SENSORVEILEDNING PRAKTIKUM
HØSTEN 1997 ‑
JURIDISK EMBETSEKSAMEN 4.
AVDELING VED UNIVERSITETET I BERGEN OG
UNIVERSITETET I TROMSØ
Del
I
I det følgende skal jeg gi en oversikt over de
problemstillinger som kan reises i anledning oppgaven.
1. Ad gyldigheten av vedtaket av 1.
oktober 1996
A Ad det prosessuelle
spørsmål.
Det
er i tilsvaret fra statens prosessfullmektig prinsipalt
påstått avvisning. Grunnlaget for denne anførselen
må være aktualitetskravet i tvml. § 54.
Her må kandidatene drøfte
betydningen av dispensasjonen fra 1. februar ‑97
og frem til de nye regler m.h.t. kontorhold ved trafikkskoler trer i kraft. Som
følge av dispensasjonen
er søksmålet fortidig. I praksis er det eksempler på
at det kan være et reelt behov for avklaring også om det gis dispensasjon, jfr.
kornforretningsdommen i Rt 1964 s. 534 jfr. Hov, Sivil rettergang, 2. utg.
s.1637164
Det må også drøftes om den aktuelle rettslige
interesse er i behold med den begrunnelse at Ås har tenkt å kreve erstatning i
ettertid. Ås må sies å ha aktuell interesse i å få prøvd gyldigheten, selv om
han i første omgang ikke har krevd erstatning. Dette må gjelde selv om
gyldigheten kunne vært prøvd prejudisielt i forbindelse med et
erstatningssøksmål. Fastslått ugyldighet utløser ikke uten videre erstatningsplikt
for det offentlige.
B Ad realiteten.
Ås
gjør her prinsipalt gjeldende at tilbakekallingen av godkjenningen manglet hjemmel. I
tilknytning til hjemmelsspørsmålet må spørsmålet om man står overfor en forskrift og eventuelt dennes
gyldighet behandles. Dersom en eventuell forskrift ikke er blitt til på lovlig
vis, har staten ingen hjemmel for
tilbakekallingen av As som kjørelærer, og følgelig strider vedtaket mot legalitetsprinsippet. Det er verd å merke seg
at vedtaket også gjelder Ås som daglig leder, men jeg kan ikke se
at det under noen omstendighet er
hjemmel i forskriftene om øvelseskjøring/trafikkopplæring § 8 nr. 2 for
tilbakekall av godkjenning som daglig
leder, jfr. også kap. overskriften "Kjørelærere". I oppgaven
nevnes ikke dette i den videre klage. Jeg
har ikke støtt på noen som ser dette.
I
den sammenheng gjøres det gjeldende fra saksøker at
a) at rundskriv 127/69 har
betegnelsen instruks og ikke forskrift
b) at instruksen eller
forskriften heller ikke er kunngjort i Norsk Lovtidend og
c) at det her heller ikke har
vært noen høringsrunde.
Innledningsvis kan det være grunn til å nevne at
vegtrl. § 27 annet ledd delegerer til departementet å gi forskrifter om
godkjenning av kjørelærere og om etablering av drift av kjøreskoler. Slike
forskrifter ble gitt ved forskrift om øvelseskjøring/trafikkopplæring m.v. av
14. desember 1968. Etter disse forskrifters § 22 kan Vegdirektoratet gi
utfyllende bestemmelser til gjennomføring av forskriftene, og kan i særlige
tilfeller gjøre unntak fra forskriftene. Etter forskriftenes § 3 sjette
ledd kan Vegdirektoratet gi "nærmere instruks for kjøreskolers
virksomhet." Formuleringen i sjette ledd er derfor bakgrunnen for
Vegdirektoratets rundskriv 127/69 om " Instruks for kjøreskoler”.
Det er verd å merke seg at rundskrivet er datert 18.
oktober 1969 og er gitt ikrafttreden fra 1. januar 1970. Forvaltningsloven av
10. februar 1967 gjaldt således ikke på det tidspunkt rundskrivet ble gitt,
idet denne ‑ ved lov av 19. juni 1969 nr. 54 ‑ ble gitt ikrafttreden
1. januar 1970. Rundskrivet trådte i kraft straks, dog slik at bestemmelsen i
nr. 2 om betjent kontor først trådte i kraft 1. januar 1970. Dette finurlige
spørsmål kan man ikke forvente at noen av kandidatene ser. De som måtte
se dette må honoreres for sin skarpe iakttagelse. Jeg har heller ikke for dette
punkts vedkommende støtt på noen som ser dette fullt ut.
I anledning a, b og c skal jeg peke på følgende:
Forskriftene om øvelseskjøring/trafikkopplæring m.v.
av 14. desember 1969 § 8 nr. 2 bokstav b fastslår at biltilsynssjefen kan
tilbakekalle godkjenning når kjørelærer har gjort vesentlig brudd på gjeldende
forskrifter om føreropplæring eller tross advarsel eller pålegg har satt seg
utover forskriftene. Videre fastslår bokstav c at tilbakekall av godkjenning
kan skje når kjørelærer som daglig leder av kjøreskole har ansvaret for at det
ved skolen har forekommet slik svikt som nevnt i bokstav b. Vedtaket
(tilbakekallingen) bygger på at As til tross for gjentatt pålegg ikke har fulgt
opp punkt nr. 2 i instruksen for kjøreskoler av 18. oktober 1969 om å ha betjent
kontor som skal være det administrative sentrum for kjøreskolens
virksomhet. Det springende punkt blir således om rundskrivet tilfredsstiller
kravet til å være forskrift og er kommet i stand på lovlig vis, hvilket er en
forutsetning for å brukes som grunnlag for en tilbakekalling av en godkjenning
som kjørelærer.
