SENSORVEILEDNING TIL TEORIOPPGAVE NR. 2, CAND. JUR. EKSAMEN, 4. AVDELING, UNIVERSITETENE I BERGEN OG TROMSØ, HØSTEN 1995
Ved universitetene i Bergen
og Tromsø ble det høsten 1995 gitt en todelt oppgave på andre teoridag. Oppgave
nr. 1 er hentet fra skatteretten, og har samme ordlyd begge steder. Oppgave nr.
2 er for begge universiteters vedkommende hentet fra sivilprosessen, men
handler om forskjellige emner. Jeg behandler først fellesoppgaven, deretter
sivilprosessoppgaven for Bergen. Det er laget særskilt veiledning for
sivilprosessoppgaven i Tromsø.
OPPGAVENS DEL I
Oppgavetekst
'Skattelovens
§ 41, syvende ledd, første til og med fjerde punktum og tiende (siste) ledd,
første til og med tredje punktum.'
1. Innledning.
1.1. Eksamenskrav
og pensumgrunnlag.
Eksamenskravet i skatterett
er for Bergens vedkommende angitt slik:
'Det kreves grundig
kjennskap til skattelovens fordelsbegrep, til reglene om beskatning av fordel
vunnet ved eiendom, kapital, arbeid og virksomhet og om beskatning av
realisasjonsgevinster. Det kreves videre kjennskap til reglene om fradrag for
utgifter, tap og overskudd, samt reglene om fastsettelse av personinntekt.'
I Tromsø er det ikke angitt
spesielle eksamenskrav.
Tilrådd litteratur er for
begge universiteters vedkommende Frederik Zimmer: Lærebok i skatterett (1993).
Deler av boken er unntatt, men det berører ikke denne oppgaven.
Zimmer har kommet med ny
utgave (Annen utgave 1995). Sidehenvisningene i siste utgave er satt i
parentes.
I Bergen er Lignings ABC og
Brudviks Skatterett (begge siste utgave pr. tidspunktet for utferdigelse av
pensumlisten) for næringsdrivende oppført som tilleggslitteratur. Oppgavens
emne er godt dekket i den tilrådde litteratur, kap. 13 Periodisering på sidene
290‑332, særlig side 290303 (Kap. 13 Periodisering side 318‑362,
særlig side 318332).
I tillegg er emnet
behandlet i Greni, Syversen, Trosvik og Aarbakke: Skattelovkommentaren 1993,
side 33‑55, Lignings ABC 1994 side 799‑811, samt i tidsskriftet
"Skatterett" 1992, hefte 11, side 59‑37. I Utv. 1991 side 1135 ‑
1171 er det også foretatt en grundig gjennomgang av periodiseringsreglene (Sk.
nr. 12/1991).
Emnet er forøvrig også
delvis omtalt i Brudvik: Skatterett for næringsdrivende, og noe grundigere i
Arvid Aage Skaar: Skatterett etter skattereformen, side 57‑60. Emnet er
kort omtalt i norsk Karnov 1, side 229‑231.
1.2.
Definisjoner og avgrensningsspørsmål.
1. 2 .1. Ordlyd og begreper .
Oppgavens ordlyd er angitt
med henvisning til paragraf, ledd og punktum.
Henvisningen dekker det
vesentligste av periodiseringsreglene for inntekter (skattelovens § 41, syvende
ledd, første til og med fjerde punktum) og utgifter (skattelovens § 41, 10
[siste] ledd, første til og med tredje punktum) utenfor næring.
Oppgaven vil bestå i å
klarlegge innholdet i bestemmelsenes ordlyd.
Det er gjerne naturlig at
kandidatene innledningsvis kort redegjør for periodiseringsbegrepet.
Periodisering vil kort sagt si å plassere inntekter og utgifter i tid ‑ å
avgjøre på hvilket tidspunkt inntekten skal beskattes eller utgiften
fradragsføres.
Fra tidligere sensur vet
man at periodisering ofte blandes sammen med innvinning. Skillet mellom
periodiseringsregler og innvinningsregler er grunnleggende i skatteretten.
Innvinning er et vilkår for skatteplikt. Innvinningsreglene gjelder tidspunktet
for vurderingen av om aktuell skatteplikt foreligger (grensen mellom
inntektsmulighet og aktuell inntekt), og det er som regel skattereglene på
dette tidspunktet som er avgjørende for hvorvidt vilkårene for skatteplikt er
oppfylt. Innvinningsspørsmålene oppstår ved erverv fra andre, ved begivenheter
innenfor skattyterens egen økonomi, og ved realisasjon. Alt etter hvilket
periodiseringsprinsipp som kommer til anvendelse, kan innvinnings‑ og
periodiseringstidspunktet inntreffe samtidig, eller til forskjellig tidspunkt.
Periodiseringsreglene
gjelder altså kun tidspunktet for
beskatning/fradrag (plassering av bruttoinntekter og fradragsposter i
tid).
Endelig skatteplikt eller
fradragsrett inntrer ikke før periodiseringskriteriene er oppfylte. Hvis
skattyteren etter periodiseringstidspunktet mister eller gir avkall på
fordelen, består likevel fordelen. Om fradragsrett da oppstår er et selvstendig
spørsmål som løses på bakgrunn av fradragsreglene.
I tillegg får
periodiseringsreglene betydning for fastleggelsen av fordelens skattemessige
verdi. Fordelen skal nemlig verdsettes etter omsetningsverdien på
periodiseringstidspunktet, jf. sktl. § 41, 1. ledd. Det har særlig praktisk
betydning for naturalytelser.
Det kan innledningsvis
gjerne gis en kort redegjørelse for de tre mulige aktuelle prinsipper for
periodisering, nemlig kontantprinsippet (som knytter seg til tidspunktet for
når fordelen mottas eller kravet forfaller, og for utgifter når de faktisk
betales/fordelen avstås), realisasjonsprinsippet (periodiseringen knyttes til
tidspunktet for når ubetinget krav og forpliktelse er oppstått), og
regnskapsprinsippet (som knytter seg til tidspunktet for når inntekter er
opptjent eller utgifter pådratt, hvor også bedriftsøkonomiske prinsipper så som
resultatprinsippet, forsiktighetsprinsippet samt normene for god regnskapsskikk
kommer inn).
Som påpekt av Zimmer kommer
forskjellene mellom de ulike periodiseringsreglene klarest frem ved anvendelsen
av kontantprinsippet. Minst forskjell blir det i praksis mellom
realisasjonsprinsippet og regnskapsprinsippet på inntektssiden, mens
forskjellen til kontantprinsippet blir tydeligere. Dersom man ser på symmetrien
i inntekts‑ og fradragsreglene, blir ulikheten mellom de forskjellige
periodiseringsprinsippene svært synlig.
En opplyst kandidat vil
kanskje også påpeke realisasjonsprinsippet som et lovgivningspolitisk prinsipp,
og vise sammenhengen til andre bestemmelser i skatteloven.
Forøvrig kreves neppe noen
innledende definisjoner. Begreper som "tilflyter", "oppebåret",
"ubetinget forpliktelse" og "utredes" bør behandles som en
del av oppgavens materielle innhold.
1.2.2.
Noen synspunkter på oppgavens innhold og avgrensning.
Den ytre ramme for oppgaven
gis av paragrafhenvisningene og punktumhenvisningene i oppgavens ordlyd.
Skattelovens 50 annet ledd kan nevnes innledningsvis for å vise oversikt, men
bør ut fra oppgavens ordlyd ikke behandles utover det.
