SENSORVEILEDNING TIL
TEORIOPPGAVE NR.1
STRAFFBAR
MEDVIRKNING
Eksamenskravet er angitt som "(g)rundig
kjennskap til allmenne hovedprinsipp og reglar i norsk strafferett om
ansvarslæra."
Anbefalt litteratur på området er Johs. Andenæs, Alminnelig
strafferett (3. utg. 1989) s. 287‑305. Boken er i 1997 kommet i 4.
utgave, og medvirkningsansvaret er her behandlet s. 295 313. Fremstillingen er
så godt som identisk i de to utgavene, og på 18 sider begge steder; forskjellen
ligger i at 4. utgaven er ajour i forhold til nyere rettspraksis.
Henry John Mæland. Innføring i strafferett (1995) s. 71‑79
behandlet også medvirkning.
Medvirkningsspørsmål er videre behandlet hos Johs
Andenæs,, Formuesforbrytelsene (5. utg. 1992) s. T3738 i forhold til strl.
§ 275 om utroskap, og fremstillingen her fallet inn under den anbefalte
litteratur, men det er mulig at kunnskapskravet likevel bare er "kjennskap
til ... vinningsbrotsverk .,.". Også denne boken er kommet i en sjette
utgave i 1996, og det nevnte medvirkningsspørsmålet er her behandlet s. 134‑35;
også her er rettspraksis ajourført,
En mer prinsipiell fremstilling av medvirkningslæren
finnes først og fremst hos Johs. Andenæs. Av medvirkningslæren i norsk
rett. Tidsskrift for Rettsvidenskap 1940 s. 237‑80 og G. Astrup Hoel. Delaktighet
i forbrydelser (1941).
Mer avgrensede medvirkningsspørsmål er drøftet av Erling
Johannes Husabø. Rett til sjølvvalt livsavslutning (1993) s. 215 ff.
og s. 293‑‑306.
1. Innledning;
medvirkningsbegrepet
Oppgaven er svært omfattende, og en sensorveiledning
om et slikt tema kan lett bli det samme. Det skal jeg prøve å unngå.
Allerede begrepet "medvirkning" reiser
vanskelige spørsmål. Tre ulike tilfellegrupper kan skilles fra hverandre.
Den første gruppen er såkalt fellesaksjon; flere gjerningspersoner
beslutter at de sammen skal begå et straffbart forhold.
Den andre er hva man kan kalle bistand; en medvirker
hjelper hovedmannen til å begå et straffbart forhold.
Den tredje gruppen er anstiftelse eller tilskyldelse
(psykisk medvirkning); medvirkeren overtaler eller påvirker hovedmannen til å
begå et straffbart forhold.
Denne inndelingen har jeg hentet fra Alf Ross
Forbrydelse og straf (1974) s. 118‑‑175 ff., særlig s. 140 ff.
Gruppeinndelingen bygger på et slags teknisk
medvirkningsbegrep ‑ man sondrer mellom den som fysisk utfører lovbruddet
på den ene siden og den som "bare" er medvirker på den andre siden.
En eller annen form for gruppering av ulike medvirkningskategorier må
kandidatene gjennomføre; hvis ikke, er jeg redd fremstillingen blir rotet og
usammenhengende.
Noen ganger krever straffeloven selv en bestemt, mer
kvalifisert medvirkningsatferd. F.eks. strl. § 126 første ledd om den
offentlige tjenestemann som "forleder eller tilskynder" en
underordnet til forbrytelser i tjenesten eller hallikbestemmelsen i strl. § 207
om den som "forleder" noen til å drive ervervsmessig utukt.
Reelt sett, også med tanke på hvem som er mest å
klandre, er ikke dette tekniske medvirkningsbegrepet avgjørende, heller ikke
straffutmålingsmessig, se nærmere nedenfor under IV.
Noen kandidater vil kanskje komme inn på Bernhard
Getz' synsmåte: at
~det rettslig sett ikke er noen forskjell mellom
hovedmannen og medvirkeren, se Getz juridiske Afhandlinger. Om den saakaldte
delaktighed i forbrydelser (1903) s. 1‑95 (også trykt i Rt. 1876 s.
1-64). Getz' synspunkt bygger på at medvirkeren er årsak til at en forbrytelse
blir begått, og med en medvirkningslære vi i dag forfekter (særlig II
nedenfor), er standpunktet ikke holdbart.
I noen tilfelle vil
et slikt årsakssyn direkte kollidere med den formelt språklige utformingen av
noen straffebud, nemlig de som rammer å "bevirke eller medvirke" til
noe, se feks. strl. §§ 98, 100 og 101.
