Sensorveiledning teori nr. 2 . 4. avdeling juridisk
embetseksamen. Det juridiske fakultet i Bergen og Tromsø, våren 1996
"Harmonisering
av rettsregler"
Eksamenskravene i faget rettskildelære
("Rettskjelder II") er i henhold til studieplanen som følger:
"Grundig kjennskap til rettskjeldene, til vilkår
for relevans og vekt og ellers om innbyrdes motsetnad eller samverknad mellom
rettskjelder under avgjerda av konkrete rettsspørsmål."
At eksamenskravene kun taler om motstrid og samvirke
mellom rettskilder ‑ ikke regler ‑kan etter min vurdering ikke ha
betydning. Oppgavens tema ligger under enhver omstendighet innenfor de spørsmål
man vil kreve grundig kjennskap til.
Jeg peker på at også eksamenskravene i folkerett og
statsforfatningsrett II inneholder føringer av betydning for emnet. I folkerett
kreves det Kjennskap til "samspelet mellom folkerettslege og
internrettslege reglar". I Statsforfatningsrett II kreves grundig
kjennskap til "reglane om domstolskontrollen med formelle lover".
Hertil kommer selvsagt at stoff av interesse kan hentes veer sagt fra et
hvilket som helst rettsområde.
Anbefalt litteratur i faget
rettskildelære er Eckhoff ; Rettskildelære, 3. utg. (1993). Særlig sentralt
står kapittel 13 med overskriften "Harmonisering av rettsregler". Mer
indirekte vil imidlertid svært mye av Lærebokens øvrige kapitler inneholde
stoff av betydning.
Tilleggslitteraturen i rettskildelære har begrenset
interesse i forhold til denne oppgaven. Se derimot Aarbakke, Harmonisering av
rettskilder, TfR 1966 s. 499 ‑ 515, Helgesen, Er det fruktbart å operere
med begrepet "motstrid mellom rettsregler?, eller løses problemet best via
harmonisering av rettskildefaktorene alene?, JV 1979 x.113, Eckhoff, fJ;
Harmonisering av rettskildefaktorer og motstrid mellom regler, JV 1980 s. 289 ‑
301, Eckhoff; Samordning av overlappende rettsregler, Rett og rettssal
(festskrift til Rolv Ryssdal 1984) s. 533 ‑ 549 og FIeischer, Rettskilder
(1995) kapittel 9. Det kan ikke forventes at kandidatene har lest nevnte
litteratur.
I Tromsø er det ikke angitt eksamenskrav, men
læreboken er den samme som i Bergen. Den statsrettslige lære om
domstolskontroll med lovgivningen er ikke behandlet i pensum til 4. avdeling i
Tromsø, men hører under statsforfatningsretten til 1. avdeling.
I det følgende vil jeg gi en skisse over hvilke
spørsmål som kan tas opp i relasjon til oppgavens tema. Jeg fremhever at det i
så henseende ikke kan stilles krav om fullstendighet fra kandidatenes side.
Heller ikke disposisjonen er noe mer enn
av flere mulige. I det hele bør sensuren foretas med åpenhet hva gjelder
tilnærming og opplegg, så lenge kandidaten dokumenterer tilstrekkelig almen
innsikt i de spørsmål oppgaven aktualiserer.
1. Innledning
Innledningsvis bør kandidatene plassere emnets
problemstilling i sin rettskildemessige sammenheng. Vi befinner oss på
regelnivå slik at spørsmålet om avveining av ulike rettskildefaktorer som sådan
faller utenfor. Kandidater som ikke ser forskjellen mellom de to nivåer, vil
lett få en forkjær inngang til oppgaven. Dessverre er det et ikke ubetydelig
antall kandidater som kommer i denne kategori. Fremheves det derimot at skillet
ikke alltid er klart, vises god innsikt.
