
virksomhet kan man gjerne ta med i besvarelsen. Mer spesielle forhold
vedrørende virksomhetsinntekter, hører derimot ikke hjemme i besvarelsen. I og
med at Zimmer på side 106 flg. fellesbehandler forhold vedrørende både arbeids‑
og virksomhetsinntekter, har det vist seg at mange ikke klarer å holde seg
strengt til oppgavens avgrensning til arbeidsbegrepet på dette punkt.
Grensedragningen mot kapitalbegrepet bør kunne
avklares raskt.
Enkelte kandidater
bruker en del plass på sktl. § 15, noe som synes lite skjønnsomt. At man er
bosatt i riket bør forutsettes, eventuelt slås fast med en setning.
Disposisjon og vektlegging.
Allerede ved valg av disposisjon får kandidatene
adgang til å vise sin oversikt, Og sitt kunnskapsnivå.
Et klart skille mellom de ulike problemstillinger er
viktig for en god fremstilling, så som hovedhjemler for skatteplikt,
særbestemmelser og unntaksbestemmelser, vilkår om opptjening (innvinning),
beregning av fordelens skattemessig verdi, og plassering av bruttoinntekt i tid
(periodisering).
I noen grad gir oppgaveteksten selv disposisjonen,
nemlig grunnleggende regler om skatteplikten, innvinning, verdsettelse og
periodisering. Det kan gjerne være naturlig å starte med det grunnleggende
skatterettslige prinsipp at samtlige vilkår for skatteplikt må være oppfylt hos
ett og samme skattesubjekt, og av de gode kandidatene må det kunne forventes en
vilkårsorientert fremstilling.
Rest vekt bør gjerne legges på vilkårene for
skatteplikt og kanskje særlig på tilknytningskravet.
Det bør unngås at det blir en ren oppramsing av
unntaksreglene.
Videre synes tilordnings‑ verdsettelses‑
og periodiseringsspørsmål å fortjene en noe mindre plass en de øvrige spørsmål.
Det kan erfaringsmessig være lett for at man kan
begynne å skrive av unntaksreglene rett fra loven dersom man har
kunnskapsmangel, og at det heller ikke ellers fremkommer så mye mer enn
generell synsing om reglene.
De svake besvarelsene kjennetegnes da også ved at de
ulike problemstillinger ikke holdes klart fra hverandre og innslaget av mer
eller mindre planløs oppramsing fra likt og ulikt i lovteksten er et
dominerende element. For disse besvarelsenes vedkommende er mangelen på redegjørelse
for andre rettskildefaktorer enn lovteksten meget påtakelig.
2. Oppgavens nærmere innhold.
2.1. Vilkårene for at det kan sies å
foreligge arbeid i sktl. 42. 1. ledds forstand.
2.1.1 Arbeidsbegrepets ( aktivitetskravets)
nærmere innhold.
Det kan være grunn til å komme noe nærmere inn på det
konkrete innholdet i arbeidsbegrepet, og kort å avgrense dette mot virksomhets‑
og kapitalbegrepet. Det er likevel neppe grunn til ‑ i denne oppgaven ‑
å bruke store ressurser på å belyse grensedragningen mot virksomhets‑ og
kapitalinntekter.
Det bør gjerne fremkomme at det i virkeligheten ofte
er tale om en begrepsoverlapping og dobbel hjemmel for skatteplikt, og at
kriteriene er likestilte. Ulike typer blandingsforhold mellom arbeids‑ og
kapitalinnsats finnes innenfor virksomhetsinntektene. Betydningen av
grensedragningen er størst i relasjon til retten til minstefradrag#
lønnstrekkplikten og lønnsinnberetningsplikten samt arbeidsgiveravgiftsplikten.
om selve arbeidsbegrepet bør det forøvrig gjerne fremkomme
at det kun er fysiske personer som kan ha arbeidsinntekter, mens både fysiske
og juridiske personer kan ha virksomhetsinntekter.
Det kart videre være et poeng å få fram at fordeler
vunnet ved arbeid ikke faller utenfor skatteplikten fordi om de skulle være
fremskaffet på lovstridig. eventuelt straffbar måte. Zimmer (side 108)
oppsummerer rettstilstanden ved å si at overskudd ved ulovlig eller straffbar
virksomhet som ikke leder til inndragnings‑ eller restitusjonskrav er
skattepliktig. Zimmer viser til Rt. 1949 side 743. Dommens rekkevidde kan synes
noe usikker når det gjelder inntekter utenom egentlig næringsvirksomhet. men
det antas vel i dag at inntekter som f. eks. den prostituerte selv får
(hallikkens inntekter er i seg selv direkte straffbare) er skattepliktige, og
da val helst som virksomhetsinntekter og ikke arbeidsinntekter. I praksis vil
ulovlige/straffbare inntekter kunne bli inntektsbeskattet fordi skattyteren har
hatt en formuesfremgang som han (hun) ikke kan redegjøre for, og som derved medfører
at vedkommende blir skjønnslignet. I denne relasjon kan ikke urettmessige
erverv komme i noen annen stilling enn rettmessige. se forøvrig Fagernes
Håndbok i skatterett og ligning, 1989, side 953.
