TEORIOPPGAVE NR. 4
4. AVD. TROMSØ VÅR `95
«Gjør
rede for ulike former for rettsregler som fastsettes av EU's organer og på
hvilken måte disse kan få betydning for Norge etter EØS‑avtalen»
1. Innledning
Pensum: Gulman/Sørensen,
EF‑ret 2. utg.1993, kap. 15‑17
Borgli / Arnesen,
Institusjoner og rettskildelære i EF og EØS, del II B.
Kandidater som har lest
Henrik Bulls artikkel «Litt om EØS‑avtalens struktur og prinsippene for
gjennomføring i norsk rett» vil muligens ha en fordel, men det er avgjort ingen
forutsetning for en god besvarelse. Artikkelen er ikke pensum.
Oppgaven er sentral i
pensum, og den del som går på beskrivelse av reglene må anses forholdsvis
enkel, mens den del som retter seg mot betydningen for Norge er relativt komplisert,
både mht. struktur i fremstillingen og rettslige vurderinger.
Sensorveiledningen er
skrevet uten å ha lest noen besvarelser.
2. Avgrensninger/presiseringer.
Oppgaven dreier seg om
rettsreglene, noe som gjør det naturlig i oppgavens første del å avgrense mot
selve Roma‑traktaten, ihvertfall bør ikke traktatens bestemmelser gjøres
til gjenstand for noen stor behandling. Riktignok gis også disse av EU's
institusjoner, men slik oppgaven er formulert bør den ganske raskt lede
kandidaten inn på den sekundære EF‑retten.
Videre er det naturlig å
legge den begrensning i «rettsregler» at det skal dreie seg om bindende og
generelle rettsakter. Dermed vil en del rettsakter falle utenom, bl.a.
henstillinger og uttalelser, avgjørelser, resolusjoner og konklusjoner,
traktater med 3.land, begrunnelses‑ og offentliggjørelseskrav. Hvorvidt
beslutninger skal behandles er mer åpent, her bør begge deler aksepteres,
såfremt kandidaten ser at disse egentlig bare er bindende for de(n) de er
rettet mot, men at de i praksis ofte legges til grunn mer generelt. En står da
igjen med behandling av forordninger og direktiver.
Når det gjelder den del av
oppgaven som går på betydningen for Norge, vil det likeså være naturlig å
begrense seg til betydningen av forordninger og direktiver som er en del av
EØS-avtalen, dvs. at hovedavtalens materielle regler holdes utenfor. Men at
både disse og andre EF‑rettskilder (som f.eks. beslutninger og
henstillinger og uttalelser) kan trekkes inn ved vurderingen av hvilken
betydning forordninger og direktiver har er naturligvis en annen sak.
Tilsvarende gjelder for domstolens avgjørelser.
Forordninger og direktiver
utenfor EØS‑avtalens virkeområde skal ikke behandles. Hvorvidt en skal
behandle rettsregler som ligger innenfor avtalens område, men som foreløpig
ikke er inntatt i EØS‑avtalen fordi de er vedtatt etter 1.1.1994 er
derimot mer åpent. En bør uansett se at de ikke har direkte betydning, men en
kan evt. vurdere hvilken rettskildemessig betydning de kan tenkes å ha. Det er
lite sannsynlig at noen går inn på dette.
3. Rettsregler gitt av EF's institusjoner.
Etter min mening er det
innledningsvis naturlig å plassere rettsreglene i systemet. Det innebærer for
det første litt om hvilke(n) institusjon(er) som gir rettsregler. Kand. bør
kjenne til at Ministrerrådet har enekompetanse her. Kand. bør ikke gå inn på
beslutningsprosessen i særlig grad. For det andre er det da naturlig å komme
inn på hjemmelskravet ‑ legalitetsprinsippet ‑ dvs. at det kreves
uttrykkelig hjemmel i traktatene, jfr traktatens art. 4, 2. ledd og art. 189,
1ledd. Dette for å klargjøre hva det kan gis rettsregler om. Greit også å nevne
subsidaritetsprinsippet hvis det plasseres i riktig sammenheng. Deretter bør en
komme inn på beskrivelsen av de enkelte rettsregler.
3.1 Forordninger
Forordninger er i følge
Roma‑traktaten art. 189 almengyldige. De er «bindende i alle enkeltheter
og gjelder umiddelbart i hver Medlemsstat». Her må begrepet «almengyldig»
forklares (at den er generell, anvendes på objektivt bestemte forhold og på en
abstrakt subjektkrets). De skaper rett og p1ikt for statene og institusjonene.
