Sensorveiledning, endelig utgave
Fjerde avdeling juss, vår semesteret 2002
Teoretisk oppgave nr. 3

Grunnlovens § 96

1. Eksamenskrav og litteratur

Læringskravene for Statsrett II er formulert slik:

"Det kreves grundig kjennskap til systemet for vern av menneskerettigheter etter grunnloven og etter internasjonale konvensjoner. (Det er en nær forbindelse til internasjonale systemer for håndhevelse av menneskerettigheter, som læres i "internasjonal rett".) Det kreves grundig kjennskap til forholdet mellom nasjonalt og internasjonalt rettighetsvern, og av vernet etter grunnloven §§ 96, 97, 99 ,100, 105, jf § 110c, og etter artiklene 6 og 10, jf artikkel 1 i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Det kreves også grundig kjennskap til domstolskontrollen med formelle lover. Det kreves kjennskap til det konstitusjonelle ansvaret."

Oppgavens tema er således sentralt innenfor statsretten. Grunnloven § 96 er godt dekket i litteraturen, se særlig Andenæs, Statsforfatningen i Norge (8. utg 1997) § 51 avsnitt I - III. Kandidatene vil også kunne hente relevant stoff fra strafferetten, straffeprosessen, rettskildelæren og folkeretten.

 

2. Disposisjon og avgrensing

Disponering og avgrensing av oppgaven bør ikke medføre nevneverdige problemer. Grunnloven § 96 inneholder tre forskjellige rettsregler, og disposisjonen må avspeile at kandidatene makter å holde disse fra hverandre. De fleste kandidatene disponerer stoffet greit, mens enkelte kan blande sammen ulike problemstillinger.

Fremstillingen i det følgende er ment som et forslag til disposisjon, og må ikke leses som en mal. Kandidatene må ha frihet til å disponere stoffet, så lenge de forskjellige problemstillingene blir drøftet på en ryddig måte.

Hovedtemaene er knyttet til de tre bestemmelsene om at ingen kan straffes uten etter lov, ingen kan dømmes uten etter dom, og pinlig forhør må ikke finne sted. Hovedvekten av besvarelsen bør ligge på de to førstnevnte reglene. Forbudet mot pinlig forhør bør utgjøre en mindre del av besvarelsen. De fleste kandidater har en fornuftig avveining her. Ikke helt få kandidater skriver lite om pinlig forhør, men det i seg selv bør ikke trekke så mye ned.

Mange kandidater trekker i større eller mindre grad bestemmelsene i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon inn i fremstillingen. Kandidater som drøfter spørsmålet om hvilken betydning konvensjonen har for tolkingen av § 96, eller får noe fornuftig ut av en sammenligning mellom konvensjonen og § 96, bør få uttelling for det. Det er imidlertid få kandidater som får noe særlig ut av dette. Ofte er fremstillingen av konvensjonsbestemmelse helt løsrevet fra § 96, eller konvensjonsteksten blir "fyllstoff" i mangel på kunnskap om § 96. På den annen side er det ikke helt få kandidater som, uten nærmere refleksjon, legger til grunn at § 96 må forstås på noenlunde samme måte som konvensjonens bestemmelser, eller sterkt overdriver konvensjonens rettskildemessige betydning for tolkingen av § 96. Kandidater som ikke får frem forholdet mellom konvensjonsbestemmelsene og § 96, eller misforstår dette forholdet, bør trekkes for det.

I det følgende vil jeg gi en oversikt over noen av de temaene kandidatene bør behandle. Oversikten er ikke uttømmende. På den annen side må det kreves at hovedtemaene knyttet til begrepene "straff", "dom" og "lov" behandles. Om ett eller flere av disse tre temaene ikke nevnes, misforstås eller får en summarisk behandling, er det grunnlag for å trekke en god del.

 

3. Innledning

Innledningsvis bør det nevnes at grunnloven § 96 inneholder tre rettsregler, og det bør også sies noe om hvilke hensyn som ligger bak reglene (med mindre hensynene behandles i tilknytning til hver enkelt regel). Litt historikk kan også være på sin plass.

Bestemmelsene er som kjent en del av grunnlovens vern av den personlige frihet og rettsikkerhet. Bestemmelsen om at ingen må dømmes uten etter lov, har som formål å beskytte borgerne mot overgrep og vilkårlighet for den dømmende makt. Begrunnelsen for domskravet er bl a å hindre overgrep fra den utøvende makt, ved at § 96 forbyr straff ilagt ved administrativ beslutning. Lovskravet legger bånd på den dømmende makt, og skal hindre overgrep og vilkårlighet fra domstolenes side.