Det kan væra et poeng å få fram at selve arbeidsevnen
som sådan ikke er gjenstand for skatteplikt, i alle fall ikke den alminnelige
arbeidsevne. Hvis man ikke har gjort noe erverv av sine spesielle ferdigheter
eller evner foreligger ingen skatteplikt.
2.2.2.
Kravet til økonomisk karakter.
Det ligger både i arbeids‑og
virksomhetsbegrepet et krav om at aktiviteten må ha økonomisk karakter.
På den ene siden får man grensen til virksomhet, og
på den annen siden får man grensen til fritids‑sysler eller hobby. Det er
imidlertid rent faktisk i relasjon til fradragsretten at grensen mot hobby er
mest interessant.
Grensen mellom virksomhetsinntekt og kapitalinntekt
knytter seg også til at aktiviteten må ha økonomisk karakter (skape verdier).
vedrørende virksomhetsbegrepet kan det gjerne gjøres
en henvisning til Rt. 1985 side 319 (Ringnes) og Rt. 1965 side 1159 (Vister),
men noen større utbrodering av disse dommene har lite med selve arbeidsbegrepet
å gjøre. Dommene bekrefter at aktiviteten objektivt sett må kunne være egnet
til overskudd, og at vurderingsperspektivet går over noen år.
Grensen mot hobby kan forsåvidt godt illustreres ved
Rt. 1952 side 150 (som regel kalt Brækstad‑dommen, men også benevnt som
filatelistdommen). Den gjaldt også egentlig virksomhet, men er likevel av
interesse.
Når det gjelder arbeidsinntekter kan særlig forholdet
til utdannelse være aktuelt å nevne. Hovedregelen er at utdannelse ikke regnes
som arbeid i skattelovens forstand. Særlig interessant er dette m.h.t.
fradragsretten (Jfr. Rt. 1918 side 836 (Arnfinsen), 1962 side 614 (kalt Tronierdommen
eller tysklektordommen) og 1991 side 1182 (Brendendommen, men også kalt
Egyptdommen). Grensen synes å gå mellom fullført yrkesutdannelse og
videreutdannelse, såsom forskningsstipend eller doktorgradsstudier.
Grunnutdannelse frem til en yrkeskompetanse (eks. juridikum for jurister)
faller utenfor arbeidsbegrepet. Tilleggsutdannelse eller etterutdannelse
sidestilles i utgangspunktet med grunnutdannelse, og dermed anses ikke
stipendier vunnet ved arbeid. Utdannelse som er et ledd i forskning, og som det
ytes godtgjørelse for er dog skattepliktig arbeid. Her er forbindelsen til
fradragsreglene særlig klar. Hvis tilleggsutdannelsen har slik tilknytning til
yrkeservervet at den gir grunnlag for fradrag etter § 44, 1. ledd, må
aktiviteten være skattepliktig, jfr. Rt. 1962 side 614 (Tronier).
Militærtjeneste regnes ikke som arbeid i skattelovens
forstand, jfr. forøvrig sktl. § 42, 3. ledd, litra i om sluttvederlaget.
I idrettssammenheng er det en grense mellom hobby og
yrke. Rettssituasjonen er vel at toppidrettsutøvere klart er skattepliktige,
jfr. Utv. 1982 side 170. De som er amatører vil derimot neppe kunne sies å
drive arbeid eller virksomhet.
For arbeidsinntekter kan det oppstå en problematisk
grense mot omsorgs‑ og forsørgelsesforhold som noen kanskje vil påpeke.
Jeg viser til Aarbakke (1990) side 28.
2.2. Fordeler og innvinningsmåter knyttet til arbeid
2.2.1. Tjenester ydet andre.
Den praktisk viktigste fordelstype er naturligvis
lønn i form av kontante penger.
Ettersom forskriften om naturalytelser eksplisitt
ikke skal behandles, må man vokte seg for å trekke inn unntaksregler på dette
punkt.
Også overskudd på utgiftsgodtgjørelser bør nevnes.
Den skatterettslige ordning er at hele godtgjørelsen er skattepliktig, men at
utgiftene kan gi grunnlag for fradrag. og hvor man som et ledd i en forenkling
ser bort fra godtgjørelsen som bruttoinntekt i den grad den korresponderer mod
fradragsberettiget utgift.
Takseringsreglene hører under
verdsettelsesspørsmålet.
