Sensorveiledning til teori .nr.1

4. avdeling juridisk embetseksamen

ved Det juridiske fakultet Tromsø og Det juridiske fakultet i Bergen:

 

«Partsevne og prosessuell handleevne i sivilprosessen”

 

1. Litteratur, eksamenskrav m.m '

Partsevne og prosessuell handleevne er behandlet hos Hov, Rettergang i sivile saker, kapittel 9 I‑V 1 (s. 210‑224). Disse deler er i sin helhet «pensum> i Tromsø og «anbefalt litteratur» i Bergen. Det er ikke oppgitt tilleggslitteratur. Jeg tviler likevel til Schei I s. 79-81 og s. 83-87 som det dog ikke, kan forventes at kandidatene har lest.                                                                                         

 

For Bergens vedkommende lyder eksamenskravet for straffe‑ og sivilprosess («Rettargang»):

 

«Grundig kjennskap til oppbygginga av domstolane og reglane om  saksgangen i vanlege sivile saker og straffesaker». .

 

At partsevne og prosessuell handleevne faller inn under de deler av sivilprosessen som det må forventes grundig kjennskap til, skulle være  utvilsomt. I Tromsø er det ikke formulert «eksamenskrav». Jeg antar imidlertid at man kan legge til grunn den samme norm. som i Bergen. Forelesninger og manuduksjoner har vært holdt av de samme lærere ved , begge læresteder. Både partsevne og prosessuell handleevne har vært forholdsvis utførlig behandlet.

 

2. avgrensninger m.m.

At det skal avgrenses mot straffesaker, fremgår direkte av oppgavens ordlyd og bør ikke volde bry for kandidatene. Uttrykket «i sivilprosessen» dekker i  prinsippet alle saker som ikke skal behandles i straffeprosessens former.

Man kan imidlertid ikke forvente at kandidatene drøfter spørsmål  om partsevne eller prosessuell handleevne i relasjon til prosessregler i spesiallovgivningen eller i tvmI. del V, sml. også eksamenskravene for Bergens vedkommende , "vanlige sivile saker».

 

For kandidater som er fortrolige med emnet, burde det ikke oppstå større avgrensningsproblemer. Jeg peker likevel på at når oppgaven kun gjelder partsevne og prosessuell handleevne, skal spørsmål knyttet til bruk av  forliks‑ og prosessfullmektiger ikke behandles. Partsrettighetenes nærmere  innhold faller også utenfor. Tilsvarende gjelder kravet til rettslig interesse herunder spørsmålet om hvilke forutsetninger som gjelder mht partenes  tilknytning til søksmålsgjenstanden osv. Mer inngående behandling av rettskraftsreglene faller også utenfor, selv om rettskraftens subjektive grenser med fordel kan trekkes inn enkelte steder.

 

Kandidatene bør behandle spørsmålet om partsevne og prosessuell handleevne hver for seg. Virkningene av manglende partsevne og prosessuell handleevne bør også omtales i noen utstrekning, f.eks. enten i innledningen eller , som i herværende sensorveiledning , i et eget avsnitt helt avslutningsvis. Er oppgaven riktig avgrenset, burde videre vanskeligheter med disposisjonen ikke oppstå.

 

3. Partsevne

3.1 Innledning

 

Uttrykket partsevne sikter til om vedkommende person, innretning sammenslutning osv. som sådan kan være part i en prosess (Som klager/innklagede, saksøker/saksøkte, ankendepart/ankemotpart,kjærende part/kjæremålsmotpart, intervenient osv), Det blir gjerne sagt at partsevnen utgjør det prosessuelle motstykket til den materiellrettslige rettsevnen, jfr, bl.a. Hov s, 211. I størst mulig grad bør det jo også være symmetri mellom evnen til å ha rettigheter og plikter og evnen til å være part i en sivil tvist knyttet til disse.

