SENSORVEILEDNING
FOR TEORIOPPGAVE NR. 1 FREDAG 28. APRIL 1995 TIL JURIDISK EMBETSEKSAMEN VÅREN
1995 ‑ 4. AVDELING UNIVERSITETET I BERGEN/TROMSØ.
"Begrepet
siktede, og rettsvirkninger av å være siktet."
I
Litteratur.
Emnet er behandlet i
Andenæs, Norsk Straffeprosess I (1994) s. 5567, 255‑56, 262‑63 og
266‑69. Andenæs har videre behandlet dette utførlig i TfR 1941 s. 474‑495
(hefte 5 ‑ tilegnet professor Jon Skeie i anledning hans 70 årsdag):
"Under hvilke betingelser skal en mistenkt person. betraktes som .siktet
" ‑Nevnte artikkel er også inntatt i Avhandlinger og foredrag (1962)
s. 211‑228. Videre finnes det stoff i Getz, Juridiske Afhandlinger s. 349
flg, Bratholm, Politiet og legalitetsprinsippet s. 87‑112 i Festskrift
til Stephan Hurwitz (1971), (også inntatt i "Rett og rettspolitikk" ‑
1980) og Bratholm i Jussens Venner Bind XIV 1979 "Mistenkte eller siktedes
vern mot integritetskrenkelse" s. 232‑249.
II
Generelt om oppgaven.
Den foreliggende oppgave må sies å være meget
sentral, med god litteraturdekning. På en annen side er oppgaven krevende og omfattende. Rent oppgaveteknisk sett
faller den i to deler:
a) fastleggelsen av begrepet siktede
b) rettsvirkninger av å ha denne status.
I det følgende. skal jeg gi
en ‑ oversikt over hva som hørér hjemme i besvarelsen.
Det kan være naturlig
innledningsvis å si noe om mistenkte/siktede/tiltalte. Siktede er et videre
begrep enn tiltalte. Tiltalt blir den siktede når tiltalebeslutningen blir
utferdiget. Under hovedforhandlingen og forberedelsen til den taler man derfor
om tiltalte, før den tid om siktede. Blir tiltalte dømt, taler man om domfelte.
Til de forskjellige trinn i straffesaken svarer altså forskjellige betegnelser:
Mistenkte, siktede, tiltalte, domfelte. Uttrykket siktede benyttes også som en fellesbetegnelse
som omfatter såvel den tiltalte som den domfelte.
Det er videre verd å merke
seg at stillingen som siktet opphører når saken er endelig avgjort. Dette kan
være ved henleggelse eller ved rettskraftig dom: I praksis opplever man således
at en domfelt innkalles som vitne ‑ med forklaringsplikt og vitneansvar ‑
i en etterfølgende straffesak mot andre impliserte. Andenæs nevner som eksempel
at en narkotikakurér som har fått sin sak pådømt kan brukes som vitne i en sak
mot leverandøren. (Før det foreligger en rettskraftig avgjørelse mot kureren
vil imidlertid ikke forklaringsplikt foreligge). Etter omstendighetene kan det
imidlertid være en saksbehandlingsfeil av retten at f.eks. sak mot kurer og
leverandør splittes, se til eks. avgjørelse i Rt. 1994 s. 1324.
I en narkotikasak (den
såkalte "flydroppsaken) var det av betydning å få forklaring fra de
personer som hadde solgt narkotika til de tiltalte. Påtalemyndigheten tok ut
flere tiltalebeslutninger i sakskomplekset og fremmet flere selvstendige saker
for domstolene. En sak ble fremmet mot kjøperne A og B og en annen ble fremmet
mot de personer ‑ i alt 4 ‑ som etter påtalemyndighetens mening
hadde solgt amfetamin. Agder lagmannsrett avsa dom i saken mot de to kjøperne
17. juni 1994 og mot de siste 6. september 1994, etter at Høyesteretts
kjæremålsutvalg i kjennelse av 26. mai 1994 hadde forkastet et kjæremål fra A
og B hvor de sistnevnte gjorde gjeldende at sakene burde forenes, jfr. strpl. §
13 første ledd første pkt. Lagmannsretten hadde lagt til grunn at kjøp og salg
utgjorde to forskjellige handlinger i forhold til strpl. § 13 første ledd, og
besluttet at forening ikke skulle skje. .De 4 som ifølge påtalemyndåpgheten
skulle ha solgt amfetamin til A og B, ble innkalt som vitner i saken mot disse.
Vitnene hadde da ennå ikke fått pådømt sine saker, og de nektet å avgi
forklaring etter strpl. § 123 første ledd. De gjorde videre klart at de
motsatte seg at deres politiforklaringer ble lest opp. Retten besluttet for
hvert av vitnene å lese opp deres forklaringer, og lagmannsrettens dom med
hovedforhandling i sak mot A og B ble opphevet på grunn av saksbehandlingsfeil,
jfr. strpl. § 296 annet ledd første pkt. og EMK artikkel 6 nr. 1 og nr. 3 d.
Høyesterett uttalte at det ikke var godtgjort at forening av sakene eller en
omberammelse ville medført ulemper og førstvoterende uttalte bl.a.: "Jeg
legger til at spørsmålet om forening av sakene kunne vært tatt opp til ny
vurdering under hovedforhandlingen. Rent bortsett fra at en slik beslutning
uansett kunne omgjøres av den dømmende rett, var situasjonen her endret fra
saksforberedelsen til hovedforhandlingen, idet det først under
hovedforhandlingen ble klart at det ikke var mulig å få forklaringer fra
selgerne. Lagmannsretten burde vurdert spørsmålet om forening på nytt, i lys av
den nye situasjonen."
