Sensorveiledning
for Juridisk fakultet, Universitetet i Tromsø
Teoretisk
oppgave nr 3, fredag 13. november 1998
Hva
ligger i kravet om "rettferdig rettergang" i Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon
(EMK) art. 6, og hvilken betydning har
denne
bestemmelse for norsk prosessrett?
1 Oppgavens tema
Temaet må anses sentralt innenfor 4. avdeling. Hva
som ligger i kravet om "rettferdig rettergang" er utdypet både
innenfor internasjonale menneskerettigheter og straffeprosessen. I tillegg er
temaet delvis behandlet i nasjonale menneskerettigheter og i sivilprosessen.
Når det er spørsmål om hvilken betydning bestemmelsen har for norsk prosessrett
er dette behandlet også innenfor rettskildelæren.
2 Pensum og undervisning
Hva angår sidetall i pensum er temaet "fair
trial" behandlet i Torkel Opsahl, Internasjonale menneskerettigheter på
side 36‑42. I tillegg er EMK trukket inn hos Johs Andenæs, Norsk
straffeprosess, bind I, på side 2, 10‑12, 187‑188, 190, 203, 241,
245, 281, 189, 303, 338‑339. Pensum i sivilprosess trekker i liten grad
inn EMK. Det er gitt forelesninger i menneskerettigheter som behandler temaet
grundig. I tillegg har blant annet Magnus Matningsdal hatt forelesninger hvor
temaet har vært behandlet. Jens Edvin A. Skoghøy har hatt forelesningene i
sivilprosess hvor temaet har vært behandlet. I tillegg har oppgaven, med litt
annen ordlyd, vært gitt som innleveringsoppgave våren 98, så det kan neppe
komme som en overraskelse på studentene at oppgaven nå blir gitt som
eksamensoppgave.
3 Disponering / tolking av oppgaven
Oppgaven kan tolkes på 2 ulike måter, men tolkingen
antas å ikke ha betydning for det materielle innholdet i oppgaven.
"Rettferdig rettergang" kan tolkes som en
henvisning til begrepet "rettferdig ... rettergang" som er en del av
teksten i EMK art 6. Dersom kandidatene velger en slik tolking faller en del
krav, som for eksempel kravet på en "offentlig rettergang", utenfor
oppgaven. Likevel må disse kandidatene for å kunne besvare temaet
tilfredsstillende si at de andre kravene utdyper hva som menes med
"rettferdig rettergang", og således trekke disse inn.
"Rettferdig rettergang" kan også tolkes som
en henvisning til overskriften i artikkel 6. (Etter at 11. tilleggsprotokoll
trådte i kraft den 1. november 98 er det innført overskrifter til
bestemmelsene). Dersom kandidatene foretar en slik tolking vil alle krav som
art 6 stiller måtte behandles. Likevel vil denne fremstillingen måtte begrenses
ettersom oppgaven er en oversiktsoppgave, og resultatet vil derfor i stor grad
bli det samme som den andre tolkingen. (Denne tolkingen er på mange måter den
som følger av pensum i internasjonale menneskerettigheter, så også den må
aksepteres).
Begge tolkinger, samt naturlige avgrensninger
innenfor disse, må aksepteres fullt ut. Det kan ikke få noen betydning for
karakterfastsettelsen hvilken av disse tolkningene som velges.
EMK art 6
utgjør uansett bare halve oppgaven. Den andre halvparten blir å vise
betydningen i forhold til norsk prosessrett. Her vil det være naturlig at
kandidatene sier litt om den rettskildemessige situasjonen. Straffeprosessloven
§ 4, og tvistemålsloven § 36a er da naturlige startsteder. Likeledes kan
menneskerettighetsloven (utkast i Ot prp nr 3 1998‑99) nevnes som et
eksempel på en fremtidig styrking. Også Grl § 110 c kan nevnes. Tolkingen av
disse bestemmelsene bør støttes opp av rettspraksis. Her er Bølgepappsaken i
Rt. 1994 side 610, Kvinnefengselsaken i Rt 1994 side 1244 og
Streikeforbudssaken i Rt 1997 side 580 relevante avgjørelser. Også
Advokatkjennelsen i Rt. 1997 side 1019 er relevant da den angår domstolsloven.
Ut over det rettskildemessige vil det nok være litt
tilfeldig hvilke situasjoner kandidatene legger hovedvekten på. Det vil trolig,
på bakgrunn av pensumsituasjonen, bli mer straffeprosess‑eksempler enn
sivilprosess‑eksempler.