Oppgaven gjelder altså de ulike former for
harmonisering ‑ samordning ‑ rettsreglene innbyrdes. I innledningen
bør således kandidatene gi en presentasjon av ulike aspekter ved
harmoniseringsspørsmålet det viktigste typetilfellet har vi hvor to eller flere
rettsregler knytter rettsvirkninger til samme faktum. Dels kan det være tale om
likeartede rettsfølger (punkt 2). Dels kan det være tale om uforenelige
rettsfølger ‑motstrid pkt 3).
I begge relasjoner kan overlappingen være mer eller
mindre omfattende, fra den situasjon at den ene regel helt dekker den annen,
til tilfeller hvor de to regler i det vesentlige regulerer ulike forhold, men
har et mindre felt med overlapping. Graden av overlapp vil kunne få adskillig
betydning for harmoniseringen.
Harmoniseringsspørsmålet rekker imidlertid lenger enn
tilfeller av overlapping. Særlig bør ulike former for harmoni‑ og
konsekvensbetraktninger trekkes inn (punkt 4).
Før kandidatene går løs på de ulike
harmoniseringsspørsmål kan det væe en fordel om det forsøkes å gi en nærmere
begrunnelse for hvorfor det bør ‑ og undertiden også må ‑foretas en
harmonisering mellom ulike rettsreglen Lærebok utlegning av dette er likevel
heller mager, se Eckhoff, Rettskildelære s. 266. Så svært mye bør derfor ikke
forventes på dette punkt.
I relasjon til behandlingen av de enkelte
harmoniseringsspørsmål bør det derimot særlig av de noe sterkere kandidater ‑
kunne forventes en viss angivelse av hvilke hensyn som gjør seg gjeldende.
2. Samme faktum utløser
likeartede rettsfølger
Hvor samme faktum utløser
likeartede rettsfølger, vil harmoniseringsspørsmålene svært ofte være løst av
lovgiver. Eckhoff Rettskildelære s. 271‑
274 og Eckhoff; Samordning av overlappende rettsregler s. 535 ‑ 544
redegjør for en god del slike tilfeller bl.a. hentet fra straffe‑, skatte‑,
trygde‑ og erstatningsretten.
Noen inngående behandling av de enkelte lovbestemmelser
bør ikke kandidatene gå inn på. Det sentrale synes snarere å få frem at valget
normalt vil måtte stå mellom tre løsninger. Overraskende få får særlig ut av
dette.
(1) For det første kan man velge å la rettsfølgene
gjelde fullt ut ved siden av hverandre (kumulasjon), slik utgangspunktet: feks.
vil være hvor samme forhold utløser skatte eller avgiftsplikt etter to ulike
regler, jfr. Echoff Rettskildelære s. 271
‑ 272. Et lignende eksempel kan være skl. §§ 3‑2
og 3‑5 hvoretter menerstatning og oppreisningserstatning i prinsippet
utmåles uavhengig av erstatning for økonomisk tap etter skl. § 3‑1.
(2) For det annet kan løsningen bli at begge reglene
anvendes, men med samordnet rettsfølge. Et eksempel på dette vil være reglene
om konkurrens i strl. §§ 62 og 63. At man ved fastsettelsen av en rettsfølge
ser hen til en annen rettsfølge av samme faktum illustrere også av skl. § 3‑1
tredje ledd hvoretter det ved utmåling av erstatning for økonomisk tap
"tas hensyn til" bla. "annen vesentlig økonomisk støtte ... som
følge av skaden". Lignende vil feks. nivået på inndragning og bøter ofte
måtte avpasses innbyrdes, jfr. f.eks. Rt 1995 s.1922 (s.1927).
(3) En tredje variant går
ut på at den ene regel konsumerer den annen. Et godt eksempel er prinsippet om at overtredelse av ett straffebud etter
forholdene konsumerer overtredelse av et annet straffebud, f.eks. ved at man
ikke anvender strl.