Det kan videre tilføyes at
i kapittelet om gjenopptagelse brukes betegnelsen siktede til tross for at det
her foreligger en rettskraftig dom, se til.eks. Rt. 1986 s.,.845.
Sentralt i oppgaven står å få frem den endrede status i forhold til å
være mistenkt: Det gjelder således å trekke grensen mellom mistenkt/siktet samt
å knytte rettsvirkninger til dette.
Begrepet siktet knytter seg
til den offentlige straffeforfølgning. Ved privat straffesak har den forfulgte
formell status som saksøkt etter at stevning er inngitt.
Status som siktet retter seg først og fremst mot
fysiske personer. Men det er ikke noe i veien for at en juridisk person også
kan få denne status, f.eks. når det er aktuelt å ilegge et foretak – typisk et
selskap ‑ forelegg med foretaksstraff, jfr. strl. § 48 a flg. Se også
strpl. § 84 a om foretaks partsrettigheter. Jeg mener det må være fullt
forsvarlig å avgrense mot foretak:
Betegnelsen siktet
atskiller seg fra begrepet partsevne ‑ evnen til å bli siktet. Personer
med strafferettslig immunitet kan f.eks. ikke gis status som siktet. Det er
ikke noe i veien for at de som mangler såkalt prosessdyktighet, f.eks.
sinnssyke og umyndige kan bli siktet, selv i de tilfeller hvor de ikke kan
idømmes straff som strafferettslig utilregnelige.
Begrepet
siktet har vært oppfattet som et enhetsbegrep – begrepet har en lik betydning
for dets virkninger. Dette er imidlertid fraveket i en sammenheng: Dersom
siktede velger å forklare seg, kan han ikke straffes for usann forklaring om
egne forhold, jfr. strl. 167 første ledd. Høyesterett har imidlertid antatt at
det samme også gjelder for mistenkte, jfr. Rt. 1982 s. 173, jfr. Andenæs og
Bratholm, Spesiell strafferett, 2. utg. s. 255. (Den såkalte Maridalssaken).
Siktelsesbegrepet i strl. § 167 første ledd er således ikke det samme som i
straffeprosesslovens § 82. Strl. 5 167 vil også inkludere i begrepet den
utenrettslige etterforskning, se s. 176‑177 i Maridalskjennelsen.
Det kan reises spørsmål om.
strl: § 69‑opererer med et .snevrere begrep enn legaldefinisjonen i
strpl. § 82. Det er i førstnevnte bestemmelse angitt at foreldelsesfristen
avbrytes ved rettergangsskritt. Ligger det en begrensning i dette, slik at de
øvrige alternativ som etter strpl. § 82 utløser status som siktet ikke får
anvendelse ? spørsmålet er ikke helt avklart i praksis, men Høyesterett har
akseptert at blodprøve regnes som et rettergangsskritt som medfører status som
siktet, se Rt. 1985 s. 569. Det ble her fremholdt at foreldelsesbestemmelsen i
strl. § 69 ‑ som før endringsloven 14. april 1972 var plassert i strl. §
70 ‑ også etter tidligere rettspraksis omfattet straffeprosesuelle
forføyninger som treffes av påtalemyndigheten når forføyningen innebærer en
siktelse. Derimot er det tvilsomt om en faktisk handling fra en
polititjenestemann vil ha samme virkning.
III
Nærmere om fastleggingen av
begrepet siktede.
Strpl. § 82 har en
uttrykkelig bestemmelse om når en person får stilling som siktet. Ordlyden i
bestemmelsen ble noe endret i loven av 1981, uten at det var meningen å foreta
noen realitetsendring i forhold til tidligere rettspraksis. Bestemmelsen er med
andre ord en kodifisering av tidligere praksis. Loven regner opp tre
alternativer:
a) Uttrykkelig
siktelse.
Det første omhandler de tilfeller
hvor påtalemyndigheten har erklært den mistenkte for siktet. Det er et vilkår
at siktelsen må komme fra en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. En
polititjenestemann (politibetjent eller lensmannsbetjent) har således ikke
myndighet til f.eks. i avhør å gi en mistenkt status som siktet.
En erklæring fra
påtalemyndigheten må være individualisert, men den trenger ikke ha samme form
og innhold som en tiltalebeslutning, og den kan være muntlig eller skriftlig.
Handlingen og straffebudet må dog være konkretisert. I Rt. 1938 s. 908 antok
Høyesterett enstemmig at en uttrykkelig siktelse, meddelt den siktede i brev,
ikke var tilstrekkelig til å avbryte foreldelsen. Avgjørelsen bygde imidlertid
på uttrykket "rettergangsskritt hvorved den skyldige er betegnet som
siktet" i strl. § 70. Det ble uttalt at "dette brev har ingen
rettergang til øiemed". Nevnte avgjørelse er imidlertid ikke avgjørende
etter lovendring i strl. § 69 14. april 1972. Det kan nå neppe være tvil om at
en uttrykkelig utenrettslig siktelse i brevs form er tilstrekkelig, men
forutsetningen må antagelig være at siktelsen er kommet til uttrykk overfor den
mistenkte selv eller på annen måte overfor utenverdenen; at påtalemyndighetens
forskjellige tjenestemenn seg imellom har brukt uttrykket, kan ikke være
tilstrekkelig. I Riksadvokatens skriv av 10. mars 1934 og 5. november 1935 er
nevnt at politimesterens innstilling om å reise tiltale antas ikke å kunne
betraktes som siktelse i lovens forstand, men når statsadvokaten ved sin
tilbakesendelse bete ner mistenkte som siktet, stiller spørsmålet seg mer
tvilsomt, jfr. Aasgaard, Tillegg til Salomonsens kommentar s. 24. Det kan
tilføyes at Kjæremålsutvalget har antatt at retten til innsyn ikke gjelder en
innstilling fra et underordnet organ innen påtalemyndigheten til det
overordnede organ som skal treffe avgjørelse om tiltalespørsmålet, se Rt. 1993
s. 1077. Utvalget la vekt på at påtalemyndigheten har et klart behov for å
kunne arbeide internt og uforstyrret med egne vurderinger før det tas beslutninger
som meddeles utad.