Begge bestemmelsene kan ses som utslag av det maktfordelingsprinsippet som grunnloven bygger på. En konsekvens av bestemmelsene er at to av statsmaktene må inn i bildet for å straffedømme en person - lovgiver og domstolene.

Bestemmelsene kan innledningsvis også settes i en større sammenheng, og det er da særlig nærliggende å trekke paralleller til Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 6 og 7. Dette kan kandidatene også komme tilbake til senere i oppgaven, men må da ikke tape av syne at det er grunnloven § 96 som er oppgavens tema, og ikke detaljene i menneskerettighetskonvensjonen.

Regelen om "pinligt forhør" forbyr totur i straffeprosessen. Begrunnelsen er dels humanitære tanker og dels at en tilståelse, eller en forklaring i en bestemt retning, ikke har særlig bevismessig verdi når den er avgitt under tortur. Bestemmelsen har en parallell i
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 3.

 

4. Ingen kan straffes uten etter dom

 

a) Innledning

Bestemmelsen om at ingen kan straffes uten etter dom, fastslår at det er domstolenes oppgave å idømme straff. Straff kan ikke ilegges ved lov alene, og legger således bånd på den lovgivende myndighet. Dessuten er bestemmelsen til hinder for at straff ilegges ved administrativ beslutning. Grunnloven § 96 er således til hinder for at den utøvende makt ilegger straff.

Denne delen av oppgaven reiser for det første spørsmål om hva som ligger i begrepet "straff", og for det andre hva som ligger i begrepet "dom".

b) Begrepet "straff"

Begrepet straff er forholdsvis grundig behandlet i litteraturen, og kandidatene bør ha en del å skrive om dette. Kandidatene bør få frem at dette er et spørsmål om tolking av begrepet "straffes" i grunnloven § 96, og at f eks straffelovens oppregning av ulike straffarter ikke er avgjørende.

Lovgivers oppfatning med hensyn til hva som skal anses som straff i grunnlovens forstand er imidlertid av betydning, noe bl a den rettspraksis som nevenes nedenfor viser. Grunnloven
§ 96 setter på den annen side en grense for hvor langt lovgiver kan gå i å kalle straffelignende reaksjoner for annet en straff, og således å åpne for administrativ ileggelse av reaksjonene. De tolkingsprinsipper som er trukket opp i Kløfta-saken i Rt 1976 s 1, har relevans i denne sammenheng, og tilsier at lovgivers oppfatning må tillegges begrenset vekt.

 

Et sentralt tema i denne delen av oppgaven er således bl a å belyse hvilken gjennomslagskraft § 96 har i forhold til lovgivers syn på hva som er "straff" i grunnlovens forstand. Domstolenes prøvelsesrett i forhold til dette temaet kan med fordel nevnes. Det er vesentlig å få frem hvordan Høyesterett har avveid ulike hensyn, samt å kritisk vurdere denne avveiningen. Mange kandidater svikter på dette punktet. De fleste begrenser seg til en forholdsvis enkel gjennomgang av de typetilfellene som er nevnt i læreboken.

Læreboken nevner en rekke eksempler som illustrerer hvordan grensene for grunnlovens straffebegrep trekkes. En uttømmende behandling av disse er etter min oppfatning ikke nødvendig for å oppnå en god karakter. Det viktigste er at kandidatene viser gjennom drøftelsene at stoffet og de rettlige poengene er forstått. Rettskildemessige begrunnelser, redegjørelse for hvilke hensyn som ligger bak, og fornuftige vurderinger, bør gi god uttelling. En opplisting av de ulike typetilfellene har mindre verdi, uten utdypende drøftelser.

Antallet eksempler den enkelte kandidat nevner, bør ikke være avgjørende for bedømmelsen. Ofte kan det være grunn til å gi bedre uttelling for en mer dyptgående drøftelse av noen få typetilfeller, enn en "uttømmende", men overflatisk og enkel gjennomgang av lærebokens eksempler.

De fleste kandidatene tar utgangspunkt i den tradisjonelle definisjonen av begrepet "straff". Andenæs gjengir definisjonen slik, og viser til at Høyesterett har sluttet seg til denne i  Rt 1977 s 1207:

"Straff er et onde som staten tilføyer en lovovertreder på grunn av lovovertredelsen, i den hensikt at han skal føle det som et onde."

Det viktigste er ikke en ordrett gjengivelse av definisjonen, men at de sentrale elementene i denne er forstått. Formålet med straff er bl a allmennpreventive og individualpreventive hensyn, og disse hensyn er sentrale når man skal skille begrepet straff fra tiltak som ikke er straff i grunnlovens forstand. Et særpreg ved straff er dessuten at den er en reaksjon mot et lovbrudd.

