SENSORVEILEDNING TiL TEORIOPPGAVE NR. 4, CAND. JUR.
EKSAMEN, 4. AVDELING, UNIVERSITETET I BERGEN, VÅREN 1993.
Oppgavetekst: ”Grunnlovens § 100”
1. 1. Eksamenskrav og pensumgrunnlag
Eksamenskravet i faget Statsrett II er angitt slik:
"Grundig kjennskap til reglane i grunnlova om
menneskeleg fridom, likskap, rettstryggleik og humanitet, og reglane om det
konstitusjonelle ansvaret.
Anbefalt litteratur i faget Statsrett II er angitt
slik:
"Johs. Andenæs, Statsforfatningen i Norge, 7.
utg. 1990, §5 47‑60. Torkel Opsahl, bør vi modernisere individets
grunnlovsvern? Lov og Rett 1968 s. 49‑66." øvrig angitt tilrådd
litteratur inneholder ikke noe av betydning for denne oppgaven.
Andenæs behandler oppgavene emne under s 48
Ytringsfriheten, på side 386‑405. Problemstillinger som har sammenheng
mod oppgavens emne berøres ellers i læreboken bl.a. på side 27, 53, 113, 142,
318, 353, 406 og 467.
1.2 Annen litteratur om oppgavens emne
Det er i studieplanen ikke angitt noen
tilleggslitteratur i dette faget. Det er likevel tydelig at flere av
kandidatene har orientert seg om litteratur utenfor pensum.
En generell fremstilling av Grunnlovens § 100 finnes
i Castberg, Frede: Norges Statsforfatning bind , tredje utgave,
Universitetsforlaget, 1964, side 284‑291.
Det foreligger forøvrig en eksamensbesvarelse av
Sveinung Flaaten mod tittelen "Ytringsfriheten", inntatt i jussens
venner, 1979, side 312‑320.
En relativt omfattende fremstilling om både
ærekrenkende beskyldninger, pressefriheten som rettslig problem og om reklame
og ytringsfrihet er inntatt i Andenæs, Mads T. og Huitfeldt, Erik Tønne:
"Trykkefrihed bør finde sted" Ytringsfrihetens rettslige vilkår i
Norge, Norsk Redaktørforening/Universitetsforlaget, 1989.
En kort omtale av Grl. 5 100 finnes også i Andenæs, Mads
T. og Wilberg, Ingeborg: Grunnloven kommentarutgave Universitetsforlaget, 1983,
side 137‑139.
Forholdet mellom Grunnlovens § 100 og ulike andre
rettslige problemstillinger er behandlet forskjellige steder 1 litteraturen.
Jeg nevner dem fordi enkelte kandidater åpenbart har orientert seg utenfor den
tilrådde litteratur.
Når det gjelder forholdet mellom Grl. $ 100 og
ærekrenkelser er det best behandlet i Mæland, Henry: Ærekrenkelser,
Universitetsforlaget, 1986, side 63‑87. Emnet er også berørt i Andenes
Johs. og Bratholm, Anders: Spesiell strafferett, 2. utgave, 127 ff.
Om forholdet til lojalitetsplikt og taushetsrett
finnes en artikkel av Jakhelln, Henning: Ytringsfrihet om forsvarsforhold
illusjon eller realitet?, jussens venner 1987, side 231 ff. Videre kan vises
til Eckhoff. Torstein: Tjenestemenns lojalitetsplikt og ytringsfrihet, Lov og
Rett 1975, 1975, side 99 ff.
Om tilgrensende rettsspørsmål innenfor
menneskerettighetene finnes en artikkel av Opsahl, Torkel:
Organisasjonsfriheten som menneskerett, inntatt i Rett og humanisme, Festskrift
til Kristen Andersen, 1977, side 294 ff.
Om den faktiske bruk av ytringsfriheten finnes en
artikkel av Johnsen, Jon T., Ytringsfriheten i forvaltningsstaten, TfR 1982,
side 785‑852.
For fullstendighetens skyld nevner jeg at det nettopp
er publisert en bok hvor oppgavens emne er omhandlet, nemlig Boe, Erik:
innføring i juss, statsrett og forvaltningsrett, Bind 2, TANO, 1993.
Ytringsfriheten omhandles på side 543‑549.
Etter dette må man konstatere at det såvel i den
anbefalte litteratur, som i annen litteratur, er god tilgang på stoff som gir
et godt grunnlag for å løse oppgaven. Det kreves ikke kunnskaper utenom pensum,
men hvor slike kunnskaper dokumenteres må det honoreres.
