Sensorvelledning
for juridisk embetseksamen 4. avdeling vår 1995
Teoretisk oppgave nr. 3
onsdag 3. mai 1995 kl . 0900 ‑1500
"Forvaltningens frie skjønn og de rettslige
skranker for dette."
Oppgaven går på en sentral dal av faget
forvaltningsrett, selv om den og her sider som vender seg både mot statsretten
og sivilprosessen.
Eksamenskrav i forvaltningsrett: "Grundig
kjennskap til dei grunnleggjande reglane om den kompetanse forvaltninga her og
om forvaltningsavtaler, til reglane om omgjering av forvaltnlngsvedtak og om
når forvaltningsvedtak blir ugyldige."
Denne oppgave faller således inn under hva
kandidatene skal ha grundig kjennskap til , og kravene til besvarelsene blir
deretter.
Tilrådd litteratur hvor oppgavens emne er omtalt:
Først og fremst er det 1 bind I og Ill av lærebøkene
tit Arvid Frihagen, Forvaltningsrett 1 (3. utgave 1991) særlig side 180 ‑
205 ‑ og Forvaltningsrett III (4. utgave 1992) særlig side 217 ‑266
(om domstolskontrollen og myndighetsmisbrukslæren).
I den pensumrelaterte tillegslitteratur kan det bl.a.
vises til Torstein Eckhoff, Forvaltnlngsrett, 4. utg. Oslo 1992 (som nå
foreligger i 5. utg ved Eivind Smith). I den grad jag viser til Eckhoff er det
til 4. utgave. Her behandles emnet særlig på Side 241‑ 273 (Det frie skjønn)
og side 656 fig (domstolskontrollen). En bør være obs på at mange studenter
legger opp pensumlesingen etter Eckhoffs bok, uten at det skulle medføre noe av
betydning for bedømmelsen (den ene eller annen vei), men det kan bety at en og
annen dom nevnes (eller mangler) i forhold til studenter som kun leser
Frihagens bøker. Videre behandler Eckhoff en rekke av de sentrale dommer i sin
Rettskildelære.
Av annen litteratur
(som ikke er på pensumslisten) om emnet nevnes Erik Boe "Hvor fritt er det
frie forvaltningskjønnet? Jussens Venner 1.981 side 37 ‑ 57 og i samme
årgang av Jussens Venner: Stein Owe: "Met frie skjønn ‑ en
gjenfortelling av Eckhofs fremstilllng (av det frie skjønn). med enkelte
tillegg Det kan ikke forventes at kandidatene har kjennskap til dette.
Oppgaveteksten skulle klart angi emnet for
besvarelsen, det er om forvaltningens frie skjønn, men noe mer enn bare det.
Oppgavetekstens "og de rettslige skranker for dette" skulle lede hen
til at en må trekke opp grensene for de frie skjønn slik domstolene har gjort
det. Dvs i besvarelsene må en også ta opp domstolskontrollen med forvaltningens
frie skjønn herunder myndighetsmisbrukslæren. Eckhoff, kapittel 11 har
overskriften "Forvaltningens frie skjønn og dets grenser". Noen
kandidater som har "pugget kapitler" kan kanskje besvare oppgaven
uten å komme Inn på domstolskontrollen, det er etter min mening en alvorlig
feil ved en oppgave om det frie skjønn. Forsåvidt har også Frihagen "delt
opp" emnet; i fritt skjønn og domstolskontroll/myndighetsmisbrukslæren ‑
men dette skulle like vel Ikke føre til at kandidater bare tar opp den ene
siden ved det frie skjønn problematikken.
En besvarelse kan gjerne innledes med å plassere
oppgaveemnet I forvaltningsretten. Herunder, eller som innledning, må en få frem
hva det hele dreier seg om, dvs hva mener en med begrepet "fritt skjønn''
i forvaltningsretten. Uten å få dette klart frem i begynnelsen av besvarelsen,
vil besvarelsen lett "henge" og bli teoretisk uten forankring !
virkeligheten.
Frihagens "definisjon", bind I side
180/181:
"1 den utstrekning loven gir forvaltningsorgan
kompetanse til selv å bedømme om det skjønn bruke kompetansen eller hva
innholdet av vedtaket skal gå ut på, sier vi at avgjørelsen treffes etter
forvaltningens frie skjønn. Det siktes da til det spillerom loven gir organet
til selv å vurdere hva vedtaket skal gå ut på.
