SENSORVEILEDNING TIL TEORIOPPGAVE NR. 4, CAND. JUR.
EKSAMEN, 4. AVD.,
UNIVERSITETET I BERGEN, VÅREN 1997
Oppgavetekst
: Fra skatteretten: Gi en tolkning av uttrykket "vunnet ved ...arbeid"
i sktl. § 42 første ledd første punktum.
Innledning.
1. 1. Eksamenskrav og pensumgrunnlag.
Eksamenskravet
i faget skatterett er angitt slik:
"Det
kreves grundig kjennskap til skattelovens fordelsbegrep, til reglene om
beskatning av fordel vunnet ved eiendom, kapital, arbeid og virksomhet og om beskatning
av realisasjonsgevinster. Det kreves videre kjennskap tit reglene om fradrag
for utgifter, tap og overskudd, samt tit reglene om fastsettelse av
personinntekt."
Tilrådd litteratur er Frederik Zimmer: Lærebok i
skatterett, 2. utg. (1995) minus kap. 17, 18 og 23.
Oppgavens hovedemner er godt dekket i den tilrådde
litteratur, særlig på side 112-123 og side 132-136.
Oppgavens emner og tilgrensende spørsmål er også
omhandlet i den anbefalte litteratur, særlig Brudvik: Skatterett for
næringsdrivende (1992) særlig side 148-155, 181-197, 221-230, samt Lignings ABC
1993: særlig side 483-490, 524-55, 527-530 og 743-754, evt. Lignings ABC 1996
side 646-651, 656-658.
Oppgavens
hovedemner er også omtalt i skatterettslig litteratur, f. eks. i Greni, Trosvik,
Syversen og Aarbakke:
Skattelovkommentaren
1995 side 100‑127, Fagernæs: Håndbok i skatterett og ligning, 1989, side 472-476, samt i diverse
artikler
i skatterettslige tidsskrifter, jf. Selberg: Norsk skatterett, side 131-132 med
henvisninger.
1.2. Avgrensningsspørsmål og begrepsbruk.
Disposisjon.
1.2.1.Noen
synspunkter på oppgavens avgrensning.
Den ytre ramme for oppgaven gis i oppgaveteksten
selv, "vunnet ved ... arbeid". Ordene gjenfinnes i skatteloven § 42,
1. ledd, 1. punktum: "Til inntekt henregnes . ...., enhver fordel, som er
vunnet ved eiendom, kapital, arbeide eller virksomhet, hva enten …".
Etter oppgavens ordlyd oppfordres kandidatene til å
tolke ordene "vunnet ved" og "arbeid". Det må derfor
forventes en nærmere analyse av begrepenes innhold.
Oppgaveteksten må sies å være relativt spesifikk.
Slik den er formulert, synes det i liten grad å være rom for å gå særlig mye
inn på andre elementer i bestemmelsen og på andre tilgrensende skatterettslige
begreper og problemstillinger. Det er ‑ i utgangspunktet ‑ kun de
angitte begreper man inviterer kandidatene til å tolke, og ikke andre ord og
begreper.
Likevel bør det etter min oppfatning være rom for at
enkelte tilgrensende begreper, så som fordelsbegrepet og inntektsbegrepet omtales
kort. Begge disse begrepene forefinnes for øvrig i samme punktum i
bestemmelsen. Når oppgavens problemstilling skal plasseres i det
skatterettslige landskap utgjør disse begrepene også en del av rammen. De aller
fleste kandidater har da også i noen grad vinklet innledningen mot denne
bakgrunn.
Også hjelpebegreper som hører hjemme i denne
skatterettslige sammenheng, så som f. eks. innvinningsbegrepet, bør etter min
vurdering kunne gis en kort omtale.
En del kandidater velger å plassere oppgavetekstens
begreper i forhold til de generelle vilkårene for skatteplikt, noe som synes
fullt forsvarlig.
Unntaksregler fra hovedbestemmelsen i 1. ledds første
punktum kan for oversiktens skyld nevnes svært kort, men fortjener neppe noen
ytterligere omtale.
Begrepene "virksomhet" og
"kapital" faller som sådan utenfor oppgaven. Enkelte kandidater gir
disse begrepene en helt kort omtale, noe som etter mitt skjønn bør kunne
forsvares.
Ikke
så helt få kandidater skriver flere spalter om hva som er selvstendig næringsvirksomhet,
og gir i den forbindelse
bred omtale av rettspraksis
omtalt i læreboken side 373‑374, nemlig Rt. 1973 side 1136 (Hybo), Rt.
1985 side 644 (EMI) og Rt. 1994 side 1064 (Bye). Disse dommene relaterer seg
til sktl. § 55, 1. ledd, og faller for så vidt utenfor den
fortolkningsoppgave
ordlyden her legger opp til.