1. 3 Avgrensningsspørsmål
Det kan ikke ses at oppgaven reiser noen vanskelige
avgrensningsspørsmål i seg selv. Man skal gjøre rede for innholdet i
grunnlovens § 100, verken mer eller mindre.
I den forbindelse må det kunne forsvares at man
kommer noe inn på Grl. $ 66, idet Grl. § 100 kaster noe lys over fortolkningen
av § 66, men forøvrig er det ikke grunnlag for å komme nærmere inn på den
nevnte bestemmelse.
konstitusjonell sedvanerett kan kort omtales, og da
helst under synsvinkelen sedvanerett i strid med Grunnloven, særlig med hensyn
til Grl. § 100 1 forhold til injurielovgivningen, jfr. Andenæs side 27 og
Castberg side 287 og side 289, note 3.
Konstitusjonell nødrett kan gjerne omtales kort idet
man her har et mulig rettslig grunnlag for innskrenking eller utvidelse av Grl.
§
100, jfr. Castberg side 284, note 4. De fleste av de kandidater
som bygger på systematikken fra professor Stavangs forelesninger i statsrett
har fått med sag konstitusjonell nødrett og tilfellet krigssituasjon.
En viss omtale av generelle menneskerettigheter kan forsvares.
Likeledes er det naturlig å komme noe inn på den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen (EMK), særlig art. ti (retten omfatter friheten
til å motta og meddele opplysninger og tanker uten innblanding av offentlige
myndigheter, og uten hensyn til territoriale grenser).
At Grl. § 100 har en viss tilknytning til Grl § 2
tilsier at også denne problemstillingen kan omtales kort. '
1.4. Disposisjon og vektlegging
En god kandidat vil forsøke å plassere oppgavens emne
i en større forfatningsrettslig sammenheng. Det kan være en fornuftig
innfallsvinkel å se oppgavens emne som en dal av de gamle og nye
menneskerettighetene som borgerne har. Herunder hører ytringsfriheten (§ 100)
sammen med religionsfriheten (§ 2), den personlige frihet og rettssikkerhet (s
96j, den borgerlige likhet (§§ 95, 23, 108, 107, 103 og 109 , samt vernet om
den private eiendomsrett (§ 105). Det er også grunn til å sette oppgavens emne
i perspektiv med komponenter i de grunnleggende menneskerettighetene og EMK
art. 10, omtalt ovenfor.
Det er flare måter å disponere stoffet på, som alle
er egnet til å gi et tilfredsstillende resultat. De fleste kandidater synes å
ha fulgt hovedtrekkene i lærebokens disposisjon: 1. Historisk bakgrunn, 2.
Forbudet mot sensur, 3. Hva slags ytringer kan det settas straff for?, 4. Grl.
§ 100, 2. pkt., 5. Bestemmelsen om frimodige ytringer, 6. Rettslig og faktisk
ytringsfrihet.
Endel kandidater har fulgt hovedtrekkene i professor
Stavang forelesningssystematikk: I. Innledning, II. Formell ytringsfridom, III.
Grunnlova som skranke for straffelovgjevinga ‑ det objektive
gjerningsinnhaldet, IV. Grl § l00 som tolkingsprinsipp i samband med
straffesaker ‑ avgrensing av det objektive gjerningsinnhaldet, V.
Grunnlova som materiell skranke for straffelovgjevinga (subjektiv skuld), VI. §
100, 3. pkt. som materiell skranke mot andre reaksjonar og VII. Rettsleg og
faktisk ytringsfridom. Endel kandidater som har fulgt Stavangs disposisjon både
forsåvidt angår hovedpunkter og underpunkter har fått med seg flere poeng og
innfallsvinkler som ikke er kommet mod i læreboken,
noe som naturligvis må belønnes.
Det må også være en tjenlig måte å systematisere
stoffet på, å simpelthen følge ordlyden i Grl. | 100 og ta for seg ordgruppe
for ordgruppe etter å ha foretatt grovinndelingen basert på 1., 2. og 3,
punktum. Endel kandidater har gjort det slik, og kommet bra fra det.
Under den materielle ytringsfrihet, har enkelte
kandidater delt inn ytringsfrihetsproblematikken etter hvilke livsområder det
gjelder, f. eks. politikk, kunst, litteratur etc. Det kan også gi et fullt
forsvarlig resultat, og man kan få frem relevante nyanser.
Hvilken systematikk man velger er underordnet,
såfremt man benytter en struktur som har som resultat at man får klarlagt
innholdet i bestemmelsen på en fullstendig og ryddig måte.
