1. Innledning; eksamenskrav
og anbefalt litteratur
1.1
Eksamenskrav
Eksamenskravet er
«[g]rundig kjennskap til allmenne hovudprinsipp og reglar i norsk strafferett
om ansvarslæra.» Oppgaven må utvilsomt sies å være en sentral del av
ansvarslæren.
1.1 Anbefalt litteratur
Den anbefalte litteratur
er:
(a)
Henry John Mæland, Innføring i strafferett(1995) s. 113‑118, sml. også s.
107‑108 og s. 122;
(b) Johs. Andenæs Alminnelig strafferett (4. utg.
1997) s. 224‑235, sml. også s. 197‑204 og s. 210‑212. 1 For
ordens skyld viser jeg også til Straffelovkommentaren, Første Del (1991) s. 154‑155
og s. 156‑157, samt Straffelovkommisjonens delutredning I, NOU 1983:57 s.
144‑145.
2. Nærmere om oppgaven; avgrensning I oppgaven ligger
to, nokså ulike spørsmål.
For det første et spørsmål om hvilken skyldgrad
(eller om man vil, skyldform) straffeloven krever. Dette beror på en tolkning
av strl. § 40, se nærmere nedenfor under 3.
For det annet og det er nok det mest sentrale, et
spørsmål om hva «uaktsomhet» nærmere er, innholdsmessig, se nærmere nedenfor
under 4, og hvor streng normen er, nedenfor under 5.
3. Valg av skyldform
3.1 Innledning For oversiktens skyld bør man, som
straffeloven selv gjør i § 40, sondre alt ettersom man er innenfor etter
utenfor straffelovens saklige rekkevidde etter bestemmelsen, i hovedsak et
spørsmål om man har å gjøre med en forbrytelse eller en forseelse.
3.2 Straffelovens § 40 første ledd; forbrytelsene I
strl. § 40 første ledd heter det uttrykkelig at «denne lovs
straffebestemmelser> ikke kommer til anvendelse hvis ikke gjerningspersonen
har handlet med forsett..
Deretter tilføyes i bestemmelsen et naturlig unntak
fra denne hovedregeln om forsett: straffeloven selv kan i særskilte tilfelle ha
bestemt eller utvetydig forutsatt at uaktsomhet likevel skal være tilstrekkelig
som skyldform. Og denne muligheten har
loven flere steder benyttet
seg av. I læreboken er nevnt §§ 151, 237‑239 og 391 tredje ledd.(Andenæs
s. 198). Særlig de uaktsomme legemskrenkelsene, samt uaktsomt drap, må det
kunne forventes at kandidatene finner frem til som eksempler.
Regelen i strl. § 40 første ledd gjelder både aktive
handlinger og unnlatelser forutsatt at man har men en forbrytelse å gjøre.
3. 3 Straffelovens § 40
annet ledd,‑ unnlatelsesforseelsene
I strl. § 40 annet ledd er
en spesialregel for unnlatelsesforseelsene, og her er løsningen den stikk
motsatte, sammenlignet med § 40 første ledd: unnlatelsesforseelsene er'
straffbare også i sin uaktsomme form, med mindre det motsatte (forsett) er
uttrykkelig bestemt eller utvetydig forutsatt .
Kandidatene bør kort nevne de legislative grunnene
for denne spesialregelen, nemlig at påtalemyndighetene svært ofte vil komme til
kort bevismessig hvis man også måtte føre bevis for at de mange påbud (som
forseelser) straffelovgivningen har, også var unnlatt med forsett, og ikke bare‑uaktsomt
glemt etterkommet.
Strl. § 40 annet ledd gjelder bare for'de ekte unnlatelsesforseelsene, altså de som direkte retter seg mot en unnlatelse. Imidlertid er det ikke avgjørende at verbet «unnlate> er nevnt i lovteksten; læreboken nevner uttrykk som «forsømme», «utebli» o.l. som tilstrekkelig.
Noen straffebud benytter seg av blandede
gjerningspredikater og skaper utvilsomt stor usikkerhet med hensyn til hvilket
skyldkrav, forsett eller uaktsomhet, som skal gjelde.
Hovedsynspunktet synes å være at hvor loven beskriver
artslike forgåelser i ett og samme straffebud, feks. unnlate å tiltre eller
forlate en tjeneste man har forpliktet seg til strl. § 409, er det ingen grunn
til å kreve ulik skyldform. I dette konkrete tilfellet kreves forsett fullt ut,
se Rt. 1939 s. 9.