Naturalinntekter, særlig frynsegoder i form av fri
bil, avis, telefon, billig bolig ete. er meget praktiske. men volder vel most
problemer på verdsettelsessiden. Slike naturalytelser er også bra representert
i/tjenesteforhold. Man bør få fram utgangspunktet om skatteplikt, jfr.
skattelovens § 42, 1. ledd, men at det på dette feltet gjelder en rekke
særregler og unntak, ikke minst av hensyn til å finne from til en teknisk enkel
gjennomføring av ligningen.
Erfaringsmessig blander kandidatene sammen hva som er
hjemmelen for skatteplikten og hva som er rene verdsettelseeregler såsom sktl. § 42 c.
Det er særlig bilfordel og billig lån som er sentrale
elementer her. Skattelovens § 42 c, 1. og 2. ledd kan derfor nevnes, dog slik
at § 4 i forskriften vedrørende billige lån, etter oppgaveteksten faller
utenfor.
Fra praksis ser man eksempler på tilfeller hvor
arbeidsgivere yter økonomisk støtte til arbeider og funksjonærboliger, enten
ved særlig gunstig leie eller ved at boligen stilles gratis til rådighet. Slik
fordel er klart skattepliktig etter sktl. § 42, 1. ledd, og regnes som
personinntekt, jfr. skattelovens § 55.
Uttak eller gave fra aksjeselskaper kan være
praktiske fordeler vunnet ved arbeid. jfr. sktl. § 42, tredje punktum. f. eks.
gratis eller billige tjenester eller formuesgoder.
Det er enkelte påstander som går igjen i besvarelsene
når det gjelder naturalytelser. Det hevdes at gratis legekonsultasjon (betalt
av arbeidsgiver) er en skattepliktig fordel for den ansatte. Dette er en
påstand som må nyanseres. Det er ikke en skattepliktig fordel å få delta i helt
alminnelig bedriftshelsetjenesteordning. sin vanlige form er det forebyggende
helsetjeneste og ikke behandling av sykdom. Dette er lagt til grunn i en
uttalelse av Finansdepartementet inntatt f Utv. 1990/1, og må antas,å være sikker
rett. Annerledes kan det dog stills seg for medlemskap i medisinsk senter med
tjenester utover forannevnte, jfr. Utv. 1987 side 154, Utv. 1988 side 95.
Det er videre mange kandidater som hevder at det å få
benytte bedriftshytte i ferien er skattepliktig fordel. Heller ikke dette kan
antas generelt. En bedriftshytte som står til alle de ansattes disposisjon
medfører ikke skatteplikt på den enkelte ansattes hånd. Hvis derimot bruken er
forbeholdt ledelsen eller bare noen få av arbeidstakerne vil det kunne stille
seg annerledes.
2.2.2.
Tjenester som skattyteren yter seg selv.
Det er som nevnt innledningsvis ikke tvil om at dette
er fordeler som også gir skatteplikt.
De mest praktiske tilfellene er uttrykkelig unntatt,,
så som husarbeid og fritidsarbeid på eget boligbygg eller boligbyggelag til
opptjening av innskudd, jfr. skattelovens § 42, 11. ledd 2. og 3 punktum.
Dommen om snekkermester Andersen fra Rt. 1966 side 1149 vedrørende arbeid på
eget boligbygg er en sentral dom som de fleste kjenner.
En avansert kandidat vil kanskje nevne at den
skatterettslige vurdering også kan bygges på et uttakssynspunkt.
Jeg kommer nærmere tilbake til reglene om
fritidsarbeid på eget boligbygg under kapitlet om unntaksbestemmelser nedenfor.
2.2.3.
Innvinningskravet.
Innvinningsspørsmålene krever en systematisk
tilnærming. De oppstår ved erverv fra andre, ved begivenheter innenfor
skattyterens egen økonomi og ved realisasjon.
Det er få innvinningsproblemer knyttet vanlige
(kontante) arbeidsinntekter. Arbeidsinntektene ved tjenester ytet andre anses
innvunnet etterhvert som arbeidsinnsatsen ytes, og krav på vederlag dermed
opptjenes. Det samme må gjelder for tjenester ytet seg selv (innvinning
innenfor egen økonomi), jfr. Arbakke s. 30. Ved husbygging vil innvinningen således
finne sted etterhvert som arbeidet skrider fremover. Dreier det seg om
produksjon av gjenstander for salg, anses fordelen innvunnet ved avhendelsen.
Naturalinntekter kan derimot av og til volde besvær
når det gjelder innvinning, eks. f. eks. bonusreiser opptjent i
arbeidstakerforhold. Etter min mening kan en bonusreise neppe betraktes som
innvunnet før bonuspoengene tas ut. slik forstår jeg også Zimmer side 115.
Selve det forhold at man har et bonuskort og at man har foretatt reiser som
opptjener poeng, innebærer ikke at noen fordel er innvunnet i skattelovens
forstand. Man kan etter min mening se selve opptjeningen som et ensidig tilbud
fra flyselskapet, og først når skattyter bestemmer seg for å ta i mot tilbudet
foreligger en avtale. om man hadde sett fordelen som skattepliktig i
opptjeningsåret, ville man dessuten ha rett til fradrag neste år dersom man
ikke benyttet seg av tilbudet.