Det kan innledningsvis være grunn til å fastslå at
rundskrivet rent innholdsmessig ligger innenfor den delegasjonsfullmakt
som er gitt gjennom § 3 og § 22 i forskrift om øvelseskjøring/trafikkopplæring.
Videre peker jeg på at fvl. § 2 bokstav c inneholder en legaldefinisjon av
forskrift. Hvilken betegnelse som er brukt ‑rundskriv eller
forskrift ‑ er imidlertid ikke avgjørende, idet innholdet av
rundskrivet av 1969 omfattes av forvaltningslovens definisjon av forskrift.
Fvl. § 38 foreskriver videre regler for form og kunngjøring på en forskrift, og
det fremgår av denne at kunngjøringen også skal benytte betegnelsen forskrift.
Generelt gjelder at brudd på reglene i fvl. kap. 7 ikke fører til ugyldighet
uten videre, jfr. Woxholth, Forvaltningsloven med kommentar s.530.
Med hensyn til høring har fvl. § 37 annet og tredje
ledd regler om dette, dvs. at interesserte organer og organisasjoner m.v.
varsles om de påtenkte forskrifter og gis anledning til å uttale seg. Som
hovedregel skal dette gjøres både ved utferdigelse, endring og opphevelse av
forskrifter. Fjerde ledd fastslår at høringsplikten kan unnlates blant annet
når den må anses åpenbart unødvendig. Formålet med høring er at
saksbehandlingen skal bli forsvarlig (allsidig og grundig utredning),
demokratihensynet (borgernes innflytelse på forvaltningens avgjørelse) og
koordineringshensyn (opplysninger fra organer med andre ansvarsområder).
Unnlatelsen av høring må i dette tilfelle vurderes i forhold til
forvaltningslovens § 41. Nevnte bestemmelse gjelder imidlertid ikke direkte for
forskrifter, men det er antatt at bestemmelsens prinsipper kan brukes
analogisk, jfr. Frihagen, Forvaltningsloven med kommentar II s. 924/25 og s.
932/33.
Fvl. § 39 foreskriver virkningen av forsømt
kunngjøring. En forskrift kan ikke påberopes overfor den enkelte før den er
kunngjort som fastsatt i § 38, med mindre det påvises enten at
forvaltningsorganet på annen forsvarlig måte har gjort forskriften kjent for
offentligheten eller for vedkommende erverv, fag, interessegrupper eller for
den forskriften påberopes overfor eller at vedkommende har fått kjennskap til
forskriften.
Når det gjelder den feil som består i at reglene om
kunngjøring i § 38 ikke er fulgt, er reglene i § 39 uttømmende. Noen
særskilt vurdering av den betydning manglende kunngjøring har hatt i den konkrete sak, jfr. prinsippet i
fvl. § 41, blir det derfor ikke plass for, jfr. Ombudsmannens uttalelse i
Årsmeldingen 1989 s. 162 (s. 164). Se også Frihagen, Forvaltningsloven s. 899.
For øvrig kan det være grunn til å peke på at i dette tilfellet dreier det seg
om regler som har vært i virksomhet siden 1970. Dersom tilblivelsen av
rundskrivet var beheftet med mangler av vesentlig betydning, ville dette
sannsynligvis tidlig etter utgivelsen blitt påtalt av de som berøres av
bestemmelsene. Spørsmålet er således om en eventuell feil på dette punkt i dag
bør tillegges virkning.
Det springende punkt i nærværende sak er om
forvaltningen her har gjort forskriften kjent for vedkommende erverv, fag etc.
Fra praksis har man et tilfelle i Rt. 1982 s.542 (en sak jeg for øvrig selv
prosederte) hvor underretning om forskriften var gitt gjennom meddelelse fra Fiskeridirektøren.
Dette ble ansett som tilstrekkelig. Jeg vil peke på at i foreliggende sak
fremgår det av rundskrivet fra Vegdirektoratet at bilsakkyndigkontorene
"bes sørge for at hver kjørelærer og kjøreinstruktør tildeles hvert sitt
eksemplar av instruksen". Meget taler derfor for at rundskrivet av 1969 er
å betrakte som en forskrift til tross for sin manglende kunngjøring, slik at
man formelt sett har en hjemmel for kravet om et stasjonært kontor. (En annen
sak er om dette ligger innenfor formålet for forskriftene av 14. desember
1968).
Videre gjorde Ås gjeldende at hverken forskriften
eller rundskrivet etter sitt innhold kunne hjemle pålegg om betjent
kontor 6 timer om dagen 5 dager pr. uke. Under enhver omstendighet kunne
Vegdirektoratet ikke gå utenfor formålet med bestemmelsen, nemlig
trafikksikkerhet og elevkvalitet. Kandidatene må således drøfte spørsmålet om
materiell hjemmelsmangel ved forskriften.
Etter min mening er spørsmålet om instruksen
(forskriften) er innenfor formålet med bestemmelsene et tvilsomt spørsmål. Det
kan imidlertid gjøres gjeldende at det er uforsvarlig både ut fra et
trafikksikkerhetsmessig synspunkt og også i forhold til den undervisning
elevene har krav på at kjøreskolenes kontor betjenes ved mobiltelefon i bil.
Det ville være vanskelig å forhindre inngående samtaler mens undervisning
pågår, og dette vil virke distraherende for kjørelæreren, og også senke
kvaliteten på hans undervisning. Således kan det hevdes at kravet om stasjonært
kontor ligger innenfor det formål vegtrafikkloven skal ivareta.
Hvis først forskriften er blitt til på lovlig vis ‑
og er innenfor formålet, må kravet om 6 timer 5 dager i uken aksepteres.