 

Innledningsvis bør det nevnes kort at de reaksjonsformene som straffeloven §§ 15 og 16 benevner som straff, klart nok også er straff etter grunnloven § 96. Kandidatene bør konsentrere den nærmere drøftelse om de tilfeller lovgiveren ikke har karakterisert tiltaket eller reaksjonen som straff, men hvor det likevel kan spørres om lovgivers oppfatning er i samsvar med § 96.

For det første er det sikker rett at tvungent psykisk helsevern etter psykisk helsevernloven eller omsorgsovertakelse og anbringelse i barnevernsinstitusjon etter barnevernloven, ikke er straff i grunnlovens forstand. Det sentrale poeng er at slike tiltak ikke har straffens formål, men bl a å behandle og hjelpe vedkommende. Tiltaket er ikke ment å føles som et onde, selv om noen nok kan oppleve det slik. Dessuten trenger det ikke ha sammenheng med noen straffbar handling.

Heller ikke bruk av varetektsfengsel er straff i lovens forstand. Formålet med dette tvangsmiddelet å hindre unndragelse, bevisforspillelse eller gjentakelse av straffbare handlinger. Det er således ikke i strid med grunnloven § 96 at påtalemyndigheten kan beslutte pågripelse og bruk av varetekt med hjemmel i straffeprosessloven. Noen kandidater ser at formålet med "rettshåndhevelsesarrest" etter straffeprosessloven § 172 har mer til felles med den tradisjonelle definisjonen av straff enn de fengslingsgrunnlagene som er beskrevet i § 171. Det er et pluss om dette ses. Det kan i denne sammenheng også nevnes at rettssikkerhetshensynet ivaretas ved at påtalemyndigheten må fremstille siktede for retten snarest mulig, med begjæring om fengsling, jf straffeprosessloven § 183.

 

Det tidligere sikringsinstituttet etter straffeloven ble ikke betegnet som straff i lovgivningen. Det samme gjelder de nye reglene om tvunget psykisk helsevern etter straffeloven § 39 og tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a. Formålet er ikke å straffe etter den tradisjonelle definisjonen, men å verne samfunnet. Disse reaksjonsformene ligger likevel straffen nær, og det kan argumenteres for analogisk anvendelse av § 96. De rettsikkerhetsmessige hensyn er ivaretatt ved at disse sakene behandles i straffeprosessens former.

Forvaring etter straffeloven § 39 c, som erstatter det tidligere sikringsinstituttet når det gjelder tilregnelige lovbrytere, regnes derimot som straff etter straffeloven § 15. Begrunnelsen er at denne reaksjonsformen har mye til felles med den tradisjonelle definisjonen av straff. Formålet er riktig nok til dels å verne samfunnet, men reaksjonen er ikke mindre inngripende en fengselsstraff, ikke minst fordi forvarningen er tidsubestemt.

Administrative sikringstiltak i forbindelse med krig, som f eks internering av statsborgere fra fiendtlig land eller norske borgere som mistenkes for å forberede forræderi, spionasje o l, er heller ikke ansett for å være i strid med § 96. Formålet er ikke å straffe vedkommende, men å forebygge og avverge fare for rikets sikkerhet.

De mer problematiske grensetilfellene oppstår gjerne i forhold til reaksjoner som oppfyller de ulike elementene i den tradisjonelle definisjonen av straff, men uten at lovgiver har benevnt reaksjonene som straff. Kandidatene bør gå i dybden her, og drøfte hvilken gjennomslagskraft § 96 har i forhold til lovgiverviljen og hensynet til effektiv og rasjonell behandling av bestemte typer saker. Erfaringen fra sensuren så langt viser at det er relativt få kandidater så får så mye ut av dette.

 

En slik reaksjon er tilleggskatt etter ligningsloven, overfor den som har gitt uriktige opplysninger i selvangivelsen. Formålet med denne reaksjonen er å straffe, men Høyesterett har lagt til grunn at administrativ ileggelse av tilleggskatt ikke er i strid med grunnloven § 96, se Rt 1961 s 1217. Andenæs er kritisk til rettens begrunnelse, som bl a viser til at reaksjonen ikke er straff i straffelovens eller straffeprosesslovens forstand.

I forbindelse med behandlingen av tilleggskatt, er det mange som tar opp spørsmålet om dobbeltstraff. Dette er etter min oppfatning en avsporing i forhold til oppgavens tema, i alle fall om kandidatene konsentrerer seg om Den europeiske menneskerettighetskonvensjon, uten å reflektere over hvorvidt § 96 setter et forbud mot dobbeltstraff. Ikke alle kandidater har klart for seg at spørsmålet om administrativ ileggelse av straff er noe annet enn spørsmålet om man kan straffes to ganger for samme handling.

