Teorioppgave nr. 3
for 4. avd. høsten 1996
Begge halvdagsoppgavene
spanner over relativt vide felt. Det tilsier at kandidatene bør innrømmes en
viss frihet ved besvarelsen av oppgavene. Hva enten kandidatene legger opp til
en oversikt over de to områder, eller velger å legge større vekt på deler av
oppgavene, bør det i utgangspunktet tillates, så lenge fremstillingen viser en
viss generell forståelse for det som tas opp.
Slik oppgaven er satt opp,
må de to deloppgavene vektes likt i utgangspunktet. Siden hver av oppgavene er
såpass omfattende. vil antagelig en del av kandidatene komme skjevt ut, ved at
de skriver mest om den av oppgavene de startet med. Etter min mening bør det i
en viss utstrekning godtas at kandidatene legger mer vekt på den ene oppgave i
forhold til den andre, hva enten dette er folkerettsoppgaven eller
skatterettsoppgaven. Problemene knyttet til utvelgelsen av hva som skal med,
tilsier at kandidatene også innrømmes en viss frihet i dette spørsmålet,
forutsatt at besvarelsen samlet tilsier en hel dags eksamensinnsats. Det kan
imidlertid selvsagt ikke godtas dersom kandidatenes prioriteringer klart viser
at et av fagene ikke er lest/beherskes.
2. Nærmere om
skatterettsoppgaven
De sentrale delene av
besvarelsen er særlig forholdet mellom den generelle og de spesielle
fradragsregler, oppofrelseskriteriet og kravet til sammenheng mellom utgift og
inntektsskapende aktivitet.
Som nevnt under punkt I bør
kandidatene innrømmes en viss frihet ved utvelgelsen av materiale. For å få
laud bør det imidlertid kreves at kandidatene viser forståelse for innholdet i
kravet til sammenheng og oppofrelseskriteriet.
Jeg var sensor da en
tilsvarende oppgave ble gift ved Universitetet i Oslo i 1991 ‑da som
heldagsoppgave. På sensormøte den gang kom det frem at strykprosenten lå an til
å bli ekstremt høy. Det viste seg at svært mange kandidater skrev om
detaljregler, uten å makte å løfte fremstillingen opp til oppgavetekstens
generelle nivå. Det ble da bestemt at kandidater som nærmest bare skrev om
spesielle typer fradrag ikke skulle bedømmes så strengt, dersom fremstillingen
av detaljene også indikerte at de mer allmenne prinsipp var forstått. Etter
denne korrigeringen ble resultatene denne dagen mer i overensstemmelse med
nivået ellers. Etter min mening bør den samme frihet innrømmes kandidatene
denne gang.
Til orientering vedlegges sensorveiledningen fra Oslo høsten 1991. Jeg understreker imidlertid at oppgaven ble gitt som heldagsoppgave, og at det ikke kan stilles de samme krav til studentene denne gang som da.
Sensorveiledning, teorioppg. nr. 3 Del 1 ‑
Bokmål
1. Redegjør for bestemmelsen i skatteloven §
44 første ledd første punktum om fradragsrett for "alle utgifter som
skjønnes å være pådratt til inntektens ervervelse, sikrelse og
vedlikeholdelse".
1 PENSUM:
Frederik
Zimmer, Lærebok i skatterett, 2. utg. (1995), særlig kap. 8 Fradrag og her først og fremst s, 168‑200
inneholder mye av interesse.
Det foreligger en del tilleggslitteratur men denne er
lite systematisk når det gjelder oppgavetemaet. Likevel inneholder den på
forskjellige steder atskillig stoff vedrørende oppgaven ‑ særlig om
enkeltposter. Jeg mener likevel at en kandidat som har konsentrert seg om
Zimmers lærebok vil ha fått en god og tilstrekkelig innføring i oppgavetemaet
særlig tatt i betraktning at det dreier ses om en halv dage oppgave.
2 OPPLEGGET
Oppgaven innbyr til at det først sies noe om
forholdet brutto‑ og nettobeskatning herunder om de prinsipper lovgiver
har last til grunn. Videre kan det kort sies noe om lovteknikken, f.eks. om
symmetrien på inntekts‑ og utgiftssiden og om forholdet mellom § 44 1.
ledd, 1. pkt. og resten av 1. ledd. Endelig kan det nevnes at oppgavens
hoveddel er nærmere drøftelse av begrepene "utgifter",
"pådratt" og tilknytningen til inntekten, jf. formuleringen "til
inntektens ...".