C Ad saksbehandlingen.
As
gjør subsidiært gjeldende at vedtaket må kjennes ugyldig på grunn av saksbehandlingsfeil. Disse må
enkeltvis
eller samlet eventuelt ha innvirket på vedtaket, jfr. forvaltningslovens § 41.
Anførslene
her er:
a)
forvaltningens p1ikt til å orientere om muligheten for dispensasjon i forbindelse med forhåndsvarslet
b)
det var feil av biltilsynsmyndighetene å ikke vurdere dispensasjon av eget
tiltak.
Ad a
Instruksen av 18. oktober 1969 pkt. 2 annet ledd
bygger på en forutsetning om at det foreligger en dispensasjonsadgang. I
utgangspunktet har forvaltningen en veiledningsplikt, jfr. fvl. § 11 og
spørsmålet i foreliggende sak er om forvaltningen har noen p1ikt til å
orientere om muligheten for dispensasjon. Utgangspunktet må være klart, nemlig
at forvaltningen ikke har noen slik p1ikt. Lovens § 11 om informasjonsplikt
gjelder i første rekke i forhold til grunnlaget for vedtaket, dvs. de faktiske
forutsetninger. Spørsmålet som må drøftes i nærværende tilfelle er om det
foreligger noe brudd på veiledningsplikten.
Ad b
Hvorvidt Vegdirektoratet burde unnlate å tilbakekalle
godkjenningen ligger til forvaltningens frie skjønn og kan som utgangspunkt
ikke prøves av domstolene. Generelt sett kan ikke forvaltningen være avskåret
fra å tilbakekalle en godkjenning der det foreligger en dispensasjonsadgang.
Regelen må videre være at forvaltningen heller ikke vil være forpliktet til ex
officio å prøve om dispensasjon ville bli gitt. I foreliggende sak kan det
imidlertid være grunn til å reise spørsmålet om det foreligger et brudd på det
ulovfestede prinsipp om proporsjonalitet, nemlig at det er ingen forholdsmessighet
mellom må1 og middel. Konsekvensene for As blir meget alvorlige all den stund
tilbakekalling er eneste sanksjonsmiddel myndighetene kan benytte.
D Atter subsidiært:
Spørsmålet
om usaklig forskjellsbehandling.
Etter
min mening kan As' anførsel på dette punkt ikke føre fram. Riktignok var det i tilsvaret opplyst at "i det
siste
året" (stevningen var av 24. april 1997) gitt i alt 5 dispensasjoner for enmanns‑kjøreskoler,
men poenget ‑
slik
jeg ser det ‑ er at dette i alle tilfeller gjelder fleksible ordninger
m.h.t. betjent kontor og reduserte kontortider. Det var således ikke
gitt noen dispensasjon til å betjene kontoret med mobiltelefon.
2. Spørsmål under hovedforhandlingen.
Ad fremleggelsen av det håndskrevne notat
Ås motsetter seg fremleggelsen. Prinsipalt hevdes
det at notatet ikke kan fremlegges idet det ikke har vært nevnt fra statens
side under saksforberedelsen (og da heller ikke oppgitt i noen bevisoppgave),
jfr. tvml. § 188 første ledd.
I prosesskriv var imidlertid tjenestemannen oppgitt
som vitne, slik at opplysningene i notatet ikke kunne komme helt
overraskende på motparten. I prosesskrivet skal det nemlig i h.t. tvml. § 188
"tydelig fremgå hvilke omstendigheter som aktes godtgjort ved de enkelte
bevismidler."
Videre hevder Ås at dokumentet er blitt til i
anledning saken. Fremleggelsen vil i såfall være i strid med grunnleggende
prinsipper i sivilprosessen.
Etter tvml. § 189 annet ledd kan retten under
hovedforhandlingen sette ut av betraktning bevistilbud som ikke er fremsatt så
snart det var anledning til det. Vilkåret er imidlertid at fremsettelsen er
forsinket i den hensikt å forhale saken eller overrumple motparten.
Bevisavskjæring kan også skje hvis den annen part forlanger det og saken ellers
ville bli betraktelig forsinket.
Det er her vanskelig å se at statens
prosessfullmektig har unnlatt å opplyse dette i hensikt å overrumple motparten.
Videre er det vanskelig å se at saken vil bli betraktelig forsinket hvis ikke
retten setter bevistilbudet ut av betraktning.
Tvml. § 197 fastslår at utenrettslige erklæringer som
er avgitt i anledning saken bare kan brukes når rettslig avhør ikke kan
foretas eller når motparten samtykker. I foreliggende sak er det på det rene at
rettslig avhør ikke er avskåret, selv om tjenestemannen befinner seg i
utlandet. At avhøret må foregå ved bevisopptak, jfr. tvml. § 220 nr. 4, gir
således ikke tilstrekkelig grunn til å tillate bruk av utenrettslige
erklæringer. Dette må gjelde selv om bevisopptaket må finne sted i utlandet, se
RG 1970 s. 386, jfr. Aasland i Festskrift til Ryssdal (Utenrettslig erklæringer
tvistemålsloven § 197) s. 243 flg., jfr. s. 254, og selv om rettslig avhør vil
volde omkostninger eller praktiske problemer. Spørsmålet om bevisopptak i
utlandet er stemoderlig behandlet i pensum og anbefalt litteratur, og det kan
ikke forventes at studentene vet noe på dette punkt.
Videre har motparten motsatt seg fremleggelsen. En
sentral problemstilling er videre om man står overfor en utenrettslig erklæring
som er blitt til i anledning saken.