2 Oppgavens hovedemne
Som det fremgår av det som er sagt foran, finnes det
mye og god litteratur om oppgavens emne. i motsetning til det som ofte er
tilfellet når man skriver veiledninger, t. eks. i skatterett, hvor man ofte
mangler en helhetlig fremstilling av oppgavens emne samlet på ett sted er
situasjonen i dette tilfellet en ganske annen. Her finner man hele oppgavens
emne fremstillet samlet i læreboken. Det faller meg noe vanskelig å komme med
"gullkorn" utover det som Andenæs fremkommer med i boken. Jeg skal
derfor i denne veiledningen kun nøye meg med å peke på enkeltpunkter som etter
mitt skjønn bør være omhandlet i en god besvarelse. På enkelte punkter skal jeg
komme inn på komponenter i denne materien hvor kandidatene har vært inne på
problemstillinger som læreboken ikke går så meget inn på. Dette av hensyn til å
lette rettingsarbeidet i kommisjonene, ved at man da skal slippe å lete mange
steder i litteraturen.
2.
1. Historikk
En god kandidat vil være i stand til å fremkomme med
noen historiske utviklingslinjer. Kilden til vår grunnlovs § l00 er an
bestemmelse i den franske forfatning av.1791. Det kan være riktig å peke på at
ytringsfriheten hadde rimelige gode vilkår på begynnelsen av 1700‑tallet,
men at trykkefrihetsforordningen i 1799 var et betydelig tilbakeslag. Endel av
den historiske bakgrunn er også dommen mot Hans Nielsen Hauge. Det ble en bred
reaksjon på dette, og det er med og gir bakgrunn for innholdet i § 100.
2. 2. Rettspolitiske hensyn.
Det kan være grunn til å nevne endel av de
rettspolitiske hensyn bak bestemmelsen. For det første har ytringsfriheten en
egenverdi. For det annet er ytringsfriheten grunnlaget for at folk blir
informert, noe som igjen er en forutsetning for demokratiet, og for utnyttelse
av de demokratiske rettigheter totalt sett. Endelig innebærer ytringsfriheten
at det også strømmer informasjon til samfunnets styrende organer.
2.3.
Formell ytringsfrihet. GrI. § 100, første punktum. Trykkefriheten
Grunnlovens § 100, første punktum lyder:
"Trykkefrihed bør finde Sted." For det første bør man slå fast at
ordet "bør" tolkes som om det stod "skal", jfr. f. eks.
forståelsen av samme ordet i § 105.
Kandidatene bør få frem at det som er sagt i første
punktum innebærer at forhåndssensur ikke er tillatt, altså pålegg om at
skrifter skal måtte sendes inn for å bli forhåndsgodkjent av myndigheter eller
domstoler. Ettersom det er forhåndskontrollen som rammes, er ikke bestemmelsen
til hinder for at skrifter etter at de er trykket må avleveres eller at de
beslaglegges i forbindelse med søksmål eller straffesak. I prinsippet kan det
skje også før boken er kommet ut, jfr. RG 1967 side 65. Også skrifter med sikte
på publisering i utlandet antes å omfattes i prinsippet.
Det bør gjerne sies at alle typer skrifter omfattes
uansett om det er faglitteratur eller skjønnlitteratur, og uansett om det er
norskprodusert eller oversatt litteratur. såvel tekst som bilder m.v. omfattes.
Kandidatene bør også få frem noe om de særlige
rettsspørsmål som reiser sag i forbindelse med reklame. Enkelte reklameformer
er helt forbudt, såsom tobakksreklame, jfr. tobakksloven av 9 mars 1973 nr. 14.
Dette er imidlertid mest interessant i forbindelse med den materielle
ytringsfrihet, omhandlet nedenfor.
Forhåndsgodkjenning kreves etter legemiddelloven av
20 juni 1964, og dette bør gjerne nevnes. Har gjør særlige hensyn seg
gjeldende. Bransjen her akseptert dette, men forholdet til § 100 er
diskutabelt.
Kandidatene bør gjerne få frem at det ikke bare er
trykkingen som beskyttes av grunnlovsvernet. Man må forstå regelen slik at den
beskytter både distribusjon, omsetning og forsendelse.
Det bør gjerne også sies at skjult sensur er like mye
forbudt som åpen sensur. Om man benytter papirrasjonering, avgifter eller
lignende, som reelt sensurredskap rammes det av grunnlovsbestemmelsen.
Opprettholdes derimot likhetsprinsippet og anvendes hindringene uten å se hen
til det åndelige innhold i trykksaken, er det uproblematisk.
