UTKAST
TIL SENSORVEILEDNING
OM ERSTATNINGSANSVAR VED INNSKRENKNING AV RÅDIGHETEN
OVER FAST EIENDOM
V-94 teori 1.
I pensumlisten er aktuell, anbefalt litteratur
oppgitt slik:
Andenæs, Statsforfatningen
i Norge (7. utg. 1990) s. 443 ff., særlig s. 452‑60;
Fleischer, Grunnlovens §
105, Jussens Venner 1986 s.l ff., særlig s. 6‑10.
I reglementet er eksamenskravene angitt slik:
"Grundig kjennskap til reglane i grunnlova om menneskleg fridom, likskap,
rettstryggleik og humanitet...".
Oppgaveteksten burde ikke volde problemer. Det er kun
rådighetsinnskrenkningene, ikke ekspropriasjon, som skal behandles. Strengt
tatt spør oppgaven bare etter erstatningsansvar, men det er naturlig å si noe
også om erstatningsutmålingen, se nedenfor om dette.
Oppgaven må sies å være meget krevende. Særlig fra
slutten av 1970‑årene., under stikkordet naturverninteresser, har dette
rettsområdet vært i sterk utvikling. Det foreligger således omfattende
rettspraksis på området. Selv om pensumdekningen er rimelig bra. må det medgis
at pensum likevel ikke fanger opp den domstolskapte rett fullt ut. Helt ferske
avgjørelser fra Høyesterett er, av naturlige grunner, ikke kommet med, og det
er så som så i hvilken utstrekning eksisterende avgjørelser ( på tidspunktet
for læremidlenes utgivelse) gjennomgås ‑langt mindre drøftes. Andenæs
1.c. s. 458 viser imidlertid til ytterligere litteratur på området. Spesielt vi
jeg fremheve Fleischer, Naturvern og erstatningsansvar. TfR 1981 s. 238
ff.,hvor temaet, også rettspraksis, er inngående drøftet. Hvilken betydning
dette bør ha for bedømmelsen, kommer jeg tilbake til.
Siden oppgaven i så utpreget grad involverer
domstolsskapt rett, kan det være greit allerede innledningsvis å "liste
opp" de avgjørelser som er aktuelle:
Rt. 1918 s. 401 (Konsesjonssaken); Rt. 1970 s. 67
(Strandlovsaken); Rt. 1973 s. 705 (Laksefisksaken); Rt. 1978 s. 443
(Lamyrasaken); Rt. 1979 s. 572 (Bankdemokratiseringssaken); Rt. 1979 s. 971
(Torvstrøsaken); Rt. 1980 s. 94 (Våtmarksaken); Rt. 1982 s. 850
(Vedhugstsaken); Rt. 1986 s. 430 (Bjørheimsaken); Rt. 1987 s. 80
(Rønnåsmyrasaken ‑ plenum); Rt. 1987 s. 311 (Rambjørasaken); Rt. 1988 s.
890 (Jærstrendenesaken); Rt. 1989 s. 1339 (?); Rt. 1992 s. 217
(Ulvåkjølen/Røtkjølensaken).
Den
sentrale del av besvarelsen bør dreie seg om å av grense
rådighetsinnskrenkningene mot ekspropriasjon. I
utgangspunktet synes
dette greit nok; grl. S 105 taler om å "afgive" eiendom til det
offentlige, og kand. Må få fram at det her siktes til avgivelse av
eiendomsretten "per se". En rådighetsinnskrenkning innebærer derimot
at vedkommende har eiendomsretten i behold, men at den like vel er blitt
beskåret på den måten at en eller flere beføyelser som eierposisjonen
konstituerer, er tatt fra ham. De kand. som her kobler tilbake til en
tingsrettslig de finisjon av "eiendomsrett", finner kanskje best det
riktige utgangspunktet: eiendomsrett er de beføyelser som ved lov eller på
annen måte ikke er forbudt. De kand, som, med et slikt utgangspunkt, får fram
at alle borgere ‑ enten de er "eiere" eller i andre posisjoner ‑
må finne seg i regulerende lovgivningsadferd uten krav på erstatning, må
honoreres godt. Dette er nemlig det sentrale rettsligdogmatiske synspunktet i
relasjon til spørsmålet om erstatning for slike rådighetsinnskrenkninger.