Periodiseringsreglene for
regnskapspliktig virksomhet faller helt utenfor oppgaven.
Det ligger i utgangspunktet
utenfor oppgaven å behandle spørsmål som hører under de andre leddene og
setningene i skattelovens § 41.
Da det handler om
periodisering av fordeler (på inntekts og fradragssiden), kan fordelsbegrepet
med en kort henvisning til § 41, 1. ledd nevnes (penger og pengers verdi).
Bestemmelsen ligger jo i bunnen for de andre reglene i § 41.
Å bruke ressurser på
begrepene alminnelig inntekt og personinntekt, som man ofte ser når det gis
oppgaver i skatterett, synes imidlertid å ha lite for seg. En helt kort angivelse av inntekts‑ og
utgiftsbegrepet kan likevel være på sin plass, i og med at periodisering
nettopp handler om den tidsmessige plassering av inntekts og fradragsposter.
En god kandidat vil gjerne
søke å plassere oppgavens emne i den skatterettslige systematikk.
En helt kortfattet
oversiktsangivelse av de ulike periodiseringsreglene kan gjerne også være på
sin plass.
Det er gjerne også naturlig
å si noe om periodiseringsreglenes funksjon. I tillegg til å plassere
inntektene i tid, har periodiseringsreglene fra lovgivers side vært benyttet
til å påvirke skattesubjektenes atferd, bl.a. ved å gi muligheter for
forskyvning i tid ved avsetningsregler f. eks. idrettsinntekter innbetalt til
fond for idrettsutøvere, forserte avskrivninger el.l. De senere år har det vært
foretatt en systematisk nedbygging av ulike særregler av denne typen.
I oppgaven går det to
sentrale skillelinjer, nemlig skillet mellom periodiseringsreglene for
inntekter og utgifter, og skillet mellom reglene i og utenfor virksomhet.
Når det gjelder
periodisering av inntektsposter går et viktig skille mellom
periodiseringsreglene i og utenfor virksomhet.
For periodisering av
inntekter i virksomhet gjelder regnskapsprinsippet i skattelovens § 50, 2.
ledd, kombinert med andre normer. For gevinster gjelder likevel en del regler
om utsatt beskatning.
For periodisering av inntekter utenfor virksomhet er
realisasjonsprinsippet sentralt, jf. 7. ledd, 2. punktum, men bl.a. for
arbeidsinntekter gjelder kontantprinsippet, jf. 3. punktum.
For periodisering av
utgifter i virksomhet gjelder i stor grad regnskapsprinsippet, men det er nokså
mange unntak fra dette, så som avskrivningsreglene i skattelovens § 44 A,
reglene om varekostnader og tap på kundefordringer i skattelovens § 50 2. ledd
, litra a, underskuddsfradrag i skattelovens § 45, 1. ledd, § 53, 1. og 2.
ledd. Som nevnt kommer også normer for god regnskapsskikk inn for en del
fradragstyper.
For utgifter utenfor
virksomhet gjelder i utgangspunktet realisasjonsprinsippet som hovedregel, med
unntak for arbeidsutgifter, hvor kontantprinsippet gjelder, jf. 10. ledds 1‑3
punktum.
Helt kort kan man uttrykke
det slik at hovedregelen er realisasjonsprinsippet, mens det for visse
inntekter og utgifter utenfor virksomhet er kontantprinsippet som gjelder.
En viss gjennomgang av
historikken hører kanskje også med, ettersom kontantprinsippet var hovedregelen
før skattereformen, og realisasjonsprinsippet er den någjeldende hovedregel.
Likeledes synes det
naturlig å komme litt inn på de hensyn som ligger til grunn for skattereformen
på dette punkt. Periodiseringsreglene var et sentralt element i reformen.
Særlig prinsippene om symmetri og nøytralitet, samt ønsket om å redusere
muligheten for skatteplanlegging/tilpasning synes å ha spilt en stor rolle når
det gjelder virksomhet, mens det utenfor virksomhet ikke synes å være like
klart hva som ligger til grunn.
Å si noe om
inntektsperioden synes også naturlig innledningsvis. Som hovedregel følger
inntektsperioden kalenderåret, jf. § 41.1.1, med unntak f. eks. ved innflytting
til eller utflytting fra Norge, jf. 2. punktum. Ellers følger inntektsperioden
tidspunktene for når skattesubjekter oppstår eller opphører. For fysiske
personer fødsel/død, og for selskaper stiftelse/oppløsning. Inntektsperioden
overstiger ikke 12 måneder, men ligningsmyndighetene kan gi samtykke til
avvikende regnskapsår, jf. § 41, 2. ledd.
Det er særlig ved valg av
systematikk, disposisjon og vektlegging at de gode kandidater kan vise sin
oversikt og forståelse. Det stilles krav om ryddighet dersom man skal klare å
holde hovedregler og unntak fra hverandre.
Lange innledninger med
generelle drøftelser av grunnleggende skatterettslige prinsipper synes å ha
lite for seg. Bare en innledning med direkte adresse til
periodiseringsspørsmålet er av interesse.
1.3. Disposisjon og vektlegging.
Allerede ved valg av
disposisjon får kandidatene adgang til å vise sin oversikt, og sitt
kunnskapsnivå.
I noen grad gir
oppgaveteksten selv disposisjonen, nemlig ved å angi de to forskjellige ledd i
skattelovens § 41, 7. ledd (inntekter) og 10. ledd (utgifter/fradrag). Etter
min mening faller en inndeling etter lovbestemmelsenes redigering naturlig,
nemlig først periodiseringsreglene for inntekter og deretter
periodiseringsreglene for fradrag/utgifter.
Man kan også tenke seg en
disposisjon hvor man behandler det enkelte periodiseringsprinsipp, redegjør for
dets nærmere innhold, og deretter nevner hvilke inntekts‑ eller
fradragstyper som omfattes av det aktuelle prinsipp. Slik er læreboken
redigert, og det er grunn til å forvente at mange vil følge en slik
systematikk. Flere kandidater har valgt denne strukturen, og kommet godt fra
det.
En disposisjon hvor man
først behandler den faktiske (ikke nominelle) hovedregel ‑
realisasjonsprinsippet, og deretter unntaksreglene kan også være en forsvarlig
løsning.
Poenget må være at man
holder de ulike problemstillinger fra hverandre, og får til en ryddig og
dekkende fremstilling.
2. Oppgavens nærmere innhold.
2.1. Periodisering av inntekter.
2.1.1. Skattelovens § 41, 7. ledd. 1 punktum
Bestemmelsen lyder:
'Inntekten anses i alminnelighet oppebåret ved det tidspunkt da fordelen
virkelig tilflyter den skattepliktige.
Dette er den alminnelige
(nominelle) hovedregel om periodisering av bruttoinntekten.
Bestemmelsen begrenses av
2. punktum (og forsåvidt også av 4. punktum, som ligger utenfor oppgaven).
Periodiseringsregler kan også være inntatt i særlover, som da går foran.
For regnskapspliktige
skattytere gjelder det særregler med hensyn til tidspunktet for beskatningen av
inntekter som omfattes av regnskapsplikten, jf. § 50. Særregler gjelder også
for andre næringsdrivende som er noteringspliktige i henhold til ligningslovens
§ 5‑1, jf. skattelovens §§ 4648 (jord‑ og skogbruk m.v).
For ikke regnskapspliktige
næringsdrivende som krever seg lignet på grunnlag av et årsoppgjør som er
oppgjort i samsvar med reglene for god regnskapsskikk, følger ligningspraksis
de samme skattemessige prinsipper som gjelder for regnskapspliktige skattytere
jf. Utv. 1960 side 468, Utv. 1981 side 3.
