SENSORVEILEDNING
TEORIOPPGAVE 4‑ CAND.JUR.EKSAMEN 4.AVDELING VÅR 1994 UNIVERSITETET I
BERGEN
Oppgavetekst: Likhetsprinsippet
og forholdsmessighetsprinsippet norsk forvaltningsrett
I følge studieplanen er
eksamenskravet i Forvaltningsrett II som følger:
Grundig kjennskap til dei
grunnleggjande reglane om den kompetanse forvaltninga har og om
forvaltningsavtalar, til reglane om omgjering av forvaltningsvedtak og om når
forvaltningsvedtak blir ugyldige.
Tilrådd litteratur er:
Arvid Frihagen Forvaltningsrett bind I 3.utg. 1991
Arvid Frihagen Forvaltningsrett bind III 1992
Når det gjelder nærmere
spesifikasjon av hvilke deler av disse bøkene som ikke er tilrådd litteratur,
henvises til studieplanen. Den konkrete oppgaven er klart nok dekket innenfor
det som er tilrådd litteratur.
Torstein Eckhoff :
Forvaltningsrett 4.utg. 1992 er ført opp blant tilleggslitteraturen
Jeg har fått opplyst at
professor Bernt i sine forelesninger høsten 1993 kom inn på de to aktuelle
prinsippene. Jeg har fått kopi av hans manuscript.
Konkret
litteraturhenvisning:
Likhetsprinsippet:
Frihagen I side 201 – 205 ,Frihagen III side 242 –246 ,Eckhoff side 269 ‑
272 og 340 ‑ 342
Forholdsmessighetsprinsippet: Frihagen I side 196 –197,
Frihagen III side 50 og 154 –155, Eckhoff
side 164 ‑165
Relevant stoff finnes også
andre steder i nevnte litteratur, men de nevnte henvisninger er særlig
relevante.
Likhetsprinsippet er mer
utførlig drøftet av Frihagen i Lov og Rett 1965 side 337 flg. og Jan Fridthjof
Bernt i TFR 1978 side 250 ‑ 252.
Forholdsmessighetspririsippet
er i særlig grad drøftet av Jan Fridhjof Bernt i TFR 1978 side 258 ‑ 264.
Videre av Inge Lorange Backer i en artikkel i Lov og Rett 1991 side 625 (630
631). For ytterligere henvisninger vises til Frihagen I side 196 (petit).
Henvisningene i dette og forrige avsnitt er til litteratur som ikke er tilrådd
litteratur eller tilleggslitteratur.
Nærmere om oppgaven:
Det sentrale i denne
oppgaven er å redegjøre for 1) om det opereres med disse prinsippene i norsk
forvaltningsrett og 2) (evt.) redegjøre nærmere for innholdet av disse.
Jeg skulle tro at de to
prinsippene i besvarelsen må fremstilles hver for seg. En samlet fremstilling
virker lite naturlig, med unntak for en mulig presisering innledningsvis av
hvilken type prinsipper dette er. Det viser seg i. praksis at slik
fellesbehandling som regel faller uheldig ut.
Oppgaven er ingen typisk
"kapitteloppgave". Innholdet i prinsippene gir seg ikke av seg selv.
Likhetsprinsippet er kanskje lettest å to på sparket ‑ forskjellsbehandling
ved skjønnsutøvelse bør gi tanken noe å arbeide med.
Forholdsmessighetsprinsippet er kanskje vel så kjent fra straffeprosessen ‑‑
uforholdsmessig inngrep/straffeprosessuelle tvangsinngrep. Det kan vise seg å
være noe vanskeligere å plassere begrepet i forvaltningsretten.
Ingen av prinsippene er så
vidt jeg kan se i pensumlitteraturen understreket/ fremhevet i kapittel/
underkapitteloverskrifter, og dette betyr at kandidaten må ha lest og satt seg
forholdsvis grundig inn i pensum for å kunne gi en rimelig god fremstilling.
Oppgaven er på denne måten en god prøve på at kandidaten ikke bare har skummet
pensum.
