Sensorveiledning
4.
avdeling våren 2001
Det
juridiske fakultet, Universitetet i Tromsø
Oppgaven lyder: "Legalitetsprinsippet i
forvaltningsretten ". Temaet er derved avgrenset til kun
forvaltningsrettens område, uten at det betyr at kandidaten ikke kan, eller bør
se hen til andre rettsområder for å illustrere sine poeng.
Pensum i Forvaltningsrett II er Torstein Eckhoff:
Forvaltningsrett 6. utg. v/Eivind Smith, kap 1-6, 8-16, 26-27 og 30-35
(Eckhoff). Oppgavens tema faller inn under kap. 11: Rettslig grunnlag for
forvaltningens kompetanse. Legalitetsprinsippet. Kapittelet er sentralt i
forvaltningsretten, og det vises tilbake til den fremstillingen flere andre
steder i læreboken. Temaet er også behandlet av Frihagen i hans lærebøker i
forvaltningsrett.
Selve temaet om legalitetsprinsippet er også
behandlet flere andre steder i litteraturen. Innen faget Rettskildelære III
faller dette tema under fremstillingen til C.A Fleischer om Rettskilder og
juridisk metode, Jan F. Bernt: Legalitetsprinsippet og andre hjemmelsspørsmål i
den offentlige rett ‑ noen prinsipielle betraktninger, samt øvrig
rettskildelitteratur hvor temaet naturligvis også står sentralt. Videre
omhandles legalitetsprinsippet i Statsretten, som kandidatene har hatt på
første avdeling, og da særlig i Johs. Andenæs' bok om Statsforfatningen i
Norge, 8. utgave (Andenæs).
I tillegg kommer andre fremstillinger i tidsskrifts
og bokform, jeg nøyer meg med å henvise til dette, blant annet JV 1983 hefte
4/5, hvor Boe drøfter Eckhoffs/Smiths fremstilling og Owe omtaler faktiske
handlinger og legalitetsprinsippet.
All den tid oppgaven er avgrenset til å gjelde innen
forvaltningsretten, og kandidatene her i hovedsak forholder seg til
Eckhoffs/Smiths fremstilling, bygges resten av veiledningen i det vesentlige på
denne.
2.
Tradisjonelt har det vært to tilnærminger til dette
tema, henholdsvis den "positive" og den "negative" angivelse
av legalitetsprinsippets innhold. Eckhoffs grunnleggende artikkel om emnet
inntatt i TfR 1963 s. 225 flg., tok utgangspunkt i at inngrep i borgernes
rettssfære trengte hjemmel i lov. Dette er en "positiv" angivelse,
som også brukes på lignende måte av Andenæs og Frihagen.
Senere har Smith og Sundby tatt opp denne læren til
kritisk vurdering, og Frihagen og Boe tar nå utgangspunkt i den
"negative" angivelse av legalitetsprinsippet gående ut på at visse
tiltak på grunn av sitt innhold trenger hjemmel i lov, eller også slik at
hjemmel i lov er nødvendig hvis det ikke foreligger noe annet grunnlag for
kompetansen. For nærmere henvisning til de ulike forfatternes fremstilling,
viser jeg til Eckhoff side 237‑238. Eckhoff tar nå utgangspunkt i den
såkalt "negative" angivelsen, se nedenfor under pkt. 3.
Jam Fritjof Bernts tilnærming må kanskje ses på som
en form for mellomting mellom de to nevnte modeller. Han benytter en glideskala
hvor det stilles stadig strengere krav til hjemmelen ettersom selve inngrepet
øker i intensitet og styrke.
Det er naturligvis på denne bakgrunn ikke noe poeng i
seg selv å kreve at kandidaten skal forfekte den ene eller den andre
definisjonen av legalitetsprinsippet. Det viktige med besvarelsen må være at kandidaten
får frem innholdet av prinsippet og dets grenser. Det skal likevel bemerkes at
flere kandidater får til vellykkede besvarelser ved å bruke Bernts tilnærming
som bindeledd mellom de to øvrige "skoleretninger". Det er også mange
som bruker legalitetsprinsippet i strafferetten som illustrasjon for sine
poeng, eller som går inn i problemstillingen via dette. Det må være
akseptabelt, for så vidt besvarelsen ikke sporer av.
3.
Om innholdet i legalitetsprinsippet skriver Andenæs
på side 176:
"Innholdet i prinsippet er at offentlige
myndigheter ikke kan gripe inn overfor borgerne i individuelle tilfeller uten å
ha hjemmel for det i formell lov. "
Med dette mener Andenæs både rettslige og faktiske
inngrep, og nevner som eksempel på rettslige inngrep et byggeforbud eller
ekspropriasjon, mens det med faktiske inngrep menes arrestasjon, tvangstaking
av blodprøve eller riving av et bygg, l.c.