I utgangspunktet må man kunne si at partsevnen er en absolutt størrelse:                                                                        ,

Enten foreligger den eller den foreligger ikke. Undertiden vil det imidlertid måtte sondres mellom aktiv og passiv partsevne, dvs ettersom  vedkommende opptrer som henholdsvis saksøker eller saksøkt. I visse tilfeller vil partsevnen også måtte relativiseres bl.a. etter hva saken gjelder, jfr. f.eks. Rt. 1988 s. 1161 (1164).og Schei I s. 79. Begge disse nyanseringer fremheves også hos Hov s. 210‑211 og ihvertfall den gode kandidat bør få dette frem.

 

3.2 . fysiske personer                                                                                                                                                ,

(1) Alle fysiske personer har partsevne. Om vedkommende er mindreårig, umyndiggjort eller sinnssyk har dette ingen betydning for partsevnen. ‑Partsevnen påvirkes heller ikke av statsborgerskap eller domicil.

Enkelte kandidater drøfter spørsmålet om partsevne for fostre og for hjernedøde. Såfremt behandlingen ikke «tar helt av», kan det i og for seg  være greit å ta dette opp. Løsningen må formentlig være at det ikke foreligger partsevne i noen av tilfellene. Helt opplagt er dette imidlertid ikke, jfr. bl.a. at man f.eks. i Danmark har hevdet en begrenset partsevne for fostre.                                                                                                     

 

(2) Visse , mer spesielle, unntak kan imidlertid oppstilles. Andre lands ,stats, og regjeringsoverhoder, samt utsendinger med diplomatisk status kan som en hovedregel ikke saksøkes. Unntak må gjøres for søksmål om fast eiendom eller som utspringer‑ av vedkommendes eventuelle næringsvirksomhet. Dersom vedkommende selv reiser søksmål ‑,noe han har full adgang til , må han også godta motsøksmål som står i forbindelse med søksmålsgjenstanden i hovedsøksmålet jfr. for øvrig.

 

Wienkonvensjonen om diplomatiske forbindelser av 18. april 1961 artikkel 31 (1), jfr. også tvml: § 36a. En lignende begrensning følger for Kongens del av Grunnloven § 5. På mer alminnelig folkerettslig grunnlag må man formentlig også begrense partsevnen for andre stater som sådanne, hvilket også antydes hos Hov s. 211 når han nevner den reservasjon som f.eks. må gjøres mht. utenlandske offentligrettslige krav (f.eks. skattekrav).

 

Om noen kandidater stiller seg spørrende til at det her nevne forhold egentlig har noe å gjøre med partsevnen, har jeg full forståelse for det. Snarere kan man se immunitetsreglene som særskilte kompetansebegrensninger for norske domstoler.

 

3.3 Sammenslutninger og juridiske personer m.m.                                                                                               ,

 

(1) Fellestrekk for de juridiske personer og ulike typer sammenslutninger med partsevne er at de kan ha egne materielle rettigheter og plikter, at de har egne organer som har kompetanse til å opptre på fellesskapets vegne og at det regelmessig foreligger en egen ‑formuesmasse som innretningen hefter med.

 

Dersom den aktuelle innretning har partsevne, innebærer dette at søksmål om dens rettigheter eller plikter ‑som en hovedregel må anlegges av eller mot innretningen som sådan, ikke av eller mot den enkelte eiere eller deltager. osv. Dette medfører også at prosessuelle regler som tillegger partsstillingen , virkning eks vernetingsregler, inhabilitetsregler, kravet om rettslig . interesse og partsrettighetene i sin alminnelighet), relaterer seg til innretningen, ikke til eiere eller deltagere. Dommen vil hertil regelmessig kun være bindende for innretningen ikke den 'enkelte eier eller deltager. Normalt kan det også bare skje fullbyrdelse i innretningens formue. Dersom  innretningen ikke har partsevne, må søksmålet reises av eller mot eierne eller deltagerne.

 

Det bør vektlegges om kandidatene får frem denne sammenhengen i  prosessreglene.