Når det gjelder import, kan det være grunn til å
nevne Rt. 1922, Side 41 (Kyrre Grepp‑dommen). situasjonen ved import i
relasjon til Grunnloven ble berørt men ikke løst. HR uttalte bl.a. : "Hvad
der ved dette forbud søkes rammet, er jo nemlig ikke det materielle stof i
disse skrifter (papir eller indbinding), men selve disses aandelige indhold, de
tanker og meninger, som vedkommende
skrifter forfekter." .........."Jeg vil alene tilføie, at
trykkefrihetsbestemmelsen i grundlovens § 100 alene ved sin tilværelse ogsaa
taler imot at gi lovene av 1914 og 1918 den fortolkning ....".(side 42).
Kandidatene bør få frem at trykketrihet og
ytringsfrihet ikke er identiske fenomener. Sensurforbudet i Grl. $ 100 omfatter
etter sin ordlyd derfor Ikke andre former for offentliggjøring enn trykt
skrift. Det er således ikke i strid med grunnlovsbudet at lov av 22 mai 1875 om
dramatiske forestillinger og lov av 15 mai 1987 om film og videogram innebærer
en konsesjonsordning Dette er naturligvis noe ganske annet enn sensur, da den
ikke er diskriminerende.
Man tar loven på ordet her, noe som vel også er
naturlig i og med at andre ytringsformer så som film m.v. virker sterkere enn
ord. Reelle hensyn kommer således inn i tillegg til ordlyden som
rettskildefaktor i seg selv.
I denne sammenheng kan det være grunn til å nevne EMK
art. 10 nr. 1, hvoretter "Everyone has the right to freedom of expression
og til å "receive and impart information and ideas without interference by
public authority. Andenæs nevner på side 390 at ordlyden i EMK kan tilsi at vi
tolker Grl. § 100 på samme måte. Sensur av levende media, slik vi her i Norge strider
ikke mot EMK, da det i art. 10 nr. 2 fremgår at man ken sette vilkår, og sette
skr nker for slike media "in the interests of national security,
territorial integrity or public safety, for the prevention or disorder or
crime, for the protection of health or morals for the protection or the
reputation or rights of others.." Jeg nevner dette fordi det
viser at de begrensninger i ytringsfriheten som vi utleder fra vår grunnlov i
stor grad samsvarer med moderne internasjonale konvensjoner. Den mest
iøynefallende forskjell er vel kanskje at etter Grunnloven er mottakerens rett
til å få informasjon ikke direkte vernet. .
Som nevnt i innledningen kan konstitusjonell nødrett
nevnes. Det vil særlig være aktuelt i form av begrensning av trykkefriheten.
Under krigsforhold vil det nok kunne settes forbud mot å omtale bestemte
forhold eller meddele opplysninger om bestemte faktiske forhold.
2.4. Den materielle ytringsfrihet Grl § 100, annet
punktum
Kandidatene bør få frem at Grl. fungerer som skranke
for lovgiveren ved å sette forbud mot etterfølgende straff (og forsåvidt også
andre sanksjoner) for ytringer. Grl. beskytter imidlertid ikke misbruk av
ytringsfriheten. Den hjemler ikke selv straff for misbruk, men setter ikke
forbud mot at visse misbruksformer straffesanksjoneres. i denne sammenheng kan
det være grunn til å peke på at EMK art. 10 nr. 2, jfr. sitatet ovenfor, jo
lister opp en lang rekke formål som gir grunnlag for å sette skranker for
utøvelsen av ytringsfriheten, faktisk utover det vi bygger på i norsk
statsrett.
Skillet mellom form og innhold bør komme frem.
Grl. fungerer ikke bare som skranke for lovgivningen,
men også som tolkingsfaktor, noe jeg kommer nærmere tilbake til nedenfor i
forbindelse med omtalen av Rt. 1978 side 1072 (leserbrevdommen).
Det er ikke lett å få sammenheng mellom innholdet i
2. og 3. punktum, og det bør gjerne forventes av en god kandidat at man ser de
problemstillinger og tolkingsalternativer som Andenæs omtaler på side 393 og
394 vedrørende ordene "Ulydighed mod Lovene"
Etter ordlyden i annet punktum omfattes bare
uttalelser i trykt skrift. Det har likevel ikke vert tvil om at de grenser for
straffelovgivningen som settes i § 100, annet punktum, ikke bare gjelder
uttalelser i trykt skrift, men også uttalelser som fremkommer på annen måte, f.
eks. film, teater etc.
Det er uproblematisk at straffelovens §§ 142
(blasfemi) og 211 (pornografi) ikke er i strid med Grl. § 100.
