Endelig
sensorveiledning Juridisk
embetseksamen 4 avd v 93
Teoretisk oppgave
nr. 3
"Om
almenprevensjon og individualprevensjon"
Oppgaven går på en sentral del av faget strafferett
(selv om den kan ha enkelte sider som vender seg mot straffeprosessen er det
først og fremst å betrakte som en strafferettsoppgave ‑.slik har også de
fleste kandidatene oppfattet den).
Eksamenskrav i strafferett: "Grundig kjennskap
til allmenne hovudprinsipp og reglar i norsk strafferett. Kjennskap til dei
viktigaste spesielle straffeboda, særleg om vinningsbrotsverk og
valdsbrotsverk."
Denne oppgave faller således inn under hva
kandidatene skal ha grundig kjennskap til, og kravene til besvarelsene blir
deretter.
Tilrådd litteratur hvor oppgavens emne er omtalt:
Først og fremst er det i de 2 lærebøkene (som
pensumsmessig er likestillet) av Andenæs og Bratholm:
Johs.
Andenæs: Alminnelig strafferett, 3. utgave 1989 hvor emnet er særskilt omhandlet i kap. 7:
"Straffens virkninger ‑ almenprevensjon og
individualprevensjon." Side 76 ‑ 93.
Men
for Andenæs se og på sidene 192, 259 ‑ 260, 412 og 461.
Anders Bratholm: Strafferett og Samfunn, 1980 hvor
emnet er særskilt behandlet i kap 4. IV: "De strafferettslige reaksjoners
formål i dag og deres mulige virkninger." Side 116 ‑ 137. Også
Bratholm kommer inn på prevensjonsteoriene andre steder i boken, bl.a. s 588,
595 (under straffutmåling).
I den pensumrelaterte tilleggslitteratur kan det
bl.a. vises til omtalen av almen‑ og individualprevensjon i NOU 1983:57
"Straffelovgivningen under omforming" ‑ Straffelovkommisjonens
delutredning I ‑ i utredningens kap. 4: Straffens formål og virkninger,
særlig på sidene 50 ‑ 51. Forøvrig vil man ellers i både den tilrådde så
vel som i tilleggslitteraturen finne mer eller mindre spredte uttalelser om
almen‑ og individualprevensjon uten at det er nødvendig å gå nærmere inn
på det her.
Av litteratur som ikke er pensum vil jeg bare nevne
at i St. meld. nr 104 (1977‑78) "Om kriminalpolitikken" er
emnet omhandlet forholdsvis utførlig på s 21 ‑ 30. Kriminalmeldingen var
opp til for relativ kort tid siden del av tilleggslitteratur på 4. avd.
Forøvrig kan nevnes NOU 1988:37 "Ny fengselslov" som gir en
fremstilling over emnet på s. 43 ‑ 47. Andenæs artikkel i fra 1977 om
almenprevensjon, som er helt sentralt på området og som "alle" senere
forfattere viser til, kan det ikke forventes at kandidatene har kjennskap til.
Oppgaven må sies å være sentral i det den berører
fundamentale og grunnleggende hensyn bak det å straffe for overtredelse av
lovbud. Etter å ha rettet over 50 besvarelser, og konferert med min medsensor,
lar jeg like godt mine bange anelser i fra den foreløpige sensorveiledning stå,
da de er fullt ut dekkende for den begredelige situasjon:
"På dette stadiet, dvs uten å ha lest noen
besvarelser, frykter jeg likevel for hva besvarelsene inneholder. Dette delvis
fordi jeg har en viss følelse av at, om kandidatene nok har lest gjennom også
denne del av den tilrådde pensumslitteratur, så heller kanskje prioriteringen
av kandidatenes lesing mot straffbarhetsbetingelsene og enkelte særemner. Det
kan kanskje da bli vanskelig å få en strukturert fremstilling i det
besvarelsene lett kan gli over i en synsing om straff, formål og virkninger.
Men det får jeg komme tilbake til når besvarelsene kommer. I alle fall ser jeg
faren for den "evindelige" diskusjonen, som ofte kommer etter
eksamen, om sentrale og perifere oppgaver. I dette tilfelle er det etter min
mening ikke grunnlag for en slik diskusjon. Oppgaven er ikke bare sentral, men
det er et område hvor kandidatene (før eksamen helst) bør ha gjort seg opp
selvstendige meninger, og i alle fall tenkt igjennom slik at en har en viss
forståelse for hva straff begrunnes med og virkningene av den".
Det viser seg at dette, med noen få hederlige unntak,
fullt ut har slått til. Men de hederlige unntak viser bare at oppgaven kan
besvares, og besvares godt. Man kan derfor ikke legge listen lavere her enn på
de andre områder av strafferetten hvor det er krav til grundig kjennskap.
