Sensorrettleiing
4.
avd. våren 1998, teorioppgåve nr.1, fredag 24. april 1998
”Domstolsprøving
av forvaltningsvedtak”
Denne
sensorrettleiinga er basert på ein førebels
versjon som dei gjennomgåadande
sensorane har brukt. Avsnitt som er nye i den endelege versjonen er kursiverte.
1. Eksamenskrav og
litteratur
Tilrådd litteratur:
Arvid
Frihagen, Forvaltningsrett bind I, 3. utg. 1991 med unntak av
kapittel 1, 2 og 3 (s. 17106), underkapittel 6.0, 6.1 og 6.2 (s. 160‑180)
og 7.4 og 7.5 (s. 226‑36), kapittel 8 (245‑80) og underkapittel 9.1
(s. 282‑95) og 11.2 (s. 361‑73).
Arvid
Frihagen, Forvaltningsrettbind 111(1992). Kap 18 og kap 19
punkt 19.0 og 19.1 (s. 1372. Kap 21 punkt 21.0, 21.2 og 21.3 (s. 128‑31
og 139‑64). Kap 22 punkt 22.2 og 22.3, kap 23 og kap 24 (s. 175‑266)."
For studieordninga frå 1997 er eksamenskrav og litteratur i forvaltningsrett II
formulert slik:
"Grundig kjennskap til dei grunnleggjande
reglane om forvaltninga sin kompetanse og den bindande krafta av forvaltningsvedtak,
til reglane om når noko er ugyldig i forvaltningsretten, og til reglane om
kontroll med og prøving av forvaltningsvedtak. Tilrådd litteratur: Arvid Frihagen, Forvaltningsrett bind 1,
3. utg. (Oslo 1991), unnateke kap 1‑3. Arvid frihagen, Forvaltningsrett bind III, 4. utg. (Oslo 1992),
unnatekc kap 20."
Kravet om grundig kjennskap til reglane om kontroll
med forvaltningsvedtak synest noko sterkare fremheva i 1997‑ordningen enn
i 1984‑ordninga. Temaet domstolsprøving av forvaltningsvedtak er også i
utgangspunktet litt betre dekka av den tilrådde litteraturen etter 1997‑ordninga.
Frihagen, Forvaltningsrett bind III
kap 20 punkt 22.0 (oversikt og utgangspunkt), 22.1 (adgang til
domstolsprøvelse) gir eit godt utgangspunkt for å løyse oppgåva. Desse punkta
fell inn under det som er tilrådd litteratur etter 1997‑ordninga. Etter
1984‑ordninga fell 22.0 og 22.1 utanfor. Denne skilnaden vil kanskje gi
dei som har studert etter 1997‑ordninga eit betre utgangspunkt for å
svare på det oppgåva spør etter. På den andre sida er spørsmålet om
domstolsprøving av forvaltningsvedtak eit gjennomgående tema i
forvaltningsrettspensumet etter begge studieordningene, og kandidatane vil
kunne hente stoff frå langt meir enn dei punkta som er nemnde ovanfor, sjå
særleg Frihagen III kap 23 og 24 som
Frihagen viser til på s 169 der det m.a. heiter;
"Det er i dag først og fremst spørsmål om hvor
langt domstolene vil gå i å etterprøve og å stille opp skranker for
forvaltningens kompetanse (se nedenfor kapittel 23) og omfanget av domstolenes
kontroll med forvaltningens saksbehandling og avgjørelsenes faktiske grunnlag
(se nedenfor kapittel 24)." Mine
erfaringar så langt i sensuren er at dei nemnte skilnadene i tilrådd litteratur
for dei to ordningane truleg har hatt lite å seie for den enkelte kandidats
føresetnader for å løyse oppgaven.