Kandidatene bør få frem at ordene "Ulydighed mod
Lovene" gir naturligvis ikke lovgiveren fritt spillerom. Ordene må tolkes
ut fra sammenhengen. Det bør sies at det er tale om en "standard"
Utgangspunktet må vare at man må kunne hevde alle slags meninger og kritisere
alt, jfr. 3. pkt. "enhver Anden Gjenstand". Meninger skal brytes
fritt, og meninger skal møtes med meninger, ikke med maktbruk og straff.
Det er ikke problematisk at strl. § 90 (rikets
sikkerhet), nærmere omtalt nedenfor, strl § 121 (taushetsplikt) og strl. § 390
(privatlivets fred) ikke kommer i strid med Grl. § 100.
Strl § 134, 3 ledd (opphisse den som hører til de
væpnede styrker til uvilje i tjenesten eller hat mot foresatte) antok HR at
ikke kom i strid med § 100, jfr. Rt. 1986 side 267 (Bar‑Verk saken) hvor
det bl.a. heter: "Selv om de aktuelle straffebud, militære straffelovs §
47 og straffelovens § 134, tredje ledd, ikke i seg selv er i strid med
Grunnlovens § 100, må de på bakgrunn av grunnlovsbestemmelsen tolkes og
anvendes med stor forsiktighet." (268), og det heter videre p§ side 272: "Men
det forhold at skriftet også inneholder uttalelser som har karakter av
politiske meningsytringer, kan på den annen side heller ikke uten videre frita
for straffbarhet".
Grl. § 100 er heller ikke til hinder for at det
settes skranke for valg av sted for utøvelse av ytringsfriheten, jfr. Rt. 1980
side 1267'(politisk virksomhet i militærforlegning) hvor førstvoterende uttalte
om militær straffelovs § 77 og forholdet til Grl. § 100 "I så måte anser
jeg det tilstrekkelig å vise til at bestemmelsene ikke har annet forbud mot å
drive politisk virksomhet enn at virksomheten ikke må drives innenfor militære
forlegninger m.v. De er ikke til hinder for at militært personell ellers driver
politisk virksomhetsfunksjon) 1270
Kandidatene bør få fram noe om forholdet mellom straffelov
§ 135 a (forbud mot rase‑ og homofilihets) og Grl. § 100. Det foreligger
4 dommer om ulike sider ved denna problemstilling.
I den første dommen, Rt. 1977 side 114 (Hoaasdommen)
uttalte HR bl.a.: "Grunnlovens § 100 beskytter de frimodige ytringer. Det
er dog på det rene at man ved straffebestemmelser kan gripe inn overfor misbruk
av ytringsfriheten ...." og det heter også i dommen: "straffelovens §
135 a må da tolkes og anvendes med Grunnlovens § l00 som bakgrunn og
rettesnor." (119). HR kom til at Hoaas hadde gått utover grensene av det
som kan aksepteres som meningsytringer.
I Rt 1978 side 1072 (Morgenavisensommen eller
Leserbrevdommen) uttalte HR: "Jeg peker videre på at § 135 a må tolkes med
Grunnlovens § l00 som bakgrunn og ledetråd og at det også fremgår av
forarbeidene at det ikke med § 135 a er tilsiktet noen innskrenkning i retten
til å fremkomme med meningsytringer, jfr. Ot, prp. nr. 48 (1969‑70) side
9‑10 og side 16. Hvis det stilles for strenge krav til saklig form eller
til~arten eller holdbarheten av den faktiske fremstilling en meningsytring
gjerne vil knytte seg til, vil dette begrense mulighetene for meningsytringer,
spesielt for de mange som savner forutsetningene for å ikle sine ytringer en
uklanderlig form." (1076).
I Rt. 1981 side 1305 (Vivi Krogh‑,dommen)
uttalte HR bl.a.: "Bestemmelse~ (§ 135 a) legger altså forsåvidt et bånd
på ytringsfriheten, begrunnet i behovet for å beskytte de grupper det er tale
om. I prinsippet er det klart at denne begrensning av ytringsfriheten ikke
kommer i strid med trykkefrihetsbestemmelsen i Grunnlovens § 100. Men det vern
grunnlovsbestemmelsen oppstiller for "Frimodige Ytringer, om
Statsstyrelsen og hvilken som helst anden Gjenstand", må tillegges
vesentlig betydning for tolkingen og anvendelsen av straffelovens § 135 a, jfr.
Rt. 1977 side 114 og den såkalte leserbrevdommen i Rt. 1978 side
1072."(1312).
