Fra rettskildelæren:
VURDERINGERS BETYDNING FOR
RETTSANVENDELSEN/
VURDERINGERS
BETYDNING VED RETTSANVENDELSEN
(Det
var en liten ulikhet i oppgaveteksten ved UIB og UiTø (tilfeldig sådan) uten at
det kan antas å ha hatt noen betydning.)
Endelig
sensorveiledning for teorioppgave nummer 2, onsdag den 12. november
1997. 4. avdeling juss, universitetene i Bergen og Tromsø
Jeg
markerer alle endringene med "fet skrift" så skal det være lettere
for sensorene å se hva som er endret.
Tema, pensum og eksamenskrav
Oppgaveteksten er valgt for å gi rom for både å si
noe om reelle hensyn som rettskildefaktor, og for å kunne si noe om
vurderingers betydning for rettsanvendelsen utover den selvstendige betydningen
vurderinger har som rettskildefaktor. De som bare behandler reelle hensyn må
også kunne få full uttelling for dette, såfremt fremstillingen i seg selv er
god, men det må da stilles litt
strengere krav til denne fremstillingen i seg selv, hvis ikke vil jo
kandidatene på en måte få "bedre tid" på eksamen dersom de foretar en
snevrere avgrensning. Det ble av oppgaveutvalget vurdert å gi oppgaven en
annen formulering, men da oppgaven i seg selv var vanskelig nok, så
oppgaveutvalget det som et poeng å velge en oppgavetekst som flest mulig kunne
få bestått på. Det er derfor viktig at dette legges til grunn også av
sensorene.
Overskriften "Fra rettskildelæren" er valgt
for å unngå at studentene skriver en masse om for eksempel vurderinger i
forvaltningsretten og lignende. Dersom noen studenter gjør dette likevel må det
medføre et markert trekk. Flere
kandidater "roter seg inn i" en drøftelse av det frie skjønnet og
myndighetsmisbrukslæren. Dette har vært svært uheldig i de oppgavene jeg har
rettet.
Ved Universitetet i Bergen er eksamenskravet
formulert slik: "Grundig kjennskap til rettskildene, til vilkår for
relevans og vekt og ellers om innbyrdes motstrid eller samvikning mellom
rettekilder under avgjørelsen av konkrete rettsspørsmål på ulike områder."
Universitetet i Tromsø har ikke eksamenskrav.
Begge steder er det Torstein Eckhoffs bok i
rettskildelære, 3. utgave som er pensum / anbefalt litteratur.
Flere artikler m.m. er nevnt som tilleggslitteratur,
og studentene har også hatt rettskildelæren på tidligere avdelinger.
Temaet er behandlet grundig på side 298‑328, i
tillegg til at det er nevnt flere andre steder, og temaet må derfor etter min
mening anses som sentralt. Studentene bør ha nok å skrive om.
Disponeringen
av selve oppgaven
Jeg synes det kan være fornuftig å disponere oppgaven
slik:
• Innledning: Generelt om vurderinger
• Vurderingers betydning på de forskjellige stadier
under avgjørelsesprosessen
• Vurderinger som selvstendig
rettskildefaktor (Reelle hensyn)
1 Innledning
I innledningen vil kandidatene måtte vise hva som
menes med vurderinger. Eckhoff definerer dette som "standpunkter til
verdispørsmål ..." "med verdispørsmål [siktes]... til spørsmål om noe
er godt eller dårlig, riktig eller galt, forsvarlig eller uforsvarlig, pent
eller stygt, etc". Studentene bør gi greie forklaringer på hva som menes
med rettskildefaktorer og rettskildeprinsipper. De bør også få frem at
vurderinger påvirker hele prosessen.
I innledningen kan det også være et poeng å få frem
at mange vurderinger vil være skjult for den som skal analysere prosessen.
Dette fordi mange vurderinger bare skjer i hodet på den som analyserer
rettskildematerialet.
I innledningen kan det også være hensiktsmessig å se
på fordeler og ulemper ved bruk av vurderinger. Fleksibilitet kan være et
eksempel på en fordel. Manglende forutberegnelighet kan nevnes som en ulempe,
men her kan det sies at de ulike juristene ofte kommer til samme løsning, og at
bruken av vurderinger derfor påvirkes av et sett normer som ikke lar seg
formulere. Disse tilegner man seg blant annet gjennom et langt jusstudium, og
ulempene er derfor ikke så veldig betenkelig når alt kommer til alt.
2 Vurderingers betydning på
de forskjellige stadiene under avgjørelsesprosessen
2.1 Innledning
Her vil det være naturlig å dele inn i relevans,
slutning og vekt, og å se på vurderingenes betydning på de ulike stadiene. Her
kan det tenkes at noen trekker inn Fleischers syn på reelle hensyn som
"alle rettskilders og rettskildefaktorers mor".