I "forklaring eller erklæring" må også
ramme dagboknotater eller lignende opptegnelser som en part eller vitne har
gjort med sikte på rettssaken, jfr. Aasland l.c. s. 246.
Men poenget er at forbudet i tvml. § 197 gjelder bare
slike erklæringer som er avgitt "i anledning av saken". Utenfor
forbudet faller altså slike nedtegnelser som er foretatt uten særskilt
foranledning av tvisten mellom partene. Slike nedtegnelser vil kunne ha
betydelig bevisverdi, ofte langt større enn en muntlig forklaring avgitt lenge
etter den begivenhet det gjelder. I foreliggende sak er det naturlig å se
nedtegnelsen fra vedkommende tjenestemann slik at den er foretatt uten særskilt
foranledning av tvisten mellom partene, og den må sees under synsvinkelen
kronologisk nedtegning av saksopplysninger.
Men selv om en forklaring eller erklæring blir avgitt
med en viss tilknytning til tvisten mellom partene, er det ikke dermed sagt at
den er avgitt i anledning saken. I Rt. 1972 s. 831 er forbudet i bestemmelsen
presisert derhen at "det bare er "utenrettslige forklaringer eller
erklæringer" som må anses avgitt i anledning av selve rettssaken som
rammes, herunder også forklaringer som er avgitt på et tidligere tidspunkt
særskilt med sikte på å kunne brukes i et planlagt søksmål."
Selv om en utenrettslig erklæring er avgitt med
foranledning av den tvist som foreligger i rettssaken, vil den altså kunne
fremlegges dersom den er avgitt med et annet formål enn bruk i rettssaken for
øye.
I foreliggende sak bør således konklusjonen være at notatet
kan fremlegges.
Del I synes å være grei å disponere, og flere av
problemstillingene ligger stort sett klart i dagen. Mye av argumentasjonen
gjenfinnes i selve oppgaveteksten. De vanskelige spørsmål i denne del er
spørsmålet om forskriftens gyldighet, forvaltningens eventuelle p1ikt til å
orientere om muligheten for dispensasjon og drøftelsen av formålet med
bestemmelsen ‑ med andre ord om tilbakekallingen av godkjennelsen ligger
innenfor rammen av lov og forskrift.
Del II
I rettsmiddelerklæringen til lagmannsretten angrep
Holm både lovanvendelsen og saksbehandlingen.
A Ad lovanvendelsen.
Det
spørsmål som reises i oppgaven er hvorvidt strl. § 406 bevirker at
merverdiavgiftslovens § 72 og råvareprisutjevnings loven § 4 tredje ledd skal
anvendes på forholdet i stedet for strl. §§ 270, jfr. 271.
I anledning dette spørsmål skal jeg peke på følgende:
Strl. § 406 bestemmer at rettsstridige handlinger,
hvorved noen søker å unndra seg eller andre offentlige skatter eller avgifter,
blir ‑ for så vidt ikke strengere straff derfor er bestemt ‑ å
straffe med bøter.
Det er på det rene at uttrykket "offentlige
skatter og avgifter" i strl. § 406 også omfatter toll. Og det har med
støtte i motivene til straffeloven vært den vanlige lære at uriktige oppgaver
til tollmyndighetene for å unndra seg toll, ikke kan straffes som bedrageri
etter strl. § 270, men bare etter bestemmelsene i tollovgivningen. Dette har
også vært fulgt i praksis.
I foreliggende sak er Peder As dømt etter tollovens §
61 første ledd, jfr. § 66, jfr. § 60. Det er kun for
merverdiavgiftslovens § 72 og råvareprisutjevningslovens § 4 tredje ledd at det
gjøres gjeldende at det er uriktig lovanvendelse å anvende strl. § 270,
jfr. § 271. For disse to avgiftslovers vedkommende må det bero på en tolkning
av den enkelte lov om den utelukker anvendelsen av bedrageriparagrafen, jfr.
Andenæs, Formuesforbrytelsene 6. utgave 1996 s. 112.
Når det gjelder forholdet mellom straffebestemmelsen
i merverdiavgiftslovens § 72 og strl. § 270, jfr. § 271, er
forholdet behandlet hos Andenæs l.c. s. 111.
Merverdiavgiftslovens § 72 ble endret ved lov av 3. juni 1983 nr. 46.
Bakgrunnen for lovendringen var Straffelovrådets utredning i NOU 1982:42. Før
lovendringen i 1983 inneholdt bestemmelsen en straffesanksjonert p1ikt til å
betale merverdiavgift, og denne plikten var strengere dersom vederlaget var
mottatt. I avgjørelsen i Rt. 1978 s. 1142 gjorde forsvareren gjeldende at en
hevdvunnen tolkning av strl. § 406 ville bevirke at forbeholdet om at en
strengere straffebestemmelse kan komme til anvendelse utelukkende tok sikte på
straffebestemmelser i spesiallovgivningen, og at dette utelukket anvendelsen av
straffelovens bestemmelser, særlig dens § 270 om bedrageri. Forsvareren gjorde
gjeldende at den spesiallov som måtte komme til anvendelse i nevnte sak måtte
være merverdiavgiftslovens § 72 annet ledd, som den gang hadde en strafferamme
på fengsel inntil 3 år for den som blant annet unndro statskassen avgift ved
uriktig fradrag for inngående avgift eller som forledet staten til for stor
tilbakebetaling av avgift. Høyesterett uttalte at innholdet av strl. § 406
synes på mange måter uklart. Det ble imidlertid uttalt at nevnte bestemmelse
imidlertid ikke omfatter avgiftsunndragelse som er skjedd på en slik måte som i
nevnte sak, blant annet ved at vedkommende domfelt gjennom en årrekke hadde
foretatt regnskapsmessige manipulasjoner som førte til at hans firma
urettmessig fikk utbetalt/godskrevet store beløp merverdiavgift (ca. 2,5 mill.)