I Torstein Eckhof og Eivind Smith, Forvaltingsrett
(6. utg. Oslo 1997) er kapittel 34 om domstolskontroll det mest sentrale (då
slik at det kan hentast mykje relevant stoff frå andre delar av boka). Kapitlet
omhandlar m.a. spørsmål om kva domstolane kan prøve og nokre prosessuelle
spørsmål. Denne boka er ikkje tilrådd litteratur i Bergen, men erfaring viser
at mange kandidatar les denne i tillegg til eller i staden for Frihagens bøker.
Det kan sjølvsagt ikkje ha noko å seie for vurderinga kvafor forfattar den
enkelte kandidat har lese. Hovudsaka er at kandidatane meistrar temaet, og det
bør vere mykje å gå på når det gjeld kvafor enkeltspørsmål den enkelte
kandidaten tek opp.
2. Avgrensing
av oppgava
Oppgava kan tolkast
slik at den fell i to delar ‑ en materiell og en prosessuell del. Ei av
problemstillingane i den materielle delen er i kva utstrekning domstolane kan
overprøve forvaltningsvedtak. Ordlyden i oppgåva tilsier at kandidatane bør
leggje størst vekt på dei materielle spørsmåla. Etter mi vurdering må det vere
fullt forsvarleg å avgrense mot dei prosessuelle spørsmåla. Oppgåveordlyden gir
ikkje nokon klar peikepinn på om prosessuelle spørsmål skal eller ikke skal
takast med. Mi erfaring så langt i sensuren, er at dei fleste kandidatane
ikkje drøftar prosessuelle spørsmål.
Kandidatane må også elles ha eit vidt spelerom for
eigne vurderingar om korleis dei vil leggje opp og avgrense oppgåva. Det kan
neppe stillast opp noko klart avgrensa momentliste som kandidatane bør skrive
om. Oppgåva er krevjande, og er først og fremst ei prøve på kandidatanes evne
til å formulere og drøfte problemstillingar knytt til temaet domstolskontroll
med forvaltningsvedtak.
Det er ein nærliggande fare for at ein del kandidater
vil avgrense oppgåva for vidt og skrive noko i retning av eit oversyn over
forvaltningsrettøn, eller at dei grev seg for langt ned detaljar om tema som
t.d. læra om det frie skjønnet. Mykje av dette er rett nok relevant stoff. Men
skal framstillinga bli god, må kandidatane knyte stoffet til temaet
domstolssprøving av forvaltningsvedtak og vise evne til å drøfte dei
prinsipielle spørsmåla som oppgåva reiser.
Mi erfaring etter å ha lese oppgåvene eg har retta i
første hand, er at dei fleste skriv meir eller mindre detaljert om rekkevidda
av det frie skjønnet (oftast om grensa mellom fritt og lovbunde skjønn og om
maktmisbrukskera). Er dette godt skrive, ber kandidatane få utteljing for det.
Men føresetnaden må då vere at dei også får fram noko om omsyna bak reglane om
rekkevidda av domstolskontrollen.
3. Temaet
for oppgåva
Hovedtemaet i oppgåva må etter mi vurdering vere å kaste lys over domstolanes rolle som kontrollorgan i forhold til forvaltninga. Kandidatane vert prøvde i deira forståing av kva funksjon domstolane har som rettstryggleiksgaranti for borgarane når det gjeld verksemda til forvaltninga. Forholdet mellom forvaltninga og domstolane, og korleis dette har utvikla seg, står sentralt her. Kandidatane bør bl.a. to opp spørsmål om korleis denne kontrollen fungerer, og i kva utsrekning domstolane kan overprøve dei vedtaka forvaltinga gjer.
i det følgjande vil eg
kort omtale nokre problemstillinger som ligg innanfor dette temaet, men det må
understrekast at dette ikkje må lesast som ein fast mal for korleis oppgåva bør løysast.
4. Utviklinga av domstolskontrollen
Det vil vere et pluss om problemstillingane oppgåva
reiser vert sett i eit historisk perspektiv. Dette kan gj erast innleiingsvis,
eller i tilknyting til drøftinga av kvar enkelt problemstilling.