I praksis innebærer
utferdigelse av siktelseserklæring (f.eks. for å avbryte foreldelsesfrist),
forelegg; tiltalebeslutning, påtaleunnlatelse og overføring til behandling i
konfliktråd at vedkommende gis status som siktet. Som tidligere nevnt er det
bare påtalemyndighetens tjenestemenn, jfr. strpl. § 55, som kan gi slik
erklæring, selv om det i strpl. § 67 første ledd nevnes at politiet kan foreta
siktelse i alle saker. Det må presiseres at påtalemyndighetens kompetanse til å
sikte er uavhengig av tiltalekompetansen. Det er imidlertid grunn til å
presisere at ved anvendelse av tvangsmidler, se nedenfor, blir forholdet
annerledes, idet vanlig tjenestemenn her ‑" utløse siktelse ved faktisk handling, se strpl. § 176.
Lensmannen tilhører formelt
påtalemyndigheten, men dennes kompetanse er begrenset til å begjære rettslig
etterforskning, jfr. strpl. § 237. Her kan imidlertid forhørsretten overprøve
lensmannens begjæring. Se for øvrig påtaleinstruksen § 2‑7.
I enkelte tilfeller er det
åpnet adgang til å gi påtalemyndighet til offentlige organ eller tjenestemenn
som ikke er tatt med i oppregningen i strpl. § 55. Det gjelder bl.a.
sjødyktighetsloven § 17 annet ledd (sjøfartsinspektørene) og
saltvannsfiskeloven § 39 tredje ledd (oppsynssjefer). Det er i disse tilfellene
tale om begrenset påtalemyndighet.
b) Forfølgning
innledet ved retten.
Det er dette alternativ som
byr på de største problem. Er tiltale reist eller dom i forhørsrett begjært, er
vedkommende klarlig siktet. Problemet oppstår ved rettslig avhør, strpl. § 237
og granskning etter strpl. § 150. Begjæring om oppnevning av sakkyndige, jfr. §
237 første ledd, vil ikke uten videre medføre at rettslig forfølgning dermed er
innledet mot ham.
Det avgjørende er om
forfølgningen er rettet mot mistenkte, se også avgjørelse i Rt. 1985 s. 1259.
I sin lærebok er Andenæs inne på en tredeling, nemlig
1) det
er uvisst om en straffbar handling er begått
2) mistanken
er ubestemt
3) undersøkelsen
er tveegget, f.eks. i et tilfelle hvor en avis
har beskyldt en offentlig tjenestemann for korrupsjon.
En person er siktet hvis
det er uklart om en handling er begått, men begjæres avhørt som mistenkt selv
om mistanken er svak.
Ved dobbeltsidig mistanke
foreligger det avgjørelser i Rt. 1908 s. 526. (Under et møte i Stortinget
klaget representant E.N. over visse forhold ved fødselsstiftelsen i Kristiania,
"spesielt over den Tone, som hersker ved denne Anstalt, og over den
Konversation, som af de unge medicinske Kandidater og Studenter føres i Nærvær of
Sygepleiersker og Kvinder, som ligger paa Stiftelsen". E.‑N.
begjærte seg siktet i et rettsmøte begjært av statsadvokaten, etter at
Justisdepartementet hadde anmodet Riksadvokatn om å la oppta rettslig
undersøkelse "til nærmere Belysning of de of Hr. E.N. paaklagede
Forhold". Både forhørsretten og kjæremålsutvalget forkastet begjæringen,
da bevisopptagelsen som tok sikte på å få konstatert om beskyldningene medførte
sannhet, ikke kunne sies å innebære en innledet forfølgning mot vitnet. I samme
retning går avgjørelsen i Rt. 1908 s. 767 (kritikk i formannskapet over
slapphet i tjenesten fra politiet). I Rt. 1914 s. 398 (beskyldning mot en
offiser for urettferdig karaktergiving overfor kadett) ble derimot
forfølgningen etter omstendighetene betraktet som ensidig rettet mot
ærekrenkeren. Se i samme retning Rt..;1977 s. 965. Etter avgjørelsene i Rt.
1908 s., 516 og s. 767 må rettsstillingen være at ingen ansees som siktet ved
kontrær mistanke når politiet har opptrådt nøytralt.
Der hvor mistanken kan
rettes mot flere må det bero på et skjønn. Rettes mistanken mot en ubestemt
krets, f.eks. mannskapet på en båt, blir ikke hele besetningen siktet når de
blir rettslig avhørt om forholdet.
I praksis ser en ofte at
den mistenkte begjærer seg siktet. På dette punkt opplever en at mange
advokater åpenbart misforstår. Den rettslige løsning er ikke tvilsom, nemlig at
den mistenktes eget ønske i prinsippet er uten betydning. En begjæring om å bli
betraktet som siktet kan ikke imøtekommes uten at lovens vilkår foreligger. Konsekvensen av dette blir videre at selv om
den mistenkte ikke har fremsatt noen begjæring om å bli behandlet som siktet,
må domstolen behandle ham som siktet "når forfølgning mot ham er innledet
ved retten".