og straffelovens bedrageribestemmelse får således anvendelse. Det ble videre
uttalt at denne lovforståelse følger for øvrig også av spesialbestemmelsen som
strl. § 406 etter sine forarbeider skal stå tilbake for, nemlig
merverdiavgiftslovens § 72. Høyesterett fant ‑dels på bakgrunn av
forarbeidene i merverdiavgiftslovens § 72 ‑ at strl. § 406 ikke kunne gis
forrang i tilfeller hvor noen forledet staten til uriktige store
tilbakebetalinger av merverdiavgift. Det måtte da være adgang til å anvende
strl. § 270 på forholdet. (I den konkrete sak fant også Høyesterett at også
strl. § 271 måtte få anvendelse).
Høyesterett opprettholdt senere samme standpunkt i en
avgjørelse i Rt. 1980 s. 185 med imidlertid særbemerkninger fra dommer
Bølviken: "Den reservasjon som ligger i ordene "forsaavidt ikke
strengere Straf derfor er bestemt", er i strafferettslig teori tolket slik
at det bare tar sikte på straffebestemmelser i spesiallovgivningen, og at det
utelukker anvendelse av straffelovens bedrageribestemmelser. Jeg mener at denne
tolkingen må være riktig. Den har klar forankring i forarbeidene til
straffeloven. Den er også lagt til grunn i lovforarbeider fra senere tid. Jeg
viser til innstilling II fra Skattelovutvalget 1947 side 16 flg., til St.meld.
nr. 74 for 1977‑78 særskilt side 55 og 58, og til Ot.prp. nr. 29 for 1978‑79
om ligningslov og endringer i andre lover, særskilt side 126, 127 og 158. Fra
aktors side er anført at den gjengse tolking ikke svarer til tidens oppfatning
av behovet for å bekjempe skattesvik. Det kan jeg langt på vei være enig i. Jeg
finner imidlertid ikke at det ut fra slike synspunkter er riktig å forkaste den
tidligere rettsoppfatning, og derved foregripe det resultat
lovgivningsmyndighetene måtte komme til når ot.prp. nr. 29 for 1978‑79
blir behandlet."
I nevnte sak kom imidlertid Høyesterett til at
forholdet ikke kunne karakteriseres som grovt bedrageri, og denne strengere
bestemmelse kom således ikke til anvendelse, jfr. merverdiavgiftslovens § 72
tredje ledd.
Det kan tilføyes at så lenge forholdet bare ble
bedømt som vanlig bedrageri (strl. § 270) var det bestemmelsen i
merverdiavgiftsloven som kom til anvendelse, siden strafferammen her var like
streng som etter bedrageribestemmelsen (bøter eller fengsel i inntil 3 år eller
begge deler). For grovt bedrageri (strl. § 271) kunne derimot maksimumstraffen
gå opp til fengsel i 6 år, og det var derfor denne bestemmelse som skulle
anvendes. Merverdiavgiftslovens § 72 siste ledd bestemte nemlig at
straffebestemmelsene i paragrafen gjaldt for så vidt overtredelsen ikke ble
rammet av en strengere straffebestemmelse.
Ved lovendringen i 1983 fjernet man denne forskjell
ved å henvise både til strl. § 270 og § 271, jfr. merverdiavgiftslovens § 72
nr. 1. Henvisningen gjelder utelukkende strafferammene. Gjerningsbeskrivelsen i
§ 72 nr. 1 står helt på egne ben. Etter lovendringen rammer § 72 nr. 1 den som
forsettlig gir uriktig eller ufullstendig opplysning i omsetningsoppgave eller
i annen oppgave eller forklaring til avgiftsmyndighetene, og derved unndrar
avgift eller oppnår uberettiget tilbakebetaling av avgift. Etter nevnte
lovbestemmelse er det ikke noe vilkår i gjerningsbeskrivelsen om at det skal
foreligge vinnings hensikt og at det skal voldes tap eller fare for tap, slik
som det kreves etter bedrageribestemmelsen i § 270, jfr. NOU 1982:42 s. 41
første spalte. Det er vanskelig å tenke seg noen overtredelse av § 72 nr. 1
hvor disse vilkår ikke vil foreligge, men det er ikke nødvendig i den enkelte
sak å foreta noen prøvelse av dette. Straffelovrådet valgte derfor å bruke
uttrykksmåten "straffes som for bedrageri etter § 270 og § 271".
Når det gjelder forholdet mellom
råvareprisutjevningslovens § 4 og strl. § 270, fastslår førstnevnte bestemmelse
at overtredelsene straffes med bøter så fremt ikke forholdet rammes av
strengere straffebrud. Av dette følger at bedrageribestemmelsen skal anvendes
hvor handlemåten ‑ slik som i dette tilfellet ‑ fyller
gjerningsbeskrivelsen i strl. § 270. Det kan vises til avgjørelser i Rt. 1985
s. 1077, Rt. 1992 s. 918 og Rt. 1995 s.250 og s.293. Unndragelsen av utjevningsavgift
representerer ikke noen unndragelse av toll, men representerer unndragelse av
en utjevningsavgift i henhold til forskrift om råvareprisutjevning for
industrielt bearbeidede landbruksvarer gitt av landbruksdepartementet 11.juni
1986 med hjemmel i lov av 31. mai 1974 nr. 20 om importavgift og
råvareprisutjevning ved eksport (eksportrestitusjon) for produkter fremstilt
ved bearbeidelse av jordbruksvarer.