Jeg ser for meg 2 mulige disposisjonsvinkler. En hvor
man i introduksjonen sier noe om forholdet mellom EMK og norsk prosessrett, for
deretter å fremstille rettighetene samtidig som man sier noen om betydningen i
norsk rett.
Den andre disposisjonsmåten er å fremstille kravene
etter EMK først, for så deretter å si noe om forholdet mellom EMK og norsk
rett, for så å vise hvordan de ulike rettighetene er beskyttet i norsk rett.
4 Innledning / generell tilnærming
Min erfaring så langt er at det er best dersom
kandidatene går "rett på sak". En generell tilnærming med
Verdenserklæringen, bakgrunnen for EMK osv. gir i de fleste tilfellene ikke noe
nyttig informasjon i forhold til den videre oppgaven.
Noen greier dog å fa en fornuftig tilnærming her,
hvor fokusen rettes mot rettssikkerhet og individenes rettigheter. Da blir det
greit. Dersom en lang og generell innledning går på bekostning av det øvrige
materialet må det medføre trekk.
Hva angår generell tilnærming er det også en del
kandidater som skriver om både art 13 og klagesystemet innenfor EMK som sådan.
Dette må antas å falle utenfor oppgaven, og kan ikke gi noen karaktermessig
uttelling selv om det skulle være både godt og korrekt det som skrives.
5 Rettferdig rettergang
5.1 Anvendelsesområde
Innledningsvis kan kandidatene godt si litt om
anvendelsesområdet til EMK art 6. At den gjelder både hva angår "criminal
charge" og "civil rights and obligations". Videre at dette er
autonome begreper slik at den nasjonale rubriseringen ikke er direkte
avgjørende.
5.2 Oversikt
Dersom man ser på hele artikkel 6 vil man se at 1.
ledd gjelder generelt "fair trial"‑ krav. Annet ledd gjelder
uskyldspresumsjonen. Dette vil i stor grad falle utenfor oppgaven, men kan
nevnes. Tredje ledd regulerer minimumsgarantier for anklagede i straffesaker.
5.3
Adgangen til domstolene
Selve adgangen er essensiell. Denne skal være
praktisk og effektiv. Pensum nevner Goldersaken og Airey‑saken, og noen
av kandidatene har kjennskap til disse avgjørelsene. (Dette punktet blir som
regel utelatt av de som bare ser på begrepet "rettferdig rettergang"
som en av rettighetene etter art. 6).
5.4 Garantiene for "fair hearing"
5.4.1 Innledning
Det er viktig å få frem at det er rettergangen i sin
helhet som må være "rettferdig". Det er ikke bare det enkelte
kriteriet isolert sett som har betydning. Relativt få kandidater f°ar frem
dette poenget.
5.4.2 Det kontradiktoriske
prinsipp
Dette bør kandidatene ha kjennskap til. Prinsippet
kommer også til uttrykk i form av krav til upartiskhet og uavhengighet. Dersom
dette prinsippet utelates er kandidatene farlig nær strykgrensen.
Her foreligger det mange avgjørelser knyttet til
bevisopptak, anonyme vitner etc. Noen av kandidatene vil kanskje ha fått med
seg at det var brudd på dette prinsipp som medførte at Norge ble dømt i den
såkalte Botten‑saken.
Flere av kandidatene nevner her både Unterpertinger‑saken
og Asch‑saken. Hva angår habilitet har de fleste kjennskap til
Hauschildt~ saken mot Danmark.
5.4.3 Partenes likestilling under rettergangen.
Mange vil nok anses dette som en del av det
kontradiktoriske prinsipp. Kravet er dog skilt ut som et eget krav i henhold
til "uskreven rett" fra Konvensjonsorganene. De færreste besvarelse
som jeg til nå har rettet nevner dette.
5.4.4 Offentlig rettergang
Dette anses som en del av kravet til en rettferdig
rettergang, men er også skilt ut eksplisitt.
5.4.5 Avgjørelse innen
rimelig tid
Også dette kravet er skilt ut eksplisitt. Kandidatene
bør kunne si litt om hvordan fristen beregnes, og hvilke argumenter som er
relevante i vurderingen av om kravet er tilfredsstilt. Mange blir her for lite
skjønnsomme. De sier at "et par år" eller "3‑4 år"
vil være i strid med EMK. Dette gir ikke et korrekt inntrykk av virkeligheten
og den vurderingen som foretas. Noen kandidater nevner at Norge har vært dømt
for brudd kravet til rimelig tid i Arne‑saken. Også dette anses som en
del av retten til en rettferdig rettergang.
5.5 Uskyldspresumsjonen
‑kan det etter min mening ikke kreves at
studentene kommer inn på.