Ordene "virkelig
tilflyter" er ikke entydige. Kand. bør gjerne likevel ha noen synspunkter
på innholdet.
I den praktiske virkelighet
får første punktum størst betydning ved fordeler som innvinnes innenfor
skattyterens egen økonomi, typisk fordeler vunnet ved bruk av egne
kapitalgjenstander, f. eks. egen bolig eller fritidsbolig. Her periodiseres
fordelen fortløpende.
Det samme gjelder ved
produksjon med sikte på egen bruk f. eks. fritidsarbeid på egen bolig eller
fritidsbolig. Periodiseringen skjer suksessivt, etterhvert som produksjonen
skrider frem. Hvor produksjonen strekker seg over flere inntektsår, må det
enten foretas periodisering av en forholdsmessig andel pr. år, eller i sin
helhet da produksjonen er avsluttet. Spørsmålet er berørt i Rt. 1966 side 1149,
men er ikke løst.
Ved uttak (jf. skattelovens
§ 42, 1. ledd, 3.‑ 6. punktum og § 46), som også er praktisk etter denne
bestemmelse, er uttakstidspunktet det avgjørende.
Om gjeldsovertakelse vises
til petitavsnittet i Zimmer side 294 (322) .
2.1.2. Skattelovens § 41, 7. ledd, 2. punktum.
Bestemmelsen lyder: 'Består
inntekten av et pengebeløp eller annen ytelse, arses den oppebåret når den
skattepliktige har ervervet en ubetinget rett til beløpet eller ytelsen.'
Det er tilstrekkelig at
fordelen er penger eller pengers verdi, jf. første ledds første punktum.
Bestemmelsen regulerer i
realiteten periodiseringen av bruttoinntekter som har form av ytelser fra
andre, typisk pengeytelser, men forsåvidt enhver ytelse som har "pengers
verdi", jf. § 41, 1. ledd.
Hvorvidt det foreligger en
ubetinget rett må avgjøres på bakgrunn av rettsgrunnlaget. Problemet løses
altså ikke av inntektsskatteretten i seg selv. Ubetinget er kravet ‑ når
alle de faktiske og rettslige begivenheter som er nødvendige for at skattyter
skal ha krav på ytelsen – er inntruffet.
Ved gjensidig bebyrdende
kontrakter, hvor det ikke er avtalt avvik fra prinsippet om ytelse mot ytelse,
vil man ha en ubetinget rett når ens egen ytelse er erlagt så langt at
motparten ikke kan påberope mislighold, jf. Utv. 1991 side 1138. At avtale er
inngått er ikke tilstrekkelig. Skattyteren må også ha etterlevet de
handlingsplikter kontrakten pålegger ham. På den annen side er det ikke
nødvendig at avtaleparten har oppfylt sin del av avtalen. f. eks. betalt avtalt
vederlag.
Om det avtales betaling
over flere år, vil ikke det uten videre få betydning for periodiseringen.
Et praktisk eksempel på
gjensidig bebyrdende kontraktsforhold er f. eks. kjøpsavtaler. Ved overdragelse
av løsøregjenstander vil overleveringen være skjæringspunktet, mens det ved
fast eiendom vil være faktisk overføring eller tiltredelse, eventuelt
overskjøtning. Det kommer ikke klart frem i Zimmers bok, men det må antas at i
de tilfeller hvor tinglysingen skjer først, må eiendommen også være stilt til
kjøpers rådighet før man kan si at selgeren har oppfylt alle sine forpliktelser
og dermed ervervet et ubetinget krav på kjøpesummen. Har tinglysing ikke funnet
sted på det tidspunkt eiendommen faktisk stilles til rådighet for kjøperen
fremgår det av forarbeidene at tidspunktet for rådighetsovergangen skal legges
til grunn for periodiseringen, jf. prp. nr. 35 side 347.
Ved tilvirkningskontrakter
er trolig skjæringspunktet når oppfyllelsen er avsluttet.
I kontraktsforhold med løpende
ytelser f. eks. låneavtaler, leieavtaler m.v., opptjenes fordelen også løpende.
Utleieinntekter periodiseres etterhvert som utleieobjektet stilles til rådighet
for leietaker. Leieinntektene periodiseres derfor det år den refererer seg til,
uansett om leiebeløpet erlegges eller ikke. Hver termin må bedømmes for seg.
Renteinntekter periodiseres når de er påløpt (opptjent). Betalingstidspunktet
får derfor ingen betydning.
En forskuddsoppfyllelse,
dvs. en oppfyllelse som finner sted før realisasjon, kan neppe beskattes, jf.
Utv 1991 side 1138.
Forskuddsbetalt husleie for
flere år regnes ikke som inntekt i betalingsåret, men periodiseres i henhold
til den enkelte leieperiode.
For aksjeutbytte er
skjæringspunktet når generalforsamlingen (eller bedriftsforsamlingen) har
fattet vedtak om utdeling, jf. akselovens § 12‑6, 1. ledd. Det er m.a.o
ikke noe vilkår at kravet er forfalt, eller at det kan bringes til forfall ved
påkrav.
Erstatningskrav etter
tingsskade står i en egen stilling. Forarbeidene, Ot. prp. 35 1990/91
Skattereformen 1992, side 107, angir at periodisering skal finne sted når den
erstatningsbetingede hendelse inntraff, fordi skadelidte da har fått et
ubetinget krav. Periodisering skal likevel ikke skje før erstatningsbesløpets
størrelse er klart. Er omfanget omtvistet, legges som hovedregel til grunn at
en eventuell uomtvistet komponent skal inntektsføres umiddelbart. Som det
fremgår av Zimmer side 296 (324) er han skeptisk på dette punkt.
Det er et sentralt poeng å
få frem at så lenge skjæringspunktet knyttes til tidspunktet for når det
foreligger et ubetinget krav, er skattyterens etterfølgende disposisjoner over
kravet uten betydning. Det er forsåvidt også i samsvar med tidligere rett.
Renter av
pensjonsforsikring er en fordel som skattyteren ikke har en ubetinget rett til.
Rentene kan først anses tilflytt skattyteren når båndleggingen bortfaller, jf.
kgl. res. 19.12.1955 § 5.
Et regresskrav kan ikke
anses periodisert så lenge hovedkravet ikke er innfridd, fordi det fortsatt er
betinget.
Hvis valutaregulering eller
annen offentlig regulering er til hinder for oppfyllelse, foreligger det heller
ingen ubetinget rett.
Frivillig sperring av beløp
fra skattyters side, utsetter derimot ikke tidspunktet for skattlegging.
Innføringen av realisasjonsprinsippet
har medført at det lettere kan inntreffe begivenheter etter
periodiseringstidspunktet som får eller bør få konsekvenser for både
skatteplikt og fradragsrett. Det er en del av helheten i regelsystemet at
dersom en skattyter blir beskattet for en fordel fordi den er realisert, mens
skattyteren likevel av en eller annen grunn faktisk aldri mottar den, vil han
være berettiget til et fradrag svarende til fordelens verdi, jf. skattelovens §
45, 1. ledd, jf. § 43, 2. ledd, 2. punktum.
2.1.3. Skattelovens 5 41, 7. ledd, 3. punktum.
Bestemmelsen lyder:
Departementet kan gi regler om begrensning av inntektsføring av påløpte
renteinntekter når påløpte og forfalte renteinntekter ikke er betalt ved
inntektsårets utgang'.