I at. 1984 side 1359 (Brattarud‑dommon) uttalte
HR bl.a.: "Verken grunnlovens § 100 om trykkefriheten, grunnlovens § 2
første ledd om religionsfriheten eller menneskerettighetskonvensjonene er til
hinder for at det ved lov gis regler til vern mot grove krenkelser av utsatte
minoritetsgrupper, og at disse gis virkning også for den religiøse
forkynnelse." "Ved
utformingen og tolkingen av reglene må det imidlertid vises varsomhet på grunn
av de spesielle hensyn som gjør seg gjeldende på dette område." (1364).
Etter rettspraksis er det etter dette på det rene at
strl. § 135 a må tolkes på bakgrunn av § 100. Retten til meningsytringer kan
ikke avgrensende heller ikke smakløse og upopulære meninger. Men sterkt
urimelige og stigmatiserende uttalelser fra noen som kan bedre har mindre vern.
Kanskje kan det være dekkende som Boe (l.c.) sier på side 546: Grensen etter §
135 a "går et sted mellom Hoaas og den jevne, fordomsfulle Ola
Nordmann". De sentrale elementer må bl.a. være utsagngsavgiverens
posisjon, og hvor skadelige ytringene er. Det er altså jfr. leserbrcvdommen et
relevant hensyn i helhetsbildet at utsagnsavgiveren ikke her særlige forutsetninger
for å uttrykke seg uklanderlig. "
På dette punkt kan det vare et pluss om kandidatene
nevner noe om hvorvidt vernet etter Grunnloven går lengre enn etter det
internasjonale vernet. Det er f. eks. slik at artikkel 4. bokstav a i FNs
konvensjon mot rasediskriminering går lengre enn Grunnloven. Den forbyr all
spredning av rasediskriminerende ytringer, og i tillegg er rasistiske
organisasjoner forbudt. Her kommer imidlertid også FNs Verdenserklæring inn, og
det blir en balanse mellom det konvensjonsbestemte vernet om det frie ord og
meningsytringer på den ene side, og det konvensjonsbestemte vern mot
diskriminering på den annen side.
Også krenkelser av religion og sedelighet bør
omhandles. I forbindelse med sedelighet bør gjerne Rt. 1958 side 479
(mykledommen) nevnes. Der heter det i headingen: "Paragrafen er ikke i
strid med Grunnlovens § 96 og § 100, men prinsippet i § 100 tilsier at
uttrykket "utuktig skrift" fortolkes med stor varsomhet."
Førstvoterende uttalte bl.a.: "....'.Grunnlovens § 100 sikrer enhver borger
rett til å si sin mening om hva som helst, men den er ikke til hinder for at
det settes straff for den som gir uttrykk for sin mening på en måte som er
utilbørlig." (482).
I Rt. 1958 Side 492 (Sexus" og "The Rosy
crucifixion" også kalt Miller‑dommen) uttalte justitiarius wold:
"Forfattere og kunstnere har ikke mer enn andre borgere frihet til å
handle utilbørlig. Ytrings‑ og trykkefriheten må ha denne selvfølgelige
begrensning." (445).
Det er et poeng å få frem at det er tale om en
standard, og at den ikke er fastlagt en gang for alle. Det får frem av dommene
at det må tas hensyn til litterær frihet, men at det likevel går en grense. Det
er vel nokså sikkert at grensen idag hår et annet sted enn i 1960‑ årene,
hvor man sa at den gikk "et sted mellom Mykle og Miller". At det,
sett over lengre tid, har vart en liberalisering kan neppe være tvilsomt.
også forholdet til ærekrenkelser bør nevnes. Det bør
gjerne komme frem at Straffeloven rammer også sanne ærekrenkelser når de er
utilbørlige på grunn av sin form eller av andre grunner, jfr. strl. § 249 nr.
2. Dette aspekt ble av HR også nevnt i den nedenfor omtalte Miller‑sakes
i Rt. 1959 side 431, hvor førstvoterende uttalte: "Men heller ikke
sannheten har man rett til å fremføre på en utilbørlig måte. Jeg viser i denne
sammenheng til straffelovens bestemmelser om Ærekrenkelser. Man kan som
hovedregel ikke straffes for ærekrenkelse dersom beskyldningen er sann. Men ‑
heter det i loven ‑ selv om det føres sannhetsbevis, kan man straffes
dersom beskyldningen er utilbørlig på grunn av formen eller måten den er
fremsatt på eller av andre grunner (straffelovens § 249).”(445)....
Når det gjelder forholdet mellom Grl. § 100 og
ærekrenkelser er det særlig Rt. 1990 side 257 den såkalte (Hagen‑dommen
eller Rogalands Avis‑dommen) som det kan vare grunn til å nevne. Dommen
gjaldt den politiske ytringsfrihet og HR gikk også noe inn på EMK. Høyesterett
uttalte bl.a.: "På det politiske område vil
hensynet til ytringsfriheten komme sterkt inn ved den
avveining som må skje overfor hensynet til personers æresfølelse og omdømme.