Hvor det derimot er tale om artsforskjellige forhold,
feks. strl. § 428 om å unnlate å angi navn på trykt skrift eller gjøre en uriktig
angivelse, må man splitte opp skyldformen ‑ angivelsen krever forsett,
mens unnlatelsen nøyer seg med uaktsomhet.
Sammenfatningsvis kan man si at i disse kombinerte
tilfellene av type gjerningsbeskrivelse vil det bero på en tolkning av det
enkelte straffebud hvilken skyldform som kreves. Begge eksemplene nevnt ovenfor
finnes i læreboka (Andenæs s. 201), men i petit. Det kan ikke forventes at
kandidatene i særlig utstrekning skal gi seg inn på dette spørsmålene. Det er
tvert imot et godt pluss om noen i det hele tatt kjenner til problemstillingen.
3. 4 ,Skyldkravet i særlovgivningen
Som nevnt ovenfor under 3.2 gjelder strl. § 40 første
ledd bare innenfor straffeloven selv, mens § 40 annet ledd i prinsippet gjelder
generelt, altså også innen for særlovgivningen ‑ hvis ikke
særlovgivningen uttrykkelig bestemmer noe annet.
Kandidatene bør kort nevnte at som regel sidestiller
særlovgivningen forsett og uaktsomhet som skyldform.
At særlovgivningen helt unnlater å bestemme skyldform
hører i våre dager iallfall til sjeldenhetene og bør i tilfelle helt sees på
som en lovgivningstabbe. Et eksempel kan være multekartloven av 6. mai 1970 nr.
25.
Hvis skyldformen ikke er bestemt i en særlov, må
loven tolkes, og da har Høyesterett slått fast det såkalte teleologisk
tolkningsprinsipp ‑ må man nøye seg med uaktsomhet hvis loven i det hele
tatt skal kunne oppfylle sitt formål?, se Rt. 1939 s. 623. Dette
tolkningsprinsippet, og denne avgjørelsen fra Høyesterett, er det etter min
mening grunn til å forvente at kandidatene kjenner til. Avgjørelsen benyttes
ofte på forelesninger som et godt eksempel å hvordan Høyesterett har øvet
innflytelse på ansvarslæren i strafferetten.
3.5 Delegert lovgivningsmyndighet
Hvis loven selv har bestemt hvilken skyldform som
kreves ved overtredelse av forskrifter gitt med hjemmel i loven, oppstår ingen
problemer. Læreboken (Andenæs s. 203) nevner som eksempel trafikkreglene som er
gitt med hjemmel i veitrafikklovens § 4, og hvor loven selv i § 31 nettopp har
likestilt forsett og uaktsomhet, og som også gjelder for trafikkreglene.
Har loven ingen slik bestemmelsene, må hver enkelt
forskrift tolkes for å finne frem til riktig skyldform.
Noen ganger finnes straffetrusselen i straffeloven
selv, £eks. § 332, men da som en nærmere beskrivelse av hva som er
kriminalisert. Her er det antatt at strl. § 40 gjelder fullt ut.
Et særegent eksempel er strl. § 339 nr 2 som er en så
godt som naken straffetrussel. Her er det antatt at det må en nærmere tolkning
av lov og forskrifter til, selv om strl. § 40 formelt sett skulle ha kommet til
anvendelse (Slik Andenæs s. 204, petit).
Det tidligere mer uklare spørsmål om hvilken
skyldform politivedtektene krevde er løst i og med politiloven av 4. august
1995 nr. 53 ‑ loven likestiller i § 30 nr. 4 forsett og uaktsomhet.
Slik jeg ser det, bør det ikke kreves ,så mye av
kunnskaper innenfor dette avsnittet om delegert lovgivningsmyndighet. På den
annen side er det god mulighet til å vise kunnskaper nettopp her.
4.
Innholdet av den uaktsomme skyldform
4.1 Innledning
Det er vel her. når kandidatene nærmere skal
klargjøre hva uaktsomhet nærmere er, at problemene vil oppstå. Det er
vanskelig, iallfall tilnærmet generelt å skulle si noe om det.
De kandidatene som tar et utgangspunkt i at
uaktsomhet betegner en faktisk atferd som avviker fra en mer eller mindre klart
beskrevet norm for forventet opptreden, er iallfall på rett spor.