Det er etter min mening et pluss dersom kandidatene
ser at innvinning er et eget vilkår for skatteplikt.
2.3. Kravet til sammenheng
mellom fordelen og arbeidet (tilknytningskravet).
Kravet til sammenheng mellom arbeidet og den mottatte
fordelen bør stå spesielt sentralt i besvarelsen.
Kriteriet er "vunnet ved", jfr.
skattelovens § 42, 1. ledd. For ordinært kontantvederlag for arbeid er kravet
til sammenheng som regel uten videre oppfylt. Det samme gjelder ved omsetning
av varer og tjenester som er et resultat av arbeid.
Det første man møter her er grensen mot gave, jfr.
sktl. § 42, 2. ledd som bestemmer at gaver er skattefrie på mottakerens hånd.
Den generelle grensedragning mellom arbeids‑ og virksomhetsfordeler på
den ene side og gave på den annen side er bl.a. drøftet i Rt. 1958 side 583
(Hagerup). Etter denne dommen skal arbeids/virksomhetsregelen gå foran gaveregelen
i kollisjonstilfeller.
Kandidatene bør kunne trekke frem noen utgangspunkter
fra teorien her. Det er etter ikke noe vilkår for skatteplikt at mottakeren har
noe rettskrav på ytelsen.
Videre er det ikke noen betingelse for skatteplikt at
ytelsen er typisk, jfr. ordet "leilighetsvis" i ordlyden.
Det er heller ikke noe vilkår at fordelen stammer fra
arbeidsgiveren eks. drikkepenger til drosjesjåfør (annerledes hvor det gis
drikkepenger til en sjåfør som kjører sin egen drosje), selv om det naturligvis
oftest faktisk vil vær slik. Andre eksempler er oftest hentet fra
lønnsgarantiloven og ved erstatning for tap av arbeidsinntekt. Et annet og
praktisk eksempel kan være ansattes mottakelse av billige eller gratis aksjer i
et selskap som er arbeidsgiver.
Kravet til tilknytning er i Hagerupdommen angitt
slik: "består en så nær sammenheng mellom det arbeid og den virksomhet som
er ytet og den fordel som er oppnådd. at det er naturlig å se den som
"vunnet ved" arbeidet eller virksomheten".
Arbeidet eller virksomheten må ha gitt foranledningen
til fordelservervet, og det må i en viss utstrekning ha vært påregnelig at hans
aktivitet skulle lede til en slik fordel.
Ved grensedragningen vil det videre kunne være
aktuelt å se på hva som er naturlig i den konkrete situasjon og om partenes
tilknytningsforhold gjør at det er naturlig å forvente en gave. Et annet aspekt
her er om det er rimelig at det ytes et vederlag for den innsatsen som er
gjort. Den tid som er medgått mellom innsatsen og fordelservervet vil også kunne
være relevant.
Avdøde professor Hærem ga i sine forelesninger
anvisning på følgende generelle kriterier: a) Er det naturlig å vente noe
vederlag ?, b) Innsatsens eller virksomhetens ervervemessige karakter, c)
Ligger innsatsen innenfor eller utenfor skattyterens yrke ?, d) Fordelene
påregnelighet, e) Tjenestens omfang, f) Fordelens form, g) Hvor lang tid som er
gått, h) Er det en spesiell anledning?, i) Forholdsmessigheten og j) Det
personlige forhold mellom yter og mottaker. Denne oversikten over skjønnsmomentene
er etter min mening meget dekkende.
Dommene vedrørende kunstnerstipend/forfatterpriser
kan også tjene som mer utdypende eksemplifikasjoner på grensedragningen når det
gjelder tilknytningskravet, jfr. ovenfor nevnte Rt. 1958 side 583 (Hagerup) samt
Rt. 1974 side 976 (Vesaas/Kristiansen) og Rt. 1979 side 481 (Havrevold). Mange
kandidater blander innholdet i dommene sammen, og får ikke frem f. eks.
påregnelighetsaspektets betydning og betydningen av om prisen har sterkt preg
av hedersbevisning. En utbredt misforståelse er at Vesaas/ Kristiansen fikk
Nordisk råds litteraturpris. Det er ikke korrekt, det gjaldt Norsk Kulturråds
litteraturpris,. og den skatterettslige forskjell er helt avgjørende. Nordisk
råds litteraturpris er nemlig skattefri, mens Kristiansen og Vesaas ble
inntektsbeskattet for prisen.
Generelt kan man vel si at dersom
arbeidet/virksomheten er utført for å oppnå prisbelønningen, f. eks. ved
prisoppgaver, er belønningen en påregnelig følge av arbeidet/virksomheten.