Besvarelsen må avgrenses mot periodisering som klart
faller utenfor.
3 LOVPRINSIPPER
Det bør kort sies noe om brutto‑ og
nettobeskatning og at den siste bygger på et evneprinsipp. De fleste
kandidatene slår fast at Alm. Inntekt er basert på nettoprinsippet og de
begrenser besvarelsen til ansettelsen av denne form for inntekt. Dette er i og
for seg i orden, men det er en missforståelse når de generelt anfører at Pers.
Inntekt er basert på bruttoprinsippet. Dette er riktig for lønnsinntekt o.l.
men ikke for næringsinntekt som ansettes med utgangspunkt i Alm. innt. men med
div. korrigeringer (pensum ‑ kap. 16 hos Z.)
Det neste som det er naturlig å si noe om er at på
samme måte som vi har tre hovedkriterier for at det skal foreligge
skattepliktig inntekt (fordel som må være innvunnet og periodisert) har vi tre
lignende kriterier på utgiftssiden ( fordel som må vare oppofret (utgift) og
periodisert) og i tillegg et tilknytningskrav mellom utgiften og inntekt.
Det tredje punktet som det etter min mening bør være
sagt noe om er forholdet mellom 1. pkt. og resten av 1. ledd, at reglene i a‑m
er eksempler og at de i noen grad utvider eller innskrenker hovedregelen i 1.
pkt.. Dette er i og for seg "selvstendig" slik at det kan gi hjemmel.
for fradragsrett for utgifter som ikke faller inn under a‑m, Jf. f,eks,
Anth. B. Nilsen‑dommen, Rt. 1956 s. 1188 og (klarere) hotelldommen fra
Sandefjord Rt. 1965 s. 954.
Forholdet mellom § 44 1. og de etterfølgende ledd er av mindre interesse, men det kan nevnes at 1. ledd, 1. pkt. er antatt også å gjelde ved anvendelsen av de andre leddene i tvilstilfeller
4 UTGIFT, PÅDRATT. OPPOFRELSE
Det som er det sentrale er at en "fordel" ‑
et gode som skattyteren har ‑ oppofres og dermed blir en utgift
(riktigere: "kostnad") for ham. Poenget er at det finner sted en
formuesforringelse/reduksjon og ikke bare formuesombytte. Dersom det skjer et
slikt ombytte ‑ f.eks. i første omgang ved kjøp av driftsmiddel kan dette
tilførte formuesgode senere bli gjenstand for verdireduksjon/oppofring ved
"slit og elde". Det er få kandidater som skikkelig forklarer
forskjellen på direkte fradragsføring av utgifter, f.eks. til reise, kjøp av
forbruksartikler m.m. og ervervepris for aktiva som umiddelbart ikke medfører
noen oppofrelse og derfor må aktiveres for eventuell avskrivning senere når
verdien forringes ved "slit og elde". Også muligheten for senere
fradrag for tap (eller gevinstbeskatning) ved realisasjon av formuesobjekter
kan nevnes.
I forbindelse med avskrivning kan det være naturlig
kort å vise til § 44, 1 c og § 44A men detaljer her vil fort sprenge
tidsrammen.
Det er videre naturlig å si noen ord om formuleringen
"skjønnes å være pådratt" at ligningsbehandlingen her fullt ut er
gjenstand for domstolsvurdering.
En god del kandidater drøfter forholdet mellom
vedlikehold og påkostning. Enten det gjøres her eller i forbindelse med
tilknytningskravet ("til inntektens . . vedlikeholdelse") er det få
som.får frem noe om den videre skjebne for en "påkostning" ‑ at
den ofte vil bli tilført et avskrivningsobjekt og dermed bli avskrevet (først
og fremst i næring). Ellers er det greit å få frem at utgifter til vedlikehold
skal fradragsføres direkte.
Et annet forhold som enkelte drøfter under dette
punkt er utgifter til utdannelse.
Forholdet illustrerer ombyttepoenget ‑ utgifter
til grunnutdannelse er ikke oppofring men noe som skaper motverdi. Forholdet
har også betydning i forbindelse med tilknytningskravet, f.eks. når det gjelder
tidspunktet for eventuell inntektservervelse.