Frihagen søker å vise, og fremhever (s 181/182) at
det ikke uten videre kan settes likhetstegn mellom grensene for forvaltningens
frie skjønn og domstolskontrollen. Dette særlig med referanse til Eckhoff som
han peker på bruker fritt skjønn for å vise at domstolene som hovedregel ikke
kan overprøve det standpunkt forvaltningen tar til spørsmålet". Noen
kandidater kommer Inn på dette. Men det er kanskje langt på vel lkke noen stor
reell forskjell i oppfatningen mellom Eckhoff og Frihagen her, kanskje mer er
det to måter å tilnærme seg emnet på. Likeledes begrepsbruken når det nyttes
ord som rettsanvendelsesskjønn om det lovbundne skjønn og
hensiktsmenighetsskjønn om det frie skjønn.
Eckhoff sier selv på s 241 om det frie skjønn,
definisjon:
"At et spørsmål hører under forvaltningens
"frie skjøn betyr ‑ slik jeg bruker utrykket ‑ at domstolene
som hovedregel Ikke kan overprøve det standpunkt som forvaltningen tar til spm
Den frihet det dreier seg om, er m.a.o. frihet fra domstolskontroll. Slik
frihet kan forvaltningen dels ha til å bestemme om en avgjørelse skal treffes
eller ikke ‑ for eks om man skal gi en forskrift eller la det være Og
dels kan forvaltningen ha større eller mindre frihet til å bestemme over
avgjørelsens Innhold ‑ f.eks. bestemme om en søknad skal innvilges eller
avslås.
I siste utgave av Eckhoff, ved Eivind Smith, er han
inne på at:
"Uttrykket "fritt skjønn brakes ikke
likedan av alle forfattere. F.eks. bruker Boe, Innføring i juss, bind I (Oslo
1993) uttrykket i en snevrere betydning enn meg. Han holder utenfor tilfelle
hvor prøvelse av subsumsjon under vurderingskriterier er avskåret. Dette kaller
han "rettsanvendelsesskjønn med begrenset domstolskontroll".
Den noe forskjellige tilnærming til og definering av
fritt skjønn kan kanskje føre til at kandidater blander kortene, særlig i en
Innledende fase av besvarelsene. Stort sett synes kandidatene å ha mer eller
mindre klart for seg hva som ligger i begrepet fritt skjønn og hva det hele
dreier seg om. Men mange klarer Ikke å få dette skikkelig frem i innledningen,
men de viser en viss forståelse etter som de fremstlller emnet.
Et mulig opplegg for besvarelsen vil være en
innledning med def av fritt skjønn, og en begrepsavklaring kanskje noe om den
historiske bakgrunn for emnet (dog det trengs neppe ut over det som ligger i
domstolskontrollens utvikling).
Uansett begrepsbruken må en få frem de to områdene,
dvs hvor en har fritt skjønn og hvor en har rettsanvendelsesskjønn, også her er
det skjønn ‑ de skjønnsmessige vurderinger man må foreta når man skal ta
stilling til gjeldende rett, for eks hva er "bygning" i plan og
bygningslovens forstand. Mange kandidater har problemer med å plassere
subsumsjonen. Dette antagelig, som jeg kommer tilbake til, fordi Høyesteretts
praksis har vært varierende hvor langt de vil gå i prøvingen, dvs lovtolking,
subsumsjon og "kan skjønnet”. Noen
skiller opp i "den konkrete subsumsjon" og annen subsumsjon,
antagelig menes slik kandidatene ellers fremstiller det selve kan skjønnet når
de skriver den konkrete subsumsjon. Men dette er ikke alltid like klart.
Det frie skjønn er da hvor forvaltningen selv har
kompetanse til å avgjøre om det skal treffes vedtak, og hva et vedtak skal gå
ut på. Betydningen i skillet fritt skjønn/rettsanvendelsesskjønn får betydning
for i hvilken grad et forvaltningsvedtak kan overprøves. Det er viktig at dette
kommer frem i besvarelsene hos kandidatene: Eckhoff: "Først og fremst har
skillet betydning ved bedømmelsen av om forvaltningsvedtak skal anses ugyldige
og/eller medføre erstatningsansvar. Feil i rettsanvendelsen medfører ofte
ugyldighet og erstatningsansvar, mens utøvelsen av skjønn innenfor de rettslige
grenser for skjønnstriheten ikke kan få slike virkninger (Når
skjønnsmyndigheten er utvidet ved særlov kan dette stille seg annerledes). Det
er nettopp i rettssaker om ugyldighet eller erstatning at domstolene har
trukket opp grensene for dette området (området for det frie skjønn)."