§ 228 i idealkonkurrens med
§ 229, og heller ikke §§ 257 og 222 i idealkonkurrens med § 267. Her skjer det
i realiteten en anvendelse av lex specialis prinsippet, og det kan være grunn
til å fremheve at i tilfellersom dette står dette rettskildeprjnsipp betydelig
sterkere enn ved motstrid, jfr. Ecllcltoff, Samordning av overlappende
rettsregler s. 536.
Ved siden av å peke på disse tre mulige alternativ,
vil det være en fordel om kandidatene får frem at valget mellom kumulasjon,
konkurrens eller konsumsjon ofte vil henge sammen med graden av overlapp.
Særlig tydelig fremgår dette om man undersøker
skillet mellom konsumsjon og idealkonkurrens i strafferetten Hvor den ene
straffebestemmelse helt ut dekker den annen, skjer det konsumsjon. Hvor
overlappet bare er partielt, vil konkurrens i hvertfall være utgangspunktet.
Unntak forekommer imidlertid også her, f.eks. ved at man ved overtredelse av
strl. § 260 ikke også straffes f.eks. for forspillelse av bensin etter § 291.
At graden av overlapp også
får betydning for valget mellom kumulasjon og konsumsjon, illustreres av Rt
1953 s.1469 (Echoff; Rettskildelære s. 272) hvor det ble fritak for en
avgiftsforpliktelse for all jakt og fangst med den begrunnelse av
man hadde en særskilt lov
om selfangst som hjemlet skatteplikt (lex specialis prinsippet). Hvor man i
skatteretten kumulerer er det således ofte med den begrunnelse at det er tale
om ulike typer skatte‑ eller avgiftsforpliktelser, jfr. Rt.1955 s.1155.
Det samme synspunktet gjør seg gjeldende f.eks. i
erstatningsretten. Mess f.eks. menererstatning og erstatning for økonomisk tap
skal kumuleres, skjer det en konsumsjon krone for krone mot trygdeytelser som
skal dekke samme skade, jfr. skl. § 3‑1 tredje ledd og § 3‑2 første
ledd annet punktum.
Ved
siden av å drøfte forholdet mellom overlappende pliktregler, kan det også
knyttes merknader til tilfeller av overlappende kompetanseregler. Spørsmålet er
etter det jeg kan se ikke behandlet i nevneverdig grad i læreboken, så særlig
mye kan ikke forventes på dette punks Se likevel Echoff: Samordning av
overlappende
rettsregler
s. 544 ‑ 545.
3. Motstrid
3.1 Begrepet motstrid
Med motstrid menes at to
eller flere regler angir uforenelige rettsfølger for det samme faktum. Til
denne kategori regner Eckhof f, Rettskildelære s. 275 ‑ 278 tilfeller
hvor reglene motsier hverandre rent logisk og tilfeller hvor reglene motvirker
hverandre så åpenbart at de av den grunn bør anses motstridende.
I den forbindelse kan det også pekes på at motstrid i
og for seg forutsetter at det er tale om regler av samme art, henholdsvis
pliktregler eller kompetanseregler. Mellom en pliktregel og en kompetanseregel
kan det ikke oppstå motstrid, jfr. Eckhoff; Rettskildelære s. 277. På grunnlag
av lærebokens behandling må det forventes at fremstillingen konsentrerer sag om
motstrid mellom pliktregler. Om også motstrid mellom kompetanseregler drøftes,
er imidlertid det noe som bør gi uttelling.
Det kan også pekes på at
motstridsproblematikken vil kunne oppstå mellom lovfestede regler innbyrdes,
eventuelt mellom skrevne og uskrevne rettsregler (særlig hvor den ulovfestede
regel har grunnlovs rang). Innbyrdes mellom uskrevne rettsregler vil
motstridsspørsmålet vanskeligere oppstå, jfr. Echkoff; Rettskildelære s. 284.