Reglene om fordelers verdsettelse og om skattested
faller som sådan utenfor oppgaven. Tilordningsspørsmål synes heller ikke å
inngå som noe sentralt element i fortolkningen av de begreper oppgavetekstens
ordlyd gir anvisning på. En helt kort omtale av tilordning av arbeidsinntekter
bør likevel kunne forsvares.
Noen generell og omfattende
drøftelse av fordelsbegrepet synes mindre naturlig. En kort angivelse.av
fordelsbegrepets innhold og funksjon bør likevel kunne forsvares. De kandidater
som vinkler innledningen mot vilkårene for skatteplikt kommer naturligvis kort
inn på fordelsbegrepet, men også de fleste andre har omtalt begrepet. Da
rettingen så langt har vist at det foreligger enkelte misforståelser knyttet
til dette begrepet, har jeg behandlet det kort nedenfor.
Når det gjelder arbeidsfordelene bør det kunne være
rom for noe mer omtale. Men på dette punkt har enkelte kandidater drevet det
for langt. Å liste opp alle typer fordeler som kan erverves ved arbeid synes
ikke hensiktsmessig, og særlig ikke når det fortrenger relevant stoff om
arbeidsbegrepet og tilknytningskravet. Som tidligere erfart med denne type
oppgave, er det de svakeste besvarelsene som oftest inneholder opplisting av ulike
typer arbeidsfordeler til erstatning for oppgavens sentrale tema.
Det er arbeidsbegrepet og tilknytningskravet som skal
klarlegges. Oppgavens tema må således sies å være relativt begrenset. Slik sett
må det forventes at det gås noe mer i dybden her enn i en oversiktsoppgave.
Stofftilfanget må hentes i andre rettskildefaktorer
enn lovens ordlyd/forskriftens ordlyd, særlig fra rettspraksis og juridisk
teori. Det kreves metodisk evne for å kunne analysere begrepene i ordlyden. Man
kommer ikke særlig langt i denne oppgaven uten konkrete kunnskaper om f. eks.
rettspraksis. Det blir erfaringsmessig fort kortfattet dersom man helt mangler
positive konkrete kunnskaper.
Uansett hvordan kandidatene legger opp besvarelsen,
er det avgjørende om det vises innsikt og forståelse.
Lange innledninger med generelle drøftelser av
grunnleggende skatterettslige prinsipper synes mindre naturlig. Hare en
innledning med direkte adresse til arbeidsinntektene er av interesse. Således
vil generelle merknader vedrørende inntektsbeskatningens plass innen
skatteretten, bruttoskatter og nettoskatter, hvilken type skatter som skal
betales (kommuneskatt, fylkesskatt, kommunal fellesskatt, trygdeavgift etc.)
være av relativt liten interesse. Erfaringsvis kommer enkelte med lengre
redegjørelser for alt fra "evneprinsippet" til "prinsippet om
treet og fruktene", slik også denne gang. Det har lite for seg, og de
generelle utgangspunktene bør gis en svært kort omtale.
Å bruke mye ressurser på begrepene alminnelig
inntekt, og ganske særlig personinntekt, synes også lite hensiktsmessig da det
her er tale om en tolkningsoppgave av konkrete begreper i sktl. § 42. Noen
kandidater overser at denne bestemmelsen står i skattelovens tredje kapittel som
gjelder alminnelig inntekt (og formue), i motsetning til fjerde kapittel som
gjelder fastsettelse av personinntekt.
En kort angivelse av inntektsformene ved fordeler
vunnet ved arbeid, herunder bl.a. at personinntekt i prinsippet omfatter
arbeidsinntekter og ikke kapitalinntekter, hører likevel med for å sette
oppgavens begreper i en sammenheng.
Også da ovenfor nevnte oppgave ble gitt høsten 1994,
brukte en ikke ubetydelig del av kandidatene mye ressurser på sktl. § 55 om
personinntekt av lønn og pensjon m.v., og benyttet nr. 1, bokstav a‑a og
nr. 2 bokstav a‑b som grunnlag for sin fremstilling. For de som mangler
kunnskaper er det mye å finne i denne bestemmelsen som det kan spinnes noe
omkring.
En kort avklaring av forholdet mellom skattelovens §
42, 1. ledd og § 55 kan gjerne gis. Utgangspunktet må være at bestemmelsene i
det vesentlige omfatter de samme inntektstyper. Jeg nøyer med å vise til Zimmer
side 378 for de nærmere detaljer.