Men betydningen av skillet melder seg også 1 forhold
til bedømmelsen om det er adgang til forhåndsbinding av forveltningsmyndighet.
De fleste kand kommer inn på at forvaltningens
rettsanvendelse kan prøves fullt ut, mens det frie skjønn er man avskåret i å
overprøve så lenge det ikke er myndighetsmisbruk. Og er der en del som ikke har
helt klart for seg hva som ligger 1 rettsanvendelse ‑ det går lenger enn
en ren lovtolking). Ingen av kandidatene jeg har lest nevner at ombudsmannens
"ovcrprøvelsesrett" går lengre enn domstolene, han kan overprøve også
hvor skjønnet er urimelig.
Kand bør få frem at lovverket har unntak (for
prøvelsesretten) begge veier. Eks vis ved klage over valg til Stortinget vil
den endelige prøving av departementet ikke kunne overprøves av domstolene. Men
det finnes tilfeller hvor domstolene er gitt full kompetanse, eks
tvistemålsloven § 33, § 482 hvor domstolen kan prøve alle sider av saken, dvs
hele det frie skjønnsområdet.
De fleste nevner noe om at fritt skjønn betyr. eller
har den følge. at der er frihet fra domstolskontroll. Få går dypere inn i
dette. Hvorfor er det slik? Det er jo lkke naturgitt. Momentene er delvis de
samme som hvorfor forvaltningen har et fritt skjønn, dvs de reelle grunner for
fritt skjønn.
For å finne hvor langt forvaltningens frie skjønn
strekker seg (eller om det er noe i det hele tatt) blir i utgangspunktet et
lovtolkingsspørsmål.
Her kan kand fremstillingsmessig tjene på en to‑deling,
dvs først se på om forvaltningen kan skjønne fritt om den vil treffe avgjørelser
eller ikke, dernest om hvilken frihet forvaltningen har hva gjelder
avgjørelsens innhold. Der er Ikke noen nødvendig sammenheng).
Disposisjonsmessig kan da en fremstilling bli:
1) Innledning (som omtalt
ovenfor).
2) Om forvaltningen står
fritt til å bruke kompetansen, eller har de plikt til å bruke den?
2 a) Det kan sondres mellom generelle vedtak (forskrifter og annet) og individuelle vedtak. Sier lovregelen at Dept kan gi forskrifter er det ikke ved det noen plikt til å gi forskrifter. Likeledes brukt på ikrafttredelse av lover, vedtatte lover hvor Ikrafttredelse er overlatt Kongen, så er det ingen plikt til å sette den i kraft. Eks var den tidligere tjenestemannslov eller lov om styrerepresentasjon i offentlige organer (5/6 1981 nr 45 jfr § 7 ble visstnok aldri satt I kraft). Altså blir hovedregelen her at kompetansen er normalt ikke kombinert med en p1ikt. De fleste som tar dette opp fremholder hovedregelen, men overraskende få belyser dette med eksempler eller prøver å vise hvorfor det er slik. En bør konstatering av hovedregelen gir liten uttelling.
2
b) For Individuelle vedtak må det sondres etter som kompetansen er til å treffe
vedtak av eget tiltak og vedtak som treffes på grunnlag av søknad o.l.
Ved
klage/søknad o.l. er den store hovedregel at forvaltningen har p1ikt til å
realitetsbehandle søknaden/klagen, jfr FVL § 28 som må forstås som en plikt for
forvaltningen til å behandle og treffe et vedtak etter klage.
For vedtak truffet av eget tiltak ‑ hvor
kompetansen er kontrollmyndighet som kan brukes til å gripe Inn her kan det
vanskelig sies noe generelt. Reelle hensyn vil komme inn og hver lov må tolkes.