 

(2) Såvel stat som kommune og fylkeskommune har partsevne, jfr også  forutsetningsvis i dstl. § 192 og tvml §§ 21, 42 og 119. Innbefattet er også såkalte offentlige innretninger, dvs, en gren av forvaltningen som står under eget styre og som privatrettslig er skilt ut som et eget rettssubjekt, f:eks  statsbankene.  Tilsvarende anses forvaltningsbedrifter og mer frittstående offentlige organer (feks Rikstrygdeverket) som offentlige innretninger med partsevne.

 

(3) Aksjeselskaper, andre selskaper med begrenset ansvar og stiftelser ' betraktes som selvstendige juridiske personer, og har i sin alminnelighet partsevne.

 

Innretningens formål, eierstruktur, organisering eller aktiviteter innenfor lovens rammer vil normalt ‑ikke ha betydning for partsevnen. Enkelte særspørsmål oppstår imidlertid på dette' punktet. En innretning utelukkende opprettet i anledning saken vil i følge teorien mangle partsevne, jf. Hov s. 213. Holdbarheten av dette kan nok diskuteres. I den grad det er aktuelt med avvisning i slike tilfeller synes det vel så naturlig å begrunne dette i manglende rettslig interesse.

 

Et nokså praktisk spørsmål gjelder dessuten oppløste aksjeselskapers  partsevne. Utgangspunktet vil være at partsevnen faller bort sammen med sélskapet, sml. Rt. 1979 s. 375 og 1993 s. 361. I begge de nevnte avgjørelser fremheves det likevel at det i unntakstilfeller kan tenkes å foreligge partsevne også for det oppløste selskapet bl.a hensett til sakens art og om det samlet sett fremstår som rimelig at partsevne tilkjennes, sml. Også Rt. 1992 s. 1697 og 1993 s. 878. Spørsmålet om oppløste selskapers partsevne er ikke behandlet hos Hov, og det bør således ikke medføre trekk for kandidatene  om dette ikke behandles.

 

(4) Foreninger har også som den store hovedregel partsevne. Forutsetningen må imidlertid være at det foreligger en grunnleggende , om enn enkel ,organisering av foreningen, f.eks. et styre med kompetanse bl.a. til å handle på foreningens vegne i foreningsanliggender. Det bør også legges vekt på om .foreningen har en noenlunde klart avgrenset medlemsmasse, disponerer egne midler som kan gi dekning for saksomkostninger og som en tvangsfullbyrdelse kan gjennomføres i. Det vil etter praksis. også tas hensyn til hva saken gjelder, og om det av andre grunner fremstår som rimelig at ' foreningen som sådan opptrer som part. Illustrerende rettspraksis finnes bl.a. i Rt. 1933 s. 425 (Tista), 1988 s. 490 (Tillitsmannsutvalget ved Ullersmo landsfengsel),.1988 s. 1161(Majorstuen kirurgiske poliklinikk), 1992 s. 1688 (Vassendenprosjektet),1994 s. 533 (Kreditorfellesskap) og 1995 s. 194 (Hatleberg studenthjem).

 

(5) At ansvarlige selskaper og kommandittselskaper har partsevne, følger,. direkte av selskapsloven § 2‑1 (1) (annerledes for «indre selskap», jfr.. § 2‑1 . (2)). I denne forbindelse kan det også pekes på tvfl. § 4‑10 som Innebærer at dom mot selskapet kan fullbyrdes i deltagernes personlige formuer. Regelen kritiseres av Hov s. 213‑214 og i Rt: 1995 s. 91 (Bjerkvik) la Høyesterett til '' grunn at den går lenger enn det som ville ha fulgt av alminnelige regler om rettskraft, bl.a. under henvisning til rettskraftens subjektive begrensning isolidarskyldnerforhold. Som det påvises av Skoghøy, LoR 1996 s. 26.3‑271, kan riktigheten av dette diskuteres. De gode kandidater vil kunne få en del ut av dette stoffet.         