Hovedpoenget med oppgaven
er å knytte prinsippene opp mot det frie skjønn/myndighetsmisbrukslæren. Begge
prinsippene setter grenser for skjønnsutøvelsen. Det er på dette punkt det
svikter i så mange besvarelser. Det skrives ofte løst og fast om prinsippene ut
fra helt generelle likhets‑ og rettferdighetsbetraktninger uten å få knyttet prinsippene opp mot utøvelsen av
fritt skjønn.
Nærmere om likhetsprinsippet:
Dette prinsippet må koples
opp mot de to kjente og grunnleggende begrepene "utenforliggende
hensyn" og "usaklig forskjellsbehandling" ved utøvelsen av det
frie skjønn. Den kandidat som ikke ser sammenhengen her, stiller svakt ved bedømmelsen
av oppgaven.
Den gode kandidat vil
kjenne til at det har vært diskutert om det i det hele tatt har noe for seg å
operere med et generelt likhetsprinsipp som en selvstendig rettslig skranke for
skjønnsutøvelsen. Dette er nevnt av Bernt på forelesning og hans konklusjon er
at likhetsprinsippet ikke er en selvstendig kompetanseregel som innskrenker
forvaltningens frie skjønn. Bernt sier at prinsippet er en bevisbyrderegel.
Dette betyr at det er forvaltningen som må avkrefte den formodning for mangelfull
skjønnsutøving som er skapt ved en tilsynelatende umotivert inkonsekvens.
Frihagen er også inne på
dette med bevisbyrderegel i bind I side 205, men må vel forøvrig forstås slik
at likhetsprinsippet er en rettslig skranke for skjønnsutøvelsen.
Etter min mening, ut fra
pensum, må kandidaten få frem at både forbudet mot usaklig/urimelig
forskjellsbehandling og forbudet mot å ta utenforliggende hensyn har sitt
utspring i krav om likhet og at dette legger et rettslig bånd på forvaltningens
skjønnsutøvelse. Brudd på prinsippet kan føre til ugyldighet.
At kravet til likhet har
fått gjennomslag i rettspraksis, er utvilsomt og må underbygges ved henvisning
til avgjørelser.
RT 1974 side 149 ( Sauda
kommune ‑ renovasjon) bør være kjent og bør nevnes i besvarelsen. Videre
bør RT 1956 side 29 ( drosjebevilling ‑ to (av mange) som søkte etter
fristen nektet realitetsavgjørelse ) bør også være kjent. Flere relevante
dommer finnes, men kandidatene er ikke alltid like flinke til å finne relevant
dom til relevant prinsipp.
Det sentrale i oppgaven er
vel ikke en fullstendig drøftelse av urimelig/usaklig forskjellsbehandling og
usaklige hensyn, men å få frem at vi i norsk forvaltningsrett har et
likhetsprinsipp, at dette har fått gjennomslagskraft i rettspraksis og at
prinsippet har sirs særlige betyding i forbindelse med utøvelse av fritt
skjønn.
Det er en gjennomgående
svakhet ved besvarelsene at kandidatene ikke er seg bevisst forbindelsen til
fritt skjønn/myndighetsmisbrukslæren og at det gis lengre gjennomganger av
saksbehandlingsreglen i Forvl. ‑‑ fra habilitetsreglene til
klagereglene/omgjørinq uten klage, uten å få frem noe særlig fornuftig i
forhold til det som er kjernen i prinsippet.
Nærmere om
forholdsmessighetsprinsippet:
Dette prinsippet (også
benevnt proporsjonalitetsprinsippet) har spilt en tilbaketrukken rolle i norsk
forvaltningsrett (se Frihagen I side 196 nederst). Prinsippet går ut på at det
kan oppstilles et krav om forholdsmessighet mellom det en vil oppnå og de
midler som brukes. Som nevnt tidligere er dette et kjent prinsipp i
straffeprosessen. At det har fått gjennomslag i norsk forvaltningsrett, kan det
likevel ikke være tvil om, selv om det ikke finnes klare eksempler på at
Høyesterett har lagt et slikt generelt prinsipp til grunn.