Enkelte grunnleggende synspunkter på
virksomhetskriteriet bør kunne medtas i besvarelsen helt kort, såfremt de
fremkommer som et ledd i avgrensningen mot arbeidsbegrepet. I og med
oppgavetekstens klare avgrensning til arbeidsfordelene, må det imidlertid
kreves at kandidatene holder seg kun til det. Mer spesielle forhold vedrørende
virksomhetsinntekter, hører ikke hjemme i besvarelsen. Læreboken
fellesbehandler på side 113 flg., og 132 flg. forhold vedrørende både arbeids‑
og virksomhetsinntekter. Dette kan ha medvirket til at det for noen kandidaters
vedkommende har vist seg vanskelig holde seg strengt til oppgavens avgrensning
på dette punkt.
Når det gjelder grensedragningen mot
virksomhetsbegrepet kan det for denne oppgavens formål, gjøres forholdsvis
kort. Grensedragningen mot kapitalbegrepet volder få problemer (handler i
praksis som oftest om grensen passiv kapitalplassering/virksomhet), og kan
gjerne gjøres enda kortere eller utelates.
Det er uten videre klart at fradragsregler ikke skal
behandles.
1.2.2. Disposisjon og
vektlegging.
Allerede ved valg av disposisjon og tilnærmingsmåte
får kandidatene muligheter til å vise forståelse og kunnskaper.
Et klart skille mellom ulike skatterettslige
problemstillinger som berøres er viktig. Det er noe forskjellig hvorledes
kandidatene legger opp innledningen, herunder hvordan de begrunner
avgrensningen av oppgavens emne. Det er også‑flere mulige måter å
disponere besvarelsen på. I den grad problemstillingene nedenfor berøres i en
eller annen sammenheng, bør det skilles klart mellom hjemmelsgrunnlaget for
skatteplikt, fordelsbegrepet, arbeidsbegrepets innhold og avgrensning,
ervervsmåter og former for arbeidsinntekter, innvinningsmåter,
hovedregler/særbestemmelser og unntaksbestemmelser, kravet til sammenheng
mellom fordel og arbeid, vilkår om opptjening (innvinning), beregning av
fordelens skattemessig verdi, plassering av bruttoinntektene i tid
(periodisering) og tilordning.
Det kan kanskje være naturlig å starte med det
grunnleggende skatterettslige prinsipp at samtlige vilkår for skatteplikt må være
oppfylt hos ett og samme skattesubjekt, og av de gode kandidatene må det kunne
forventes en vilkårsorientert tilnærming til oppgavens sentrale tema.
Arbeidsbegrepet og tilknytningskravet må selvsagt
utgjøre det dominerende tema i besvarelsen.
1.2.3. Noen aktuelle begreper.
Oppgavens
ordlyd krever neppe noen omfattende definisjoner.
Likevel kan det gjerne allerede innledningsvis gis en
kort angivelse av enkelte grunnbegreper ‑ både av ordet
"arbeid" i oppgavens ordlyd ‑ og av eventuelle andre begreper
som blir benyttet av kandidaten i fremstillingen. Arbeidsbegrepet står jo i en
særstilling, da det skal analyseres grundig.
Om man klarlegger de øvrige begreper innledningsvis
eller i forbindelse med at selve problemstillingen presenteres, kan være et skjønns‑spørsmål
så lenge det ikke blir dobbeltbehandling.
Flere kandidater skriver en del om fordelsbegrepet.
Jeg skal derfor kort kommentere begrepet. Det kan etter min vurdering være
forsvarlig å gå noe nærmere inn på fordelsbegrepet – da det etter nevnte
bestemmelse er tale om fordeler vunnet ved arbeid.
Også begrepet fordel knytter seg til spørsmålet om
hvorvidt det foreligger hjemmel for skatteplikt, og handler om skattepliktens
objektside, nemlig til den nærmere avgrensning av de skattepliktige bruttoinntekter.
Det kan gjerne nevnes at det skatterettslige
inntektsbegrep bygger på et grunnleggende fordelsbegrep. Helt kort kan man si
at det er en nødvendig betingelse, men ikke en tilstrekkelig betingelse for
skatteplikt, at det foreligger et økonomisk gode som kan subsumeres under
fordelsbegrepet i skatteloven. Ikke alle økonomiske goder som er fordeler i
skattelovens forstand er imidlertid skattepliktige som inntekt. Det finnes
unntaksbestemmelser, og i tillegg må alle andre kumulative vilkår for skatteplikt
være oppfylt. Fordelsbegrepet er således både et grunnbegrep og et overbegrep.
Likeledes bør det kunne nevnes at det må dreie seg om en økonomisk fordel, men
at den ikke trenger å være omsettelig, og således like godt kan bestå i en
besparelse ved å komme i en posisjon som andre må betale for. Dette er forhold
som ikke er upraktiske i arbeids‑sammenheng.
Hva som generelt kan være fordeler (herunder
naturalfordeler), er det neppe grunn til å gå noe inn på. Om dette vises til
Zimmer side 106‑109.
