Sensorveiledning for juridisk embetseksamen 4. avdeling høst 1995

 

Teoretisk oppgave nr. 3 onsdag 15. november 1995 kl . 0900 ‑ 1500

 

"Omgjøring av forvaltningsvedtak utenfor klagesak”

 

Oppgaven går på en sentral del av faget forvaltningsrett.

 

Eksamenskrav i forvaltningsrett: "Grundig kjennskap til dei grunnleggjande reglane om den kompetanse forvaltninga har og om forvaltningsavtaler, til reglane om omgjering av forvaltningsvedtak og om når forvaltningsvedtak blir ugyldige. "

 

Denne oppgave faller således inn under hva kandidatene skal ha grundig kjennskap til og kravene til  besvarelsene blir deretter.

 

Tilrådd litteratur hvor oppgavens emne er omtalt:

 

Arvid Frihagen, Forvaltningsrett hl (4. utgave 1992) kap. 18: Omgjøring.

 

I den pensumrelaterte tilleggslitteratur kan det bl. a. vises til Torstein Eckhoff, Forvaltningsrett, 4. utg. Oslo 1992 (som nå foreligger i 5. utg ved Eivind Smith). Her behandles emnet underkap 24: Omgjøring uten klage. En bør være obs på at mange studenter legger opp pensumlesingen etter Eckhoffs bok, uten at det skulle medføre noe av betydning for bedømmelsen (den ene eller annen vei), men det kan bety at en og annen dom nevnes (eller mangler) i forhold til studenter som kun leser Frihagens bøker.

 

Av annen litteratur (som ikke er på pensumslisten) om emnet nevnes Frihagens kommentarutgave til forvaltningsloven. Emnet er også behandlet av Halfdan Mellbye i Jussens venner 1990. Forvaltningsloven § 35 fikk tilføyd et nytt 4. ledd ved lov 25. sept 1992 hvilket naturlig nok Frihagens kommentarutgave og Mellbyes artikkel ikke reflekterer.

 

Forvaltningsloven § 3 ble videre endret jfr Ot prp nr 75 (1993‑94) for å gjøre det klart at § 35, med unntak av 3. ledd skal gjelde også ved ansettelse. Dette er omtalt (som foreslått lovendring) hos Eckhoffs 5. utgave ved E. Smith. (Lovendringen i § 3 ved Iov 12/1 1995 nr 4 i kraft 1/4 1995). Selv om lovendringene ikke fir noen større betydning for salve oppgaven bør kand være klar over at forvaltningslovens § 35 har felt et nytt 4. ledd og endringen av § 3. Ved den sistnevnte lovendring (presisering) bortfaller ett av de juridiske spissfindigheter vedrørende omgjøringsoppgaven, dvs anvendelsen på ansettelsessaker. Både lærebokforfatteme og foreleserelmanduktører brukte delta som eksempel på uklarhet som oppstod som følge av "glipp" ved lovgivningsarbeidet ‑ så det er nå rettshistorie.

 

Oppgaveteksten skulle klart angi emnet for besvarelsen, det er om forvaltningens omgjørelsesadgang hvor det ikke foreligger klagesak. Oppgaveteksten skulle ikke by på misforståelser. Eckhoff nevner i 4. utg at han tidligere kalte sitt kapittel "Omgjøring av eget tiltak'; men var kommet til at det var bedre mad "Omgjøring uten klage" delta fordi det kunne hende at § 35 kunne få anvendelse i saker som er kommet i stand ved at en person klager til overordnet forvaltningsorgan, men mangler klagerett. Her kan skje bruk av § 35 selv om det ikke skjer av eget tiltak.

 

En besvarelse kan gjerne innledes med å plassere oppgaveemnet i forvaltningsretten.

Herunder, eller som innledning, må en få frem at det normale når forvaltningen endrer å et vedtak skjer dette etter en formell klage, og at der er særskilte regler for dette. Poenget å få frem er at det skjer og endringer av et vedtak, omgjøring, også uten at det formelt er påklaget og klagesak er startet.

 

Et mulig opplegg for besvarelsen vil være å følge Eckhoffs kapittelinndeling, som i seg selv er en disposisjon, og jeg gir derfor dette som en oppstilling her

 

I Oversikt over reglene

II Omgjøring av vedtak som det ennå ikke er varslet om

III Omgjøring av ugyldige vedtak

IV Omgjøring som ikke er til skade

V   Uskrevne regler om omgjøring

VI Omgjøringsadgangen etter fvl. § 35 tredje og fjerde ledd

 

Eckhoff har videre to kapitler om saksbehandling og erstatning. Jeg vil anta at dette er mindre perifert i forhold til oppgavens ordlyd, og forventer ikke mye her. Det er vel først og fremst hvor langt kompetansen går til å omgjøre som er det mest sentrale i oppgaven. Slik har de fleste kandidatene og oppfattet oppgaven.