I eldre norsk rett var læra at domstolane ikkje kunne
overprøve forvaltningsavgjerder. Grunnlova regulerer ikkje spørsmålet, men det
gjekk ikkje mange år etter at grunnlova vart vedteken før rettspraksis slo fast
at domstolane kunne prøve om forvaltningsvedtak var gyldige. Utviklinga fram
til i dag har gått i retning av ein stadig meir inngående kontroll med
forvaltningsvedtak. At domstolene har denne kompetansen er no sikker
konstitusjonell sedvanerett skapt av rettspraksis.
Kandidatane bør få fram at denne utviklinga har
sammanheng med utviklinga av rettstryggleiksgarantiane. Domstolskontrollen
bidreg til å gi borgarane vern mot overgrep og feil gjort av forvaltninga. Også
utviklinga av prosessreglane har styrka domstolanes kontroll med forvaltninga,
mellom anna ved at krinsen av kven som kan gå til søksmål etter tvistemålslova §
54 gjennom rettspraksis har blitt utvida, sjå nærare Frihagen III s 166‑167 der Alta‑kjennelsen i Rt 1980 s
569 og Fusa‑dommen i Rt 1990 s 874 er nemde.
5. Kva domstolskontrollen
med forvaltninga har å seie i praksis
Sjølv om dei reint rettslege rammene for
domstolskontrollen er det mest sentrale i oppgåva, vil det vere eit pluss om
kandidatane også seier noko om kva rolle domstolane spelar som
rettstryggleiksgaranti i praksis.
Domstolskontrollen bør sjåast i samanheng med andre
former for kontroll med med vedtak som forvaltninga gj er. Det er ikkje så ofte
at domstoIane handsamar saker som gj eld forvaltningsvedtak, i alle fall ikkje
sett i forhold til det store talet forvaltningsvedtak som vert gjort av
statlege, fylkeskommunale og kommunale organ. Slik sett spelar ikkje domstolane
noko sentral rolle som garanti for rettstryggleiken. Det vil vere eit pluss om
kandidatane gjer seg opp nokre tankar om grunnane til dette. Mellom anna kan
det peikast på at dei verdiane som står på spel ofte, eller dei ressursane som
den private parten har til rådvelde, ikkje er så store at det svarar seg å
setje i gang ein dyr og tidkrevjande domstolsprosess. For folk flest vil det
vere meir nærliggjande å få overprøvd forvaltningsavgjerder på andre måtar,
først og fremst gj ennom forvaltningsklage eller klage til Sivilombudsmannen.
Ein annan grunn til at domstolane kanskje ikkje har så mykje å seie som
rettstryggleiksgaranti i praksis, er at vi på fleire område har
domstolsliknande forvaltningsorgan som t.d. Trygderetten og fylkesnemndene for
sosiale saker.
Det er få kandidatar
som seier noko om kva domstolskontrollen med forvaltninga har å seie i
praksis, og eg har ikkje funne grunn til å trekkje noko serleg for det.
6. Dei
rettslege rammene for domstolsprøving
a Ulovfesta reglar
Kandidatane bør seie noko om i kva utstrekning
domstolane kan overprøve avgjerder gjort av forvaltninga. Her kan kandidatane
henta ein del frå læra om når forvaltningsvedtak blir ugyldige. Som nemnt er
det ikkje detaljane som er det viktigaste her, men evna til å drøfte spørsmåla
på et prinsipielt plan. Kandidatane bør få fram at domstolanes overprøvingsrett
ikkje er uavgrensa, og ikkje minst kvifor
den ikkje er det. Det sentrale er m.a. omsynet til ei rimelig og fornuftig
arbeidsdeling eller rollefordeling mellom forvaltningsapparat og domstolar ut
frå kvafor oppgåver dei respektive organa er best eigna til å ivareta.