Eksempel veitrafikkloven § 34, 2 ledd om Inndraging. Politiet vil ha en viss
plikt til å Inndra. Bestemmelsen må vel leses som en anvisning av hvem som har
kompetansen, dvs politimesteren
3 a) Avgjørelsens innhold ‑ ofte er det vel
det en først tenker på ved begrepet fritt skjønn ‑ men i vår sammenheng
må det presiseres at kandidatene må ha med både denne del og det foranstående.
Også her må en tolke kompetanseregelen. I noen
tilfeller er det rent lovbundet skjønn, fylles vilkåret må tillatelse eller
bevilling gis, da er vi utenfor det frie skjønn. Men ofte vil det være et
spillerom, som for eksempel for flere alternativer eller flere vurderingstemaer,
og dermed og for skjønnsutøvelsen. Som utgangspunkt fra den motsatte side kan
en gjerne si at forvaltningen aldri har kompetanse til fritt å treffe hvilket
som helst vedtak de måtte ønske, rammene vil dog levne større eller mindre
spillerom for grensene for hva forvaltningen kan bestemme.
a) Formålsangivelse eller angivelse av hva vedtaket
kan angå. Mange lover har egne formålsangivelser eller gir kompetanse til å gi
utfyllende regler til gjennomføring av loven. Men forvaltningen står ikke helt
fritt, domstolene kan prøve formålsrammen, om dette virker til d oppnå
formålet. Men hvor egnet et middel er til å oppnå lovens formål kan ikke prøves
så lenge det er egnet og ligger innenfor formålet.
b) " kan”‑ vil ofte gå både på om vedtak
skal fattes, men og på innholdet i vedtaket. For det siste står en i prinsippet
fritt. Men unntak kan tenkes, eksempelet med grunn‑ og hjelpestønad i
Folketrygdloven § 8‑2 (nevnes av Eckhoff hvor det er bestemt at disse to
stønader "kan" gis samtidig eller hver for seg. Men her er det ikke
fritt skjønn hvorvidt den trygdede skulle få en eller begge ytelsene, fylles
vilkårene for begge ytelser skulle de begge tilstås. Man må se de reelle hensyn
i bruken av "Kan".
e) Kvantitesangivelser ‑ jfr eksempelet om en
viss % sats smør som skal tilsettes 1 margarinen, hvor det er antatt at det
maksimalt kunne tilsettes 50% smør til margarin, eller blir det smør med
margarin og ikke margarin tilsatt smør. Poenget er at domstolene vil kunne
trekke opp yttergrensene for det frie skjønn: RT 1912 s. 187 (Minstekvantum 450
1. øl til forbruker) Minimumskvantum 600 flasker) ved salg fra bryggeri til
forbruker ansett av Høyesterett som i realiteten et forbud mot ølsalg ‑
det finnes en grense, og her var den overskredet) Loven gav adgang til å
regulere, ikke til å stoppe salget.
4) Vurderingsnormer av annen art:
Allmenne hensyn, urimelig, utilbørlig, uverdig ‑
den generelle tolking av uttrykkene kan alltid overprøves av domstolene ‑
men i enkelte tilfelle prøves ikke noe mer‑ selve den konkrete subsumsjon
anser domstolene som forvaltningens frie skjønn.
Rt 1954 s. 989 (Vergeråd ‑ 5 søsken) Her prøvet
Høyesterett tolkingen som barnevernsnemnda hadde gjort av vergemålsloven av
1896, om at inngripen skal oppheves når det ikke lenger finnes tilstrekkelig
grunn for samme. (Spørsmål om en kun skulle se på situasjonen og de grunner som
var tilstede den gang da vedtak ble truffet, eller om en også kunne trekke
situasjonen inn slik den var i dag). Men Høyesterett gikk Ikke videre og tok
Ikke stilling til hva som konkret kunne subsummeres i dette tilfellet.
Rt 1959 s. 501 (Inndraging av drosjekjøreseddel etter
landsvikdom) Om "allmenne hensyn" tilsa at drosjeseddel kunne inndras
Høyesterett tok stilling til om "Allnenne hensyn" var tolket korrekt
rett , men tok Ikke stilling til om den konkrete situasjon tilsa det.
Men I noen tilfelle prøves subsumsjonen og skjønnet: Rt 1906 s. 316 (Gravid lærerinne Om
"uskikket til forsvarlig å skjøtte sin lærergjerning etter 2. gangs
graviditet. Her tok HR standpunkt fullt ut, dvs prøvde de skjønnsmessige
vurderinger fullt ut.