 

Frihagen har med et kapitel om tilbakevirkning, (som underkapittel 18.7) med bl.a. forholdet til Grunnloven § 97. Som Frihagen selv er inne på er det ikke alltid naturlig å se det som "omgjøring" når en forskrift eller enkeltvedtak gis tilbakevirkende kraft. Få av kandidatene kommer i det hele inn på dette, det nærmeste er at de omtaler forskrifter med noen linjer.

 

Til selve oppgaven bør det med innledningsvis noe om

 

a) terminologi, jfr ovenfor.

 

b) hvem kan .omgjøre av eget tiltak

 

‑ både overordnet organ og det organ som traff vedtaket. Overordnet organ er her ikke begrenset til klageorgan/klageinstansen. Men den utvidete adgang til omgjøring etter tredje ledd kan bare gjøres av overordnet organ og klageinstansen. Vedtaksorganet har ikke kompetanse etter 3. ledd. Reglene i § 35 første andre og femte ledd antas samsvare stort sett med ulovfestede regler for omgjøring. Kand må få frem at det finnes slike ulovfestede regler, det skulle for øvrig klart gå frem av § 35 femte ledd.

 

c) Området for reglene

 

Omgjøringsreglene i § 35 (også de ulovfestede regler) gjelder for enkeltvedtak ‑ de er ikke anvendelige for forskrifter eller generelle bestemmelser. Her er fri omgjøringsadgang og Grl § 97 vil sette grenser for hva som kan bestemmes med tilbakevirkende kraft.

 

d) § 35 første ledd, jfr andre ledd typetilfeller

 

d 1) for noen .. retter seg mot” `direkte tilgodeser”  dette går på adressaten for vedtaket. NB her forskjell fra fvl § 2 e om en part hvor sies "direkte gjelder; så etter § 31 første ledd trengs ikke være parter, dvs omgjøringsadgangen overfor de med rettslig klageinteresse er ikke stengt. Dette r noe en del kandidater enten roter med; eller de konstaterer, uten drøftelse, hvordan vilkåret skal oppfattes. For å få full uttelling må det her drøftes, under henvisning til de språklige nyanser som de forskjellige paragrafer/vilkår har, at dette er bevisst og gjennomtenkt for å få frem det ønskede resultat.

 

d 2) "underretning" ‑ å ha blitt kjent med vedtaket er ikke nok.

"kommet frem" ‑ i betydningen "til kunnskap ". Skal man her få full uttelling må det nærmere begrunnes og drøftes hvordan en kommer frem til "kunnskap" hvilket i seg selv er i strid med lovens ordlyd. Eckhoff gjør dette grundig. Men en bør være oppmerksom.på at Frihagen synes ha et mer nyansert syn på om en alltid skal ha omgjøringsadgangen åpen helt til kunnskapstidspunktet. De som kun leser Frihagen vil kunne, på en forsvarlig måte, komme til et noe annet resultat enn Eckhoff. Dog skulle det for dem også være Kjent hva Eckhoff hevder, dette da Frihagen viser, og siterer, fra Eckhoff her.

 

"offentlig kunngjort" tar sikte på forhold hvor kunngjøring er den ordinære måte å gjøre kjent vedtaket, feks. pressemelding fra Statsråd om fredagen. At et vedtak er referert i pressen fra et åpent møte er ikke nok. Jfr Rt. 1968.283 (Vaktmesterdom l) Skolestyremøtevedtak om ansettelse. Ingen formell underretning og vedtaket omgjort etter en måned. Dissens 3:2 i Høyesterett hvor kommunen funnet ubundet av vedtaket.

 

I litteraturen er diskutert om re‑integra synspunkter kan brukes (jfr avtaleloven § 39) analogt i forvaltningsretten. RT 1983.282 slike synspunkter til grunn på område som reguleres av tvistemålsloven. (Kommunes tilbakekallelse ‑ omgjøring ‑ av prosesskrift. Kommunen fikk medhold). Slike re‑integra synspunkter kan for øvrig anføres til støtte for at omgjøringsadgangen er åpen frem til kunnskapstidspunktet, jfr ovenfor.

 

e) "ugyldig vedtak" ‑ hvis et ugyldig vedtak er til ugunst for en part har forvaltningen en p1ikt til å omgjøre. Dog skaper dette problemer i ansettelsessaker. Her kan ha skjedd ugyldig vedtak i forhold til den som ikke ble ansatt, men vedtaket om ansettelsen kan ikke omgjøres av hensyn til den annen part (som er ansatt og har innrettet seg deretter). Kandidatene bør her ta opp nettopp problemstillingen når har forvaltningen p1ikt til å omgjøre og når kan de "skjønne" på dette punkt. Sentralt er forholdet til gunst/ugunst. Men det enkelte tilfelle kan ligge slik an at der vil være unntak. Eks skulle et ugyldig vedtak til en parts ugunst, etter hovedregelen føre til omgjøringsplikt. Men er ugyldighetsgrunnen for eksempel (grov) inhabilitet, vil ny behandling med habil saksbehandler ikke nødvendigvis føre til noe annet sluttresultat. Er ugyldighetsgrunnen at man har gått ut over loven, vil det i mangel av unntaksregler, måtte bli plikt til omgjøring hvis dette faller ut til partens gunst. Slikt sett kan en, selv om teorien ikke bruker slike uttrykk, skille mellom omgjøringsplikt, og p1ikt til fornyet behandling.