I lovgivningen er
prinsippet kommet til uttrykk i bl.a. Vassdragsreguleringsloven 9 19 nr. 1 og
Forurensingsloven
7. Dette kan ‑ ut fra
pensumdekning ‑ ikke forventes kjent. Derimot er det mange som tar
utgangspunkt i Lov om sosiale tjenester, men svakheten er at dette ikke settes
i forbindelse med utøvelse av fritt skjønn.
Prinsippet må koples mot
det langt mer kjente prinsipp om at et forvaltningsvedtak kan kjennes ugyldig
hvis det er klart/åpenbart urimelig. Det er her den store prøven blir for
kandidatene ‑ å sette disse to prinsippene i sammenheng.
Den gode kandidat hør kunne
forventes å kjenne til at en del rettspraksis på dette området er formulert
slik at renten har sagt at et klart urimelig resultat tas som et indisium på
uforsvarlig skjønnsutøvelse I den senere tid har rettspraksis brukt en
argumentasjon som går mer direkte på en konkret vurdering av skjønnsresultatet.
Relevant rettspraksis er i
særlig grad RT 1951 side 19 (Mortvedt‑dommen) og RT 1973 side 460 (hønse‑,
gåse‑ og andefarm krevet nedlagt). Dette er bare to av ganske mange
relevante dommer.
Den gode kandidat bør
påpeke at domstolenes vilje til å gå inn på en konkret vurdering av
rimeligheten av forvaltningsvedtak har gått i bølger. Mortvedt‑dommen var
en topp, så stilte en seg en stund noe mer restriktiv til slik prøving for så
igjen å tillate seg mer inngående prøving av rimeligheten.
Jo mer inngripende vedtaket
er, jo større kontroll tillater domstolen seg. Hvis vedtaket har karakter av
straff, synest domstolene å gå særlig langt i slik prøving. Det må sies å være
typisk for dette prinsippet i forvaltningsretten at intensiteten av domstolenes
prøving varierer med hvilken saksområde det gjelder.
Det er også et moment at
domstolene ved denne prøvingen drar inn og vurderer/tolker den hjemmel
forvaltningen har påberopt seg for vedtaket.
Mange kandidater skriver
mye om når det kan settes vilkår til ellers begunstigende vedtak. Prinsippet
kommer inn her, men svakheten ved besvarelsene er at dette ikke blir relatert til
myndighetsmisbrukslæren. Det blir mest alminneligheter om når det kan settes
slike vilkår. Det er videre nokså gjennomgående at kandidatene blir for
opphengt i at prinsippet gjelder i situasjoner der det står "ytelse mot
ytelse". Prinsippet har gyldighet ut over en slik situasjon.
Virkningene av at
prinsippene ikke er fulgt:
Oppgaven spør ikke etter
slike virkninger og det kreves derfor bare en ganske kort redegjørelse om
dette. Det vesentlige er innholdet av prinsippene og når de kommer til
anvendelse.
Vurdering/karaktersetting:
Som alt nevnt, er det en
gjennomgående svakhet ved besvarelsene at kandidatene ikke makter å få frem at
de to prinsippene har sin særlige anvendelse i forbindelse med utøvelse av
fritt skjønn/myndighetsmisbrukslæren. En del er inne på dette, men har en
tendens til å gli ut i form av en redegjørelse for når forvaltningen har fritt
skjønn, dette på bekostning av selve prinsippene som skal behandles.
Besvarelsene har videre lett for å gli ut i rene alminneligheter om rettferdig saksbehandling
og en slags "fordelingsrettferdighet" når det gjelder
likhetsprinsippet og noe om at "en ikke har plikt til å tåle all. verden
av pålegg/byrder fra det offentlige" når det gjelder
forholdsmessighetsprinsippet. Besvarelser av denne art har lett for å få
strykkarakter idet dette viser liten innsikt og forståelse.
For å kunne få laud må det
for det første klargjøres i hvilken situasjon prinsippene kommer til
anvendelse. Videre må det redegjøres på en fornuftig måte for prinsippenes
innhold. Noe relevant rettspraksis bør være med for å oppnå laud.
Volda, 18. mai 1994