Denne avveiningen må foretas 1 tilknytning til vurderingen av om utsagnet er
rettsstridig...". HR uttalte videre: "I demokratiske samfunn må
hensynet til politisk ytringsfrihet veie tungt. Dette er bakgrunnen for at den
Interesseavveining som må skje i tilknytning til rettsstridsvilkåret etter
straffelovens §§ 246 og 247, vil falle ut til fordel for en vid ytringsfrihet
på det politiske område (264) HR viste bl.a. til tidligere rettspraksis,
herunder: Rt. 1978 side 590 (Jernkorset), Rt.1978 side 725
(Politimesterkjennelsen), RG 1952 side 321 (Restaddommen). '
Enkelte kandidater har i forlengelsen av ovennevnte
dom også nevnt klagesaken for den europeiske menneskerettighetskommisjonen kalt
"Lingens mot Østerrike". Den er også nevnt i Mæland 1.c og er inntatt
i sin helhet i Andenæs/Huitfeldt l.c. HR fast støtte i den nevnte avgjørelse,
jfr. dommen side 265, og det er fint at den nevnes av kandidatene.
Også i Rt. 1985 side 1421 (Greenpeace‑dommen)
kan nevnes. Også der ble Grl. § 100 sett i sammenheng med
menneskrettighetskonvensjonens art. 10. HR ga uttrykk for at: "er grunn
til å innrømme en ganske vid adgang for pressen til ansvarsfri omtale".
Man sa også at "i an debatt om politikk og samfunnsspørsmål må innrømmes
en stor grad'av frihet for skarpe og tilspissede meningsytringer". Å
sammenligne Greenpeace med BaaderMeinhof banden var likevel å gå for langt.
Det grunnsyn man ser i både Hagen‑ og
Greenpeacedommen er fastholdt i Rt 1991 side 1069 (MS‑dommen)jfr. særlig
dommer Tjomslands votum med henvisning til Gro‑dommen i Rt. 1979 side
727.
I denne sammenheng kan det også være naturlig å nevne
redaktøransvaret etter straffelovens | 431. På dette punkt kan det sies at
skrankene i Grl. § 100 må sies bortfalt gjennom sedvanerett. Redaktøren er
ansvarlig for alt med mindre han selv godtgjør at han ikke har vært uaktsom. I
den sammenheng kan man nevne Rt. 1971 side 350.
Her er det forsåvidt tilsvarande for pornografi etter
straffelovens § 211. Jfr. også strl. § 254 og § 390 2, ledd.
Når det gjelder reklame bør kandidatene gjerne nevne
forbudet mot reklame for alkohol og tobakk. Likeledes kan man nevne
markedsføringsloven. Vi har regler om at det kreves en bestemt form for reklame
for at det skal kune aksepteres, f. eks, etter lov om reklame i kringkastingen
av 21 desember 1990 nr. 77. Forøvrig foregår det også sensur ut fra innholdet i
reklamen, med forbud mot villedende, urimelig og kjønnsdiskriminerende reklame,
jfr. markedsføringsloven av 16 juni 1972 nr. 47. Kontrollen med sistnevnte
reklame er en etterpåkontroll og således kommer den av denne grunn ikke i strid
med § 100, første punktum. Det er gjerne et poeng å få from at man Innenfor
reklamen er utenfor kjerneområder til § 100 idet reklame og kommersielle ytringer
naturligvis ikke har det samme sterke vern som politiske, religiøse, moralske
og kulturelle ytringer. Reklame er mer næringsvirksomhet enn meningsbrytning.
Dessuten tilsier hensynet til å unngå helsefare og å unngå krenkinger av andre,
at det tåles begrensninger.
En god kandidat vil kanskje se at det her går en
grense et sted mot det vi kan kalle "politisk reklame".
En god kandidat vil også gjerne nevne noe om
problemstillingen "Rigets sikkerhet" etter straffelovens § 90. Her
k§n nevnes Rt. 1979 side 1492 (Listesaken) , Rt 1982 side 436 (Gleditch‑saken)
og Rt. 1989 side 950 (Ikke‑vold saken).
Det kan forøvrig være grunn til å nevne at med
uttrykket "de konstitusjonelle magter" menes ikke bare norske
statsmakter, men også fremmede lands.
2.5 GrI. § 100, 3.
pkt som skranke mot andre reaksjoner
Det er et viktig poeng å få fram at 3. punktum ikke
bare verner mot straffesanksjoner. Både erstatning, inndragning og oppsigelse
må antes å omfattes av vernet.