Strl. § 270 er i utgangspunktet anvendt med rette på
forholdene. I nærværende sak må imidlertid bedrageriet anses som grovt, hensett
til beløpenes størrelse, jfr. strl. § 271.
Lovanvendelsen er således korrekt.
Den neste anførselen er at tolloven ikke kan anvendes
i konkurrens med strl. § 270, jfr. § 271.
Forholdet mellom tolloven og straffeloven er berørt
hos Andenæs l.c. s. 111/112.
Den aktuelle bestemmelse i tolloven rammer den som i
strid med tolloven eller gjeldende tollforskrifter innfører en vare utenom
tollvesenets kontroll, eller som disponerer over en vare i strid med noen
bestemmelse i loven eller i forskriftene eller i strid med meddelt tillatelse.
Tollovens § 66 kommer til anvendelse når tollovertredelsen anses som særlig
grov, blant annet fordi overtredelsen har et stort omfang eller de varer det
gjelder var bestemt til å omsettes av lovovertrederen og overtredelsen har
skjedd ved bedrageri og/eller bruk av falskt dokument. Det ligger således
implisitt i dette at tollovens bestemmelser kan anvende i konkurrens med
bedrageribestemmelsen, idet bestemmelsene tar sikte på ulike sider ved det
straffbare forhold. Forarbeidene til tolloven taler ikke spesielt om forholdet
til bedrageriparagrafen, men sier generelt at strengere bestemmelse i
straffeloven som regel kan anvendes sammen med tollovens
straffebestemmelser,(se Ot.prp. nr. 19 for 1965/66 s. 32‑33).
Konklusjonen er således at forsvarerens anførsel
heller ikke kan gis medhold på dette punkt.
Ad strl. § 183. I foreliggende sak
står en overfor en i og for seg korrekt ankomstmelding påstemplet ordinære og
som sådan ekte tollstempler (enten av en utenforstående eller en
tolltjenestemann i strid med reglene). Dette kan i seg selv ikke betegnes som
et "ettergjort eller forfalsket dokument" etter strl. § 183, jfr. §
182, jfr. legaldefinisjonen i strl. § 179. På dette punkt vises til Matningsdal
i Karnov siste utgave s. 114, Andenæs/Bratholm, Spesiell strafferett, 3. utgave
s. 286‑287 og Bratholm/Matningsdal, Straffeloven kommentarutgave del II,
s. 411‑413.
Dokumentet er derimot uriktig av innhold, idet
dokumentet med stemplet på foregir at stemplingen har foregått på lovlig måte
av tollvesenet og derved også at korrekt tollmessig behandling har funnet sted.
I oppgaven er det opplyst at Holm hadde en bekjent som mot vederlag hadde
"ordnet" tollstemplingen. Holm visste imidlertid ikke om vedkommende
selv var ansatt i tollvesenet og derved hadde lovlig tilgang på stempelet eller
om stempelet var stjålet av ham eller andre. Tollstempelet kan således stamme
fra den som angivelig er utsteder, men da anvendt i strid med de regler som
regulerer tolltjenestemannens handlemåte.
Det er således ikke avklart hvorvidt det her er noen
utenfor tolletaten som ulovlig har hatt tilgang på et tollstempel, eller om
noen i etaten ulovlig har benyttet et tollstempel de har lovlig adgang til. I
en slik situasjon er ikke strl. § 183 anvendbar, og strl. § 180 (som utvider
området for dokumentfalsk) i.f. (m.a.o. tredje straffalternativ) kan heller
ikke anvendes på forholdet, idet man ikke har istandbrakt noe ‑ dokument, men muligens kun har
foretatt en urettmessig bruk av stempelet. På
grunn av den bevismessige situasjonen ‑ at man
ikke vet hvem som har
benyttet stempelet ‑ kan heller ikke strl. § 184 bringes til anvendelse.
Etter dette blir tiltalte å frifinne for overtredelse
av strl. § 183.
Behandlingen av denne bestemmelsen er vanskelig, og
de fleste får lite ut av det hele, og noe annet kan en kanskje ikke vente. De
få som får til noe her må premieres.
B Ad saksbehandlingen.
I
rettsmiddelerklæringen gjøres det gjeldende at det var en saksbehandlingsfeil å tillate opplesning av
politiforklaringen
fra den tidligere samboer.
1) fordi det ikke var andre direkte bevis i
saken vedr. Holms subjektive forhold, og
2) fordi hun ikke var gjort kjent med
bestemmelsen i strpl. 122 da hun forklarte seg for politiet.
Det fremgår ikke helt klart av oppgaveteksten ‑
men må ligge som en klar forutsetning i oppgaven ‑ at samboerforholdet
var opphørt allerede på det tidspunkt politiforklaringen ble avgitt.
I anledning saksbehandlingen skal jeg bemerke
følgende:
Ad 1.
Vilkårene for opplesning av en politiforklaring fra
den tidligere samboer blir behandlet nedenfor under 2. Som det fremgår her har
det i rettspraksis vært antatt at politiforklaringen kan leses opp under visse
vilkår i henhold til norsk straffeprosesslovgivning. opplesning av
politiforklaringen i disse tilfellene vil imidlertid kunne være i strid med den
europeiske menneskerettighetsdomstols tolkning av Europa‑konvensjonen,
jfr. blant annet Jørgen Aall, Lov og Rett 1988 s. 478 (se s. 480‑485),
Sigurd Muller, Juristkontakt 1991 s. 8‑10, Andenæs, Den Europeiske
menneskerettighetskonvensjon og norsk straffeprosess, Lov og Rett 1992 s. 375
(s. 383‑386) og Jørgen Aalls doktoravhandling fra 1993, "Rettergang
og menneskerettigheter", s. 467‑474. Det vises videre til Andenæs,
Norsk straffeprosess I, s. 203.