 

(6) Vanlige tingsrettslige sameier har ikke partsevne. Her må mao sak reises av eller mot samtlige sameiere, dog slik at det formentlig godtas at stevning uttas av eller mot sameiet v/en av sameierne (eventuelt sameiets styre om slikt finnes). Dom i saken vil være bindende for samtlige sameiere på søksmålstidspunktet og kan fullbyrdes i hver enkelt sameiers formue. Hver enkelt sameier vil på egen hånd kunne gjøre rett gjeldende etter ,dommen,

dog begrenset av de materielle regler som måtte finne anvendelse på det aktuelle sameiet, jfr. nærmere Hov s: 214‑215.

 

Boligsameier etter lov om eierseksjoner kommer i en særstilling. Søksmål  om forhold som faller innenfor styrets kompetanse kan anlegges av eller mot sameierne v/styrets leder, jfr. eierseksjonsloven § 27 ferde ledd i.f, Lovens § 14 annet, ledd, sammenholdt med § 27 fjerde ledd synes. imidlertid ,å forutsette ,at også sameiet som sådån kan saksøkes i slike tilfeller jfr. Rt: .1992 s. 1636, konf. Rt. 1991 s. 903 og 1993 s.121. Dom mot sameiet vil antagelig , kunne fullbyrdes også i de enkelte sameiernes formuer selv. om disse ikke formelt er gjort til part i saken.

 

Om sameiet kan reise sak mot en sameier eller mot tredjemann, løses ikke direkte i loven. I Rt. 1992 s. 388 og 1994 s. 360 ble det imidlertid lagt til grunn at sameiet som sådan kan reise sak mot en eller flere sameiere. Formentlig må det tilsvarende gjelde søksmål mot tredjemann, jfr. Hov s: 216.

 

Det bør ‑ bl.a. hensett til en noe tung fremstilling i læreboken bæres over med uklarheter eller misforståelser hva gjelder boligsameiers partsevne.

 

(7) At ulike boer kan ha partsevne, er forutsatt i tvml. § 21 annet ledd. Reglene er imidlertid ikke helt sammenfallende for alle boer.

 

Konkursboer har utvilsomt partsevne, sml. også § 103. Når det gjelder dødsboer har oppfatningene spriket noe. Gjeldende. rett går formentlig ut på at dødsboer som skiftes offentlig eller ved  testamentsfullbyrder har 'partsevne (bortsett fra ved tvist mellom loddeierne innbyrdes), jfr. Hov s. 218 og Schei I s. 81. Dødsboer som skiftes privat mangler derimot partsevne, se f.eks. Rt. 1994 s. 650.

Et uskiftebo har ingen partsevne. Heller ikke ektefellenes fellesbo: Schei I s. 81 antar dog at ektefelleboet vil ha partsevne dersom dette skiftes offentlig. Løsningen kan imidlertid neppe opprettholdes etter vedtagelsen av skifteloven § 54 annet ledd hvoretter ektefellene beholder rådigheten over boets verdier også under offentlig skifte, jfr. også Hov s. 218‑219.                                                                                                             

 

4. Prosessuell. handleevne                                                                                               

4.1 Innleding                                                                                                                                          

 

Prosessuell handleevne (prosessdyktighet eller prosesshabilitet) gjelder spørsmålet om en parts eventuelle evne til selv å foreta  prosesshandlinger i saken. Den prosessuelle handleevnen kan betraktes som det prosessuelle motstykket til den rettslige handleevnen, og det er i det vesentlige de samme hensyn som ligger til grunn for de to regelsett, sml, Hov s. 219. Tanken er at visse fysiske personer ikke er slik utrustet at de er i stand til å ivareta egen tarv i saken og således i stedet må opptre gjennom en foreskreven representant.

 

I tillegg kommer spørsmålet om hvem som har den prosessuelle handleevne på vegne av andre enn fysiske personer.                                         

4.2 Umyndige

 

(1) Den mindreårige eller umyndiggjorte har ikke prosessuell handleevne. Den umyndige må opptre ved sin verge, jfr. § 37 første ledd: Søksmål må således reises av eller mot den umyndige v/vergen. At kandidatene utdyper noe hva som ligger i dette, er i og for seg greit. Mer vidløftige utlegning om forholdet mellom vergen og den umyndige, hører imidlertid ikke med.