Og viktig: forordinger gjelder i medlemsstatene og kan pålegge individer
plikter og gi rettigheter. Kandidaten må se at dette er et av eksemplene på
EF's overnasjonalitet, hvor systemet adskiller seg fra folkeretten Forordninger
kan sammenlignes med nasjonale lover, de har gyldighet uten at statene behøver
å inkorporere dem i nasjonal rett, dette er til og med i utgangspunktet
forbudt. Kandidaten bør si noe om begrunnelsen for dette, at det er for å unngå
mulige tolkningsforskjeller og sikre samtidig endring av rettstilstanden i alle
medlemslandene. Om kandidaten sier mer om den umiddelbare anvendelighet her,
eller utskyter dette til separat behandling (som jeg har gjort nedenfor) er
uten betydning.
3.2 Direktiver
Også her er det naturlig å
ta utgangspunkt i art. 189 (3. ledd). Et direktiv er «med hensyn til det
tilsiktete må1 bindende for enhver medlemsstat, som det rettes til, men
overlater det til de nasjonale myndigheter å bestemme form og midler for
gjennomføringen». Kand. bør vite at direktiver dermed skal inkorporeres i
nasjonal rett, og at direktivene setter en frist for slik inkorporering. De bør
også vite at direktiver oftest ikke kun angir et formål slik at statene står
aldeles fritt mht. « form og midler», men at de ofte gir detaljerte regler som
levner lite rom for annet enn direkte avskrift. Kand. bør videre si noe om
betydningen av inkorporeringsfristen, og overtredelse av denne. I denne
sammenhengen er det naturlig å komme inn på direktivers direkte virkning, men
en nærmere behandling kan evt. skilles ut i eget avsnitt sammen med
forordningers umiddelbare anvendelighet. Kand. bør også si noe om hvorvidt det
er regler for hvilke nasjonale myndigheter som skal utstede de relevante
gjennomføringsregler, og om det stilles spesielle krav til hvilke typer regler
som anvendes. I begge relasjoner bør en kjenne til valgfriheten. Det bør også
sies noe om hvorvidt kravet til inkorporering er absolutt, eller om det er tilstrekkelig
at nasjonal rett allerede er overensstemmende med direktivet, alternativt at
domstolspraksis eller administrativ praksis er det. «Grensen» går her ved
domstolspraksis.
Det er pga oppgavens ordlyd
og omfang ikke grunn til å gå i detalj omkring direktivenes betydning for
medlemsstatene, ettersom det er nettopp det som skal behandles i relasjon til
Norge.
Et pluss hvis kandidaten
klarer å si noe om når det er vanlig å anvende forordninger hhv. direktiver.
Typisk for forordninger: de brukes til ren harmonisering av fellesskapsretten,
når det er ønskelig å skape en enhetlig fellesskapsrett. Brukes derfor når det
er uproblematisk å oppnå enighet mellom statene om hva som bør være gjeldende
rett, og når rettsområdets art og formålet med reguleringen tilsier at det er
viktig med identiske regler i medlemsstatene.
Direktiver anvendes derimot
typisk når man på den ene siden ser behovet for en viss harmonisering, men på
den annen side ønsker å respektere særegenheter i de nasjonale rettssystemene,
Leks. fordi ulikheten gjenspeiler grunnleggende forskjellige tradisjoner. Et
ytterligere pluss dersom kandidatene kjenner til at den innholdsmessige
forskjellen på direktiver og forordninger etterhvert er blitt utvannet.
3.3 Beslutninger
I den grad disse behandles
må det presiseres at de i utgangspunktet bare er bindende for de er rettet til. At de kan være rettet til
personer eller virksomheter, (og i så fall være umiddelbart anvendelig i
medlemsstaten) men også til medlemsstater. De kan også være rettet til alle
medlemsstatene, og i form og innhold ligne et direktiv, og vil da være
umiddelbart anvendelig sådan at de under visse betingelser kan skape
rettigheter for borgerne.
3.4 Nærmere
om begrepene umiddelbar anvendelighet/direkte virkning.
Det kreves ikke at det
gjøres noen detaljert analyse av reglenes umiddelbare anvendelighet eller
direkte virkning her, idet dette også kommer inn i vurderingen av rettsreglenes
betydning for Norge. Men det kan være naturlig med en noe grundigere
gjennomgang enn det er lagt opptil ovenfor.
At en rettsregel i de
nasjonale rettssystemer skal behandles som umiddelbart anvendelige betyr at de
i forholdet til den enkelte borger skal gis rettsvirkninger som svarer til
rettsvirkninger av nasjonal rett, og derfor i forhold til borgerne kan skape
rettigheter og plikter som kan påberopes overfor de nasjonale domstoler. Dette
bør kand. kunne redegjøre for, samt hvilke vilkår domstolene har stillet for at
direktivbestemmelser skal kunne bli tillagt direkte virkning.