Det ligger således en
viktig begrensning i kravet om at forfølgning skal være innledet ved retten. Så
lenge etterforskningen er rent utenrettslig, får den mistenkte ikke status som
siktet med mindre han enten er uttrykkelig siktet eller tvangsmidler har vært
anvendt eller besluttet anvendt: At etterforskningen utvetydig retter seg mot
en bestemt mistenkt er ikke tilstrekkelig.
I praksis har det vært
diskutert om hvorvidt begjæring om såkalt dommeravhør utenfor rettsmøte i
sedelighetssaker, jfr. strpl. § 239 skal gi status som siktet. Det har i den anledning
vært anført at det her ikke er tale om rettslig avhør, idet dommeravhøret
nettopp skal skje utenfor rettsmøtet. Ved avgjørelsen i Rt. 1993 s. 1118 har
imidlertid Høyesteretts kjæremålsutvalg antatt at dommeravhør av en mindreårig
i medhold av strpl § 239 gir den mistenkte stilling som siktet.
c) Pågripelse,
ransaking beslag.
Det er her viktig å påpeke
at beslag og ransaking kan rettes mot andre enn mistenkte, dvs. tredjemenn. Et
praktisk eksempel er at det f.eks. foretas ransaking hos eieren av det hus hvor
politiet mener det kan finne bevis av betydning. I et slikt tilfelle må det
bero på begrunnelsen for ransakingen eller beslaget om det er rettet mot
mistenkte og dermed gir ham stilling som siktet. Her er det viktig å‑merke
seg at en polititjenestemann kan beslutte tvangsmiddelet slik at mistenkte får
status som siktet. Dette gjelder selv om påtalemyndigheten senere f.eks. ikke
opprettholder pågripelsen eller beslaget. Ved en såkalt borgerlig pågripelse,
jfr. strpl. § 176, blir imidlertid resultatet det motsatte. Bruk av
fengslingssurrogater etter strpl. §§ 181 og 188, slik som kausjon, innlevering
av pass m.v. likestilles med pågripelse. Derimot regnes innbringelse etter
strpl. § 191 som et ordenspolitimessig .tiltak, jfr strpl.. §.82. annet ledd.
Pågripelse med hjemmel i utlendingsloven § 37 femte ledd og § 41 annet og
tredje ledd, eller løsgjengerlovens § 20 gir heller ikke status som siktet. Det
samme gjelder ransaking i medhold av tollovens §§ 12 og 12. Dette er
tvangstiltak av kontrollerende eller administrativ art ‑ og ikke ledd i
en straffeforfølgning.
Undertiden kan det være
tvilsomt om en skal si at en pågripelse, et beslag eller en ransaking er
foretatt. Det kan videre skje at et beslag eller en ransaking er foregått på
stedet, uten foregående beslutning og uten angivelse av det grunnlag den bygger
på. I Rt. 1940 s. 343 uttaler kjæremålsutvalget, at når en person blir avhentet
av politibil og gitt valget mellom opphold på politistasjonen eller i varetekt
i påvente av en annen persons forklaring, er han å anse som siktet. _I Rt.
1937.. s. 539 var saksforholdet følgende: 4 unggutter ble overrasket av to
polititjenestemenn mens de stod og drakk hjemmelaget vin av et spann i nærheten
av et danselokale. Tre av de 1øp avgårde, mens den fjerde ble stående igjen med
spannet. Etter kommunens politivedtekter var det forbudt å drikke alkohol på
eller ved offentlig vei. Gutten ble fratatt spannet, samtidig som han ble
eksaminert på stedet om eget navn samt navnet på de tre andre. Han forklarte da
(uriktig) at han ikke kjente disse. Han ble satt under tiltale for falsk
forklaring etter strl. § 166, men ble frifunnet i Høyesterett etter strl. §
167, idet "hele den ytre situasjonen og den opptreden som ble utvist fra
politiets side i gjerning inneholdt en siktelse mot domfelte."
Paragrafen nevner ikke
uttrykkelig begjæring fra påtalemyndigheten til retten om samtykke til bruk av
tvangsmidler. Men med en slik begjæring må forfølgning mot mistenkte anses
innledet av retten, og allerede begjæringen må innebære at mistenkte får
stilling som siktet.
Som ''lignende
forholdsregler" menes f.eks. hefte av siktedes gods, jfr. strpl. kap. 17.
Strpl. § 157 hjemler på visse vilkår kroppslig undersøkelse overfor en mistenkt
og begjæring eller beslutning om en slik undersøkelse fører til at han får
stilling som siktet. Nærmere regler om gjennomføringen av kroppsundersøkelser
er gitt i påtaleinnstruksens kap. 10. Disse bestemmelsene svarer i det
vesentlige til den instruks om gjennomføringen av kroppsundersøkelse som ble
fastsatt ved Kgl.res. 15. februar 1980, jfr. Justisdepartementets rundskriv 29.
februar 1980 (G. 50/80), se nærmere NOU 1984:27 Ny påtaleinnstruks s. 130‑131.
