Sensorveiledning, 4.
avdeling høsten 1998
Teorioppgave
nr 2
"Krav om lovhjemmel i
forvaltningsretten"
1. Litteratur
Oppgavens tema er sentralt i forvaltningsretten, og
litteraturdekningen må sies å være god. I den tilrådde litteraturen er temaet behandlet
i Arvid Frihagen, Forvaltningsrett bind 1(3. utg. 1991) kap 4 og 5. Kandidatene
vil også kunne hente relevant stoff fra andre deler av forvaltningsretten og
fra andre deler av pensum, bl a rettskildelæren. Forutsetningene for å løse
oppgaven burde være nokså like enten man har studert etter 1984‑ordningen
eller etter 1997‑ordningen, selv om "pensum" i forvaltningsrett
ikke er helt likt for de to ordningene.
Erfaring tilsier at en del kandidater leser
fremstillingen til Torstein Eckhoff og Eivind Smith (Forvaltningsrett 6. utg.
1997) i tillegg til eller i stedet for Frihagens bøker. Hvilken litteratur den
enkelte kandidat har valgt, kan selvsagt ikke ha betydning for
karaktersettingen. Forskjellene i de to nevne fremstillingene tilsier også at
det gis en viss romslighet med hensyn til hvilke spørsmål som tas opp,
avgrensningen av temaet og hvordan problemstillingene vinkles.
Mens Arvid Frihagen kan sies å to utgangspunkt i den
tradisjonelle læren om at inngrep i borgernes rettssfære krever hjemmel i lov,
er perspektivet til Eckhoff/Smith at hjemmel i lov kreves dersom det ikke
finnes andre kompetansegrunnlag. Spørsmålet om hva som er et inngrep kommer
derfor mer i bakgrunnen. Reelt sett er det likevel ikke så stor forskjell på de
to fremstillingene. Også i Frihagens bok er drøftelsen av alternative
kompetansegrunnlag en sentral del av fremstillingen.
2. Avgrensning av oppgaven
Oppgaven
skulle ikke volde de helt store avgrensningsproblemene. Forrige gang
legalitetsprinsippet i forvaltningsretten ble gitt som oppgave til eksamen
(høsten 1996), var formuleringen "Krav til materiell kompetanse ved
utøving av forvaltningsmyndighet". Denne oppgaveordlyden førte til at
enkelte kandidater
avgrenset oppgaven svært
vidt, der store deler av forvaltningsretten ble trukket inn.
Risikoen for dette skulle
være mindre slik oppgaven er formulert nå. Oppgaveteksten "krav om
lovhjemmel i forvaltningsretten" kan oppfattes som noe snevrere enn den
nevnte teksten fra 1996, siden oppmerksomheten blir rettet spesielt mot hjemmelen
lov. Dette betyr etter min mening likevel ikke at‑en bør legge stramme‑rammer
for hva den enkelte kandidat bør skrive om. Det viktigste må være at han eller
hun viser kunnskap og forståelse for de viktigste problemstillingene som kan
reises i tilknytning til hjemmelskravet i forvaltningsretten. Min erfaring ved
den gjennomgående sensuren er at de fleste holder seg innenfor oppgavens tema,
men at det er variasjoner i tilnærmingsmåte og vektlegging av ulike
problemstillinger.
I
det følgene vil det bli gjort rede for noen sentrale problemstillinger som kan
og bør drøftes, uten at dette er ment å være uttømmende på noen måte. Jeg vil
understreke at den enkelte kandidat bør gis et visst slingringsmonn med hensyn
til hvilke tema som tas opp, og at veiledningen ikke må oppfattes som en
momentliste over hva som må være med for å oppnå et godt eksamensresultat.