Hovedregelen må gjerne sies å være at man ikke har
krav på erstatning for rådighetsinnskrenkninger. Unntak må gjøres i de tilfelle
hvor "rådighetsinnskrenkningen" er så intensiv at den må,
erstatningsrettslig sett, likestilles med ekspropriasjon. I tilfelle blir det
spørsmål om analogisk anvendelse av grl. § 105, dvs. "full"
erstatning. Så vidt jeg er kjent med, har Høyesterett (i moderne tid, iallfall)
kun i to tilfelle akseptert et slikt synspunkt, nemlig Rt. 1978 s. 443
(Lamyrasaken) og
Rt. 1979 s. 572
(Bankdemokratiseringssaken). Den først nevnte avgjørelser drøftes inngående av
Fleischer (TfR),
og det kan nok stilles
spørsmål om hvor langt den rekker, i lys av senere avgjørelser.
At det skal svært mye til for å få (ha krav på)
erstatning, viser Rt. 1973 s. 705 (Laksefisksaken; se særlig s. 712): at andre
i nærheten hadde visse fordeler av en regulering, var ikke avgjørende, idet
dette berodde på tilfeldigheter ("utilsiktet bivirkning"). Nettopp
dette synspunktet kan befestes direkte i pensum, nemlig i relasjon til det
Andenæs 1.c. s. 459‑60 skriver om husleielovens § 32 a.
Det må således slås fast at rådighetsinnskrenkninger
kan gå svært hardt ut over eieren uten at vedkommende har krav på erstatning.
Som nevnt ovenfor, er dette hovedregelen. Andenæs, 1.c. s. 458 uttaler at
erstatningsspørsmålet, med analogisk bruk av grl, § 105, beror på "en
totalvurdering". I denne sammenhengen framhever han, med grunnlag i
rettspraksis, forskjellen mellom erstatning for (a) tap fordi man må avstå fra
eksisterende utnyttelse av eiendommen og (b) tap fordi man ikke kan realisere
en framtidig, naturlig utnyttelse. Nyere rettspraksis belyser det siste en del.
Sammenfatningsvis kan man si at man åpenbart ikke får erstatning for
at"skrivebordsplaner" går i vasken pga rådighetsinnskrenkning. Det
har vist seg vanskelig å få erstatning også for allerede foretatte, og
bortkastede, investeringer med tanke på en bestemt utnyttelse av eiendommen ‑
som et naturvernvedtak "plutselig" forbyr.
Nå skal det også sies at det har vært en viss
oppmykning i rettspraksis fra tidlig på 1970‑tallet. Særlig er
avgjørelsene i Rt. 1978 s. 443 (Lamyrasaken), Rt. 1979 s. 971 (Torvtrøsaken),
Rt. 1980 s. 94 (Våtvarksområdet) og Rt. 1982 s. 850 (Vedhugstsaken) av
interesse. Senere rettspraksis har imidlertid nyansert dette bildet igjen, og
det kan etter min mening langt fra sies at Høyesterett har endret kurs på noen
måte; det skal, fortsatt, svært mye til før man godtar at en
rådighetsinnskrenkning er ekspropriativ med anvendelse av grl. § 105 analogisk.
Med så mye rettspraksis lar det seg naturligvis
påvise en del "selvmotsigelser". om avgjørelsen i Rt. 1978 s. 443
heter det i Rt. 1980 s. 94 at det resonnementet avgjørelsen bygger på, har
"en meget begrenset anvendelse".