En besvarelse kan gjerne innledes med å plassere
oppgaveemnet i strafferetten, og bør vel ganske i begynnelsen definere kort
almen‑ og individualprevensjon. Almen‑ og individualprevensjon går
først og fremst på virkningen av straffesystemet som et middel til å skape
lovlydighet. Dermed knyttes formål og virkning sammen, og dette gjør emnet så
sentralt for strafferetten.
Mange kandidater feiler allerede i starten ved at de
oppfatter almen‑ og individualprevensjon som et sett regler man kan
benytte, nærmest som en trylleformel, for å komme frem til en straff. Oppgaven
er ikke en besvarelse på straffutmålingsmomenter.
Kandidaten bør tindrende klart få frem forskjellen
mellom almenprevensjon og individualprevensjon. Det ligger forsåvidt i ordene:
Almen ‑ almenheten, individual ‑ individet, og prevensjon ‑
forhindre. (Det opereres også med uttrykkene generalprevensjon og
spesialprevensjon ‑ om kand skulle nytte disse uttrykk spiller det mindre
rolle, men i så fall bør de forklare at en med det mener det samme som
uttrykkene i oppgaveteksten). Mange feiler her, eller er særs upresise i sitt
ordvalg. Almen‑ og individualprevensjon er ikke et virkemiddel som kan
settes inn, med en beskrivelse av virkninger av straffen.
Straffens almenpreventive oppgave (eller formål) er å
sikre lovlydighet i samfunnet, dvs straffens motiverende virkning på folk flest
‑ almenheten. Altså det retter seg mot de som ikke (allerede) har begått
en lovovertredelse.
Den individualpreventive virkning gjelder virkningen
på den enkelte som straffes, dvs den retter seg mot den som (allerede) har
begått en lovovertredelse.
Kandidater som her klart misforstår, eller blander
sammen, bør etter min mening være strykkandidater om de ikke retter opp
inntrykket senere i besvarelsen.
Etter en kort innledning bør kandidatene ta for seg, hver
for seg i egne deler, henholdsvis almen‑ og individualprevensjon. Her bør
kandidatene stå relativt fritt hvordan han vil disponere. Men en del emner bør
med, i alle fall skal besvarelsen være laudabel.
Om almenprevensjon bør med om den mer tradisjonelle
avskrekkende virkning fullbyrding av straffen har hatt, og slik det nå mer
vektlegges, selve straffetrusselen. Noen bruker denne del av oppgaven til å gi
en liten historisk fremstilling av straffens utvikling. Det er ok, enten her
eller som del av en mer generell innledning, bare det ikke overdrives. I
forbindelse med straffens avskrekkende virkning bør en komme inn på tankene om
at straffetrusselen må stå i forhold til både "utbyttet" av den
straffbare handling såvel som teorier om at straffetrusselen graderes etter
hvor stor fristelsen for lovbrudd er. Sentralt i denne del av oppgaven er
oppdagelsesrisikoens betydning ‑ det kan som eksempel vises til
undersøkelsene i forbindelse med endring
av promillelovgivningen i fra Finland som Andenæs omtaler.
Videre om straffens evne til å skape moralske
hemninger mot lovbrudd. Dette er ikke det samme som, hvilket en del kandidater
gir inntrykk av, at folk fraholder seg fra straffbare handlinger på grunn av at
overtredelsene strider mot det alminnelige moralsyn. Det siste er moment i
vurderingen av straffens avskrekkende effekt. Dvs hvor straffebudet og
moraloppfatning trekker i samme retning, så er den almenpreventive virkning av
straff mindre.
Tilsvarende evnen til å skape rent vanemessig
lovlydighet.
Kand bør se at almenprvensjonen kan virke ikke bare
overfor den som har kjennskap til straffebudet og regner med risiko for straff,
Andnenæs s 79. Likeledes kan det differensieres mellom grupper av potensielle
lovbrytere såvel som etter arten av lovbrudd.
(Jeg går ikke nærmere inn på de tre områdene her, men
viser til lærebøkenes fremstilling)
Kand møter kanskje størst problemer i en fremstilling
når det skal gis vurderinger over almenprevensjonens betydning. Det er ikke så
rart, den er jo meget omdiskutert. Både Andenæs og Bratholm nevner i
pensumslitteraturen erfaringene fra de såkalte politiløse dager i Danmark under
krigen såvel som lignende situasjoner andre steder. Dette er forøvrig noe kand
kan nytte i forbindelse med oppdagelsesrisikoens betydning.