3. Rettsgrunnlaget for
lovhjemmelskravet
Kandidatene bar kunne si noe om hjemmelen for kravet
om hjemmel i lov på forvaltningsrettens område. Det ulovfestede legalitetsprinsippet bar være kjent for
alle som har studert juss, og mange vil vel også vite at prinsippet er
fastslått som konstitusjonell sedvanerett, jf Frihagen I s 115 og 116‑17.
Også lex superior prinsippet bør nevnes i denne
sammenhengen. Siden loven står over forvaltningsvedtak og faktiske handlinger
som forvaltningen foretar, kreves det lovhjemmel for vedtak og handlinger som
ellers ville være i strid med loven. En nærmere redegjørelse for lex superior‑prinsippet
faller likevel utenfor oppgaven, etter min oppfatning.
Det kan også nevnes at Grunnloven i visse tilfeller
krever lovhjemmel, se §§ 50, 51, 60, 65, 96 og 99. Noen kandidater vil kanskje
ha en hel del å si om § 96, men en utredning om denne bestemmelsen bør fare til
trekk dersom den ikke relateres til oppgavens tema. God kunnskap om § 96 kan
ikke erstatte manglende kunnskap i forvaltningsrett.
4. Reelle hensyn
Innledningsvis kan det sies noe om hva som begrunner
kravet om lovhjemmel i forvaltningsretten. Blant annet kan det pekes på den
nære sammenhengen mellom legalitetsprinsippet og lex superior‑prinsippet
på den ene side, og maktfordelingsprinsippet på den andre. Det er likevel slik
at relevansen av maktfordelingsprinsippet er svekket innenfor et parlamentarisk
system.
Ellers bør kandidatene
nevne demokratihensynet og hensyn til at borgerne skal kunne forutse sin
rettsstilling. Den gode kandidat vil kanskje også kunne stille spørsmålstegn
ved hvor sterk den demokratiske kontrollen med forvaltningen er i praksis,
eller ved i hvilken utstrekning lovhjemmelskravet bidrar.til å styrke
forutberegneligheten for den enkelte.
En
ren opplisting av hensyn bør etter min vurdering ikke gi så stor uttelling. Det
viktigste er at hensynene er forstått, og det vises gjerne best ved at kandidatene
trekker disse inn i den enkelte drøftelse senere i oppgaven.,
5. Utgangspunktet om at
inngrep krever hjemmel i lov
Tradisjonelt har spørsmålet om når lovhjemmel kreves
vært drøftet som et spørsmål om hva som er et inngrep i borgernes rettssfære. En
del typetilfelle er drøftet i Frihagen I s 140‑47, bl a fengsling,
innesperring, straffeskatt, forbud, påbud, vilkår, autorisasjonskrav,
regulering av rettigheter og plikter mellom private, og pålegg til borgerne. Et
stykke på vei er dette rent "huskestoff' som det kanskje ikke er så lett å
/ skrive virkelig godt om. En forholdsvis enkel fremstilling av disse
typctilfcllene bør derfor ikke trekke ned dersom fremstillingen ellers er god.
6. Alternative kompetansegrunnlag
Både
Frihagen og Eckhoff/Smith legger stor vekt på spørsmålet om hvilke
kompetansegrunnlag som kan erstatte lov som hjemmel for inngrep, se Frihagen I
kap 4 punkt 42 og kap 5 punkt 5.1, 5.3. og 5.4, og Eckhoff/Smith side 237‑243
og s 245-251. En bør derfor kunne forvente at kandidatene har med noe om
dette.
På den ene side kan man
ikke kreve at alle alternative kompetansegrunnlag er med for, å få god
uttelling. På den annen side bør det ikke honoreres for en ren opplisting av
kompetansegrunnlag som den enkelte kandidat husker. Kunnskap og forståelse må
være det sentrale. Med dette mener jeg bl a evnen til å drøfte
legalitetsprinsippets gjennomslagskraft på bagrunn av hensynene bak prinsippet,
og betydningen av hvilken
type og hvor stort inngrep
det er tale om. Evne til rettskildeorientert drøftelse av den nærmere
rekkevidde av det enkelte kompetansegrunnlag bør også gi uttelling.