5 TILKNYTNINGSKRAVET
Her foreligger det mye stoff og det er derfor viktig
at kandidatene ikke henfaller til mer eller mindre detaljgjennomgåelse av a‑m.
Det er mange som bruker alt for mye spalteplass særlig på a, 2‑4. ledd
(bil, representasjon og kursdeltagelse den siste bestemmelsen misforstås til
dels). Det viktige her er å få frem de mer prinsipielle spørsmål som reiser
seg, f.eks. om: ‑ saklig sammenheng med Inntektservervelsen ‑ at
det må dreie seg om kostnader knyttet til arbeid, virksomhet eller kapital,
herunder om grensen mot privat forbruk, m.v. Spørsmål som kan nevnes videre:
‑ om utgiften
må være nødvendig (nei)
‑ om den må være objektivt "egnet"
til å gi inntekter (i utg.p. nei men en grense er der nok)
‑ "blandede" utgifter som kan spaltes
(bil til yrkes‑ og privatkjøring) eller ikke kan det (reise til kurs o.l.
med ikke faglig innslag (men uten forlengelse av reisen av private grunner)).
‑ utgifter forbundet med ulovlig virksomhet
o.1.
‑ utgifter av pønal
karakter
‑ tidsmessig sammenheng. En grense går det
antagelig et sted, men den er vanskelig å angi. I noen tilfeller kan antagelig
aktivering være aktuelt.
6 RENTER
1. pkt. gir en generell hjemmel for fradrag for
gjeldsrenter. Dette faller strengt tatt utenfor oppgaveteksten. Mange nevner
dem likevel. Det er i så fall ikke grunn til g utdype forholdet nærmere, f.eks.
med definisjon av gjelds og rentebegrepene m.m. Derimot kan det kort presiseres
at fradragsretten bare gjelder ved ansettelsen av Alm. inntekt og ikke
personinntekt, se sktl. § 60, 1. ledd, 1. pkt. (læreboken a. 380 ‑
pensum).
7 TILORDNING
Hvem som skal skattlegges kan nevnes kort. Det må 1
tilfelle presiseres at det er den som har hatt utgifter som har fradragsrett og
som derfor må være den som har innvunnet inntekten.
8 FRADRAGSPLASSERING
Dersom den
inntektsaktivitet fradragsretten knytter seg til ikke har sitt bruttoinntekt i
det året utgiftene periodiseres kan den gå til fradrag i inntekt fra andre
kilder ‑ i eller utenfor virksomhet ‑ som den skattepliktige har, §
45, 1. ledd.
9 AKTUELLE DOMMER
a Høyesterett
R.T. 1920 s. 884: Continental I. Hotell- bygning kan
avskrives. Konjunktursvingninser uten betydning
1923
S. 96: Sulitjelma ‑
avskr. Arbeiderboliger godtatt
R.T.
1965 s. 60: Løvenskiold
III. avskr. godtatt
1972
s. 874: Askim ‑
avskr.ikke godtatt
1940
s. 594: Von Koss –
fradrag godtatt for forsømt vedlikehold
på tidligere eiers hånd
1949
s. 912: A.L.
Folketeateret ‑ bidrag
til forening ‑ Ikke
fradrag ‑ lang siktig aspekt for
eventuell inntekts effekt m.m.
1956
s. 980: Løvenskiold
II ‑ ut gifter til forsvar av selve
eiendomsretten fradragsberettiget (innenfor næringen)
1962
s. 614: Tronier –
tysklærers Tysklandsopphold ‑ underskudd
på godtgjørelse godtatt ‑ retten la muligens vekt
på at utgiftene ble
ansett nødvendige
1991 s. 182: Brenden
‑ Samfunnsfag lærer ‑ ikke krav om at utgiftene til Egypt‑tur
sammen med andre lærere var nødvendige
‑ fradrag godtatt
1986
s. 1428: Continental
III: Ikke fradrag for av skrivning på huset ‑ ikke "slit og
elde" ved bruken av driftsmiddel
R.T.
1981 s. 256: Assurandørdomen ‑
fradrag for tap‑godkjent‑ ikke krav at utgiftene var objektivt
egnet – dog en grense. Formålet var klart inntekts relatert
Lagm.r.domutv.