Bestemmelsen gir
departementet fullmakt til ved forskrift å bestemme at opptjente renteinntekter
først skal periodiseres ved betaling.
Ved forskrift 24 juni 1992
nr. 483 (vedlagt oppgaveteksten) er gitt regler om fradragsføring og
inntektsføring av misligholdte renter for ikke regnskapspliktige skattytere.
Hovedformålet med
begrensningene som angis i forskriften knytter seg til fradragssiden for
debitor.
Dersom rentene senere
erlegges, inntektsføres de ved betalingstidspunktet. De periodiseres først når
de betales.
Det er ellers neppe grunn
til å bruke mye ressurser på dette punktet.
For de fleste kandidaters
vedkommende blir det stort sett referat eller omskriving av forskriftens
innhold.
2.1.4. Skattelovens 5 41. 7. ledd. 4. punktum.
Bestemmelsen lyder:
'Arbeidsinntekter, pensjonsinntekter, underholdsbidrag o.l. som består i
pengebeløp eller annen ytelse, anses oppebåret når beløpet virkelig erlegges,
eller i tilfelle ved det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang for
vedkommende til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlagt.'
Bestemmelsen gjør unntak
fra den alminnelige regel i annet punktum for en rekke praktiske inntektstyper.
Unntaksregelens hovedinnhold er at de inntekter den omfatter skal anses
periodisert først ved kravets forfall, eventuelt ved betaling.
Særregelen om arbeidsinntekter
modifiseres noe i 5. og 6. ledd, som faller utenfor oppgaven.
Unntaket begrunnes i skatte‑evne
postulatet og i likviditetshensyn. Flere av kandidatene har fått frem disse
hensynene, og det er meget positivt.
Det kan være på sin plass
med en noe grundigere gjennomgang av skiæringstidspunktet, og fordelstypene som
omfattes av 7. ledds 4. punktum.
Skjæringstidspunktet.
Det er grunn til å forvente
en nærmere klarlegging av skjæringstidspunktet etter denne bestemmelsen. Siden
kontantprinsippet var det sentrale periodiseringskriterium før skattereformen,
er også tidligere rettspraksis retningsgivende her. På dette punkt er faktisk
Aarbakkes bok i 4. utgave side 198 ff. fortsatt den grundigste fremstilling om
dette emnet. Skattelovskommentaren 1991 (Greni, Syversen,Trosvik) side 239‑253
er fortsatt relevant når det gjelder denne problemstilling.
Utgangspunktet er at
periodisering skal finne sted på det av to tidspunkter som først inntrer,
nemlig faktisk erleggelse, eller da det oppstår adgang til å få beløpet
utbetalt eller ytelsen erlagt.
Her betyr kontraktsfestet
prestasjonstidspunkt og kreditors rettskrav intet for periodiseringen. Det er
kun betalingstidspunktet og forfallstidspunktet, som er avgjørende.
Heves det forskudd, skal
inntekten periodiseres i utbetalingsåret.
Man kan si at beløpet
'virkelig erlegges" når den faktisk overføring av fordelen finner sted.
Slik sett er skjæringspunktet nokså entydig. Spesielle problemer kan likevel
oppstå på enkelte områder, så som ved overføring av aksjer til underpris fra
arbeidsgiver påhvilende salgsforbud for en viss periode. Her kan Tveitodommen i
Rt. 1984 side 714 nevnes (omtalt av Zimmer på side 300 [330]). Så langt har
ikke skattyter fått medhold i at periodisering ikke kan skje så lenge salgsforbudet
gjelder. I ligningspraksis legges det grunn at skjæringspunktet er det
tidspunkt når aksjonærposisjonen gir rettigheter i selskapet, jf. aksjel. § 4‑4,
4. ledd. Ø mer spesielle forhold ved ansatteaksjer ellers, vises til
petitavsnittet i Zimmer side 302‑303
Forøvrig anses fordel ved
kjøp av aksjer fra arbeidsgiver til underpris som skattepliktig ved ervervet av
aksjene, jf. Utv. 1979 side 253, Utv. 1985 267, og Utv. 1991 side 430.
Ved tegning av aksjer ved
forhøyelse av aksjekapital er registreringstidspunktet avgjørende, jf. Utv.
1993 side 28.
Etterbetaling av
arbeidsinntekter periodiseres samlet ved forfall. Den urimelighet som dette kan
medføre med progressive skattesatser må justeres etter skattebetalingslovens
kap. VII.
Dersom erververen avhender
sitt tilgodehavende (diskonterer det) blir periodiseringstidspunktet når
skattyteren mottar oppgjør for rettigheten.
Adgang til å få beløpet
betalt foreligger i utgangspunktet når det kontraktsfestede forfallstidspunktet
er inntrådt. Skjæringspunktet finner man ikke i skatteretten, men i
pengekravsretten. Det er altså en ren fortolkning av rettsgrunnlaget som finner
sted. Mangler lovregulering eller avtale, anvendes regelen i gbl. § 5, 1. ledd
, 2. punktum om påkrav.Etter bl.a. Harnolldommen Rt. 1976 side 1317 må
forfallstidspunktet legges til grunn også om det er avtalt langt frem i tiden.
Tilsvarende hvor det senere gis henstand. Klarest er det hvor henstand gis før
første forfall.
Periodisering finner ikke
sted så lenge det foreligger en misligholdssituasjon fra debitors side. Da er
det ikke adgang for kreditor til å få ytelsen erlagt.
Zimmer behandler enkelte
særspørsmål vedrørende flybonusreiser på side (331). Trolig vil bonusreisen
måtte periodiseres når den kan kreves erlagt, jfr. § 41, 7. ledd, 4. punktum,
siste alternativ.
For idrettsutøvere gjelder
de vanlige prinsipper for inntekts‑ og utgiftsperiodisering. Er derimot
inntekten satt inn på fond i henhold til vedtekter for særforbundenes fond for
aktive utøvere godkjent av Finansdepartementet, skattlegges inntektene som er
satt inn på fondet når midlene faktisk utbetales til idrettsutøveren, jfr. ABC
1994 side 404.
En avansert besvarelse vil
gjerne i forbindelse med redegjørelsen for kontantprinsippet komme inn på hva
som blir situasjonen dersom det skjer endringer på subjektsiden mellom
innvinningstidspunktet og periodiseringen. Dersom skattyteren gir bort
fordringen, skal han fortsatt beskattes etterhvert som den innløper, jfr. Rt.
1956 side 1070 (Eriksen). Dør skattyteren går kravet over på arvingene, og da
blir inntekten skattefri både hos arvelater og arving, jfr. Rt. 1947 side 64
(Arnesen).
Fordelene.
Det bør også forventes en
gjennomgang av hvilke fordelstyper som reguleres av kontantprinsippet.
Arbeidsinntekter må
avgrenses mot virksomhetsinntekter. Grensen er vanskelig, og det forventes ikke
at kandidatene i denne sammenheng skal komme nærmere inn på dette.
Arbeidsinntekter er først
og fremst inntekter i arbeidsforhold, men omfatter også arbeidsinntekter utenom
arbeidsforhold, dog ikke arbeidsinntekt i regnskapspliktig næringsvirksomhet.
Det bør gjerne komme frem
at oppregningen i bestemmelsen ikke er uttømmende, jf. uttrykket
"o.l".
Arbeidsinntektssurrogater,
så som f. eks. erstatning ved personskade, følger samme prinsipp.
Arbeidsinntekter
omfatter foruten kontant lønn, naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser i
arbeidsforhold så langt de er skattepliktige.