Derimot "midt på treet": Rt 1956 s. 234
(Krigsenkepensjon til "tyskertøs”) Loven sa at pensjon "kan nektes ‑‑‑
hvis skyldig 1 grovt uverdig forhold". HR tolket utrykket grovt uverdig og
prøvet også om hennes forhold rent‑generelt kunne gå Inn under uttrykket,
dvs de prøvet subsumsjonen. Men Høyesterett tok ikke stilling til
departementets skjønn om en burde stoppe pensjonen.
Noen ganger prøves rettsanvendelsen såpass Inngående
at der ikke blir stort rom for fritt skjønn igjen: Rt 1934.330 hvor utrykket
"villamessig bebyggelse" ble prøvet.
Rettspraksis viser ingen konsekvent linje.
Betydning vil det ha hva som er vurderingstemaets
art, jo vagere lovens kriterier er og jo flere hensyn som kommer i betraktning,
jo mer nærliggende kan det være å anse den konkrete vurdering som innen det
frie skjønn. Men Høyesterett vil kanskje ha lettere for å overprøve vurderinger
som har en mer tradisjonelt juridisk enn moralsk preg Uverdig ‑ ubillig ‑
urimelig etc.
Vider kan det ha betydning hvilket organ som har
truffet den aktuelle avgjørelse , om beslutningsadgangen er lagt til et særlig
kyndig organ osv.
Men og hensynet til rimelig resultat kan spille en
rolle for hvor langt retten vil gå i sin vurdering av overprøvingsrettens
utstrekning.
Loven bruker utrykket "finner" dvs hvor
departementet finner så og så (eller anser) er spørsmål om tolking. l utg p
angir det da hva organet finner (og ikke hva domstolene finner)‑ her
skulle forvaltningen stå noe friere.
Kand bør og få frem
at det ofte kan være vanskelig å holde fra hverandre rettsanvendelsesskjønn og
fritt skjønn.
Som eks når det brukes utrykk i loven som
"særlige grunner kan" ‑ hvor der er en særlig grunn hva er da
igjen av det frie skjønn? Ken Uggerud, I "Plan og bygningsloven § 7"
Oslo 1994 skriver om det frie skjønn og § 7: (side 39 flg):
"P&BI § 7 viser at det skal skje en
avveining av "grunner" før dispensasjon kan gis, bare hvis det
foreligger "særlige grunner" skal det dispenseres. Det skal utøves et
skjønn. Hvilke type skjønn som skal utøves er usikkert.
Det er nokså klart at kommunens skjønn strekker seg
ut over det rene rettsanvendelsesskjennet. Noen karakteriserer derfor en del av
avveiningen som et fritt skjønn" eller "forvaltningskjønn". Det
er utvilsomt gjeldende rett at pal § 7 inneholder et "fritt skjønn"
av denne typen. Andre forbeholder betegnelsen "fritt skjønn" for
regler som gir rettsanvenderen rett mulighet for å bestemme resultatet av
avveiningen, det vil si å bestemme resultatet skal bli x selv om de beste
grunner synes å tale for y. Det er usikkert om pbl 4 7 gir anvisning på et
slikt "fritt skjønn .
Kandidatene bør få frem at uansett hvor
"fritt" eller "vidt" en betrakter det frie skjønn vil
domstolene prøve grensene for det frie skjønn ‑ dvs hvor langt strekker
det sag ‑ dette er vel en annen side av lovtolkningsspørsmålet ‑
eksempelvis kan muligens trekkes frem FUSA dommen som eksempel på dette. Rt
1990 s. 874 hvor Høyesterett fastslo at der var en "nedre grense" dvs
et visst minstekrav til ytelse nom måtte forutsettes gjelde, ved dette en nedre
grense for det frie skjønn.