De fleste som har behandlet fordelsbegrepet i forhold
til arbeidsinntekter nærmere har også hatt gode kunnskaper om arbeidsbegrepet
og tilknytningskravet.
Verdsettelsespørsmål kan det forsvares å omtale kort
som en del av fordelsbegrepet. Oppgaven oppfordrer imidlertid ikke til noen
nærmere drøftelse av verdsettelsesspørsmålene.
Begrepet arbeid kan som nevnt også gjerne fortjene en
kort innledende innholdsangivelse. I den skatterettslige teori er begrepet ofte
forklart som en personlig tjeneste med Økonomisk karakter utøvet av den
skattepliktige, eller som Zimmer side 113 uttaler: "en personlig innsats (eller tjeneste) med økonomisk
karakter", en definisjon tilnærmet slik som i Aarbakke (1990) side 27.
Begrepet omfatter både tjenester skattyteren yter seg
selv, og tjenester som ytes andre. Ikke så helt få kandidater glir i
forbindelse med dette over i en nokså omfattende drøftelse av det de kaller
"snekker Andersen‑dommen", dvs. Rt. 1966 side 1149, og bruker
gjerne flere spalter på den. De drøfter ofte i samme forbindelse også hvordan
det stiller seg med Nordsjøarbeideres fritidsarbeid. Å drøfte
unntaksbestemmelsen i sktl. § 42, 11 ledd faller imidlertid klart utenfor denne
fortolkningsoppgaven.
Begrepet inntekt kan kanskje også omtales, da enkelte
aspekter ved det har grensesnitt til oppgavens tema. Inntektsbegrepet relaterer
seg til inntektens kilde eller dens form. Jeg nøyer meg her med å vise til
Zimmer side 97-100.
For å plassere oppgavens problemstilling i
skatterettslig sammenheng, bør også begrepet ianvinning kunne nevnes. som
erfart ved tidligere eksamensoppgaver i skatterett, knytter det seg enkelte
misforståelser til dette begrepet. For det første dekker ordet innvinning noe
annet enn begrepet "innvunnet" i sktl. § 41, 1. ledd. Det siste er et
periodiseringskriterium, som handler om beskatningstidspunktet, og således er
bestemmende for når fordelen skal komme til beskatning eller en oppofrelse
komme til fradrag. Innvinningsreglene bestemmer derimot på hvilket tidspunkt
bedømmelsen av skatteplikten skal finne sted. Tilordningen av fordelen på
skattesubjektene er også en av innvinningsbegrepets oppgaver. Likeledes har
begrepet betydning for tidspunktet for fordelens verdsettelse. Hva som kan være
innvinning i skattelovens forstand må ellers utledes ved tolking av den
aktuelle bestemmelse. Om innvinningsproblematikken for arbeidsinntekter viser
jeg til Zimmer side 101‑103 og side 123 flg. (tidspunkt for innvinning og
innvinningsmåter), og Aarbakke (s. i1‑18).
Mange kandidater blander sammen ordet "vunnet
..." i sktl. § 42 første ledd første punktum med "har innvunnet"
i sktl. § 41 første ledd. Manglende konkrete kunnskaper har ført til at ganske
mange kandidater har innfortolket innvinningsspørsmålene i begrepet "vunnet
ved", og ikke sett noe tilknytningskrav i dette i det hele tatt.
2. Oppgavens nærmere innhold.
2.1. Vilkårene for at det kan sies å foreligge
"arbeide" i sktl. § 42. 1. ledds forstand.
Det sentrale element i besvarelsen er klarleggingen
av alle sider ved arbeidsbegrepet, og å gi en nærmere analyse av
tilknytningskravet.
Det er nødvendige men ikke tilstrekkelige vilkår for
skatteplikt at det foreligger arbeide i skattelovens forstand, og at det
foreligger den nødvendige tilknytning mellom fordelen og arbeidet.
2.1.1. Arbeidsbegrepets
(aktivitetskravets) nærmere innhold.
Arbeidsbegrepet er helt sentralt. Det bør som nevnt
kort avgrenses mot virksomhets‑ og kapitalbegrepet. Det er likevel neppe
grunn til ‑ i denne oppgaven ‑ å bruke særlig store ressurser på å
belyse grensedragningen mot virksomhets‑ og kapitalinntekter.
Om grensedragningen mot virksomhetsbegrepet viser jeg
til Zimmer side 114.
Det kan gjerne ‑ for sammenhengens skyld ‑
fremkomme at det i virkeligheten ofte er tale om en begrepsoverlapping og
dobbel hjemmel for skatteplikt, og at kriteriene er likestilte.
Ulike typer blandingsforhold mellom arbeids‑ og
kapitalinnsats finnes innenfor virksomhetsinntektene. Hentydningen av
grensedragningen er størst i relasjon til retten til minstefradrag,
lønnstrekkplikten og lønnsinnberetnings‑plikten samt
arbeidsgiveravgiftsplikten, og har liten betydning i forhold til § 42.