Pensjonsinntekter refererer
seg til både offentlige og private pensjoner. Dersom pensjonen inngår i
vederlag for salg av fast eiendom, følger periodiseringen
realisasjonsprinsippet, selv om det er avtalt betaling over flere år. Hvis
ytelsen etter avtalen skal løpe i selgerens (mottakerens) levetid, kan det være
mer usikkert, da det hele ikke på samme måte får preg av å være et inntektssurrogat.
Rene føderådsytelser følger hovedregelen for pensjonsinntekter.
Underholdsbidrag må forstås
likt i 7. og 10. ledd, slik at det oppnås symmetri.
2.2. Periodiseringr av
fradragsposter.
2.2.1. Skattelovens 5 41, 10. ledd, 1. punktum.
Regelen er sålydende:
'Utgifter, der kommer til fradrag ved inntektsansettelsen, henføres i
alminnelighet til det tidspunkt da den skattepliktige har pådratt seg en
ubetinget forpliktelse til å dekke dem'.
Dette er skattelovens
alminnelige regel om periodisering av fradragsposter. Regelen omfatter bare
fradragsposter som har form av utgifter (betalingsforpliktelser), men henger
nøye sammen med det generelle prinsipp om at fradragsposter først kan anses
periodisert når de er realisert for skattyteren. Regelen utfylles og
modifiseres av andre regler i skatteloven, så som f. eks. § 44, § 45, jf. § 43
og § 50 og § 53.
Det er et grunnkrav at det
foreligger en ubetinget betalingsforpliktelse. Således er verken betaling eller
inntrådt forfallsdato noe vilkår for fradragsrett. Hva som skal til for at
forpliktelsen kan sies å være ubetinget må avgjøres ut fra den alminnelige
pengekravsrett.
Er forpliktelsens omfang
omtvistet, må fradragsretten begrenses til den uomtvistede del.
I løpende rettsforhold, så
som for leie og låneforhold, innebærer dette at leieutgifter og renteutgifter
skal periodiseres til det tidspunkt som de kontraktsmessig refererer seg til,
og at faktisk betalingstidspunkt ikke er avgjørende. Faktisk forskuddsbetaling
gir derfor ikke tidligere periodisering. Ved forskuddsbetaling av en ikke
ubetinget forpliktelse, er periodiseringsvikårene ikke oppfylt.
Man får ikke fradragsrett
ved å betale et rentekrav på forskudd. Fradrag kan kreves uansett når faktisk
betaling finner sted, endog om man må forvente mislighold.
Hvis betalingsforpliktelsen
gjelder utgifter som kan ha betydning for inntektservervet i flere år fremover,
kan den ikke anses periodisert. Bl.a. bestemmelsene i skattelovens § 44 1. ledd
litra c, jf. § 44 A‑1 regulerer aktiveringsplikten her.
2.2.2. Skattelovens § 41, 10. ledd, 2. punktum.
Regelen er sålydende:
'Departementet kan gi regler om begrensning av fradragsrett for påløpte
renteutgifter når påløpte og forfalte renteutgifter ikke er betalt ved
inntektsårets utgang.
Ved forskrift 24 juni 1992
nr. 483 (vedlagt oppgaveteksten) er gitt regler om fradragsføring og
inntektsføring av misligholdte renter for ikke regnskapspliktige skattytere.
Der er bestemt at renteinntekter som er inntektsbeskattet i realisasjonsåret,
men som ikke betales i forfallsåret, kan bringes til fradrag i forfallsåret.
I realiteten begrenser
forskriften fradragsretten for renteutgifter.
Hvor renteutgiften
realiseres og forfaller same år, foreligger ikke fradragsrett hvis rentene ikke
faktisk er betalt innen årets utgang.
Misligholdte renter blir
etter forskriften i virkeligheten å periodisere etter kontantprinsippet.
Oppofrelse av fordelen er da nødvendig for å få fradragsrett.
Skattelovens § 41, 10.
ledd, 3. punktum.
Regelen er sålydende:
'Utgifter til erverv av inntekter som nevnt i § 41, 7. ledd, l.‑4.
punktum og utgifter til regelmessig understøttelse og lignende utredelser som
nevnt i § 41 første ledd e, samt renter av gjeld i Statens lånekasse for
utdanning henføres i alminnelighet til det tidspunkt da utgiftene utredes.'
Dette er den alminnelige
utgiftsfradragsregel, og den gjør unntak fra hovedregelen i første punktum.
Etter denne bestemmelse er betalingstidspunktet det avgjørende uansett om det
skjer ved forfall eller tidligere. Utgiften periodiseres ved betaling, ikke ved
pådragelse eller forfall .
Unntaket gjelder utgifter
som har tilknytning til de inntektstyper som er angitt i 7. ledd, 4. punktum.
Unntaksregelen er modifisert i 4. punktum. Videre gjelder unntaktet utgifter
som er fradragsberettiget etter skattelovens § 44, 1. ledd, bokstav e, og
renter til lånekassen.
For disses vedkommende,
hvor fradragstidspunktet er knyttet til betalingen, vil det være mulig å
fremskynde fradragstidspunktet gjennom forskuddsbetaling.
3. Noen synspunkter på karakterfastsettingen
vedrørende oppgave 1.
Når det gjelder
periodiseringsreglene for inntekter er pensumdekningen er god. Oppgaven ligger
innenfor den del av pensum som det ut fra pensumkravet forventes "grundig
kjennskap" til. Det må derfor kreves en del kunnskaper om dette.
Når det derimot gjelder
periodiseringsreglene for fradrag, er det en nokså stemoderlig behandling i
pensum (i alt en side, hvorav en del i petit). Her fordres etter pensumkravet
dessuten kun "kjennskap". Det bør derfor stilles små krav på dette
punkt.
Av en god besvarelse må det
også kreves at disposisjonen er ryddig, at problemstillingene holdes klart fra
hverandre, samt at kandidaten ser sammenhengene til skatteretten forøvrig.
En vilkårsorientert og
rettskildeorientert fremstilling som viser innsikt i skatterettens systematikk
bør belønnes.
Av en laudabel besvarelse
bør det kreves dokumentert noen konkrete kunnskaper om
inntektsperiodiseringsreglene både forsåvidt gjelder prinsippenes virkemåte
(skjæringstidspunktene), og med hensyn til hvilke fordelstyper som faller inn
under de ulike prinsipper. Det bør kreves en vettug fremstilling med
kunnskapsmessig substans for å få laud. Man bør også kunne forvente noen
konkrete eksempler på reglenes virkemåte.
En besvarelse som ikke
innholder særlig mer enn en tilfeldig opplisting av enkeltheter fra lovteksten,
og ellers for det meste generell synsing uten noen rettskildemessig forankring
eller bredde, bør bedømmes til stryk. Det er en tendens i de svakere
besvarelsene til avskrift/omskriving av ordlyden, kombinert med litt synsing om
hvorfor regelen har fått det innhold den har. Også renteforskriften har vært
gjenstand for en del avskriving/omskriving. Det bør ikke gi særlig uttelling.
Det
bør ikke trekke særlig ned om det er tynt vedrørende periodisering av
utgifter/fradrag.
Sensorveiledning
4. avdeling juridisk embetseksamen H 95 ‑ teori nr. 2 del 2:
"Tvistemålsloven § 197"
Anbefalt litteratur er Jo
Hov, Rettergang i sivile saker (2. utg. 1994) med tilhørende
"puffelister". Sentralt står særlig s. 415 ‑ 419 hvor § 197 er
behandlet.
