SENSORVEILEDNING
PRAKTIKUM 4. AVDELING, VÅREN 1996.
I
Problemet er først om
Tastads handlinger rammes av heleribestemmelsen i strl. § 317 første ledd.
Emnet behandles i tilrådd litteratur i Andenæs, Formuesforbrytelsene, 5. utg.
s. 209‑218. Lovbestemmelsen ble imidlertid endret etter at denne boken
ble utgitt, ved lov 1993 nr. 76. Endringen innebærer blant annet at ordlyden er
forandret på punkter som her relevans for oppgaven.
Tastad her kjøpt en stjålet
bil. Det er en handling som objektivt sett klart oppfyller lovers vilkår. Det
er her skyldspørsmålet som kan bli drøfte Spørsmålet er i så måte om Tastad her
utvist uaktsomhet med hensyn til sin gode tro. I strl. § 317, femte ledd går
det klart fram at uaktsomt heleri er straffbart
Det er ikke mye å skrive om
uaktsomhetsspørsmålet her. Muligens bør kandidatene oppfatte faktum slik at det
er et uomtvistet faktum at Tastad er i god tro. Det er få opplysninger om
spørsmålet Opplysningene om forholdene rundt kjøpet er for eksempel svært
sparsomme. Noen lang drøftelse bør det uansett ikke bli, og det viktigste er at
kandidatene får fortsatt drøftelsen under den forutsetning at Tastad var i god
tro.
Hovedspørsmålet er om
Tastads handlinger etter at han fikk vite at bilen var stjålet er
tilstrekkelige til å dømme ham for heleri. Etter dette tidspunkt gjør Tastad to
ting ‑ han oppbevarer bilen og han bruker den som delebil.
"Oppbevare" er
nevnt som en av de alternatives som er nevnt i strl. § 317, første 1edd annet
punktum. Her navnes det som et alternativ til bla. "skjule".
Uttrykket må imidlertid ses i sammenheng med formålet med den bistand som ytes
gjennom oppbevaringen. Det dreier seg om å gi bistand til sikring av utbyttet
tyveriet. En ran oppbevaring der ingenting gjøres for å skjule tyvegodset bør
etter dette ikke regnes som heleri, et synspunkt som synes å ligge til grunn
for dommen i Rt. 1986 s.80, referert i Andenæs, Formuesforbrytelsene x.214. Det
bør altså komme noe i tillegg til den rene oppbevaring.
Det som kommer i tillegg er
bruken av bilen som delebil. Ser vi dette i forhold til formålet er det klart
at det å fjerne deler fra bilen kan bidra til å gjøre det vanskelig å kjenne
den igjen. Dette vil imidlertid avhenge av hvilke deler som fjernes. Et annet
poeng er at bruken av delen som delebil gir et økonomisk utbytte for Tastad.
Han sparer ihvertfall utgifter han ellers ville hatt til bildeler. Etter min
vurdering synes det som dette er nok til å oppfylle lovens krav, og dette
spørsmålet burde kunne gi greit grunnlag for drøftelser.
II
Det er vel her naturlig å
gjennomgå de straffeprosessuelle spørsmålene først.
Det må først tas stilling
til om det hefter prosessuclle mangler ved Nilsens avhør av Tastad Samtalen må
ganske klart oppfattes som et avhør i og med at det skrives rapport om den.
Selv om det ikke var ment som et avhør innledningsvis må det oppfattes som et
avhør når samtalen ble brakt inn på de straffbare forhold.
Det kan fastslås at Tastad
er mistenkt i saken. I og med at avhøret skjedde etter pågripelsen er han i
tillegg siktet, jfr. strpl. § 82, første ledd. Sondringen mellom mistenkt og
siktet har imidlertid ingen betydning her.
De formelle krav til
avhøret framkommer så av strpl. § 232 jfr. § 92.
Tastad har ikke fått de
opplysninger som kreves i strpl. § 232. Selv om det ikke framgår direkte av
loven må det vel være et klart krav at han skullc gjort oppmerksom på at han var i en avhørssituasjon. I tillegg
har han ikke fått vite at han ikke har p1ikt til å forklare seg.
Det er på den annen side
neppe slik at regelen i strpl. § 92, andre ledd, første punktum får anvendelse.
Det måtte vel krevd at Nilsen hadde gjort noe aktivt for å villede Tastad. Ser
vi på regelen i § 92, annet ledd som helhet er det et problem om Nilsen på en
utilbørlig måte utnyttet den situasjonen at Tastad var psykisk nedbrutt etter
pågripelsen.
Uansett er det et klart
brudd med straffeprosesslovens regler om avhør av mistenkte og siktede.
Spørsmålet blir så om dette
skal få den følge at Nilsen ikke får forklare sag i retten. Dette er drøftet i
Andenes, Norsk Straffeprosess, bind I, s. 334, og det hevdes her at
politirapporten i et slikt tilfelle kan leses opp, og at Nilsen altså i dette
tilfelle kan forklare seg. Andenæs er noe mer forbeholden på s. 245 i samme
bok.