 

f) Ulovfestede regler, jfr § 35 femte ledd som klart forutsetter slike regler.

 

f 1) Omgjøring på ulovfestet grunnlag når tungtveiende allmenne hensyn taler for det. Eks i miljøsaker som utslippstillatelse eller ved konstruksjonstillatelser etc. Uansett om en part er gått i gang og innrettet seg vil slike tillatelser kunne omgjøres om det viser seg at f. eks. forurensningen blir mye verre enn det som var antatt, om konstruksjonene viser seg å ha mangler slik at det er risiko for sammenbrudd o.l. er til stede osv.

 

f 2) endringer i faktiske forhold.

 

‑ det er klart at det kan omgjøres når det er mislighold eller misbruk fra den private part.

 

‑ men hvor private part ikke kan testes, da kan bli spørsmål om utviklingen i seg selv kan gi grunnlag for omgjøring. I prinsippet antatt at omgjøring kan foretas. Ofte vil det være en kombinasjon av endrede forhold og tungtveiende allmenne hensyn. I Nasty saken er det tale om endrede forhold. Horten Verft som bygger og Hellas som bestiller av Nasty motortorpoedobåter. Ved militærkuppet i Helles var en båt utlevert og spørsmålet om omgjøring kom opp. De fleste mente det juridisk sett kunne foretas omgjøring, men eksportlisens opprettholdt, delvis ut fra privatrettslige betraktninger, delvis folkerettslige.

 

Uansett skal det meget til før omgjøring på grunn av endrede forhold, særlig hvis den private part har innrettet seg etter det opprinnelige vedtak og det er gått noe tid.

 

g) Utvidet omgjøringsadgang for overordnet organ § 35 tredje og fjerde ledd

 

Vurderingstemaets art er det samme for 3. ledd som etter de ulovfestede regler om omgjøring av eget tiltak, men forarbeidene forutsetter at det skal mindre til før det kan omgjøres etter tredje ledd enn etter de ulovfestede regler. Men det er i tredje ledd "prosessuelle" begrensninger idet der er satt tidsfrister for omgjøringsadgangen.

Kand bør få frem dette forholdet mellom 3. ledd og de ulovfestede regler. Likeledes bør det fremheves hvorfor en har de korte fristene i 3. ledd.

 

h) Jeg nevner særskilt at Frihagen stiller spørsmål om hvorvidt omgjøringsadgangen kan utvides ved at ulempene kompenseres med erstatning. (bind 111 s. 54) Få kand nevner dette.

 

For å få laud må det kreves en del i og med at det som pensumkrav stilles krav til grundig kjennskap. Men må få frem at det finnes lovfestede regler, dvs forvaltningsloven § 35, men som og denne § selv sier, andre lovfestede regler og ikke minst ulovfestede regler. Særlig det siste må kand få frem, og jeg regner det nærmest som selvsagt at de laudable klarer det. Der kan være flare måter å disponere på, poenget er at man får med det sentrale. Om en følger mønsteret fra § 35 eller ei spiller ikke så stor rolle. Dog bær den laudable ha struktur på fremstillingen, dvs at en noenlunde ordnet fremstilling må forlanges av den laudable ‑en røret fremstilling bør neppe være laudabelt selv om kand ellers får med det sentrale. For øvrig bør den laudable kandidats besvarelse bære preg av forståelse av hvorfor en har omgjøringsregler/adgang utenfor klagesak. Dvs begrunnelse for hensynene bak reglene. De bør kand også kunne si noe om hvorfor

omgjøringsadgangen varierer slik den er regulert i § 35.

 

Det viser sag de fleste følger et opplegg som stort sett følger § 35 ledd for ledd, det varieres litt ved at noen ganger behandles de ulovfestede regler før 3. ledd. Ellers synes besvarelsene slikt sett (både gode/dårlige) å følge en noenlunde lik disposisjon.

 

Strykgrensen er som vanlig vanskelig å beskrive ‑ det er lettere å se en strykkandidat etter å ha lest oppgavene, som regel er de heller håpløse. Men å få frem at det er omgjøringsadgang også uten at det er klaget, samt noe ut over rent lovreferat må kunne forlanges. Nevnes intet om ulovfestet omgjøringsadgang er det neppe i seg selv grunn til stryk, men et klart minus må det bli.‑ Jeg tar det for øvrig som en selvfølge at alle kandidater klarer å finne frem til fvl § 35. (Det har visstnok alle klart).

 

Bergen 15. november / 8. desember 1995.