Det er ikke oppgitt
tilleggslitteratur. Jeg viser likevel til Schei, Tvistemålsloven med
kommentarer bind II s. 34 ‑ 41 og Aasland, Utenrettslige erklæringer
tvistemålsloven § 197, i Rett og rettssal (festskrift til Rolv Ryssdal, 1984)
s. 243 ‑ 258. Det kan imidlertid ikke forventes at kandidatene har lest
disse.
1.Innledning
Den lovbestemmelse som oppgaven omhandler gjelder bevisførselen i tvistemål. Innledningsvis kan det pekes på at det i utgangspunktet er opp til partene å avgjøre hvilke bevis de ønsker å føre og på hvilken måte dette skal skje. Dette kan i og for seg forankres bl.a. i tvml. § 86, men følger også av lovens system ved at bevisavskjæring i alle tilfeller krever en særskilt begrunnelse (og hjemmel). Se til sammenligning Andreassen i JV 1994 s. 111 som legger til grunn at prinsippet om fri bevisførsel kan utledes av tvml. § 183 (som imidlertid direkte kun gjelder rettens frie bevisbedømmelse). En meget sentral begrensning i partenes herredømme over bevisførselens form er bevisumiddelbarhetsprinsippet slik dette bl.a. kommer til uttrykk i tvml. § 195. All bevisførsel ‑herunder parts‑ og vitneforklaringer ‑ skal i utgangspunktet skje direkte for den dømmende rett. Prinsippet gjelder i alle instanser sml. § 377, men det finnes viktige unntak bl.a. for Høyesterett, jfr. § 374 annet og tredje ledd. Se også § 403 tredje ledd om behandlingen av kjæremål. Det må kunne forventes at kandidatene på et eller annet sted i sin besvarelse kobler § 197 opp mot dette prinsipp, jfr. også Hov s. 415. Om det også vises til muntlighetsprinsippet er det i og for seg greit, selv om dette egentlig står mer i bakgrunnen.
Som en følge av
umiddelbarhetsprinsippet er det kun rent unntaksvis at loven åpner for
bevisopptak ved annen rett, jfr. § 220. Enn mindre åpner loven for bruk at
utettrettslige forklaringer og erklæringer avgitt i anledning saken, jfr. §
197. Sml. Ot.prp. nr. 1 (1910) s. 179 første spalte hvor sammenhengen med
adgangen til bevisopptak utenfor hovedforhandling ble fremhevet. Dersom
umiddelbar bevisførsel av en eller annen grunn ikke Jar seg gjennomføre er
lovens prinsipale ordning at det i stedet skal skje bevisopptak i rettslige
former, sml. også reglene om fjernavhør av vitner i § 199a med tilhørende forskrifter.
Tanken er mao. At om man først må velge et middelbart bevis, bør dette likevel
være best mulig, sml. Augdald s. 195 og Aasland s. 244.
Oppgavens terra er det
nærmere innholdet i regelen om bevisavskjæring i § 197. Kandidatene kan peke på
at regelen gjelder i alle instanser, sml. § 377. Bestemmelser gjelder både
under saksforberedelsen og hovedforhandlingen. Den gjelder også for
kjæremålssaker, jfr. Rt. 1986 s. 863 og ved avgjørelser etter § 373 tredje
ledd, jfr. Schei II s. 35 og Aasland s. 255. En kandidat med oversikt vil også
nevne at vi har en nokså tilsvarende regel for vitners vedkommende i strpl. §
297 annet ledd for de tilfeller hvor vitnet ikke er til stede under
hovedforhandlingen (sml. § 296 annet ledd hvor vitnet møter).
Bakgrunnen for lovens
skepsis mot utenrettslige erklæringer og forklaringer ligger for det første i
de mer almene innvendinger mot å fravike umiddelbarhetsprinsippet, særlig ved
at rettens grunnlag for en riktig bevisbedømmelse blir svekket dersom f.eks.
parts‑ og vitneforklaring ikke gis direkte for retten.
I tillegg kommer at
utenrettslige erklæringer og forklaringer i sin alminnelighet må regnes som
langt mer upålitelige enn forklaringer avgitt ved rettslig avhør. Mulighetene
for å kontrollere svakheter eller misforståelser er små. Forbudet i § 197 har
således også en side mot kontradiksjonsprinsippet. Retten og motparten vet
heller ikke hvordan erklæringen er kommet i stand, f.eks. om det er brukt
press, tvang eller belønning, eller om avgiveren har vært tilstrekkelig oppmerksom
på alvoret ved å avgi bevis. Utenrettslig erklæringer eller forklaringer er
ikke avgitt etter formaning og forsikring, og heller ikke i den mer høytidelige
atmosfære som råder under hovedforhandlingen. De ellers virksomme påminnelser
om sannhetsplikten er således ikke til stede.
Slike erklæringer kan
hertil for private sakkyndiges vedkommende (og vel også for ordinære vitner)
lett to form av partsinnlegg og bestillingsverk, slik at "deres
erklæringer derfor er av tvilsom verdi som objektivt grunnlag for rettens
avgjørelse", jfr. Ot.prp. nr. 1 (1910) s. 179 annen spalte, sml. Hov s.
415. Schei II s. 35 taler om "annenrangs og upålitelige bevismidler".
Se også Aasland s. 244 ‑ 245 som peker på situasjoner hvor bruk av slike
erklæringer og forklaringer likevel kan ha sine fordeler.
2. Hvilke dokumenter som
omfattes av forbudet i § 197
Forbudet i § 197 kommer til
anvendelse på "utenrettslige erklæringer eller forklaringer, som andre enn
oppnævnte sakkyndige har avgit i anledning av saken". Hvordan kandidatene
velger å gripe den nærmere fortolkning an, får være en smakssak. For min del
synes jeg det kan være greit om de uttrykkelige begrensningene i regelens
anvendelsesområde først påpekes.
(1) Utenfor § 197 faller på
grunnlag av en motsetningsslutning for det første rettslige forklaringer eller
erklæringer, dvs. hvor det har funnet sted bevisopptak for den rett som har
saken eller bevisopptak for annen rett, sml. for øvrig § 196. Se også Schei II
s. 35.
For det andre faller
skriftlige erklæringer fra rettsoppnevnte sakkyndige utenfor, jfr. også § 244
første ledd. Slike står i en helt annen stilling enn private sakkyndige, bl.a.
fordi de forutsettes å opptre objektivt og uavhengig av partene. Hvor de(n)
sakkyndige i henhold til § 244 annet ledd også skal avgi forklaring under
hovedforhandlingen er det nokså uproblematisk at det under saksforberedelsen
inngis en skriftlig erklæring. Tvert om er det normalt en stor fordel både for
partene og retten å ha en skriftlig redegjørelse tilgjengelig forut for hovedforhandlingen.
Sml. for øvrig Scliei II s. 40 som antar at en sakkyndig erklæring avgitt to
bruk i barnefordelingssak også må kunne brukes ved midlertidig avgjørelse etter
barnel. §§ 38 eller 46, og at dette generelt må gjelde hvor det treffes midlertidig
avgjørelse i tilknytning til verserende tvist hvor det i anledning hovedsaken
er avgitt rapport fra rettsoppnevnt sakkyndig.