Mi erfaring er at få kandidatar maktar å løfte oppgåvesvaret opp på eit
meir prinsipielt plan.
Det vert gjerne nokså stikkordsmessig om omsyna, og mange konsentrerer
seg om å gjere
greie for reglane om rekkevidda av det frie skjønnet og evt andre
reglar om når vedtak blir
ugyldige. Langt på veg har eg vurdert kandidatane ut frå kvaliteten på
det dei skriv
(kunnskap, forståing, juridisk presisjon m.m:), men då slik at dei som
får fram dei reelle
omsyna når det gjeld forholdet mellom domstolane og forvaltningen får størst utteljing.
1. Kontroll med innhaldet i forvaltningsvedtak
Domstolanes hovudoppgåve er rettsbruk. Difor kan
domstolane som hovudregel overprøve forvaltninga si tolking og bruk av lover og
rcglar. Dette kallar ein gjerne "legalitetskontroll" eller
"lovlighetskontroll". Klarast er det at domstolane kan overprøve den
abstrakte rettsbruken, t.d. tolkinga av ei lovføresegn eller forståinga av ein
ulovfesta regel. Som hovudregel kan domstolane også overprøve den konkrete
rettsbruken ‑ subsumsjonen. Dette har Høgsterett rekna som ein viktig
rettstryggleiksgaranti, jf Naturfredingsdommen
i Rt 1995 s 1427, sitert i Eckhof og Smith s 279. Ei detaljert drøfting av
grcnsespørsmåla her vil etter mi oppfatning falle utanfor oppgåva, men det vil
vere eit pluss om kandidatane får fram hovudlinene. Tendensen i rettspraksis
synest å vere at domstolane overprøver subsumsjonen der vedkommande lov har
skjønnsmessige kriterier med eit juridisk eller moralsk preg, medan
subsumsjonen der formuleringa i lova er vide og vage og opnar for flere ulike
omsyn, blir overlete til det frie forvaltningsskjønnet, sjå Eckhofog Smith s 283‑84.
Mange
kandidatar drøftar grensa mellom fritt og lovbunde skjønn. Etter mi meining bør
ein tola ein del deta jar her. Drøftinga av desse spørsmåla viser gjerne
skilnaden på dei gode og dei ikkje fullt så gode kandidatane, m.a. ved at dei sistnemnte ikkje får fram ski jet
mellom tolking og subsumsjon.
I dei tilfella innhaldet i eit vedtak er underlagt "fritt skjønn", er
utgangspunktet at domstolane ikkje kan overprøve dei vurderingane forvaltninga
gjer. Dei fleste kandidatane gir seg inn på ei nærare utgreiing om
maktmisbrukslæra og den retten denne gir domstolane til å overprøve det frie
skjønnet til forvaltninga. Noko om dette høyrer med for å kasta lys over
rekkevidda av domstolskontrollen. Men i staden for å gå for langt i detaljane,
bør kandidatane trekkje opp hovudlinene og utviklingstrekka og få fram poenga i
høve til oppgåva.
Etter mi oppfatning er eitt av hovudpoenga her at
forvaltninga ofte er like godt eller betre eigna enn domstolane til å vurdere
kva som er rimeleg og formålstenleg i det enkelte tilfelle. Dette gjeld særleg
på område der fagkunnskap og/eller kjennskap til lokale forhold er ein
føresetnad for å gjera eit tenleg vedtak. Særleg kan domstolane ha grunn til å
vere tilbakehaldne med å overprøve skjønnsutøvinga som ligg til grunn for
vedtak gjort av politiske organ. Det vil t.d, kunne vere uheldig for det
kommunale sjølvatyret om domstolane gjekk langt i å overprøve vurderingar gjort
av kommunale og fylkeskommunale folkevalde organ.