Straffelovens løsning, at medvirkning noen ganger er
tatt med, andre ganger ikke, vitner klart om at lovgiveren har stått med et
bein i hver leir; Getz skrev selv det første utkastet til lover i 1887.
II. Når er medvirkning straffbart?
Til forskjell fra nær sagt alle andre lands
straffelovgivning har straffeloven av 1902 ingen fellesbestemmelse om når
medvirkning kan straffes (strl. § 58 gjelder bare straffutmåling).
Noen ganger er medvirkning nevnt i
straffebestemmelsen (f.eks. § 233 om forsettlig drap), andre ganger ikke
(f.eks. § 239 om uaktsomt drap eller § 237 om uaktsom, grov legemsskade).
Høyesterett har ved avgjørelsen i Rt. 1936 s. 612
(strl. § 237) bestemt at det, i de tilfellene hvor medvirkning ikke er nevnt,
beror på en tolkning av det aktuelle straffebudet om en medvirkningsatferd
rammes direkte etter bestemmelsen. Det reiser seg her et spørsmål om hvorvidt
lovkravet er oppfylt, jf. Grl. § 96, og de kandidater som ser dette, bør få et
poeng.
Andre avgjørelser som knesetter dette
tolkningsprinsippet er Rt. 1945 s. 109 (Quislingsaken) og Rt. 1974 s. 382
(Lillehammersaken).
I den sistnevnte saken var spørsmålet oppe om
straffebudet direkte (strl. § 239) rakk like langt som om bestemmelsen hadde
hatt et medvirkningstillegg; et mindretall på én dommer ville kreve
årsakssammenheng mellom medvirkningsatferden og drapet, noe som trekker i
retnings av en noe innsnevring av ansvarsområdet for et straffebud uten
medvirkningstillegg.
Iallfall disse to avgjørelsene bør kandidatene være
kjent med. Andenæs på s. 303 nevner flere avgjørelser om det samme spørsmålet.
Dette tolkningsprinsippet må gjelde også i forhold
til forskrifter, men her oppstår det et ekstra spørsmål, nemlig om
delegasjonsloven gir rom for å forstå forskriften på en slik måte at det man
ellers ville kalt medvirkningsatferd, også rammes.
Det kreves ikke at medvirkningsatferden, enten medvirkningstillegget er med eller ikke, er en årsak til forbrytelsen, i betydning at den er nødvendig. Derimot kreves det et medvirkende årsaksforhold. Dette spørsmålet er helt ut avhengig av hva man nærmere mener med "årsak", se nærmere Andenes på s. 302 og Husabø s. 215 ff. Dette årsaksspørsmålet ble det prosedert på i Andrawessaken, Rt. 1995 s. 1228, men kom ikke på spissen i Høyesterett.
Smuglerdommen.i Rt. 1982 s. 1315 fremheves i teorien
(Andenæs s. 298 og Mæland s. 74 (hos Mæland kalt seilerdommen) som eksempler på
at Høyesterett har gått for langt i å statuere straffansvar i
medvirkningssammenheng.
I de tilfellene hvor medvirkning positivt er nevnt i
straffebudet, spiller det ingen rolle for straffansvaret om man har å gjøre med
en anstifter, en medhjelper eller en sidegjerningsmann.
Mange kandidater vil nok komme inn på eksempler av
medvirkning; at jeg holder vakt mens noen bryter seg inn osv. Slik eksempelbruk
er grei nok, men hvis ikke kandidaten evner å få tak i medvirkning som
strafferettslig fenomen, har vedkommende neppe forstått medvirkningsspørsmålet
fullt ut.
Synspunktet fellesaksjon bør drøftes særskilt, fordi
vi her har å gjøre med to, sidestilte gjerningspersoner. Tre (eller flere)
personer har bestemt seg for å begå et straffbart forhold sammen, og de har
fordelt oppgavene; en skal være sjåfør under bankranet, en annen skal holde
vakt og den tredje skal fysisk sett gjennomføre ranet. I tilfellene av
fellesaksjon har Getz' synsmåte mye for seg; det er ingen forskjell mellom en
(teknisk) medvirker og en hovedmann; de har begge to realisert
gjerningsinnholdet i et straffebud, på ulik måte.
I slike tilfelle av fellesaksjon er det to
rettsavgjørelser som er sentrale. Den ene er Lillehammersaken fra 1974, og den
andre er Andrawessaken fra 1995.
Lillehammersaken bør være kjent, se ovenfor under I.