Mens bestemmelsene om fritakelse for vitnesbyrd bare
tar vitnets interesser, har konvensjonen tiltaltes rettssikkerhet for øyet.
Etter konvensjonen hører det til tiltaltes prosessuelle minimumsrettigheter
"å avhøre eller la avhøre vitner som påberopes mot ham"
(konvensjonens artikkel 6 nr. 3 bokstav d). Under politiavhør av et vitne har
siktede og hans forsvarer ikke noen rett til å være til stede og delta i
avhøret. Hvis vitnet så benytter seg av sin rett til å nekte å forklare seg når
det kommer til hovedforhandling, vil det etter ordlyden være i strid med
bestemmelsen i artikkel 6 nr. 3 bokstav d i konvensjonen å bruke
politiforklaringen som bevis mot tiltalte. Han har ikke hatt noen mulighet for
å avhøre eller la avhøre vitnet. Konvensjonen har ikke vært fremme i tidligere
rettsavgjørelser om opplesning av tidligere forklaringer fra et vitne som har
rett til å nekte forklaring, jfr. de avgjørelser som nevnes nedenfor under 2.
Derimot ble den inngående drøftet i Rt. 1990 s. 1221. Her fant Høyesterett at
konvensjonens artikkel 6 nr. 3d må sees i lys av det alminnelig prinsipp i
artikkel 6 nr. 1 om at siktede har krav på en "fair trial", og ikke
er noe generelt forbud mot opplesning av en forklaring som det ikke er mulig
for forsvareren å stille spørsmål til vitnet om. Om opplesningen er i strid med
konvensjonens regler, beror derfor på en konkret vurdering i den enkelte sak.
Det avgjørende må være ‑ ifølge Høyesterett ‑ om en domfellelse hovedsakelig
må bygge på vedkommendes vitneforklaring, se Rt. 1990 s. 1221, Rt. 1991 s.
333. Ved avgjørlsen i Rt. 1990 s. 312 uttalte førstvoterende: "Hvis det
dreier seg om helt sentrale vitner som det er mulig å føre for den dømmende
rett, må hensynet til tiltaltes rettssikkerhet regelmessig s1å igjennom i
forhold til utgifter og ulemper ved en utsettelse av saken."
Selv om det er umulig å føre vitnet for den dømmende
rett vitnet er f.eks. avgått ved døden ‑ kan det være i strid med
prinsippet om fair rettergang å lese opp forklaringen, jfr. Rt. 1992 s. 35 og
Rt. 1992 s. 792.
I foreliggende tilfelle er det på det rene at den
tidligere samboers forklaring utgjør eneste bevis når det gjelder tiltaltes
subjektive forhold.
Ad 2:
Strpl. § 296 første ledd fastslår
bevisumiddelbarhetsprinsippet når det gjelder vitner. Når det gjelder adgangen
til opplesning, utfylles prinsippbestemmelsen i § 296 første ledd av § 296
annet ledd og § 297. § 296 annet ledd har regler om adgangen til opplesning av
tidligere forklaringer av et vitne som blir avhørt under hovedforhandlingen.
Her kommer opplesningen som et supplement til vitnets forklaring. Det har
forekommet at et vitne som har rett til å kreve seg fritatt for vitneplikt,
frivillig har forklart seg for politiet tidligere, men påberoper sin
fritakelsesrett under hovedforhandlingen. Opplesning av den tidligere
forklaring har i så fall vært godtatt i praksis, jfr. Rt. 1954 s. 573 (etter
den gamle straffeprosesslov) og Rt. 1987 s. 1318 og Rt. 1988 s. 663 (de to
siste etter den nye straffeprosesslov). I in en av disse sakene var det
prosedert på ‑ eller vurdert av Høyesterett utenom anken ‑forholdet
til EMK. Dette synes "kommet på moten" etter Aalls artikkel i L og R
1988 s. 478. Som nevnt ovenfor under i kan dette standpunkt ikke fullt ut
opprettholdes overfor den Europeiske menneskerettighetskonvensjon ‑ etter
den praksis som nå foreligger. I nærværende sak oppstår så to spørsmål:
a) Kan den tidligere samboer påberope seg noen
fritakelsesrett ?
b) Hvilken betydning har det at hun eventuelt ikke er kjent
med fritakelsesretten ?
Ad a
Strpl. § 122 annet ledd inneholder en ny bestemmelse i
forhold til den tidligere straffeprosesslov av 1887, idet fritakelsesretten
også gjelder for personer som "lever sammen i et ekteskapslignende
forhold."
I foreliggende sak er det ingen foranledning til å gå
nærmere inn på hva som ligger i begrepet ekteskapslignende forhold, idet det er
på det rene at Holm har vært samboende i tilstrekkelig tid i forhold til
praksis. Dette spørsmål er heller ikke reist i oppgaven.
I foreliggende saksforhold er vitneplikten
aktualisert på et tidspunkt etter at det ekteskapslignende forhold er opphørt.
Andenæs, Norsk straffeprosess I s. 201 fremholder at slik loven er formulert,
er forutsetningen for fritakelsesretten at det ekteskapslignende forhold fremdeles
består når spørsmålet om vitneplikt blir aktuelt. Andenæs peker videre på
at det er uttrykkelig bestemt i strpl. § 122 annet ledd at fritakelsesretten
også gjelder for fraskilte, "men man kan neppe gi dette tilsvarende
anvendelse for et samboerforhold som er opphørt". Det kan tilføyes at
Bjerke/Keiserud I var av motsatt oppfatning i førsteutgaven s. 353.