Enkelte æres‑ og kultur‑
priser er direkte lovregulert, jfr. sktl. § 42, 4. ledd, 4. punktum.
Fra ligningspraksis kan ellers nevnes at Anders
Jahres kulturpris (Utv. 1990 side 811) og Arne Skouens ærespris ikke er blitt
beskattet. Hederspriser såsom Carnegies heltefond antas ikke å være
skattepliktige, jfr. Utv. V side 46. Premier fra Tv‑konkurransen 'Kvitt
eller dobbelt" er ifølge en uttalelse i Utv. 1961 side 329 å betrakte som
skattefrie, og uttalelsen har vært lagt til grunn i så lang tid at oppfatningen
nå må sies å være ligningspraksis.
Når
det gjelder ettergivelse, foreldelse og preklusjon av fordringer, kan man enten
se det som et eget underproblem
her,
eller som en del av selve fordelsbegrepet. Hva man gjør kan vare en smaksak.
Problemstillingen er gjerne mest
aktuell
i tilknytning til virksomhet, men kan nevnes også i denne oppgaven. De aktuelle
dommene er: Rt. 1928 side
371
(Klepp), Rt. 1930 side 328 (Lorna), Rt. 1931 side 1250 (Katfos) og Rt. 1956
side 1323 (Mohn), og motsatt Rt. 1978
side
1001 (VBK) Kanskje kan rettstilstanden beskrives som Zimmer gjør på side 125,
nemlig at det ikke spiller noen
avgjørende
rolle at skattyteren tidligere har fått fradrag for den utgiften som har
resultert i fordringen.
Saken
i Rt. 1978 side 1001 (VBK) innebærer en kursendring fra tidligere, men er vel
et atypisk tilfelle. Det fremgår
ikke
klart av læreboken til Zimmer, men ingen av dommene gjelder direkte tilfeller
hvor gjeldsettergivelsen skal
tre
i steden for betaling, f. eks. for en tjenestytelse. Heller ikke i VBR‑dommen
var tilfellet oppe i rendyrket
form.
Det må aksepteres å hevde at gjeldsettergivelse som
sådan faller utenfor fordelsbegrepet, men dersom arbeidsgiveren ettergir gjeld
som arbeidsvederlag, hvor det endog kan være avtalt på forhånd, ligger det nok
nærmest å legge til grunn at det foreligger en fordel i skattelovens forstand
og at den ervervet på en måte som gjør den skattepliktig.
Kompleksiteten i å forene innholdet i de nevnte
dommene kommer godt frem hos Zimmer side 125‑126.
Etter dommen i Rt. 1956 side 1323 er ikke den fordel
en skattyter oppnår ved at hans gjeld foreldes gjenstand for
inntektsbeskatning. I denne dommen ble det faktisk gitt uttrykk for at regelen
om skattefrihet gjelder uansett tilfellets egenart.
En godt informert kandidat vil kunne komme inn på
hvilken betydning det har at det dreier seg om fritakelse fra en oppofrelse som
ville gi grunnlag for fradragsrett ved inntektsligningen.
I forbindelse med
tilknytningskravet kan nevnes Rt. 1994 side 326 (Seljevoll), hvor det som et
ledd i fratredelsesvilkårene for en banksjef ble avtalt at banken skulle overta
hans boligeiendom til salgstakst. Det er nærmest forutsatt i dommen at det
ville ha vart en fordel i sktl. § 42, 1. ledds forstand men som nevnt under
verdsettelsesavsnittet nedenfor var det ingen differanse som kunne utgjøre
fordelen.
2.4. Særlige unntak fra skatteplikten.
Her må kandidatene gjøre et skjønnsomt utvalg. Den
kandidat som er lite kunnskapsrik kan lett fristes til lange avskrifter av
unntaksreglene.
Det er direkte utelukket å gå nærmere inn på de
unntak som finnes i sktl. § 42, 3. og 4. ledd, første og andre punktum, jfr.
oppgaveteksten.
Det er særlig aktl. § 42, 11. ledd som fortjener
behandling her. Bestemmelsen er noe stemoderlig behandlet av zimmer, men til
gjengjeld meget grundig av Hærem. Som nevnt er pensumdelen i Hærems særtrykk
angitt ved loddrette streker.
Husstandens håndverks‑ og husflidsarbeid i
hjemmet til eget behov og verdien av husstellsarbeid har jo stor praktisk
betydning, men skaper få avgrensningsproblemer.
Unntaket fra skatteplikten i sktl. § 42, første ledd,
7. punktum kan nevnes, men i og med at naturalinntektsforskriften av 02.09.77
er unntatt, bør omtalen bli kort.
Selvbyggerens egeninnsats har også stor betydning, og
der er avgrensningen noe vanskeligere.