Ileggelse av gebyr for overlasting etter vegtrafikkovens § 36 a er ikke ansett som straff i grunnlovens forstand, til tross for formålet med slike gebyrer. Høyesterett har akseptert gebyr for overlast i avgjørelsen inntatt i Rt 1973 s 846.

Også gebyr for parkeringsovertredelser etter vegtrafikkloven § 31 a har et formål som dekkes av den tradisjonelle definisjonen av straff. Loven regner imidlertid ikke reaksjonen som straff. Til forsvar for ordningen, kan det argumenteres med at gebyrene er forholdsvis beskjedne, og at rettsikkerhetshensynet ivaretas ved at ileggelse av gebyr kan innklages for forhørsretten etter vegtrafikkloven § 31 a fjerde ledd.

En annen form for straffelignende reaksjon er inndragning av førerkort i vegtrafikkloven § 33. Formålet med denne reaksjonen er dels av forebyggende karakter; å hindre at "farlige" sjåfører kommer ut igjen i trafikken for en kortere eller lengre periode (jf formuleringen "hensynet til trafikksikkerheten" i § 33 nr 1). Inndragningen fremstår og oppleves likevel gjerne som en reaksjon mot et lovbrudd, der førerkortbeslaget også har en avskrekkende effekt. Inndragning av førerkort er imidlertid ikke kalt straff, beslutningen skjer administrativt, og ordningen er akseptert av Høyesterett, jf Rt 1984 s 684 og 1975 s 1109. Det kan diskuteres hvor godt begrunnet dette standpunktet er, og kandidatene bør drøfte og vurdere dette nærmere.

Disiplinærstraffer ilagt administrativt i militæret eller fengselsvesenet, har aldri vært ansett for å være i strid med grunnloven § 96, så lenge anvendelsen er "innenfor rimelighetens grenser". Begrunnelsen er dels tradisjon og dels at det ville være tungvint om alle disse sakene skulle behandles av domstolene. Det vil være et pluss om kandidatene påpeker betenkelighetene ved at frihetsberøvelse som etter sitt innhold og formål dekkes av den tradisjonelle definisjonen av straff, kan ilegges administrativt.

Etter den tidligere fengselsloven § 26 nr 5 kunne fengselsmyndighetene forlenge straffetiden med inntil en måned som reaksjon mot ulydighet eller slett oppførsel i fengselet. Ble fangen straffet flere ganger, kunne den samlete straff ikke overskride tre måneder. Ordningen sto i et diskutabelt forhold til grunnloven § 96.

 

Straffegjennomføringsloven av 18. mai 2001 § 40 har nye regler om reaksjon på brudd ved gjennomføring av fengselsstraff og strafferettslige særreaksjoner. Følgende reaksjoner kan anvendes: skriftlig irettesettelse, tap av dagpenger i en bestemt periode, tap av begunstigelse, utelukkelse fra fritidsfellesskapet eller andre aktiviteter i fritiden for et tidsrom av inntil 20 dager for brudd som utmåles i samme reaksjonssak, eller tap av adgang til permisjon for et tidsrom av inntil fire måneder. Også dette er til dels inngripende reaksjoner mot regelbrudd, men mindre inngripende enn den frihetsberøvelse fengselsmyndighetene kunne ilegge etter fengselsloven § 26 nr 5.

Enkelte kandidater legger til grunn at forelegg ilagt av politi eller påtalemyndighet ikke er "straff" i grunnlovens forstand, og avslører således en misforståelse. En bot for f eks fartsovertredelse ilagt ved forelegg, er klart nok straff i grunnlovens forstand. Begrunnelsen for at denne formen for administrativt ilagt straff likevel aksepteres, kommer jeg tilbake til nedenfor.

 

c) Begrepet "dom"

Det neste hovedspørsmål oppgaven reiser, er hva som ligger i begrepet "dom".

Det sentrale er at straff bare kan ilegges av en uavhengig domstol på grunnlag av rettergang. Det er realitetene som avgjørende, og ikke hva beslutningen kalles. På den ene side er ikke et administrativt vedtak en "dom" fordi om det kalles det, og på den annen side har det ikke avgjørende betydning om rettens avgjørelse kalles "dom" eller "kjennelse".

Grunnloven § 96 er ikke forstått slik at dommen må være avsagt av en norsk domstol. Bestemmelsen er således ikke til hinder for at utenlandske dommer fullbyrdes i Norge, se f eks lov av 15. november 1963. Forutsetningen må likevel være at saksbehandlingen ved den utenlandske domstolen tilfredsstiller de krav § 96 stiller til norske domstoler. Det samme må gjelde i forhold til fullbyrdelse av dommer avsagt av internasjonale domstoler.

 

Kandidatene må utdype hvilke krav som må stilles til domstolene og rettergangen for å oppfylle kravene i grunnloven § 96.