Kand. bør få med noen eksempler på rådighetsinnskrenkende
lovbestemmelser, f.eks. naturvernlovens § 20 og bygningslovens § 32; noen
oppregning av slike lovhjemler er verken nødvendig eller ønskelig. Derimot bør
det honorerer om kand. får fram at Høyesterett ofte har stilt seg avvisende til
utvidende tolkning av slike bestemmelser, se f.eks. Rt. 1976 s. 117 om
veglovens § 37 (nevnt hos Andenæs 1.c. s. 457); synspunktet er lojalitet
overfor lovgiverens egen vurdering av forholdet mellom lov og grunnlov.
I noen tilfelle heter det i loven at erstatning skal
ytes "etter alminnelige rettsgrunnsetninger", se f.eks.
naturvernlovens § 20 b. Kand. bør få fram at dette kun er terminologi uten
selvstendig innhold, idet meningen er å henvise til den erstatningsrett som
domstolene har utviklet i tilknytning til grl. S 105. Når vi kommer over til
erstatningsutmålingen, vil jeg tro at mange kand. faller igjennom. Pensum tar
ikke opp dette spørsmålet direkte, og det finnes heller ikke så mange
rettsavgjørelser som går inn på det.
Det ene ytterpunktet er de (meget få)
rådighetsinnskrenkningene som er så omfattende og massive at de må sidestilles
med ekspropriasjon. I tilfelle skal det betales såkalt full erstatning, jfr.
grl. § 105. Det er derimot ikke meningen at man skal gi seg inn i detaljer
under denne forutsetningen; de kand. som kanskje havner i en redegjørelse om
ekspropriasjonserstatningsloven av 6. april 1984, må klart trekkes. Et eksempel
på slik full erstatning er Rt. 1978 s. 443 (Lamyrasaken). Avgjørelsen reiser en
del tolkningsvanskeligheter (Fleischer i TfR), og den er avsagt under sterk
dissens (3‑2). Det kan således stilles spørsmål ved rekkevidden av
avgjørelsen.
I utgangspunktet skal erstatningen fastsettes
(utmåles) av domstolene, men det ingenting i veien for at Stortinget ved
foretell lov etter grl. §§ 76 ff. gjør det, iallfall innenfor visse grense,
jfr. Rt. 1979 s. 572 (Bankdemokratisering). De kand. som ser, og får gitt
uttrykk for, at det selvsagt ikke er grunnlovsstridig at Stortinget ved
foretell lov yter større erstatning enn man ellers ville hatt krav på, må
honoreres godt. Dette er tilfellet med naturvernlovens §§ 8,9 og 11
(fredningsvedtak), jfr. lovens § 20 annet ledd. Rt. 1992 s. 217 omhandler
nettopp slike vedtak.
Det kan også være at domstolene tolker den aktuelle
inngrepsloven på samme måten, selv om det, som nevnt, skal mye til. Rt. 1986 s.
430 (Bjørheim) er et eksempel på dette; vassdragslovens § 18 første ledd ble
her, med grunnlag i forarbeidende og rådende skjønnspraksis, forstått slik at
erstatning skulle utmåles etter ekspropriasjonserstatningslovens regler.
De vanskeligste spørsmålene reiser seg ved
mellomgruppen av tilfellene hvor det på den ene siden ikke er tale om et
inngrep som skal sidestilles med ekspropriasjon (full erstatning), men hvor
inngrepet på den annen side likevel er så vidt omfattende/intensivt at det
betinger erstatning. I disse tilfellene kan man ikke uten videre legge til
grunn at det skal betales full erstatning, se f.eks. Rt. 1979 s. 971, særlig s.
974‑75 (Torvstrøsaken). Hvor hjemmelsloven ikke sier noe om utmålingsspørsmålet,
kan det hevdes at domstolene må utmåle en erstatning som tilsvarer en viss del
av det økonomiske tap inngrepet trekker etter seg. Dette var tilfellet i Rt.