Forsvarlighetsvurderinger vil her ofte sette grenser for de andre hensynene.
Som rettsanvender må man alltid holde seg innenfor rammene av det som er
rettskildemessig forsvarlig.
2.2 Relevans
Ved vurderingen av om en faktor er relevant, foretar
man en holdbarhetsvurdering. Dette er i følge Eckhoff et eksempel på bruk av
vurderinger. Her vil ulike rettsanvendere foreta ulike avgrensninger ofte
avhengig av hvilket resultat de ønsker å oppnå.
2.3 Slutning
I slutningsfasen vil grad av vurderinger avhenge av
for eksempel ordlyden i den loven man skal tolke. Dersom loven angir et
skjønnstema, for eksempel "urimelig" vil det være større rom for
vurderinger. Vurderinger kan også komme inn når man skal angi hvilke formål som
en konkret lov ivaretar. Denne vurderingen kan lett bli påvirket av hvilke
formål rettsanvenderen synes at den konkrete lov bør fremme. På tolkingsstadiet
"fjerner" man dessuten noe av det materialet som man først har
vurdert som relevant, og denne prosessen er i stor grad styrt av vurderinger.
2.4 Vekt
Vektlegging av den enkelte faktor er i stor grad
påvirket av vurderinger. Er det holdbart eller forsvarlig å tillegge en faktor
en gitt vekt. Også godheten av sluttresultatet påvirker vekten en faktor får.
Vekten er ofte avhengig av hvordan man vurderer kvaliteten på en faktor. Hvis
man anser en lov godt gjennomtenkt og bearbeidet, vil man ofte være tilbøyelig
til å tillegge faktoren større vekt. Fastleggelsen av kvaliteten vil i stor
grad være styrt av vurderinger.
Noen
nevner også harmonisering og subsumsjon som en del av rettsanvendelsen. Dette
er for så vidt forsvarlig. Men enkelte av disse "glir ut i" en lengre
drøftelse av beviskrav og lignende, og da blir det som regel bom på oppgaven.
3
Vurderinger som selvstendig rettskildefaktor .
3. 9 Innledning
Innledningsvis kan kandidatene si litt om skillet
mellom vurderinger som en del av rettsanvendelsesprosessen, og vurderinger som
en selvstendig rettskildefaktor. Skillet er her uklart, og det er til en viss
grad umulig å si hva som er hva.
Innledningsvis kan det være aktuelt å si noe om
kravet til saklighet, en avgrensning mot de hensyn som åpenbart er irrelevante
/ utenforliggende. Og det kan sies at det endrer seg over tid hva man anse som
et saklig argument.
3.2 De ulike reelle hensyn,
hvilke er relevante
3.2.1 Oversikt over ulike disponeringsmåter
Fremstillingen av reelle hensyn som selvstendig
rettskildefaktor bør deles ytterligere inn. Her er det flere angrepsvinkler som
er interessante. Jeg regner med at hver enkelt student bare bruker en
angrepsvinkel, men da jeg er litt usikker på hva studentene har lest, lager jeg
denne oversikten som kanskje gjør det lettere for sensorene å forstå
studentenes disponering.
Eckhoff deler inn i:
(Rettskildelære, 3. utgave)
• Relevante momenter ved vurderingen av resultatets
godhet (se innledningen punkt 3.1)
• Politiske hensyn
• Godhetsvurderinger
Skoghøy deler inn i: (TfR 1994 s 837 flg.)
• Virkningsorienterte vurderinger
• Innholdsmessige vurderinger
• Rettstekniske hensyn
• Systemorienterte vurderinger
Fleischer har i sin rettskildebok
"Rettskilder" en noe annen vinkling. Han skriver for det første på
side 20 at "De reelle hensyn er på en måte «alle rettskilders og
rettsreglers mor»", og dette preger også den øvrige fremstillingen. Slik
jeg forstår det fremhever han:
• lovens formål, se side 65
• hva som er rimelig
• hva som er hensiktsmessig.
Mads Henry Andenæs har akkurat kommet med en ny
rettskildebok "Rettskildelære", og i denne behandles reelle hensyn
relativt kort (side 66‑72). Han nevner på side 66‑67: konkret
rimelighet
• til å unngå tvil og tvist
• reglenes effektivitet
• likhet
• handlefrihet
Erik Boe har valgt en annen tilnærming i sin
"Innføring i juss". Han tar som et første steg på veien et skille
mellom de vurderinger som er opplagt irrelevante, og de som er relevante. For å
besvare dette spørsmålet "krever" han rettslojalitet og
rettssystemlojalitet, se side 293. Ut over dette konsentrerer han seg i stor
grad om en gjengivelse / forklaring av Eckhoff sin inndeling.