Kandidatene bør gjerne få frem at hovedregelen i
sktl. § 42, 1. ledd må medføre at fordeler skapt ved arbeid på eget boligbygg i
utgangspunktet er skattepliktig inntekt. Det omfattes, som foran nevnt av
arbeidsbegrepet, og dersom det er tale om en skattyter som selv yter tjenester
innen‑byggebransjen kan det omfattes av virksomhetsbegrepet.
Husstandens fritidsarbeid på eget boligbygg eller på
bygg vedrørende boligbyggelag til opptjening av eget innskudd i laget er altså
ikke skattepliktig etter sktl. § 42. 11. siste punktum.
Unntaksbestemmelsen i sktl. § 42.11 er praktisk
viktig, og det kan derfor forsvares å gi den en relativt grundig omtale. Det er
viktig å få frem at unntaket ikke bare gjelder amatørarbeidere, men også
fagarbeidere. Man ser ofte i besvarelser at kandidatene ut fra dommen i Rt.
1966 side 1149 om snekkermester Andersen trekker den slutning at regelen bare
gjelder håndverkere.
Når det gjelder begrepet fritid i bestemmelsen,
siktes det til ordinær fritid for vedkommende yrkesgruppe. I ovennevnte dom
sies det om dette: "Fritiden må være den tid som står til rådighet før
eller etter arbeidstid og selvfølgelig på fridager og i ferier". om man
tar seg ekstra fridager eller permisjon for å bygge omfattes man ikke av
skattefritaket, jfr. Rt. 1966 side 1149 og Utv. 1990 side 1059. Det har Vært
diskutert hvordan det stiller seg for oljearbeidere som faktisk har flere dager
som fritid på land enn den tiden de er på installasjoner i Nordsjøen. Det kan
neppe væra tvilsomt at de skattefritt kan bygge boligen sin mens de er på land,
da det etter deres arbeidsavtale er normal fritid så lenge de ikke er ute i
Nordsjøen. Fritidsbegrepet må også forstås slik at man ikke skattefritt kan
utføre arbeid på eget boligbygg mens man er sykmeldt aller mottar
arbeideledighets‑ eller sykepenger. slike inntekter jo nettopp er
surrogat for arbeidsinntekter, og skattefritaket for egeninnsats gjelder derfor
ikke, jfr. ABC 1993 side 108.
Enkelte kandidater påstår at pensjonister alltid
omfattes av skattefritaket. Det blir ikke helt korrekt. Jeg nøyer meg mod å
vise til Ligninga ABC 1993 side 150.
Når hjemmeværende ektefelle utfører arbeid på eget
bolig eller fritidsbygg, regnes etter ligningspraksis fritaksbestemmelsen for
den del av dagen som ville ha vært fritid for en vanlig arbeidstaker.
Begrepet eget boligbygg forutsetter at bygget er til
skattyters egen bruk. Dersom bygningen bygges for salg eller utleievirksomhet
må det antas å ligge utenfor fritaksretten. Fritaket omfatter også
fritidsarbeid på fritidsboliger mod de samme forbehold som for boligbygg. Denne
forståelse synes ikke å kunne utledes av ordlyden, men følger av sikker
ligningspraksis, jfr. ABC 1993 side 108. Det er også lagt til grunn i teori.
jfr. Hærem side 346, 21mmer side 115 og Arbakke side 40. Naturligvis vil uthus
og garasjer måtte omfattes. Driftsbygninger omfattes derimot ikke av fritaket.
Heller ikke omfattes gårdbrukers innsats på kårbolig, da det blir å sidestille
med bygg til utleieformål.
Fritaket gjelder heller ikke arbeid på egen bodel i
bygg som sett under ett er avskrivbart, med mindre bodelen er seksjonert, jfr.
ABC 1993 side 108.
2.5. Tilordninqsspørsmål.
Det sentrale utgangspunkt er at fordelen skal
tilordnes den som etter det underliggende forhold er berettiget.
Tilordning av
arbeidsinntekter volder normalt ikke problemer. Det er arbeidstakeren som skal
beskattes for sin lønnsinntekt.
Det er særlig i familieforhold at tilordningsspørsmål
kan komme inn i bildet. En ektefelle eller et barn kan ikke tilordnes et beløp
som overstiger normal lønn for den innsats som er gjort.
Etter skatl. § 16, 7. ledd lignes barn som det ytes
barnetrygd for under ett med foreldrene. dvs. frem til barnet fyller 16 år,
jfr. btrl. 5 3, 3. ledd. Poenget med sambeskatningsreglene er å hindre uønsket
inntektsspredning, og er mindre praktiske for arbeidsinntekter enn
kapitalinntekter. Unntaket i sktl. § 16, 7. ledd, 2. punktum kan også kort
nevnes. Det vises ellers til Zimmer side 385 flg.
Vedrørende betydningen av instruksjon om tilordning
viser jeg til Zimmer, side 127.