Mi
erfaring er at kandidatane ofte skriv det dei rekk å skrive om
maktmisbrukslaera, og at dei omsyna som knyter seg til forholdet mellom
domstolane og forvaltninga kjem i bakgrunnen. Dersom kandidatane likevel skriv
godt om maktmisbrukslara, ber dei få utteljing for det. Enkle referat av dei mest kjende dommane, utan
sjelvstendige kommentarar til desse, kan derimot ikkje gi nemnande utteljing.
Eg vil ikkje bruke plass på ei nærare utgreiing av maktmisbrukslæra her, men nøyer meg med å vise til lærebøkene. Eg vil likevel kort nemne to dommar som mange av kandidatane viser til som grunnalg for at forvaltninga i ei viss utstrekning kan grunngi vedtak med det bl.a. J.F. Bernt kallar "lovlige sidehensyn ": Rt 1993 s 258 pukkverk) Rt 1996 s 78 (Bjørlo hotell),
2. Kontroll med sakshandsaminga
Domstolane vil alltid kunne føre kontroll med at
sakshandsamingsreglane for forvaltninga blir følgte Desse reglane fins dels i
forvaltningslova og dels i spesielle forvaltningslover. Dessutan kan visse
delar av maktmisbrukslæra sjåast som sakshandsamingsreglar, fordi denne læra
regulerer korleis forvaltningsvedtak skal bli til på, t.d. ved å setja skrankar
for kva omsyn ein kan byggje på når vedtak vert gjorde.
Eit trekk i utviklinga av rettgpraksis er at krava
til sakshandsaminga vert skjerpa i tilfelle der innhaldet i vedtaket vert
vurdert som lite rimeleg. På denne måten kan domstolane gjennom kontrollen med
sakshandsaminga indirekte føre ein viss kontroll med innhaldet i
forvaltningsvedtak. Isene‑dommen i Rt 1981 s 745 er rekna som døme på
dette. Høgsterett underkjente i denne saka eit forkjøpsrettsvedtak fordi det
var manglar ved grunngjevinga som kunne tyde på svikt ved sjølve avgjerda.
Dommen er omtalt i Frihagen III bl.a.
på s 253, og i Eckho fog Smith bl.a.
på s 301 og 577‑78.
3. Kontroll med om rette vedkommande
har gjort vedtaket
Det bør for samanhengen sin del nemnast at domstolane
også kan prøve om vedtaket er gjort av rett person/rett organ, altså reglane om
personell kompetanse. Kandidatane bør ikkje gå for langt i detaljar på dette
punktet.
b. Lovreglar kan
utvide eller innsnevre prøvingsretten
Lovreglar kan dels utvide og dels innsnevre den
prøvingsretten som er omtalt ovanfor. Desse særreglane er ikkje så sentrale for
oppgåva, og det kan etter mi vurdering ikkj a vere noko stort minus om
kandidatane ikkje kjem inn på dette.
Det mest kjente
dømet på at domstolane er gitt utvida overprøvingskompetanse er kanskje
tvistemålslova § 483, om at retten skal prøve "alle sider av saka" i
saker om overprøving av administrative vedtak om frihetstap og andre
tvangsinngrep. Grunnen er at rettstryggleiksomsynet veg særleg tungt i slike
saker. Andre døme fins i Eckhof og Smith s 643.
Sjølv om prinsippet om at domstolane kan overprøve
forvaltningsvedtak har grunnlovs rang, er det sikker rett at lovgjevaren kan avgrense prøvingsretten i ei viss utstrekning. Ein kan ikke krevja at
kandidatane har noko særleg detaljkunnskap om dette. Det er svært få som skriv om dette. Frihagen nemner nokre døme i
bind III avsnitt 22.1 (på s 169‑173) som ikke er tilrådd litteratur etter
1984‑ordninga, jf avsnitt 1. ovanfor. Sjå også Eckhoff og Smith s 642645.
7. Verknader av prøvingsretten
At domstolane kan overprøve forvaltningsvedtak vil i
utgangspunktet seie at domstolane kan setje desse til side som ugyldige.