Se forøvrig om umiddelbar
anvendelighet Gulman/Sørensen kap. 16.
4. Rettsreglenes
betydning for Norge i hht. EØS‑avtalen.
I denne delen av oppgaven
faller ikke disposisjonen like naturlig som i første del. Her vil det trolig
sees svært ulike tilnærmingsmåter blant kandidatene. Det følgende er derfor
helt klart bare en av flere mulige varianter.
4.1 Generelt
om rettsreglenes betydning, i lys av EØS‑avtalen som folkerettslig
avtale.
Kandidatene bør ha klart
for seg at rettsreglene er en integrerende del av avtalen, selv om de ikke er
inntatt i sin helhet, men bare referert til i vedleggene. Dette følger av
hovedavtalens art. 2 bokst. a og art 119.Videre må det redegjøres for
betydningen av at de er en del av en folkerettslig avtale, og dermed ikke
automatisk er norsk lov. Det er her et klart pluss hvis kandidatene kan si noe
generelt om forskjellen på den folkerettslige EØS‑avtalen og EU‑medlemskap,
i relasjon til rettsreglenes betydning. Videre kan det dualistiske prinsipp
nevnes, samt forskjellen på inkorporeringsmetoden og transformasjonsmetoden.
Det er naturlig å komme inn
på hovedavtalens art. 7, og redegjøre for utgangspunktet om at ingen
rettsregler er å anse for norsk rett før det er skjedd en inkorporering eller
transformasjon. En bør presisere forskjellen på forordninger og direktiver idet
førstnevnte «som sådan» skal gjøres til norsk rett, dvs. inkorporeres i sin
helhet, mens direktiver forutsetningsvis skal gjennomføres ved transformasjon.
Dernest kan man komme inn
på at EØS‑avtalen og Roma‑traktaten har forskjellig formål, og at
dette kan ha betydning for fortolkningen av de rettsregler som er en del av
avtalen. Særlig gjelder det der det nettopp er Roma‑traktatens
overnasjonale karakter som har påvirket tolkningen i fellesskapsretten, mens
slike argumenter ikke vil være « gyldige» etter EØSavtalen.
4.2 Betydningen
av rettsregler som er (korrekt) gjennomført i norsk rett.
Kandidater som klarer å
skille mellom korrekt, feilaktig og manglende (for sen) gjennomføring bør
honoreres. Dette er problemstillinger det er vanskelig å skaffe seg oversikt
over, selv om det er forholdsvis grundig behandlet i pensum. En kan neppe kreve
mer enn at det redegjøres for de rettskildefaktorene som er relevante ved
fortolkning av regler som er direkte hentet fra EF‑rettsreglene og tilsvarende
for opprinnelig norske regler som er egnet til å oppfylle EF‑rettsreglene,
samt for en del kollisjonstilfeller. Kollisjonstilfellene behandles her i neste
avsnitt.
Kandidatene bør i relasjon
til fortolkningsspørsmålene da være innom følgende momenter:
EØS‑avtalens
overordnete målsetting om rettshomogenitet; rettsutviklingen skal være lik i EU
og EØS. (Fjerde og femte ledd i fortalen samt avtalens art. 1) Pluss for
begrunnelse og for å se dette i en større sammenheng. EØS‑avtalens art. 6
om relevansen av rettsavgjørelser i EU, (sammenholdt med ODA-avtalens art. 3
nr. 2)
ODA‑avtalens art. 34
om adgangen for nasjonale domstoler til å innhente uttalelse fra EFTA‑domstolen
om tolkningen av EØS‑avtalen Betydningen av at rettskildetradisjonen i EU
er annerledes enn i Norge; f. eks. vedr. vektleggingen av formålsbetraktninger.
Skal eller bør dette lede til at EU‑initierte regler tolkes etter EU‑prinsipper
slik at det vil gjelde særlige rettskildebetraktninger for denne typen av norsk
rett, eller skal de tolkes etter tradisjonell norsk metode selv om man antar at
EFTA‑domstolen da vil komme til et annet resultat? Og hva da med
opprinnelige norske regler som er egnet til å oppfylle EU‑rettsreglene?
Her kan det ikke kreves mer enn at kandidatene ser (noen av) problemstillingene.
4.3 Betydningen av rettsregler omfattet av
avtalen som ikke er (korrekt) gjennomfort i norsk rett.