I Andrawessaken var spørsmålet om Andrawes hadde
medvirket til drap av flykapteinen ‑ eller "bare" vært med på
flykapring. Borgarting lagmannsrett ville splitte spørsmålsstillingen opp, men
Høyesterett var ikke enig; "... de som deltar i en flykapring ... må ha et
medvirkeransvar for drap som skjer under kapringen med mindre det foreligger
spesielle omstendigheter som peker i motsatt reining." (Rt. 1995 på s.
1231). De kandidater som kjenner avgjørelsen, og ser hvilke spørsmål den
reiser, må få et kraftig pluss. Etter min mening er denne løsningen ikke så
selvsagt, og det lar seg gjøre å argumentere mot den. Bl.a. synes jeg
Høyesteretts henvisning til Andenæs (teori, s. 298) og tidligere rettspraksis
(meget spesielle forhold under okkupasjonen) ikke rekker så langt. Hvis noen
kandidater kjenner dommen og er kritisk på en god måte, har vi. utvilsomt med
en meget innsiktsfull kandidat å gjøre!
For ordens skyld bemerker jeg at jeg er enig i
avgjørelsen; det jeg ikke helt kan forsone meg med, er begrunnelsen fra
Høyesteretts side. Rettskildebruken liker jeg ikke.
Tilfellene av fellesaksjon grenser inn til spørsmålet
om psykisk medvirkning og hva man skal gjøre for å komme seg ut av området for
straffansvar. En avgjørelse fra Høyesterett i Rt. 1984 s. 1300 innebærer at det
for ansvarsfrihet kreves noe mer enn at man så så si ombestemmer seg og ikke
"vil være med" lenger; domfelte måtte "... på en klarere måte ha
distansert seg fra det straffbare forhold ... som han la grunnen for" (på
s. 1301). Hvordan domfelte skulle ha forholdt seg, sies det ikke noe om; det er
som motsatt av eventyret ‑ det fikk en ulykkelig slutt. Kjenner
kandidatene dommen og tar den kritisk opp, er det etter mitt syn et klart
pluss.
I relasjon til Andrawessaken kan man reise spørsmålet
om hvordan Andrawes konkret skulle ha forholdt for å komme seg ut av
ansvarsområdet for medvirkning til drap.
Psykisk medvirkning bør kanskje mest hensiktsmessig
tas opp i forbindelse med tilskyndelse. I tilskyndelse ligger at man så å si
har skapt hovedmannmens forsett til å begå et lovbrudd, mens den psykiske
medvirkning ikke krever mer enn at man iallfall har styrket et slikt forsett.
Psykisk og fysisk medvirkning kan meget vel foreligge samtidig; man hjelper til
under den direkte utførelsen av forbrytelsen på en slik måte at
hjelpehandlingene også fremstår som en oppmuntring til hovedmannen om å
gjennomføre sift forehavende.
Noen ganger er "medvirkning" gjort til en
egen straffebestemmelse, f.eks. strl. § 317 om heleri. Kandidatene skal ikke gi
seg inn på heleribestemmelsen, men mange nevner den som et eksempel på
etterfølgende "medvirkningsatferd".
Et spørsmål som noen kommer inn på, er om f.eks.
strl. §140 om oppvigling kan benyttes sammen med et medvirkningsansvar i
forhold til det lovbruddet man offentlig oppfordrer til. Svaret er vel ja
(psykisk medvirkning eller tilskyndelse), se Andenæs på s. 301 (jeg har skrevet
noe om dette i TfR 1990 s. 485 ff, særlig s. 539‑41).
Andre ganger er loven formulert på en slik måte at
medvirkning antas å falle utenfor; feks, strl. § 385 om den som under et
slagsmål griper til kniv (Andenæs s. 302). Eksemplet kan etter min mening
bygges på en noe met alminnelig lære: hvis det er tale om en hovedmann som et
såkalt spesialsubjekt, kommer medvirkningsatferd i et merklig lys; kan jeg
medvirke til at feks. en offentlig tjenestemann røper sin taushetsplikt?
Hvis det man kaller hovedgjerningen ikke kommer til
utførelse, hovedmannen ombestemmer seg eller blir pågrepet før lovbruddet er
fullbyrdet, kan. det for medvirkeren bli tale om straffansvar for forsøk, jf.
strl. § 49 første ledd.
I prinsippet er også uaktsom medvirkning straffbart,
og i særlovgivningen er dette ansvaret vanligvis uttrykkelig lovfestet. I
straffeloven finner man ikke slike bestemmelser, og da blir det som nevnt
spørsmål om slik medvirkning rammes direkte etter loven.
III. Isolert bedømmelse
Hver enkelt gjerningsperson, medvirker eller
hovedmann, skal bedømmes isolert, også i forhold til kravet om subjektiv skyld.