Strpl. § 157 nevner blodprøve som et eksempel på hvilke kroppslige
undersøkelser som kan foretas. Eksempler på andre undersøkelser som vil kunne
foretas med hjemmel i nevnte bestemmelse, er røntgenundersøkelse, undersøkelse
av rektum og vagina, undersøkelser ved klyster eller tilføring av brekkmiddel
eller avføringsmiddel m.v. I påtaleinnstruksens § 10‑4 første ledd annet
pkt. er det imidlertid fastsatt at det ikke må foretas gastroskopi
(mageundersøkelse) eller tas urinprøve ved bruk av kateter. For øvrig må det
antas at paragrafen ikke gir hjemmel for operasjoner ‑heller ikke gir den
hjemmel for bruk av kjemiske eller andre hjelpemidler for å få sannheten ut av
siktede. Så lenge det er tale om rent ytre undersøkelser (besiktigelse) av
legemet, vil .dette kunne skje med
hjemmel i strpl §195 (ransaking). (Det
kan tilføyes at før den nye straffeprosesslov hersket det uklarhet omkring
spørsmålet om siktedes legeme kunne være et undersøkelsesobjekt, jfr. senere
professor Knut Sveri's artikkel i Jussens Venner serie N nr. 6 for 1958: Rår en
siktet person over sitt legeme ? Se videre Bratholm i Jussens Venner 1979:
Mistenkte eller siktedes vern mot integritetskrenkelse s. 232‑249.) Den
siktede må ‑ i motsetning til et vitne ‑ finne seg i
legemsundersøkelser i bevisøyemed. Det må presiseres at det bare er den som er
siktet som kan mentalobserveres. Vilkårene etter § 82 må da være til stede også
gjennom begjæringen dersom slik status ikke foreligger på forhånd.
Fotografering eller
fingeravtrykk etter strpl. § 160, blodceller utåndingsprøve etter vegtrl‑.
§ 22 a‑tredje ledd og første ledd nr. 1 og 2 og beslag av førerkort etter
vegtrl. § 33 nr. 5 vil videre komme inn under "lignende
forholdsregler":. Derimot vil rutinemessig utåndingsprøve etter vegtrl. §
22 a første ledd nr. 3 og 4 ikke bevirke status som siktet. Dette forutsetter
ikke mistanke om straffbart forhold, se Andenæs II kap. 64.
Strpl. § 160 er ikke nevnt
i pensum som et eksempel på "lignende forholdsregel". Derimot er den
nevnt i en fotnote i § 82. I 1984‑utgaven omtalte Andenæs s. 225
fingeravtrykk og foto, jfr. den dagjeldende strpl. § 227 a vedtatt 8. juni 1979
med basis i straffeprosesslovkomiteens innstilling. I den tidligere utgaven ble
det heller ikke sagt direkte at dette medførte status som siktet. Den
någjeldende bestemmelse svarer uten større realitetsendring til den gml. § 227
a. Bestemmelsen gir ikke adgang til å ta fingeravtrykk av andre enn mistenkte.
I en tidligere veiledning i Oslo ‑ godkjent av professorene Andenæs og
Bratholm ‑ er det gitt uttrykk for at fingeravtrykk/foto i henhold til §
160 (tidl. § 227 a) utløser status som siktet. Lagdommer Bjerke har gitt
uttrykk for det samme under forelesninger i Tromsø.
Beslutning om
telefonavlytting eller annen telefonkontroll er derimot et
etterforskningsskritt som utgangspunktet dekket av uttrykksmåten i strpl. § 82 ‑første‑
ledd,. men her er det i bestemmelsens tredje ledd gitt et uttrykkelig unntak.
En mistenkt får således ikke stilling som siktet ved at det besluttes
telefonkontroll mot ham etter kapittel 16 a. Ved lovendring av 13. mai 1994 er
det fastslått at materiale fra telefonkontroll ikke kan benyttes som bevis
under en straffesak, jfr. strpl. § 216 tredje ledd.
Det må videre understrekes
at besluttet og foretatt er likestilte alternativer. Dette innebærer videre at
en mistenkt får status som siktet allerede når ordren om pågripelse
undertegnes.
IV
Rettsvirkninger av å være
siktet.
Straffeprosessen er i
hovedsak en partsprosess med påtalemyndigheten mot den siktede. Først når en
får status anses en egentlig som part med bestemte partsrettigheter og plikter.
Etter strpl. av 1981 har sondringen mellom mistenkt og siktet ikke så stor
betydning som tidligere. Tidligere hadde mistenkte bare den prosessuelle rett
som er omtalt i strpl. § 241, nemlig adgang til hos retten å begjære foretatt
rettergangsskritt til avkreftelse av mistanken. Etter den nåværende lov er
mistenkte blitt likestilt med siktede på flere punkter. Det gjelder således med
hensyn til retten til dokumentinnsyn under etterforskningen, jfr. strpl. § 242.
Før det foretas politiavhør av mistenkte, skal han ‑ i motsetning til
vitner for øvrig ‑ gjøres kjent med at han ikke har p1ikt til å forklare
seg, jfr. strpl. § 232 første ledd, og han skal på samme måte som siktede få
anledning til å gjendrive de grunner som mistanken beror på, og anføre de
omstendigheter som. taler‑ til ‑fordel for‑ham, jfr. strpl. §
232 annet ledd, jfr. § 92. I bestemmelsene om utenrettslig etterforskning i
kapittel 18 og i påtaleinstruksens kapittel 8, er "mistenkte" brukt
som fellesbetegnelse for den siktede og den som er mistenkt uten å være siktet.
Det at mistenkte gis så mange rettigheter gjør at forskjellen til å være siktet
ikke er så stor som etter den gamle straffeprosesslov. Grensegangen mellom
mistenkt og siktet har betydning, da den siktede oppnår flere partsrettigheter
(adgang til å føre bevis, nedlegge påstand og anvende rettsmidler) og
underlegges noen flere bestemte plikter. De bestemmelser som gjelder den
mistenkte får også full anvendelse for den siktede.