I tillegg kan det være relevant å nevne:
• Vurderingers betydning i folkeretten, menneskerettighetene,
EU/ EØS‑retten. (Det fremgår for eksempel av Rt. 1984.1175 på side 1180
at presumsjonsprinsippet er et reelt hensyn). Dette argumentet så jeg nevnt av bare en kandidat.
Det
finnes også enkelte kandidater som trekker inn andre syn / andre forfattere,
men det skjer i så liten grad at jeg ikke ser noen grunn til å kommentere det
nærmere her.
3.2.2
Litt mer konkret om Eckhoffs fremstilling:
3.2.2.1
Politiske hensyns relevans og deres betydning i rettspraksis
Samfunnsmessige virkninger vil alltid være relevant.
Tilhørighet til politiske partier nevnes som et
"problemfelt" med referater til rettspraksis, især angående spørsmål
om lover er/har vært i strid med grunnloven.
Verdisyn vil også ofte tillegges vekt, og en dommers
verdisyn vil ofte være avhengig av politisk tilhørighet uten at dette i seg
selv kan kritiseres.
3.2.2.2 Forskjellige godhetsvurderinger
3.2.2.2.1 Innledning At noe er godt innebærer at det
er godt i seg selv, eller har ønskelige virkninger. Godhetsvurderinger er ofte
til en viss grad avhengig av moral.
3.2.2.2.2 Rettferdighetsoppfatninger Her deler
Eckhoff i 2 ulike former for rettferdighetsoppfatninger. Det er
"likevektsrettferdigheten" som i sær gjør seg gjeldende i
avtaleretttsliknende forhold, og i erstatningsretten (gjenopprettelse av
balansen). Den andre varianten er "fordelingsrettferdigheten" som
blant annet gjør seg gjeldende innenfor forvaltningsretten, skatteretten, i
ulike krav om forholdsmessighet, i utjevningstilfeller og lignende.
3.2.2.2.3 Generelt om virkningsorienterte vurderinger
og deres forhold til rettferdighetsbetraktninger Virkningsorienterte
vurderinger går på en "konstatering" av ulike alternative virkninger
ved valg av ulike løsninger. Deretter vurderer man godheten av de ulike
løsningene, for så å velge den løsningen som for rettsanvenderen fremstår å gi
det beste resultatet.
3.2.2.2.4 Formålsbetraktninger Hvordan man finner
formålet og lignende vil til en viss grad falle utenfor denne oppgaven.
Lovbestemmelser formål er behandlet i et eget kapittel i boken til Eckhoff.
Under reelle hensyn er poenget at man vurderer ulike løsninger som i varierende
grad vil fremme / ivareta formålet med bestemmelsen, og velger den løsningen
som best ivaretar formålet.
3.2.2.2.5 Interesseavveininger Dette hensynet kombineres
ofte med de andre hensynene. Interesseavveininger foretas når Here hensyn står
mot hverandre eller lignende. Dommen om to mistenkelige personer fra Rt.
1952.1217 er et godt eksempel på interesseavveininger. Et annet eksempel er
sykejournaldommen i Rt. 1977.1035
3.2.2.2.6 Utilitarisme og samfunnsnyttelære Dette er
forsøk på å finne "felles måleenheter" for alle verdier. Jeg synes
ikke at dette er sentralt, og jeg vil heller komme nærmere inn på dette dersom
det etter gjennomgangen av besvarelsene viser seg at studentene drøfter dette. Jeg så bare en kandidat som nevnte dette,
så da lar jeg være å gå nærmere inn på dette.
3.3 Vektleggingen av reelle
hensyn
3.3.1 Innledning
Kandidatene bør behandle vekten i mellom de ulike
reelle hensynene, samt vekten i forhold til andre rettskildefaktorer.
På dette punktet synes jeg at det er på sin plass med
en del henvisninger til rettspraksis.
Av nyere rettspraksis kan det tenkes at noen har
kommet over en panterettsavgjørelse fra april i år (Rt. l997.Ø5) hvor rettens
flertall blant annet kom med følgende uttalelse: "Jeg viker imidlertid
tilbake for å tillegge disse hensyn avgjørende vekt på et rettsområde som det
her gjelder . ... Det er også vanskelig på grunnlag av en konkret sak å ha full
oversikt over de reelle hensyn som kan gjøre seg gjeldende. Jeg finner det
derfor for min del betenkelig å la ..." Hva studentene eventuelt får ut av
denne avgjørelsen er usikkert. Noen kan bruke den som et argument for ikke å
kunne tillegge reelle hensyn så stor vekt lenger. Andre vil kanskje si at dette
nok ikke kan tolkes så bokstavelig (blant annet med hensyn til mindretallets (2
personer) utstrakte bruk av reelle hensyn.) Uansett så må det anses som
positivt at studentene har kjennskap til nyere rettspraksis. Og det kan derfor
ikke medføre minus om noen studenter kanskje legger litt vel mye i Høyesteretts
uttalelse i denne saken.