5.6
Minimumsgarantiene i straffeprosessen etter 3. ledd
De fleste av disse er bare en utdyping av hva som
ligger i "rettferdig rettergang" etter første ledd, og det må derfor
kunne kreves at studentene kommer inn på disse.
5.7 Forbudet mot selvinkriminering
Dette prinsippet fremgår ikke direkte av EMK artikkel
6 men er innfortolket. På grunn av den debatt som har vært etter Bølgepappsaken
i 1994 vil nok mange kjenne til dette problemkomplekset, og to det med i
behandlingen. Det har vist seg at mange av kandidatene har med dette punktet.
6 Betydning i norsk rett
6. 1 Noen innledende bemerkninger
Noen kandidater foretar en henvisning til
enkeltbestemmelser som er et utslag av de prinsippene og rettighetene som
følger av EMK. Mange av disse kandidatene foretar samtidig en presisering av at
disse bestemmelsene må tolkes i lys av EMK art 6 og således har EMK art 6
betydning for prosessretten på dette området. Denne fremstillingsmåten må anses
som fullt akseptabelt i forhold til oppgaveteksten.
Andre kandidater sier dog at en slik
"henvisning" ikke gir særlig, og de velger derfor å heller påpeke
områder hvor det kan være tvil om norsk rett tilfredsstiller EMK. Også denne
tilnærmingsmåten har jeg akseptert som tilfredsstillende.
6.2 Rettskildemessig
Som nevnt bør kandidatene finne straffeprosessloven §
4 og tvistemålsloven § 36 a. I tillegg kan Grl § 110 c nevnes, og forslaget til
menneskerettighetslov i Ot prp nr 3 1998‑99 kan også trekkes inn. Dersom
dette trekkes inn bør det nevnes at Departementet forutsetter at loven vil
innebære en styrking av menneskerettighetene.
Av rettspraksis kan nevnes Bølgepappsaken Rt. 1994
side 610 som angikk straffeprosessloven § 4 og Kvinnefengselsaken i Rt. 194
side 1244 som angikk tvml § 36 a.
Noen av kandidatene far frem at norsk prosessrett i
hovedsak består av tvistemålsloven, straffeprosessloven og domstolsloven, og at
den sistnevnte ikke har en bestemmelse tilsvarende tvml. § 36 a og strpl § 4.
Dette er et fint poeng som kandidatene bør få uttelling for.
6.3 For prosessretten
6.3.1 Kontradiksjon
‑er blant annet
kommet til uttrykk i straffeprosessloven §§ 86, 92(1), 214, 242 og 264. Muligheten for å få være tilstede under
rettergangen er regulert i straffeprosessloven § 86
‑
er også kommet til uttrykk i tvml § 111
‑
uavhengighetskravet og upartiskhetskravene er blant annet kommet til uttrykk i
habilitetsreglene i domstolsloven §§ 106‑108.
‑
et mulig problemområde er regelene om barneavhør.
‑
Et annet mulig problemområde er vår middelbare bevisførsel for Ø (jf Botten‑saken)
6.3.2 Partenes likestilling
under rettergangen
Jeg kjenner ikke til at dette fremgår eksplisitt av
norsk prosessrett. Men selv om ingen bestemmelser regulerer dette direkte er
prinsippet blant annet behandlet på forelesningene i sivilprosess. Likeledes
skriver Skoghøy om dette i sin bok "Tvistemål" hvor han på side 412
sier at dette innebærer at "partene skal være likestilte og være utrustet
med de samme beføyelser i prosessen". (Det kan ikke kreves at studentene har
lest Skoghøys bok).
En mulig problematisering er ulike systemer innenfor
strafferetten (inkvisisjonsprinsippet i motsetning til anklageprinsippet, men
dette er ikke et problem i norsk rett).
6.3.3 Offentlig
rettergang
Se domstolsloven §§ 124‑126 og
straffeprosessloven § 43, 1. ledd, 1. punktum og tvml § 135, 2.ledd.
En mulig problematisering er om
"lukkingsadgangen" vår i er i samsvar med EMK, men svaret er trolig
et klart ja.
6.3.4 Avgjørelse
innen rimelig tid
I liten grad regulert i norsk rett. Se blant annet
straffeprosessloven § 249 for når tiltale skal tas ut.
I sivilprosessen følger dette av blant anpet tvml §
152, § 318, § 338 og § 375. Se også § 327 jf § 189, 1. ledd.
Et poeng her kan være at Norge ble dømt for brudd på
dette i den såkalte Arne‑saken.
6.3.5 Uskyldspresumsjonen
Ikke direkte lovfestet i norsk rett, men "in
dubio pro reo" gjelder som et ulovfestet prinsipp.