Etter lovendring av 28.
april 1978 nr. 18 gir § 197 første ledd annet punktum også adgang til å gjøre
bruk av sakkyndige erklæringer innhentet av Forbrukerrådet eller Markedsrådets
utvalg for forbrukertvister. Her er det ikke tale om rettsoppnevnte sakkyndige,
men man har antatt at slike sakkyndige likevel har den fornødne uavhengighet,
jfr. Aasland s. 247. At det i disse tilfeller ofte vil være aktuelt også å
innstevne vedkommende til å avgi vitneforklaring er en annen sak, sml. Hov s.
417.
(2) De her nevnte
lovbestemte unntak fra § 197 burde ikke volde særlige problemer for
kandidatene. Mer krevende kan det være å gi en fortolkning av passusen
"forklaringer eller erklæringer ... avgit i anledning av saken". Heri
ligger to uttrykk som må fortolkes, og det kan være hensiktsmessig å starte med
uttrykke "forklaringer eller erklæringer"
Uttrykket omfatter alle
typer skriftstykker, jfr. Ansland s. 246 og Scliei II s. 36. Eksempelvis
omfattes brev (Rt. 1976 s. 1506), notater (Rt. 1991 s. 851), referater
nedtegnet av andre, ulike rapporter og uttalelser (Rt. 1989 s. 196 og 1990 s.
343). I utgangspunktet omfattes også juridiske betenkninger, jfr. Rt. 1933 s.
1114, 1940 s. 340, 1952 s. 1023 og 1990 s. 343, dog formentlig med unntak av
redegjørelser for generelle rettssetninger, jfr. også Hov s. 416, Aasland s.
253 og Scliei II s. 38. Her vil imidlertid § 191 kunne brukes for å avskjære slik
"bevisførsel".
Det har etter loven ‑
om man ser bort fra de rettsoppnevnte sakkyndige ‑ ingen betydning hvem
som har avgitt erklæringen eller forklaringen. Foruten erklæringer eller
forklaringer fra vitner og private sakkyndige, omfatter bestemmelsen således
også forklaringer eller erklæringer avgitt av partene, sml. Rt. 1993 s. 1071.
Det er selvsagt anledning for dem til å redegjøre for sitt syn på saken. Her
vil imidlertid § 122 annet ledd (sml. også § 300 annet ledd) sette grenser.
Forbudet i § 197 kan heller ikke omgås ved at det i prosesskrift refereres fra
angjeldende erklæring eller forklaring, jfr. Rt.
1980 s. 1679.
For offentlige dokumenter i
forvaltningssaker må det imidlertid gjøres et nokså generelt unntak, jfr. Rt.
1968 s. 1080 og 1971 s. 767, jfr. Hov s. 418 og Schei II s. 37 ‑ 38 med
visse forbehold. Også Aasland s. 253 er noe reservert på dette punkt. Dersom en
offentlig tjenestemann avgir erklæring i anledning den verserende sak rammes
derimot dette av § 197, jfr. Rt. 1979 s. 1693 og 1986 s. 834. Sml. også RG 1963
s. 620.
Det bør vel også tilføyes
at loven ikke er begrenset til skriftstykker. Også andre måter å formidle
erklæringen eller forklaringen på er omfattet, f.eks. ved bruk av lyd‑
eller videopptak, sml. Rt. 1987 s. 548 og Sdiei II s. 36. Regelen kan
imidlertid ikke forstås slik at den også rammer forklaringer for retten om hva
andre måtte ha sagt. Derimot vil slikt vitneprov kunne avskjæres etter § 189
første ledd nr. 4.
(3) Det andre uttrykk i §
197 som må fortolkes er kravet om at forklaringen eller erklæringen er
"avgit i anledning av saken". Utenfor faller således en hver
nedtegnelse som er foretatt uten særskilt foranledning av tvisten mellom
partene, jfr. Aasland s. 247.
Men selv om nedtegnelsene
er foranlediget av tvisten som sådan, rammes dette ikke av § 197 dersom
forklaringen eller erklæringen ikke "er avgitt i anledning av eller med
tanke på en verserende rettssak", jfr. bl.a. Rt. 1971 s. 767, 1972 s. 831
og 1981 s. 861, samt Aasland s. 248 og Schei 1I s. 36. Poenget er at det som
regel bare er i slike tilfeller at de ovenfor omtalte betenkeligheter gjør seg
gjeldende. Dokumenter som er kommet i stand uavhengig av saken skal derimot
kunne brukes som bevis i henhold til kapitel 19, og beviskraften beror på den
alminnelige regel i § 183.
Utenfor faller således
f.eks. korrespondanse mellom partene, deres prosessfullmektiger eller
tredjemann (også sakkyndige) når siktemålet ikke har vært å bruke det fremkomne
som bevis i senere rettssak, sml. også Rt. 1960 s. 1398. Det er også lagt til
grunn at politiforklaringer og etterforskningsdokumenter uhindret av § 197 kan
legges frem f.eks. i senere erstatningssak, jfr. Rt. 1963 s. 508, Hov s. 416,
Schei II s. 36 og Aasland s. 248. Tilsvarende gjelder uttalelser som er
fremkommet i forbindelse med annen tvisteløsning, jfr. Rt. 1981 s. 681 som
gjaldt psykologerklæring avgitt i anledning fylkesmannens avgjørelse i sak om
samværsrett. Sml. Rt. 1983 s. 1567. Se likevel Hov s. 416 som ‑ bl.a.
under henvisning til RG 1963 s. 620 tar et forbehold hvor senere rettssak
"fremstilte seg som mer enn alminnelig nærliggende". Slik også
Aasland s. 251.
Er derimot erklæringen
innhentet etter at forliksklage eller stevning er uttatt, rammes denne av § 197
selv om det klart skulle foreligge et formål ut over at denne skulle tjene som
bevis, jfr. Rt. 1989 s. 196. Hov s. 417 er inne på dette, men poenget er noe
"bortgjemt".
En viss innskrenkende
tolkning av § 197 må gjøres i forhold til nøytrale opplysninger hentet fra
f.eks. offentlige registre (f.eks. Meteorologisk institutt) og offentlige
attester. Det samme vil formentlig gjelde erklæringer fra private dersom
innholdet er ukontroversielt og bruken er åpenbart ubetenkelig, jfr. Hov s.
419, Schei II s. 39 og Aasland s. 251. De innvendinger som eller gjør seg
gjeldende mot bruk av utenrettslige erklæringer eller forklaringer gjør seg i
liten grad gjeldende i forhold til slik dokumentasjon.
3. Hvilken bruk av
dokumentene det er som forbys
I § 197 står det kun at
slike erklæringer eller forklaringer ikke kan "brukes". Med dette
menes ‑ i hvert fall i første rekke ‑ "brukes som bevis".
En slik presisering åpner dermed for annen bruk, jfr. f.eks. Rt. 1991 s. 505
hvor det ble godtatt at legeerklæring ble sendt den medisinsk sakkyndige som
bakgrunnsmateriale.
Størst praktisk betydning
har imidlertid adgangen til under saksforberedelsen ‑ og selvsagt også
senere ‑ å legge frem ulike typer tall‑oppstillinger og tekniske
beregninger som siden skal ledsage avgiverens forklaring under
hovedforhandlingen. Illustrerende rettspraksis finnes f.eks. i Rt. 1991 s. 851,
1991 s. 922, 1991 s. 1240 og 1993 s. 660. Beregninger eller tall‑oppstillinger
som legges frem for retten kan imidlertid ikke inneholde mer vurderingspreget
materiale, jfr. f.eks. Rt. 1991 s. 1240 og 1991 s. 1411. Se for øvrig Hov s.
418 og Schei II s. 38.
