SENSORVEILEDNING
4.
avdeling høst 1998
Studieordningen
av 1984 og studieordningen av 1997
Mandag 9. november 1998 kl.
09.00 ‑ 15,00
Teoretisk oppgave:
Fremstill og sammenlign hovedprinsippene i
sivilprosessen og straffeprosessen .
Pensum: (Studieordningen av 1984) "Rettargang:
Eksamenskrav: Grundig kjennskap til oppbygginga av domstolane og reglane om
saksgangen i vanlege sivile saker og straffesaker.
Tilrådd litteratur (for sivilproscss): Jo Hov,
Rettargang i sivile saker, Oslo 1994, unntatt kapitlene 10, 12, 13, 14 III‑VI,
17, 18 VII og 1X 20 V‑VI, IX, X11 3‑.4, XIV, 24 IV‑X, 26, 27
VII‑X, XI1-XIII, 29, 30, 31, 32 VIII‑XIII. Disse kapitlene vil være
tilleggslitteratur." ,
(for straffeprosessen): Johs. Andenæs: Norsk straffeprosess.
Bind I. Oslo 1994 med unntak av kapitlene
13‑16, 18, 19, 26, 27 I‑III, 28, 29 42 og 47. Johs. Andenaes:
Norsk straffeprosess. Bind 11. Oslo 1994 med unntak av kapitlene 61, 62 VI‑VIII,
63, 68 og 71‑80.
Om emnet finnes også fremstilling (særlig for sivilprosessuelle prinsipper) hos
Knoph (pensum???) Også Skoghøy i sin nye bok om sivilprosess har en fyldig del
om hovedprinsippene. Denne boken er så ny (og er ikke pensum) så det kan ikke
forventes at kand har kjennskap til den. Men en del kandidater viser også til Skoghøy.
(Veiledningen er skrevet ut fra pensumsituasjonen i
Bergen ‑ jeg forstår at Tromsø fremdeles kjører parallelt med Bergen ‑
i alle fall for denne oppgaven ‑ skulle det være forskjeller mht pensum
går jeg ut i fra at Tromsø utarbeider en tilleggskommentar for sitt bruk)
Jeg skrev en sensorveiledning forrige semester som
vedrørte både straffe‑ og sivilprosessen og siterer en del bemerkninger
derfra som har sin gyldighet også
denne gang:
"Pensum for 1997 ordningen er så vidt jeg kunne
se omtrentlig den samme [som den "gamle" studieordningen],
forskjellene er særlig tilknyttet
spesielle sider ved. anke (motanke) og kjæremål (motkjæremål) etc og skulle
ikke berøre denne oppgaven slik at veiledningen skal være den samme uansett
hvilken ordning man går opp etter.
Oppgaven
gjelder både straffe‑ så vel som sivilprosess. Jeg tar det som en
selvfølge at alle kandidater behandler
begge emner i oppgaven. Skulle noen bare skrive om for. Eks straffeprosess har kand i utgangspunktet ikke
bestått." (Men ingen, så vidt jeg kan se, har bare behandlet ett av
emnene).
Oppgaven er på en måte to‑delt, en fremstilling
og en sammenligning del. Men det kan ikke settes opp som noe mal at kandidatene
først ‑fremstiller, og så sammenligner. Også en kombinert
fremstilling/sammenligning må tillates. Dog vil uansett de kand som klarer å
unngå dobbelbehandling eller unødig repetisjon komme best ut av det. Jeg antar at de
virkelig dårlige blir der hvor alt "sauses" sammen.
Oppgaven må sies å være sentral for prosessens del. I
læreboken har Hov i Sivilprosessen egne kapitler om prinsippene i
sivilprosessen. Hos Andenæs er
der ingen "samlet" fremstilling av prinsippene, men det omtales på
flere steder i boken hvor det kan være naturlig og relevant å ta opp.