En mulig problematisering er adgangen til å ilegge
erstatningsansvar dersom noen er frifunnet i en straffesak.
6.3.6
Minimumsgarantiene i 3. ledd
Se for eksempel straffeprosessloven §§ 177, 184a og
200, §§ 186, 1. ledd, 98 2. ledd og 265. Se også strpl kap 9, strpl §§ 297, 196
og 198. Se også domstolsloven §§ 137 og 138. Flere av de gode kandidatene
stiller spørsmål ved om minimumsgarantiene også kan påberopes i sivile saker.
Mange henviser her til Rt. 1997 side 112 hvor det sies:
"Bestemmelsene i EMK artiklene 13 og 26 må i
denne saken ses i sammenheng med artikkel 6. Den siktede i en straffesak har
rett til å forsvare seg personlig eller med bistand etter eget valg, jf
artikkel 6 nr 3 bokstav c. Dette innebærer en rett til å være til stede ved
behandlingen av en straffesak. Minimumsrettighetene i EMK artikkel 6 nr 3 vil
som hovedregel ikke gjelde i sivile saker, og en eventuell anvendelse krever
særskilt begrunnelse, jf Aall, Rettergang og menneskerettigheter (1995) side
10:1. EMK artikkel 6 nr 3 kan få anvendelse i sivile saker som må likestilles
med saker om straff. Saker om oppholdstillatelse er ikke av en slik art".
(Min utheving).
7
Krav til rettspraksis og lignende
Det finnes relativt mye rettspraksis som kandidatene
her kan vise til. Det foreligger flere hundre avgjørelser fra EØ som angår
artikkel 6 i EMK. Jeg har her nevnt de avgjørelser som flest kandidater viser
til. Det viktigste er at kandidatene gjennom eksempler greier å viser hvilke
situasjoner som kan oppstå, og hvordan disse "bør" løses. Hva angår
norsk rettspraksis finnes det også store mengder avgjørelser å to av. I sær i
forhold til straffeprosessen hvor det trolig foreligger ca 200 saker fra
Høyesterett eller Høyesteretts kjæremålsutvalg hvor EMK trekkes inn. Innenfor
sivilprosessen foreligger det ikke så mange avgjørelser hvor EMK trekkes inn.
Dog foreligger det mange avgjørelser som kan illustrere hvordan de ulike prinsippene
og rettighetene kommer inn.
8 Karakterfastsettelse
Som sagt innledningsvis synes jeg at valg av
disposisjon og tolking av oppgaveteksten ikke bør få noen betydning for
karakterfastsettelsen. Dette er dessuten en oversiktsoppgave hvor kandidatene
må få uttelling for forståelse og fornuftig valgte eksempler. Jeg mener ikke at
kandidatene må innom alle de bestemmelsene jeg har nevnt ovenfor, men at de
gjennom sin fremstilling må vise oversikt og forståelse.
For å besvare oppgaven godt kreves det stor oversikt over både menneskerettighetene, sivilprosessen og straffeprosessen. Dersom dette mestres bør det gis god uttelling.
De kandidater som jeg har strøket, har ikke evnet å
si noe annet enn det som fremgår av selve traktatsteksten. Jeg har samtidig
vært i tvil om hvor stor betydning det skal tillegges at kandidater har store
feil hva angår EMK's stilling i norsk rett. Jeg har ikke tillagt det avgjørende
betydning for beståttgrensen.
For at kandidatene skal få laud har jeg krevd en viss
forståelse. Med dette mener jeg at kandidatene evner å si litt mer enn det som
står' i selve teksten, og at de evner å foreta en viss problematisering. For
eksempel at de evner å si litt om de momenter som tillegges betydning ved
vurderingen av hva som er "innen rimelig tid", eller at de evner å
vise ulike sider ved kontradiksjonsprinsippet.
For den gode laud må det kreves at kandidaten viser
god forståelse. For "står til laud" må det kreves både rettspraksis
og forståelse. Min erfaring etter å ha rettet halvparten av oppgavene er at det
ikke er rettspraksis og eksempler det skorter på, men at kandidatene i for
liten grad foretar problematiseringer. Noen kandidater er flinke til å vise
begrunnelsen bak den enkelte regel. Dette har jeg gitt uttelling for. Mange
viser dog en litt for "passiv" oppramsing av kunnskaper isteden for
gjennomtenkte synspunkter. Jeg har gitt gode karakterer, men de helt beste
karakterene har så langt uteblitt. Kanskje jeg krever litt for mye?
den ,l6. nov. 98