Motstridsproblematikken forutsetter i prinsippet at
den potensielle konflikt ikke har latt seg eliminere ad tolkningsvei. At
kandidatene ser denne sammenhengen står for meg som nokså grunnleggende fordi
de aller fleste mulige motstridstilfeller i praksis nettopp løses på denne
måten, se ‑ som klassisk illustrasjon ‑ Rt 1976 s. l (Kløfta). Også
Eckhcff ; Rettskildelære s. 285 ‑ 288 fremhever dette forholdet i sammenheng
med motstrid mellom regler av ulik rang, jfr. også x.188 ‑190. Se også
Helgesen, Er det fruktbart å operere med begrepet "motstrid mellom
rettsregler" eller løses problemet best via harmonisering av
rettskildefaktorer alene?, JV 1979 s.1, og "tilsvaret" hos Eckhoff:
Harmonisering av rettskildefaktorer og motstrid mellom regler, JV 1980 s. 289
fig.
Kandidater som hertil får frem at også ved løsningen
av mulig motstrid ad tolkningsvei vil kollisjons‑ eller
prioritetsprinsippene (f.eks. lex superior prinsippet) ha betydning som
tolkningsmomenter, vilsr innsikt hva gjelder den flytende overgang det i dag er
mellom tolkningsmodellen og motstridsmodellen.
Det er også bra om
det pekes på at det fra praksis finnes tilfeller hvor løsningen ad tolkningsvei
så og si går motsatt vei i forhold til det kollisjonsprinsippene i og for seg
tilsa, f.eks. ved en innskrenkende tolkning av den trinnhøyere regel, jfr.
Eckhof j; Rettskildelære s. 286 ‑ 287.
Her bør det nok også
pekes på at muligheten for å eliminere den potensielle motstrid ad tolkningsvei
i adskillig grad vil være avhengig av graden av overlapp. Eckhoff;
Rettskildelære s. 278 fremhever således at ved "partiell. og total‑partiell
motstrid" vil
motstriden ofte elimineres ved innskrenkende tolkning.
3.2 Motstrid mellom regler av ulik rang ‑ lex
superior prinsippet
Lex superior
prinsippet regulerer tilfeller av motstrid mellom regler av ulik formell rang,
og tilsier at den trinnlavere regel må vike for den trinnhøyere,
I sin behandling av
dette prinsipp må kandidatene få frem hva det er som avgjør hvilken formell
rang en rettsregel har, både når det gjelder lovfestet og ulovfestet rett se
nærmere Eckhoff; Rettskildelære s. 281‑ 285. Se også 9.184 ‑187 hva
gjelder spørsmålet om hvilke ulovfestede regler som kan sies å ha grunnlovs
rang.
Kandidatene bør også få frem at lex superior
prinsippet i utgangspunktet må betraktes som en relativt fast regel og er det
prioritetsprinsipp som gir de klareste løsninger (sammenlignet med lex
specialis og lex posterior prinsippet). Årsaken til dette er primært at det her
er tale om å håndheve de grenser som er satt for underordnede organers
kompetanse, eventuelt også grunnlovens grenser.
I sin nærmere behandling og illustrasjon av lex
superior prinsippet kan det hentes en rekke eksempler fra såvel
statsforfatningsreteen som fra forvaltningsretten. Herunder bør de såkalte
derogasjonshjemler nevnes. En nokså spesiell variant av unntak fra lex superior
prinsippet finnes også i EØS‑lover § 2 hvoretter bl.a. en forskrift som
er vedtatt for å tjene til oppfyllelse av Norges forpliktelse etter EØSavtalen
ved motstrid skal gå foran senere lov.
3.3 Motstrid mellom regler av samme rang ‑ lex
posterior og lex specialis prinsippet
(1) Hvor de motstridende regler er av samme formelle
rang, vil motstriden for det første kunne løses ved hjelp av lex posterior
prinsippet slik at den yngste regel gis fortrinnet fremfor den eldre.