Om selve arbeidsbegrepet bør det for øvrig gjerne
fremkomme at det kun er fysiske personer som kan ha arbeidsinntekter, mens både
fysiske og juridiske personer kan ha virksomhetsinntekter.
Arbeidsregelen omfatter aktivitet både i og utenfor
tjenesteforhold, og dekker som nevnt både tjenester ydet seg selv og andre.
Det kan videre være et poeng å få frem at fordeler vunnet
ved arbeid ikke faller utenfor skatteplikten fordi om de skulle være
fremskaffet på lovstridig, eventuelt straffbar måte. Zimmer (side 115)
oppsummerer rettstilstanden ved å si at overskudd ved ulovlig eller straffbar
virksomhet som ikke leder til inndragnings‑ eller restitusjonskrav er
skattepliktig. Zimmer viser til Rt. 1949 side 743 (Utv. V. side 445). Dommens
rekkevidde kan synes noe usikker når det gjelder inntekter utenom egentlig
næringsvirksomhet, men det antas vel i dag at inntekter som f. eks. den
prostituerte selv får (hallikens inntekter er i seg selv direkte straffbare) er
skattepliktige, og da vel helst som virksomhetsinntekter og ikke
arbeidsinntekter. I praksis vil ulovlige/straffbare inntekter kunne bli
inntektsbeskattet fordi skattyteren har hatt en formuesfremgang som han (hun)
ikke kan redegjøre for, og som derved medfører at vedkommende blir
skjønnslignet. I denne relasjon kan ikke urettmessige erverv komme i noen annen
stilling enn rettmessige, se for øvrig Fagernes Håndbok i skatterett og
ligning, 1989, side 953. Om skjønnsligning og ulovligheter vises f. eks. Utv.
1993 side 1541. I praksis har man sett at ulovlig aktivitet i forbindelse med
arbeid vil kunne materialisere seg i form av "smøring",
"provisjon" og bestikkelser av arbeidstaker/skattyter fra tredjemann
(f. eks. arbeidsgiverens/bedriftens kunde). Slike aktiviteter fra
arbeidstakeren vil kunne falle inn under arbeidsbegrepet, og den nødvendige
tilknytning vil i regelen være til stede.
I omtalen av straffbarhetsproblematikken kan det være
lett å havne utenfor oppgaven, da spørsmålet er mer praktiske i forbindelse med
virksomhetsbegrepet enn arbeidsbegrepet. Jeg viser til zimmer, side 115‑116.
Det bør også gjerne nevnes
at selve arbeidsevnen som sådan ikke er gjenstand for skatteplikt, i alle fall
ikke den alminnelige arbeidsevne. Hvis man ikke har gjort noe erverv av sine
spesielle ferdigheter eller evner foreligger ingen skatteplikt.
2.1.2. Kravet til økonomisk karakter.
Det ligger både i arbeids‑og
virksomhetsbegrepet et krav om at aktiviteten må ha økonomisk karakter.
Grensen til fritidsaktivitet/hobby står sentralt her.
Det er imidlertid rent faktisk i relasjon til fradragsretten at grensen mot
hobby er mest interessant.
Man må etter mitt skjønn kunne bruke eksempler fra
rettspraksis som gjelder både virksomhetsbegrepet og arbeidsbegrepet som
illustrasjonsmateriale på dette punkt.
Flere
kandidater nevner Rt. 1985 side 319 (Ringnesdommen). Saken gjaldt driften av en
jordbrukseiendom på 20 daa
innmark, og retten
til underskuddsfradrag i den forbindelse. Høyesterett gir i dommen en nærmere
fortolkning av ordet "virksomhet" i sktl. §§ 42 og 45. Det fremkommer
der bl.a. at virksomheten "må være objektivt egnet til å gi overskudd, om
ikke det år ligningen gjelder, så iallfall på noe lengre sikt."
Ved gjennomgangen av begrepet viste Høyesterett (side
323 i dommen) bl.a. til Rt. 1965 side 1159 (Vister). Visterdommen behandlet
betydningen av den subjektive motivering hos skattyter. Et moment var at "‑grunnlaget
for inntektservervet objektivt sett er av den art, at den derved vunne fordel
går inn under skattelovens inntektsbegrep".
Rt. 1995 side 1422 (fra undertegnedes rettskrets ‑
SørØsterdal herredsrett) omhandler også enkelte problemstillinger vedrørende
såkalte "hobbyjordbruk".
Dommene bekrefter at aktiviteten må kunne lede til
overskudd, og at vurderingsperspektivet skal objektiviseres og gå over noen år.
Aktivitetens intensitet/omfang vil ofte endre seg
suksessivt over år, og kan gå over fra å være skattefri til å bli
skattepliktig.