Eckhoff tar som allerede
nevnt et noe annet utgangspunkt når det på side 238 fremgår:
"at det trenges kompetanse for å treffe rettslig
bindende beslutninger" og videre at "[h]jemmel i lov er nødvendig
hvis det ikke foreligger noe annet grunnlag for kompetanse. "
Eckhoff holder med andre ord faktiske handlinger
utenfor legalitetsprinsippet. Dette følger allerede av den alminnelige
handlefrihet. Hvis de faktiske handlinger på forhånd er forbudte eller på annen
måte begrenset eller nærmere presisert gjennom lov, trengs imidlertid hjemmel i
lov for å foreta inngrepet. Dette følger av "lex‑superior prinsippet",
og inngrepet krever hjemmel i lov. Det betyr for eksempel at offentlig
myndighetsutøvelse bestående i inngrep overfor en privatperson ved eksempelvis
innesperring, pågripelse og arrestasjon med maktbruk må ha hjemmel i lov fordi
slik frihetsberøvelse og eventuelt tilhørende fornærmelse på legeme allerede er
forbudt og sanksjonert med straff etter straffeloven, jf straffeloven § § 117
og 223, samt § § 228 flg.
Dette er uproblematisk der det finnes uttrykkelige
forbud mot bestemte faktiske handlinger. Når det gjelder inngrep i den
personlige integritet, er det imidlertid sparsomt med lovbestemmelser. Det er
likevel klart at visse slike inngrep kan være forbudt i kraft av ulovfestede
prinsipper, jf. Rt 1952 1217 (To mistenkelige personer) og Rt 1991 612 (Videoovervåkning).
Hvorvidt en krenkelse av den personlige integritet er ulovlig eller ikke, beror
på en vurdering hvor forskjellige momenter må trekkes inn, blant annet hvor
inngripende forholdet er, jf her blant annet Rt 1995 20 om polititjenestemann
som i forbindelse med asylsøkers utreise satte en sprøyte med beroligende
middel.
Det kan være vanskelig å skille mellom rettslig
bindende beslutninger, se nedenfor, og faktiske (oppfølgning)handlinger.
Faktiske handlinger kan vel også i flere tilfeller letter anses for å ligge
innenfor en av de alternative kompetansegrunnlag, særlig privat autonomi.
Når det gjelder de rettslig bindende beslutninger,
krever disse hjemmel i lov om ikke annet kompetansegrunnlag foreligger. Med
slike andre kompetansegrunnlag mener Eckhoff:
a) Organisasjons‑ og
instruksjonsmyndighet.
Med
dette menes den kompetanse som overordnede i forvaltningen har til å be stemme over underordnede personer eller organer
ved å fastsette direktiver og retningslinjer
for utøvelse av gjøremålene. Denne myndigheten følger for såvidt av grl § 3
sammenholdt med sedvane.
b) Privat autonomi.
Den
rådighet over eiendom og andre rettigheter, samt å kunne binde seg ved avtale tilligger det offentlige som eier,
besitter eller rådighetsutøver, like så mye som
enhver annen privat eller juridisk person. Her kan det oppstå spørsmål om
grensen mellom det offentliges avtaler i kraft av denne autonomien i forhold
til områder hvor det også kunne vært
benyttet vedtakskompetanse, men uten at det bør vies særlig oppmerksomhet i
denne sammenheng.
c) Grunnlovens spesielle
kompetanseregler.
Med
dette menes alle de særskilte kompetanseregler i Grunnloven som ikke danner grunnlaget for Stortingets lovgivende
myndighet og Regjeringens "udøvende
Magt". Det vil si først og fremst være regler som gir Stortinget kompetanse
til å treffe vedtak i plenum. Videre grl §§ 21 og 22, som legger myndig het direkte til Regjeringen i forhold til
beskikkelse og avskjedigelse av embetsmenn med videre.
d) Andre, sedvanebaserte kompetanser.
Selv
om domstolene tradisjonelt har vært tilbakeholdne med å akseptere slike sedvanerettslige baserte kompetanser som
grunnlag for forvaltningsutøvelse, finnes
det visse regler av interesse. Forvaltningens ulovfestede kompetanse til å
omgjøre sine egne vedtak er et eksempel. Likeså adgangen til å sette vilkår som
medfører plikter. Til sist nevner
Eckhoff "nødrettskompetanse" som også finnes å ha et sedvanerettslig
grunnlag, og hvoretter det offentlige uten nærmere hjemmel kan iverksette
tiltak eller redningsaksjoner for å berge personer eller ting.
Når ingen av disse grunnlag strekker til, er det
behov for lovhjemmel. Dette kan illustreres slik:
|
Organisasjons-
og instruksjonsmyndighet |
|
Annen |
|
Grunnlovens |
sedvane- |
Hjemmel
i lov |
spesielle |
rettslig |
(eller
provisorisk anordning) |
kompetanse- |
kompetanse |
nødvendig |
regler |
|
|
|
|
Eierrådighet
og avtalekompetanse |
|
|
(privat
autonomi) |
|
Jf. figur i Eckhoff side
240
For å fastslå det nærmere innhold i
legalitetsprinsippet blir det etter dette nødvendig å gå opp grensene mot de
omkringliggende kompetansefelt.
Kandidaten bør gå opp denne grensen, og vise hva som
menes med de enkelte kompetansegrunnlag som ligger rundt legalitetsprinsippet.