For en rask oversikt
over hva vi snakker om slo jeg opp i en av de siste utgavene av Knoph hvor det
under sivilprosess omtales som:
Kontradiktoriske
prinsipp
Offentlighetsprinsippet
(offentlig rettergang)
Disposisjonsprinsippet
Muntlighet.
Umiddelbarhet/Overrumpling
godtas ikke
Rettslig interesse'
Bevis og
bevisbyrdeprisipper
‑ Bevisførsel
‑
Bevisbedømmelse
‑ Tvilsrisiko
Prinsipp om
overprøving
(Jeg vil
anta, og går ut
fra at Rettslig interesse ikke til vanlig behandles som et prosessuelt
prinsipp på like med de øvrige prinsippene som er nevnt ‑ til jeg ser hva
kandidatene tar opp går jeg ut fra det. Skulle mot formodning kand ta opp
rettslig interesse som et prosessuelt prinsipp får vi vurdere hvordan vi skal
forholde oss til det ‑ hverken hos Hov eller Andenæs behandles dette på linje
med de øvrige prinsippene). Dette fastholdes etter retting i gjennomgående.
Hos Knoph i Straffeprosess er der ingen slik
"oppramsing" av prinsipper, men i tillegg til hva som nevnes ovenfor
må særlig tas med her: Anklageprinsippet og opportunitetsprinsippet.
Noe av poenget å få med seg for å score på
karakterskalaen er ut over å fremstille liva som ligger i prinsippene, hva som
begrunner dem, og hvordan dette har
gift seg utslag i prosesslovgivningen. I hvilken grad skal særlov tas med? Det må være
brukbart kun å holde seg til tvistemålsloven og straffeprosessloven og
domstolsloven. Men det må honoreres for dem som kan trekke veksler på kunnskap
i annen prosesslovgivning når de skal eksemplifisere ete, så som
tvangsfullbyrdelsesloven, skjønnsprosessen etc. Oppgaven gjelder
hovedprinsipper ‑ det må likevel kunne honoreres at man ser at på særlige
områder gjøres unntak, eks på spesiallovgivningen og at særlige hensyn her kan
gjøre at man velger andre løsning enn "hovedprinsippene" skulle
tilsi. ‑ (forsåvidt også andre veien , jfr like foran ‑ at man
påpeker at også i spesialprosessen vil hovedprinsippene slå i gjennom etc) Dessverre er det meget svakt mht å trekke på
andre lover enn strpl/strl/dl. Nesten ingen ser at prosessen reguleres for en
del rettsområder også dels gjennom særlovene.
Oppgaven sier hovedprinsipper ‑ det betyr at
ikke alle tenkelige "prinsipper" skal behandles.
Det
mest sentrale emm vil være :
Kontradiksjon ‑ muntlighet ‑ bevisumiddelbarhet – disposisjonsprinsippet- forhandlingsprinsippet ‑anklageprinsippet/opportunitetsprinsipp ‑ bevisvurderingsprisipper herunder krav til bevis ‑ kanskje og to med prinsipp om legmenn i prosessen og i forb med disposisjonsprinsippet noe om partenes rådighet over prosessen. og de materielle sider i en sak (eller som selvstendig prinsipp i en sammenligning i sivil og straffeprosess), og offentlighet i prosessen.
Dette er gjennomgående de prinsipp som behandles av
kandidatene.
Med tanke på pensumslitteraturen så gjengir jeg fra
HOV (4. utg 1994) en oversikt over hans behandling av prinsippene for
sivilprosessen; dvs hva han tar med i læreboken med egne kapitIer: (I boken på
side 61 ‑ 70):
Kap. 2 Sivilprosessuelle grunnprinsipper og
grunnleggende saksbehandlingsregler:
I Krav til god prosessordning
II Kontradiksjon, partsoffentlighet og
dokumentinnsyn
III Disposisjonsprinsippet
IV Forhandlingsprinsippet
V Offentlighetsprinsippet
VI Muntlighetsprinsippet
VII Unuddelbarhetsprinsippet
VIII Deltagelse av ikke‑jurister
IX Prinsippet om fri bevisdømmelse
For
straffeprosessen er det ikke tilsvarende "konsentrasjon" og
oppbygging i fremstillingen. Hos Andenæs (Norsk straffeprosess bind 1, 2 utg
1994) innledes med en fremstilling/sammenligning av sivilprosessen og
straffeprosessen (Kap I/side 1 flg).