I denne forbindelse kan man nevne taushetsplikten for
offentlige tjenestemenn.
også lojalitetsplikten for offentlige tjenestemenn
kan nevnes, herunder kan man gjerne omtale Rt. 1982 side 1729 (Hoaas, 2
avskjedsaken jfr. 1977 side 114 Førstvoterende uttalte: "jeg er
selvfølgelig enig med Hoaas i at lærerens personlige oppfatninger ikke skal
sensureres. Han må også ha rett til å gi uttrykk for dem. Innenfor skolen må
likevel hans ytringsfrihet være underlagt de begrensninger som nødvendigvis må
følge av skolens formål Han kan ikke drive undervisningen slik at han motvirker
de formål som det etter skolelovgivningen er hans p1ikt å fremme. Heller ikke
kan han dosere egne meninger til fortrengsel for pensumgjennomgåelsen etter
undervisningsplanen. Jeg er også enig med Hoaas i at utenfor skolen må det gjelde
videre ‑ vesentlig videre ‑ grenser for en lærers ytringsfrihet.
tier må utgangspunktet være at han har den samme frihet til å ytre seg om "statsstyrelsen og
hvilkensomhelst anden Gjenstand" som andre borgere, jfr. Grunnlovens § 100.'•
(1738 og 1739).
Jeg viser ellers til Eckhoffs artikkel om
lojalitetsplikten, nevnt innledningsvis.
2.6 rettslig og
faktisk ytringsfrihet
Det hører med å nevne denne problemstilling kort. Man
tenker i den forbindelse særlig på dagspressen. Herunder kan man gjerne nevne
reglene om pressestøtte. Den må være betingelsesløs, når det gjelder det
redaksjonelle innholdet i avisene, Økonomisk støtte kan gi at
avhengighetsforhold. Her er likhetsprinsippet sentralt.
Man kan også nevne streik og boikott. Boikottlovens §
2 må tolkes på bakgrunn av Grl. § 100.
Oppgaven
er sentral, og svarer til et eget kapittel i den anbefalte litteratur. Oppgaven ble gitt forrige gang våren 1988, og
var nok ventet å komme igjen. Eksamenskravet er grundig kjennskap". samlet
sett tilsier dette at det må kreves endel kunnskaper om emnet. For å få laud
bør det kreves at kandidaten har fått med seg de mest sentrale
problemstillinger innenfor de fleste av hovedpunktene
som er omhandlet i veiledningen. Det bar også kunne kreves at kandidaten nevner
noen av de sentrale dommene i materien.
En slik §‑oppgave krever evne til å disponere stoffet, noe som man vel må
kunne kreve at en laudabel kandidat har fått noenlunde
brukbart til samt at begreper og sondringer er korrekt forstått.
For å bestå bør det kreves at kandidaten har fått noe
fornuftig ut av sensurforbudet, og også ellers har noe med om den formelle
ytringsfrihet. Videre bør det vel kunne kreves en noenlunde dekkende
gjennomgang vedrørende Grunnloven som skranke for straffelovgivningen.
Skillet går klarest mellom kandidater som har fått
med seg sentrale problemstillinger og som husker noe rettspraksis, og dem Som
ikke husker noe konkret fra læreboken, men baserer sag på en mer eller mindre
vellykket avskrift fra ordlyden ispedd endel synsing og banaliteter. Sistnevnte
gruppe har en tendens til å holds seg mye på det generelle plan.
Tegn
på at det blir en svak besvarelse er ofte at kandidaten ikke ser forskjellen på
trykkefriheten og ytringefriheten. videre er det et tegn ved den svake
kandidatene at de skriver mye om de aktuelle straffebestemmelsene og lite om
Grl. § 100.
Enkelte
kandidater husker navnet på aktuelle dommer, men får dessverre ikke fram hva
som ble sagt om Grl § 100 i dem.
Karakterfordelingen
synes ellers å følge "normal" kurve for oppgaver som tar sitt
utgangspunkt i et kapittel i læreboken. Det vil si noen gode besvarelser, svært
mange i det dårligere midtsjikt og relativt få stryk. Både for mitt vedkommende
og for min medsensors vedkommende har laudprosenten etter første hånds sensur
ligget på 20‑25%, og strykprosenten på 10‑15%. De mellomliggende
besvarelser klumper seg i området 2,90‑3.05.
En foreløpig utgave av denne sensorveiledningen har
vært forelagt fagansvarlig ved fakultetet, professor Stavang, og min medsensor
til gjennomgående, uten at det er innkommet merknader.