Et sentralt element er for det første domstolenes uavhengighet i forhold til den lovgivende og den dømmende makt. Kravet om domstolsbehandling er således et utslag av maktfordelingsprinsippet. Lovgiver fastsetter hvilke bestemmelser domstolene skal dømme etter ved å vedta formelle lover etter reglene i grunnloven, men kan ikke instruere domstolene i enkeltsaker. Heller ikke den utøvende makt har instruksjonsmyndighet. Bestemmelsen i § 96 har således en parallell i Den Europeiske menneskerettighetskonvensjon art 6 (1) om retten "en uavhengig og upartisk domstol".

Videre er det et krav at dommerne er uavhengige. Dommere kan ikke instrueres i enkeltsaker, og er som hovedregel embetsmenn. Ordningen med dommerfullmektiger og konstituering av dommere er imidlertid ikke i strid med § 96, innen visse grenser.

 

Det kontradiktoriske prinsipp er også et sentralt krav som utledes av § 96. Flere av de grunnleggende rettigheter som er beskrevet i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 6, vil også kunne utledes av § 96. Dette gjelder bl a retten til å gjøre seg kjent med siktelsen, til å forberede sitt forsvar og til å avhøre vitner som blir ført mot en. Kandidatene bør imidlertid få frem at § 96 ikke nødvendigvis har samme rekkevidde som konvensjonens bestemmelser. En detaljert gjennomgang av menneskerettighetskonvensjonen vil falle utenfor oppgaven, i alle fall om kandidatene glemmer at det er rekkevidden av grunnloven § 96 som er oppgavens tema.

Som nevnt ovenfor, er bruk av forelegg etter straffeprosessloven kap 20, ikke regnet for å være i strid med grunnloven § 96, til tross for at straffen på denne måten blir ilagt av påtalemyndigheten. Begrunnelsen er bl a at vedtakelsen av forelegg er frivillig, og at en nektelse medfører at saken blir innbrakt for retten og behandlet i straffeprosessens former. Ofte dreier det seg om mindre alvorlige saker som det kan være en fordel for siktede å få ut av verden på en enkel og rask måte. Foreleggsordningen anses nå hjemlet i konstitusjonell sedvanerett.

Det vil være et klart pluss om kandidatene også ser noen av betenkelighetene med bruk av forelegg. Det kan være så som så med frivilligheten når alternativet kanskje er en mer belastende domstolsbehandling, og det kan i enkelte tilfelle være vanskelig for siktede å bedømme om politiet har anvendt loven riktig.

Grunnloven setter neppe klar grense for hvor store bøtene kan være, og det er heller ikke noe til hinder for anvendelse av subsidiær fengselsstraff. Det må imidlertid trekkes en grense for hvor lang subsidiær fengselsstraff som kan ilegges. Straffeloven § 28 hjemler subsidiær straff på inntil 3 måneder, eller 4 ½ måned i konkurrenstilfeller. I praksis er de subsidiære fengselsstraffene ikke i nærheten av dette, og spørsmålet i forhold til foreleggsordningen kommer derfor neppe på spissen.

Det er mer diskutabelt om fengselsstraff kan ilegges ved forelegg. Dette er det som kjent ikke hjemmel for i dagens lovgivning, men i forbindelse med landsvikoppgjøret etter krigen kunne fengselsstraffer i inntil 1 år ilegges ved forelegg. Ordningens forhold til grunnloven § 96 var omdiskutert.

De fleste kandidatene får frem det grunnleggende i forhold til begrepet "dom". Det er imidlertid en del som svikter ved behandlingen av domskravet. Det er et vanlig trekk ved de svakere besvarelsene at kandidatene sier lite om hvilke krav § 96 stiller, men i stedet konsentrerer seg om et utvalg bestemmelser i straffeprosessloven, domstolsloven eller Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 6.

Det bør trekkes en god del dersom sentrale begreper som uavhengighet og kontradiksjon overhodet ikke nevnes, eller om kandidatene synes å tro at § 96 ikke stiller noen bestemte krav til domstolene eller prosessen. Det samme må gjelde om straffeprosessloven og domstolsloven fremstilles som en lovfesting eller utpensling av de krav som følger av begrepet "dom" i § 96. For øvrig har en fremstilling om Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 6 liten verdi dersom den ikke ses i sammenheng med § 96. På den annen side er det direkte misvisende om kandidatene setter likhetstegn mellom art 6 og § 96.

 

5. Ingen må dømmes uten etter lov

 

a) Innledning

Bestemmelsen om at ingen må dømes uten etter lov, grunnlovfester legalitetsprinsippet på strafferettens område. Formuleringen "dømmes" forstås som "straffedømmes". På privatrettens område kan man som kjent dømmes på grunnlag av ulovfestede rettsregler. På det offentligrettslige området følger lovskravet imidlertid av det ulovfestede legalitetsprinsippet.