Aktivitetens karakter er også relevant ved
grensedragningen. Aktiviteter som er klart fritidspreget og ikke profesjonelt
preget (som f. eks. idrettsaktiviteter som kan utvikle seg til virksomhet), vil
neppe bli skattepliktige selv om sjansene for overskudd er gode.
Grensen mot hobby kan for så vidt også godt
illustreres ved Rt. 1952 side 150 (som regel kalt Brækstad‑dommen, men
også benevnt som filatelistdommen). Høyesterett la bl.a. vekt på hvorvidt det
var foretatt nyinnkjøp, og hvorvidt disse var forutsatt å bli gjenstand for
videre avhendelse. Det fremkom også at frimerker ikke uten videre kunne
sidestilles med bøker og kunstgjenstander (dommen side 152).
Når det gjelder arbeidsinntekter kan særlig forholdet
til utdannelse være aktuelt å nevne. Hovedregelen er at utdannelse ikke regnes
som arbeid i skattelovens forstand. Særlig interessant er dette mht
fradragsretten, jf. Arnfinsendommen Rt. 1918 side 836, Tronier‑ eller
tysklektordommen Rt. 1962 side 614 og Brendendommen eller Egypt‑dommen
Rt. 1991 side 1182. Grensen synes å gå mellom fullført yrkesutdannelse og
videreutdannelse, så som forskningsstipend eller doktorgradsstudier.
Grunnutdannelse frem til en yrkeskompetanse (eks. juridikum for jurister)
faller utenfor arbeidsbegrepet. Tilleggsutdannelse eller etterutdannelse
sidestilles i utgangspunktet med grunnutdannelse, og dermed anses ikke
stipendier som vunnet ved arbeid. Utdannelse som er et ledd i forskning, og som
det ytes godtgjørelse for er dog skattepliktig arbeid. Her er forbindelsen til
fradragsreglene særlig klar. Hvis tilleggsutdannelsen har slik tilknytning til
yrkeservervet at den gir grunnlag for fradrag etter § 44, 1. ledd, må
aktiviteten være skattepliktig, jf. Rt. 1962 side 614 (Tronierdommen).
Militærtjeneste regnes ikke som arbeid i skattelovens
forstand, jf. forøvrig sktl. § 42, 3. ledd, litra i om sluttvederlaget.
I idrettssammenheng går det også en grense mellom
hobby og yrke/virksomhet. Her kan grensen non‑amatører/amatører være
relevant.
Rettssituasjonen er vel at profesjonelle
toppidrettsutøveres aktivitet klart er skattepliktig som enten arbeid eller
virksomhet.
I fotballsammenheng inngår non‑amatørene
kontrakter med klubbene om å spille fotball, og regnes som arbeidstakere.
De som er rene amatører vil derimot neppe kunne sies
å drive verken arbeid eller virksomhet i skattelovens forstand. Skatteplikt kan
likevel inntreffe her, jf. Utv. 1982 side 170 (amatøridrettsutøver som mottok
fordeler på grunn av idrettsutøvelsen). Ligningsmyndighetene har inntil videre
som retningslinje å være tilbakeholdne når det gjelder amatøridrettsutøvere,
jf. Lignings ABC 1996 side 423.
For arbeidsinntekter kan det oppstå en problematisk
grense mot omsorgs‑ og forsørgelsesforhold som noen kanskje vil påpeke.
Jeg viser her til Aarbakke (1990) side
28.
2.2. Kravet til sammenheng mellom fordelen og arbeidet
(tilknytningskravet).
Kravet til sammenheng mellom arbeidet og den mottatte
fordelen bør stå svært sentralt i besvarelsen.
Lovkriteriet er "vunnet ved", jf.
skatteloven § 42, 1. ledd. For ordinært kontantvederlag for arbeid er kravet
til sammenheng som regel uten videre oppfylt. Det samme gjelder ved omsetning
av varer og tjenester som er et resultat av arbeid.
Det første man møter her er grensen mot gave, jf.
sktl. § 42, 2, ledd som bestemmer at gaver er skattefrie på mottakerens hånd.
Den generelle grensedragning mellom arbeids‑ og virksomhetsfordeler på
den ene side og gave på den annen side er bl.a. drøftet i Rt. 1958 side 583 (Hagerup). Etter denne dommen skal arbeids/virksomhetsregelen
gå foran gaveregelen i kollisjonstilfeller.
Kandidatene bør kunne trekke frem noen utgangspunkter
fra teorien her. Det er ikke noe vilkår for skatteplikt at mottakeren har
rettskrav på ytelsen.
Videre er det heller ikke noen betingelse for
skatteplikt at ytelsen er typisk, jf. ordet "leilighetsvis" i
ordlyden.