Særlig for den ubevisste uaktsomhet (uoppmerksomhet)
har en slik innfallsvinkel absolutt noe for seg.
Ved den bevisste uaktsomhet (hensynsløshet) er det
mer et spørsmål om å tilregne gjerningspersonen et faktisk forhold psykologisk
på en bestemt måte, som å ha tatt en risiko eller med tilsvarende
formuleringer.
Noen avgrensning oppad, mot dolus eventualis, skal
ikke kandidatene gi seg inn på, men om dette nevnes med en setning, kan det
selvsagt ikke være galt.
4.2 uaktsomhetsgrader
Kandidatene må f°a med seg de ulike gradene av
uaktsomhet man opererer med (a) liten uaktsomhet; (culpa levissima);
(b) den vanlige, simple uaktsomhet (culpa
levis); (c) grov uaktsomhet (culpa
lata).
Grov
og simpel uaktsomhet har ingen sammenheng med bevisst og ubevisst uaktsomhet,
og det er heller ikke tale om ulike skyldformer. Betydningen av at det
foreligger grov uaktsomhet gjelder straffutmålingen. Høyesterett har sagt at
grov uaktsomhet foreligger ved en kvalifisert klandreverdig opptreden som
foranlediger sterke bebreidelser for mangel på aktsomhet», se Rt. 1970 s. 1235
og Rt. 1983 s. 1222.
Culpa levissima, strl. § 43, bør tas med for
fullstendighetens skyld, men kandidatene skal selvsagt ikke gi seg til å drøfte
ulike følger innenfor kapitlet om legemskrenkelser i straffeloven.
4.3 Den reelle aktsomhetsbedømmelsen
Det er den nedre grensen, grensen mot den tillatte
risiko, som det byr på problemer å skulle klarlegge. Oppad avgrenses jo
uaktsomheten mot forsettet.
Det kreves mer for å konstatere uaktsom opptreden i strafferetten enn i feks. erstatningsretten, og dette bør kandidatene få frem. Likevel har loven i noen tilfelle gjort unntak fra dette prinsippet. Læreboken (Andenæs s. 227) nevner strl. § 196 annet ledd om at villfarelse med hensyn til seksualpartnerens alder ikke utelukker straff med mindre «ingen uaktsomhet» kan klandres gjerningspersonen, med andre ord et skjerpet aktsomhetskrav.
I noen tilfelle vil forskrifter eller andre
detaljregler kunne være avgjørende for hvor streng aktsomhetsnormen skal være;
det gjelder f:eks. regler om hvordan sprengstoff skal behandles eller regler
for hvordan et stillas skal settes opp, se også nedenfor under 5.4.
4.4 Objektiv og subjektiv aktsomhetsbedømmelse
Aktsomhetsbedømmelsen er selvsagt konkret i den
forstand at det er den individuelle situasjonen som skal bedømmes. F.eks. vil
det alltid få betydning om gjerningspersonen hadde god tid på seg til å bedømme
situasjonen eller om han plutselig ble stilt overfor den. Her vil kandidatene
med letthet kunne lage gode eksempler fra trafikkforhold. Det er forskjell på å
kjøre for fort på jevnt, glatt føre om vinteren på den ene siden og fra bar
asfalt plutselig komme til et glatt parti av veibanen som ligger i skygge i en
sving. Jeg har ikke dermed sagt at man ikke bør være oppmerksom også på det
siste.
Et annet spørsmål er om bedømmelsen er objektiv eller
subjektiv. Kandidatene må iallfall få frem at utgangspunktet er at bedømmelsen
er objektiv, men at det kan bli spørsmål om subjektive unnskyldningsgrunner for
gjerningspersonen i det enkelte tilfelle fritar for straff, selv om normen i og
for seg ikke er etterlevd.
Den enkelte skal bedømmes på bakgrunn av sine
faktiske kunnskaper, men noen ganger kan gjerningspersonen bebreides at han
ikke har bestemte kunnskaper eller en bestemt innsikt; slik vil det være for
den som driver en bestemt næring eller et yrke.
Skyldes det mangel på
oppmerksomhet at aktsomhetsnormen er brutt, er bedømmelsen gjerne objektiv.
Subjektive unnskyldningsgrunner er ofte utelukket også av den grunn at
gjerningspersonen nettopp på grunn av sin «defekt» bør holdes seg unna bestemte
situasjoner, f.eks. kjøre bil hvis man har et svekket syn som ikke kan
rettes
opp ved bruk av briller. På den annen side er det generelt sett god grunn til å
kreve mer av en voksen, erfaren person enn en ung, uerfaren person, men det
kommer nok an på hva saken gjelder.