Her kommer også Andenæs inn på og fremstiller først
noe om kravene til en god prosessordning og at den må være betryggende. Dette
som et utgangspunkt for videre å to opp prosessuelle prinsipper (side 3). Men
her nevnes mer stikkordsmessig med henvisning til at straffeprosessen bygger på
disse:
‑
anklageprinsippet
‑ prinsipp om
offentlighet
‑ muntlighet
‑bevisumiddelbarhet.
Andenæs i kap I (og til dels videre under hele
hoveddelen Innledning) kommer litt inn på forskjellen mellom sivil og
straffeprosess, hvilket på et vis blir sentral i deler av vår oppgave,
sammenligningen. For det kan begrunne at man vektlegger de samme prinsipper
forskjellig, men og at man dels har prinsipper som egentlig ikke kan sies å
være felles.
Særlig
omtale av prinsippene har Andenes videre i læreboken:
Anklageprinsippet
behandles i kap 6 (s 33)
Offentlighetsprinsippet
se kap 16. (s 125)
Bevis se særlig kap 20 (s 162) (både om muntlighet og
bevisumiddelbarhet er behandlet flere steder)
Bruk av lekdommere ‑
kap 12 (s 103)
(Siden boken foreligger, nevner jeg like godt
kaptittelemnene hos Skoghøy i hans nye sivilprosessbok hvor emnet er behandlet
under: Grunnprinsipper for behandling av tvistemål i kapitlene: Noen
grunnleggende målsetninger for rettergangsordningen .Forholdet til menneskerettighetene.
Prinsippet om forsvarlig saksbehandling. ‑ Kontradiksjon ‑ Muntlig
– Bevisumiddelbarhet- Offentlig saksbehandling ‑ Parts‑ eller
likhetsprinsipp ‑ Disposisjonsprinsipp Forhandlingsprinsipp ‑
Konsentrasjonsprinsipp ‑ Prinsipp om fri bevisbedømmelse ‑ Prinsipp
om legfolks deltakelse ‑Rettens plikt til å veilede om prosessuelle
forhold og å tillate at feil rettes.)
De fleste kandidatene begynner med en innledning. Det kan være naturlig her (kort) å definere eller klargjøre hva vi mener med sivil‑ og straffeprosess, området. Noen nærmere avgrensing her skulle være unødvendig, for eks mot forvaltningsretten. Om det gjøres er det greitt nok bare det blir kort og ikke "males ut". Det som bør være med i en innledning er (også noe kortfattet) noe om formålet med prosessregler. å fremme riktiest mulig materielle avgjørelser på en best mulig måte. Ved dette kan det oppstå motstridende hensyn, hensyn til riktigst mulige avgjørelse opp mot avgjørelse innen rimelig tid. Samlet sett skal prosessreglene søke å sikre en betryggende prosess. For å nå slike må1 kan man ved utforming av prosessreglene se hen til en rekke hensyn, og i prosessen har vi da en del dike hensyn av en viss betydning, dvs hovedhensyn. Reglene er ofte utformet med slike hensyn i "baktankene" eller direkte for å fremme slike hensyn. Det er altså disse hovedhensyn som er bakgrunnen og oppgavens tema. Noen vil kanskje filosofere litt over
om
dette i seg selv er rettsregler eller ei, igjen greitt nok, men oppgaven er
ikke lagt opp med tanke på slike vurderinger_ Dog vil det kunne falle naturlig
å si noe om det. Særlig, som jeg kommer tilbake til mot slutten av oppgaven,
hva kan det bety at man treffer Prosessuelle avgjørelser som bryter med ett av
hovedhensynene (uten at det nødvendigvis er en konkret prosessparagraf man har
tatt feil av)?