Det er sentralt at
ovennevnte fremkommer. Videre mener jeg at det er et meqet sentralt poeng at
kandidatene presiserer at selv om en person er siktet, er partsrettighetene
svært begrenset under den utenrettslige etterforskning. Siktede har f.eks. ikke
rett til å være til stede eller representert med forsvarer ved politiavhør av
andre siktede og vitner.
Det må videre fremheves at
partsrettighetene delvis er utslag av det kontradiktoriske prinsipp, hvilket er
helt grunnleggende for å få en betryggende og rettferdig rettergang . .
Ved utenrettslig
etterforskning vil ofte dokumentinnsynet være sterkt begrenset av hensynet til
etterforskningen. Iverksettelse av tvangsmidler må medføre at siktede har en
ubetinget rett til å vite hva saken gjelder og ved skriftlig beslutning rett
til å få innsyn i denne og om nødvendig få kopi, se strpl. §§ 177, 200 første
ledd og 205 første ledd, se også EMK artikkel 6 (3) litra a.
De rettigheter som siktede
har etter straffeprosessloven må tolkes og suppleres, jfr. strpl. § 4, med de
rettigheter den straffeforfulgte har etter folkeretten, se særlig EMK artikkel
5 (2) ‑ (5) og 6 (3).
Selv om strpl. § 94 etter
ordlyden bare gir den siktede rett til å la seg bistå av egen forsvarer, har
mistenkte samme rett etter påtaleinnstruksens § 8‑4. En mistenkt kan også
sette dette som vilkår for å la seg avhøre av politiet. For å få oppnevnt
forsvarer for offentlig regning må en videre være siktet, men siktelse er ikke
tilstrekkelig. Erfaringsmessig. Er det mange kandidater som misforstår på dette
punkt ‑ og det er en stygg feil. En har imidlertid rett til forsvarer ved
fengsling, jfr. strpl. § 98. Se også unntaksbestemmelsen i lovens § 100 annet
ledd.
Det er især under rettslig
etterforskning det er viktig om en person er å betrakte som siktet eller ikke.
Det er her det først og fremst blir spørsmål om partsrettigheter. Dette er et
meget sentralt poeng, og det må forlanges at kandidatene får tak i dette. Det
sentrale er at siktede i motsetning til mistenkte ‑ anses som part i
forbindelse med rettsmøter. Den siktede har således krav på varsel om
rettsmøter, rett til å være til stede og uttale seg, se strpl. §§ 243‑245.
For avhør av siktede gjelder strpl. §§ 90‑92, men bare mistenkte må avgi
sannhetsforsikring som vitne etter strpl. § 123 første ledd første pkt. På en
annen side har ikke mistenkte p1ikt til å møte for retten utover de stedlige
grenser som gjelder for vitner etter strpl. § 109. Siktede derimot har p1ikt
til å møte når han blir innkalt, jfr. lovens § 85 og han kan om nødvendig
avhentes med tvang, jfr. lovens § 88.
Når det kommer til rettslig
etterforskning, f.eks. ved begjæring om varetektsfengsling eller rettslig
avhør, har offentlig forsvarer et sterkere krav på dokumentinnsyn. Etter strpl.
§ 242 første ledd annet pkt. kan han ikke nektes adgang til "dokumenter
som fremlegges eller har vært fremlagt i rettsmøtet." Dette er et meget
viktiq poeng. Forsvarets interesser slår her igjennom overfor motstående
hensyn. Unntak gjelder for rettsmøte som avholdes for å avsi kjennelse etter
annet ledd, dvs. rettsmøte som skal ta standpunkt til politiets avslag på begjæringen
om dokumentinnsyn. Den legislative begrunnelse for unntaket er åpenbar: I
motsatt fall ville forsvareren ved å fremprovosere rettsmøte etter annet ledd
kunne skaffe seg kjennskap til utenrettslige etterforskningsdokumenter som han
ellers ville være avskåret fra etter første ledd første pkt.
Det fremgår ikke klart av
bestemmelsen i § 242 når forsvareren far krav på å se dokumentene, men
forarbeidene viser at meningen er at han skal ha krav på å ‑se
dokumentene ‑fpr rettsmøtet tar til se Ot.prp. nr. 35 (1978.79) s. 192.
Dette representerer en endring i forhold til straffeprosessloven av 1887, hvor
aktinnsikten gjaldt for det som var fremlagt under rettsmøtet. For
fengslingssaker er det en uttrykkelig bestemmelse om dette, se strpl. § 98
annet ledd.
I praksis har en hatt
spørsmålet om hvorvidt påtalemyndigheten kan begrense forsvarerens innsynsrett
ved bare å legge frem i rettsmøtet en del av saksdokumentene, f.eks. de
dokumenter som påtalemyndigheten anser tilstrekkelig til å begrunne fengsling.
Dette er imidlertid ingen holdbar fremgangsmåte, se avgjørelse av
Kjæremålsutvalget i Rt. 1993 s. 1121. Reglene om dokumentfortegnelse og
nummerering av dokumentene viser at dokumentene utgjør en enhet.
Påtalemyndigheten kan ikke plukke ut noen av dokumenten og bare legge frem det
den ønsker. Man ville ellers ikke vite om det er dokumenter som gar i motsatt
retning. Et annet problem i praksis har vært om politiet har adgang til å
vurdere hva som i det hele tatt skal gjøres til dokument i saken, f.eks.
tysteropplysninger som bare skal brukes som utgangspunkt for etterforskning.
Det er‑på det rene at forsvareren ikke trår krav på innsyn f.eks. i
spaningsrapporter og interne notater hos politiet.