Sedvanerett
En del kandidater tar opp spørsmålet om
forvaltningspraksis kan være et selvstendig kompetansegrunnlag som en form for
sedvanerett.
Kandidatene
bør ikke gå så grundig inn på dette, men de som tar spørsmålet opp bør få frem
at utgangspunktet og den store hovedregelen er at inngrep krever hjemmel i
formell lov (eventuelt i forskrift med hjemmel i formell lov).
Snøryddingsdommene i , Rt 1922 s 949 og Rt 1962 s 524 er eksempler på at
regelen har unntak, se Frihagen I s 117‑18. Disse dommene kan ikke
trekkes for langt, og kandidatene bør få fram at det
bare er i spesielle
tilfelle at sedvanerett kan aksepteres som erstatning for formell lov.En annen
sak som kan nevnes er Alta‑saken i Rt 1981 s 679, der HRKj godtok et
ferdselsforbud som politiet hadde nedlagt i forbindelse med Alta‑aksjonen,
med hjemmel i "generalfullmakten".
Et eksempel på at forvaltningspraksis ikke strakk til
er Advokatsaken i Rt 1936 s 566. Eksempelet er likevel ikke helt rent, siden
den "sedvane og praksis" ved Oslo politikammer som ble påberopt, var
i strid med straffeprosessloven av 1887. Det var mao. ikke bare
legalitetsprinsippet som gjorde seg gjeldende, men også lex superior.
Med hjemmel i ulovfestede forvaltningsrettslige
prinsipper kan forvaltningen i en viss utstrekning knytte tyngende vilkår til
begunstigende vedtak. Det er sikker rett at slike vilkår ikke krever
lovhjemmel, selv om vilkårene kan oppfattes som inngrep i borgernes rettssfære,
se Frihagen I s l44 og 315, og Eckhoff/Smith s 240. En kan også se det slik at
vedtakskompetansen gir rettsgrunnlaget for å sette vilkår. Etter min oppfatning
faller en nærmere utredning om vilkårslæren utenfor oppgavens tema, men enkelte
hovedlinjer kan skisseres. Det må også være greit om en dom eller to fra
vilkårslæren nevnes, f eks Rt 1961 s 297 (Glacier‑blue) og Rt 1964 s 209
(Mimi Halvorsen).
Omgjøring av forvaltningsvedtak
I dag er omgjøringsreglene i forvaltningsretten for
en stor del lovfestet i forvaltningsloven § 35. Men det står likevel igjen noen
regler som utviklet seg før , forvaltningsloven ble vedtatt, dvs de
"alminnelige forvaltningsrettslige regler" som forvaltningsloven § 35
siste ledd viser til.
Innholdet i disse
ulovfestede reglene bør ikke drøftes nærmere. Det viktigste er å få frem at det
til tross for lovhjemmelskravet har utviklet seg en kompetanse for'
forvaltningen til å gjøre inngrep i rettigheter som borgerne er gitt gjennom
forvaltningsvedtak.
Nødrett og nødverge
Nødrett og nødverge er å regne som sedvanebaserte
kompetansegrunnlag på forvaltningsrettens område, se Frihagen I s 119 og
Eckhoff/Smith s 240. brislingkvotedommen i Rt 1934 s 444 er regnet som et
eksempel på at HR har godtatt nødrettsbasert kompetanse. Mange kandidater
henter eksempler fra helse‑ og sosialretten. En dom
som det ofte er vist til er Rt 1993 s 1169.