 

(2) Det finnes enkelte særbestemmelser hvor den mindreårige er gitt prosessuell handleevne, jfr. tvml. § 419 og ekteskapsloven § 28 (sak om separasjon eller skillsmisse), militærnekterloven § 6 første ledd (militærnektersak) og etter fylte 15 år i sak om administrative tvangsinngrep, jfr. tvml. § 476. Etter at myndighetsalderen er, senket til 18 år spiller disse regler mindre rolle i praksis. Man bør uansett Ikke forvente at kandidatene går nærmere inn på disse mer spesielle regler.

 

4.3 Sinnsyke og saksøker  som ikke kan ivareta sin tarv

 

(1) Noen almen regulering av sinnsykes prosessuelle handleevne har ikke loven. Det er imidlertid sikker rett at den prosessuelle handleevne kan bortfalle grunnet sinnsykdom. I så tilfelle må vedkommende opptre gjennom hjelpeverge.

 

(2) Dersom saksøkeren er sinnsyk, er det både i praksis og teori lagt ,avgjørende vekt på om vedkommende likevel er i stand til å ivareta egen tarv i anledning saken, se Rt. 1951 s. 1095, utrykt kjennelse av forberedende dommer av 2 desember 1963, 1.nr. 263 8/ 1963 (Bøhn/Strenge Næss s 21), Hov s. 221 og Schei s. 84.

 

(3) Er saksøkte sinnsyk, må ham uansett ha partsevne i betydningen evne til å motta søksmål. Kan han ikke ivareta egen tarv i saken, vil han imidlertid , mangle prosessuell handleevne til å foreta andre prosesshandlinger hvilket vil medføre at retten må oppnevne hjelpeverge, jfr. Rt. 1966 t. 506.

 

(4) Selv om saksøkeren ikke er (erklært) sinnsyk kan den proseseuelle handleevnen  bortfalle i helt spesielle tilfeller dersom det er klart at  vedkommende ikke er i stand å ivareta egen tarv og avvisning også av andre grunner fremstår er sterkt ønskelig, jfr. Rt. 1995 s. 1113 (som rett nok gjaldt kjæremål privat straffesak, dog løst uavhengig av straffeprosessens  regler). Avgjørelsen har vært behandlet i undervisningen og er av flere grunner spesiell nærmest ‑utslag av en slags «prosessuell nødverge» fra domstolenes  side.

 

Det fremgikk av den kjærende parts adferdsmønster som et varig trekk ved hans personlighet at han manglet evnen til å vareta sin tarv ved på egen hånd å opptre som saksøker eller ankende/kjærerende part i rettssaker. I de senere år hadde han opptrådt som part i forskjellige former for saker i et stort antall, nemlig 37 saker for Høyesterett 101 saker for  lagmannsrettene og 170 saker for by og herredsrettene. Kjæremålsutvalget pekte på at det forelå «et påtagelig misbruk av rettsapparatet». Det ble videre fremholdt «Allerede  omfanget av prosessvirksomheten viser etter utvalgets mening at A i ekstrem stor grad mangler evnen til å sette grenser for sine henvendelser til domstoler, påtalemyndighet og politi ... Også den foreliggende sak gir flere eksempler på en påfallende mangel på  dømmekraft ... Det fremgår etter utvalgets mening av A's atferdsmønster som et varig trekk  ved hans personlighet at han mangler evnen til å vareta sin tarv på egen hånd å opptre som saksøker eller ankende/kjærende part i rettssaker. Både av hensyn til A selv, som utsetter seg for betydelige omkostninger i anledning av unødige søksmål, og av hensyn til rettsapparatet som påføres store belastninger til fortrengsel for viktige oppgaver, er det nødvendig å avvise søksmå1 og rettsmiddelerklæringer som er utslag av et slikt adferdsmønster.