Hvis bruddet på den objektive aktsomhetsnormen
derimot skyldes mangel på intelligens, erfaring eller kaldblodighet, antar
læreboken (Andenæs s. 229) at målestokken i utgangspunktet er subjektiv.
Grunnen til dette er at såfremt vedkommende har gjort så godt han kunne ut fra
sine forutsetninger, kan han ikke bebreides for at det likevel gikk galt.
Aktsomhetsnormen kan også være overtrådt fordi man har feilfordelt sin
oppmerksomhet, og da er nok normen også objektiv. Et eksempel kan være at
bilføreren blir så opptatt av et trafikkuhell han skal passere at han kjører
utfor veien eller kjører på og skader noen av de tilstedeværende:
Så kan det være at man direkte feilreagerer. Hvis
dette skjer i sammenheng med at en situasjon er kommet brått på, og man derfor
må reagere fort ‑ eller reagerer instinktivt ‑ fører ikke dette til
straffansvar selv om reaksjonen objektivt er gal. Man manøvrerer kort og godt
galt for å slippe ut av en trafikkfarlig situasjon som oppstår plutselig.
9.5 En sammensatt vurdering I praksis er det et utall
av faktiske momenter uaktsomhetsbedømmelsen kan referere seg til, og
kandidatene må her knytte an til eksempler underveis i fremstillingen.
Uttømmende blir fremstillingen aldri.
Jeg antar at kandidatene vil komme inn på spørsmålet
om uaktsomt drap, strl. § 239, i trafikkforhold, og det er etter min mening fornuftig
ettersom dette spørsmålet med jevne mellomrom dukker opp i den offentlige
debatt ‑ men da kanskje mer i relasjon til om aktsomhetsnormen er for
streng, se under 5.
5.
Aktsomhetsnormen
5. I Relativ aktsomhetsnorm
Læreboken (Andenæs s. 231) fremholder at den grad av
uaktsomhet som kreves kan stille seg ulikt i forhold til forskjellige
straffebestemmelser, og det foretas en grov sondring mellom
integritetskrenkelsene på den ene siden og ikke‑integritetskrenkelser på
den annen side.
5.2 Integritetskrenkelsene
Uaktsomheten må omfatte alle gjerningsmomenter i
straffebudet. I veitrafikksaker er det således ikke tilstrekkelig til uaktsomt
drap, strl. § 239, at man har opptrådt generelt uforsiktig/uforsvarlig i
trafikken (veitrafikklovens § 3); uaktsomheten må også omfatte dødsfølgen, se
Rt. 1963 s. 744.
I tillegg må det foreligge årsakssammenheng mellom
den uaktsomme opptreden og dødsfølgen (eller en hvilken som helst annen følge,
hvor straffebudet har inntreden av en følge som en del av gjerningsinnholdet).
Med en slik fremstillingsmåte må man passe seg å gli
tilbake til spørsmålet om innholdet av aktsomhetsbedømmelsen, ovenfor under 4.
5.3 Ikke‑integritetskrenkelser
Noen straffebestemmelser krever ikke noe annet enn en
uaktsom, fareforvoldende opptreden, kort og godt. Læreboken (Andenæs s. 232)
nevner strl. § 352 annet ledd og veitrafikklovens § 3 og uttaler at det skal
mindre grad av uaktsomhet til for å bli dømt etter slike farebestemmelser enn
etter et straffebud som krever at en bestemt følge er inntrådt.
Læreboken (Andenæs s. 232‑233) drøfter i noen
grad spørsmålet om uaktsomt drap i trafikkforhold, bl.a. om det i dag kreves
for lite for å bli dømt, og det er å vente at kandidatene i noen grad tar opp disse
spørsmålene.
5.
4 Detaljregler i forskrifter og lignende
Slike regler om forsvarlig opptreden tar regelmessig
sikte på å skulle skjerpe kravet til aktsomhet, typisk i forbindelse med
behandling av sprengstoff, gift etc. Hvor overtredelse av slike regler er straffbare
også i sin uaktsomme form, og det er gjerne tilfellet, vil i praksis det
objektive bruddet på reglene rammes, uavhengig av om det er skapt noen
faresituasjon eller ikke.