Men som vanlig ved teorioppgaver, fallgruven ved
innledninger er at de blir så omfattende at oppgavens tema i realiteten
behandles to ganger, først i innledningen og så i hoveddelen (for ikke å snakke
om de som i en avsluttende oppsummering og vurdering gjentar seg for tredje
gang) .....
Til oppgavens hoved tema:
Kontradiksjon.
partsoffentlighet og dokumentinnsyn.
I sivile saker så vel som i straffesaker er der et
prinsipp om at det ikke skal avsies dom eller treffes annen avgjørelse av
viktighet før partene har fått uttale seg. Her kan dette sammenlignes også med
utrykket "fair play" ‑ motsetningsvis som det vil være
"rått parti" om man overkjøres uten anledning til å forklare seg. Det
har sammenheng med at saken skal opplyses slik at riktigst mulig avgjørelser
kan treffes. Det foreligger derimot ingen p1ikt til å uttale seg for en part.
Der er sammenheng mellom kontradiktoriske prinsipp og
rett til dokumentinnsyn og rett til å være til stede under forhandlingene.
Viktig er det at kandidatene ser at det kontr prin
rekker videre enn til å få opplysningene under , selve hovedforhandlingen Man
må få anledning til å forberede seg ‑ dette er kanskje den viktigste side
av det kontr prins. For å hindre overrumpling har vi regler om prosessuell
preklusjon.
Mange kand er overraskende kortfattet om det kontr.
prins. Det til tross for at det ofte likevel fremhevet som både grunnleggende
og nærmest overordnet de øvrige prinsippene.
Disposisjonsprinsippet
I
sivilprosessen ‑ på privatrettens område ‑ er det grunnleggende at
folk selv må kunne bestemme seg for om de ønsker å gå til sak, og om hva. Dette
gjenspeiles i disp.prins.
Det er altså spm om å gå til sak ,.giennomføre den,
frafalle saken, evt bruke rettsmidler. Kand bør se her sammenhengen til saker
uten fri rådighet som kan begrunne innskrenkninger i prinsippet. Dvs saker hvor
det offentlige har særlig interesse i sakene, som eks fra Ekteskapsloven § 24,
tvml § 417 og 429 og Barnel § 13.
Viktig
del av disp prinsippet er at partene kan binde retten gjennom sine
prosesshandlinger – slik de kan utenfor rettens sfære, jf tvml § 85 og § 86.
Her vil den Bode kand kunne fa frem at det kan bli et motsetningsforhold mellom
dette prinsipp og rettens veiledningsplikt overfor partene. Er unnlatelse av en
prosesshandling bevisst fra en part, bør da retten involvere seg på en slik
måte med prosessledelse at dette kan "forpurres" ved at motparten
alarmeres, evt om det ikke er bevisst valg, skal retten passe på, noe som jo hjelper
den annen side?
Men disposisjonsprinsippet har og sin begrenset
rekkevidde ‑ partene kan i svært liten grad binde retten til å fravike
prosessregler. Utgangspunktet her er at går man først til sak, må
prosessreglene følges innen det slingringsmonn reglene selv setter. Dog har vi
på sivilprosessens område muligheten for å velge voldgift, men det avhenger av
enighet partene i mellom.
Forhandlingsprinsippet
Fra Hov: "Mens det karakteristiske for
disposisjonsprinsippet altså er at partene langt på vei kan binde retten,
brukes betegnelsen "forhandlingsprinsipp" for å karakterisere et
prosessystem hvor partene bar hovedansvaret for å bringe frem det faktiske
grunnlag retten skal bygge på.