Spørsmålet har imidlertid vært oppe i avgjørelsen i
Rt. 1996 s. 222. Her kom Høyesterett enstemmig til at fornærmede ‑ som
tidligere hadde vært domfeltes samboer ‑ kunne påberope seg fritaksretten
i strpl. § 122 annet ledd. Førstvoterende uttalte:
"Bestemmelsen i strpl. § 122 annet ledd uttaler
at det som er bestemt om fritak for vitneplikt for ektefelle "gjelder også
for fraskilte, samt personer som lever (min understrekning) sammen i et
ekteskapsliknende forhold". Ordlyden i bestemmelsen kunne tyde på at den
ikke kommer til anvendelse etter at det "ekteskapsliknende forhold"
er opphørt. Forarbeidene gir ikke holdepunkter for at spørsmålet har vært
overveid. I forarbeidene til den nye straffelov som er under forberedelse er
tilsvarende spørsmål drøftet, se NOU 1992:23 side 61‑62. Det er foreslått
at bestemmelsen om hvem som er å anse som noens nærmeste, skal omfatte samboer
også om de senere er flyttet fra hverandre. Etter min mening taler sterke
reelle hensyn for en tilsvarende tolkning av strpl. § 122 annet ledd, til tross
for den ordlyd bestemmelsen har fått.,,
For fullstendighetens skyld kan nevnes at står man
først overfor et ekteskapsliknende forhold, vil første ledd i § 122 i sin
helhet få tilsvarende anvendelse, jfr. avgjørelse i Rt. 1994 s. 1405
(sistnevnte avgjørelse er heller ikke med hos Andenæs, idet også denne er
kommet til etter at boken kom ut).
En kan her ikke forvente at kandidatene kjenner
avgjørelsen i Rt. 1996 s. 222, og således kommer til "riktig"
konklusjon. En må også merke seg at læreboken hos Andenæs inntar motsatt
standpunkt. Det må imidlertid forventes at kandidatene greier å skissere
problemstillingen.
Ad b:
Ovenfor er det konkludert med at samboeren har
fritakelsesrett. Det springende punkt er da hvilken betydning det har at hun
ikke er kjent med sin rett etter strpl. § 122 annet ledd. Spørsmålet om en
forklaring fra en av siktedes nære pårørende kan leses opp under
hovedforhandlingen når vitnet er avhørt uten å være gjort oppmerksom på
fritakelsesretten, har vært diskutert i juridisk teori. Salomonsen, Den norske
straffeproceslov med kommentar I, andre utgave 1925, s. 408410 mener at
forklaringen må kunne lese opp. Salomonsen mener at grunnen til
fritakelsesretten er at vitnet ikke skal settes på den samvittighetsprøve som
det kan være for ham å forklare seg om nære pårørendes forhold. Når
forklaringen allerede er avgitt, er det ikke tale om noen slik samvittighetstvang,
og det vil ikke være rimelig at vitnet kunne holde skjult for domstolen viktige
opplysninger som finnes i dokumentene. Skeie, Den norske straffeprosess I 1939
s. 96, jfr. s. 201‑203 peker på at en opplesning vil kunne bli en varig
lidelse for vitnet ved at det gjennom sin forklaring har "ødelagt en
slektnings liv". Skeie konkluderer derfor med at opplesning ikke bør
tillates. Andenæs l.c. I s. 201 og s. 244 mener at Salomonsen ser
fritakelsesretten under en altfor snever synsvinkel. Andenæs mener også at
praksis går i den retning som Skeie har skissert, "selv om han ikke har
noe klart prejudikat" (Rt. 1954 s. 573 og Rt. 1987 s. 1318).
I Rt. 1996 s. 222 har spørsmålet fått sin avklaring.
Det fremgår av strpl. § 127 første ledd, jfr. for politiavhørs vedkommende §
235, at den som står i slikt forhold til siktede som nevnt i § 122 første eller
annet ledd, uttrykkelig skal gjøres oppmerksom på at han har rett til å nekte å
avgi forklaring. Er dette forsømt, er det en rettergangsfeil som bør føre til opphevelse
av dommen, hvilket skjedde i avgjørelsen i 1996. I utgangspunktet vil
opphevelsen kun måtte omfatte det tiltalepunkt som samboerens forklaring
relateres til, men i foreliggende sak er det en indre sammenheng mellom
tiltalepunktene, slik at det korrekte må være at herredsrettens dom med
hovedforhandling oppheves i sin helhet, da det må antas at
samboerens forklaring har hatt innvirkning på straffedommens innhold, jfr.
strpl. § 343 første ledd.
De fleste problemstillinger i del I får kandidatene
tak i, men mange drøftelser blir enkle. Enkelte av spørsmålene er krevende, og
en bør kanskje ikke forvente så meget utover skissering av selve
problemstillingen.
Del II synes imidlertid å ha falt vanskelig, med
unntak av konkurrensspørsmålet. Mange får lite ut av lovanvendelsesspørsmålene
for øvrig. Jeg er videre noe overrasket over hvor gjennomgående svakt
saksbehandlingsanken blir behandlet. Dette burde være sentrale spørsmål som
også er fokusert i undervisningen.
Opprinnelig så en for seg på oppgavemøtet at de to
delene ville være omtrent jevnbyrdige hva angår vanskelighetsgrad og omfang.
Det viser seg imidlertid at de fleste får klart mest ut av del I både med
hensyn til kvantitet og kvalitet, slik at denne del ‑ ved den samlede
karakterfastsettelse ‑ bør tillegges noe større vekt enn del II.
Hva angår karakternivået, er det få gode besvarelser
samlet sett (særlig på grunn av svak del II). På den annen side er det få
besvarelser som vurderes til stryk.
KONGSBERG, 1. desember 1997.