Hvis hovedmannen går videre enn det medvirkerens
forsett omfatter, kan ikke medvirkeren straffes for den følgen som ligger
utenfor hans forsett. Reks. begår hovedmannen et drap under et ran. De
kandidatene som ser at dette kravet egentlig innebærer at hovedmannens forsett
er det faktiske objektet som medvirkerens forsett skal dekke, har i tilfellet
et godt tak på problemstillingen. (Knud Waaben uttrykker det slik at
medvirkeren må kjenne til hvilket forsett han tjener, Waaben, Det kriminelle
forsæt (1957) s. 313 fL).
Medvirkningsansvaret er som hovedregel ikke
aksessorisk, dvs. at det ikke forutsetter at hovedmannen kan straffes. Hvis
hovedmannen er under den kriminelle lavalder eller ikke tilregnelig (strl. §§
44 og 46) kalte man tidligere medvirkeren under slike omstendigheter for en
middelbar gjerningsperson, og en slik terminologi har fortsatt mye for seg.
I tilfelle av utroskap, strl. § 275, gjelder likevel
at medvirkningsansvaret forutsetter at hovedmannen kan straffes, se f.eks. Rt.
1994 s. 1328. Løsningen er begrunnet i at slikt utroskap har et sterkt preg av
pliktbrudd over seg, og at det er lite naturlig å statuere et
medvirkningsansvar i forhold til en hovedmann som ikke er strafferettslig
ansvarlig for pliktbruddet. Dette unntaket fra hovedregelen er uttrykkelig
nevnt i pensum (Andenæs, Formuesforbrytelsene s. 134‑35), og det må kunne
kreves at kandidatene er kjent med det.
Også andre vilkår for straff må bedømmes særskilt for
medvirkeren og hovedmannen; f.eks. kan det være slik at den ene går fri ansvar
fordi han har trådt tilbake fra et forsøk (strl. § 50), den andre ikke.
Spørsmålet om straffrihetsgrunner må i prinsippet
bedømmes på samme måten; f.eks. kan hovedmannen gå fri på grunn av nødrett
(strl. § 47), mens medvirkeren ikke gjør det. Slike tilfelle er nevnt hos
Andenæs på s. 311.
IV. Straffutmålingen.
Straffbortfall
Kandidatene må kjenne til strl. § 58 ‑ og
forstå bestemmelsen.
Kort sagt er § 58 både en straffbortfallsgrunn og en
straffnedsettelsesgrunn.
Med uttrykkene "samvirket" og
"Medvirken" sikter strl. § 58 ikke til det tekniske
medvirkningsbegrepet ‑ både den tekniske hovedmann og medvirker faller
således inn under bestemmelsen.
Språklig sett forutsetter strl. § 58 også at
hovedmann og medvirker har et bevisst, felles forbrytersk må1, dvs. at den
uaktsomme medvirker fait utenfor (‑samvirket til et strafbart
Øiemed_.."). Slik kan neppe bestemmelsen forstås, se Andenæs på s. 312.
I tilfelle hvor straffen enten kunne ha vært satt til
bøter eller ved forseelser (også med fengsel her) kan straffen falle
helt bort, jf. strl. § 58 siste punktum. Dette er en straffbortfallsgrunn som
er lett å overse.
V. Vurdering
Oppgaven må sies å være noe vanskelig å hanskes med,
og noen har da også fått klare disposisjonsproblemer.
For å stå bør man nok kreve at kandidatene forstår at
medvirkningssituasjonene kan være ulike, se ovenfor under I om en slik, mulig
typeinndeling. Man må også kunne forvente at kandidatene skiller mellom de
straffebud som uttrykkelig har et medvirkningstillegg og de som ikke har det,
og at de i denne sammenhengen får frem det tolkningsprinsippet som avgjørelsen
i Rt. 1936 s. 612 knesetter, se ovenfor under II.
En god kandidat vil sannsynligvis skille mellom det
jeg har kalt det tekniske medvirkningsbegrepet og det reelle ‑ iallfall i
forhold til strl. § 58 må dette komme frem. En kandidat med oversikt over ulike
medvirkningstilfelle,
og
som klarer å skrive mest mulig konkret, gjerne med referanse til rettspraksis
på iallfall viktige områder, bør få god uttelling.
De kandidatene som innfrir kravene angitt like
ovenfor, ligger etter min mening klart i laudsonen.
jeg har meget få stryk, en god del på laudnivå ‑
og tre/fire kandidater som klart skiller seg ut ved god oversikt og gode kunnskaper.
Oslo, 5. desember 1997.