Hovedspørsmålene i denne delen av oppgaven er hva som ligger i begrepet "lov" i grunnloven § 96, hvilke krav som stilles til straffebestemmelsers presisjon og i hvilken utstrekning bestemmelsen er til hinder for utvidende eller analogisk tolking av straffebestemmelser. Kandidatene vil kunne hente relevant stoff også fra strafferetten og rettskildelæren, hvor bl a en rekke høyesterettsavgjørelser er referert.

Det bør kreves en forholdsvis grundig drøftelse av disse spørsmålene, i alle fall av de bedre kandidatene.

 

b) Begrepet lov - noen utgangspunkter

Begrepet "lov" i § 96 sikter i første rekke til formell lov, vedtatt etter bestemmelsene i
§§ 76 flg, men også provisorisk anordning går inn under begrepet.

Sedvanerett eller utenlandsk lov ikke tilstrekkelig. Det samme gjelder folkerettsregler, med mindre disse er inkorporert i norsk rett ved formell lov.

Noen kandidater trekker frem Klinge-saken (Rt 1946 s 198) som et eksempel på at folkerettsregler kan hjemle straff. Denne dommen er imidlertid ikke noe rent eksempel på domfellelse på grunnlag av internasjonal rett. Et sentralt spørsmål i saken var om en provisorisk anordning som bl a utvidet adgangen til å anvende dødsstraff, kunne gis tilbakevirkende kraft. Høyesterett flertall viste til at anordningen bygde på at krigsforbrytelser etter folkeretten kunne medføre dødsstraff, mens mindretallet ville underkjenne den som grunnlovsstridig. Kandidatene bør få frem at avgjørelsen er kritisert, og at den må ses i sin historiske sammenheng.

Forskrift er i seg selv ikke tiltrekkelig gitt hjemmel for å straffedømme. Forskriften kan imidlertid beskrive den straffbare handling (slik f eks trafikkreglene gjør), dersom straffetrusselen er inntatt i formell lov (f eks vegtrafikkloven § 31).

Kandidatene bør i denne sammenheng nevne den generelle straffetrusselen i strl § 339 nr 2, som gir tilstrekkelig hjemmel for straff for brudd på forskrift, selv om straffetrusselen skulle mangle i forskriftens hjemmelslov. Forskriften må i så fall inneholde trussel om straff.

 

c) Kravet til presisjon

Lovskravet stiller også visse krav til at straffebestemmelser er noenlunde klare og presise. Dette for å hindre vilkårlighet fra domstolenes side, og ikke minst for å sikre forutberegnelighet for den enkelte borger.

Svært vide og vage straffebestemmelser overlater mye til dommerens skjønn, og det kan være vanskelig for den enkelte å forutse hvor grensen for det straffbare går. Lovskravet innebærer med andre ord visse krav om presisjon (se bl a Rt 1933 s 212 og Rt 1956 s 1140). Det er imidlertid neppe aktuelt å sette en straffebestemmelse helt til side som grunnlovsstridig på det grunnlag at den er for upresis. Konsekvensen vil snarere kunne bli at bestemmelsen tolkes innskrenkende.

 

d) Innskrenkende, utvidende og analogisk tolking

Ved anvendelse av straffebestemmelser er det ofte nødvendig å foreta en presiserende tolking av straffebudene. Lovskravet i § 96 er ikke til hinder for at straffebestemmelser tolkes og presiseres ved hjelp av f eks rettspraksis, forarbeider og reelle hensyn. På den annen side er legalitetsprinsippet i strafferetten et argument for å legge stor vekt på lovens ordlyd i forhold til andre rettskildefaktorer.

Lovskravet knyttes i første rekke til det enkelte straffebud, altså den objektive gjerningsbeskrivelsen.

Innskrenkende tolking av ordlyden i en straffebestemmelse er lite betenkelig ut fra de hensyn grunnloven § 96 hviler på. En slik tolking kommer individet til gode. Prinsippet tilsier derimot en mer restriktiv holdning til utvidende tolking og ikke minst analogi. Det sies gjerne at § 96 er til hinder for analogi, men ikke utvidende tolking. Kandidatene bør imidlertid få frem at disse begrepene ikke gir noen klar avgrensing.

Fra eldre tider finnes det flere eksempler på at Høyesterett har gått svært langt i utvidende eller analogisk tolking, noe som må ses på bakgrunn av at lovgivningen den gang var mer ufullstendig enn nå. Men også i rettspraksis av nyere dato finnes det eksempler på at Høyesterett aksepterer at lovens ordlyd tøyes. Som eksempler kan nevnes:

Rt 1929 s 330 (Motorskipdommen) hvor retten la til grunn at lov av 7. april 1906, som krevde sertifikat for å føre dampfartøy, også kom til anvendelse på motorfartøy.