Oppgaveteksten spør også etter de rettslige grenser
for det frie skjønn. Noen kandidater (Ikke så rent få) setter uten videre
likhetstegn mellom dette og myndighetsmisbrukslæren. Etter min mening blir
dette for snevert. Det ligger allerede i det som er omtalt foran at der er
grenser for skjønnet allerede ved de vurderinger en gjør seg når en skal finne
ut området for det frie skjønn. Disse er, så lenge det er anledning til
domstolskontroll, også rettslige grenser. Mange ser jo dette, så da blir det
mer disposisjonsmessig uheldig når de plutselig setter Inn overskriften
"Rettslige grenser" og uten nærmere drøftelser setter i gang med en
gjennomgang av myndighetsmisbrukslæren. Mer uheldig blir det når noen
kandidater drøfter og utlegger myndighetsmisbrukslæren, til dels inngående,
uten å få frem sammenhengen med at dette er begrensninger i det frie skjønn.
Det er jo nettopp av denne grunn at myndighetsmisbrukslæren har sin
berettigelse i en oppgave om det frie skjønn.
4) Myndighetsmisbrukslæren
vil måtte få en sentral plass i besvarelsen. Uten at dette behandles blir
besvarelsen ufullstendig.
Jeg nevner områdene:
Utenforliggende hensyn
I denne forbindelse tar jeg opp at der er fare for
dobbelbehandling ved at formålet som ramme for skjønnsutovelsen behandles slik
som foran, i tillegg til at det samme kommer igjen under delen om
utenforliggende hensyn. Når det skal "kobles" mellom utenforliggende
hensyn og formålsbetraktninger bør det komme frem at formålet gir en ramme for
loven, og som følge av legalitetsprinsippet hvoretter en ikke kan utøve
forvaltningsmyndighet uten hjemmel 1 lov, blir vedtak som går uten for loven
(dvs utenfor lovens formål) uhjemlet. Slikt sett vil en om en tar hensyn som
Ikke loven tillater ha tatt utenforliggende hensyn.
Formålet kan være aktverdig nok, men er irrelevant.
Eks Rt 1957.86 (Frogner Hospits). Noen kand viser at det kan tas utgangspunkt i
en lovs hovedformål, men at ''sideformål'' vil bli tillatt om de ikke er for
fjerne fra hovedformålet. Eksempelvis de to bensinstasjonsdommene RT 1936.801
Ildsfarlighetsloven tillot bruk av trafikkreguleringshensyn, mens Rt 1939.299 kunne samme lov ikke brukes for
skatteinnkrevingsformål (se nedenfor). Rt 1962.530 Haraldshaugen kan og nevnes
her, forminnelovens formål ved spørsmål om byggetillatelse.
Taper hensyn:
Personlige egenskaper ‑
eks Rt 1976 s. 614 (Vaktmesterdom II) Sosial grunn for ansettelse i konkret sak
ble godtatt ‑ men uttalt kunne ikke nyttes generelt.
Tidligere klanderverdige
forhold ‑Rt 1939. 299 (Bensinstasjon dom III) skyldig kommuneskatt og
nektelse av underskrive erklæring om å betale.
RG 1976.32
(Hålogaland) Nektelse av skjenkebevilling på grunn av skyldig skatt ‑
omgjort av retten.
Politiske
og organisasjonsmessige hensyn ‑ sentral dom er Rt 1933.545
Rådhushospitsdommen. (Alle kandidater får vel med seg denne?). Videre Rt 1965
s. 717 (Georges dommen) ‑ de gode kand ser her mindretallets votum.
Økonomiske hensyn RG 1969
s. 325 ‑ den (i Hg Frihagen) så berømte Tjøme dommen.
Sterk urimelighet ‑
åpenbar urimelighet
Gode kand ser her
utviklingen, eks Rt 1907.413 Iigningsmyndighetenes verdiansettelse hvor
høyesterett satte ekstremt stort krav til urimelighet før det kunne tas hensyn
til. Senere er utviklingen gått lenger enn tidligere i å utøve
rimelighetskontroll.
Rt
1951.19 Mortveitdommen og Rt 1961.1049 (Avsidesliggende drosjeholdeplass)
Isene dommen l Rt 1981.745.
Men her svikter det hos mange av de kand som tar opp isene dommen. Noen tror
det var en dom om urimelighet. Poenget med å ta denne dom opp må være å vise at
når Hr synes mene at et resultat virker urimelig ”strammer" de kravene til
begrunnelse. Er ikke begrunnelsen da god nok, vil det kunne resultere i at
vedtak kjennes ugyldig.