Det er heller ikke noe vilkår at fordelen stammer fra
arbeidsgiveren, som eksempel nevnes ofte drikkepenger til drosjesjåfør
(annerledes hvor det gis drikkepenger til en sjåfør som kjører sin egen drosje,
som er fordel vunnet ved virksomhet). Andre eksempler er oftest hentet fra
lønnsgarantiloven og ved erstatning for tap av arbeidsinntekt. Et annet og
praktisk eksempel kan være ansattes mottakelse av billige eller gratis aksjer i
et selskap som er arbeidsgiver.
Kravet til tilknytning er i Hagerupdommen angitt
slik:
"består en så nær sammenheng mellom det arbeid og den virksomhet
som er ytet og den fordel som er oppnådd, at det er naturlig å se den som
"vunnet ved" arbeidet eller virksomheten".
Arbeidet eller
virksomheten må ha gitt foranledningen til fordelservervet, og det må i en viss
utstrekning ha vært påregnelig at hans aktivitet skulle lede til en slik
fordel.
Ved grensedragningen vil det videre kunne være
aktuelt å se på hva som er naturlig i den konkrete situasjon, og om partenes
tilknytningsforhold gjør at det er naturlig å forvente en gave.
Et annet aspekt her er om det er rimelig at det ytes
et vederlag for den innsats som er gjort. Den tid som er medgått mellom
innsatsen og fordelservervet vil også kunne være relevant.
På bakgrunn av rettspraksis kan det kanskje være
naturlig å vurdere følgende kriterier (som har noe ulik vekt): a) Er det
naturlig å vente noe vederlag ?, b) Innsatsens/aktivitetens ervervsmessige
karakter, c) Ligger innsatsen/aktiviteten innenfor eller utenfor skattyterens
yrke ?, d) Fordelens påregnelighet, e) Innsatsens/aktivitetens omfang, f)
Fordelens form, g) Hvor lang tid som er gått, h) Er det en spesiell anledning?,
i) Forholdsmessigheten og j) Det personlige forhold mellom yter og mottaker.
Dommene vedrørende kunstnerprisene kan også tjene som
eksemplifikasjoner på grensedragningen, jf. Rt. 1958 side 583 (Hagerup) ‑
stipendium fra eget forlag, H. Aschehoug & Co ved forlagets 75‑års
jubileum, ansett skattepliktig, Rt. 1974 side 976 (Vesaas/Kristiansen) ‑
Norsk Kulturråds litteraturpris, ansett skattepliktig, Rt. 1979 side 481
(Havrevold) ‑ Prix Italia hørespillpris ansett skattepliktig. Også
Dagbladets lyrikkpris er i ligningspraksis ansett som skattepliktig, jf.
Lignings ABC 1996 side 657.
Flere av de gode kandidatene har skrevet treffende om
forfatterdommene, og fått godt frem hva som ble vektlagt ved dem. Det er et
felles trekk ved de svake besvarelsene at faktum i.dommene blandes sammen, og
at dommene ikke knyttes opp mot tilknytningskravet.
Fra ligningspraksis kan nevnes at Anders Jahres
kulturpris (Utv. 1990 side 811), og Arne Skouens ærespris ikke‑er blitt
beskattet. Nobelprisen og Nordisk råds litteraturpris er heller ikke
skattepliktig, se forøvrig gjennomgangen i Rt. 1974 side 976 (979).
Hederspriser så som Carnegies heltefond antas ikke å være skattepliktige, jf.
Utv. V side 46. Innslaget av æresbevisning trekker klart i retning av
skattefrihet.
Premier fra TV‑konkurransen "Kvitt eller
dobbelt" er ifølge en uttalelse i Utv. 1961 side 329 å betrakte som
skattefrie, og uttalelsen har vært lagt til grunn i så lang tid at oppfatningen
nå må sies å være ligningspraksis. Her kommer både tilknytningskravet og hobby‑synspunktet
inn. Se forøvrig også Utv. 1980 side 526 og Utv. 1987 side 433 om lignende
premier.
Noen fordeler i form av lønn/priser/æresbevisninger
er direkte regulert i sktl. § 42, 4. ledd 4. og 5. punktum.
Når det gjelder fritak for forpliktelser, så som
ettergivelse, foreldelse og preklusjon av fordringer, kan man enten se det som
et eget underproblem vedrørende kravet om sammenheng mellom fordel og arbeid,
eller som en del av selve fordelsbegrepet. Hva man gjør kan være et hensiktsmessighetsspørsmål,
og begge løsninger kan forsvares. Problemstillingen er gjerne mest aktuell i
tilknytning til virksomhet, men kan nevnes kort også i denne oppgaven. De
aktuelle dommene er: Rt. 1928 side 371 (Klepp), Rt. 1930 side 328 (Lorna), Rt.