1983 s. 274: Forfatterkongrese m.m. ‑ fradrag men ikke for privat
avstikker"
ByrettsdomUtv.
1980 s. 304: Jan Erik Vold ‑ fradrag for utgifter ved reise rundt jorden‑
resulterte i dikt samling
10 KONKLUSJON
Stoffmengden er svært stor ‑ særlig tatt i
betraktning at det er en halvdagsoppgave. Det må derfor være et ganske betydelig spillerom for kandidatens vektlegging.
Det dreier seg om en oppgave som kan avgrenses
forholdsvis greit overfor andre områder i skattematerien. men hvor det vil vare
lett å falle over I lovsitat og/eller referat av detaljstoff på bekostning av
det sentrale, nemlig å få fram hvilke hovedprinsipper § 44, 1. ledd 1. pkt.
bygger på og den mer overordnede tolkningen av begrepene i bestemmelsene.
Oppgave som vesentlig inneholder detaljstoff fra bokstav a‑m holder ikke
mål. og jo mer dette stoffet er rent lovsitat Jo nærmere er den strykkarakter.
For a få laud må kandidaten ha vist at hovedreglene om oppofring og tilordning
er forstått på en brukbar måte.
"Gjøre rede for de særtrekk som preger
folkeretten som rettsystem sammenlignet med et internt rcttssystem"
Pensum: Fleischer, Hovedpunkter i Folkeretten, først
og fremst kap 1‑2,18, 74 og 25.
For så vidt gjelder veiledning vedrørende det faglige
innhold av besvarelsen vises til vedlagte scnsorveiledning.
Ved bedømmelsen av kands prestasjon bør man ha for
øye at det er en 1/2 dags oppgave, som dekker et ganske stort felt av
folkerettspensum
Kandidatene skal ikke behandle folkerett i sin
Alminnelighet, det er de rettslige særtrekkene vis a vis intern rett oppgaven
dreier seg om. kand. Skal således ikke skrive om folkerett eller internrett.
Avgjørende for bedømmelsen må være i hvilken grad
kandidaten må redegjøre for hva som skillet folkeretten fra interne
rettssystemer. Kandidater som ikke tar utgangspunkt i suverenitetsdogmet kommer
lett skjevt ut. Utredninger om hvordan folkeretten innvirker på intern rett
faller utenfor oppgaven, og noen skriver alt for mye om dette. Å redegjøre for
mye om hvordan internretten er bygd opp er ikke særlig skjønnsomt. Det samme
gjelder redegjørelser om hvordan traktater Inngås av stater. Noen kandidater
fokuserer for lite på det rettslige og skriver om nærmest utenrikspolitikk feks
situasjonen i Jugoslavia. Selvsagt ligger det i oppgavens natur at kandidatene
i noen grad må beskrive den reelle situasjon folkeretten arbeider under, men
det må knyttes til oppgaven og ikke ubroderes
Sentralt er det å redegjøre at folkeretten gjelder
mellom stater. Men kandidatene må også få frem at noen regler gjelder
individer, både mht rettigheter (menneskerettigheter) ) og plikter
(krigsforbrytelser)
De kandidater som får frem
noe om utgangspunkt (en rett mellom stater), og får frem noe om særtrekkene mht
lov/tvang/domsmyndighet. herunder noe om rettskildene må i alminnelighet bestå
oppgaven En oppgave som ikke sier noe om suverenitetsdogmet og ellers er tynn
kan lett komme i faresonen
For å få laud bøt kandidaten si noe om
suverenitetsdogmet hvilke substitutter som finnes i folkeretten som erstatning
for lov/tvang/domsmyndighet og dernest kunne redegjøre for de viktige
rettskildene i folkeretten og deres relative betydning, sammenlignet mod intern
rett. En del kand nøyer seg med å nevne sedvaner og traktater. Kandidater som
sier noe fornuftig om også andre rettskilder bør få uttelling for det.
I og med at oppgavens tekst favner vidt kan man neppe
forlange at alle relevante momenter blir behandlet.
1. Forvaltningslovens parts‑begrep og kort om
dets betydning.
2. Gjør rede for .de særtrekk som preger folkeretten
som rettssystem sammenliknet med et internt rettssystem som f.eks. det norske.
Oppgave 1.
2. Disposisjonen gir seg i stor grad selv ut
fra oppgaveteksten.
a.