1979 s. 971, hvor det ble gitt erstatning for bortkastede investeringer, men derimot
ikke for uteblitte inntekter
Saken i Rt. 1979 s. 971 galdt en midlertidig
rådighetsinnskrenkning, og det er ikke gitt at en permanent innskrenkning skal
bedømmes på samme måten, utmålingsmessig sett. Alternativt kan være
erstatningsutmåling etter et differanseprinsipp, dvs. at eieren får erstatning
for den delen av inngrepsskaden som går ut over en viss grense. Dette
prisnippet ble hevdet av staten (regjeringsadvokaten) i Rt. 1980 s. 94
(Våtmarksområdet).
Et mer særegent tilfelle oppstår når eieren på grunn
av en rådighetsinnskrenkning ikke lenger kan benytte eiendommen på en måte som
gir grunnlag for offentlige tilskudd til driften. I Rt. 1980 s. 94 ga
Høyesterett uttrykk for at det kunne være grunn til helt å se bort fra en slik
tapspost. For så vidt gjelder inngrep etter naturvernloven, er dette lovfestet,
jfr. lovens S 20, slik den lyder etter lovendringen av 15. februar 1985.
Dersom hjemmelsloven selv har utmålingsregler, vil
domstolene mest naturlig legge disse til grunn uten videre. Spørsmålet kan her
reises om domstolene også har "p1ikt" til å gjøre dette, altså uten å
prøve hjemmelslovens utmålingsregler i forhold til den domstolsskapte rett som
er utviklet i tilknytning til grl. § 105. Dette reiser iqjen et nvtt spørsmål.
nemlig hvilken trinnhøyde denne domstolskapte retten har, nærmere bestemt om
den er å bedømme som lex superior på nivå med grunnloven selv. Etter min mening
må man gjennomgående svare nei; en høyesterettsavgjørelse blir ikke lex
superior på grunnlovsnivå av den grunn at det i den aktuelle avgjørelsen finnes
drøftelser av rådighetsinnskrenkningens forhold til grl. § 105. Særlig gjelder
dette i denne mellomgruppen av tilfelle, hvor § 105 nettopp ikke benyttes
analogisk (full erstatning). Mye taler derfor for at domstolene må legge
hjemmelslovens eventuelle utmålingsregler til grunn uten noen form for
"overprøving".
Som allerede nevnt innledningsvis, er oppgaven
krevende; den forutsetter således ikke bare faktiske kunnskaper, men også
atskillig innsikt og modenhet i overveielser og resonnement. En god
rettskildeteoretisk forståelse er derfor nødvendig for å finne fram til de
riktige utgangspunkter for en drøftelse av de spørsmål oppgaven reiser.
At oppgaven er krevende, bør man særlig ha for øye
når det gjelder spørsmålet om hvor mye som skal til for å passere (stå). Etter
min mening bør man kreve at kand. er kjent med hovedregelen, nemlig at
rådighetsinnskrenkninger ikke betinger erstatning, og at han/hun kan belegge
dette i grunnleggende rettsavgjørelser som f.eks. Rt. 1918 s. 401
(Konsesjonssaken) og Rt. 1970 s. 67 (Strandlovsaken). Iallfall disse
avgjørelsene må man forvente er kjent; i den sistnevnte finner man ikke så helt
lite prinsipielle uttalelser fra Høyesteretts side. I tillegg bør det kreves
for å passere at kand. har forstått den prinsipielle forskljellen mellom
ekspropriasjon på den ene siden og en rådighetsinnskrenkning på den annen side ‑
ooC at spørsmålet om rådighetsinnskrenkning er statsrettslig særlig interessant
i den utstrekning inngrepet er så omfattende/intensivt at det tangerer grl.
105. Etter min mening er disse kravene ikke strenge;
tvert imot forutsetter de ikke annet enn helt elementære kunnskaper i
statsrett.
Jeg forventer en del besvarelser som er preget av hva
man kan kalle "språklige variasjoner over et uavklart tema"; intet
røper kunnskapsmangler bedre, og slikt kan åpenbart ikke passere.