Disposisjonsprinsippet
innebærer først og fremst at partene kan velge hvilke kjensgjerninger de ønsker
dommeren skal bygge på, forhandlingsprinsippet innebærer derimot at det er opp
til partene å underbygge og dokumentere det de påberoper seg."
Her vil kandidatene kunne få frem forskjeller mellom
sivil og straffeproscssen. Den som er anklaget, tiltalt, har ikke noen p1ikt
til å bringe frem noe grunnlag for retten, jf ovenfor, tvert i mot det er
nærmest ensidig pålagt anklageren, påtalemyndigheten, å føre bevis for
tiltaltes skyld. I straffeprosessen går man enda lenger i det påtalemyndigheten
tillegges en '.'objektiv" side i tillegg til å være anklager, han skal
også bringe til veie forhold som kan tale for den tiltalte. For eks gjennom
etterforskningen å klarlegge ikke bare om tiltalte er forøveren/er skyldig, men
og om det foreligger forhold som kan avkrefte hans skyld evt om andre kan være
forøver etc.
Her vil den gode kand også
se sammenhengen i prinsippene, for eks
anklageprinsippet/disposisjons‑forhandlingsprinsippet og
bevisføringsprinsippene og sivil ‑straffe‑prosessen. !
Før
jeg går over til anklageprinsippet nevnes at noen kand har problemer med å se
disp/forh prinsippet og anklageprins i den rette sammenheng. Noen prøver å
sette disp prinsippet inn som et overordnet prinsipp som styrer både sivile
såvel som straffesaker. Dette er ikke helt heldig emm.Grunnen er antakelig noe
svake kunnskaper, særlig om hvordan lærebøkene behandler emnene.
Jeg
mener at disp/forh prinsippet har vi i sivilprosessen. Ofg det behandles der.
Mens i straffepr har vi anklage og opport. prinsippene som så behandles der.
Derimot har disse prinsipper en del i felles som nok kan drøftes ved en
sammenligning mellom prosessene. Men å prøve å jevnføre påstander/krav etter
tvml § 85 med samme forhold etter strpl § 38 har etter min mening lite for seg
når dette fremstilles som hovedtemaet under disp. prinsippet.
Anklageprinsippet/
opportunitetsprinsippet.
Jf hva som er sagt like foran om disp/forh
prinsippet. Det er påtalemyndigheten som bestemmer om det skal anlegges sak, og
domstolene kan ikke selv starte en sak. Den grunnleggende bestemmelse som de
fleste kjenner er strpl § 63_ For så vidt en likhet med disposisjonsprinsippet
i sivile saker, forskjellen ligger her at dette er tillagt den ene av partene.
Riktignok kan andre, i den grad vi overhode skal betegne dem som motparter
eller parter, få satt i gang en straffesak ved blott å anmelde, evt gi
påtalemyndigheten innblikk/opplysninger som fører til at påtalemyndigheten trer
i aksjon. Men det er påtalemyndigheten som bestemmer‑ et unntak eller en
mulighet for andre ligger dog i reglene om private straffesaker.
Hvor langt retten selv kan gå når først sak, tiltale
er tatt ut og oversendt retten, ligger i både strprl § 38 og i kravene for
domstolene til å påse at saken er tilstrekkelig opplyst, jf § 294.
§ 38 må ses som en videreføring og regulering av
anklageprinsippet. Dvs forholdet mellom
påtalemyndighet og retten. Den regulerer rettens kompetanse. I forb med
§ 38, som de fleste tar opp, bør kand se at denne også har en side som vender
mot det kontradiktoriske prinsipp, se 3. ledd. Selv om oppgaven ikke skal være
noen oppgave om forholdet tiltalebeslutning og dom så må forventes at kand sier
noe fornuftig om § 38 og ser dette i sammenheng med prosessprinsippene.
Opportunitetsprinsippet er det øyensynlig ikke alle
som har fått med seg, men det er ikke så fremtredende behandlet i læreboken.