Kandidatene bør nok se
denne problemstillingen. Og de bør trolig se at det er en vesensforskjell på
feilaktig gjennomføring og manglende eller for sen gjennomføring. I det
førstnevnte tilfellet er rettsregelen forsåvidt transformert (eller
inkorporert), men det er en feil, enten ved at de transformerte regler strider
mot direktivet (eller forsåvidt at en forordning oversettes feilaktig) eller
ved at eksisterende norske regler strider mot den inkorporerte forordning eller
de nye/endrete reglene som oppfyller direktivet. I det andre tilfellet er det
overhodet ikke gjort forsøk på å gjennomføre reglene, enten pga. manglende tid,
manglende vilje eller en kombinasjon av disse.
Når det gjelder
kollisjonsproblematikken, dvs. problemene ved feilaktig gjennomføring, må det
være tilstrekkelig at kandidatene nevner presumsjonsprinsippet, finner frem til
Gjennomføringslovens § 2, jfr. Protokoll 35 til avtalen, og klarer å redegjøre
noenlunde for hvilke konflikter som reguleres der, samt nevner noe om hvorvidt
lovregelen har selvstendig betydning i forhold til presumsjonsprinsippet.
Hvis man i tillegg klarer å
si noe fornuftig om hvordan det er naturlig å forholde seg til rettsregler som
(ennå) ikke er gjennomført, vil det være meget bra.
Disse spørsmålene har nær
sammenheng med spørsmålet om direkte virkning, jfr. nedenfor, og hvorvidt en
behandler problemet med direkte virkning separat (som her) eller i sammenheng
med de ulike tolknings‑ og kollisjonstilfellene er naturligvis uten
betydning. Men jeg tror nok at en bør kunne kreve at kandidatene ihvertfall
nevner dette med direkte virkning under EØS‑avtalen.
4.4 Spørsmålet
om reglenes umiddelbare anvendelighet/direkte virkning under EØS avtalen
Spørsmålet om umiddelbar
anvendelighet/direkte virkning er vanskelig nok i fellesskapsretten, og enda
vanskeligere blir det i relasjon til EØS‑avtalen. Men utgangspunktet er
forsåvidt greit nok: Prinsippene er typiske utslag av EU's overnasjonalitet, og
pga. EØSavtalens folkerettslige karakter kan derfor ingen regler som omfattes
av avtalen ha umiddelbar virkning, dvs. uten en gjennomføringsakt ha
internrettslig virkning, i Norge.
Og spørsmålet om en regel,
som vi er folkerettslig forpliktet til å gjennomføre i norsk rett men som ikke
blir gjennomført (korrekt), skal kunne påberopes for norske domstoler (altså
spørsmålet om regelens mulige direkte virkning), blir egentlig et rent spørsmål
om hvilken «status» den folkerettslige forpliktelse har. Og her vil altså de
fleste konflikter bli løst av enten presumsjonsprinsippet eller
gjennomføringsl. §2. Det er først når en ikke når frem med dette, dvs. at de
norske regler fremdeles strider mot direktivet, at spørsmålet om direkte
virkning kommer på spissen. Og problemstillingen er da som følger; skal en
direktivbestemmelse, som enten er feilaktig gjennomført eller overhodet ikke
gjennomført, kunne påberopes for norske domstoler til tross for at de åpenbart
strider mot gjeldende norske regler? Hva løsningen på dette spørsmålet blir er
det foreløpig umulig å si med sikkerhet, og en kan ikke vente at kandidatene
får noe særlig ut av dette enn å se problemstillingen (og knapt nok det). Slik
jeg ser det må ihvertfall et første vilkår være at gjennomføringsfristen er
gått ut, og at regelen i EU vine hatt direkte virkning i en slik situasjon. Og
ellers vil det trolig hero på hva som er årsaken til den feilaktige eller
manglende gjennomføringen, men min personlige mening er at domstolene vil være
svært lite villige til å gi en regel direkte virkning når man ikke har kunnet
løse konflikten etter gjennomføringsl. §2 eller presumsjonsprinsippet.
Her kan det neppe kreves
mye av den jevne kandidat, samtidig som det er gode muligheter for de i øvre
skikt til å score poeng.
4.5 Avsluttende kommentar
Jeg tror oppgaven vil
skille godt, idet den har relativt høy vanskelighetsgrad tatt i betraktning at
dette er et nytt og litt fremmed rettsområde for kandidatene. Mange synes det
er vanskelig å få tak på. Ettersom jeg ikke har hatt tilgang til noen
besvarelser vil jeg ikke uttale meg om hvor listen bør legges for hhv.
ståkarakter og laudabel besvarelse.
Tromsø, 29. april 1995