Oppgaven er egnet til å skille kand. godt fra
hverandre, særlig fordi den i så stor grad involverer domstolsskapt rett. Jeg
antar at det er så som så (helst så) i hvilken utstrekning kand. har lest de
aktuelle rettsavgjørelsene. I den grad noen er godt orientert, og kanskje også
evner å drøfte innholdet i avgjørelsene, sier det seg selv at slikt gir meget
god uttelling.
Grensen laud/haud er jeg noe usikker på, uten å ha
lest noen besvarelser ennå. Jeg tror nok man, ut over de elementære krav til
stå/stryk, må kreve av en laudkand. at han/hun i en viss grad går konkret til
verks. Eksempler på rådighetsinngripende lovbestemmelser må med, og
framstillingen må i en viss utstrekning knyttes opp mot domsmaterialet. Med
andre ord bør man kreve et visst kjennskap til dette domsmaterialet. Videre bør
man til laud kreve (a) at kand. er rettskildeteoretisk orientert og ser det
motstridsspørsmålet en ekspropriativ rådighetsinngrep reiser i forhold til grl.
5 105 og (b) at kand. er kjent med "mellomgruppen" av tilfelle;
likevel kan man neppe kreve av selv en laudabel kand. får så mye ut av de
spørsmålene denne mellomgruppen reiser. I dette kravet under (b) ligger at en
laudabel kand. etter min mening må innom spørsmålet om erstatningsutmåling.
Så snart jeg har fått lest et tilstrekkelig antall
besvarelser, vil jeg, om nødvendig, omarbeide veiledningen. Jeg er takknemlig
for feedback
Oslo 11. april 1994
TILLEGG TIL UTKAST TIL SENSORVEILEDNING AV 11. APRIL
1994.
OM ERSTATNINGSANSVAR VED INNSKRENKNING AV RÅDIGHETEN
OVER FAST EIENDOM
I tillegg til den tilleggslitteratur som det er vist
til i utkastet til sensorveiledning, nevnes:
Fleischer,
Utvikling, demokratisering osv. Jussens Venner 1989 s. 153 ff.;
Tjomsland,
Rådighetsinnskrenkning og erstatning. Jussens Venner 1988 s. 347 ff.;
Stordrange,Ekspropriasjonserstatningsloven.
Kommentarutgave (2. utg. 1992) s. 14 ff. med videre henvisninger.
Etter å ha lest de fleste av mine besvarelser, finner
jeg ikke grunn til å gjøre reelle endringer i mitt utkast til sensorveiledning
av 11. april 1994. Jeg har heller ikke mottatt innvendinger fra medsensorer mot
utkastet.
Min erfaring er at oppgaven ikke skiller kand. så
godt som jeg spådde i utkastet (s. 8 øverst). Mange kand. viser således rimelig
bra kunnskaper om det aktuelle domsmaterialet, selv om det likevel er noe
varierende med hensyn til bruken av det og den funderte, modne innsikten.
Størst svikt registrerer jeg, ikke særlig overraskende,
i relasjon til delen om erstatningsutmåling. De fleste kand. tar nemlig opp
dette spørsmålet, men for mange blir det en heller overflatisk redegjørelse for
prinsippene i ekspropriasjonserstatningsloven av 1984. Særlig er det få kand.
som synes å være klar over den såkalte mellomgruppen av tilfelle, og hvor det
ikke er selvsagt med tradisjonell, "full" erstatning (utkastet s. 6
øverst). Det er mulig at jeg på dette punktet har lagt listen noe for høyt i
relasjon til laudkravet. Det er så som så med sikten når det gjelder forholdet
mellom f.eks. naturvernlovens §§ 20 og 20 bokstav b (utkastet s. 4 nederst).
Dette er mer overraskende, idet denne relasjonen åpner direkte for typisk,
statsrettslige problemstillinger om forholdet til gr1. § 105.