5.5 Næringsmessige og yrkesmessigeforhold
Næringsmessige og yrkesmessige forhold er omgitt av
nett med forskrifter og ulike spesialregler for utøvelsen av næringen eller
yrket. Disse reglene tar ikke alltid sikte på å skulle forebygge mot fare for
skade, men generelt å regulere og kontrollere en bestemt næring eller et bestemt
yrke, av brede samfunnsmessige årsaker.
Også innenfor denne kategorien vil det gjerne ligge
vel til rette for å operere med en strengere aktsomhetsnorm enn den som gjelder
for «folk flest», for å si det slik.
6.Avslutning
Som jeg nevnte innledningsvis må oppgaven sies å være
krevende, særlig med hensyn til hvordan den skal angripes fremstillingsteknisk.
Av denne grunn må det etter min mening være stor
takhøyde for ulike innfallsvinkler, bare kandidaten får med seg det sentrale.
God eksempelbruk bør belønnes.
På den annen side: løst og fast om praktiske tilfelle
av uaktsomme forgåelser, uten ethvert forsøk på systematisering av
fremstillingen, ligger i faresonen.
Noen kandidater tror jeg helt har unnlatt å drøfte
spørsmålet om valg av skyldform. Det hører etter min mening utvilsomt med, men
en slik utelatelse kali i seg selv ikke lede til stryk. Hvis derimot resten er
svakt, kommer også en slik kandidat raskt i faresonen. Og motsatt: en slik
unnlatelse fører til at en god restbesvarelse vanskelig kan lede til annet enn
en svak haud.
For min egen del forventer jeg liten strykprosent på
denne oppgaven, og det bør også være godt rom for en god kandidat å skrive til
en meget god karakter.
Så snart jeg har fått lest et tilstrekkelig antall
besvarelser, vil jeg komme tilbake med et tillegg til denne veiledning.
16. november 1998
UAKTSOMHET SOM
SKYLDKRAV I STRAFFERETTEN‑TILLEGG
Oslo 8. desember
1998
I
pkt. 1.2 om den anbefalte litteratur presiseres at det kun er boken til Johs.
Andenæs som er anbefalt litteratur. Henry John Mælands bok skulle derfor vært
rubriserte som tilleggslitteratur ‑‑ noe også boken til Svein
Slettan og Toril M. Øies bok skulle. Uttalelsen i pkt. 4.2 om forholdet mellom
grov og simpel uaktsomhet er uklar. Hvis straffebudet uttrykkelig krever grov
uaktsomhet, f.eks. strl. § 86 a om landssvik, blir det selvsagt avgjørende for
straffansvaret, ikke for straffutmålingen, at uaktsomheten er grov, ikke bare
simpel. Det samme gjelder i forhold til den praktiske bestemmelsen i
veitrafikkloven § 22 annet ledd om etterfølgende alkoholnytelse ("måtte
forstå').
Jeg
mener likevel at grov og simpel uaktsomhet i prinsippet er avarter av en og
samme skyldform, men dette er en terminologisk smakssak. Med hensyn til
spørsmålet om den erstatningsrettslige norm er strengere enn den
strafferettslige, nevner Mæland (s. 118) at det i praksis har vært benyttet
mindre bøter ved trafikkforseelser på en måte som neppe skiller den ene normen
fra den andre med tanke på strenghet. Mange kandidater drøfter den øvre og den
nedre grense for uaktsomhet. I forhold til den øvre grense gjelder det
forholdet mellom bevisst uaktsomhet og dolus eventualis. Slike drøftelser må
likevel godtas ‑ men det skal ikke være som noen gir seg inn på, et eget
avsnitt med detaljert redegjørelse for dolus eventualis som skyldform.
Et fåtall trekker også inn spørsmålet om
rettsvillfarelse; det må iallfall godtas, men ingen av "mine" har
fått noe ut av det.
Det spørsmålet
kandidatene naturlig nok har hatt størst problemer med, er å skulle si noe
fornuftig om aktsomhetsnormen i seg selv ‑ fremstille dette spørsmålet
Noen få klarer det godt (de typeinndeler, drøfter konkret og benytter
eksempler), mens dette for flertallet faller langt vanskeligere ‑ det
blir vagt, ordrikt og ikke så lett å få tak p å.
Jeg har svært lite stryk. I min bunke har det klumpet
seg noe sammen på haudnivået, men innenfor dette området igjen er spredningen
større.