Om individualprevensjon ‑ denne funksjon av
straffen går som nevnt på straffens evne til å avholde den som det reageres
mot, dvs den som allerede har begått et lovbrudd, fra å begå nye straffbare
handlinger. Emner som laudable besvarelser bør drøfte er i stikkordsform:
uskadeliggjørelse, avskrekkelse og resosialisering.
Vedr. uskadeliggjørelse er ytterpunktene dødsstraffen
på den ene siden og (kanskje) det forenklede forlegg ‑parkeringavgiften
på den andre. Kand bør forøvrig vite at dødsstraffen i Norge er totalt
avskaffet.
Resosialisering omfatter også det som kan benevnes
behandlingsformålet. Om det siste må en vel kunne si, og det bør kand få frem,
at den optimisme som i perioder har vært på dette området vel nå er på et
lavmål. Som del av emnet individualprevensjon bør kand få med den diskusjon som
har vært vedrørende tidsubestemte reaksjoner, jfr Andenæs s 86 ‑ 87 og i
den forbindelse rettssikkerhetsproblematikken.
Både Andnenæs og Bratholm avrunder sine
fremstillinger av almen og individualprevensjon med å se på forholdet mellom
dem. Hvor mye kand får ut av en slik del, om de våger seg inn på det, gjenstår
å se. Erfaringen hittil under rettingen er heller dårlig. Men om det tas med
bør det være for å se om de almen‑ og individualpreventive hensyn kan
trekke i hver sin eller i samme retning.
Begge nevnte forfattere nevner i sine fremstillinger
straffeformål som faller utenfor almen‑ og individualprevensjonen. Tatt
på ordet er jo dette etter oppgavens ordlyd utenfor oppgaven. Men en kan ikke
ta dette for strengt. Det som teller er, om kand først kommer inn på det, om
kand får frem at det er andre formål med straffen. (Blander kand ukritisk inn
slike formål som del av almen‑ og individualprevensjonen som tyder på
misforståelser, må det på vanlig måte trekkes for det). I stikkordsform nevnes
hva Bratholm her har med: Gjengjeldelses eller hevnformålet,
forsoningsformålet, karanteneformålet, symbolformålet, belønningsformålet, det
samfunnsintegrerende formål, det trygghetsskapende formål og straffens
syndebukkfunksjon. (Bratholm s. 131 ‑ 135).
Kand bør forøvrig i en viss grad kunne peke på
lovbestemmelser hvorav almen‑ og eller individualpreventive hensyn
skal/kan gjøre seg gjeldende. I så måte bør kandidatene kjenne til
straffelovens 28 a om samfunnstjeneste. jfr. dens første ledd tredje punktum:
"Samfunnstjeneste kan bare idømmes når hensynet til den alminnelige
lovlydighet gjør det forsvarlig, og den ...."
Noen henvisning til rettspraksis av betydning kan
neppe forventes, i det vel ikke er noen
såkalte skjellsettende dommer i oppgavens emne. Men kand bør dog få frem at det
meget ofte kommer frem i straffedommer henvisning til almen‑ og eller
individualpreventive hensyn ved begrunnelsen for reaksjonstype og straffenivå.
Videre at dommerens (og lovgivers) vurdering av hvilken vekt det skal legges på
de forskjellige virkninger kan få betydning for valg av straff.
Grensen bestått/stryk og grensen Laud/Haud:
På dette stadiet antas det å være klar stryk når kand
blander sammen hva som er almen‑ og individualprevensjon. Selv om det i
utgangspunktet ikke er en slik sammenblanding, bør det være farlig nær
strykgrensen om en etter å ha "definert" emnene fortsetter med ren
synsing om straff og formål/virkninger. Det går dessverre igjen hos så alt for
mange at kandidatene er mer eller mindre belt uten positive kunnskaper i emnet,
hvilket kan tyde på at pensumslitteraturens behandling av emnet er puffet,
eller så vidt lest en gang i begynnelsen av 4. avdeling. Dette fører ofte til
at kandidaten mer eller mindre gjennomgår hele straffeloven og viser til
diverse bestemmelser med angivelse av at her trekker almen og/eller
individualpreventive hensyn i den og den retning. Og da uten stort mer enn det,
eller med litt prat og synsing om bestemmelsens formål. Dette må være klart utilfredstillende.
Til laud må kreves foruten at kand, uten at sensorene
kommer i til, at vedkommende kandidat forstår hva som er almen‑ og
individualprevensjon samt behandler de "hovedemner" i hver av delene
som er angitt ovenfor. Det må kunne kreves en noenlunde klar og ordnet
fremstilling hvor emnene holdes atskilt. En rørete fremstilling, selv om det
som står der isolert sett er ok, bør ikke være laud.
Bergen
29. april/ 18. mai 1993.