Det må videre fastslås at
forsvarerens ubetingede innsynsrett ikke gjelder dokumenter som kommer til
etter rettsmøtet. Det må også presiseres at siktede selv ikke har noen
ubetinget innsynsrett. Dette kan i praksis skape problemer i forholdet mellom
forsvareren og siktede. Videre peker jeg på at spørsmålet om kopi til siktede
er et annet vanskelig praktisk spørsmål. Loven sier imidlertid at siktede bare
kan få kopi hvis politiet tillater det fordi det anses ubetenkelig. I de
tilfeller siktede selv er nektet innsyn av hensyn til etterforskningen eller
til tredjemann, kan forsvareren ikke gjøre nektelsen illusorisk vd å opplyse
siktede om hva som står i dokumentene.
Når det er flere siktede i
en sak, omfatter innsynsretten bare de dokumenter som har betydning for
vedkommende selv. Dersom flere er siktet for samme forhold, må regelen om
partsoffentlighet gjelde i forhold til alle.
Rett til erstatning grunnet
uberettiget forfølgning.
Andenæs fremholder på s. 57
at det bare er den som er siktet som kan gjøre krav på erstatning for
uberettiget forfølgning hvis forfølgningen ikke fører til domfellelse, jfr.
strpl. §§ 438 og 444-446, jfr. også EMK artikkel 5 (5). Men en bør også merke
seg at strpl. § 448 gir adgang til at også mistenkte kan tilkjennes erstatning
når det etter forholdene fremstiller seg som rimelig for skade eller annen
ulempe som vedkommende er påført ved granskning, ransaking, beslag,
telefonkontroll etter kap. 16 a eller annen forføyning under saken.
Et par kandidater tar opp
spørsmålet om sivilt søksmål vedrørende erstatning for forfølgningen. Dette er
ikke løst i loven, men berørt i Rt. 1982 s. 1712, hvor spørsmålet er holdt
åpent. Bratholm, Erstatning til uskyldig fengslede s. 59 antar at den siktede
må kunne reise sivilt søksmål mot en eventuell skyldig innen politi eller
påtalemyndighet med krav om erstatning etter culpareqelen. Det må tilføyes at
det ikke kan forventes at noen kandidat berører sivilt søksmål.
Adgangen til å gjenoppta
forfølgningen er begrenset når noen har vært siktet, se strpl. §§ 74 og 75
annet ledd. En henlagt sak mot en mistenkt gir derimot fri adgang til å ta opp
saken så lenge straffeansvaret ikke er foreldet.
Det kan videre nevnes at
foreldelsesfristen avbrytes ved siktelse, jfr. strl. § 69. Fristen avbrytes her
ved rettergangsskritt som medfører at den siktede får stilling som siktet. Som
tidligere nevnt fremgår det av strpl. § 82 at en beslutning er tilstrekkelig
ved bruk av tvangsmidler. Dersom siktelsen skjer ved utenrettslig erklærinq
eller ved utferdigelse av forelegg, avbrytes foreldelsesfristen ved meddelelse
til mistenkte om at han er siktet. Det fremgår av strl. § 69 første ledd at for
slik meddelelse gjelder regelen i domstoll. § 146 annet ledd tilsvarende, dvs.
at fristen avbrytes når et skriv før utløpet av fristen er avgitt i posten
eller til den offentlige tjenestemann som skal bringe skrivet frem (foreta
forkynnelse). Dersom alternativet "avgivelse til‑offentlig
tjenestemann som skal bringe skiftet frem" benyttes, er det et vilkår at
erklæringen må leveres til en tjenestemann som er kompetent
forkynnelsesmyndighet i domstollovens forstand, dvs. på de respektive
hjemsteder, se til eks. avgjørelser i Rt. 1976 s. 404 og Rt. 1982 s. 39.
I forbindelse med
avbrytelse av foreldelse oppstår spørsmålet om forholdets identitet, idet andre
straffbare forhold foreldes hvis de ikke er inntatt i siktelsen.
Det fremgår av strl. § 167
at siktede kan forklare seg straffritt. Det er med andre ord ikke straffbart om
den siktede avgir falsk forklaring. Dette gjelder selv om den uriktige
forklaring bare har betydning for medskyldiges stilling, men Høyesterett har‑lagt
til grunn at straffriheten ikke gjelder hvis forklaringen angår et annet
straffbart forhold enn det han selv er siktet for, jfr. Rt. 1982 s. 173.
Straffriheten etter strl. § 167 første ledd gjelder bare bestemmelsene om falsk
forklaring ‑ ikke andre straffebestemmelser som kan anvendes på
forholdet, jfr. f.eks. beskyldningen mot en annen som kan rammes som
ærekrenkelse samt falsk anklage.
Straffriheten gjelder
videre bare den forklaring siktede selv avgir, slik at han kan dømmes for
medvirkning til falsk forklaring fra et vitne, se Rt. 1925 s. 101. Dersom to
siktede blir enige om å avgi falsk forklaring, kan de videre begge domfelles
for å ha medvirket til den annens falske forklaring, se Rt. 1957 s. 470.