Domstolane kan ta stilling til realiteten, altså kva vedtaket skulle gått ut
på, dersom det gjeld strengt lovbundne vedtak. Dersom lova gir visse fastsette
rettar dersom faste vilkår er til stades, kan domstolane altså seie dom for at
borgaren har denne retten (t.d. rett til pensjon). Er forvaltningsavgjerda
underlagt fritt skjønn må domstolane normalt nøye seg med å seie dom for at
vedtaket er ugyldig pga. t.d. sakshandsamingsfeil eller maktmisbruk.
Forvaltninga kan i desse tilfella idømme erstatning, men domstolane kan normalt
ikkje gje pålegg om å gjere eit nytt
vedtak med eit fastsett innhald. Mortvedt‑dommen i Rt 1951 s 19 er eit
døme på unntak frå dette, sj å nærare Frihagen 111 s 214 og Eckhofog Smith s 640.
Mange
kandidatar skriv ikkje noko om verknadsspørsmålet. Og mellom dei som tek opp
dette, vert det ofte for generelt om verknader av feil (forvaltningslova § 41,
gunst/skade‑vurdering osv).
8. Rettargangsreglar
Som nemnt innleiingsvis er rettargangsreglane mindre
sentrale for oppgåva, og det må vere fullt forsvarleg å avgrense mot desse. På
den andre sida bør dei kandidatane som har tolka oppgåva slik at desse reglane
er sentrale, ikkje straffast for det. Dei som legg oppgåvesvaret opp slik at
rettargangsreglane får ein sentral plass, må langt på veg vurderast ut frå sine
eigne premissar når det gjeld avgrensinga av oppgåva.
Eg vil ikkje bruke plass på å utgreie dei spørsmåla
som kan reisast under dette punktet, men nøyer meg med å vise til Frihagen III avsnitt 22.3 (s 189‑215)
og Eckhofog Smith s 642‑652.
Det
er få av dei som skriv om rettargangsreglane som får noko særleg ut av det. Det
blir gjerne litt om tvistemålslova § 54, og enlkelte andre spreidde tema.
9. Nokre synspunkt på karaktersetjinga
Det har vist seg at det er få som har hatt problem
med å oppnå ståkarakter. Læra om når forvaltningsvedtak blir ugyldige er ei
sentral side ved domstolskontrollen, og dette er kjent stoff for dei fleste
kandidatane. Dei som avslører stor kunnskapssvikt eller for mange alvorlege
fell, kan på den andre sida ikkje passere. I min bunke er det svært få som fell
i denne kategorien.
Det er også relativt få som har fått svake haudar. Hovudtyngda ligg på 2,95 eller betre. På den andre sida
er det ikkje mange som svingar seg opp til dei heilt store høgdene. Det er ein
heil del laudable oppgåvesvar, men dei fleste ligg, mellom 2,55 og 2,75.
I
den første sensorretleinga (som dei gjennomgåande sensorane har brukt), skreiv
eg dette om grensa mellom haud og laud:
For å få laud, bør ein krevje at kandidatane evnar å
trengje noko djupare ned i problemstillingar knytt til domstolanes rolle som
kontrollorgan og rettgtryggleiksgaranti i høve til vedtak gj ort av
forvaltninga. Ein må krevja meir enn ei rein utgreiing om reglane for når
forvaltningsvedtak blir ugyldige. Desse reglane må sjåst i lys av den rolle‑
eller funksfordelinga som er mellom forvaltninga og domstolane.
Langt på veg står eg ved dette også etter å ha retta ein stor del av
oppgåvene, men eg har
under sensuren ikkje stilt så store krav for å oppnå 2, 75. Dei som
viser god forståing og eit
bra kunnskaps‑ og presisjonsnivå, bør etter mi meiningfå laud, sjølv om det er teke litt lett på
omsyna knytt til rollefordelinga mellom domstolane og forvaltninga.