Rt. 1973.460 (Fjærkredom)
poenget her var at en frist på 13‑14 dager for nedlegging ble for kort og
urimelig. Vedtaket om nedlegging var 1 seg selv hjemlet og Ikke urimelig. Her
var det uforholdsmessighet mellom vedtaket, dvs den korte frist. og hva en
ville oppnå. Mange kand trekker på denne dom for å belyse et
forholdsmessighetsprinsipp som vel er en annen side av læren om "sterk
urimelighet"
Usaklig
forskjellsbehandling ‑ Rt 1956.29 Drosjebevilling ‑for sent
innkommet søknad ikke behandlet (slik andre for sent Innkomne søknader ble). Rt
1974.149 ‑ Sauda dommen vedr kommunalt renhold. 1 nyere tid Rt 1994 s. 60
(Diskoteket "New York") skjenkebevillingsdom fra Stavanger, urimelig
forskjellsbehandling.
Den gode kandidat
nevner ut over lovbestemmelser at det kan også bli spørsmål om grensene for det
frie skjønn avgrenses. også rettslig, ut fra instruks og regeldannelse gjennom
praksis. En del kand kommer inn på instrukser, men omtrent ingen vurderer om
dette får rettslige konsekvenser, dvs om det er rettslige skranker.
Det frie skjønn kan også bli snevret inn hvor en har
forhåndsbundet skjønnsmyndigheten gjennom avtaler eller forhåndstilsagn. Noen
utlegning av vilkårslæren er etter min mening ikke på sin plans, og svært få av
kandidatene jeg har lest gjør det. Poenget må vel være å få frem at hvor der er
fritt skjønn er det alminnelig antatt å være en viss adgang til å forhåndsbinde
seg.
Som gjennomgangen viser, trenger en Ikke noen
særskilt avsnitt om domstolskontrollen, det blir slikt sett en del av selve
oppgaven og at der foregår domstolskontroll vil automatisk komme frem straks
kandidaten trekker frem doimspraksis til å belyse emnet.
For å klare seg må kandidatene kunne si noe fornuftig
om innholdet i det frie skjønn ‑ dette må det eksempler til ‑
gjerne gjennom å vise til lovbestemmelser sett i lys av rettspraksis. Det må
forventes en del rettspraksis. Kandidater som kommer Igjennom oppgaven uten
rettspraksis kan jeg vanskelig forstå har klart å bestå.
For å få laud må det kreves en del i og med at det
som pensumkrav stilles grundig kjennskap. Man må få frem en klar definisjon som
ikke levner tvil om forståelsen ‑ der bør innledningsvis
behandles/drøftes begrepene ‑ de tre sentrale deler av oppgaven må med ‑
dvs delen om vedtak kan/skal treffes, om vedtakets innhold og hva domstolene
alltid vil prøve (dvs grensene for skjønnet uansett om det er helt fritt og
myndighetsmisbrukslæren. Det kreves også godt kjennskap til rettspraksis for å
få laud. 1 alle fall må det mest sentrale være med på en fornuftig måte.
En noenlunde ordnet fremstilling må forlanges av den
laudable ‑ en røret fremstilling bør neppe være laudabelt selv om kand
ellers får med det sentrale.
Strykgrensen er nom vanlig vanskelig å beskrive ‑
det er lettere å se en strykkandidat etter å ha lest oppgavene, som regel er de
heller håpløse. Men å få frem hva som menes med fritt skjønn må dog med ellers
blir det antagelig vanskelig for kandidaten å fortsette å besvare oppgaven.
Uten rettspraksis må det videre gå galt. Også den som ikke ser at det er tale
om fritt skjønn også i tilfellet hvor spørsmålet er om vedtak skal/kan treffes
ligger dårlig an om resten av besvarelsen er svak. Hel utelatelse av
myndighetsmisbrukslæren er en alvorlig svikt og sLIke kand ligger tynt an.
Det blir få stryk, men så er emnet ett av de mest
sentrale, og har en lest forvaltningsrett må en kunne noe om dette. Pa den
annen side er det overraskende får virkelig gode kandidater. Det er kanskje et
resultat av at kandidatene i stor grad er refererende til lærebøker/hva de har
fått inn på kurs/seminarer etc ‑ og viser liten evne til å gå i dybden
med sine drøftelser og stille spørsmålet "hvorfor er det slik da?"
Bergen
3. mai/ 26. mal 1995.