Kandidaten bør i forbindelse med dette
prioritetsprinsipp få frem at det mer er tale om ett mulig grunnlag for å løse
motstriden. Ofte vil også andre forhold virke inn. Prinsippet er altså
betydelig mykere enn lex superior prinsippet, jfr. Eckhoff Rettskildelære bl.a.
s. 280.
(2) Hvor reglene er av samme formelle rang kan
motstriden også løses på grunnlag av lex specialis prinsippet hvoretter den mer
spesielle regel for foran den mer generelle.
Også dette prinsipp har
størst betydning hvor andre tolkningsfaktorer ikke gir tilstrekkelig
veiledning, og er således av samme myke karakter som lex posterior prinsippet
jfr. Eckhoff; Rettskildelære bl.a. s. 280 og s. 289.
Læreboken skulle inneholde
adskillig materiale for en nærmere utdypning, og jeg nøyer meg med å vise til
Eckoff; Rettskildelære s. 288 ‑ 296, hvor han også drøfter spørsmålet om
løsning av motstrid mellom regler av samme rang i tilfeller hvor den ene er
yngst og den andre er mest spesielle
3.4 Konflikt mellom regler fra ulike rettssystemer
Ut fra dagens "rettskildebilde" er det
etter min mening naturlig at kandidatene også særskilt tar opp spørsmålet om
løsning av motstrid mellom regler fra ulike rettssystemer. Disse spørsmål er i
den anbefalte litteratur behandlet hos Eckhoff, Rettskildelære kapittel 12 og
Fleicher, Folkerett § 26.
(1) Et spørsmål gjelder forholdet mellom norske
regler og regler som følger av folkeretten. På bakgrunn av det dualistiske
prinsipp vil utgangspunktet være at norsk rett i tilfelle av motstrid går foran
folkeretten.
Betydningen av dette prinsipp avdempes dog adskillig
av presumsjonsregelen, og på en rekke områder har vi hertil særskilt
lovregulering som tilsier en annen løsning, jfr. f.eks. strpl. § 4 og tvml. §
36a, sml. Rt 1994 s. 610 og 1994 s.1244.
Nevnes bør også den nye § 110c i grunnloven hvoretter
det i henhold til annet ledd ved lov skal skje en inkorporasjon av sentrale
menneskerettighetskonvensjoner. Forutsetningen er at rettigheter som følger av
disse konvensjoner i tilfelle av motstrid skal gå foran norsk rett.
(2) Forholdet til Norges forpliktelser etter EØS‑avtalen
kan også berøres, og av særskilt interesse er EØS‑loven § 2 hvoretter
bestemmelser i lov eller forskrift som tjener til oppfyllelse av avtalen ved
konflikt skal gå foran andre bestemmelser ‑ lov eller forskrift ‑som
regulerer samme forhold.
Formelt gjelder bestemmelsen kun motstrid mellom
ulike norske regler, men reelt innebærer bestemmelsen av EØS‑avtalens
regler gis forrangen fremfor avvikende norske regler.
(3) Også eventuell motstrid mellom norsk rett og
andre lands rett kan nevnes. Problemstillingen kan dukke opp bl.a. i den
internasjonale privatrett.
Det klareste eksempel kan
være unnlatelse av å anvende det lands rett som utpekes av lovvalgsreglene
under henvisning til prinsippet om ordre public, se nærmere Eckhoff;
Rettskildelære s. 258 ‑ 259. Så langt har jeg imidlertid ikke sett
kandidater som nevner dette.
Også i strafferetten kan konfliktsituasjoner oppstå.
Selv om norsk straffelovgivning gjelder for norsk statsborger i utlandet jfr.
også strl. § 12 nr. 3, må norsk straffelovgivning i henhold til folkeretten og
strl. § 14 likevel vike dersom vedkommende etter oppholdslandets rett er
forpliktet til å foreta angjeldende handling, se nærmere Fleisher Folkerett
s.125. Heller ikke
problemstillinger av denne art har jeg sett nevnt hos noen kandidater så langt.