Denne saken gjelder erstatning for skade ved , operasjon. På side 1 l74 er det
bl a uttalt at det er et grunnleggende krav at det må foreligge samtykke fra
pasienten før legebehandling, så fremt det
ikke foreligger nødstilstand eller andre særlige omstendigheter. Spørsmålet i
saken var knyttet til rekkevidden av pasientens samtykke og den informasjon som
var grunnlaget for samtykket. Noen kandidater nevner også Rt 1995 s 20 som
gjaldt tvangsmedisinering som en politimann foretok i forbindelse med
gjennomføring av uttransportering av en utlending med fly. Høyesterett la til
grunn at en slik handling krevde hjemmel i lov, og at nødretts‑ eller
nødvergebetraktninger ikke ga hjemmel.
Avtale
og samtykke
Et
inngrep fra forvaltningen kan i en viss utstrekning hjemles i avtale med eller
samtykke fra den som rammes av inngrepet, se Frihagen I s 133‑39 og Eckhoff/Smith
s I 249‑250.
Det sentrale under dette
punktet er å trekke opp grensene for i hvilken utstrekning avtale og samtykke
kan erstatte lov som hjemmel for inngrep. En lengre utredning om, dette kan
ikke forventes, men kandidatene bør få frem at man må skille mellom
forskjellige livsområder og mellom inngrep av ulik art og grad.
Et skille går mellom økonomiske interesser på den ene
side og inngrep i integriteten på den annen. For eksempel vil avtale eller
samtykke normalt være tilstrekkelig hjemmel j for å avstå eiendom eller til å
betale en avgift, se Frihagen I s 138‑39. Er det tale om inngrep i legeme
og frihet, er utgangspunktet at dette krever lovhjemmel. Mange kandidater
bruker eksempler fra helseretten; der samtykke i praksis er det viktigste
grunnlaget
for inngrep i den fysiske integritet. I denne sammenheng omtales gjerne Rt 1993
s 1169 som er nevnt ovenfor. Saken gjaldt erstatning for skade ved behandling.
Pasienten hadde samtykket
til fjerning av en kreftsvulst i lungen. Under operasjonen viste det seg
imidlertid at svulsten var en godartet nervesvulst, noe som gjorde operasjonen
mer risikofylt. Høyesterett kom til at samtykket ikke var tilstrekkelig
informert, men at den manglende informasjonen om muligheten ‑for
nerveskade ikke utløste erstatningsansvar for den skaden som oppsto, se nærmere
Rt s 1174‑75.
Det
offentliges eierrådighet
Spørsmålet om i hvilken utstrekning eierrådigheten er
et kompetansegrunnlag som kan erstatte lov, er drøftet i Frihagen I s 152‑159
og i Eckhoff/Smith s 248.
Utgangspunktet er at det offentlige ikke har samme
rett til å legge begrensninger på allmennhetens handlefrihet som det
privatpersoner har i kraft av eiendomsretten. Det må likevel skilles mellom
ulike typetilfelle. Mindre inngripende reguleringer som for eksempel
ordensregler på offentlige,institusjoner vil kunne hjemles i eierrådigheten,
men neppe bruk av tvang. Regulering av ferdsel på offentlige veier, torg m.v.
kunne kanskje tenkes regulert med hjemmel i eiendomsretten, men forbud mot f
eks demonstrasjoner på offentlig eiendom krever hjemmel i lov, se Eckhoff/Smith
s 248.
Organisasjons‑ og instruksjonsmyndighet
Etter
den tradisjonelle lære heter det at legalitetsprinsippet ikke gjelder på
statens eget område, se Andenæs, Statsforfatningen i Norge s 211. Dette kan
også uttrykkes slik at lovhjemmel er unødvendig så langt tiltaket kan hjemles i
forvaltningens organisasjons og instruksjonskompetanse. Eckhoff/Smith s 246
nevner som eksempel at forvaltningen kan flytte eller legge ned offentlig
kontorer eller innskrenke servicevirksomhet uten hjemmel i lov, selv om dette
kan få negative konsekvenser for privatpersoner. Et annet eksempel er at
forvaltningen, innen visse grenser, kan endre forvaltningspraksis på området
for det fine skjønnet, selv om endringene får
konsekvenser
for private, se Frihagen I s 148‑152.