Noen kand. gir seg inn på (også) grl. 5 97, gjerne
som en redegjørelse om "rettighets‑ og standardteorien". Ingen
besvarelser jeg har lest, får noe selvstendig ut av dette. Såfremt man ikke
vidløftiggjør det, bør kand. neppe trekke særlig for en kort sveiptur innom
grl. § 97 som nevnt.
Noen kand. prøver også å gjøre rede for ulike syn i
rettsteorien (Andenæs og Fleischer); dette kommer det heller ikke mye ut av, og
hvem kand. slutter seg til, er selvsagt likegyldig for bedømmelsen.
Om grensen mellom bestått og ikke bestått
opprettholder jeg fullt ut mine synspunkter fra utkastet (s. 7‑8). Jeg
har ikke så mange strykkand. ‑ men heller ikke så mange såkalt gode
(bedre enn f.eks. 2.60/2.50).
Oslo
16. mai 1994
TILLEGG TIL
SENSORVEILEDNING
OM ERSTATNINGSANSVAR VED INNSKRENKNING AV RÅDIGHETEN
OVER FAST EIENDOM
Da jeg skrev sensorveiledningen av 11.04.94, med
senere tillegg, hadde jeg kun pensumsituasjonen ved universitetet i Bergen for
øye.
Denne pensumsituasjonen er vesentlig annerledes ved
universitetet i Tromsø, idet kun Andenæs, Statsforfatningen i Norge (7. utg.
1990) er pensum på fjerde avd. Riktignok har noen studenter på tredje avd. lest
Fleischers artikkel om grl. § 105, eller Falkangers bok om eierrådighet og
samfunnskontroll. Når dette nettopp ikke er tilfellet for alle studentene, kan
man etter min mening heller ikke legge til grunn disse læremidlene ved årets
sensur på fjerde avd. Med andre ord må sensuren ta utgangspunkt i Andenæs's
lærebok, og kun denne.
For så vidt gjelder spørsmålet om hva en rådighetsinnskrenkning
begrepsmessig er, og hva som atskiller den fra ekspropriasjon, kan
sensorveiledningen av 11.04.94 legges til grunn fullt ut. Andenæs behandler
dette med utgangspunkt i bl.a. Rt. 1918 s. 401 (konsesjonssaken) og Rt. 1970 s.
67 (strandlovsaken). Også spørsmål tilknyttet naturvern drøftes av Andenæs,
herunder prinsippet om lovgiverlojal grunnlovstolkning, med konkret henvisning
til Rt. 1976 s. 1 (Kløftasaken). Således er det etter min mening grunn til å
forvente at kand. se forskjellen mellom f.eks. naturvernslovens § 20 og § 20
bokstav b med hensyn til spørsmålet om erstatningsutmåling.
Derimot er det ingen grunn til å forvente at kand.
får så mye ut av det eksisterende domsmateriale på området, bortsett fra mer
grunnleggende avgjørelser som nevnt ovenfor. Det samme gjelder spørsmålet om
erstatningsutmåling; Andenæs skriver så godt som ingenting om dette. Således
antar jeg at få kand. ser den "mellomgruppen" av spørsmål jeg omtaler
i sensorveiledningen s. 6, og at man i stedet fører alle erstatningsutslag inn
under vederlagsloven av 1984. Etter min mening er det fullt mulig å oppnå en god laud uten i særlig
utstrekning å gå inn på erstatningsspørsmålene, noe man i og for seg har lagt
til grunn ved sensuren i Bergen også.
Det er grunn til å legge listen for både laud og
bestått noe lavere ved sensuren i Tromsø enn i Bergen spesielt når det gjelder
spørsmålet om når en rådighetsinnskrenkning er erstatningsbetingende og når den
ikke er det. Selve sondringen rådighetsinnskrenkning /ekspropriasjon må derimot
også Tromsø‑kand. se og drøfte. Det samme gjelder den store hovedregelen
om at man ikke får erstatning ved rådighetsinnskrenkning, samt de hensyn som
ligger bak en slik løsning.