En mistenkt har ikke p1ikt
til å forklare seg for politiet, jfr. strpl. § 232 første ledd. En siktet har
heller ikke p1ikt til å forklare seg for retten, jfr. strpl. § 90. Et særskilt
spørsmål oppstår i forbindelse med vitneplikt overfor kontrollorganer. Etter
norsk rett er borgerne i vid utstrekning pålagt opplysningsplikt under
straffeansvar overfor forvaltningen. Dette spørsmål er tidligere diskutert hos
Knoph, Trustloven av 1926 med kommentar s. 64 flg. og Hauge og Lorentzen,
Prisregulering og prishåndhevelse s. 202‑209, 211‑212. Som eksempel
på sentral lovgivning som har bestemmelser om straffesanksjonert sannhets‑
og opplysninsgsplikt kan nevnes tolloven av 10. juni 1966 nr. 5 kap. X,
ligningsloven av 13. juni 1980 nr. 24 kap. 12, merverdiavgiftsloven av 19. juni
1969 nr. 19 § 72, forurensningsloven av 13. mars 1981 nr. 6 § 78,
konkurranseloven og pristiltaksloven av 11. juni 1993 nr. 65 § 6‑1, jfr.
§ 6‑6, som erstatter prisloven av 26. juni 1953 nr. 4 § 15, jfr. §§ 52 og
53 samt oppehaldingsloven av 9. juni 1948 §§ 7 og 8, jfr. § 9. En sentral
rettighet for de som kommer i søkelyset for lovbrudd er retten til ikke å
inkriminere seg selv ("selvinkrimimeringsforbudet"). Her vil man lett
se at det oppstår et harmoniseringsproblem mellom borgernes plikter etter
kontrollovgivningen og borgernes rettigheter etter straffeprosessloven (det
dobbeltsporede system). Jeg viser på dette punkt til Gjølstad "Rettslige
rammer for samarbeid og informasjonsflyt mellom politi‑ og
kontrollorganer", inntatt i Økonomisk kriminalitet Bind I 1990 s. 215 flg.
Jeg viser videre til Reksten‑kjennelsen i Rt. 1976 s. 1445 som gjaldt
spørsmålet om rekkevidden av forvaltningens kontrollfullmakter når straffesak
var innledet etter straffeprosesslovens regler. Videre vises til Høyesteretts
kjennelse i Rt. 1994 s. 610 ("Bølgepapp‑kjennelsen").
Sistnevnte gjelder rekkevidden av straffeprosesslovens regler for bruk av
informasjoner innhentet på kontrollstadiet. De gode kandidater bør kanskje se
det problem som her er nevnt, i og med at problemstillingen er behandlet i
pensum, jfr. Andenæs I s. 213‑214, men det kan neppe ventes mer enn at
problemstillingen skisseres.
Rett til saksomkostninger
etter strpl. § 438 er forbeholdt den siktede. Den mistenkte har således ikke
rett på dette, typisk advokatutgifter, hvis saken blir henlagt. Bestemmelsen må
forstås slik at også utgifter pådratt før siktelse omfattes av bestemmelsen.
V
Mindreåriqe og sinnssyke
siktedes rettiqheter.
Strpl. §§ 83 og 84
fastlegger hvem som kan utøve partsrettigheter for den siktede i disse tilfeller.
Jeg mener imidlertid at fremstillingen om dette kan gjøres meget kort. Det bør
imidlertid fremkomme at siktedes verge som hovedregel ikke utøver
partsrettigheter i stedet for siktede, men i tillegg til siktedes
partsrettigheter, se dog § 84 annet ledd. Er siktede sinnslidende eller psykisk
utviklingshemmet har han utvidet krav på forsvarer, se strpl. § 96 i.f.
Det kan videre nevnes at
umyndiggjorte er alene om å ha partsrettigheter i saken.
VI
Inndragning, mortifikasjon
og sikringssaker.
Det er unaturlig at den som
blir saksøkt alene til mortifikasjon eller inndragning, jfr. strpl. § 2, skal
betegnes som siktet. Rett betegnelse er‑formentlig saksøkte, men‑i
praksis brukes betegnelsen siktet ofte, særlig i inndragningssaker. I rene
sikringssaker anvendes begrepet siktet. Etter strpl. § 84 fjerde ledd skal
bestemmelsene om siktede i straffeprosessloven gis tilsvarende anvendelse.
VII
Om karakterfastsettelsen.
Oppgaven er to‑delt
og videre en typisk oversiktsoppgave. Det bør kreves en forholdsvis nøye
gjennomgang‑av‑strpl. § 82 utover ren lovavskrift. Jeg mener det er
viktig at kandidatene får til noe om blant annet "innledet ved
domstolen".
Når det gjelder
rettsvirkningene, blir det også en typisk oversiktsoppgave. Det kan ikke
forlanges at en går i detalj om de mange spørsmål som er nevnt i veiledningen.
I min foreløpige veiledning av 28. april d.å. ga jeg uttrykk for at jeg fryktet
at flere ville foreta en for detaljert gjennomgang av bestemmelsene om
forsvarer. Jeg mener imidlertid at det ikke er grunn til å medta noe særlig
utover det som er nevnt i veiledningen. Gjennomlesningen av besvarelsene i
første hånd viser at min forhåndsantagelse slår til for mange kandidater. De
øvrige gjennomgående sensorer sitter med samme inntrykk.
Etter mitt skjønn bør en
ved karakterfastsettelsen honorere forståelse, og dette vil i særlig grad
gjelde hvorvidt kandidatene ser skillet mistenkt/siktet, herunder den endring
som har skjedd ved straffeprosessloven av 1981, og videre at man får med seg
den vesentlige forskjell som oppstår om etterforskningen er rettslig eller
utenrettslig.
Besvarelsen er ‑ til
tross for at stoffet er sentralt ‑ krevende. Det viser seg at det for
enkelte kandidater er vanskelig å få til noe utover det som fremgår av
lovteksten. For mange kandidater består del II i en ørkesløs detaljgjennomgang
av de bestemmelser man finner frem til.. Dette gir etter min mening lite.