Det
kan imidlertid også tenkes at konsekvensene av organisatoriske endringer er så
store at lovhjemmel er nødvendig ‑ i alle fall;der omlegningen kommer i
konflikt med lovfestede plikter pålagt det offentlige. For eksempel vil dette
spørsmålet oppstå om et sykehus legger ned akuttavdclingcn slik at
akuttpasientcr må avvises i strid med plikten til å yte øyeblikkelig hjelp
etter sykehusloven § 6.
7.
Legalitesprinsippets betydning for rettsanvendelsen ‑ klarhetskravet
Oppgavens
formulering "krav om lovhjemmel i forvaltningsretten"innbyr etter min
oppfatning til en særskilt drøftelse av hjemmelen lov ‑ med andre ord
tilsier oppgaveteksten at man ikke bare omtaler de alternative rettsgrunnlagene
og rekkevidden av disse. En vel så praktisk problemstilling er om en
eksisterende
lovhjemmel
strekker til som hjemmel for det vedtak forvaltningen ønsker å fatte, eller det
tiltak forvaltningen vil sette i verk. Dette reiser bl.a. spørsmål om hvor klar
hjemmel som kreves og hvor stor vekt lovens ordlyd har som rettskildefaktor på
området for legalitetsprinsippet. Kandidater med god innsikt i forvaltningsrett
og ikke
minst
rettskildelære, vil ha mye å hente her.
Disse
problemstillingene er ikke gitt særlig bred omtale i lærebøkene, og det bør
derfor ikke trekke så mye ned om spørsmålene ikke er berørt. På den annen side
bør de som får noe ut av dette, gis uttelling. I forelesningene i Bergen skal
det vane lagt stor vekt på spørsmålet om hva som ligger i kravet om klar
hjemmel og hvor strengt Høyesterett har stilt klarhetskravet. Dommen i Rt 1993
s 249 har vært fremhevet som den helt sentrale.
Demokratihensynet
og hensynet til forutsigbarhet tilsier at kravet om klarhet er sterkest der det
er tale om mer byrdefulle inngrep. De kandidatene som drøfter nærmere hva dette
har å si for hvilken vekt ordlyden har i forhold til andre rettskildefaktorer,
bør få god uttelling for det. Illustrasjon ved hjelp av rettspraksis vil også
kunne styrke fremstillingen ‑ i alle fall om kandidatene kan knytte
fornuftige kommentarer tildommene. Rene referater vil normalt gi liten
uttelling. Relevante dommer fra forvaltningsretten er bl a Rt 1961 s 1350
(Iversen), Rt 1975 s 391 (Råfisklov), Rt 1989 s 1026 (Starboard), Rt 1957 s 404
(Forsyningslov), Rt 1964 s 534 (Kornforretning) og ikke minst Rt 1993 s 249 som
mange kandidater viser til. Kandidatenes kunnskaper om dommer fra
forvaltningsretten synes noe begrenset. Mange nevner dommer fra strafferetten,
og det må i en viss utstrekning kunne aksepteres dersom det kommer frem at man
ikke uten videre kan sette likhetstegn mellom klarhetskravet i strafferetten og
i forvaltningsretten.
I
Iversen‑saken var det spørsmål om en tannlege utdannet i Tyskland, men
med norsktilleggseksamen og autorisasjon, kunne pålegges plikttjeneste i
Nordland i medhold av en midlertidig beordringslov. Ordlyden "bestått
eksamen her i riket eller fått utenlandsk tannlegeeksamen godkjent med samme
virkning", pekte klart nok i retning av hjemmelen var tilstrekkelig, men
to av rettens medlemmer kom likevel til at loven
ikke
gav tilstrekkelig hjemmel, dette på grunnlag av reelle hensyn og uttalelser i
forarbeidene. Rettens flertall la imidlertid avgjørende vekt på at plikten ikke
var så byrdefull, og mente at hjemmelen var tilstrekkelig.