Rt 1959 s 501 (Kokeplatedommen), hvor strl § 352, 2. ledd, som rammer uforsiktig omgang med ild eller ildsfarlige stoffer, ble anvendt i et tilfelle der tiltalte ved en feiltakelse hadde slått på en kokeplate.

Rt 1973 s 433 (Passbåtdommen), hvor strl § 422, 2 ledd, som rammer føring av skip i beruset tilstand, ble anvendt på en som hadde ført en 17 fots passbåt med 115 hk motor.

Eksempler på dommer som illustrerer at det går en grense for hvor langt ordlyden kan tøyes:

Rt 1952 s 989 (Telefonsjikanedommen), hvor Høyesterett la til grunn at straffeloven § 350, som bl a rammer forstyrrelse av den alminnelige fred og orden, ikke kom til anvendelse på telefonsjikane i form av ustanselige telefonoppringninger.

Rt 1961 s 212 (Tannteknikerdommen), hvor Høyesterett la til grunn at det å sette inn og tilpasse gebiss ikke gikk inn under begrepet "ta syke i kur" etter kvakksalverloven. Den tiltalte tannteknikeren ble derfor frifunnet. Et mindretall på to dommere la avgjørende vekt på uttalelser i forarbeidene om at det å sette inn kunstige tenner skulle være forbeholdt tannlegene.

 

En særskilt problemstilling knytter seg til at en rekke straffebud har et medvirkningstillegg, mens andre mangler dette. Lovprinsippet og hensynet til klarhet kan tale for at medvirkning straffritt etter de straffebudene som ikke har et slikt tillegg. Høyesterett har imidlertid lagt til grunn at hvert enkelt straffebud må tolkes konkret. I Rt 1936 s 612, som gjaldt straffeloven § 237, er det således uttalt at om gjerningsinnholdet er en naturlig tolking omfatter handlingen også når denne språklig ville betegnes som medvirkning, så blir vedkommende å straffe selv om medvirkningen ikke er nevnt i straffebudet.

Grunnloven § 96 krever ikke at de subjektive vilkår for straff inntas i det enkelte straffebud. Særlig betenkelig er ikke dette, siden de subjektive vilkår innskrenker straffansvaret i forhold til det objektive gjerningsinnholdet i straffebudet. Det kan imidlertid påpekes at begrepet "forsett" i straffeloven § 40 etter sin ordlyd ikke er noe presist begrep. Dette harmonerer ikke så godt med klarhetskravet, men er klart nok ikke i strid med grunnloven § 96.

De objektive straffrihetsgrunner trenger heller ikke går frem av det enkelte straffebud. Det er heller ikke i strid med § 96 at noen av straffrihetsgrunnene ikke er lovfestet, som f eks samtykke. Også dette er begrensninger i straffansvaret, og dermed lite betenkelig. På den annens side bidrar ufullstendig lovregulering av straffrihetsgrunnene til uvisshet om hvor grensen for det straffbare går, og harmonerer ikke så godt med de hensyn til klarhet og forutberegnelighet § 96 skal ivareta.

 

Straffutmålingen er etter straffeloven i stor grad overlatt til rettens skjønn. De til dels svært vide strafferammene er likevel ikke i strid med § 96. Dommerne har tilsynelatende stort spillerom for skjønn, men straffutmålingsprinsippene og straffutmålingen i de forskjellige typer saker er langt på vei fastlagt gjennom rettspraksis. Faren for vilkårlig straffutmåling er derfor betydelig redusert.

De aller fleste kandidatene får noe ut av den formelle siden av lovskravet, men det er også mange som drøfter klarhetskravet og spørsmålet om utvidet og analogisk tolking. Drøftelsen av de sistnevnte spørsmålene er imidlertid ofte på et overflatisk plan, der noen få dommer omtales uten at kandidatene får så mye ut av det. Poenget er riktig nok ikke å nevne flest mulig dommer, men å trekke fornuftige slutninger av de som omtales.

Det er relativt få kandidater som sier noe om subjektive vilkår for straff, objektive straffrihetsgrunner eller straffutmåling. Det er ikke noen stor mangel om disse temaene ikke berøres.

 

6. Pinlig forhør må ikke finne sted

Bestemmelsen om at pinlig forhør må ikke finne sted, er et forbud mot tortur i forbindelse med politiavhør og rettslig avhør. Det er ikke et forbud mot tortur generelt, og rammer f eks ikke inhumane straffemetoder. Den europeiske menneskerettighetskonvensjon artikkel 3 har en bestemmelse som retter seg mot tortur generelt.