Likevel...
Offentlighetsprinsippet.
Går både på at rettsmøtene er åpne for publikum,
offentlige, dels i at pressen kan referere fra forhandlingen (og fra dommen).
Et skille mht til offentlighet går det dog mellom saksforberedelse og
hovedforhandling. Dette går igjen både i sivil så vel som i straffeprosessen.
Videre bør kand se at det ikke er noe nødvendig sammenfall mellom åpne
forhandlinger og fri referatrett.
Det går igjen at "alle" har med offentlihet
ved hovedforhandling og referatrett. Egentlig overraskende f°a klarer
utrykkelig å få frem at dommene som hovedregel er offentlige.
Muntlighetsprinsippet.
Når bevismaterialet presenteres for retten, under
forhandlingene, i overveiende muntlig form, kalles dette utslag av
muntlighetsprinsippet. Skriftlige bevis, som jo i stor utstrekning tillates,
blir vanligvis lest opp i retten, således kan man se dette som muntlig
bevisføring.
Den gode kand vil for dette siste se at i og for seg
kunne man jo bare legge frem skriftlige bevis og la retten lese selv igjennom.
Men her skal man være obs på disposisjonsprinsippet og forhandlingsprinsippet ‑
i så fall skulle retten kunne legge vekt på forhold som ikke særlig forhandlet
om, og kanskje ikke ønskes å påberopes.
(Hov harselerer lift med muntlighetsprinsippet og
opplesing av skriftlige bevis ‑ men emm ser han ikke her hele sammenhengen, og dessuten, om man legger frem et
skriftlig bevis av noen størrelse, for eks en rapport på 25 sider, er det jo
ikke nødvendig lese opp det hele dersom man egentlig ønsker å påberope seg ett
avsnitt på side 20 !).
Kand bør og se at det er forskjell i gjennomføringen
av dette pnnsipp i hovedfor og saksforb. Under saksforb er hovedregelen
skriftlig saksbehandling ‑ mod muligheter for saksforberedende møter ‑
mens ved hoved (og anke) forhandling er hovedregelen muntlighet.
Umiddelbarhetsprinsippet.
Alle Parter skal fremstille sin sak og gi sine
forklaringer umiddelbart for den dømmende rett. (alternativet er middelbar
bevisføring). Dette er et utgangspunkt, og særlig i straffeprosessen kommer
dette på spissen i spørsmålet om opplesning av tidligere politiforklaringer.
(Men det har også en side til kontradiksjon ‑ muligheten til å utspørre
vitnet i retten som er et viktig hensyn i denne sammenheng).
Kand bør se forskjellen mellom Høyesterett og de
øvrige instanser mht umiddelbarhetsprinsippet, for Høyesterett er middelbar
bevisførsel den store hovedregel.
Bergensningene som settes ved tvml § 197 ‑
utenrettslige erklæringer ‑ bygger på flere av de form nevnte prinsipper.
Det er ønsket om umiddelbarhet, den som har laget erklæringen (som da ikke er
tillatt fremlagt) skal forklare seg direkte for den dømmende rett. Det er spm
om kontradiksjon, avgiveren må kunne bli stilt spørsmål slik at man kan få frem
motforestillinger etc. Muntlighetsprinsippet ved at avgiveren gir rapporten
muntlig for retten, men konsumeres på et vis av umiddelbarhetsprinsippet.
Felles for muntlighet og umiddelbarhet, er at en del
kand roter litt her. Når vitner skal avhøres muntlig for retten, er det utslag
både av bevisumiddelbarhet og muntlighetsprinsippet. Når et bevisopptak leses i
retten, er det muntlighet fremdeles, men det er middelbar bevisførsel i forhold
til den dømmende rett. Når et skriftlig dokument leses opp i retten, er dette
muntlighet, og det kan også være bevisumiddelbarhet om det er orginaldokumentet
som så legges på rettens bord.