Generelt er det lagt til
gross at det i ulike tilfeller skal foretas en helhetsvurdering der det for det
første må sondres etter om det er sannsynlig at ulovligheten bar påvirket
bevisets kvalitet eller ei, og der det videre skal videre legges vekt på om det
vil krenke noen beskyttelsesverdig interesse om beviset blir ført,
regelbruddets alvor, forbrytelsens grovhet og om beviset er til gunst eller
skade for tiltalte. I dette tilfelle vil vel de fleste av disse momentene
trekke i retning av at politirapporten kan leses opp. Ulovligheten bar neppe påvirket
bevisets kvalitet. Det er ingen grov forbrytelse det er snakk om, og det er vel
heller ikke noen spesielt grov tilsidesettelse av reglene som er foretatt her.
Man bør vel etter dette komme til at Nilsen kan forklare seg, men det bør være
rom for drøftelser.
Den andre prosessuelle
innsigelsen er at ransakingen av Tastad var ulovlig. Dette spørsmålet reguleres
av straffeprosesslovens § 157. Tastad er mistenkt for å ha overtrådt
straffelovens § 352a. Spørsmålet om han her overtrådt denne bestemmelsen kommer
jag tilbake til under. Før ransakingen forteller han imidlertid om turen til
Oslo og hensikten med denne. Etter det skulle det etter mitt syn være skjellig
grunn til mistanke og den ransaking som foretas ved at politimennene undersøker
jakken hans kan ikke oppfattes som noe uforholdsmessig inngrep. Ransakingen er
således ikke ulovlig.
Det neste spørsmålet blir
altså om strl. § 352a er overtrådt. Dette blir tolkning av ukjent lovtekst for
de fleste kandidatene. Det spm som kan reises i forbindelse med bestemmelsen er
om det foreligger fullbyrdet overtredelse når Tastad på denne måten har kniven
med sag i bil på vei til Oslo. Ser vi på formålet med bestemmelsen må vel dette
nettopp være en situasjon der den bør komme til anvendelse. Tastad er på vei til
en demonstrasjon som lett kan bli voldelig, og uansett om han har til hensikt å
bruke kniven eller ikke, vil det at han har den med seg være særlig
straffverdig i dette tilfelle. Jeg ser derfor at de beste grunner taler for at
han har overtrådt bestemmelsen i § 352a. .
III
I denne delen av oppgaven
reises det først et prosessuelt spørsmål i og med at Staten hevder at saken må
avvises. Begrunnelsen fra Statens side er at Oslo byrett ikke kunne vurdere
sakes på det grunnlag som Peder hadde
påstått. Jeg oppfatter dette som en henvisning til at det vurderingstema Peder
Ås påpeker er noe som typisk vil ligge under forvaltningens frie skjønn. Dette
vil imidlertid ikke være noen avvisningsgrunn slik at rettslig interesse etter
tvistemålslovens § 54 etter mitt syn klart vil foreligge her.
I tillegg bar Lars Holm
hevdet at sakes må avvises for så vidt gjelder ham. Poenget må i så måte være
om Holm bar den tilknytning til saken som er nødvendig for at han skal kunne
saksøkes. Etter min vurdering er det ikke noen grunn til å gjøre Holm til part
i denne saken. Det kommer vel for så vidt litt an på hvor langt saken har
kommet, men slik jeg oppfatter det er det kun satt til vilkår. Selve
fradelingen og overskjøtingen til Lars Holm antas ikke gjennomført. Det foreligger
heller ikke noen påstand om at Holm skal skjøte eiendommen tilbake til Peder
As; påstanden er kun at vilkåret skal kjennes ugyldig. På denne bakgrunnen
synes det lite rimelig å trekke Holm inn i saken, og etter min vurdering må han
få rett i sin påstand om avvisning.
Det må så drøftes om
vilkåret i seg selv er ugyldig. Utgangspunktet bør bli konsesjonslovens § 9 som
fastslår at:
"Konsesjon etter denne
lov kan gis på slike vilkår som i hvert enkelt tilfelle finnes påkrevd av
hensyn til de formål loven skal fremme. "
Formålet er etter lovens §
1 at man skal verne landbrukets produksjonsarealer og oppnå slike eier og
bruksforhold som er mest gagnlig for samfunnet, og det påpekes bl.a. at man
skal tilgodese landbruksnæringen og almen naturverninteresse og friluftsinteresser.
Det er klart at vilkåret om
å fradele og overskjøte Utviksholmen til gårdbruker Lars Holm er et vilkår som
står godt i forhold til formålet. For det første vil det styrke gården Uthaug,
mens en fradeling ikke vil svekke det økonomiske grunnlaget for Gråskog i
særlig grad. For det andre vil Utviksholmen da kunne brukes som beite, noe som
muliggjør sambruk med friluftsformål og hindrer utbygging av Utviksholmen.