I
rettspraksis er det ofte sagt at legalitetsprinsippet krever klar og utvetydig
hjemmel ved inngrep i private rettigheter, se Frihagen I s 126‑127 der
bl.a. dommen i Rt 1964 s 534 om Statens Kornforretning er omtalt. I denne saken
kom Høyesterett til at kraftformonopolet ikke uten klar lovhjemmel kunne stille
som vilkår som kunne fare til utsjalting av tidligere grossister.
Det rettskildemessige utgangspunktet synes altså å være at legalitetsprinsippet har stor gjennomslagskraft der det er tale om byrdefulle inngrep. Det kan likevel spørres om dette setter stramme rammer i forhold til å tolke en inngrepshjemmel utvidende, på grunnlag av andre rettskildefaktorer som feks. reelle hensyn og uttalelser i forarbeidene. I den nevnte kraftfordommen finnes det således uttalelser som kan tyde på at utfallet ikke ville blitt det samme dersom forarbeidene hadde gift klarere holdepunkter for at det skulle være adgang til å sjalte ut igangværende engrosforretninger av rasjonaliseringshensyn, se Rt 1964 s 534 på s 543‑564. .
Lovmotiv, formålsbetraktninger og andre
rcttskildefaktorer vil også på legalitetsprinsippets område ha relevans ved
tolkingen, slik at ordlyden ikke nødvendigvis blir avgjørende.
Forsyningslovdommen i‑Rt 1957 s 404, omtalt i Frihagen I s 118, er et
eksempel på at Høyesterett la avgjerende vekt på langvarig forvaltningspraksis.
Dette til tross for at forskriftshjemmelen som saken dreide seg om, hadde en
formulering som ikke syntes å dekke de forskritene om byggevirksomhet som var
gitt.
Disse dommene er det ikke mange kandidater som
nevner. Derimot er det ganske mange som omtaler Rt 1993 s 249.
Saken i Rt 1993 s 249 gjaldt begjæring om utskriving
fra tvungen omsorg under psykisk helsevern. Høyesterett kom til at både
grunnvilkåret i phvl § 5 om alvorlig sinnslidelse, overlastkritenet og
behandlingskriteriet var til stede. Siden overlastkriteriet var oppfylt, var
det ikke nødvendig for Høyesterett å ta stilling til om også vilkårene for
tilbakeholdelse etter behandlingskriteriet var til stede. Høyesterett gjorde
likevel dette (obiter dictum). Førstevoterende uttalte bl a at muligheten for
at det ville inntre et tilbakefall eller en forverring av pasientens tilstand
ikke umiddelbart faller inn under en naturlig forståelse av lovens uttrykk "utsikt
til helbredelse eller vesentlig bedring forspilles". Det ble også pekt på
de prinsipielle betenkeligheter forbundet med å anvende behandlingskriteriet
utenfor de tilfeller som omfattes direkte av bestemmelsens ordlyd, og at disse
betenkelighetene har særlig stor tyngde fordi det her i prinsippet er tale om
en tidsubestemt administrativ frihetsberøvelse. Høyesterett la imidlertid
avgjørende vekt på at sterke reelle hensyn talte for at behandlingskriteriet
bør kunne anvendes i visse tilfeller hvor det ved en eventuell utskrivning kan
forventes en vesentlig forverring av pasientens tilstand.
Det er høyst varierende hvor mye kandidatene får ut
av denne dommen. Mitt inntrykk så langt er at en del kandidater ikke får så mye
mer ut av dommen enn et rent referat uten, eller med få, kommentarer. En del
kandidater skriver f eks at klarhetskravet er spesielt strengt ved inngrep i
den personlige integritet, men gir likevel en summarisk gjennomgang av dommen
som ikke synes å sette så strenge krav til klarhet. Domsreferatet blir da
hengende i luften, uten nærmere drøftelse og konklusjon. Men de som viser evne
til nærmere analyse og til å trekke generelle slutninger av dommen med hensyn
til hvor strengt klarhetskravet er, og hvor mye legalitetsprinsippet har for
tolkingen av lovhjemler, bør få god uttelling.