 

4.4 Konkursdebitor

 

Etter konkursloven § 100 mister konkursdebitor rådigheten over de rettigheter som går inn i boets masse. På egen hånd kan han således ikke reise sak om disse jfr  Rt 1981 s, 1195. Hvor boets interesser ikke berøres f.eks. hvor tvisten gjelder beslagsfrie midler  kan han imidlertid opptre som part på egenhånd, jfr. Rt. 1989 s. 1143. Mht. de krav som måtte være  rettet mot ham, vil han også kunne opptre som part, jfr. Rt. 1991 s. 501, b1 a. med den begrunnelse at debitor fremdeles vil hefte for krav som ikke dekkes fullt ut gjennom dividenden, jfr. dekningsloven § 6‑6. Svært få av de besvarelser jeg har lest, tar opp disse spørsmål.

 

4.5 Personer bosatt i utlandet .

 

(1) Særlige regler om prosessdyktighet for utlendinger følger av tvml. § 40. Når det tales om «utlending», siktes, det til personer bosatt i utlandet . (domicilprinsippet). Vedkommendes statsborgerskap er således ikke  avgjørende, jfr. Schei I s. 92. Har vedkommende også bopel i Norge gjelder formentlig heller ikke regelen.

 

(2) Etter § 40 første ledd vil en utlending være prosessdyktig i Norge ‑om han er prosessdyktig etter sitt hjemlands lov. Regelen gjelder antagelig ikke  tilfeller hvor vedkommende lider av slike sinnsforstyrrelser at man etter norsk rett ikke ville ha regnet ham som prosessdyktig, jfr. Schei..I s: 91. Er vedkommende umyndiggjort i sitt hjemland, vil § 40 heller ikke være anvendelig dersom vedtaket om umyndiggjøring skal anerkjennes i Norge, jfr. Oftedal Broch, LoR 1969 s. 261; samt Schei I s. 92. Her må han behandles som umyndig også etter norsk rett. Bestemmelsen i tvml. § 40 må mao begrenses til å gjelde spørsmålet om prosessdyktighet på grunn av alder.

 

(3) Er vedkommende ikke prosessdyktig etter sitt hjemlands lov, men ville være det etter norsk rett, kan sak likevel fritt reises mot ham, jfr., § 40 annet ledd første punktum. Selv kan han imidlertid bare reise sak dersom saksøke  ikke protesterer, jfr. § 40 annet ledd annet punktum, jfr. også § 92. Motsetter  saksøkte seg, må det eventuelt oppnevnes verge for saksøkeren etter reglene i § 40 tredje ledd.­

 

4.6 juridiske personer og sammenslutninger m.m.

 

(1) Foruten den prosessuelle handleevnen for fysiske personer, oppstår også spørsmålet om hvem som har den prosessuelle handleevnen på vegne av juridiske personer og andre sammenslutninger med partsevne. På bakgrunn av behandlingen hos Hov kan det ikke forventes at kandidatene berører dette i særlig utstrekning. Det vil imidlertid være en fordel om noen viktige, eksempler trekkes frem.

 

(2) For stat, kommune og fylkeskommune ligger den prosessuelle handleevnen hos henholdsvis statsministeren og statsråden for  vedkommende departement, ordfører og fylkesordfører. Offentlig innretning med egen partsevne, opptrer ved et medlem av styret, jfr. § 42. Kompetansen kan i nevnte tilfeller ikke delegeres, jfr. Rt. 1975 s. 796,

 

(3) For juridiske, personer og andre innretninger med partsevne, ligger den prosessuelle handleevnen hos medlem av styret eller et signaturberettiget medlem i sammenslutningen, sml. § 42. Det er antatt at det heller ikke i  disse tilfeller er adgang til delegasjon, jfr. Schei I s. 87.

 

5.Virkningene av at partsevne eller prosessuell handleevne mangler

 

5.I Grunnlag for avvisning .

Mangler partsevnen eller den prosessuell handleevnen, skal saken i utgangspunktet avvises ex officio ved kjennelse, se bl.a. tvml. § 41 første ledd. I prinsippet er partsevne og prosessuell handleevne med å betrakte som absolutte prosessforutsetninger. Avvisning vil imidlertid kunne  unngås dersom forholdet kan rettes i medhold av tvml. § 97 og § 41‑ annet ledd, hvilket er det mest praktiske, jfr. også Hov s. 223.