1931 side 1250 (Ratfos) og Rt. 1956 side 1323 (Mohn), og motsatt Rt. 1978 side
1001 (VBR).
Saken i Rt. 1978 side 1001 (VBR) innebærer en
kursendring fra tidligere, men er vel et atypisk tilfelle. Det fremgår ikke
klart av læreboken til Zimmer, men ingen av dommene gjelder direkte tilfeller
hvor gjeldsettergivelsen skal tre i stedet for betaling, f. eks. for en
tjenesteytelse. Heller ikke i VBR‑dommen var tilfellet oppe i rendyrket
form. Det må aksepteres å hevde at gjeldsettergivelse som sådan faller utenfor
fordelsbegrepet, men dersom arbeidsgiveren ettergir gjeld som arbeidsvederlag,
hvor det endog kan være avtalt på forhånd, foreligger det nok en fordel i
skattelovens forstand som anses ervervet på en mate som gjør den skattepliktig.
Kompleksiteten i å forene innholdet i de nevnte
dommene kommer godt frem hos Zimmer side 109.
Etter dommen i Rt. 1956 side 1323 er ikke den fordel
en skattyter oppnår ved at hans gjeld foreldes gjenstand for
inntektsbeskatning. I denne dommen ble det faktisk gitt uttrykk for at regelen
om skattefrihet gjelder uansett tilfellets egenart.
I forbindelse med tilknytningskravet kan nevnes Rt.
1994 side 326 (Seljevoll), hvor det som et ledd i fratredelsesvilkårene for en
banksjef ble avtalt at banken skulle overta hans boligeiendom til salgstakst.
Det er forutsatt i dommen at det ville ha vært en fordel i sktl. § 42, 1. ledds
forstand og at tilknytningskravet var oppfylt (side 329). Det var imidlertid
ingen differanse som kunne utgjøre fordelen.
3. Noen synspunkter på karakterfastsettingen.
Oppgavens hovedspørsmål ligger innenfor den del av
pensum som det ut fra pensumkravet forventes "grundig kjennskap" til.
Det må derfor kreves både forståelse og konkrete kunnskaper i besvarelsene.
Arbeidsbegrepet og tilknytningskravet er svært
sentrale elementer i skatteloven § 42, og begge deler er grundig behandlet i
pensum.
Av en god besvarelse bør det kunne kreves at
disposisjonen er ryddig, at fremstillingen er betingelsesorientert og viser
grep på den skatterettslige systematikk. Det bør videre forventes at de ulike
begrepers innhold og funksjon er forstått.
Av en laudabel besvarelse bør det kreves metodisk
evne, god forståelse vedrørende arbeidsbegrepet og tilknytningskravet, samt
relativt gode kunnskaper om sentral rettspraksis vedrørende begrepene.
For å bestå bør det kreves at kandidaten har forstått
noenlunde riktig begrepene "arbeid" og "vunnet ved", og
også kan komme med noen konkrete opplysninger om de rettskildefaktorer som
fortolkningen bygger på.
En besvarelse som ikke inneholder særlig mer enn
gjengivelse av ulike deler av lovteksten i sktl. § 42 (evt. enda verre sktl. §
55 som noen også tar fatt på), og ellers består av generell synsing, vil måtte
bedømmes til stryk.
Det er en del av prøven at kandidatene respekterer
ordlyden i oppgaven. En presentasjon av ulike skatterettslige problemstillinger
med en eller annen form for tilknytning til oppgavens tema, kan ikke erstatte
manglende evne til fortolkning av de begreper ordlyden gir anvisning på. Det er
en del kandidater som på tross av en 15‑20 spalters besvarelse likevel
ikke kan sies å ha besvart den fortolkningsoppgave ordlyden anviser.
Svake besvarelser kjennetegnes ofte ved at de ulike
problemstillinger ikke holdes klart fra hverandre, og at innslaget av mer eller
mindre planløs oppramsing fra likt og ulikt i den aktuelle bestemmelser eller
andre bestemmelser er et dominerende element. Det er svært vanlig i de svake
besvarelsene at det mangler konkrete kunnskaper om innholdet i ordlydens
begreper, og at fremstillingen ofte glir over i en opplisting av ulike typer
fordeler som kan innvinnes ved arbeid.
Jeg har ‑ under
arbeidet med den gjennomgående sensur – hatt kontakt med samtlige gjennomgående
sensorer både i Bergen og i Tromsø. Det kan synes som om skatterett var uventet
som eksamensfag dette semesteret, endog at enkelte kandidater har tatt sjansen
på at det ikke ville bli gitt. Det har derfor blitt en del klare
strykbesvarelser, og en forholdsvis stor andel svake ståkarakterer. Heldigvis
er det innimellom noen gode også. De som virkelig har lest skatteretten godt
utmerker seg fort i positiv retning.