2.6. Erstatning for inntektstap ved
personskade.
Selv om det å bli skadet neppe kan ses som et direkte
resultat av arbeids vil det at man har hatt arbeidsinntekter kunne vare en del
av grunnlaget for å bli fordelsbeskattet for erstatning for tapt inntekt ut fra
surrogatsynspunktet. Erstatningen trer i stedet for den tapte inntekten og
beskattes som denne, i motsetning til tap i fremtidig erverv som engangsbeløp.
jfr. Utv. VI side 554, Utv. 1970 side 323 og Utv. 1971 side 266. Motsatt blir
erstatning for verdien av husarbeid skattefri, fordi slikt arbeid omfattes av
unntaket i sktl. 5 42, 11. lodd, 2. punktum.
2.7. Erstatning i forbindelse med opphør arbeidsforhold.
Ved lovendring 18 desember 1992 nr. 136 er vederlag
til arbeidstaker ”i forbindelse med opphør av arbeidsforhold i henhold til
avskjed, oppsigelse eller avtale med arbeidsgiver" skattepliktig inntekt,
jfr. sktl. § 42, 1. ledd 2. punktum. Bestemmelsen omfatter derfor ikke bare
rene lønns‑surrogater, men også erstatning for fremtidig ervervstap, ikke‑økonomisk
tap m.v. Utvidelsen er av stor praktisk betydning i forbindelse med de mange
"fallskjermer" i næringslivet
2.8. Fordelens verdsettelse.
Utgangspunktet er greit, fordelen skal verdsettes
etter omsetningsverdien på periodiseringstidspunktet, jfr. sktl. § 41, 1. ledd.
Det er særlig naturalytelsene som skaper problemer
her. De fleste får frem utgangspunktet, nemlig at omsetningsverdien legges til
grunn, eller man legger til grunn hva det ville ha kostet å komme i tilsvarende
posisjon.
For enkelte fordelstypers vedkommende er det gitt
særregler om verdsettelsesmåten, f. eks. i sktl. § 42 c (ren verdsettelse, mens
hjemmelen for skatteplikt er i sktl. 42, 1. ledd). Et annet eksempel på direkte
regulering av verdsettelsen er sktl. § 42, 11. ledd, 2. og 3. punktum
vedrørende f. eks. rett til kjøp av aksjer fra arbeidsgiver.
Verdsettelsen når en byggmester. murer. arkitekt,
ingeniør el.l. utfører arbeid for egen regning som ikke faller innenfor
unntaksbestemmelsen, må i utgangspunktet skje ut fra det han måtte ha betalt
for å ha en annen til å utføre arbeidet, jfr. Rt. 1932 side 233 Og Utv. 1985
side 676. ofte fremkommer ikke verdien av denne arbeidsinnsatsen før ved
realisasjonen. Bygges det på timelister eller tidsangivelser, settes
timegodtgjørelsen for ikkehåndverkere lavere enn det en håndverker ville ha
oppnådd.
Hærem, side 347 viser til at man gjerne benytter en
besparelsesgrense i praksis når det gjelder arbeidsgiverens boligstøtte til
arbeidstakeren. Normalt beskattes ikke arbeidstakeren for mer enn differansen
mellom faktisk leie og den høyere leie som han antas å ville ha hatt råd til å
betale dersom han ikke hadde fått boligstøtte, jfr. Rygh side 375, og Greni,
Trosvik og Syversen, 91, side 315.
Synspunktene "subjektivisering" av
fordelens verdi og "påtvunget forbruk" har vart fremme i den
skatterettslige teori. Dersom en skattyter får en jordomseiling av sin
arbeidsgiver, en reise som han ellers aldri ville ha foretatt, eller tildeles
en tjenestebolig av en langt høyere standard og med en langt større grunnflate
enn han trenger. vil man ofte ”subjektivisere" verdien ved å sette den til
det en vanlig feriereise ville ha kostet eller leieverdien av en bolig‑med
alminnelig standard og størrelse. For tjenesteboligenes vedkommende er
resultatet nokså sikkert i samsvar med ligningspraksis, se f. eks. Utv. XI side
114, og Utv. VI side 33. Typiske tilfeller er boplikt og embetsboligen. Når det
derimot gjelder feriereisen kan nok svaret være mer tvilsomt. se Utv. 1974 side
99 og Utv. 1971 side 17, som er litt annerledes.
Hvor fordelen består i redusert pris (rabatt) på
transport, energi eller matvarer m.v. vil verdien måtte settes til differansen
mellom vanlig pris (omsetningsverdien) og det som skattyteren faktisk har
betalt.
skattedirektoratets
takseringsregler fastsatt i medhold av ligningslovens § 7‑1 Og
delegasjonsvedtak av 22 januar 1992 kan også nevnes som et hjelpemiddel i
verdsettelsen.