Om vi ikke har bevisumiddelbarhet betyr ikke det at
prosessen er under enhver kritikk som enkelte tror. Tenk på at Høyesterett som
hovedregel ikke har umiddelbar bevisføring (heller ikke i sivile saker hvor det
foretas bevisvurdering). Det er bare få kand (og som regel de gode) som klarer
å påpeke og drøfte dike forhold på en skikkelig måte, og gi begrunnelsen for
systemet.
Deltagelse av ikke
jurister.
Her er det markert forskjell mellom sivile og
straffesaker. I straffesaker er hovedregelen at legfolk, ikke jurister, deltar
ved hovedforhandlingen, også ved ankebehandling ved alle bevisanker og for
øvrig i de mer alvorlige straffutmålingsanker. I sivilprosessen er
utgangspunktet at legfolk ikke deltar med mindre en part forlanger det. I Høyesterett
deltar aldri lekfolk.
(Altså her og er det forskjell mellom Høyesterett og
øvrige instanser. Sml og situasjonen i forliksrådet).
Prinsipp
om bevisbedømmelse og bevisbylderegler
Både straffeprosess og sivilprosess bygger på fri
bevisbedømmelsc‑ dvs retten står fritt med hensyn til hvilken vekt de vil
legge på bevisene.
Kravene til bevis ‑ (det kan nok diskuteres i
hvilken grad dette går inn under emnet ‑ i HOV er det intet om dette
under hans hovedbolk om prosessprinsipper) Men jeg tror kand kommer til å gå .
inn på, dette til dels mye ??? vi får se ‑ ja mange har gått inn på
dette, men egentlig uten å overdrive fremstillingen ‑ stort sett da.
I
alle fall vil det her være forskjell mellom sivilprosessen og straffeprosessen.
Ved
skyldspørsmålet er det tale om at man må være sikker utenfor rimelig tvil, mens
i sivilprosessen er spm om bevisovervekt, For sivilprosessen begrunnes dette
med at har man to parter, og i ren form: det er spm om den ene eller den andre
part har rett er det spm om hva som er mest bevist-dvs ren bevisovervekt.
(49/51%)!. Noe annet ville føre til tilfeldige resultater, to som kjemper om
eiendomsretten til en ting, hvem har rett? Dette må løses etter en fri
bevisvurdering' hvor spm er om hva som anses best bevist.
For
straffesaker er forholdet som kjent noe helt annet her er det snakk om å
pålegge en part et tyngende onde, straffen. Der er ikke på samme måte som
i sivile saker en motpart (selv om i en
del saker kan det oppfattes slik av publikum hvor vi har tiltalte og fornærmede
"på hver sin side"). Påtalemyndigheten er formelt en motpart, men skal
ikke ha noen "personlig" interesse i domfellelse. Så her er det
strengere krav, også på gr av ønsket om mest mulig materielt riktige
avgjørelser. Derfor sikkerhet utenfor rimelig tvil. Så kan dette nærmere
drøftes i forhold til straffutmåling hvor det antas ikke å være et tilsvarende
strengt beviskrav.
Forskjellen eksemplifiseres i straffesaker med
borgerlige rettskrav hvor tiltalte kan bli frifunnet i straffesaken og dømt til
erstatning på bakgrunn av forskjell i beviskravene.
Oppgaven spør ikke direkte hva som skjer med en
avgjørelse som gjør feil i forhold til et prinsipp ‑ vanligvis vil det
egentlig begrunnes i feil bruk av en bestemmelse i prosesslovgivningcn, og som
sådan saksbehandlingsfeil. Men noen ganger uttaler Høyesterett nokså klart at
de har bygget en avgjørelse på ett av prinsippene, kanskje særlig ved brudd på
det kontradiktoriske prinsipp.