4. Harmoni‑ og konsekvensbetraktninger
Selv om to eller flere rettsregler ikke direkte
overlapper hverandre, vil hensynet til harmoni, konsekvens og samvirke mellom
reglene i rettssystemet kunne ha stor betydning for innholdet og rekkevidden av
den enkelte regel.
Etter
min mening bør det også sies noe om slike forhold i besvarelsen. En rekke
eksempler nevnes av Eckhof j; Rettskildelære bl.a. 9. 267 ‑ 270, og jeg
nøyer meg med å vise til behandlingen der. Jeg tilføyer imidlertid av avsnittet
om språklig konsekvens på s. 268 ‑
269 i og for seg faller utenfor spørsmålet om harmonisering av regler.
Av interesse er også de harmoni‑ og
konsekvensbetraktninger som kan gjøre seg gjeldende i forhold til andre lands
rett se nærmere Eckoff: Rettskildelære s. 247- 252. Også samvirket med
folkerettslige regler kan trekkes frem.
Erfaringsmessig har mange kandidater problemer med
oppgaver i rettskildelære, og sensuren så langt synes å bekrefte at dette slår
til også denne gang. Selv om det både fra litteraturen og undervisningen skulle
være mer enn nok materiale å øse fra, må også oppgaven regnes som forholdsvis
krevende både hva gjelder disponering, kunnskap, drøftelser og
abstraksjonsnivå. Samtidig skulle oppgaven være egnet til å skille relativt
godt mellom kandidatene.
For bestått bør kreves at kandidatene ser noenlunde
klart hva spørsmålet gjelder, herunder at det er tale om harmonisering av
regler, ikke rettskildefaktorer. En kandidat som ikke gir en noenlunde
tilfredsstillende utlegning av de sentrale prioritetsprinsipper, kan vanskelig
oppnå bestått resultat
Svært mange kandidater har avgrenset oppgaven til å
gjelde motstrid, ikke andre harmoniseringsspørsmål. Dette er klart en svakhet
som det må trekkes for, men en slik avgrensning kan ikke være avgjørende for
grensen bestått/ikke bestått. Er
behandlingen av motstridstilfellene av høy kvalitet
må det også kunne gis laudabel karakter selv om annet enn motstrid ikke er
behandlet.
For laudabel karakter bør det kreves en klar
angivelse av de ulike problemstillinger og løsningsprinsipper, fruktbar bruk av
eksempler og at fremstillingen er ryddig og samlet dokumenterer innsikt i
rettskildelære og juridisk metode ut over det helt grunnleggende. De bedre
kandidater vil vel helst ‑ foruten gode kunnskaper utmerke seg gjennom
oversikt, klarhet og selvstendig forståelse.
Tillegg til foreløpig sensorveiledning til teori nr.
2 til 4. avdeling juridisk embetseksamen våren 1996 ‑"Harmonisering
av rettsregler".
I den foreløpige sensorveiledning heter det på s. 9:
"For bestått bør kreves at kandidatene ser noenlunde
klart hva spørsmålet gjelder, herunder at det ikke kun er tale om løsning av
motstridstilfeller."
Den gjennomgående sensur så langt har imidlertid vist
at en betydelig andel av kandidatene oppfatter oppgaven dithen at den kun
gjelder motstridstilfellene.
Å opprettholde det opprinnelige krav synes på denne
bakgrunn å lede til en for streng bedømmelse. Unnlatt behandling av andre
harmoniseringssporsmål enn motstrid bør fremdeles medføre trekk, men ikke så
kraftig som den foreløpige sensorveiledning legger opp til. At kun motstrid er
behandlet bør således ikke i seg selv tilsi ikke‑bestått resultat. Er
behandlingen av motstrid på godt nivå, bør det også være mulig å oppnå
laudabelt resultat.