I forbindelse med verdsettelsesproblemet kan også
nevnes Rt. 1994 side 326 (Seljevoll) hvor det ble lagt til grunn at
vurderingstidspunktet for verdsettelsen er da avtalen ble inngått og salgstakst
avholdt. I den konkrete sak forelå det ingen fordel på det tidspunktet, og da
kom periodiseringsreglene i sktl. § 41 ikke til anvendelse.
2.9. periodiseringsspørsmål.
Periodiseringsreglene gjelder når ‑ på hvilket ‑
tidspunkt ‑ en inntektspost skal komme til beskatning eller for den del,
en fradragspost komme til fradrag.
Man må her skille mellom periodiseringsregler og
innvinningsregler. Innvinningsreglene gjelder tidspunktet for vurderingen av
fra aktuell skatteplikt foreligger (grensen mellom inntektsmulighet og aktuell
inntekt) og det er som regel skattereglene på dette tidspunktet som er
avgjørende for hvorvidt vilkårene for skatteplikt er oppfylt.
Periodiseringsreglene gjelder altså tidspunktet for beskatningsfradrag (plassering av bruttoinntekter og
fradragsposter i tid).
Ved arbeidsinntekter er periodiseringen stort sett
meget kurant. Arbeidsinntekter periodiseres etter kontantprinsippet. Inntekten
beskattes når skattyteren faktisk mottar den eller når forfallstidspunktet
inntrer, jfr. sktl. S 41, 7. ledd, 4. punktum.
Selvstendig betydning får sktl. § 41, 7. ledd, 1.
punktum ved inntekter som opptjenes Innenfor skattyterens egen økonomi. særlig
ved bruk, uttak eller produksjon. Dette prinsipp kan angå arbeidsfordeler. Jeg
nøyer meg med å henvise til Zimmer side 294.
Det er et poeng å få frem at ordet arbeidsinntekter i
bestemmelsens 4. punktum klarligvis ikke omfatter virksomhetsinntekter. Her kan
det oppstå vanskelige avgrensingsproblemer f. eks. i forbindelse med
enkeltstående oppdrag utenfor tjenesteforhold.
For idrettsutøvere gjelder de vanlige prinsipper for
inntekts‑ og utgiftsføring. Er derimot inntekten satt inn på fond i henhold
til vedtekter for særforbundenes fond for aktive utøvere godkjent av
Finansdepartementet. skattlegges inntektene som er satt inn på fondet når
midlene faktisk utbetales til idrettsutøveren, jfr. ABC 1993 side 363.
Når det gjelder eksemplet med bonusreiser ovenfor,
vil den måtte periodiseres når den kan kreves erlagt, jfr. § 41, 7. ledd. 4.
punktum, siste alternativ.
En avansert besvarelse vil gjerne i forbindelse med
redegjørelsen for kontantprinsippet komme inn på hva som blir situasjonen
dersom det skjer endringer på subjektsiden mellom innvinningstidspunktet og
periodiseringen. Dersom skattyteren gir bort fordringen, skal han fortsatt
beskattes etterhvert som den innløper jfr. Rt. 1956 side 1070 (Eriksen). Dør
skattyteren går kravet over på arvingene, og da blir inntekten skattefri både
hos arvelater og arving, jfr. Rt. 1947 side 64 (Arnesen).
3.
Noen synspunkter på karakterfastsettingen.
Ut fra det forhold at pensumdekningen er god, og at
oppgavens hovedemner ligger innenfor den del av pensum som det ut fra
pensumkravet forventes "grundig kjennskap" til, må det kreves en del
kunnskaper, ganske særlig om vilkårene for skatteplikt ved arbeidsfordeler.
Av en god besvarelse må det også kreves at
disposisjonen er ryddig, at problemstillingene holdes klart fra hverandre samt
at kandidaten ser sammenhengene i skatteretten.
En vilkårsorientert og rettskildeorientert
fremstilling som viser innsikt i skatterettens systematikk bør belønnes.
Av en laudabel besvarelse bør det kreves kunnskaper
om sentral rettspraksis f. eks. om grensen mot hobby og om tilknytningskravet
"vunnet ved". Det bør videre kreves at de ulike begrepers innhold og
funksjon er forstått.
En besvarelse som ikke innholder særlig mer enn en
tilfeldig opplisting av enkeltheter i lovteksten, og ellers for det meste
generell synsing uten rettskildemessig forankring, bør bedømmes til stryk.
Resultatmessig ser det etter førstehåndssensuren ut
til å være en viss sammenklumping i karakterområdet 2,85‑3.05.
strykprosenten er vanligvis relativt høy i skatterett. Denne gangen er det mitt
foreløpige inntrykk ‑også etter samtaler med de øvrige gjennomgående
sensorer ‑ at det er noe lavere strykprosent enn tidligere. Det finnes
også enkelte gode besvarelser helt ned mot 2,40‑45.
Elverum, den 8 desember 1994.