Uten å nevne særskilte henvisninger i Rt, så er det
ikke uvanlig, når først en slik feil gjøres, at det begrunnes direkte med
henvisning til brudd på det kontradiktoriske prinsipp. For eks at forsvarer
ikke har fått uttale seg til et prosesskrift fra påtalemynåigheten før retten
traff avgjørelse i varetektsfengslingssak. Mange kand (og det er stort sett de
eneste rettsavgjørelser som siteres) nevner saken om hovedforhandling som varte
til ca 2200 om kvelder hvoretter juryen ble sendt ut for å avgjøre
skyldspørsmålet. Her ble det opphevelse uten henvisning til spesiell
bestemmelse, avgjørelsen ble forankret i krav til forsvarlig saksbehandling.
Likeledes nevnes jurysaken som ble utsatt 7 uker pga ferie. Dette sto seg.
Men den gode kand bør si noe om følger av feil, dvs
det er sakbeh feil, og åa videre spm om av de absolutte eller relative saksbeh
feil og konsekvensen av det.
Jeg har ikke tatt noe med fra EMK her ‑ vi får
se hvor langt kandidatene går i sin fremstilling, men det er klart at EMK
bygger på prinsippene som er listet opp her i større eller mindre grad Men
oppgaven går først og fremst på vår prosess og hvilke prinsipper den bygger på.
Men om man underbygger dette med henvisninger til EMK og EMD avgjørelser er det
ok bare det ikke overdrives. I forbindelse med en innledning kan det nok prise
å vise til prinsippet om "fair trial' som EMK setter opp som en regel ‑
det er jo nettopp det våre prosessregler (bl.a.) søker å gjennomføre.
Det er tydelig at vi er kommet inn i EMK's tidssfære.
En god del kand viser til EMK og stort sett uten å overdrive dette. Men ingen
har egentlig fatt frem at vår prosessordning bygger på disse prinsippene og var
gjennomført lenge før EMK var påtenkt ....
Karaktergrenser:
IB er som regel det enkleste ‑ da er det hele
håpløst. Jeg ville tro at de fleste klarer å få med seg så pass at det kan
passere. Jeg har hatt meget få IB.
Laudgrensen ‑ her bør kand i tillegg til en
noenlunde ordnet fremstilling, vise at kand kjenner til, og har et skjønnsomt
utvalg, av hovedprinsipper ‑ at det ikke er ensidig behandlet
sivilprosess (evt omvendt), at kand makter å sammenligne sivil ‑
straffeprosess og påpeke at forskjellige hensyn gjør seg gjeldende som kan
begrunne forskjellige løsninger/prinsipper.
At
kand klarer ut over en fremstilling av prinsipper og hensyn, vise ved konkrete
henvisninger til prosesslovgivningen hvordan prinsippene gir seg utslag, og at
en del regler bygger nettopp på prinsippene og at man ved disse regler søker
gjennomføre dem.
Oppgaven sier fremstill og sammenlign ‑ ikke
fremstill, sammenlign og vurder ‑men kand som klarer å si noe fornuftig
(om ikke for mye) av vurdering så er det positivt. Det vil vel ofte ligge en
del vurdering når man skal begrunne reglene.
Jeg tror man må kreve en del for å få laud. Det kan
ikke være nok bare å liste opp en rekke prinsipper med div lovhenvisninger. Det
sentrale må være en noenlunde fornuftig valg av hva som skal med, og at dette
fremstilles på en oversiktlig og forståelig måte som viser at kandidaten har
forstått hva det dreier seg om. Oppgaven ber om sammenligning, da må det kreves
av den laudable at han sammenligner og i den forbindelse klarer å påvise
likheter ulikheter , og at enkelte prinsipp bare gjelder for den ene
prosessform, så som anklage og opportunitetsprisippet (selv om der kan være
likheter her og).
Jeg har ikke mottatt kommentarer til veiledningen underveis, og oppfatter det da slik at det stort sett har "slått til" i forhold til besvarelsene.
Bergen 9. november ‑
7. desember 1998