 

5.2 Bortfall under saken

 

Dersom partsevnen eller den prosessuelle handleevne bortfaller under saken, skal den som en hovedregel stanses med mindre parten har prosessfullmektig med alminnelig prosessfullmakt, jfr. tvml. §§ 101 og 102.

 

(2) Har retten fremmet en sak som skulle ha vært avvist grunnet manglende partsevne eller prosessuell handleevne, er dette en saksbehandlingsfeil som ved anke ubetinget må lede til opphevelse og avvisning fra underinstansen  jfr. tvml. §§ 383 og 384 annet ledd nr. 2 jfr. § 386 første ledd. Det samme vil  gjelde i tilfeller hvor beslutningen om å fremme saken kan gjøres til gjenstand for kjæremål, jfr. bl.a. § 397 nr. 2 og § 403 annet ledd. I slike tilfeller vil Kjæremålsutvalgets kompetanse ved videre kjæremål være begrenset ' jfr. § 404 første ledd nr 2 og 3. Om kandidatene ikke kommer inn på dette, bør ikke det foranledige trekk.

 

5.3 Rettsmidler

 

(1) Har retten avvist saken grunnet manglende partsevne eller prosessuell handleevne, vil kjennelsen være gjenstand for kjæremål, jfr. tvml: §§ 396 og 397 nr. 1. Ved videre kjæremål har kjæremålsutvalget full kompetanse i henhold til tvml. § 404 første ledd nr. 1 når saken er avvist grunnet manglende partsevne, jfr. Ot.prp. nr. 50 (1989‑90) s. 23 første spalte og Rt 1993 s. 361. Om det samme gjelder avvisning grunnet manglende  prosessuell handleevne, er tvilsomt, sml. bla, Schei II s. 361.

 

Om kandidatene ikke kommer inn på disse spørsmål, bør heller ikke dette medføre trekk.

 

6. Generelle merknader til karaktersettingen

Emnet må som nevnt regnes som sentralt. Det er relativt godt dekket i den anbefalte litteratur og i undervisningen. Det er tale om en ” kapitteloppgave» som ikke skulle fremby større avgrensningsproblemer. Gjennomgående er det ikke av de vanskeligste tema, dog slik at det på enkelte punkter oppstår noe mer komplekse spørsmål.

 

For bestått resultat må kreves at kandidatene får frem hva som menes med henholdsvis partsevne og prosessuell handleevne. En redegjørelse for hovedreglene hva gjelder fysiske og juridiske personers partsevne samt den prosessuelle handleevne for umyndige og sinnsyke må nok også være et minimum. Det bør vel også kunne forventes at det fremkommer direkte eller mer underforstått ‑ at partsevne og prosessuell handleevne regnes som prosessforutsetninger. I tvilstilfeller bør det komme en kandidat til skade  om besvarelsen fylles med perifert eller klart utenforliggende stoff.

 

Laudabelt resultat vil fordre en noe fyldigere behandling av mer enn det helt elementære og det bør på dette nivå også vektlegges om kand. Evner å få frem begrunnelsen for de enkelte løsninger. Generelt tror jeg derimot

man skal være varsom med å kreve kjennskap til enkelt avgjørelser fra praksis, selv om den kandidat som er kjent med praksis ,f.eks knyttet til løse sammenslutningers partsevne ,utvilsomt vil ha en fordel.

Problematisering og forståelse av temaet, samt i en større prosessuell sammenheng, vil formentlig være det som kjennetegner de gode lauder.

 

Sensuren så langt synes å tilsi at det store flertallet av kandidater kommer brukbart fra denne oppgaven. Andelen ikke‑bestått ser ut til å bli moderat, samtidig som besvarelsene ellers synes å fordele seg spesielt fra de bedre hauder og helt opp til de virkelig gode besvarelser.