Det er naturlig å ta utgangspunkt i definisjonen av begrepet part i fvl § 2 1
ledd bokstav e : part er person som en avgjørelse retter seg mot eller som
saken ellers direkte gjelder
Oppgaven inviterer ikke direkte til en redegjørelse
for de hensyn som begrunner partsbegrepets avgrensing, men fornuftige
betraktninger om dette er et avgjort pluss. Få kand. er inne på dette.
Oppgave 2.
1.
Pensum i folkerett er Fleischer, Hovedpunkter i folkeretten (1984). Så generelt som oppgaven er formulert,
kan stoff hentes fra store
deler
av boken, men de viktigste momenter som bør med i bes varelsen finnes relativt oversiktlig fremstilt i
bokens
§ 1
Folkerettens begrep og karakter og § 2 Folkerettens kilder og metode, særlig s.
18‑32.
2.
Oppgaveteksten krever en viss presisering. Noen kortfattet og samtidig presis definisjon
av begrepet folkeretten
kan
ikke gis, men det er naturlig at kand. innledningsvis antyder hva han forstår ved
begrepet, f.eks. ved å si at
folkeretten
er et rettssystem som har som sitt vesentlige siktemål å regulere forholdet
mellom stater som sådanne (Fleischer s. 14) og at det består av regler som har
internasjonal gyldighet (Fleischer s. 15). Det bør føyes til at noen
folkerettsregler regulerer forholdet mellom individ og stat, som f.eks. reglene
om de internasjonale menneskerettigheter. Det er bra om forskjellen mellom
interlegal rett og folkerett nevnes.
Fleischer drøfter uike mulige definisjoner av
begrepet folkerett, men fremhever at det i for seg ikke er nødvendig med noen
helt presis definisjon. Kand. bør ikke heller gjøre for mye ut av dette, men gå
rett på sak: En fremstilling av "særtrekkene" ved folkeretten som
rettssystem sammenliknet med et internt rettssystem.
Med "særtrekk" må vel forstås trekk som
skiller systemet fra nasjonale rettssystemer. Man bør se relativt liberalt på
hva som da kan tas opp, men rene redgjørelser for innholdet av folkerettslige
regler eller interne regler uten at det foretas sammenligninger faller utenfor.
Utenfor faller også forholdet mellom folkerett og
intern rett.
3. Spørsmålet er videre hva som i oppgaven skal forstås ved
"trekk" ved folkeretten som rettssystem. Det er vel mest nærliggende
å forstå det som egenskaper sour gjelder nokså generelt og ikke bare for
enkelte deler av systemet eller for enkeltregler i folkeretten. Noen slike
trekk er:
a. Subjektene i folkeretten er først og fremst statene selv,
mens subjektene i interne rettssystemer først og fremst er fysiske og juridiske
personer innenfor statene.
b. Regler for stiftelse‑og‑gjennomføring av
folkerettslige forpliktelser:
‑ Folkeretten har ikke, i motsetning
til nasjonale rettssystemer, noe generelt lovgivningsorgan. Den praktisk
viktigste rettsstiftende kjennsgjerning er avtale mellom stater. Slike avtaler
er bare bindende for stater som selv gjennom avtalen forplikter seg til å bli
bundet.
‑ Folkeretten kan heller ikke håndheves
gjennom domsmyndighet med mindre statene selv gjennom avtale har godtatt den.
Den internasjonale domstol i Haag og Europadomstolen er eksempler på
domsmyndighet som mange stater hår forpliktet seg til å respektere.
‑ Folkeretten kan heller ikke gjennomføres ved, tvang, fordi det ikke finnes noen alminnelig internasjonal tvangsmyndighet. Men partene kan også inngå avtale om dette. Som eksempel kan vises til reglene i FN‑paktens kap VII.
Lovgivningsmyndighet, domstolsmyndighet og
tvangsmyndighet som rettssubjektene er underlagt uavhengig av eget samtykke er
sentrale kjennetegn ved rettssystemene i suverene stater. At disse mangler i
folkeretten uttrykkes gjerne ved å si at folkeretten bygger på det s.k.
suverenitetsdogmet. Suverenitetsdogmet er imidlertid ikke til hinder for at
statene er bundet av folkerettslige sedvanerettsregler og alminnelige
rettsgrunnsetninger.
c. Utformingen av‑reglene
(Fleischer: Er folkeretten grov og hard?)