Som sagt innledningsvis, bør denne delen av oppgaven utgjøre en mindre del. Pensumdekningen gir ikke grunnlag for noen omfattende fremstilling. Mange av kandidatene, også noen av de bedre, er gir en forholdsvis snau og enkel fremstilling. Det bør ikke trekkes så mye for dette, i alle fall ikke om det sentrale er med.

Torturforbudet i grunnloven § 96 gjelder ikke bare fysisk tortur, men også frihetsberøvelse i den hensikt å få vedkommende til å tilstå.

Straffeprosesslovens har som kjent bestemmelser om varetektsfengsling på grunn av bevisforspillelse. Den psykiske påkjenningen som varetektsfengsling medfører, kan rent faktisk medvirke til at tilståelser blir gitt. Men formålet med varetektsfengsling er bl a å hindre at den fengslede påvirker forklaringer til medskyldige eller vitner eller på annen måte fjerner bevis. Varetektsfengsling kommer derfor klart nok ikke i konflikt med torturforbudet.

Trusler om bruk av varetekt for å få frem en forklaring i en bestemt retning, vil kunne komme i konflikt med torturforbudet. Det samme gjelder lovnader om løslatelse.

Politiavhør vil ofte være en psykisk belastning, uten at man dermed kommer i konflikt med torturforbudet. Svært langvarige politiavhør med sikte på å bryte ned den avhørte psykisk, vil imidlertid kunne stride mot § 96.

Straffeprosessloven og påtaleinstruksen har bestemmelser om hvordan rettslige avhør og politiavhør skal foregå. Kandidatene bør få frem at disse bestemmelsene går mye lenger enn det vernet grunnloven § 96 gir. I praksis vil det derfor være straffeprosessloven og påtaleinstruksen som står i fokus når det oppstår spørsmål om et avhør er gjennomført på riktig måte. En nærmere redegjørelse for reglene i straffeprosessloven og påtaleinstruksen er overflødig.

 

7. Karakterfastsettelsen

Grunnloven § 96 er en sentral bestemmelse i statsretten, og som nevnt innledningsvis kreves det at kandidatene har "grundig kjennskap" til denne bestemmelsen. Bestemmelsen er også sentral for forståelsen av grunnleggende prinsipper i strafferetten og straffeprosessen. De spørsmålene oppgaven reiser, er ikke spesielt vanskelige. Oppgaven har vært gitt en rekke ganger tidligere, og har god dekning i den anbefalte litteraturen.

Selv om oppgaven ikke er spesielt vanskelig, har en del kandidater problemer med å gå særlig i dybden. For å oppnå ståkarakter kan men heller ikke legge listen for høyt. Det må likevel kreves et minimum av forståelse av innholdet i de tre reglene § 96 stiller opp. Kandidater som helt unnlater å drøfte sentrale begreper som "lov", "dom" og "straff" vil lett komme i faresonen. Det må trekke en hel del ned om noen av disse begrepene overses, drøftes summarisk, eller om drøftelsene avslører alvorlige misforståelser. På den annen side kan det selvsagt ikke kreves at kandidatene er innom alle enkelttemaer som er behandlet i denne sensorveiledningen. Det avgjørende for om listen for ståkarakter passeres, og for hvor langt opp på karakterskalaen den enkelte kandidat plasseres, bør være det samlete inntrykk av kunnskap og forståelse.

For å oppnå laud, bør det kreves gode kunnskaper og forståelse av de sentrale problemstillingene i oppgaven. Evnen til rettskildemessige drøftelser, redegjørelse for de reelle hensyn og selvstendige vurderinger, bør ha stor vekt ved bedømmelsen. Av laudable kandidater bør det f eks kreves noe mer enn rene referater fra rettspraksis for å belyse de spørsmålene oppgaven reiser. Det bør heller ikke være avgjørende om de fleste enkelttemaer er berørt. Det sentrale må være om drøftelsene viser at stoffet er forstått ut over det overflatiske.

Selv om oppgaven er sentral og ikke spesielt vanskelig, skulle det være god anledning for de beste kandidatene til å fremheve seg. De som klart skiller seg ut når det gjelder kunnskapsnivå, metodebruk og forståelse, bør gis god uttelling.

Erfaringen fra sensuren så langt er at kandidatene fordeler seg noenlunde "normalt" på karakterskalaen. Hensett til at oppgaven er sentral, er de kanskje noen flere svake besvarelser enn det man kunne forvente. Det er også noen som ikke passerer listen. Det er ikke så mange besvarelser som skiller seg positivt ut, men til gjengjeld er noen av disse ganske gode.