Sml. også § 217 annet ledd
(vitner) og § 113 (parter) om adgangen til å støtte seg til nedtegnelser under
forklaringen for retten. Disse bestemmelser gir likevel ingen selvtsendig
hjemmel for fremleggelse, jfr. Rt. 1968 s. 1080 og Aasland s. 246.
4. Adgangen til
fremleggelse av dokumenter som rammes av § 197
Det gjelder ikke et
absolutt forbud mot å bruke utenrettslige forklaringer og erklæringer som
bevis. Vi har flere unntak, hvorav de to viktigste fremgår direkte av ordlyden
i § 197 første ledd.
(1) For det første kan
disse brukes dersom motparten samtykker, jfr. § 197 første ledd. Lovens
utgangspunkt er nok at uttrykkelig samtykke må foreligge, men etter
omstendighetene kan også unnlatelse av å protestere være å likestille med
samtykke, se nærmere Schei II s. 39 og Aasland s. 254.
Samtykke kan gis før
erklæringen er utarbeidet, jfr. Rt. 1984 s. 1456. Anses samtykke som avgitt kan
ikke dette trekkes tilbake. Bevisavskjæring kan imidlertid likevel skje etter §
189 første ledd nr. 3 og 4, og retten kan selv beslutte bevisopptak innenfor
rammene av § 190, jfr. Ot.prp. nr. 1 (1910) s. 179 første spalte.
For det ‑ nok ganske
upraktiske ‑ tilfellet at retten av eget tiltak trekker erklæringer
omfattet av § 197 inn i saken, må det formentlig være en forutsetning at begge
parter samtykker, jfr. Augdald s. 195.
Hos Hov s. 419 er samtykke
kun nevnt med en setning, og det bør vel derfor ikke stilles store krav til
kandidatene på dette punkt.
(2) Bruk av slike erklæringer
eller forklaringer kan også tillates dersom rettslig avhør "ikke kan
foretages", jfr. § 197 første ledd. Forutsetningen for bruk av dette
alternativ er mao. at forholdene ikke ligger slik an at § 220 (eventuelt §
199a) kan anvendes.
Etter ordlyden i § 197
omfattes vel kun tilfeller hvor rettslig avhør er umulig, f.eks. fordi
vedkommende er død eller på grunn av sykdom eller svekkelse er ute av stand til
å avgi forklaring, jfr. også Aasland s. 254. Tilsvarende må formentlig gjelde
hvor vedkommende ikke lar seg oppdrive, jfr. Scitei II s. 39. At vedkommende er
forhindret fra å møte i retten er neppe tilstrekkelig. Heller ikke at
bevisopptak kan være tungvindt, f.eks. fordi det må foretas i utlandet, jfr.
Aasland s. 254.
Mer diskutabelt kan det
være om § 197 er til hinder for at et vitne som nekter å forklare seg eller som
intet husker kan foreholdes en eventuell tidligere utenrettslig forklaring, se
Aasland s. 254 og Hov s. 419. Schei II s. 39 stiller seg positiv.
(3) Foruten unntakene i §
197 finnes enkelte andre særskilte lovbestemte unntak. I saker undergitt
forenklet rettergang kan utenrettslige erklæringer og forklaringer brukes
dersom retten finner det "ubetenkelig", jfr. § 322a første ledd nr.
5) annet punktum. På denne måten kan man spare både tid og omkostninger,
hvilket var hovedhensynet bak innføringen av regler om forenklet rettergang.
Uttrykket "ubetenkelig" gir retten et visst skjønn, men må ikke
forstås slik at bruk av utenrettslige erklæringer eller forklaringer i et hvert
tilfelle vil være kurant.
Sml. også tilsvarende regel
i § 481 fjerde ledd (overprøving av administrative frihetsinngrep) og i lov om
fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner (19. mars 1965 nr. 3) §
6 tredje ledd annet punktum. De to sistnevnte kan det ikke forventes at
kandidatene er kjent med.
5. Saksbehandlingen ved
avgjørelse etter § 197
Avslutningsvis er det
positivt om kandidatene kort redegjør for saksbehandlingen ved bevisavskjæring
etter § 197.
Dokumenter omfattet av §
197 skal ikke sendes (eller legges frem for) retten med mindre det på forhånd
er klart at vilkårene for fremleggelse er til stede, jfr. § 197 annet ledd
første punktum. Ved dette søkes å forebygge at dommeren skal gjøre seg kjent
med innholdet, og dermed erverve en slags "privat viten" som i alle
tilfeller må holdes utenfor. Dersom dokumentet likevel sendes retten, skal
dommeren ex officio to dette ut av saken, se nærmere Ot.prp. nr. 37 (1959 ‑
60) s. 11‑12. Slik avgjørelse kan treffes uten at motparten er hørt, men
det er selvsagt ikke noe i veien for at partene gis adgang til å uttale seg om
spørsmålet, jfr. Schei II s. 40.
Avgjørelsen skal utenfor
hovedforhandling treffes ved beslutning, jfr. motsetningsvis § 189 tredje ledd.
Beslutningen kan treffes av den saksforberedende dommer, jfr. § 166, Rt. 1989
s. 364 og 1991 s. 1243. Se også § 374 siste ledd. Beslutningen er gjenstand for
kjæremål, jfr. § 396. Kjæremålsrettens avgjørelse er bindende for retten (med
unntak av Høyesterett), jfr. § 391. Er spørsmålet avgjort ved kjæremål kan
dette således ikke senere gjøres til ankegrunn.
Under hovedforhandlingen
treffes avgjørelse om å nekte beviset ført ved kjennelse, jfr. § 189 tredje
ledd. Kjennelsen kan ikke påkjæres, jfr. §
397.
Avgjørelse om å tillate
beviset ført treffes også under hovedforhandlingen ved beslutning, jfr. Rt.
1989 s. 364 og 1991 s. 1243. Heller ikke slik avgjørelse kan påkjæres, jfr. §
397 (se dog nr. 4). 1 begge tilfeller kan imidlertid avgjørelsen gjøres til
ankegrunn.
Ved sensuren må det legges
til grunn at § 197 er en sentral bestemmelse med nære forbindelseslinjer til
sentrale prosessrettslige prinsipper, særlig umiddelbarhetsprinsippet. Spesielt
vanskelig er oppgaven heller ikke. Det er imidlertid tale om en halvdags‑oppgave,
og kravene må selvsagt avpasses i forhold til det. Sensorene bør også merke seg
den stedvis noe summariske behandling i den anbefalte litteratur (Hov).
For bestått må kreves at
bestemmelsen plasseres i en viss prosessrettslig ramme, og særlig mener jeg at
forholdet til umiddelbarhetsprinsippet må være kjent. Et minimum av evne til å
lese hva som står i bestemmelsen og kjennskap til hovedlinjene må ‑
sammen med en ikke altfor uryddig og tilfeldig disposisjon ‑ også være en
forutsetning for bestått karakter. Kandidater som skriver "fra spredte
felter i sivilprosessen" kommer nok meget lett i faresonen.
For laudabelt resultat må
det ‑ foruten mer inngående kunnskaper ‑ kreves en viss evne til
begrunnelse, problematisering og drøftelse. Kjennskap til sentrale trekk i
rettspraksis må også kunne kreves av den laudable kandidat.
Den gode laud vil nok helst
utmerke seg ved oversikt og selvstendig forståelse, analytisk tilnærming og
evne til å se § 197 i et bredere prosessrettslig perspektiv. En besvarelse på
høyt nivå vil nok også kreve ikke ubetydelig av faktiske kunnskaper.
Den 10. november 1995