Noen inngående drøftelse av grensene mellom disse felt, kan imidlertid ikke
kreves, men grensen mot de tilfeller hvor det kreves hjemmel i lov, bør angis.
Dette blir mer spørsmål om hvilke krav legalitetsprinsippet setter. Videre bør kandidaten
vise forholdet til, eller snarere forskjellen mellom de to hovedgruppene nevnt
ovenfor, rettslig bindende beslutninger og faktiske handlinger. Det bør komme
frem at "lex‑superiorprinsippet" er sentralt i den siste
sammenheng. Endelig bør også Grl. §§ 96 og 99 nevnes spesielt som klare uttrykk
for legalitetsprinsippet i Grunnloven.
Etter min mening bør det også fremkomme at
legalitetsprinsippet har grunnlovs rang, og at det må være grenser for hvor
vidt lovgiver kan gå i å utvanne hjemmelskravet ved å gi forvaltningen frie‑
eller vage fullmakter til inngrep i borgernes rettssfære.
4.
Oppgaven er "midt i pensum", og kandidatene
ved Det juridiske fakultet, UIT, våren 2001, har hatt den som øvingsoppgave.
Det betyr at man som utgangspunkt kanskje skulle forvente noe mer av
kandidatene, men det har ikke slått til i for stor grad. Bedømmelsen under den
gjennomgående sensur har vist at de aller fleste har rimelig gode
"grunnkunnskaper" om legalitetsprinsippet basert på tilegnelse fra
henholdsvis. statsretten, rettskildelæren og forvaltningsretten. Imidlertid er
det slik at ikke alle evner å fremstille dette like godt.
Kandidaten må på en klar og konsis måte søke å
uttrykke hva forvaltningsinngrep er i oppgavesammenheng, at forvaltningen må
være utrustet med kompetanse for å gjennomføre inngrep overfor selvstendige
rettssubjekter og at det aktuelle rettsgrunnlag for kompetansebruk kan variere
avhengig av inngrepets styrke, intensitet, varighet og ikke minst ‑ på
hvilket livsområde subjektene utsettes for inngrep.
Noen kandidater har kunnskapsmangler, og når dette
kombineres med dårlig fremstilling, er ståkarakteren i fare. Grensen for å
bestå bør etter min mening ikke gå akkurat på om kandidaten har
"husket" alle momentene i læreboken, men det bør kreves et minstemål
av selvstendighet og forståelse. En summarisk gjengivelse av noen av
hovedpunktene fra pensum uten særlig dybde eller innlevelse må føre til stryk.
De haudable besvarelsene preges av til dels stort stofftilfang, nærmest i noen
tilfeller oversikt over forvaltningsretten generelt, sammenholdt med svak
disposisjon. Også de mindre omfattende besvarelser, som preges av litt
sviktende systematikk og selvstendig drøftelse av det som huskes fra læreboken,
bør plasseres her.
Laudable er etter mitt skjønn de besvarelser som
makter å få med alle de relevante momenter knyttet til de ulike
tilnærmingsmåter, litt relevant rettspraksis og noen nyttige eksempler samt ‑
ikke minst ‑ viser evne og anlegg for selvstendig og kritisk tenkning i
forhold til dette høyst akademiske prinsippet som har beskjeftiget mange gode
jurister over flere århundre. Den nærmere gradering innenfor de laudable
besvarelser beror i stor grad på dynamikken og selvstendigheten i besvarelsen.
De fleste, for ikke si alle, gode kandidater kan grunnprinsippene og husker det
alt vesentlige fra Eckhoff, Bernt, Andenæs mfl. Dette alene kan ikke være nok
til å svinge kandidaten opp til de store høyder, selv om de ærverdige
teoretikernes fremstillinger i seg selv fortjener solide "karakterer"
på mange måter. Kandidaten skal vise evne til selvstendighet i forhold til
dette stoffet.
Det kan generelt spores en del problemer i forhold
til å kombinere fremstillingen av de ulike tilnærmingsmåtene uten å få dobbeltbehandling.
De kandidater som viser både den "positive" og den
"negative" tilnærmingsmåte, for så å bygge drøftelsen opp omkring
sistnevnte under henvisning til Bernts modell, kommer jevnt over heldig fra
det.
En del kandidater glemmer helt å drøfte faktiske
handlinger som problemområdet, noe som ofte henger sammen med at de bygger på
Andenæs' modell. Videre er det flere kandidater som har til dels overraskende
god gjengivelse av flere sentrale dommer. Men samtidig er det flere som trekker
tildels uforståelige slutninger eller generelle regler ut fra praksis.
En mye brukt disponering er via en innledning å vise
hensynene bak prinsippet, og gjerne de ulike retningene, før man diskuterer når
lovhjemmel er nødvendig ‑ gjerne i lys av om det foreligger andre
kompetansegrunnlag. Deretter drøftes hvilke krav man skal stille til den da
nødvendige lovhjemmel, herunder lanseres læren om at jo større inngrep desto
klarere hjemmel.
Tromsø den 18. mai
2001