Folkeretten er vagere og langt mindre detaljert enn
retten i nasjonale systemer. I folkeretten kan det derfor lettere oppstå tvil
om hva som er gjeldende rett.
d. Muligheter for formelle
endringer
Endringer av inngåtte folkerettslige avtaler er ofte
en møysommelig prosess, særlig hvis det er flere enn to stater som er parter.
Endringer i gjeldende folkerett skjer derfor oftere enn i nasjonale
rettssystemer gjennom nye fortolkninger eller praksis (sedvanerettsdannelser)
uten formelle endringer.
e. Rettskildene:
I prinsippet er det de samme rettskildetyper som har
betydning i folkeretten som i nasjonal rett, men den relative betydning er til
dels forskjellig.
I
og med at det ikke finnes noen sentrale lovgivningsmyndighet (utenom den
partene har godtatt gjennom avtale), spiller "lover" liten rolle som
rettskildefaktor i folkeretten. Den viktigste parallell, som i stor grad
erstatter lover i nasjonale rettssystemer er avtalen (traktater, konvensjoner
o.l.). I prinsippet må disse for
tolkes etter samme
prinsipper som avtaler i den nasjonale rett, hvor bl.a. traktatenes ordlyd,
partenes mening, og reale hensyn spiller inn. Det s.k. effektivitetsprinsippet
( det.prinsipp at traktaten i tvilstilfelle må forstås slik at traktaten bidrar
til å oppfylle det som har vært traktatens formål eller oppgave) tillegges
betydelig
vekt. Fleischer
drøfter om det kan stilles opp noe prinsipp om at traktater skal fortolkes
"strengt", men avviser dette bl.a. ut fra effektivitetshensyn.
Sedvaner tillegges stor vekt i folkeretten, bl.a.
fordi den gir uttrykk for ordninger som blir respektert av partene og fordi den
antas å gi uttrykk for rimelige interesseavveininger. Bl.a. reglene om havets
frihet og immunitet er hjemlet i sedvane. Fornuftige betraktninger om de
særlige hensyn som taler for å godta folkerettslige sedvanerettsdannelse, og
forholdet mellom traktater og sedvane, er et avgjort pluss.
Alminnelige rettsgrunnsetninger anerkjennes i
folkeretten, som i nasjonal rett. I folkeretten må de vel imidlertid antas å
være av mer generell og grunnleggende karakter, jfr. Art. 38 i vedtektene for Den
internasjonale domstol i Haag: "... the general principles of law
recognized by civilized nations".
Prejudikater (særlig fra Den internasjonale domstol i
Haag og Europadomstolen) har ganske stor betydning som rettskilde. Art. 38 i
statuttene fra Haag‑domstolen som klassifiserer domsavgjørelser som
"subsidiære" rettskilder, gir et lite realistisk bilde av den reelle
rettskildesituasjon. Betydningen av prejudikater er antakelig større enn i
nasjonal rett fordi folkeretten ikke har noen egentlig lovgivningsmyndighet og
fordi skrevne kilder ellers er mer sparsomme.
Reale‑hensyn (særlig rimelighet og
effektivitet) spiller antakelig av de samme grunner som for prejudikater ‑
større rolle i folkeretten enn i nasjonal rett
Kand. kan gjerne knytte den rettskildemessige drøftelse
til art. 38 i Vedtektene for Haag‑domstolene, men det er ikke nødvendig.
Det viktige er at kand. får vist at de forstår at rettskildebildet er noe
forskjellig i folkeretten og i nasjonal rett.
4. Oppgaven er ganske omfattende, og det kan ikke kreves at
kand. er innom alle de momenter som er nevnt ovenfor (andre kunne også nevnes).
Det vesentlige må være at kand. klarer å vise at de har forstått hva folkerett
er ved å trekke fram noen vesentlige særtrekk. Oppgavetekstens ordlyd "de
særtrekk" må ikke her trekkes etter hårene.
Ved vurdering må besvarelsene av de 2 oppgavene som
utgangspunktet tillegges like stor vekt.
Fakultetsrådet vedtok 29. april 1986 en
tolkningsuttalelse når det gjelder vurderingen av todelte oppgaver. Denne
vedlegges sensorveiledningen.