8. Karaktersettingen
Oppgavens tema ligger i kjernen av
forvaltningsretten, noe som i utgangspunktet tilsier at det bør stilles krav om
både god kunnskap og forståelse. Oppgavens ordlyd burde ikke være til å misforstå,
i alle fall ikke når det gjelder kjernen i det som bør behandles. De fleste vil
holder seg da også noenlunde til det som oppgaven spør etter. De som mot
formodning har misforstått oppgaven og skriver om andre tema, kan ikke oppnå
ståkarakter. Men ellers må det gis rom for forskjellige valg av tema,
avgrensinger og vinklinger på oppgaven, uten at kandidatens valg får negative
konsekvenser for vurderingen. Det er f eks stor forskjell på hvor stor vekt den
enkelte kandidat legger på klarhetskravet i forhold til problemstillingene
knyttet alternative kompetansegrunnlag. Noen skriver stort sett bare om
alternative grunnlag, mens andre legger hovedvekten på klarhetskravet.
For å oppnå ståkarakter bør det som utgangspunkt være
tilstrekkelig.at kandidatene viser at de har forstått hva legalitetsprinsippet
på forvaltningsrettens område er, og at de kan si noe fornuftig om når det er
et krav om lovhjemmel. I det minste bør noen av de alternative
kompetansegrunnlagene nevnes, men det bør ikke stilles alt for store krav om
kunnskaper om rekkevidden av det enkelte kompetansegrunnlag. På grensen
stryk/stå bør det normalt ikke ha avgjørende betydning om kandidatene har
skrevet noe om hva legalitetsprinsippet har å bety for tolkningen av
kompetanselover ‑ i alle fall ikke dersom besvarelsen ellers‑kan
passere. Enkelte kandidater viser at de har forstått lite av hva
legalitetsprinsippet innebærer, og avgrenser seg f eks til en ren gjennomgang
av forskjellige inngrepshjemler som de finner i lovsamlingen. Disse kan normalt
ikke oppnå ståkarakter.
For å oppnå laud må en her som ellers dokumentere kunnskap og forståelse på et godt nivå. Kandidatene må kjenne til de sentrale hensynene, og bør i en viss utstrekning trekke disse inn i drøftelsen av de enkeltspørsmål som tas opp. Ellers bør det på grensen haud/laud legges vekt på evnen til å drøfte noenlunde nyansert ved hjelp av rettskildene. For eksempel bør ikke gjennomgangen av‑de alternative kompetansegrunnlagene være for summarisk For å oppnå laud bør en også kunne si noe fornuftig om hva legalitetsprinsippet har for rettsanvendelsen, men min oppfatning er at en ikke kan stille noe krav om at dette er med for å oppnå laud dersom fremstillingen ellers holder godt nivå. På den annen side kan en god drøftelse av klarhetskravet kvalifisere til laud, selv om andre problemstillinger knyttet til legalitetsprinsippet er mer sparsommelig behandlet. En må etter min oppfatning først og fremst danne seg et helhetsinntrykk av den enkelte kandidats kunnskaps og forståelsesnivå, langt på vei uavhengig av den enkeltes avgrensing av oppgaven.
De virkelig gode kandidatene burde ha gode muligheter
for å skille seg ut, selv om oppgaven er sentral. Oppgaven gir muligheter for å
dokumentere særlige kunnskaper og god forståelse for så vel forvaltningsrett
som rettskildelære. De som viser særlig god forståelse og evne til å drøfte
rettskildemessig, bør fa god uttelling for det.
Bergen, 7. desember 1998