Peder Ås har planer om å la Utviksholmen ligge som fremtidig investering med tanke
på å ' kunne bruke den til turistformål. Det at Peder Ås eier holmen vil
således innebære et press i rctning av utbygging.
Faktum i saken ligner også
på faktum i Rt 1964 s. 209, den såkalte Mimi Halvorsendommen. Her aksepterte
Høyesterett et vilkår som gikk ut på at kjøperen av eiendommen ble pålagt å
selge en del til en småbruker som eide et tilgrensende bruk. Faktum i denne
saken gjorde det mindre rimelig å akseptere overdragelsesvilkåret enn det som
er tilfelle i den foreliggende praktikumsoppgave. Det er imidlertid ett moment
som var fremme i Rt 1964 s. 209 som stiller denne saken i et noe annet lys.
Faktum var der at kjøperen av gården i utgangsp hadde stilt seg positivt til å
selge en del til nabobruket. Dette angret hun på når en tid var gått, men da
hadde tidsfristene for bruk av forkjøpsrett gått ut. Kjøperen hadde på den
måten forårsaket at forkjøpsrett ikke kunne brukes. Dette la nok Høyesterett en
viss vekt på når vilkåret ble akseptert.
I sammenligningen mellom
denne dommen og praktikum kan gode kandidater tå et poeng ut av dette. I
juridisk teori er imidlertid dommen fra 1964 tolket slik at den aksepterer
vilkåret ganske generelt.
Det som imidlertid gjør et
vilkår som dette tvilsomt er den situasjonen det stiller Peder As i. Han har
kjøpt et gårdsbruk og får gjennom konsesjonsbehandligen tilbud om å kjøpe et
litt annet. Dette er således et inngrep som skaper et helt annet resultat enn
et avslag på konsesjonssøknaden som jo vil innebære at Peder Ås er nødt til
finne cn annen landbrukseiendom hvis han stadig er interessert i å kjøpe et
gårdsbruk. Etter mitt syn må det derfor være ganske klare grenser for adgangen
til å sette denne typen vilkår ved salg av landsbrukseiendommer, men i dette
konkrete tilfelle synes vilkåret så rimelig at det bør godtas. Etter min
vurdering er derfor vilkåret gyldig.
Det siste spørsmålet er så
om retten har adgang til å konkludere med at vilkåret er ugyldig slik at
konsesjonsvedtaket ellers står seg, eller om de eventuelt må kjenne hele
vedtaket ugyldig med den følgen at departementet må behandlet saken på ny. En
siste løsningen vil normalt være å anbefale. Dersom vilkåret ikke oppfylles vil
jo saken stille seg i et annet lys som det kan være vanskelig for domstolene å
vurdere. Normalt bør forvaltningen derfor få anledning til å vurdere dette på
ny. Noen absolutt plikt for retten til å kjenne hele vedtaket ugyldig i denne
sammenhengen kan det vel imidlertid ikke være snakk om. En drøftelse av hva som
her bør gjøres kan vel imidlertid være på sin plass.
Jeg avventer som vanlig
ytterligere kommentarer til sensorveiledningen og jeg vil komme tilbake med nye
versjoner dersom det er behov for det.
PRAKTIKUM 4. AVD. I TROMSØ
I Tromsø har vi benyttet
praktikumsoppgaven i Bergen, men på et par punkter foretatt formelle endringer.
Disse skulle ikke ha noen betydning for innholdet.
I del I er tredje siste
setning om at det ikke var noe misforhold mellom kjøpesum og verdi strøket, da
denne opplysningen kan villede enkelte studenter til å drøfte om Tastad var i
god tro ved kjøpet.
I del II i tredje avsnitt
på s. 2 er det i tredje setning hvor det er opplyst at lensmannsbetjenten gav
seg i snakk med Tastad, presisert at han ikke stilte spørsmål om det forhold
Tastad var pågrepet for. Samtidig er setningen om at lensmannsbetjenten
forholdt seg taus, strøket, da han jo ikke forholdt seg helt taus ‑ han
gav seg jo i snakk med Tastad. I siste setning i tredje avsnitt på s. 2 er
«samtalen» byttet ut med < det Tastad hadde fortalt», da det egentlig ikke
foregikk noen samtale.
I del III er det i første
avsnitt presisert at Ullhaug lå i Ullvik kommune, og i annet avsnitt er det
presisert at Holm bodde på Ullhaug. Bakgrunnen for disse presiseringene er at
kandidatene skal forstå at Holm ikke har verneting i Oslo. Spørsmålet om Holm kan
saksøkes i Oslo sammen med staten, er vel ett av de spørsmål som kandidatene
forutsettes å drøfte. I første setning på s. 4 er «departementet» byttet ut med
« Staten», da det er staten som er part.