3.3.2 Forskjellige reelle hensyns vekt i forhold til
hverandre
Det som er allment akseptert veier tyngre enn
særoppfatninger. Det som det er politisk uenighet om, vil stå svakere enn det
som det er politisk enighet om.
Særlige juridiske hensyn vil som regel ha større vekt
enn andre hensyn. Her kan det for eksempel nevnes hensynet til rettssikkerhet,
like tilfeller bør behandles likt, forutsigbarhet, konsekvens og harmoni i
regelverket og lignende.
3.3.3 Reelle hensyns vekt i
forhold til andre rettskildefaktorer
Ved klare lovtekster vil dommerne som hovedregel
følge lovteksten så fremt ikke andre rettskildefaktorer enn reelle hensyn
trekker i en annen retning. Unntak fra dette er bidragspliktsdommene fra Rt.
1916.648 og Rt. 1921.406. Et annet unntak er kjennelsen om sinnsykes ankerett i
Rt. 1979.1079. Av nyere rettspraksis kan nevnes en kjennelse fra 4. juni i år
hvor en klar ordlyd i domstolslovens § 215 ble "satt til side", og
dette ble især begrunnet med hensynet til rettssikkerhet.
Dersom det øvrige rettskildematerialet trekker i hver
sin retning, vil reelle hensyn som regel være utslagsgivende. Eksempler her kan
være Sirkusteltdommen fra Rt. 1957.778 eller dommene om fyllekjøring til sjøs.
I mangel av annet rettskildemateriale kan reelle
hensyn bli utslagsgivende. Eksempler her er Aars‑dommen i Rt. 1896.530,
To mistenkelige personer‑dommen i Rt. 1952.1217, sykejoumaldommen i Rt.
1977.1035, Kunderegisterdommen i Rt. 1992.1629 og Nordblast‑saken i Rt.
1995.1181.
4 Vurderinger av vurderings betydning for rettsanvendelsen
I utgangspunktet mener jeg at dette punktet kan
kuttes. Men dersom man skal vi noe kan man i litt større grad enn det jeg har
nevnt i innledningen se på fordeler og ulemper knyttet til bruk av vurderinger.
I tillegg kan det avslutningsvis være relevant å komme inn på mulige årsaker
til at vurderinger skjules.
Jeg vil komme nærmere tilbake til dette punktet
dersom det viser seg at flere av studentene har det med. Noen nevner dette så vidt, men jeg har likevel ingen ytterligere
merknader.
Avsluttende bemerkninger
Oppgaven
skilte til en viss grad mellom de som har forstått dette, og de som ikke har
det. Men dette skillet kom frem i mindre grad enn jeg hadde regnet med. Mange
har med så pass mange dommer, og såpass mange punkter at det er vanskelig å si
om det er forståelse eller "pugging" som ligger bak. På denne
bakgrunn synes jeg at det ble relativt lett å rette oppgaven (hva som var rett
og galt), men det ble vanskelig å sette karakterer. De som ikke har forstått
dette skriver som regel bare noen få sider, og det blir som regel mest generell
rettskildelære og lite om vurderinger.
Fokusen bør rettes mot det som skrives og hvordan
dette fremstilles, ikke mot det som den enkelte kandidaten utelater. Så fremt det ikke er for sentrale punkter
som utelates. Oppgaven kan disponeres godt på så mange ulike måter.
De som ikke evner å si noe fornuftig om hva
vurderinger er, vil raskt bevege seg ned
mot stryk‑grensen. Men det er dessverre ganske mange som bare taler som
"vurderinger", "reelle hensyn" og lignende vage
formuleringer. Kandidatene kan her "berge seg" på en fornuftig
fremstilling av prosessen og lignende.
De som havner på 3‑tallet er gjerne de som ikke
har noen egentlig systematikk / forståelse, men som nevner nok rettspraksis og
momenter derifra til at de viser at de har forstått noe.
Den gjennomsnittlige gode hauden kjennetegnes av
generell gjennomgang av prosessen, samt en del rettspraksis.
Lauden kjennetegnes gjerne av at kandidaten vet hva
som ligger i reelle hensyn + at vedkommende evner å si noe om hvilke reelle
hensyn som gjør seg gjeldende. Når dette i tillegg kombineres med en god
systematikk blir karakteren raskt god. De aller beste får gjerne noe fornuftig
ut av også tolkingsfasen eller de har med andre punkter som viser særlig
innsikt.
Enkelte skiller seg også ut på fremstillingen av
vektlegging av reelle hensyn.
Tromsø den
8.12.1997